HOTARARE Nr.
1457 din 12 noiembrie 2008
pentru aprobarea
Regulamentului de aplicare a Legii nr. 350/2007 privind modelele de utilitate
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 814 din 4 decembrie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată şi al art. 30 alin. (2) din Legea nr.
350/2007 privind modelele de utilitate,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Regulamentul de aplicare a
Legii nr. 350/2007 privind modelele de utilitate, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 851 din 12 decembrie 2007, prevăzut în anexa care face parte integrantă
din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii,
Ovidiu Ioan Silaghi
Directorul general al Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci,
Gabor Varga
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Eugen Teodorovici,
secretar de stat
ANEXA
REGULAMENT
de aplicare a Legii nr. 350/2007 privind modelele de
utilitate
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
ARTICOLUL 1
Protecţia invenţiilor prin model de utilitate
Protecţia invenţiilor prin model de utilitate se face
conform dispoziţiilor Legii nr. 350/2007 privind modelele de utilitate,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 851 din 12 decembrie 2007, cu respectarea
convenţiilor, tratatelor şi acordurilor la care România este parte.
ARTICOLUL 2
Definiţii
(1) In sensul prezentului regulament, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele înţelesuri:
a) lege - Legea nr. 350/2007 privind modelele de
utilitate;
b) art. din lege - articol din Legea nr.
350/2007;
c) art. - articol din regulament;
d) BOPI - Buletinul
Oficial de Proprietate Industrială - secţiunea modele de utilitate.
(2) In cuprinsul prezentului regulament, termenii şi
expresiile din lege au acelaşi înţeles.
CAPITOLUL II
Cererea de model de utilitate
ARTICOLUL 3
Generalităţi
Cererile de model de utilitate urmează procedurile
conform legii şi prevederilor prezentului regulament.
ARTICOLUL 4
Produsul-obiect al cererii de model de utilitate
(1) Produsul este obiect al
unei invenţii, conform art. 1 alin. (1) din lege, în măsura în care constituie
soluţia tehnică a unei probleme.
(2) Produsul reprezintă
un obiect cu caracteristici determinate, definite tehnic prin părţile sale
constructive şi/sau constitutive, prin elementele de legătură dintre acestea,
prin forma sa constructivă şi/sau a părţilor constitutive, prin materialele din
care este realizat, prin relaţiile constructive, de poziţie şi funcţionare dintre părţile constitutive sau prin rolul
funcţional al acestora.
(3) Produse în sensul prevederilor alin. (2) pot fi, de
exemplu:
a) dispozitive, instalaţii, echipamente, maşini-unelte,
aparate sau subansambluri ale acestora pentru realizarea unui procedeu de
fabricaţie ori de lucru;
b) circuite electrice, pneumatice sau hidraulice;
c) amestecuri fizice definite prin elementele
componente, raportul cantitativ dintre acestea sau alte proprietăţi care le
individualizează şi care le fac aplicabile pentru rezolvarea unei probleme
tehnice.
ARTICOLUL 5
Cererea de model de utilitate pentru invenţii din
domeniul programelor de calculator
(1) Produsele ca obiect al cererii de model de
utilitate din domeniul programelor de calculator îl pot constitui aparatele
programabile în care, la prima vedere, caracteristica
tehnică a invenţiei este realizată cu ajutorul unui program de calculator,
precum şi produsele-program de calculator pentru sistemele de procesare a
datelor exprimate prin derularea logică a acestora.
(2) Descrierea din cererea de model de utilitate poate fi însoţită de reprezentări grafice care prezintă etapele
sau paşii operaţionali ai procesării datelor, cum ar fi organigrame, grafuri
sau altele asemenea.
ARTICOLUL 6
Cererea de model de utilitate rezultată din
transformarea cererii de brevet
(1) Cererea de transformare
depusă în condiţiile prevăzute la art. 14 alin. (1) şi (3) din lege trebuie să
conţină:
a) solicitarea explicită a transformării în vederea
înregistrării modelului de utilitate pentru invenţia care face obiectul cererii
de brevet;
b) numărul şi data de depozit ale cererii de brevet cu
valoare de depozit naţional reglementar, a cărei transformare se solicită;
c) datele de identificare a solicitantului.
(2) Pot fi transformate în cereri de model de utilitate
cererile de brevet de invenţie al căror obiect este
definit la art. 4 sau art. 5 alin. (1).
(3) Pot fi, de asemenea, transformate în cereri de
model de utilitate cererile rezultate din divizarea unei cereri de brevet de
invenţie care are ca obiect un produs şi un procedeu. In această situaţie,
solicitantul va cere transformarea în cerere de model de utilitate pentru
cererile de brevet de invenţie rezultate din divizare şi care au ca obiect
produsul.
(4) Dacă sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la alin.
(1), O.S.I.M. efectuează copii de pe descrierea, revendicările şi, dacă este
cazul, desenele care constituie depozitul naţional al cererii de brevet care
constituie baza transformării, înscrie cererea de model de utilitate în
Registrul naţional al cererilor de model de utilitate depuse şi notifică
solicitantului numărul cererii de model de utilitate rezultate din
transformare.
(5) Dacă taxa legală de transformare nu a fost achitată
odată cu depunerea cererii prevăzute la alin. (1), aceasta poate fi achitată şi
în termen de două luni de la data depunerii.
(6) In situaţia neplăţii taxei legale de transformare
potrivit prevederilor alin. (5), cererea de model de utilitate rezultată din
transformare este declarată ca fiind considerată retrasă potrivit prevederilor
art. 19 alin. (5) lit. e) din lege.
(7) In cazul prevăzut la art. 14 alin. (1) lit. b) din
lege, titularul brevetului anulat trebuie să depună, odată cu cererea de
transformare, o copie a hotărârii de anulare definitive şi irevocabile,
însoţită de copia revendicărilor anulate pe motivul lipsei de activitate
inventivă.
(8) O cerere de brevet de invenţie poate fi
transformată în cerere de model de utilitate numai o singură dată.
(9) O cerere internaţională pentru care a fost deschisă
fază naţională în vederea acordării unui brevet de invenţie nu mai poate fi
transformată în cerere de model de utilitate.
(10) In vederea înregistrării ca model de utilitate,
cererea rezultată din transformarea unei cereri de brevet de invenţie este
supusă procedurilor din lege şi din prezentul regulament.
(11) In aplicarea prevederilor art. 18 alin. (3) din
lege, după depunerea cererii de model de utilitate rezultate dintr-o
transformare, O.S.I.M. publică raportul de documentare întocmit pentru cererea
de brevet, dacă acesta nu a fost făcut public până la
data cererii de transformare.
(12) Revendicările amendate în urma efectuării
raportului de documentare pentru o cerere de brevet de invenţie pot fi depuse
odată cu cererea de transformare.
(13) Data de depozit la care se referă art. 9 alin. (4)
din lege este data de depozit a cererii de brevet de invenţie pentru situaţia
prevăzută la lit. a) şi, respectiv, data de depozit a cererii modelului de
utilitate pentru situaţia prevăzută la lit. b).
(14) In aplicarea prevederilor art. 9 alin. (4) din lege
modelul de utilitate este considerat a nu avea efect
retroactiv de la data de depozit, conform prevederilor alin. (13), în măsura în
care, la data publicării menţiunii eliberării brevetului, protejează aceeaşi
invenţie şi are acelaşi titular ca şi brevetul de invenţie. Dacă pentru cererea
de model de utilitate are loc o transmitere prin licenţă, iar în baza cererii
de brevet de invenţie este eliberat brevetul de invenţie, efectele transmiterii
încetează de la data de depozit a cererii de brevet de invenţie.
(15) Solicitantul unei cereri
de brevet de invenţie poate, înainte de luarea unei hotărâri de acordare a
brevetului de invenţie:
a) să solicite retragerea cererii de brevet de
invenţie; sau
b) să renunţe la dreptul conferit de modelul de
utilitate înregistrat, dacă are calitatea de titular al acestui drept.
(16) Dacă în cererea de brevet de invenţie
transformată în cerere de model de utilitate a fost revendicată şi recunoscută
o prioritate, aceasta va fi considerată ca fiind revendicată şi recunoscută şi
în cererea de model de utilitate.
(17) O cerere de brevet de invenţie cu valoare de
prim-depozit naţional reglementar, din care a rezultat prin transformare o
cerere de model de utilitate, naşte un drept de prioritate convenţională dacă în termen de 12 luni de la data de
depozit ea nu a fost respinsă, retrasă sau considerată retrasă.
(18) Dacă cererea de brevet de invenţie a fost
respinsă, retrasă sau considerată retrasă în termenul prevăzut la alin. (17),
cererea de model de utilitate rezultată din transformarea cererii de brevet va
naşte un drept de prioritate convenţională.
(19) O.S.I.M. notifică solicitantului că cererea de
brevet de invenţie nu se transformă în cerere de model de utilitate în situaţia
prevăzută la alin. (9) sau în situaţia nerespectării
prevederilor art. 14 alin. (1) ori (3) din lege.
(20) Cererea de brevet de invenţie naţională rezultată
din transformarea unei cereri de brevet european poate fi transformată în
cerere de model de utilitate dacă:
a) documentaţia cererii de brevet european transformate
a fost primită la O.S.I.M. în termen de 20 de luni de la data depunerii cererii
de brevet european sau, dacă este revendicată o prioritate, de la data
priorităţii şi conţine solicitarea de transformare în cerere naţională în
România;
b) în termen de două luni de
la primirea la O.S.I.M. a documentaţiei prevăzute la lit. a), solicitantul
depune la O.S.I.M. traducerea descrierii, a revendicărilor şi, dacă este cazul,
a desenelor din documentaţie, pentru care doreşte derularea procedurilor în
vederea obţinerii protecţiei prin model de utilitate, însoţită de solicitarea
explicită de transformare în cerere de model de utilitate.
(21) In cazul nerespectării prevederilor alin. (20),
O.S.I.M. notifică solicitantului că cererea de brevet naţională rezultată din transformarea
cererii de brevet european nu se transformă în cerere de model de utilitate.
ARTICOLUL 7
Conversia unei cereri de model de utilitate în
cerere de brevet de invenţie
(1)
Cererea de conversie depusă cu respectarea
prevederilor art. 15 alin. (1) sau (3) din lege trebuie să conţină:
a) solicitarea explicită a conversiei pentru invenţia
care face obiectul cererii de model de utilitate;
b) numărul şi data de depozit ale cererii de model de
utilitate cu valoare de depozit naţional reglementar a cărei conversie se
solicită;
c) datele de identificare a solicitantului.
(2) Dacă sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la alin.
(1), O.S.I.M. efectuează copii de pe descrierea, revendicările şi, dacă este
cazul, desenele care constituie depozitul naţional al cererii de model de
utilitate, înscrie cererea de brevet în Registrul naţional al cererilor de
brevet depuse şi notifică solicitantului numărul cererii de brevet rezultate
din conversie.
(3) Pentru cererea de brevet rezultată din cererea de
model de utilitate este necesară achitarea taxei legale de conversie, conform
nr. crt. 4 din anexa nr. 2 la Ordonanţa Guvernului nr. 41/1998 privind taxele
în domeniul protecţiei proprietăţii industriale şi regimul de utilizare a
acestora, republicată, cu modificările
ulterioare. Dacă taxa de conversie nu a fost achitată odată cu depunerea
cererii prevăzute la alin. (1), ea poate fi achitată şi în termen de două luni
de la data depunerii cererii.
(4) Dacă în cererea de model de utilitate a fost
revendicată şi recunoscută o prioritate a unei cereri anterioare, atunci şi
cererea de brevet de invenţie rezultată prin conversia cererii de model de
utilitate va beneficia de revendicarea acestei priorităţi.
(5) O cerere de model de utilitate cu valoare de
prim-depozit naţional reglementar din care a rezultat
prin conversie o cerere de brevet de invenţie naşte un drept de prioritate
convenţională dacă în termen de 12 luni de la data de depozit ea nu a fost
respinsă, retrasă sau considerată retrasă.
(6) Dacă cererea de model de utilitate a fost respinsă,
retrasă sau considerată retrasă în termenul prevăzut la alin. (5), cererea de
brevet rezultată din conversia cererii de model de utilitate va naşte un drept
de prioritate convenţională.
(7) Pentru cererea de model de utilitate din care a rezultat prin conversie o cerere de brevet se
continuă procedura de înregistrare potrivit legii şi prezentului regulament,
dacă solicitantul nu cere în mod expres retragerea cererii de model de
utilitate.
(8) Dintr-o cerere de model de utilitate poate rezulta prin conversie o cerere de brevet de
invenţie doar o singură dată.
(9) Dintr-o cerere internaţională pentru care a fost
deschisă fază naţională în vederea obţinerii protecţiei prin model de utilitate
nu mai poate rezulta o cerere de brevet de invenţie.
(10) Cererea de brevet de invenţie rezultată din
conversie este supusă procedurilor prevăzute în Legea nr. 64/1991 privind
brevetele de invenţie, republicată*), şi în Regulamentul de aplicare a Legii nr. 64/1991 privind
brevetele de invenţie, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 547/2008.
(11) Dacă pentru cererea de model de utilitate
solicitantul a declarat inventatorii şi/sau a făcut dovada că este persoană
îndreptăţită la înregistrarea modelului de utilitate, se consideră a fi
îndeplinite aceste cerinţe şi pentru cererea de brevet de invenţie.
(12) In cazul nerespectării prevederilor alin. (1),
O.S.I.M. notifică solicitantului că din cererea de model de utilitate nu a
rezultat prin conversie o cerere de brevet de invenţie.
CAPITOLUL III
Procedura de înregistrare a modelelor de utilitate
ARTICOLUL 8
Examinarea cererii
(1)
Procedura de înregistrare a modelului de utilitate
se desfăşoară în conformitate cu prevederile art. 17-19 din lege.
(2) Cererea de model de utilitate depusă pe suport
hârtie va fi tehnoredactată în format A4, pe imprimantă de calculator sau pe
maşină de scris. In caz contrar, cererea de model de utilitate este considerată
ca fiind nedepusă, iar documentaţia se restituie solicitantului.
*) A se vedea şi
rectificarea publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 638 din 18 septembrie 2007.
(3) O.S.I.M. examinează dacă:
a) cererea de model de utilitate îndeplineşte
prevederile art. 10 din lege;
b) invenţia se încadrează în prevederile art. 1 alin.
(2) din lege şi, ca urmare, nu prezintă caracter tehnic;
c) invenţia nu se încadrează în prevederile art. 1
alin. (4) din lege;
d) cererea de model de utilitate se referă la o
singură invenţie, conform art. 16 alin. (1) din lege;
e) în cererea de model de utilitate
invenţia este dezvăluită în conformitate cu dispoziţiile art. 11 din lege.
(4) O.S.I.M. notifică solicitantului lipsurile
documentaţiei cererii rezultate în urma examinării conform dispoziţiilor alin.
(3) şi acordă un termen de răspuns.
(5) Modificările efectuate ca
urmare a notificării prevăzute la alin. (4) trebuie să fie indicate în mod
vizibil pe textul iniţial. Odată cu modificările astfel redactate, solicitantul
trebuie să depună două exemplare ale descrierii, revendicărilor şi desenelor cu
textul refăcut în urma modificării.
(6) Documentele refăcute conform dispoziţiilor alin.
(5) vor fi de format A4, iar textul va fi tehnoredactat pe imprimantă de
calculator sau pe maşină de scris. In caz contrar, documentaţia modificată nu
se ia în considerare, fapt care se notifică solicitantului.
(7) Unul dintre exemplarele documentaţiei modificate
potrivit alin. (6) va fi semnat pe fiecare filă de către solicitant.
ARTICOLUL 9
Caracterul tehnic al invenţiei
(1) In aplicarea dispoziţiilor
art. 1 alin. (1) din lege, caracterul tehnic al unei invenţii poate fi dat de
faptul că invenţia aparţine unui domeniu tehnic, rezolvă o problemă tehnică sau
prezintă cel puţin o caracteristică tehnică esenţială care să definească în
revendicări obiectul pentru care se solicită protecţie.
(2) Caracterul tehnic al unei invenţii din domeniul
programelor de calculator se bazează pe faptul că, la rularea sau încărcarea
unui program pe un calculator, programul determină sau este în măsură să
determine un efect tehnic ulterior care depăşeşte simpla interacţiune normală
între program şi calculator.
ARTICOLUL 10
Dezvăluirea invenţiei
(1) O invenţie se consideră că îndeplineşte prevederile
art. 11 din lege dacă cererea de model de utilitate conţine suficientă
informaţie tehnică pentru a permite unei persoane de specialitate în domeniu
ca, fără niciun aport inventiv, să realizeze invenţia aşa cum a fost ea
revendicată şi să rezolve problema propusă şi dacă permite terţilor să
înţeleagă contribuţia pe care invenţia revendicată o aduce la stadiul tehnicii.
(2) In aplicarea dispoziţiilor art. 11 din lege,
dezvăluirea clară şi completă a invenţiei are în vedere cererea de model de utilitate considerată în
totalitatea sa, incluzând descrierea, revendicările şi, după caz, desenele.
(3) Dezvăluirea invenţiei, în sensul dispoziţiilor art.
11 din lege, trebuie să existe la data de depozit a cererii de model de
utilitate.
ARTICOLUL 11
Divulgarea neopozabilă
(1) In aplicarea dispoziţiilor
art. 3 alin. (4) lit. a) din lege, cererea de model de utilitate se depune la
O.S.I.M. în maximum 6 luni de la data la care invenţia a devenit accesibilă
publicului în sensul prevederilor art. 3 alin. (2) din
lege.
(2) In aplicarea dispoziţiilor art. 3 alin. (4) lit.
b) din lege, constituie abuz evident împotriva solicitantului sau
predecesorului său în drepturi divulgarea de către un terţ:
a) care a sustras invenţia de la oricare dintre aceste persoane; sau
b) căruia una dintre aceste persoane i-a comunicat-o,
sub condiţia ca acesta să nu o facă publică.
(3) Abuzul în înţelesul dispoziţiilor alin. (2) trebuie
să fie cu intenţie şi poate fi invocat de solicitant, chiar dacă abuzul nu s-a
produs cu privire la acesta, ci cu privire la predecesorul său în drepturi.
ARTICOLUL 12
Depăşirea nivelului simplei îndemânări profesionale
(1) In sensul dispoziţiilor
art. 1 alin. (1) din lege, o invenţie depăşeşte nivelul simplei îndemânări
profesionale dacă, comparativ cu stadiul tehnicii, potrivit prevederilor art. 3
din lege, aceasta prezintă un avantaj, ca rezultat al rezolvării problemei
tehnice.
(2) Avantajul prevăzut la alin. (1) poate fi unul
tehnic sau practic, în realizarea ori utilizarea unui produs, sau un avantaj
pentru utilizator, cum ar fi unul obţinut în domeniul educaţiei ori al
divertismentului.
(3) Cererile de model de utilitate şi cererile de
brevet de invenţie, prevăzute la art. 3 alin. (3) din lege, deşi fac parte din
stadiul tehnicii, nu sunt luate in considerare în aprecierea depăşirii nivelului
simplei îndemnări profesionale, conform prevederilor alin. (1).
ARTICOLUL 13
Intocmirea raportului de documentare
(1) Raportul de documentare, conform dispoziţiilor art.
18 din lege, furnizează solicitantului cererii de model de utilitate informaţii
privitoare la stadiul tehnicii, relevant faţă de invenţia din revendicările
cererii, în raport cu care să îşi poată exercita drepturile exclusive, în
conformitate cu dispoziţiile art. 20 din lege.
(2) Raportul de documentare furnizează terţilor, după
publicarea sa, informaţii referitoare la stadiul tehnicii relevant faţă de
invenţia din revendicările cererii.
(3) O.S.I.M. întocmeşte raportul de documentare pe
baza depozitului naţional reglementar constituit conform dispoziţiilor art. 13
din lege.
(4) Raportul de documentare nu poate fi întocmit în
următoarele situaţii:
a) invenţia care face obiectul cererii de model de
utilitate nu are caracter tehnic, în sensul dispoziţiilor art. 1 din lege sau
este exclusă ori exceptată de la protecţie potrivit dispoziţiilor art. 1 alin.
(2) sau (4) din lege ori nu sunt îndeplinite dispoziţiile art. 11 din lege
privitor la dezvăluirea invenţiei; şi
b) nu au fost achitate taxele de întocmire a raportului
de documentare.
(5) In aplicarea dispoziţiilor art. 16 alin. (2) şi (3)
din lege, în situaţia în care O.S.I.M. constată că cererea conţine două sau mai
multe invenţii, notifică solicitantului să depună revendicările corespunzătoare
invenţiei pentru care se va întocmi raportul de
documentare.
(6) Conform dispoziţiilor art. 18 din lege, raportul
de documentare se transmite solicitantului, care poate comunica la O.S.I.M., în
termenul acordat, dacă doreşte publicarea acestuia odată cu publicarea
menţiunii hotărârii de înregistrare.
(7) In aplicarea dispoziţiilor art. 18 alin. (7) din
lege, în situaţia în care raportul de documentare nu se publică odată cu
publicarea menţiunii hotărârii de înregistrare, acesta se publică ulterior, la
cererea titularului sau a terţilor.
(8) Solicitarea publicării trebuie depusă în scris la
O.S.I.M. cel mai târziu cu 4 luni înainte de împlinirea termenului de 6 ani de
la data de depozit.
(9) In situaţia în care publicarea raportului de
documentare nu a fost solicitată conform prevederilor alin. (8), O.S.I.M.
publică raportul înainte de împlinirea termenului de 6 ani de la data de
depozit.
(10) In aplicarea dispoziţiilor art. 19 alin. (9) din
lege:
a) raportul de documentare poate fi solicitat în scris
de către un terţ cel mai târziu cu 6 luni înainte de încheierea primilor 6 ani
de protecţie;
b) în situaţia în care un terţ a solicitat la OSIM
efectuarea unui raport de documentare pe baza revendicărilor amendate, OSIM
publică raportul de documentare efectuat iniţial pentru solicitant, iar cel de
al doilea raport de documentare se publică imediat după întocmirea şi
transmiterea sa la titular şi terţ.
ARTICOLUL 14
Modificări ale revendicărilor
(1) Procedura de înregistrare a modelului de utilitate
se bazează pe depozitul naţional reglementar al cererii, modificarea
revendicărilor de către solicitant, în conformitate cu dispoziţiile art. 18
alin. (5) din lege, fiind admisă numai ca urmare a primirii raportului de
documentare întocmit de O.S.I.M.
(2) Dacă revendicările modificate conform art. 18 alin.
(5) din lege se depun ulterior termenului prevăzut la art. 18 alin. (4) din
lege acestea nu se publică şi se restituie solicitantului.
(3) In aplicarea prevederilor art. 19 alin. (10) din
lege, Comisia nu examinează revendicările modificate depuse
conform art. 18 alin. (5) din lege.
(4) Revendicările modificate conform art. 18 alin. (5)
din lege conferă titularului dreptul de exploatare prevăzut la art. 5 din lege
şi determină întinderea protecţiei conferite de modelul de utilitate înregistrat.
(5) Totuşi, revendicările modificate nu trebuie să
extindă obiectul cererii de model de utilitate de la data de depozit.
Analizarea revendicărilor modificate se efectuează în procedura de anulare,
potrivit prevederilor art. 23 alin. (1) lit. e) din lege.
ARTICOLUL 15
Raportul de examinare a cererii de model de utilitate
(1) Raportul de examinare a cererii de model de
utilitate, potrivit dispoziţiilor art. 19 alin. (1) din lege, este actul
întocmit şi semnat de examinatorul care instrumentează dosarul cererii, pe baza
căruia Comisia de examinare ia hotărârea.
(2) Raportul de examinare prevăzut la alin. (1)
conţine:
a) datele bibliografice ale cererii de model de
utilitate;
b) expunerea, pe scurt, a obiectului invenţiei pentru
care se solicită înregistrarea modelului de utilitate;
c) enumerarea procedurilor la care a fost supusă
cererea, ca urmare a achitării taxelor, precum şi a documentelor analizate;
d) precizări privind îndeplinirea condiţiilor prevăzute
la art. 17 alin. (1) şi (2) din lege;
e) propunerea examinatorului privind înregistrarea
modelului de utilitate sau respingerea cererii, cu precizarea motivelor de
drept care stau la baza acesteia.
ARTICOLUL 16
Comisia de examinare
(1) Comisia de examinare are următoarele competenţe:
a) ia hotărâri privind
înregistrarea modelului de utilitate sau respingerea cererii;
b) declară ca fiind considerate retrase cererile de
model de utilitate aflate în una dintre situaţiile prevăzute la art. 18 alin.
(6) şi art. 19 alin. (5) din lege; sau
c) ia act de retragerea cererii
de model de utilitate, la cererea explicită a solicitantului.
(2) Comisia de examinare este formată din:
a) preşedinte, desemnat de directorul general al
O.S.I.M.;
b) examinatorul de stat în domeniul proprietăţii
industriale, care a redactat raportul de examinare;
c) un al doilea examinator, desemnat de preşedinte.
(3) Hotărârile luate de Comisia de examinare se
motivează, iar menţiunea lor se înscrie în Registrul naţional al cererilor de
model de utilitate modelelor de utilitate, unde se înscriu şi menţiunile
privind declararea cererilor ca fiind considerate retrase, precum şi menţiunile
privind cererile de model de utilitate retrase.
(4) Menţiunile hotărârilor de înregistrare a modelului
de utilitate se înscriu şi în Registrul naţional al
modelelor de utilitate înregistrate.
(5) Hotărârile luate de comisiile de examinare, actul
privind retragerea cererii de model de utilitate sau declararea cererii ca
fiind considerată retrasă se comunică solicitantului sau, după caz, mandatarului
autorizat, în termen de o lună de la data luării hotărârii ori de la data
emiterii actului privitor la retragere.
(6) In aplicarea dispoziţiilor art. 19 alin. (3) din
lege, O.S.I.M. amână luarea hotărârii privind înregistrarea modelului de
utilitate, dacă solicitantul depune o cerere motivată şi achită taxa pentru
prelungirea termenului de procedură, începând cu luna a 7-a de la data de
depozit; în caz contrar, O.S.I.M. continuă procedura de înregistrare.
(7) In aplicarea dispoziţiilor art. 19 alin. (7) din
lege, în cazul depunerii unei contestaţii, publicarea menţiunii hotărârii se
face în termen de o lună de la data la care a fost soluţionată contestaţia.
ARTICOLUL 17
Publicarea înregistrării modelului de utilitate
(1) In aplicarea dispoziţiilor art.
19 alin. (8) din lege, publicarea înregistrării modelului de utilitate se face
prin punerea la dispoziţia publicului, la sediul O.S.I.M., şi începând cu data
publicării în BOPI a menţiunii privind hotărârea de înregistrare, a descrierii
revendicărilor şi desenelor cuprinse în depozitul naţional reglementar şi, după
caz, a revendicărilor modificate; publicarea raportului de documentare se face,
de asemenea, prin punerea la dispoziţia publicului la sediul O.S.I.M.
(2) Publicarea, conform dispoziţiilor alin. (1),
include o primă pagină care cuprinde cel puţin următoarele elemente:
a) numărul şi data de depozit ale cererii;
b) indicele clasificării internaţionale;
c) codul standard pentru identificarea diferitelor
tipuri de documente de model de utilitate;
d) titlul invenţiei;
e) datele de identificare a titularului;
f) datele de identificare a mandatarului autorizat
desemnat de către solicitant;
g) datele de identificare a inventatorului;
h) priorităţile revendicate;
i) rezumatul invenţiei şi figura indicată de solicitant pentru publicare;
j) numărul revendicărilor şi al figurilor din cererea
de model de utilitate;
k) menţiunea publicării raportului de documentare, după
caz.
(3) Hotărârile privind modelele de utilitate produc
efecte pentru terţi de la data publicării în BOPI a menţiunii acestora.
(4) Odată cu publicarea prevăzută la alin. (1) se
publică şi modificările în situaţia juridică înscrise la O.S.I.M. până la data
încheierii pregătirilor de publicare a modelului de utilitate.
ARTICOLUL 18
Reînnoirea protecţiei
(1) O.S.I.M. înscrie în Registrul naţional al modelelor
de utilitate înregistrate şi publică în BOPI menţiunea reînnoirii protecţiei,
imediat după expirarea duratei de protecţie prevăzute la art. 7 alin. (1) şi
(2) din lege, dacă:
a) titularul a solicitat în
scris reînnoirea protecţiei în termenele prevăzute la art. 7 alin. (2) sau (3)
din lege; şi
b) este depusă dovada de plată a taxei de reînnoire,
conform art. 7 alin. (5) sau (6) din lege.
(2) O.S.I.M. nu înscrie menţiunea reînnoirii prevăzută
la alin. (1), dacă până la data expirării duratei de protecţie a fost luată o
hotărâre definitivă şi irevocabilă de anulare a certificatului de înregistrare
sau titularul a renunţat la drepturile conferite de înregistrarea modelului de
utilitate.
(3) De îndată ce sunt îndeplinite condiţiile legale
pentru reînnoirea protecţiei prin model de utilitate, O.S.I.M. eliberează
titularului certificatul de reînnoire şi publică în BOPI menţiunea reînnoirii.
(4) Taxa de reînnoire poate fi plătită de orice
persoană, dacă titularul nu a renunţat la modelul de utilitate, cu condiţia
indicării datelor de identificare a acesteia, a titularului, a numărului
certificatului de model de utilitate, a titlului invenţiei care face obiectul
protecţiei prin model de utilitate, a perioadei pentru care se face plata taxei
şi a înregistrării la O.S.I.M. a unei copii a documentului de plată.
(5) Dacă titularul sau mandatarul autorizat nu a
achitat taxa de reînnoire până la sfârşitul termenului prevăzut la art. 7 alin.
(5) din lege, dar plata a fost efectuată de către o altă persoană, atunci sunt
îndeplinite condiţiile legale pentru reînnoirea protecţiei prin model de
utilitate şi O.S.I.M. notifică aceasta titularului sau, după caz, mandatarului
autorizat.
(6) In cazul încetării protecţiei ca urmare a
neachitării taxei de reînnoire conform dispoziţiilor art. 7 alin. (5) sau (6)
din lege, titularul poate solicita la O.S.I.M. revalidarea înregistrării pentru
motive justificate, în maximum două luni de la încheierea termenului prevăzut
la art. 7 alin. (5) din lege; O.S.I.M. hotărăşte asupra cererii de revalidare,
sub condiţia plăţii taxei legale, prevăzută la art. 1 pct. 22 din anexa nr. 1
la Ordonanţa Guvernului nr. 41/1998, republicată, cu modificările ulterioare,
precum şi a taxei de reînnoire.
(7) Menţiunea revalidării
înregistrării modelului de utilitate se publică în BOPI în termen de 30 de zile
de la comunicarea hotărârii conform prevederilor alin. (6).
(8) In situaţia prevăzută la art. 14 alin. (1) lit. b)
din lege, în cazul în care O.S.I.M. ia o hotărâre de înregistrare a modelului
de utilitate, după expirarea unui termen de 6 ani de la data de depozit a
modelului de utilitate, titularul trebuie să achite şi taxele de reînnoire
prevăzute la art. 7 alin. (5) şi, după caz, alin. (6) din lege.
ARTICOLUL 19
Procedura de anulare a certificatului de model de
utilitate
(1) In cazul anulării
înregistrării unui model de utilitate pentru motivul prevăzut la art. 23 alin.
(1) lit. d) din lege, O.S.I.M. eliberează certificatul persoanei îndreptăţite,
cu condiţia ca aceasta să achite o taxă corespunzătoare celei prevăzute de lege pentru înregistrarea de modificări
în situaţia juridică a unui brevet de invenţie.
(2) Persoana îndreptăţită la eliberarea certificatului
va depune în scopul publicării în BOPI dovada plăţii taxei prevăzute la alin.
(1) şi, după caz, hotărârea definitivă şi irevocabilă prin care s-a stabilit
noul titular.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ARTICOLUL 20
Aplicarea prin analogie a unor prevederi ale
Regulamentului de aplicare a Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 547/2008
In aplicarea art. 28 din lege, următoarele prevederi
ale Regulamentului de aplicare a Legii nr. 64/1991 privind brevetele de
invenţie, republicată, se aplică prin analogie: art. 2-10, art. 14-16, art. 18,
cu excepţia alin. (15), art. 19-24, art. 26- 31, art. 33-34, art. 38, art. 44-46, art. 48, cu excepţia alin.
(2), art. 49, art. 52-54, art. 55 în care se va înlocui expresia „cererea de
revocare" cu expresia „cererea de anulare", art. 56, cu excepţia
alin. (1) lit. b), art. 57, cu excepţia alin. (4), şi în care se va înlocui
expresia „cererea de revocare" cu expresia „cererea de anulare", art.
58 în care se va înlocui expresia „cererea de revocare" cu expresia
„cererea de anulare", art. 59, cu excepţia alin. (2), şi în care se va
înlocui expresia „cererea de revocare" cu expresia „cererea de
anulare", art. 60, art. 63, art. 64, cu excepţia alin. (4), art. 65, cu
excepţia alin. (3), (5) şi (6), art. 80, cu excepţia lit. a), art.81, cu
excepţia alin. (13), art. 82 şi art. 84-91.
ARTICOLUL 21
In aplicarea prezentului regulament, directorul general
al O.S.I.M. poate emite instrucţiuni care se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.