HOTARARE Nr. 1437 din 2 septembrie 2004
privind organizarea si metodologia de functionare a comisiei pentru protectia
copilului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 872 din 24 septembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 104 alin. (2)
din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Comisia pentru protectia copilului, denumita in continuare Comisia,
prevazuta la art. 104 din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea
drepturilor copilului, este organul de specialitate, fara personalitate
juridica, al consiliului judetean, respectiv al consiliului local al sectorului
municipiului Bucuresti, cu activitate decizionala in materia protectiei si
promovarii drepturilor copilului.
Art. 2
(1) Comisia are urmatoarele atributii principale:
a) stabileste incadrarea copiilor cu dizabilitati intr-un grad de handicap
si, dupa caz, orientarea scolara a acestora;
b) stabileste masurile de protectie speciala a copiilor, in conditiile
legii;
c) reevalueaza periodic hotararile privind masurile de protectie, precum si
incadrarea in grad de handicap si orientarea scolara a copiilor, pe baza
sesizarii directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului,
denumita in continuare Directia;
d) revoca sau inlocuieste masura stabilita, in conditiile legii, daca
imprejurarile care au determinat stabilirea acesteia s-au modificat;
e) solutioneaza cererile privind eliberarea atestatului de asistent
maternal profesionist;
f) solutioneaza plangerile adresate de copii, in masura in care
solutionarea acestora nu este stabilita de lege in competenta altor institutii;
g) promoveaza drepturile copilului in toate activitatile pe care le
intreprinde;
h) informeaza parintii cu privire la consecintele plasamentului asupra
raporturilor pe care le au cu copiii, inclusiv drepturile si obligatiile pe
care le au fata de copil pe durata masurii plasamentului;
i) stabileste, in conditiile legii, cuantumul contributiei lunare a
parintilor la intretinerea copilului pentru care s-a decis plasamentul.
(2) Comisia indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 3
(1) In exercitarea atributiilor ce ii revin Comisia emite hotarari.
(2) In exercitarea atributiilor privind incadrarea copiilor cu dizabilitati
intr-un grad de handicap si orientarea scolara a acestora, Comisia elibereaza
certificate de incadrare a copilului intr-un grad de handicap si certificate de
expertiza si orientare scolara/profesionala, conform modelelor prevazute in
anexele nr. 1 si 2.
(3) Comisia elibereaza certificatul de expertiza si orientare scolara/profesionala
si pentru tanarul cu dizabilitati care a implinit varsta de 18 ani si care a
depasit cu mai mult de 3 ani varsta corespunzatoare clasei de scolarizare.
Art. 4
(1) Infiintarea si componenta Comisiei se aproba prin hotarare a consiliului
judetean, respectiv prin hotarare a consiliului local al sectorului
municipiului Bucuresti, la propunerea secretarului general al judetului,
respectiv a secretarului sectorului municipiului Bucuresti, potrivit legii.
(2) Modificarea componentei Comisiei se aproba in conditiile prevazute la
alin. (1).
Art. 5
(1) Comisia este alcatuita din 7 persoane si are urmatoarea componenta:
a) presedinte - secretarul general al judetului, respectiv secretarul
sectorului municipiului Bucuresti;
b) vicepresedinte - directorul general al Directiei. Acesta poate delega
atributiile care ii revin directorului general adjunct care coordoneaza
activitatile de protectie a drepturilor copilului;
c) 5 membri.
(2) Membrii Comisiei sunt:
a) un medic specialist pediatru, desemnat de directia de sanatate publica
judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti;
b) un psihopedagog cu experienta in educatia speciala, desemnat de
inspectoratul scolar judetean, respectiv al municipiului Bucuresti;
c) un reprezentant al inspectoratului teritorial de politie;
d) reprezentantul directiei pentru dialog, familie si solidaritate sociala
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, cu atributii in domeniul
asistentei sociale;
e) un reprezentant al organismelor private acreditate, propus de secretarul
general al judetului, respectiv al sectorului municipiului Bucuresti.
Art. 6
(1) Nu pot fi membri in Comisie specialistii care realizeaza evaluarea
complexa a copilului si nici reprezentantii organismelor private care nu mai
sunt acreditate, in conditiile legii.
(2) Membrii Comisiei reprezinta institutiile care i-au desemnat si au
obligatia ca, in toate deciziile care se iau, sa urmareasca exclusiv interesul
superior al copilului.
Art. 7
(1) Comisia se intruneste bilunar in sedinte ordinare si ori de cate ori
este necesar in sedinte extraordinare.
(2) Comisia este legal constituita in prezenta majoritatii membrilor sai.
(3) Convocarea sedintelor se face de catre presedinte, iar in absenta
acestuia, de catre vicepresedinte. Convocarea se face in scris cu cel putin 3
zile inainte de data sedintei si cuprinde in mod obligatoriu ordinea de zi a
acesteia.
(4) Prezenta membrilor Comisiei la sedinta este obligatorie. In cazul in
care un membru al Comisiei absenteaza de la sedinte de doua ori consecutiv,
fara motive temeinice, consiliul judetean, respectiv consiliul local al
sectorului municipiului Bucuresti, va fi cel care va propune sanctionarea celui
in cauza. Punerea in aplicare a sanctiunii se va face de catre institutia din
care face parte cel sanctionat.
Art. 8
In vederea exercitarii atributiilor ce ii revin potrivit art. 104 alin. (2)
din Legea nr. 272/2004, secretarul general al judetului, respectiv secretarul
sectorului municipiului Bucuresti, are urmatoarele obligatii:
a) solicita sefilor serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului
Sanatatii, Ministerului Educatiei si Cercetarii, Ministerului Administratiei si
Internelor si ale Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei sa isi
desemneze reprezentanti pentru a fi propusi ca membri ai Comisiei. Pot fi
membri ai Comisiei numai reprezentantii desemnati care sunt specialisti
angajati ai institutiilor respective, cu studii superioare in domeniul stiintelor
socioumane, ale caror integritate morala si experienta profesionala ofera
garantii corespunzatoare pentru indeplinirea atributiilor ce le revin in cadrul
Comisiei;
b) propune consiliului judetean, respectiv consiliului local al sectorului
municipiului Bucuresti, nominalizarea unui membru al Comisiei dintre
reprezentantii organismelor private acreditate in conditiile legii, care
desfasoara activitati in domeniul protectiei si promovarii drepturilor
copilului. Poate fi propus ca membru in Comisie numai reprezentantul
organismului privat care are studii superioare socioumane si care nu desfasoara
activitati in cadrul autoritatilor publice locale sau centrale. Reprezentarea
organismelor private acreditate va fi asigurata prin rotatie pentru o perioada
de un an;
c) intocmeste proiectul de hotarare privind infiintarea si componenta
Comisiei, pe care il supune aprobarii consiliului judetean, respectiv
consiliului local al sectorului municipiului Bucuresti;
d) verifica si raspunde de indeplinirea de catre membrii Comisiei a
conditiilor prevazute la lit. a) si b) si propune consiliului judetean,
respectiv consiliului local al sectorului municipiului Bucuresti, modificarea
componentei Comisiei in cazul in care aceste conditii nu sunt indeplinite.
Art. 9
(1) Comisia competenta sa solutioneze cazurile privitoare la copiii care
necesita o masura de protectie speciala este cea in a carei raza teritoriala se
afla domiciliul copilului.
(2) Comisia solutioneaza cazul in termen de cel mult 30 de zile de la data
inregistrarii de catre Directie a sesizarii cu privire la cauza respectiva.
(3) In fata Comisiei vor fi chemati parintii, copilul care a implinit
varsta de 10 ani, persoana, familia sau reprezentantul organismului privat
acreditat care doreste sa ii fie dat in plasament copilul, precum si orice
persoane care pot da relatii in cauza.
(4) Masurile de protectie speciala a copilului se stabilesc de catre
Comisie numai atunci cand exista acordul parintilor, precum si consimtamantul
copilului care a implinit varsta de 14 ani, exprimate in fata membrilor
Comisiei.
(5) Sedintele Comisiei nu sunt publice. Comisia poate admite sa fie de fata
si alte persoane decat cele chemate, daca apreciaza ca prezenta lor este utila.
(6) Pentru solutionarea cazurilor este obligatorie prezentarea proiectului
planului individualizat de protectie si a raportului referitor la ancheta
psihosociala a copilului de catre specialistul Directiei care a instrumentat
cauza. Raportul va cuprinde date privind personalitatea, starea fizica si
mentala a copilului, antecedentele acestuia, conditiile in care a fost crescut
si in care a trait, orice alte date referitoare la cresterea si la educarea
copilului, care pot folosi Comisiei in solutionarea cauzei, propunerea unei masuri
de protectie speciala a copilului, precum si pozitia acestuia cu privire la
masura propusa.
(7) Dosarul copilului va cuprinde, de asemenea, planul de servicii care a
fost intocmit de serviciul public de asistenta sociala, punctul de vedere al
autoritatilor locale si al structurilor comunitare consultative in legatura cu
necesitatea luarii unei masuri de protectie speciala.
(8) In cazul copilului cu dizabilitati, dosarul acestuia include si
raportul de evaluare complexa, precum si planul de recuperare. Structura-cadru
a planului de recuperare a copilului cu dizabilitati este prevazuta in anexa
nr. 3.
Art. 10
(1) Hotararea Comisiei este executorie.
(2) Hotararea se comunica parintilor, persoanei sau familiei, asistentului
maternal ori serviciului de tip rezidential caruia i-a fost dat in plasament
copilul, copilului care a implinit varsta de 10 ani, directiei pentru dialog,
familie si solidaritate sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
Directiei ori, dupa caz, organismului privat acreditat, primariei unitatii
administrativ-teritoriale in a carei raza domiciliaza parintii, precum si
organelor financiare competente, daca s-a stabilit plata unei contributii in
sarcina parintilor.
(3) Hotararile Comisiei pot fi atacate la tribunalul de la domiciliul
copilului, cauzele supuse judecarii fiind solutionate potrivit regulilor
speciale de procedura prevazute de Legea nr. 272/2004.
Art. 11
(1) Comisia poate hotari plasamentul copilului in alta unitate
administrativ-teritoriala decat cea in care functioneaza Comisia, daca
interesul superior al copilului o impune, cu avizul favorabil al Comisiei din
unitatea administrativ-teritoriala respectiva.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), Comisia competenta sa ia hotararea
prezinta Comisiei al carei aviz este cerut toate informatiile pertinente pe
care le detine, referitoare la solutionarea cazului, precum si motivul care
impune luarea hotararii propuse.
(3) Comisia al carei aviz este cerut este obligata sa comunice celeilalte
Comisii hotararea privind eliberarea avizului, in termen de 15 zile de la
primirea solicitarii si a informatiilor prevazute la alin. (2). Respingerea
solicitarii de eliberare a avizului poate fi intemeiata numai pe protejarea
interesului superior al copilului.
(4) In cazul nerespectarii termenului prevazut la alin. (3), avizul
favorabil al Comisiei este prezumat.
(5) In situatia inlocuirii plasamentului dispus la o persoana sau familie,
la un asistent maternal ori serviciu de tip rezidential, care are domiciliul
sau, dupa caz, sediul pe alta raza administrativ-teritoriala decat cea in care
functioneaza Comisia care a stabilit initial plasamentul copilului, competenta
inlocuirii masurii revine acestei Comisii.
(6) In situatia prevazuta la alin. (5), inlocuirea se dispune la sesizarea
Directiei in a carei raza teritoriala are domiciliul sau sediul persoana fizica
ori juridica ce are in plasament copilul si care are obligatia monitorizarii
acestei masuri.
Art. 12
(1) Lucrarile de secretariat ale Comisiei sunt asigurate de un secretariat
care functioneaza in cadrul Directiei din unitatea administrativ-teritoriala
respectiva.
(2) Secretariatul Comisiei este condus de secretarul acesteia, numit prin
dispozitie a directorului general al Directiei.
Art. 13
(1) Secretariatul Comisiei este obligat sa inregistreze cererile adresate
de catre copii in legatura cu procedurile in fata Comisiei si sa le aduca la
cunostinta modul in care au fost solutionate.
(2) Cererea unui copil, care nu a implinit varsta de 10 ani, de a fi
ascultat nu poate fi refuzata de catre Comisie decat motivat.
Art. 14
(1) Convocarea persoanelor chemate in fata Comisiei pentru solutionarea
cazurilor privind copiii se face de catre secretarul Comisiei.
(2) Convocarea se face in scris si se comunica persoanei interesate prin
scrisoare recomandata, cu confirmare de primire, transmisa cu cel putin 5 zile
inainte de data sedintei, insotita de procesul-verbal de indeplinire a
procedurii de convocare. In situatii exceptionale, convocarea se poate face si
telefonic.
(3) In cazul in care procedura de convocare prevazuta la alin. (2) nu poate
fi indeplinita, convocarea se poate face prin afisare la sediul Comisiei,
precum si la sediul primariei unitatii administrativ-teritoriale pe teritoriul
careia se afla ultimul domiciliu cunoscut al persoanei interesate, cu cel putin
3 zile inainte de data sedintei. In acest caz secretarul Comisiei intocmeste
procesul-verbal de indeplinire a procedurii de convocare prin afisare, care va
fi semnat si de reprezentantul primariei la care se afiseaza convocarea.
(4) Confirmarile de primire a scrisorilor recomandate, precum si
procesele-verbale de indeplinire a procedurii de convocare se inregistreaza
intr-un registru special de evidenta a convocarilor de catre secretarul
Comisiei.
(5) Viciul procedural privind neindeplinirea procedurii de convocare se
acopera in cazul prezentarii persoanei interesate in fata Comisiei la data
sedintei. In acest caz prezentarea persoanei interesate se consemneaza in
procesul-verbal al sedintei si se inregistreaza de catre secretarul Comisiei in
registrul special de evidenta a convocarilor, cu mentiunea "prezentat in
fata Comisiei".
Art. 15
(1) Sedintele Comisiei au loc in spatii special amenajate, care sa asigure
confidentialitatea datelor si a informatiilor referitoare la copil, care sunt
prezentate Comisiei, respectarea demnitatii clientilor care se prezinta in fata
Comisiei, precum si a confidentialitatii dezbaterilor membrilor Comisiei.
(2) Amenajarea spatiilor, inclusiv a salilor de asteptare aferente, se
asigura de catre Directie.
Art. 16
(1) Sedintele Comisiei sunt conduse de catre presedintele acesteia, iar in
absenta sa, de vicepresedinte. La sedinte participa in mod obligatoriu
secretarul Comisiei, fara drept de vot. Pot participa la sedintele Comisiei si
alte persoane invitate de presedinte, de vicepresedinte sau de unul dintre
membrii Comisiei, cu acordul membrilor acesteia.
(2) In timpul sedintei Comisiei solutionarea cazului privind copilul
cuprinde urmatoarele etape:
a) prezentarea de catre secretarul Comisiei a datelor de identitate ale
copilului si ale persoanelor chemate in fata Comisiei pentru solutionarea
cazului, precum si a situatiei privind convocarile acestora, pe baza
documentelor prevazute la art. 14 alin. (4) si a registrului special de
evidenta a convocarilor;
b) prezentarea raportului de evaluare initiala privind situatia copilului,
a propunerii motivate referitoare la stabilirea unei masuri de protectie a
copilului. Prezentarea acestor date si informatii se face de catre specialistul
sau, dupa caz, de catre specialistii Directiei care a instrumentat cazul, care
vor furniza Comisiei orice informatii suplimentare solicitate de membrii acesteia;
c) mentionarea obligatorie in cadrul raportului prevazut la lit. b) a
opiniei copilului fata de masura propusa, incluzand date referitoare la varsta
copilului, gradul de maturitate si capacitatea acestuia de a-si forma si
exprima o opinie.
(3) In cazul copilului cu dizabilitati care necesita incadrare intr-un grad
de handicap si, dupa caz, orientare scolara/profesionala, se procedeaza la
prezentarea raportului de evaluare complexa, a planului de reabilitare si a
propunerii privind incadrarea copilului intr-un grad de handicap si, respectiv,
orientarea scolara/profesionala a acestuia.
(4) Persoanele chemate in fata Comisiei pentru solutionarea cazului sunt
audiate de Comisie separat, in urmatoarea ordine: copilul care a implinit
varsta de 10 ani, parintii/reprezentantul legal, persoana, familia sau
reprezentantul organismului privat acreditat care doreste sa ii fie dat in
plasament copilul, celelalte persoane chemate in fata Comisiei pentru a da
relatii necesare solutionarii cazului; dupa audierea separata a acestor
persoane, Comisia poate proceda la o noua audiere comuna a doua sau mai multe
dintre acestea. Copilului care a implinit varsta de 10 ani i se comunica de
catre presedintele Comisiei masura propusa pentru protectia sa, consecintele pe
care stabilirea acestei masuri le va avea si i se asigura dreptul de a-si
exprima in mod liber opinia cu privire la masura de protectie propusa.
(5) In cazul copilului cu dizabilitati care necesita incadrare intr-un grad
de handicap si, dupa caz, orientare scolara/profesionala, prezenta si audierea
copilului au loc numai la solicitarea expresa a Comisiei.
(6) In cadrul dezbaterilor membrii Comisiei pot face, motivat, noi
propuneri pentru solutionarea cazului, care vor fi supuse spre aprobare Comisiei
prin vot majoritar; formularea de noi propuneri in cazul incadrarii copilului
cu dizabilitati intr-un grad de handicap si, dupa caz, al orientarii
scolare/profesionale a acestuia se face prin utilizarea acelorasi norme
metodologice referitoare la aplicarea criteriilor de incadrare intr-un grad de
handicap sau orientare scolara/profesionala.
(7) Membrii Comisiei care se abtin sau care voteaza impotriva au obligatia
sa isi motiveze votul exprimat.
Art. 17
(1) Audierile si dezbaterile ce au loc in sedintele Comisiei, hotararile
adoptate de ea, precum si modul in care acestea au fost adoptate se consemneaza
de secretarul Comisiei in procesul-verbal al sedintei, care se semneaza de
catre presedinte, vicepresedinti, precum si de membrii prezenti si se
contrasemneaza de catre secretarul Comisiei.
(2) Procesele-verbale ale sedintelor Comisiei se consemneaza in registrul
special de procese-verbale, ale carui pagini sunt numerotate si poarta stampila
Comisiei, precum si semnatura secretarului Comisiei.
Art. 18
(1) Hotararile Comisiei se iau cu majoritatea voturilor membrilor ei.
Acestea se redacteaza de catre secretarul Comisiei, potrivit procesului-verbal
al sedintei in care au fost adoptate, in termen de 3 zile de la data tinerii
sedintei. Hotararea Comisiei va cuprinde in mod obligatoriu numele, prenumele
si codul numeric personal ale persoanelor care au luat in plasament copilul,
seria si numarul livretului de familie al acestora, precum si numele, prenumele
si codul numeric personal ale copilului.
(2) Certificatul de incadrare a copilului intr-un grad de handicap,
certificatul de expertiza si orientare scolara/profesionala si, dupa caz,
planul de reabilitare a copilului cu dizabilitati constituie anexe ale
hotararii Comisiei si fac parte integranta din aceasta.
(3) In cazul in care, in urma reevaluarilor efectuate de Comisie, aceasta
hotaraste mentinerea masurii stabilite, redactarea unei noi hotarari nu este
necesara. Hotararea Comisiei de mentinere a masurii stabilite se consemneaza in
procesul-verbal de sedinta, precum si in dosarul copilului.
(4) Hotararile redactate potrivit alin. (1) se semneaza de presedintele
Comisiei sau de vicepresedinte, se contrasemneaza de secretarul Comisiei si se
inregistreaza intr-un registru special de evidenta a hotararilor; hotararile
privind incadrarea intr-un grad de handicap si orientarea scolara/profesionala
se inregistreaza intr-un registru separat de evidenta.
(5) Hotararile Comisiei se comunica persoanelor interesate in termen de 5
zile de la data tinerii sedintei, prin scrisoare recomandata, cu confirmare de
primire.
(6) Actele emise de Comisie care nu necesita adoptarea unei hotarari se
semneaza de presedintele acesteia sau de vicepresedinte si se inregistreaza in
registrul general de intrari-iesiri al Comisiei.
Art. 19
(1) Presedintele, vicepresedintele si membrii Comisiei raspund in fata
consiliului judetean, respectiv a consiliului local al sectorului municipiului
Bucuresti, pentru neindeplinirea obligatiilor care le revin potrivit legii,
precum si pentru adoptarea unor hotarari cu nerespectarea dispozitiilor legale.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1) Autoritatea Nationala pentru
Protectia Drepturilor Copilului poate propune aplicarea urmatoarelor masuri si
sanctiuni:
a) solicitarea sanctionarii disciplinare a celui vinovat de catre
conducerea institutiei al carei reprezentant este, in conditiile legii;
b) revocarea calitatii de membru al Comisiei;
c) suportarea sumelor reprezentand drepturile incasate necuvenit de catre
beneficiari in situatia incadrarii acestora intr-o categorie de persoane cu
handicap.
(3) Masurile prevazute la alin. (2) lit. a) si b) se aplica prin dispozitie
a presedintelui consiliului judetean, respectiv a primarului sectorului
municipiului Bucuresti. Masura prevazuta la alin. (2) lit. c) se aplica prin
hotarare a consiliului judetean, respectiv a consiliului local al sectorului
municipiului Bucuresti.
Art. 20
In cazul eliberarii de certificate de incadrare intr-un grad de handicap
care necesita protectie speciala, fara respectarea criteriilor medicale de
incadrare a copilului intr-un grad de handicap, membrii Comisiei vor fi
obligati, in conditiile legii, la suportarea sumelor reprezentand drepturile
incasate necuvenit de catre beneficiari.
Art. 21
In vederea exercitarii in mod corespunzator a atributiilor ce revin
Comisiei privind copilul cu dizabilitati, respectiv incadrarea intr-un grad de
handicap si orientarea scolara/profesionala, serviciul de evaluare complexa din
cadrul Directiei exercita urmatoarele atributii:
a) identifica copiii cu dizabilitati si dificultati de invatare si adaptare
socioscolara, care necesita incadrare intr-un grad de handicap si orientare
scolara/profesionala, in urma solicitarilor directe, a referirilor din partea
specialistilor care vin in contact cu copiii cu dizabilitati si a sesizarilor
din oficiu;
b) verifica indeplinirea conditiilor privind incadrarea copilului intr-un
grad de handicap si orientarea scolara/profesionala a acestuia;
c) in situatii exceptionale, efectueaza evaluarea complexa a copilului sau
componente ale acesteia la sediul serviciului sau la domiciliul copilului;
d) intocmeste raportul de evaluare complexa si planul de recuperare a
copilului cu dizabilitati, prevazut in anexa nr. 3, si propune Comisiei
incadrarea copilului intr-un grad de handicap si orientarea
scolara/profesionala; aceste propuneri se fac in baza raportului de evaluare
complexa si prin aplicarea criteriilor de incadrare intr-un grad de handicap,
respectiv a celor de orientare scolara/profesionala;
e) intocmeste, in conditiile legii, planul individualizat de protectie
pentru copilul cu dizabilitati;
f) urmareste realizarea planului de recuperare a copilului cu dizabilitati,
respectiv a planului individualizat de protectie, aprobat de Comisie;
g) efectueaza reevaluarea anuala a conditiilor privind incadrarea copilului
intr-un grad de handicap, la cererea parintelui sau a reprezentantului legal,
formulata cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea termenului de
valabilitate a certificatului. Cererea de reevaluare poate fi formulata si
inainte de expirarea acestui termen daca s-au schimbat conditiile pentru care
s-a eliberat certificatul de incadrare intr-un grad de handicap. La cererea de
reevaluare se anexeaza documentele prevazute de legislatia in vigoare;
h) comunica in scris parintilor sau reprezentantului legal data stabilita
pentru reevaluare;
i) efectueaza reevaluarea pe ciclu scolar a conditiilor privind orientarea
scolara/profesionala a copiilor cu dizabilitati, la cererea parintelui sau a
reprezentantului legal ori a comisiei interne de evaluare continua; cererea
este formulata cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea termenului de
valabilitate a certificatului sau in situatia in care se constata schimbarea
conditiilor pentru care s-a eliberat certificatul de expertiza si orientare
scolara/profesionala.
Art. 22
(1) Serviciul de evaluare complexa a copilului cuprinde in mod obligatoriu
cate un specialist din urmatoarele categorii profesionale:
a) medic pediatru;
b) psiholog;
c) psihopedagog;
d) asistent social;
e) neuropsihiatru sau, dupa caz, neurolog pentru copii ori psihiatru pentru
copii sau alt specialist, dupa caz.
(2) Conditiile de angajare a acestor specialisti sunt urmatoarele:
a) studii superioare de lunga durata;
b) vechime in specialitate de cel putin 3 ani; in cazul medicilor se ia in
considerare si vechimea ca medic rezident in specialitatea respectiva.
Art. 23
(1) Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului,
Ministerul Sanatatii si Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap vor
revizui criteriile existente de incadrare a copilului intr-un grad de handicap,
care vor fi aprobate prin ordin comun.
(2) Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului si
Ministerul Educatiei si Cercetarii vor revizui criteriile de orientare
scolara/profesionala a copilului cu dizabilitati, care vor fi aprobate prin
ordin comun.
(3) Ordinele prevazute la alin. (1) si (2) se aproba in termen de 6 luni de
la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(4) Pana la data intrarii in vigoare a ordinelor prevazute la alin. (1) si
(2), serviciul de evaluare complexa si Comisia vor folosi criteriile si
instrumentele utilizate la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 24
(1) Urmarirea evolutiei scolare a copilului cu dizabilitati in vederea
reevaluarii conditiilor privind orientarea lui scolara se realizeaza de catre
comisiile interne de evaluare continua din cadrul unitatilor de invatamant
special, integrat si/sau inclusiv.
(2) Comisiile prevazute la alin. (1) au obligatia sa sesizeze comisiile
pentru protectia copilului cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea
termenului de valabilitate a certificatului de expertiza si orientare
scolara/profesionala sau in situatia in care se constata schimbarea conditiilor
pentru care s-a eliberat certificatul. O data cu sesizarea scrisa se trimit
traseul educational si raportul de reevaluare a situatiei si progreselor
scolare ale copilului.
Art. 25
(1) Este interzisa inscrierea de catre conducerea unitatii de invatamant
special a unui copil in cadrul invatamantului special, fara prezentarea, in
prealabil, a hotararii Comisiei pentru protectia copilului cu privire la
orientarea scolara/profesionala.
(2) Nerespectarea prevederilor alin. (1) sau nerespectarea hotararii
Comisiei cu privire la orientarea scolara/profesionala a copilului atrage
sanctionarea disciplinara, in conditiile legii, a persoanei vinovate.
Art. 26
Consiliile judetene, respectiv consiliile locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, au obligatia de a asigura participarea la cursurile de
formare initiala si continua a presedintelui, vicepresedintelui si membrilor
Comisiei, cursuri care se organizeaza de Autoritatea Nationala pentru Protectia
Drepturilor Copilului.
Art. 27
Actiunile in justitie, precum si celelalte operatiuni, inclusiv solicitarea
eliberarii de documente, intreprinse de catre Comisie in realizarea
atributiilor prevazute de lege, sunt scutite de orice fel de taxe, precum si de
timbru judiciar.
Art. 28
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 29
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 1.205/2001 privind aprobarea Metodologiei de functionare a
comisiei pentru protectia copilului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 774 din 4 decembrie 2001, precum si orice alte dispozitii
contrare.
Art. 30
Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gheorghe Emacu
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
p. Secretarul de stat
al Autoritatii Nationale
pentru Protectia Copilului si Adoptie,
Vali Sonia Botezatu
ANEXA 1
Consiliul Judetean ........../Consiliul Local al Sectorului ..... Bucuresti
Comisia pentru protectia copilului
Nr. ......../............
CERTIFICAT
de incadrare a copilului intr-un grad de handicap
Copilul .........................., fiul/fiica lui .................... si
al/a lui .................., nascut la data de ................. in localitatea
................., judetul ..................., domiciliat in ................,
str. ................... nr. ....., bl. ....., sc. ....., et. ....., ap. .....,
judetul/sectorul ....................., posesor al BI/CI seria ............ nr.
................., CNP ............................, se incadreaza in gradul de
handicap ...................., conform raportului de evaluare complexa nr./data
......................, eliberat de ........................., cu recomandarile
prevazute in planul de recuperare a copilului cu dizabilitati/planul
individualizat de protectie prevazut in anexa.
Prezentul certificat este valabil 6/12 luni de la data eliberarii.
Prezentul certificat s-a intocmit in .......... exemplare.
Presedinte, Membri, Seful serviciului de evaluare complexa,
............. ........... .......................................
...........
Secretar,
.............
ANEXA 2
Consiliul Judetean ........../Consiliul Local al Sectorului ..... Bucuresti
Comisia pentru protectia copilului
Nr. ......../............
CERTIFICAT
de expertiza si orientare scolara/profesionala
Copilul/Elevul ...........................................................,
mama ................................., tata .................................,
nascut la data de ................... in localitatea .........................,
judetul ............................, domiciliat in ..........................,
str. ...................... nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ....., ap. .....,
judetul/sectorul ..................., posesor al B.I./C.I. seria .......... nr.
..................., CNP ........................, avand:
a) tipul de deficienta/handicap ...........................................
b) gradul/nivelul de deficienta ..........................................,
este orientat/reorientat pentru:
- unitate de invatamant special ...........................................
- grupa/clasa speciala in unitate obisnuita de invatamant .................
- scoala (gradinita) obisnuita (integrare, mentinere,
reintegrare/reorientare) - cu sau fara structuri/servicii de sprijin (se
precizeaza care, daca se recomanda)
...............................................................................
- meseria/meseriile (la scoala profesionala) ..............................
- scolarizare in regim de zi, scolarizare in regim de internat (saptamanal
sau trimestrial) ..............................................................
- alte situatii ..........................................................,
conform raportului de evaluare complexa nr./data .............................,
eliberat de ..................................................................,
cu recomandarile prevazute in planul de recuperare a copilului cu
dizabilitati/planul individualizat de protectie prevazut in anexa.
Prezentul certificat este valabil pana la data de ................. .
Prezentul certificat s-a intocmit in .......... exemplare.
Presedinte, Membri, Seful serviciului de evaluare complexa,
............. ........... .......................................
...........
Secretar,
.............
ANEXA 3
Judetul/Sectorul ...............
Directia generala de asistenta sociala si protectia copilului
STRUCTURA-CADRU
a planului de recuperare a copilului cu dizabilitati
Numele si prenumele copilului .............................................
CNP .......................................................................
Mama ................................ Tata ................................
Reprezentantul legal al copilului .........................................
Domiciliul ................................................................
...............................................................................
Data realizarii/revizuirii planului de recuperare .........................
Dosar nr. .................................................................
Motivul intocmirii/revizuirii planului de recuperare ......................
...............................................................................
Manager de caz/Responsabil de caz .........................................
...............................................................................
Membrii echipei si institutia din care provin .............................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Prestatii
________________________________________________________________________________
Tipul Cuantumul Autoritatea locala/ Data de Perioada
Organizatia responsabila incepere de
acordare
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Servicii
________________________________________________________________________________
Tipul Institutia Obiective Data de Perioada de Responsabil
responsabila generale incepere desfasurare de caz/
Persoana
responsabila
________________________________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Protectia copilului
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
________________________________________________________________________________
____________________________________________________________
Educatie formala
____________________________________________________________
si nonformala/ ____________________________________________________________
informala
____________________________________________________________
____________________________________________________________
________________________________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Sanatate
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
________________________________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Recuperare
____________________________________________________________
____________________________________________________________
________________________________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Altele ____________________________________________________________
____________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Interventii
________________________________________________________________________________
Tipul Institutia Obiective Data de Perioada de Responsabil
responsabila generale incepere desfasurare de caz/
Persoana
responsabila
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Manager de caz,
.......................
Membrii echipei,
.......................
.......................
Sef serviciu,
.......................
Directorul institutiei responsabile
(cand managerul de caz este de la organismul privat autorizat),
.......................
sau
Responsabil de caz,
.......................
Membrii echipei,
.......................
.......................
Sef serviciu,
.......................
Manager de caz,
.......................
Directorul institutiei responsabile
(cand managerul de caz este de la organismul privat autorizat),
.......................