HOTARARE Nr. 1401 din 10 noiembrie 2005
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice si Moleculare -
I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1067 din 29 noiembrie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 19
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica
si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Institutului National
de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice si Moleculare -
I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca, persoana juridica romana cu sediul in municipiul
Cluj-Napoca, str. Donath nr. 65 - 103, judetul Cluj, aflat in coordonarea
Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica, prevazut in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Tehnologii Izotopice si Moleculare - I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca se
aproba prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Cercetare
Stiintifica, la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga art. 1 alin.
(2), art. 3 si 7, precum si anexele nr. 1 si 2 la Hotararea Guvernului nr.
408/1999 privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Tehnologii Izotopice si Moleculare - I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 254 din 3 iunie 1999.
Art. 4
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
p. Ministrul educatiei si cercetarii,
Jozsef Koto,
secretar de stat
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu
ANEXA 1
REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice si
Moleculare - I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice si
Moleculare - I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca, denumit in continuare institut
national, este persoana juridica romana in coordonarea Autoritatii Nationale
pentru Cercetare Stiintifica, denumita in continuare organ coordonator.
Art. 2
Institutul national functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie
financiara, calculeaza amortismente si conduce evidenta contabila in regim
economic si isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile ulterioare, precum si ale prezentului regulament.
Art. 3
Institutul national are ca scop desfasurarea activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul izotopilor stabili si al
fizicii moleculare.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 4
(1) Obiectul de activitate al institutului national consta in activitati de
cercetare-dezvoltare in domeniul propriu de activitate, cod CAEN 73/731/7310 -
cercetare-dezvoltare in stiinte fizice si naturale si cuprinde, in principal:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
A.1. in cadrul Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare:
A.1.1. cercetare fundamentala de baza si orientata, cod CAEN 7311, realizata
in scopul cresterii nivelului cunostintelor in urmatoarele domenii ale fizicii:
a) fizica izotopilor stabili;
b) fizica moleculara;
c) biofizica: interactiunea campurilor electromagnetice cu structurile
biologice, investigarea mecanismelor care stau la baza proceselor fundamentale
la nivel celular, analiza structurala si functionala a moleculelor de interes
biologic: proteine si acizi nucleici;
d) fizica starii condensate in medii moleculare;
A.1.2. cercetare aplicativa de tip precompetitiv pentru realizarea de
studii si cercetari, cod CAEN 7312:
a) cercetarea si elaborarea de tehnologii pentru separarea izotopilor
stabili si pentru obtinerea de compusi marcati cu izotopi stabili;
b) cercetarea, proiectarea si elaborarea de aparatura de analiza izotopica
si chimica;
c) cercetarea si elaborarea de metode de analiza a compusilor utilizati,
respectiv rezultati in procesele de separare izotopica;
d) cercetarea si elaborarea de metodologii de utilizare a izotopilor de mediu
in concentratie naturala in hidrogeologie, rezerve naturale, ecosisteme
schimbari climatice globale si sisteme vii;
e) cercetarea si elaborarea de materiale specifice domeniului fizicii si
tehnologiei izotopilor stabili;
f) investigarea unor procese de separare a amestecurilor izotopice si
moleculare;
g) utilizarea tehnicilor spectroscopice moderne pentru investigarea
compozitiei, structurii si proprietatilor fizico-chimice ale compusilor
moleculari, supramoleculari si biomoleculari, dezvoltarea de aparatura si
metodologii in domeniu;
h) elaborarea si caracterizarea sistemelor nanostructurate,
multifunctionale;
i) investigarea la nivel molecular a proceselor din ecosisteme;
A.1.3. alte activitati de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica:
a) cercetare aplicativa si/sau dezvoltare tehnologica pentru solutionarea
unor probleme concrete din domeniul de activitate si din domenii conexe;
b) asistenta tehnica, transferul de tehnologii, elaborarea de studii de
specialitate si consultanta, atestarea metrologica si elaborarea de certificate
de calitate si buletine de analiza pentru beneficiari din tara si strainatate;
c) efectuarea de teste, probe si masuratori in vederea autorizarii tehnice
si omologarii aparaturii, instalatiilor, sistemelor si serviciilor din
domeniile: fizica izotopilor stabili, fizica moleculara si biofizica;
d) elaborarea programelor de cercetare-dezvoltare;
e) certificarea calitatii in domeniul izotopilor stabili si a aparaturii de
analiza fizico-chimica;
f) certificarea metrologica a cromatografelor de gaze si a spectrometrelor
de masa;
A.1.4. activitati pentru realizarea planurilor sectoriale si a
programelor-nucleu:
a) activitati contractuale pentru dezvoltarea strategiei in domeniul
proceselor izotopice, fizicii moleculare si biofizicii;
b) cercetari fundamentale si elaborarea de strategii, programe si studii de
diagnoza privind dezvoltarea domeniilor specifice institutului national;
c) activitati de coordonare a programului-nucleu constand in cercetari
avansate privind procesele elementare de separare izotopica si controlul
automat al instalatiilor de separare, cercetari avansate privind obtinerea de
noi compusi marcati cu izotopi stabili, sisteme de detectie cromatografice si
spectrometrice de masa performante, specifice analizelor de urme, metode
spectrometrice de masa in studiul interactiunilor la nivel de ecosistem si
identificari de surse de poluare, investigarea interactiunilor intermoleculare
si procesarea acestora cu radiatie electromagnetica, calorimetrie si
spectroscopie fototermica pentru detectia proceselor moleculare si izotopice;
A.1.5. activitati in cadrul programelor internationale de
cercetare-dezvoltare si inovare: participarea la programul CORINT pentru
proiecte din PC 5, PC 6, COST, NATO, EUREKA, INCO COPERNICUS, AIEA, CERN,
IUCN-Dubna si altele, precum si la proiecte dezvoltate in cadrul acordurilor
interguvernamentale si bilaterale.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare, desfasurate in
domeniul propriu de activitate, conform prevederilor legale, constand in:
a) participarea si elaborarea strategiei domeniului pentru realizarea de:
1. tehnologii pentru separarea izotopilor stabili;
2. tehnologii pentru obtinerea de noi compusi marcati;
3. spectrometre de masa si echipamente mecanice si electronice specifice;
4. cromatografe de gaze si lichide si echipamente mecanice si electronice
specifice;
b) formare si specializare profesionala:
1. desfasurarea unor activitati de specializare si perfectionare in vederea
formarii unor specialisti in domeniile specifice institutului national;
2. formarea de cadre de cercetare si de tehnicieni de inalta calificare,
necesare activitatilor institutului national;
3. activitati de pregatire a personalului propriu si a operatorilor
economici in domeniile de activitate specifice institutului national si in
domenii conexe;
4. activitati de coordonare a lucrarilor de doctorat, licenta si masterat,
in conditiile legii;
c) consultanta si asistenta de specialitate;
d) activitati de investitii in domeniul de activitate;
e) marketing in domeniile izotopilor, compusilor marcati, spectrometrelor
de masa, cromatografelor de gaze si in alte domenii conexe;
f) efectuarea de teste, probe si masuratori in vederea autorizarii tehnice
si omologarii aparaturii, instalatiilor, sistemelor si serviciilor din
domeniile de activitate;
g) organizarea de manifestari stiintifice nationale si internationale
specifice institutului national;
h) activitati de documentare, editare si tiparire de materiale de
specialitate, reviste, preprinturi, carti, materiale publicitare;
i) prestari de servicii aferente obiectului sau de activitate in conditiile
legii;
j) participare la realizarea transferului tehnologic prin promovarea
activitatilor de valorificare a cercetarii prin transferul rezultatelor
cercetarii operatorilor economici;
k) executie de unicate si serii mici, in cadrul activitatii de
microproductie, ale aparaturii, echipamentelor si dispozitivelor, precum si
elaborarea de softuri in domeniile de activitate specifice institutului
national si conexe;
l) activitati de transport de produse si substante periculoase necesare
domeniilor de activitate ale institutului national;
m) activitati de comert interior si de import-export, aferente obiectului
sau de activitate, in conditiile legii.
Conform Hotararii Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificarii
activitatilor din economia nationala - CAEN, cu modificarile ulterioare,
activitatile conexe corespund urmatoarelor coduri CAEN:
7221 - editare de programe;
7222 - consultanta si furnizare de alte produse software;
7230 - prelucrarea informatica a datelor;
7240 - activitati legate de bazele de date;
9251 - activitati ale bibliotecilor si arhivelor;
2213 - editarea revistelor si periodicelor;
7430 - activitati de testari si analize tehnice;
3320 - productie de aparatura, instrumente de masura, verificare si control
(cu exceptia echipamentelor de masura, reglare si control pentru procesele
industriale);
3330 - executie de echipamente de masura, reglare si control pentru
procesele industriale;
7484 - alte activitati de servicii prestate in principal intreprinderilor;
5186 - comert cu ridicata cu alte componente si echipamente electronice;
6024 - transporturi rutiere de marfuri;
- organizarea de manifestari stiintifice nationale si internationale
specifice institutului national.
Art. 5
In cadrul obiectului sau de activitate, institutul national poate colabora
si la realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare privind domeniile
strategice si de aparare nationala sau poate desfasura si alte activitati
conexe, cu aprobarea organului coordonator.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 6
Patrimoniul institutului national, reactualizat, stabilit pe baza
situatiilor financiare incheiate la data de 30 iunie 2005, are valoarea de
15.075.877 mii lei, din care: imobilizari corporale si necorporale 9.054.296
mii lei, active circulante 5.445.026 mii lei, alte creante 576.555 mii lei.
Art. 7
(1) Institutul national administreaza cu diligenta unui bun proprietar
bunuri proprietate publica si privata a statului, precum si bunurile proprii
dobandite in conditiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile
proprietate publica si privata a statului, administrate de institutul national,
precum si bunurile proprii dobandite in conditiile legii sau realizate din
venituri proprii, dupa caz, prevazute in hotararea Guvernului de infiintare a
institutului national, se inregistreaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) In exercitarea drepturilor sale, institutul national poseda si
foloseste bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea
in conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate.
Art. 8
(1) Rezultatele cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract
finantat din fonduri publice apartin institutului national, in calitate de
persoana juridica executanta, si ordonatorului principal de credite, in egala
masura, daca prin contract nu s-a prevazut altfel. Administrarea, inregistrarea
in evidenta contabila a institutului national, precum si instrainarea,
inchirierea sau concesionarea si casarea rezultatelor cercetarilor obtinute in
baza derularii unui contract finantat din fonduri publice se fac potrivit
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 324/2003, cu modificarile ulterioare.
(2) Institutul national poate realiza servicii sau activitati de
microproductie prin asociere in participatiune, in scopul stimularii
valorificarii rezultatelor cercetarii, cu aprobarea organului coordonator.
Art. 9
Patrimoniul institutului national poate fi modificat conform prevederilor
legale.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 10
Institutul national poate avea in structura subunitati, cu sau fara
personalitate juridica, departamente, sectii, laboratoare si alte structuri
organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate. Sediul
subunitatilor se prevede in hotararea de infiintare a institutului national,
infiintarea sau desfiintarea acestora fiind aprobata prin hotarare a
Guvernului.
Art. 11
Structura organizatorica a institutului national se aproba prin ordin al
conducatorului organului coordonator si cuprinde, pe langa structura
organizatorica prevazuta la art. 10, si urmatoarele compartimente:
compartimentul juridic, compartimentul de marketing, compartimentul
financiar-contabil, compartimentul de audit si control financiar,
compartimentul de diseminare a informatiilor, relatii publice si mass-media.
Art. 12
In functie de specificul activitatii, prin decizie a directorului general,
cu aprobarea consiliului de administratie, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati din tara sau din strainatate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 13
Conducerea institutului national este asigurata de:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
Art. 14
Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institutul
national sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 15
(1) Relatiile dintre subunitatile aflate in structura institutului
national, precum si relatiile acestora cu tertii sunt stabilite de directorul
general, care poate acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului
national, cu avizul consiliului de administratie.
(2) Conducatorii subunitatilor din structura institutului national raspund
in fata consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
acestia.
Consiliul de administratie
Art. 16
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, cetateni romani,
numiti prin ordin al conducatorului organului coordonator, la propunerea
conducerii autoritatii de la care acestia provin, pentru un mandat de 4 ani,
care poate fi reinnoit din 4 in 4 ani.
(2) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului national, care este presedintele
consiliului de administratie;
b) presedintele consiliului stiintific al institutului national;
c) un reprezentant al organului coordonator;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei.
(3) Ceilalti membri ai consiliului de administratie sunt specialisti din
domeniu, propusi de organul coordonator.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administratie se face de acelasi
organ care a facut numirea, in caz de abateri sau de nerespectare a
indatoririlor ce le revin.
Art. 17
(1) Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de angajat
la institutia sau unitatea de la care provin, precum si toate drepturile si
obligatiile care deriva din aceasta calitate.
(2) Pentru activitatea desfasurata in calitate de membri ai consiliului de
administratie, acestia beneficiaza de o indemnizatie lunara stabilita de
consiliul de administratie, dar nu mai mult de 20% din salariul de baza al
directorului general al institutului national.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administratie nu pot face
parte din mai mult de doua consilii de administratie ale institutelor nationale
si nu pot participa in aceeasi calitate la alte unitati cu care institutul
national are relatii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal, sotul/sotia ori rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la alte unitati cu
acelasi profil ori cu care institutul national se afla in relatii comerciale
directe.
Art. 18
(1) Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului national, de introducere a unor
tehnologii de varf si de modernizare a celor existente, in concordanta cu
strategia generala a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului national, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia;
c) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli,
care se depune la organul coordonator in vederea aprobarii, conform
reglementarilor legale;
d) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si
pierdere, pe care le supune spre aprobare organului coordonator, si aproba
raportul de gestiune asupra activitatii desfasurate de institutul national in anul
precedent;
e) analizeaza realizarea criteriilor de performanta si raportarea
trimestriala privind activitatea realizata de institutul national si aproba
masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru al bugetului de
venituri si cheltuieli;
f) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza sa fie realizate de institutul
national;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum si
concesionarea sau inchirierea unor bunuri din patrimoniul institutului
national, in conditiile legii;
h) aproba valorificarea bunurilor proprii dobandite, cu respectarea
prevederilor legale;
i) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 39 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
j) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
k) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
l) aproba criteriile si comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor
vacante din cadrul institutului national.
(2) Consiliul de administratie exercita orice alte atributii stabilite
potrivit prevederilor legale.
Art. 19
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare, avizat de organul
coordonator. Acesta hotaraste in problemele privind activitatea institutului
national, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor
organe.
Art. 20
(1) Consiliul de administratie se intruneste de regula o data pe luna sau
ori de cate ori interesele institutului national o cer, la convocarea
presedintelui sau, dupa caz, a vicepresedintelui ori la solicitarea a cel putin
3 membri.
(2) Sedintele consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de vicepresedintele ales de membrii
consiliului.
Art. 21
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin 5 membri. Daca nu este indeplinita aceasta conditie, sedinta consiliului
de administratie se va tine intr-un termen de cel mult 15 zile, avand aceeasi
ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de votul a cel putin 4 membri.
Art. 22
La sedintele consiliului de administratie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 23
Pentru luarea unor decizii vizand probleme complexe, consiliul de
administratie poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti
din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerata
conform prevederilor legale.
Art. 24
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin si raspund solidar pentru
gestionarea patrimoniului institutului national.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au abtinut ori s-au
impotrivit luarii unei decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institutul
national nu raspund daca au consemnat expres punctul lor de vedere in registrul
de sedinte al consiliului de administratie si daca au anuntat in scris despre
aceasta organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu respecta prevederile art.
17 alin. (3) si (4) raspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate
institutului national ca urmare a acestui fapt.
Art. 25
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
organului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 26
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institutul
national. Atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de
organizare si functionare a consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 27
(1) Conducerea operativa a institutului national este asigurata de un
comitet de directie, compus din directorul general si conducatorii
principalelor compartimente din structura organizatorica a institutului
national.
(2) La sedintele comitetului de directie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 28
(1) Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor propuse de directorul general si aprobate de consiliul de
administratie.
(2) Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului national;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 29
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului national o impun.
Art. 30
(1) La nivelul subunitatilor din institutul national se organizeaza si
functioneaza comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in
conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare, aprobat de
consiliul de administratie al institutului national, si este prezidat de
directorul subunitatii respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului national si
aprobate de consiliul de administratie.
Directorul general
Art. 31
(1) Activitatea curenta a institutului national este condusa de directorul
general, numit pentru o perioada de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de
selectie organizat conform prevederilor legale. La expirarea acestui termen, in
functie de performantele realizate, numirea directorului general poate fi
prelungita pentru o perioada de cel mult 4 ani.
(2) Numirea si eliberarea din functie a directorului general se fac prin
ordin al conducatorului organului coordonator.
Art. 32
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului national
in relatiile cu celelalte organe, organizatii si operatori economici, precum si
cu persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile la nivelul
subunitatilor si departamentelor institutului national, precum si relatiile
acestora cu tertii, cu avizul consiliului de administratie;
c) propune consiliului de administratie modificarea structurii
organizatorice si functionale a institutului national;
d) numeste directorii si conducatorii compartimentelor din structura
organizatorica a institutului national, in urma concursului organizat pe baza
criteriilor propuse de comitetul de directie, si ii revoca, dupa caz, cu avizul
consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul institutului national, conform
prevederilor legale si ale contractului colectiv de munca;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului national si a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert interior
si de import-export, prin compartimentele proprii specializate;
i) analizeaza lunar stadiul valorificarii rezultatelor cercetarii, inclusiv
activitatea compartimentului de marketing;
j) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului national de la bugetul de stat, in conditiile
legii;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului national;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie.
Consiliul stiintific
Art. 33
(1) Consiliul stiintific este format din minimum 5 membri, reprezentand
principalele compartimente din cadrul institutului national care desfasoara
activitati de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite in domeniu, salariati ai institutului national, alesi pe 4 ani prin
vot secret de catre cadrele cu studii superioare din institutul national.
(3) Din consiliul stiintific fac parte de drept directorul general si
directorul stiintific ai institutului national.
(4) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi prin vot secret de catre membrii consiliului stiintific.
(5) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 34
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare a domeniului si la elaborarea planurilor proprii de
cercetare-dezvoltare;
b) analizeaza, avizeaza si urmareste realizarea lucrarilor de cercetare
stiintifica;
c) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al institutului national;
d) avizeaza hotararile consiliului de administratie care implica politica
de cercetare a institutului national si a ramurii;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) organizeaza si coordoneaza desfasurarea manifestarilor cu caracter
stiintific;
g) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
h) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si in strainatate personalului institutului national.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si executia acestuia. Relatii financiare
Art. 35
(1) Institutul national intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli
si situatii financiare, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul
Finantelor Publice.
(2) Bilantul contabil anual se aproba de catre organul coordonator, in
conditiile legii.
Art. 36
(1) Veniturile si cheltuielile institutului national se stabilesc prin
buget pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste pe baza indicatorilor
de performanta stabiliti de organul coordonator si se aproba prin ordin al
organului coordonator, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 37
Institutul national determina anual volumul de venituri de realizat si de
cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele incheiate pentru
activitatea programata.
Art. 38
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor legale si prevederilor contractului colectiv de munca,
in limita fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de
venituri si cheltuieli, stabilit potrivit legii.
(2) Salariul de baza al directorului general se stabileste prin ordin al
conducatorului organului coordonator, potrivit reglementarilor legale.
Art. 39
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului national nu sunt suficiente,
acesta poate contracta credite bancare in valoare de cel mult 20% din
veniturile brute realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectueaza cu
aprobarea organului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului
Finantelor Publice.
Art. 40
(1) Institutul national hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza sa
fie realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se
din surse proprii si din credite bancare, precum si din surse bugetare, prin
organul coordonator, potrivit legii.
(2) Organul coordonator va cuprinde in bugetul sau de venituri si
cheltuieli fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari,
achizitionarii de aparatura, echipamente si instalatii pentru institutul
national.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca potrivit
legii.
Art. 41
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului national se
efectueaza prin conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania si
prin trezorerie, potrivit legii.
(2) Institutul national poate efectua operatiuni de incasari si plati in
lei si in valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de
casa si a normativelor de disciplina financiar-valutara stabilite prin actele
normative.
(3) Institutul national poate efectua operatiuni de comert exterior,
aferente obiectului sau de activitate, potrivit legii. Operatiunile de incasari
si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la
unitatile bancare specializate cu sediul in Romania.
Art. 42
Institutul national isi va organiza controlul financiar preventiv propriu
si auditul financiar, potrivit legii.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 43
Litigiile institutului national cu persoane fizice sau cu persoane
juridice, nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare
instantelor judecatoresti romane de drept comun.
Art. 44
Statutul de institut national se reinnoieste periodic prin reacreditare,
care are loc intr un interval de maximum 5 ani, sau la modificarea obiectului
de activitate al institutului national.