HOTARARE Nr.
1370 din 18 noiembrie 2009
privind organizarea si
efectuarea recensamantului general agricol din Romania
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 805 din 25 noiembrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 6 alin. (3) şi al art. 9 din Legea nr. 153/2008 privind
efectuarea recensământului general agricol din România,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) In scopul pregătirii, organizării,
conducerii şi efectuării lucrărilor recensământului general agricol, se
constituie comisii teritoriale la nivel de judeţ, municipiu, oraş, comună,
precum şi secretariate tehnice în componenţa prevăzută în anexele nr. 1,2 şi 3.
(2) Se constituie comisii teritoriale la nivelul
municipiului Bucureşti şi la nivelul sectoarelor acestuia.
(3) Membrii comisiilor judeţene, respectiv ai comisiei
municipiului Bucureşti, nominalizaţi de către conducătorii fiecărei instituţii
implicate, se aprobă prin ordin al prefectului, iar prin dispoziţii ale
primarilor se aprobă membrii comisiilor municipale, ale sectoarelor
municipiului Bucureşti, oraşelor şi comunelor.
(4) Comisiile teritoriale se constituie în termen de 15
zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri şi răspund de organizarea
şi efectuarea recensământului general agricol în cadrul unităţilor
administrativ-teritoriale respective, potrivit prevederilor Legii nr. 153/2008
privind efectuarea recensământului general agricol din România şi a Programului
general de organizare şi efectuare a Recensământului General Agricol 2010,
elaborat de Secretariatul tehnic central şi aprobat de Comisia Centrală pentru
Recensământul General Agricol.
(5) Atribuţiile comisiilor teritoriale sunt prevăzute
în anexele nr. 4 şi 5.
(6) Comisiile teritoriale îşi încetează activitatea
odată cu publicarea rezultatelor provizorii.
Art. 2. - (1) Comisiile judeţene şi comisia
municipiului Bucureşti organizează secretariate tehnice pe lângă unităţile
teritoriale ale Institutului Naţional de Statistică.
(2) Secretariatele tehnice ale comisiilor judeţene şi
al comisiei municipiului Bucureşti desfăşoară activităţi necesare pregătirii,
conducerii şi efectuării recensământului general agricol, în conformitate cu
prevederile Programului general de organizare şi efectuare a Recensământului
General Agricol 2010, aprobat de Comisia Centrală pentru Recensământul General
Agricol.
(3) Acestea se înfiinţează în termen de 5 zile de la
constituirea comisiilor judeţene şi a comisiei municipiului Bucureşti.
(4) Componenţa nominală a secretariatelor tehnice ale
comisiilor judeţene şi componenţa nominală a secretariatului tehnic al comisiei
municipiului Bucureşti sunt stabilite de către comisiile judeţene şi de către
comisia municipiului Bucureşti.
(5) Atribuţiile secretariatelor tehnice ale comisiilor
judeţene şi al comisiei municipiului Bucureşti pentru recensământul general
agricol sunt prevăzute în anexa nr. 6.
Art. 3. - (1) Instituţiile prefecţilor, consiliile
judeţene şi al municipiului Bucureşti, precum şi primăriile comunale,
orăşeneşti, municipale şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti asigură
condiţiile tehnico-materiale necesare bunei desfăşurări a activităţilor de
pregătire, organizare şi efectuare a recensământului general agricol, în
conformitate cu Programul general de organizare şi efectuare a Recensământului
General Agricol 2010, aprobat de către Comisia Centrală pentru Recensământul
General Agricol.
(2) In acest scop, autorităţile şi instituţiile publice
prevăzute la alin. (1) iau măsuri privind:
a) asigurarea spaţiilor, mobilierului şi mijloacelor de
telecomunicaţii necesare desfăşurării activităţii comisiilor teritoriale şi a
secretariatelor tehnice, depozitarea şi păstrarea în condiţii corespunzătoare a
materialelor de recensământ, precum şi a altor mijloace necesare efectuării în
bune condiţii a lucrărilor de recensământ;
b) asigurarea spaţiilor necesare desfăşurării
instructajelor în condiţii corespunzătoare, pentru însuşirea de către recenzori
a instrucţiunilor privind înregistrarea corectă a datelor şi informaţiilor în
chestionarele de recensământ;
c) întocmirea, verificarea şi actualizarea registrului
agricol, a corectitudinii datelor înscrise în acesta, în conformitate cu
reglementările în vigoare, astfel încât, până la data de 1 iulie 2010, să
devină funcţional şi util pentru întocmirea listelor unităţilor de recenzare şi
corelarea cu datele declarate în chestionarele de recensământ;
d) obţinerea materialelor cartografice cu limitele
unităţilor administrativ-teritoriale deţinute de oficiile de cadastru şi
publicitate imobiliară şi de Fondul Naţional Geodezic şi împărţirea acestora în
sectoare şi secţii de recensământ, la termenele stabilite şi în conformitate cu
hotărârile Comisiei Centrale pentru Recensământul General Agricol;
e) întocmirea listelor unităţilor de recenzare, la
nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, ale căror centralizatoare sunt
înaintate comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti;
f) împărţirea localităţilor în sectoare şi secţii de
recensământ, pe baza listelor unităţilor de recenzare şi a normelor stabilite
de către Comisia Centrală pentru Recensământul General Agricol;
g) actualizarea nomenclaturii stradale la nivelul
tuturor unităţilor administrativ-teritoriale; la nivelul comunelor, unde nu
este aprobată nomenclatura stradală, aceasta se aprobă în termen de 5 zile de
la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri;
h) recrutarea personalului necesar efectuării
lucrărilor de recensământ, în colaborare cu comisiile teritoriale;
i) asigurarea mijloacelor de transport necesare
pregătirii şi efectuării recensământului general agricol, la termenele şi pe
duratele prevăzute în graficele elaborate de către comisiile teritoriale.
Art. 4. -In perioada 1 iulie 2010-1 mai 2011, în care
se desfăşoară principalele acţiuni de organizare şi efectuare a recensământului
general agricol, cotele lunare ale consumului de carburant pentru autoturisme,
aprobate prin Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor
normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi
instituţiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, se suplimentează cu câte 200 litri
carburant pe lună, cu încadrarea în bugetul aprobat pentru efectuarea recensământului
general agricol al fiecărei instituţii publice implicate, pentru câte un
autoturism de la fiecare dintre acestea.
Art. 5. - Pentru acţiunile care se desfăşoară în
perioada 1 iulie 2010-31 decembrie 2011, referitoare la efectuarea
recensământului general agricol, introducerea, prelucrarea şi validarea
datelor, se majorează cheltuielile aferente a câte două posturi telefonice
pentru secretariatul tehnic central, care funcţionează la sediul Institutului
Naţional de Statistică, şi pentru secretariatele tehnice ale comisiilor
judeţene şi secretariatul tehnic al comisiei municipiului Bucureşti, care
funcţionează pe lângă unităţile teritoriale de statistică.
Art. 6. - (1) Recenzorii, recenzorii-şefi şi
coordonatorii, selectaţi din rândul specialiştilor agricoli, al specialiştilor
în economie, informatică, precum şi al altor categorii de persoane, cu studii
superioare sau medii, primesc, pentru activitatea depusă în perioada efectuării
recensământului general agricol, în baza unor convenţii civile, pe lângă
drepturile salariale la unităţile la care sunt încadraţi sau pensie, după caz,
o indemnizaţie brută pe zi de activitate, stabilită după cum urmează:
a) coordonatorii şi recenzorii-şefi, 55 lei pe zi de
activitate, pentru cel mult 25 de zile efectiv lucrate, respectiv pentru cel
mult 23 de zile efectiv lucrate;
b) recenzorii, 50 lei pe zi de activitate, pentru cel
mult 20 de zile efectiv lucrate.
(2) Indemnizaţia prevăzută la alin. (1) se acordă o
singură dată la încheierea acţiunii şi se impozitează conform Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Nu se reţine contribuţia pentru asigurările sociale
şi de sănătate la indemnizaţiile încasate potrivit alin. (1).
(4) Persoanele prevăzute la alin. (1) şi specialiştii
din secretariatele tehnice sunt scutiţi de toate atribuţiile ce le revin la
instituţiile unde sunt încadraţi, pe perioada de activitate desfăşurată pentru
efectuarea recensământului general agricol, şi îşi menţin toate drepturile
salariale.
(5) Coordonatorii, recenzorii-şefi şi recenzorii
beneficiază de decontarea cheltuielilor de transport în cazul deplasărilor
pentru culegerea datelor în altă localitate decât cea de domiciliu, preluarea
şi predarea instrumentarului statistic şi a datelor culese de la şi la sediile
secretariatelor tehnice de pe lângă unităţile teritoriale ale Institutului
Naţional de Statistică, precum şi pentru instruirea personalului.
Art. 7. - (1) Personalul care efectuează ancheta de
control a recensământului general agricol în anul 2011 beneficiază de aceleaşi
drepturi pe zi efectiv lucrată ca cele prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. b).
(2) Indemnizaţia se acordă o singură dată, pentru cel
mult 15 zile efectiv lucrate.
Art. 8. -Având în vedere caracterul temporar al
activităţii, în mod excepţional, personalul suplimentar prevăzut la art. 8 din
Legea nr. 153/2008 poate fi recrutat şi din rândul persoanelor pensionate.
Art. 9. - (1) Sumele necesare realizării
recensământului general agricol sunt cele prevăzute în anexa nr. 7.
(2) Fondurile necesare pentru pregătirea, organizarea,
coordonarea şi efectuarea recensământului general agricol, precum şi pentru
publicarea rezultatelor, prevăzute în anexa nr. 7, se asigură din bugetul
Secretariatului General al Guvernului, prin bugetul Institutului Naţional de
Statistică, şi din bugetele Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale şi Ministerului Administraţiei şi Internelor, cu încadrarea în
prevederile bugetare aprobate anual.
(3) In suma prevăzută Institutului Naţional de Statistică,
pentru perioada 2010-2012, se include şi finanţarea de 4 milioane euro
prevăzută în Regulamentul (CE) nr. 1.166/2008 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind anchetele structurale în agricultură
şi ancheta privind metodele de producţie agricolă şi de abrogare a
Regulamentului (CEE) nr. 571/88 al Consiliului, la art. 13 „Contribuţia
comunitară".
(4) Din suma totală prevăzută în anexa nr. 7, suma de 4
milioane euro este primită de la Uniunea Europeană, din care 2,4 milioane de
euro reprezintă prefinantarea prevăzută în anul 2009, iar restul de 1,6
milioane euro este acordat în anul 2013, după încheierea recensământului.
(5) Cheltuielile efectuate în contul sumei de 1,6
milioane euro se prefinanţează din bugetul de stat, prin bugetul Institutului
Naţional de Statistică, urmând ca la rambursarea sumei de la Uniunea Europeană,
aceasta să se vireze ca venit la bugetul de stat.
(6) Defalcarea pe categorii de cheltuieli a sumelor
prevăzute pe fiecare ordonator de credite, conform anexei nr. 7, se face cu
aprobarea ordonatorului principal de credite, la propunerea Comisiei Centrale
pentru Recensământul General Agricol.
Art. 10. - Comisiile judeţene şi a municipiului
Bucureşti, ale municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, orăşeneşti şi
comunale centralizează şi validează datele şi informaţiile rezultate în urma
efectuării recensământului general agricol.
Art. 11. - Prelucrarea datelor, precum şi publicarea
rezultatelor finale ale recensământului general agricol se realizează de către
Institutul Naţional de Statistică, inclusiv unităţile teritoriale de statistică
din subordine, pe baza Programului general de organizare şi efectuarea a
Recensământului General Agricol 2010, la termenele aprobate de către Comisia
Centrală pentru Recensământul General Agricol.
Art. 12. - (1) Datele şi informaţiile primare culese
prin chestionarele de recensământ sunt păstrate potrivit dispoziţiilor Legii
Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) După validarea şi publicarea rezultatelor finale
ale recensământului general agricol, chestionarele sunt distruse, potrivit
dispoziţiilor Legii nr. 16/1996, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 13. - (1) Constituie contravenţii următoarele
fapte:
a) împiedicarea, în orice mod, a persoanelor implicate
în acţiunea de recensământ şi în ancheta privind metodele de producţie agricolă
în efectuarea înregistrărilor şi controlului datelor ce fac obiectul acestor
două cercetări statistice;
b) refuzul furnizării informaţiilor prevăzute în
chestionarul de recensământ şi ancheta privind metodele de producţie agricolă;
c) furnizarea de date şi informaţii eronate sau
incomplete;
d) nerespectarea dispoziţiilor legale şi a
instrucţiunilor privind modul de înregistrare şi prelucrare a datelor;
e) nerespectarea dispoziţiilor legale de păstrare a
caracterului confidenţial al datelor personale declarate şi înregistrate în
chestionarul de recensământ şi la ancheta privind metodele de producţie
agricolă;
f) refuzul completării şi predării chestionarelor de
recensământ recenzorilor-şefi sau coordonatorilor de către unităţile de
recenzare, pentru care este prevăzut procedeul autoînregistrării;
g) utilizarea rezultatelor obţinute în alte scopuri
decât cele statistice;
h) neactualizarea ori neaprobarea nomenclaturii
stradale.
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. a), b)
şi c) se sancţionează cu amendă de la 200 lei la 1.000 lei, iar contravenţiile
prevăzute la alin. (1) lit. d)-h) se sancţionează cu amendă de la 500 lei la
1.500 lei.
(3) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se aplică
atât persoanelor fizice, cât şi persoanelor juridice.
(4) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se fac de către persoanele
împuternicite de prefect, primar, precum şi de alte persoane anume
împuternicite în acest scop de către Comisia Centrală pentru Recensământul
General Agricol.
(5) Dispoziţiile alin. (1)-(4) intră în vigoare în
termen de 10 zile de la data publicării prezentei hotărâri în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Art. 14. - Dispoziţiile art. 13 referitoare la
contravenţii se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 15. - Persoanele implicate în realizarea
recensământului general agricol beneficiază, pe perioada îndeplinirii acestei
activităţi, de protecţia legii, fiind considerate ca îndeplinind o funcţie publică
de exercitare a autorităţii de stat.
Art. 16. -Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor, interimar,
Vasile Blaga
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
p. Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale, interimar,
Nicolae Giugea,
secretar de stat
p. Preşedintele Institutului Naţional de Statistică,
Cristian Nicolae Stanică
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
interimar,
Mihai Constantin Şeitan,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 1
Comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti
pentru recensământul general agricol
Preşedinte:
- prefectul judeţului, prefectul municipiului Bucureşti
Vicepreşedinţi:
- preşedintele consiliului judeţean, unul dintre
viceprimarii municipiului Bucureşti
- directorul coordonator al direcţiei teritoriale a
Institutului Naţional de Statistică
- directorul coordonator al direcţiei pentru
agricultură şi dezvoltare rurală judeţene, directorul coordonator al Direcţiei
pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală a Municipiului Bucureşti
Secretari:
- directorul coordonator adjunct al direcţiei pentru
agricultură şi dezvoltare rurală judeţene, directorul coordonator adjunct al
Direcţiei pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală a Municipiului Bucureşti
- directorul coordonator adjunct al direcţiei
teritoriale a Institutului Naţional de Statistică Membri:
a) unul dintre cei 2 subprefecţi ai judeţului,
respectiv ai municipiului Bucureşti;
b) secretarul judeţului, secretarul general al
municipiului Bucureşti;
c) câte un reprezentant al Asociaţiei Comunelor din
România, al Asociaţiei Oraşelor din România şi al Asociaţiei Municipiilor din
România, din judeţul respectiv, desemnat de preşedintele acestor structuri
asociative;
d) directorul oficiului de cadastru şi publicitate
imobiliară, directorul Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliară al
Municipiului Bucureşti;
e) directorul coordonator al direcţiei generale a
finanţelor publice judeţene, directorul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice
a Municipiului Bucureşti.
ANEXA Nr. 2
Comisiile municipale, ale sectoarelor municipiului
Bucureşti, orăşeneşti şi comunale pentru recensământul general agricol
Preşedinte:
- primarul municipiului, primarul sectorului
municipiului Bucureşti, al oraşului, al comunei
Vicepreşedinte:
-secretarul municipiului, secretarul general al
municipiului Bucureşti, secretarul sectorului municipiului Bucureşti,
secretarul oraşului, secretarul comunei
Membri:
a) reprezentantul Direcţiei Regionale de Statistică
Bucureşti;
b) persoane din aparatul de specialitate al primarului,
cu atribuţii în domeniul registrului agricol;
c) 1-2 specialişti agricoli.
ANEXA Nr. 3
Secretariatele tehnice ale comisiilor judeţene şi a
municipiului Bucureşti pentru recensământul general agricol
Secretar:
- directorul coordonator adjunct al direcţiei
teritoriale a Institutului Naţional de Statistică
Membri:
a) un reprezentant din cadrul instituţiei prefectului;
b) un reprezentant din cadrul aparatului de
specialitate al consiliului judeţean şi, respectiv, al primarului general al
municipiului Bucureşti;
c) 3-4 reprezentanţi din cadrul unităţii teritoriale a
Institutului Naţional de Statistică;
d) 3-4 reprezentanţi din cadrul unităţii teritoriale a
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale;
e) un reprezentant din cadrul oficiului de cadastru şi
publicitate imobiliară, un reprezentant din cadrul Oficiului de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară al Municipiului Bucureşti.
ANEXA Nr. 4
Atribuţiile comisiilor judeţene şi a municipiului
Bucureşti pentru recensământul general agricol
Comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti
organizează, coordonează şi conduc acţiunile şi lucrările de efectuare a
recensământului în cadrul unităţilor administrativ-teritoriale din judeţ
(municipii, oraşe, comune) şi din sectoarele municipiului Bucureşti.
In acest scop, comisiile judeţene şi a municipiului
Bucureşti au următoarele atribuţii:
a) organizează secretariatele tehnice, pe lângă
unităţile teritoriale ale Institutului Naţional de Statistică, organe executive
de lucru, care realizează acţiuni şi lucrări necesare comisiilor judeţene şi a
municipiului Bucureşti, în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin pentru
pregătirea, organizarea, conducerea şi efectuarea lucrărilor recensământului,
în localităţile judeţelor şi în sectoarele municipiului Bucureşti;
b) înaintează secretariatului tehnic central, în termen
de 10 zile de la constituirea comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti
pentru recensământ şi a secretariatelor tehnice, o copie de pe ordinul
prefectului, precum şi procesele-verbale, cu componenţa nominală a fiecărei
comisii şi a fiecărui secretariat tehnicjudetean şi a municipiului Bucureşti,
datele de contact ale membrilor acestora;
c) dispun măsuri pentru constituirea comisiilor
municipale, ale sectoarelor municipiului Bucureşti, orăşeneşti şi comunale;
d) verifică modul cum s-au asigurat spaţiile de lucru,
mobilierul, mijloacele de comunicare necesare desfăşurării activităţii
comisiilor judeţene şi a secretariatelor tehnice judeţene, depozitării şi
păstrării, în condiţii corespunzătoare, a materialelor de recensământ, precum
şi alte mijloace necesare pentru efectuarea recensământului;
e) asigură implementarea şi monitorizarea activităţilor
de pregătire şi efectuare a recensământului, în toate localităţile de pe raza
judeţului şi sectoarele municipiului Bucureşti, pe baza programului Comisiei
Centrale pentru Recensământul General Agricol;
f) controlează şi analizează, în colaborare cu
comisiile teritoriale, activitatea de completare şi actualizare a registrelor
agricole, de la nivelul primăriilor;
g) preşedintele atribuie sarcini concrete membrilor
comisiei teritoriale şi secretariatului tehnic judeţean şi repartizează
localităţile de care să răspundă pentru acţiunile ce se vor desfăşura în
etapele premergătoare şi de efectuare a recensământului;
h) acordă asistenţă tehnică primăriilor şi comisiilor
teritoriale pentru recensământ la lucrările premergătoare recensământului:
• întocmirea listelor cu exploataţiile agricole;
• împărţirea unităţii administrativ-teritoriale în
sectoare şi secţii de recensământ pe materialele cartografice preluate de la
oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară, respectiv Oficiul de Cadastru
şi Publicitate Imobiliară al Municipiului Bucureşti;
• elaborarea lucrărilor de împărţire a teritoriului
localităţilor în sectoare şi secţii de recensământ, pe baza normelor
metodologice aprobate de Comisia Centrală pentru Recensământul General Agricol;
• selectarea şi recrutarea personalului de recensământ
(recenzori, recenzori-şefi, coordonatori), cu respectarea numărului de persoane
stabilit de comisiile judeţene pentru fiecare municipiu, oraş, comună şi de
comisia municipiului Bucureşti, pentru fiecare sector;
i) întocmesc şi înaintează secretariatului tehnic
central programe de organizare a instructajelor, precizând perioada, locul de
desfăşurare a acestora, numărul participanţilor pe serii şi persoanele
nominalizate pentru efectuarea instruirilor;
j) organizează şi coordonează acţiunea de instruire a
membrilor comisiilor teritoriale, a personalului de îndrumare şi control,
precum şi a recenzorilor, recenzorilor-şefi şi coordonatorilor şi informează
Comisia Centrală pentru Recensământul General Agricol despre modul cum s-au
desfăşurat instructajele, gradul de participare şi despre problemele deosebite
(organizatorice şi metodologice) ridicate în timpul efectuării instruirilor,
soluţiile şi măsurile luate;
k) organizează şi urmăresc primirea, depozitarea şi
distribuirea către comisiile teritoriale a instrumentarului statistic şi a
celorlalte materiale auxiliare necesare pregătirii şi efectuării
recensământului. In acest scop, comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti,
prin secretariatele tehnice ale acestora, stabilesc necesarul de materiale
pentru fiecare localitate (municipiu, oraş, comună, sector al municipiului
Bucureşti);
l) aprobă planul acţiunilor de popularizare a
recensământului, întocmit pe baza programului primit de la Comisia Centrală
pentru Recensământul General Agricol. Organizează pe plan local acţiuni de
popularizare prin presă, radio, televiziune, conferinţe, simpozioane, se
preocupă de şi urmăreşte difuzarea şi afişarea materialelor de popularizare
primite de la Comisia Centrală pentru Recensământul General Agricol (broşuri,
afişe, calendare etc);
m) organizează pe teren acţiuni de control şi îndrumare
a comisiilor teritoriale, cu privire la modul de derulare a lucrărilor
recensământului şi de respectare a termenelor prevăzute în programul aprobat de
către Comisia Centrală pentru Recensământul General Agricol;
n) aprobă graficele întocmite de secretariatele tehnice
judeţene referitoare la necesarul, durata şi termenele la care se vor pune la
dispoziţia comisiei judeţene, de către unităţile administraţiei publice
reprezentate în comisia judeţeană şi a municipiului Bucureşti, a mijloacelor de
transport pentru pregătirea şi efectuarea recensământului. Aprobă modul de
utilizare a cotei de carburanţi repartizate de către Comisia Centrală pentru
Recensământul General Agricol;
o) analizează periodic, împreună cu preşedinţii
comisiilor teritoriale, stadiul lucrărilor/acţiunilor premergătoare
recensământului şi dispun măsuri pentru desfăşurarea acestora;
p) controlează pe teren dacă recenzorii au întocmit
lista exploataţiilor agricole din sectoarele de recensământ atribuite şi modul
în care aceştia efectuează vizita preliminară;
q) organizează şi urmăresc desfăşurarea acţiunii de
recenzare a exploataţiilor agricole şi informează secretariatul tehnic central
la termenele stabilite asupra stadiului înregistrărilor şi a situaţiilor
deosebite (organizatorice, metodologice) constatate pe teren;
r) răspund, împreună cu comisiile teritoriale, de
păstrarea caracterului confidenţial al datelor declarate de repondenţi
(exploataţiile agricole) şi înregistrate în chestionarele de recensământ,
precum şi de utilizarea acestora numai în scopuri statistice;
s) organizează şi controlează centralizarea datelor la
nivelul localităţilor şi pe judeţ, pentru obţinerea rezultatelor provizorii ale
recensământului;
t) acordă asistenţă tehnică şi coordonează lucrările pe
teren pentru ancheta de control a recensământului;
u) urmăresc ca în perioada de recenzare, în
îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, personalul de recensământ şi membrii
comisiilor teritoriale pentru recensământ să se identifice prin prezentarea
legitimaţiei care le atestă această calitate;
v) analizează şi validează rezultatele provizorii şi
finale la nivel de judeţ ale recensământului;
w) urmăresc şi iau măsuri legale ca recenzorii,
recenzorii-şefi şi coordonatorii, precum şi persoanele care desfăşoară
activităţi de îndrumare, control şi prelucrare să beneficieze de protecţia
legii, fiind asimilate cu cele care îndeplinesc funcţii ce implică exerciţiul
autorităţii de stat;
x) nominalizează şi autorizează persoane din aparatul
prefecturii şi al primăriilor pentru aplicarea de contravenţii celor care comit
fapte ce împiedică desfăşurarea în bune condiţii a acţiunilor de recensământ;
y) îndeplinesc şi alte sarcini legate de organizarea şi
efectuarea recensământului, pe baza hotărârilor Comisiei Centrale pentru
Recensământul General Agricol.
ANEXA Nr. 5
Atribuţiile comisiilor municipale, ale sectoarelor
municipiului Bucureşti, orăşeneşti şi comunale pentru recensământul general
agricol
Comisiile municipale, ale sectoarelor municipiului
Bucureşti, orăşeneşti şi comunale pentru recensământ răspund de efectuarea
acţiunilor şi lucrărilor prevăzute în Programul general de organizare şi
efectuare a Recensământului General Agricol 2010, aprobat de Comisia Centrală
pentru Recensământul General Agricol, şi au următoarele atribuţii:
a) înaintează comisiei judeţene şi a municipiului
Bucureşti pentru recensământ, în termen de 10 zile de la constituire, o copie
de pe dispoziţia primarului de constituire a comisiei şi procesul-verbal cu
componenţa nominală a acesteia, datele de contact ale membrilor acestora;
b) organizează, conduc, controlează şi răspund de
efectuarea lucrărilor de recensământ pe raza municipiilor şi a sectoarelor
municipiului Bucureşti, oraşelor şi comunelor, la termenele prevăzute şi
potrivit instrucţiunilor Comisiei Centrale pentru Recensământul General
Agricol;
c) colaborează cu primăriile la efectuarea lucrărilor
pregătitoare ale recensământului:
• întocmirea listelor exploataţiilor agricole, ale
căror centralizatoare vor fi înaintate comisiilor judeţene şi a municipiului
Bucureşti;
• împărţirea unităţii administrativ-teritoriale în
sectoare de recensământ pe materialele cartografice preluate de la oficiile de
cadastru şi publicitate imobiliară, respectiv Oficiul de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară al Municipiului Bucureşti şi înaintarea acestora
comisiei judeţene şi a municipiului Bucureşti spre verificare şi aprobare;
• elaborarea lucrărilor de sectorizare a teritoriului
localităţilor, în conformitate cu normele aprobate de Comisia Centrală pentru
Recensământul General Agricol;
• asigurarea, selectarea şi recrutarea personalului de
recensământ, reprezentat de recenzori, recenzori-şefi şi coordonatori, din
rândul specialiştilor agricoli, al specialiştilor în economie, informatică şi
alte domenii, inclusiv funcţionarii publici de specialitate, precum şi din
rândul pensionarilor şi al altor categorii de persoane cu pregătire
corespunzătoare, cu studii superioare sau medii;
d) colaborează cu primăriile pentru asigurarea atât a
spaţiilor de lucru şi a mijloacelor de comunicare necesare desfăşurării
activităţii comisiei, cât şi a spaţiilor pentru păstrarea şi gestionarea
materialelor de recensământ, până la predarea lor comisiei judeţene şi a
municipiului Bucureşti;
e) colaborează cu primăriile şi iau măsuri în vederea
actualizării registrului agricol, în conformitate cu reglementările în vigoare;
f) răspund de participarea recenzorilor,
recenzorilor-şefi, coordonatorilor şi recenzorilor de rezervă la instructajele
organizate în cadrul judeţului şi municipiului Bucureşti;
g) preşedinţii comisiilor participă la şedinţele de
analiză a stadiului lucrărilor premergătoare recensământului, care vor avea loc
la comisia judeţului şi a municipiului Bucureşti;
h) organizează acţiuni de popularizare a
recensământului, pe baza programului primit de la comisia judeţeană şi a
municipiului Bucureşti pentru recensământ, subliniind importanţa, scopul,
perioada şi modul de efectuare a recensământului, precum şi prevederile legale
referitoare la de confidenţialitatea datelor declarate de către repondenţi;
dispun măsuri pentru asigurarea, difuzarea şi afişarea materialelor de
popularizare transmise de comisia judeţeană şi a municipiului Bucureşti;
i) organizează repartizarea recenzorilor şi
recenzorilor-şefi pe sectoare şi secţii de recensământ;
j) controlează modul de efectuare pe teren a vizitei
preliminare de către recenzori;
k) verifică dacă toţi recenzorii şi recenzorii-şefi
activează în cadrul sectoarelor, respectiv secţiilor de recensământ, şi iau
măsuri de înlocuire a celor absenţi cu personalul de rezervă care a participat
la instructaje;
l) analizează zilnic, cu recenzorii-şefi şi
coordonatorii, modul de desfăşurare a înregistrării, greutăţile întâmpinate şi
stabilesc măsuri pentru remedierea lipsurilor constatate, asigură interpretarea
unitară a instrucţiunilor şi înregistrarea corectă a datelor în chestionarele
de recensământ;
m) informează comisia judeţeană şi a municipiului
Bucureşti despre stadiul înregistrării exploataţiilor agricole, precum şi
despre situaţiile deosebite (organizatorice, metodologice) întâlnite pe teren;
n) primesc, la încheierea acţiunii de recenzare, de la
recenzorii-şefi şi coordonatori mapele cu chestionarele de recensământ
completate, centralizatoarele, precum şi întregul material distribuit
recenzorilor şi verifică conţinutul lor (inclusiv materialele de recensământ
neutilizate);
o) asigură păstrarea în condiţii de securitate a
întregului material de recensământ şi centralizează datele provizorii ale
recensământului, pe municipiu şi sector al municipiului Bucureşti, oraş sau
comună;
p) urmăresc respectarea de către personalul de
recensământ (recenzori, recenzori-şefi şi coordonatori) a confidenţialităţii
datelor în timpul înregistrării;
q) analizează şi validează rezultatele provizorii ale
recensământului pentru unitatea administrativ-teritorială respectivă, întocmesc
procesele-verbale de omologare ale acestora;
r) predau comisiilor judeţene şi a municipiului
Bucureşti materialele de recensământ, împreună cu rezultatele provizorii, şi
restituie toate materialele neutilizate;
s) sprijină şi coordonează lucrările anchetei de
control al recensământului;
t) îndeplinesc şi alte sarcini primite din partea
comisiei judeţene şi a municipiului Bucureşti.
ANEXA Nr. 6
Atribuţiile secretariatelor tehnice ale comisiilor
judeţene şi al comisiei municipiului Bucureşti pentru recensământul general
agricol
a) elaborează graficul lucrărilor de pregătire,
organizare, coordonare şi efectuare a recensământului;
b) informează comisiile judeţene şi a municipiului
Bucureşti în legătură cu stadiul de realizare şi calitatea lucrărilor efectuate
în cadrul acţiunilor recensământului, pe baza informaţiilor primite de la
comisiile teritoriale şi a constatărilor din deplasările pe teren;
c) definitivează împărţirea în sectoare şi secţii de
recensământ pe baza planului unităţilor administrativ teritoriale din raza lor
de activitate;
d) definitivează tabelele cu personalul propus de către
comisiile teritoriale la efectuarea lucrărilor recensământului şi le supun spre
aprobare comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti;
e) elaborează programul de organizare şi desfăşurare a
instructajelor şi stabilesc termenele de realizare;
f) organizează instructaje pe serii şi informează
comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti despre modul de desfăşurare a
instructajelor şi prezintă spre soluţionare, după caz, problemele deosebite
sesizate;
g) elaborează planul acţiunilor pentru popularizarea
recensământului (prin presa locală, posturi locale de radio şi televiziune,
conferinţe, expuneri, convorbiri etc.) şi îl supun spre aprobare comisiilor
judeţene şi a municipiului Bucureşti şi informează aceste comisii în legătură
cu modul de desfăşurare a acţiunilor de popularizare;
h) primesc instrumentarul statistic şi materialele
auxiliare şi le repartizează comisiilor municipale şi ale sectoarelor
municipiului Bucureşti, orăşeneşti şi comunale;
i) elaborează şi propun spre aprobare graficele cu
durată şi termenele la care prefecturile vor pune la dispoziţia comisiilor
pentru recensământ mijloacele de transport necesare pentru pregătirea şi efectuarea
lucrărilor recensământului;
j) informează comisiile judeţene şi a municipiului
Bucureşti cu privire la modul de asigurare de către prefecturi şi primării a
spaţiilor necesare desfăşurării activităţilor comisiilor municipale şi ale
sectoarelor municipiului Bucureşti, orăşeneşti şi comunale, precum şi asupra
repartizării spaţiilor pentru depozitare, în condiţii corespunzătoare, a
materialelor de recensământ;
k) elaborează programul de monitorizare a stadiului
lucrărilor pregătitoare efectuării recensământului şi stabilesc măsurile pentru
remedierea lipsurilor constatate la nivelul municipiilor, sectoarelor
municipiului Bucureşti, oraşelor şi comunelor;
l) îndrumă, verifică şi controlează activitatea
personalului de recensământ, în cadrul vizitelor preliminare;
m) îndrumă, verifică şi controlează, prin deplasări pe
teren, modul de desfăşurare a lucrărilor de pregătire, înregistrare şi
centralizare a datelor recensământului;
n) informează comisiile judeţene şi a municipiului
Bucureşti în legătură cu stadiul culegerii datelor şi eventualelor probleme
deosebite (metodologice şi organizatorice) privind efectuarea recensământului;
o) acordă asistenţă tehnică recenzorilor la culegerea
datelor;
p) soluţionează, clarifică şi acordă asistenţă de
specialitate cu privire la efectuarea anchetei de control;
q) verifică datele provizorii ale recensământului
primite de la comisiile municipale, ale sectoarelor municipiului Bucureşti,
orăşeneşti şi comunale şi asigură centralizarea datelor;
r) asigură confidenţialitatea datelor şi utilizarea
rezultatelor recensământului numai în scopuri statistice;
s) organizează recuperarea instrumentarului statistic
şi a materialelor auxiliare aflate la comisiile teritoriale şi cele existente
la personalul de recensământ, în vederea predării acestora, în conformitate cu
instrucţiunile Comisiei Centrale pentru Recensământul General Agricol;
t) asigură efectuarea lucrărilor de secretariat ale
comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti;
u) îndeplinesc şi alte sarcini pentru pregătirea şi
efectuarea recensământului.
ANEXA Nr. 7
Fondurile necesare pentru pregătirea, organizarea,
coordonarea şi efectuarea Recensământului General Agricol, precum şi pentru
publicarea rezultatelor pentru perioada 2010-2012
-
mii lei -
ORDONATORI DE CREDITE
|
TOTAL
|
2010
|
2011
|
2012
|
Secretariatul General al Guvernului, prin bugetul Institutului
Naţional de Statistică
|
45.998
|
26.795
|
16.928
|
2.275
|
Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale
|
63.167
|
17.143
|
46.024
|
-
|
Ministerul Administraţiei şi Internelor
|
6.850
|
2.575
|
1.275
|
3.000
|
TOTAL FONDURI:
|
116.015
|
46.513
|
64.227
|
5.275
|