HOTARARE Nr. 1280 din 8 decembrie 1990
privind constituirea Societatii Comerciale cu capital integral strain
"Lackner & Schwarz - Romania" S.R.L.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 111 din 28 mai 1992
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba constituirea, in conformitate cu prevederile Decretului-lege nr.
96/1990, a Societatii Comerciale cu capital integral strain "Lackner &
Schwarz - Romania" - S.R.L., cu sediul in Romania, municipiul Bucuresti,
potrivit contractului de societate si statutului intocmite de initiatori.
Art. 2
Societatea se va putea aproviziona direct de la producatorii romani cu
marfuri destinate exportului, cu plata partial in valuta convertibila intr-o
cota care sa acopere, cel putin, valoarea energiei, materiilor prime si
materialelor deficitare.
Art. 3
Societatea Comerciala "Lackner & Schwarz - Romania" - S.R.L.
isi va desfasura activitatea cu respectarea prevederilor legislatiei romane si
ale acordurilor si conventiilor aplicabile in materie, la care Romania este
parte.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
CONTRACT DE ASOCIERE
Incheiat intre:
- firma "Lackner & Schwarz Internationale Spediture", cu
sediul in Austria, Altmannsdorferstr. 55, A-1127 Wien, reprezentata prin
directorul sau, domnul Paul Richard Schwarz, denumita in continuare Lackner, pe
de o parte,
si
- doamna Schwarz Virgilia-Valeria, cetatean austriac, domiciliata in
Juchgasse 38/1/7, A-1030 Wien, Austria, denumita in continuare Schwarz, pe de
alta parte, care
au convenit, in calitate de parti contractante, sa constituie o societate
comerciala, in conditiile ce urmeaza:
Denumirea, sediul social si durata de functionare a societatii
Art. 1
Denumirea societatii este "Lackner & Schwarz - Romania" -
S.R.L. Sediul social al societatii este in Romania, Bucuresti, sectorul 2, str.
Batiste nr. 35, et. II, ap. 12.
Durata de functionare a societatii este de 10 (zece) ani de la data
inregistrarii sale la Ministerul Finantelor din Romania. Prelungirea duratei de
functionare, precum si schimbarea sediului social, deschiderea de filiale,
reprezentante, depozite, magazine, etc., in Romania si in strainatate, se vor
putea face prin decizii ale adunarii generale a asociatilor, luate in
conformitate cu prevederile statutului, conform normelor legale in vigoare.
Forma societatii
Art. 2
Forma juridica a societatii este aceea de "societate cu raspundere
limitata" (S.R.L.).
Societatea este persoana juridica romana si isi desfasoara activitatea
potrivit legislatiei din Romania, in conformitate cu prezentul contract si cu
statutul sau, care constituie anexa la acest contract.
Obiectul de activitate
Art. 3
Societatea va avea urmatorul obiect de activitate:
- prestari de servicii din mandat pentru expeditii internationale privind
exportul, importul si tranzitul de marfuri ce se deruleaza in traficul
international maritim, fluvial, feroviar, rutier si aerian, cum sunt:
colectarea si depozitarea de marfuri si bunuri, operatiuni de control al
calitatii la cerere, operatiuni de vamuire, conteinerizarea de marfuri si
bunuri in vederea expedierii acestora in conteinere speciale, potrivit naturii
produselor respective si cerintelor traficului international, inchirieri de
vagoane de cai ferate si vagoane cisterna pentru produse speciale, inchirieri
de mijloace de transport speciale, navlosiri si agenturari de nave maritime si fluviale,
precum si alte activitati conexe, in stransa legatura cu realizarea obiectului
de activitate, cum ar fi repararea si intretinerea conteinerelor, ambalarea,
etichetarea si marcarea marfurilor etc.
Societatea este indreptatita sa incheie tranzactiile corespunzatoare sau
necesare realizarii si impulsionarii obiectivului de activitate. Ea este in
continuare indreptatita sa participe si la alte societati de acelasi profil sau
asemanatoare si/sau sa preia conducerea acestora.
Completarea si modificarea obiectului de activitate al societatii se
hotaraste de catre adunarea generala, situatie in care se va solicita si avizul
autoritatilor care au aprobat constituirea societatii.
Capitalul social
Art. 4
Capitalul social se fixeaza la suma de 500.000 (cinci sute mii) silingi
austrieci si este impartit in 100 (una suta) parti sociale, indivizibile si
nominative, fiecare in valoare de 5.000 (cinci mii) silingi austrieci.
Capitalul social este subscris de parti astfel:
- 70 parti sociale in valoare de 350.000 silingi austrieci, reprezentand
70% din capitalul social, de catre Lackner;
- 30 parti sociale, in valoare de 150.000 silingi austrieci reprezentand
30% din capitalul social, de catre Schwarz.
Depunerea de catre parti a cotelor subscrise pentru formarea capitalului
social se face in numerar si in valuta liber convertibila, depusa intr-un cont
deschis pe numele si la dispozitia societatii la Banca Romana de Comert
Exterior, la cursul de schimb siling austriac/valuta respectiva din ziua
depunerii, in mod esalonat, 30% din cota fiecaruia in termen de 30 de zile de
la data inregistrarii societatii la Ministerul Finantelor din Romania si
diferenta de inca 70% in termen de 6 luni de la aceasta data.
In cazul nedepunerii sau depunerii cu intarziere a transelor pentru
formarea capitalului social, societatea este in drept sa ceara despagubiri
asociatilor in culpa pentru acoperirea prejudiciilor suferite de ea datorita
nedepunerii sau depunerii cu intarziere a transelor de capital respective.
Fiecare asociat raspunde pentru datoriile si obligatiile societatii, numai
in limita aportului sau subscris la capitalul social al acesteia.
Drepturile conferite de partile sociale detinute de asociati, modul de
eliberare a acestora, cesiunea si regimul lor sunt cele prevazute in statut.
Finantarea activitatii
Art. 5
Finantarea necesara pentru organizarea societatii si desfasurarea
activitatii sale se asigura prin capitalul social si prin creditele pe care
societatea le va obtine, in caz de nevoie, in relatiile sale cu tertii si/sau
de la banci.
Obligatiile partilor
Art. 6
Partile isi asuma urmatoarele obligatii principale:
- sa puna la dispozitia societatii aportul subscris la capitalul social la
termenele si in forma convenita prin prezentul contract;
- sa sprijine societatea in indeplinirea formalitatilor legale de
constituire, organizare si functionare;
- sa sprijine societatea in angajarea personalului salariat, in concordanta
cu necesitatile de calificare impuse de activitatile sale;
- sa sprijine societatea in incheierea si derularea contractelor de
aprovizionare, desfacere si servicii in Romania;
- sa sprijine societatea in realizarea programelor de servicii si desfacere
in strainatate, astfel incat incasarile in valuta ale societatii sa acopere in
orice moment, cel putin obligatiile de plata ale societatii in aceasta moneda.
Veniturile societatii, stabilirea beneficiului
Art. 7
Veniturile societatii se realizeaza din incasarile rezultate din
activitatea sa.
Beneficiul se stabileste prin bilantul contabil anual, aprobat de adunarea
generala a asociatilor. Beneficiul se calculeaza prin scaderea din suma totala
a veniturilor realizate, a cheltuielilor aferente si a platilor facute pentru
realizarea acestor venituri.
Din beneficiul rezultat din bilantul contabil se scade rezerva calculata
potrivit normelor legale, precum si impozitul datorat statului, rezultand
beneficiul cuvenit asociatilor.
Utilizarea beneficiului cuvenit asociatilor se hotaraste de catre adunarea
generala, conform prevederilor statutului (acordarea de prime si beneficii
personalului, crearea de rezerve extraordinare la societate, reinvestire,
repartizarea intre asociati potrivit cotelor de participare la capitalul social
etc.).
In cazul inregistrarii de pierderi, partile se obliga sa analizeze cauzele
si sa ia masurile corespunzatoare pentru eliminarea acestora.
Conducerea si administrarea societatii
Art. 8
Organul suprem de conducere a societatii este adunarea generala a
asociatilor, care va fi constituita si va functiona in conformitate cu
prevederile statutului.
Adunarea generala desemneaza membrii comitetului de directie, stabilind
functiile acestora, perioada de functionare, indemnizatiile lor,
revocarea/inlocuirea etc.
Presedintele comitetului de directie poate fi si directorul general al
societatii.
Conducerea activitatii curente a societatii se asigura de directorii
executivi, numiti potrivit statutului.
Atributiile si raspunderile directorilor executivi vor fi stabilite de
adunarea generala si comitetul de directie.
Controlul societatii
Art. 9
Activitatea financiara a societatii, gestiunea si evidentele sale sunt
controlate de catre o comisie de cenzori (experti contabili), numita cu avizul
Ministerului Finantelor din Romania, de adunarea generala a asociatilor, de
catre asociati direct sau prin reprezentanti numiti de ei, precum si de catre
alte organe prevazute de legea romana.
Comisia de cenzori isi desfasoara activitatea in conformitate cu
prevederile statutului.
Personalul societatii
Art. 10
Partile vor definitiva in prima adunare generala a asociatilor
(constitutiva), intre altele, schema de organizare si repartitia
corespunzatoare a functiilor de conducere, nivelurile de salarii ale
personalului societatii pe functii, acestea putand fi insa modificate (cu
exceptia celor care privesc membrii comitetului de directie si personalului de
conducere executiv) de catre comitetul de directie.
Angajarea personalului societatii (altul decat cel de conducere executiva)
se va face de catre comitetul de directie pe baza de contracte individuale de
munca, prin care se vor stabili drepturile si obligatiile acestui personal, in
conformitate cu legea romana.
Evidenta activitatii economico-financiare
Art. 11
Societatea va organiza si va tine evidenta contabila prevazuta de legea
romana si de normele Ministerului Finantelor din Romania.
Bilantul contabil al societatii, contul de profit si pierderi, precum si
alte documente contabile explicative legate de acestea se intocmesc in lei, cu
aplicarea cursului de schimb valutar de la data fiecarei operatiuni.
Exercitiul financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie ale
fiecarui an, cu exceptia primului an de activitate, cand acesta incepe la data
inregistrarii societatii la Ministerul Finantelor din Romania si se incheie la
31 decembrie din acelasi an.
Conturile societatii la banci
Art. 12
Societatea isi va deschide conturi in lei si in valuta la Banca Romana de
Comert Exterior, precum si la alte banci autorizate din Romania. Alimentarea
conturilor in valuta se va face din aportul in valuta la capitalul social,
incasarile in valuta si din imprumuturi in valuta. Platile in valuta se
efectueaza din conturile in valuta ale societatii.
Alimentarea contului in lei se va face din incasarile in lei, din
imprumuturi in lei, precum si din schimb valutar din conturile in valuta.
Amortizarea fondurilor fixe, asigurarea
Art. 13
Amortizarea fondurilor fixe se face prin intermediul normelor de amortizare
stabilite prin regulamentul de organizare si functionare a societatii.
Duratele de amortizare, care se aproba de adunarea generala a asociatilor,
nu pot fi mai mari decat duratele prevazute de legea romana pentru bunuri
similare.
Societatea isi va asigura bunurile sale, la valoarea de inlocuire, la
institutii autorizate din Romania, iar cheltuielile de asigurare vor fi
contabilizate pe costuri.
Solutionarea diferendelor
Art. 14
Toate diferendele care ar putea sa apara intre partile acestui contract ca
urmare a executarii contractului sau in legatura cu acest contract vor fi
solutionate de catre parti, care vor incerca sa gaseasca o solutie amiabila.
Daca acest lucru nu va fi posibil, aceste diferende vor fi supuse spre
solutionare unei instante/comisii de arbitraj, aleasa de comun acord de catre
parti.
Arbitrii se vor conduce, pentru solutionarea diferendelor, dupa clauzele
prezentului contract de asociere si cele ale statutului si dupa legislatia
romana, conform normelor sale procedurale si cu aplicarea dreptului material
roman.
Hotararile instantei/comisiei de arbitraj vor fi definitive si executorii
pentru ambele parti.
Forta majora
Art. 15
Forta majora cuprinde toate evenimentele ce se vor produce dupa intrarea in
vigoare a contractului, in afara vointei si controlului partilor, ca:
cutremure, incendii, razboi, catastrofe etc. si care impiedica, total sau
partial, indeplinirea obligatiilor din contract.
Prin notificarea situatiei de forta majora catre cealalta parte, partea
afectata de forta majora va fi exonerata fara nici o raspundere din partea ei
de a executa obligatiile sale din prezentul contract, dar numai in masura si
numai pentru perioada in care executarea obligatiilor sale este impiedicata de
cazul de forta majora. Notificarea va include o descriere a naturii
evenimentului, cauzele sale si consecintele posibile. Partea care reclama forta
majora va notifica celeilalte parti terminarea acestei perioade. Toate
notificarile facute conform acestui alineat vor fi date in 15 zile de la data
de incepere sau terminare a cazului de forta majora, prin scrisoare
recomandata. In situatia in care cazul de forta majora impiedica transmiterea
notificarii in acest termen de 15 zile, aceasta se va da in cel mai scurt timp
posibil.
Partea invocand forta majora va asigura celeilalte parti confirmarea
existentei faptelor constituind forta majora. Aceasta dovada consta in declaratie
sau certificat al oricarui organ guvernamental sau institutie calificata sau
Camera de Comert. In cazul in care un asemenea certificat nu poate fi obtinut,
partea care reclama forta majora va putea in locul acestuia sa faca o
declaratie autentificata la notariat, descriind in detaliu faptele reclamate ca
forta majora si motivele pentru care un certificat sau declaratie autorizata,
confirmind aceste fapte, nu pot fi obtinute.
In cazul in care perioada de forta majora continua pe mai mult de 6 luni, ori
care din parti poate cere iesirea din societate prin darea unei notificari
scrise.
Diverse
Art. 16
Toate documentele semnate intre parti inainte de intrarea in vigoare a
acestui contract, semnate in comun sau separat si care sunt in legatura cu
contractul, sunt nule si neavenite.
Art. 17
Amendamentele, modificarile sau adaugirile la acest contract sunt valabile
si opozabile numai daca sunt facute in scris si semnate de ambele parti.
Anexa la contract poate fi modificata de catre adunarea generala a
asociatilor.
Art. 18
Notificarile legate sau in legatura cu contractul, cu exceptia cazului cand
in contract se prevede altfel, se vor face prin scrisori recomandate,
telegrafice, telefax sau telex (dar care trebuie confirmate prin scrisori
recomandate) si vor fi adresate partilor la adresele indicate in acest
contract.
Aceste adrese pot fi schimbate de fiecare parte cu conditia anuntarii
acestei schimbari, prin notificare catre cealalta parte.
Notificarile care se fac prin scrisori recomandate sunt considerate a avea
data la care au fost expediate prin posta.
Art. 19
Nici una dintre parti nu poate incredinta sau transmite catre un tert nici
unul din drepturile sau obligatiile sale din acest contract, fara acordul prealabil
scris al celeilalte parti.
Art. 20
Acest contract cuprinde anexa (statutul) care face parte integranta din
acesta.
Intrarea in vigoare
Art. 21
Acest contract intra in vigoare, dupa semnarea sa, la data la care
societatea a fost inregistrata la Ministerul Finantelor din Romania.
Art. 22
Dupa intrarea in vigoare a prezentului contract, partile se vor consulta si
vor convoca, in termen de 60 de zile, prima adunare generala a asociatilor,
care va proceda la stabilirea masurilor si luarea hotararilor privind inceperea
activitatilor societatii.
Art. 23
In cazul in care, indiferent din ce motive, contractul nu va intra in
vigoare in termen de 90 de zile de la data semnarii sale, societate nu se va
mai constitui.
Neintrarea in vigoare a contractului atrage in mod automat completa sa
nulitate, nici una dintre parti neputand in acest caz formula nici o pretentie
fata de cealalta parte.
Orice angajament luat de una dintre parti fata de terti, in baza
contractului devenit nul, nu antreneaza raspunderi pentru cealalta parte.
Dispozitii finale
Art. 24
Durata acestui contract va fi de la data intrarii sale in vigoare si pana
la incetarea existentei societatii.
Art. 25
Acest contract de asociere si anexa au fost intocmite in doua exemplare
originale in limba romana, cate un exemplar pentru fiecare parte.
Semnat la Bucuresti, la data de 8 octombrie 1990.
ANEXA 1
la contract
STATUTUL
Societatii "Lackner & Schwarz - Romania" - S.R.L.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, obiectul, sediul, durata
Art. 1
Denumirea
1.1. Denumirea societatii este "Lackner & Schwarz - Romania"
- S.R.L. In toate facturile, actele, anunturile, publicatiile si alte documente
emanand de la societate, denumirea societatii va fi precedata sau urmata de
initialele "S.R.L.", adresa, capitalul social si numarul de
inregistrare la Ministerul Finantelor din Romania.
1.2. Asociatii societatii sunt:
- firma Lackner & Schwarz - Internationale Spediture, cu sediul in
Austria, Altmannsdorferstr. 55, A-1127 Wien, reprezentata prin directorul sau,
domnul Paul Richard Schwarz, denumita in continuare Lackner,
si
- doamna Schwarz Virgilia-Valeria, cetatean austriac, domiciliata in Juchgasse
38/1/7, A-1030 Wien, Austria, denumita in continuare Schwarz.
Art. 2
Forma juridica a societatii
2.1. Societatea "Lackner & Schwarz - Romania" S.R.L. este
persoana juridica romana, avand forma juridica de societate cu raspundere
limitata. Aceasta isi desfasoara activitatea in conformitate cu legea romana si
prevederile prezentului statut.
Art. 3
Obiectul de activitate al societatii
3.1. Societatea va avea urmatorul obiect de activitate: prestari de
servicii din mandat pentru expeditii internationale privind exportul, importul
si tranzitul de marfuri ce se deruleaza in traficul international maritim,
fluvial, feroviar, rutier si aerian cum sunt: colectarea si depozitarea de
marfuri si bunuri, operatiuni de control al calitatii la cerere, operatiuni de
vamuire, conteinerizare de marfuri si bunuri in vederea expedierii acestora in
conteinere speciale, potrivit naturii produselor respective si cerintelor
traficului international, inchirieri de vagoane de cai ferate si vagoane cisterna
pentru produse speciale, inchirieri de mijloace de transport speciale,
navlosiri si agenturari de nave maritime si fluviale, precum si alte activitati
conexe in stransa legatura cu realizarea obiectului de activitate, cum ar fi
repararea si intretinerea conteinerelor, ambalarea, etichetarea si marcarea
marfurilor etc.
3.2. Societatea este indreptatita si/sau obligata sa incheie tranzactiile
corespunzatoare sau necesare realizarii si impulsionarii obiectului de
activitate. Ea este in continuare indreptatita sa participe si la alte
societati de acelasi profil sau asemanatoare si/ sau sa preia conducerea
acestora.
3.3. Completarea si modificarea obiectului de activitate al societatii se
hotaraste de catre adunarea generala a asociatilor, situatie in care se va
solicita si avizul autoritatilor care au aprobat constituirea societatii.
Art. 4
Sediul social
4.1. Sediul societatii este in Romania, Bucuresti, str. Batiste nr. 35,
etaj II, ap. 12, sectorul 2. Sediul va putea fi schimbat in alt loc din
Romania, prin decizia luata de adunarea generala a asociatilor.
4.2. Societatea va putea sa infiinteze filiale, ateliere, agentii,
reprezentante etc., in baza hotararii adunarii generale a asociatilor, conform
prevederilor legislatiei romane.
Art. 5
Durata societatii
5.1. Societatea functioneaza pe o perioada de 10 (zece) ani, incepand de la
data inregistrarii ei la Ministerul Finantelor din Romania, aceasta putand fi
prelungita in mod succesiv pe noi perioade prin hotararea adunarii generale a
asociatilor, luata cu 6 luni inainte de expirarea perioadei in curs.
CAP. 2
Capitalul social, partile sociale
Art. 6
Capitalul social
6.1. Capitalul social al societatii este fixat la suma de 500.000 (cinci
sute mii) silingi austrieci si este impartit in 100 (una suta) parti sociale,
indivizibile si nominative, fiecare in valoare de 5.000 (cinci mii) silingi
austrieci.
6.2. Capitalul social al societatii este subscris in proportie de 70%
(350.000 silingi) de catre Lackner si de 30% (150.000 silingi) de catre
Schwarz.
6.3. Depunerea capitalului social, subscris in valoare totala de 500.000
silingi austrieci, se va face de catre asociati in numerar, in valuta liber
convertibila, intr-un cont deschis la o banca autorizata, cu sediul in Romania,
pe numele si la dispozitia societatii, in mod esalonat, 30% din cota fiecaruia
se va depune in termen de 30 de zile de la data inregistrarii societatii la
Ministerul Finantelor din Romania si diferenta de inca 70% in termen de 6 luni
de la aceasta data.
6.4. Asociatii raspund pentru datoriile si obligatiile asumate de societate
numai in limita capitalului social fixat si subscris potrivit pct. 6.1. de mai
sus.
Art. 7
Partile sociale
7.1. Partile sociale indivizibile si nominative sunt reprezentate prin
certificate eliberate de societate, pe masura depunerii capitalului,
numerotate, stampilate si semnate de presedintele si vicepresedintele
comitetului de directie.
Evidenta certificatelor de parti sociale eliberate se tine de catre
societate intr-un registru de parti sociale, numerotat si sigilat de catre
Ministerul Finantelor din Romania, care se pastreaza la societate.
7.2. Certificatele de parti sociale, numerotate in ordinea eliberarii lor,
pot fi eliberate pentru una sau mai multe parti sociale intregi si vor
cuprinde:
- denumirea completa a societatii, conform pct. 1.1. din statut;
- numele si adresa detinatorilor;
- numarul de ordine si valoarea partilor sociale pe care le reprezinta;
- mentiunea ca certificatul nu este negociabil;
- numarul certificatului si data eliberarii.
7.3. Pierderea/distrugerea unui certificat de parti sociale trebuie
notificata in scris societatii de catre proprietar si facuta public prin presa.
Dupa o perioada de 6 luni de la publicarea pierderii/distrugerii, societatea
poate elibera un duplicat al certificatului de parti sociale pierdut/distrus,
facand mentiunile corespunzatoare in registrul de parti sociale.
Art. 8
Majorarea capitalului
8.1. Capitalul social poate fi majorat pe baza deciziei adunarii generale,
prin cuprinderea de noi asociati, includerea de rezerve sau de beneficii
cuvenite asociatilor, efectuarea de noi aporturi in numerar si/sau in natura
sau prin alte modalitati.
8.2. Majorarea capitalului social prin aport in natura se face dupa
acceptarea de catre adunarea generala a rezultatului expertizei de evaluare
facute de o comisie formata din 2/3 experti.
Evaluarea bunurilor ce fac obiectul aportului in natura la capitalul social
se face in preturi de comert exterior iar transformarea valorii rezultate in
silingi austrieci (daca evaluarea a avut loc in alta valuta) se va face la
cursul de schimb practicat si publicat la Banca Romana de Comert Exterior in
ziua inregistrarii aportului respectiv in evidentele societatii.
Art. 9
Reducerea capitalului
9.1. Reducerea capitalului se poate face pe baza deciziei adunarii
generale. Propunerea de reducere a capitalului social trebuie comunicata
conducerii societatii si cenzorului cu cel putin 30 de zile de la data la care
trebuie sa se aplice reducerea.
Conducerea societatii si cenzorul vor analiza cauzele si motivatia
reducerii.
Art. 10
Drepturi si obligatii decurgand din parti sociale
10.1. Fiecare parte sociala subscrisa si varsata la capitalul social
confera proprietarului dreptul la un vot in adunarea generala a asociatilor,
dreptul de a alege si a fi ales in organele de conducere, dreptul de a
participa la distribuirea beneficiilor conform prezentului statut si
dispozitiilor legale, precum si alte drepturi prevazute in statut.
10.2. Detinerea de parti sociale implica adeziunea deplina la statut cu
toate modificarile suferite ulterior de acesta.
10.3. Drepturile si obligatiile legate de partea sociala urmeaza partea
sociala in cazul trecerii acesteia, prin vanzare, donatie sau mostenire, in
proprietatea altei persoane fizice sau juridice.
10.4. Trecerea de parti sociale in proprietatea altor persoane fizice sau
juridice se face numai cu acordul si dupa vointa adunarii generale.
10.5. Patrimoniul societatii nu poate fi grevat de datorii sau alte
obligatii ale asociatilor. Un creditor al unui asociat poate formula pretentii
numai asupra partii din beneficiul net al societatii ce i se va repartiza
acestuia sau asupra partii ce-i revine lui din lichidarea societatii in
conditiile legii romane, contractului de asociere si prezentului statut.
Art. 11
Cesiunea partilor sociale
11.1. Partile sociale sunt indivizibile cu privire la societate, care nu
recunoaste decat un proprietar pentru fiecare parte sociala.
11.2. Cesiunea partiala sau totala a partilor sociale intre asociati sau
catre terti se poate face pe baza deciziei adunarii generale luate in
unanimitate. Oferta de cesiune trebuie notificata de asociatul cedent
societatii si asociatilor, indicandu-se persoana fizica sau juridica careia
urmeaza sa i se cedeze partile sociale si conditiile cedarii.
11.3. Cesiunea catre terti poate fi efectuata numai dupa trecerea unui
termen de 30 de zile de la data primei notificari a ofertei de cesiune,
inauntrul caruia asociatii au drept de preemtiune. Transferul se inregistreaza
in registrul de parti sociale si se mentioneaza pe certificatele de parti
sociale cesionate.
CAP. 3
Conducerea si administrarea societatii
Art. 12
Adunarea generala
12.1. Adunarea generala, formata din reprezentantii asociatiei, are cele
mai intinse drepturi de conducere a societatii, decide asupra activitatii
acesteia si asupra politicii ei economice si comerciale, in cadrul prevederilor
legale din Romania si ale prezentului statut.
12.2. Adunarea generala are urmatoarele atributii principale:
a) aproba structura organizatorica a societatii, numarul de posturi si
nivelurile de salarizare;
b) numeste presedintele si membrii comitetului de directie, conducerea
executiva si organele de control (comisia de cenzori), le stabileste
atributiile, durata mandatului si indemnizatiile, ii descarca de activitate si
ii revoca;
c) aproba regulamentul de ordine interioara a societatii;
d) stabileste competentele si raspunderile comitetului de directie,
conducerii executive si organelor de control (comisiei de cenzori);
e) analizeaza, modifica si aproba programul de activitate si bugetul de venituri
si cheltuieli al societatii, avizate de comitetul de directie;
f) isi da acordul asupra contractelor individuale de munca inainte de
inregistrarea acestora la autoritatile competente;
g) decide cu privire la contractarea de imprumuturi bancare si la acordarea
de garantii si/sau stabileste competentele in aceasta privinta;
h) examineaza, modifica si aproba bilantul contabil si contul de profit si
pierderi dupa ascultarea raportului comitetului de directie si comisiei de
cenzori si aproba modul de utilizare a beneficiilor nete realizate de catre
societate;
i) decide asupra infiintarii si desfiintarii de filiale, agentii,
reprezentante, ateliere etc.
j) decide cu privire la marirea sau reducerea capitalului social, precum si
asupra cesiunii partilor sociale;
k) decide cu privire la modificarea statutului societatii;
l) decide cu privire la comasarea, divizarea sau dizolvarea si lichidarea
societatii, numind lichidatorii acesteia;
m) decide cu privire la executarea de reparatii capitale si realizarea de
investitii noi;
n) decide asupra prelungirii duratei de functionare a societatii si asupra
schimbarii sediului social;
o) decide cu privire la actionarea in justitie a angajatilor pentru
pagubele pricinuite societatii;
p) analizeaza raportul lichidatorilor si hotaraste cu privire la rezultatul
lichidarii;
r) decide in orice alte probleme privind societatea.
Deciziile prevazute la lit. j), k), l) si n) vor putea fi aduse la
indeplinire dupa avizarea lor de catre autoritatile care au aprobat
constituirea societatii.
12.3. Adunarile generale sunt de doua feluri: ordinare si extraordinare.
Ele se convoaca de regula de catre presedintele comitetului de directie sau de
vicepresedinte, in baza imputernicirii date de acesta.
Adunarile generale ordinare au loc o data pe an, la cel mult 3 luni de la
incheierea exercitiului economico-financiar pentru examinarea bilantului
contabil si a contului de profit si pierderi pe anul precedent, a raportului
comitetului de directie si a raportului cenzorului, precum si pentru a analiza
si aproba programul de activitate si bugetul de venituri si cheltuieli pentru
anul in curs.
Adunarile generale extraordinare se convoaca la cererea asociatilor
reprezentand cel putin 1/3 din capitalul social, la cererea cenzorului, precum
si in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult decat 10% pe an,
timp de 2 ani consecutivi, cu exceptia primilor 2 ani de la infiintarea
societatii.
Adunarile generale ale asociatilor se convoaca prin scrisori recomandate
sau telex, la adresele indicate de asociati prin contractul de asociere (sau la
acelea notificate in scris societatii ulterior), cu cel putin 15 zile inainte
de data fixata, aratandu-se data, ora, locul si proiectul ordinii de zi a
adunarii.
Adunarea generala se intruneste la sediul societatii sau in alt loc din
aceeasi localitate.
Pentru adunarile generale ordinare, o data cu convocarea, se trimit
asociatilor toate documentele si/sau proiectele documentelor care urmeaza sa
fie supuse analizei, avizarii sau aprobarii acestui organ de conducere.
12.4. Adunarea generala a asociatilor este prezidata de un presedinte,
desemnat de asociati prin rotatie.
Adunarea generala alege dintre membrii sai sau din afara un secretar, care
va intocmi procesul-verbal al sedintei. Procesul-verbal va fi scris intr-un
registru sigilat si parafat de Ministerul Finantelor, care se pastreaza la
sediul societatii. Procesul-verbal va fi semnat de catre persoana care a
prezidat sedinta, de secretar si de toti participantii la sedinta care au drept
de vot.
La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a asociatilor,
in care se dezbat probleme privitoare la raporturile de munca cu personalul
societatii, participa si reprezentantii sindicatului acestui personal.
Asociatii isi vor putea imputernici reprezentanti care sa participe in
numele lor la adunarea generala.
Asociatii pot invita sa participe la adunarile generale, aceasta se amana.
12.5. Adunarile generale sunt constituite valabil si pot lua decizii daca
la prima convocare asociatii prezenti sau reprezentantii detin integral
capitalul social, la a doua convocare daca detin cel putin 2/3 din capitalul
social, iar la a treia convocare, indiferent de numarul partilor sociale
prezente sau reprezentate.
In cazul neintrunirii mai mult de o ora a conditiilor necesare pentru
desfasurarea lucrarilor adunarii generale, aceasta se amana.
A doua convocare si urmatoarele ale adunarii generale se considera a fi
facute in mod automat si din oficiu pentru a 14-a zi care urmeaza convocarii
precedente, la aceeasi ora si in acelasi loc. Daca aceasta a 14-a zi cade
intr-o zi nelucratoare, reconvocarea se considera ca fiind facuta in mod
automat si din oficiu pentru prima zi lucratoare care urmeaza.
Adunarea generala a asociatilor, statutar constituita, ia decizii cu
unanimitate de voturi.
Asociatii voteaza, de regula, prin ridicare de mina. La propunerea
persoanei care prezideaza sedinta sau a unui grup de asociati prezenti sau
reprezentand cel putin 1/4 din capitalul social, se va putea decide ca votul sa
fie secret.
Deciziile adunarii generale sunt obligatorii si pentru asociatii absenti
sau nereprezentati.
Art. 13
Comitetul de directie
13.1. Societatea este administrata de un comitet de directie, compus
dintr-un presedinte, un vicepresedinte si un numar de membri.
Structura si componenta comitetului de directie se stabileste si se
modifica de adunarea generala.
Acestia sunt numiti pe o perioada de 2 ani, cu posibilitatea de a fi numiti
pe noi perioade succesive.
Presedintele comitetului de directie poate indeplini si functia de director
general al societatii.
Cand se creeaza un loc vacant in comitetul de directie, adunarea generala
numeste un inlocuitor pentru completarea locului vacant. Durata pe care
inlocuitorul numit pe un loc vacant va ocupa functia, este egala cu perioada
ramasa pana la expirarea mandatului predecesorului sau.
13.2. Comitetul de directie este organul executiv de conducere colectiva a
societatii, cu caracter deliberativ, si isi desfasoara activitatea in limita
competentelor si responsabilitatilor stabilite de catre adunarea generala a
asociatilor.
Comitetul de directie se intruneste la sediul societatii sau in alt loc din
aceeasi localitate, la convocarea presedintelui sau a 2 din membrii sai.
Sedintele comitetului de directie sunt prezidate de catre presedinte sau,
in absenta sa, de catre vicepresedinte.
Presedintele numeste un secretar din cadrul membrilor comitetului de
directie sau din afara acestuia.
13.3. Comitetul de directie se intruneste cel putin o data la 3 luni.
Convocarea membrilor comitetului de directie se face in scris, cu cel putin 15
zile inainte de data fixata pentru intrunire, indicandu-se ordinea de zi,
locul, data si ora intilnirii. O data cu convocarea se trimit si proiectele
documentelor supuse dezbaterii.
13.4. Sedinta comitetului de directie este legal constituita daca sunt
prezenti sau reprezentati toti membrii sai. Un imputernicit poate reprezenta
numai pe unul din membrii comitetului de directie.
In cazul neintrunirii mai mult de o ora a conditiilor necesare desfasurarii
sedintei comitetului de directie, sedinta se amana in mod automat, din oficiu,
pentru aceeasi zi, ora si loc din saptamana urmatoare.
Daca doua amanari succesive, similare, sedinta comitetului de directie se
va tine la cea de-a treia convocare (facuta, de asemenea, automat si din
oficiu), indiferent de numarul membrilor prezenti sau reprezentati.
13.5. Dezbaterile si hotararile comitetului de directie se consemneaza in
procese-verbale, scrise intr-un registru al comitetului de directie, numerotat
si sigilat de Ministerul Finantelor, care se pastreaza la societate. Procesele-
verbale sunt semnate de persoana care a prezidat sedinta si de catre secretar,
iar continutul lor se comunica in termen de 7 zile fiecarui membru al
comitetului de directie.
13.6. Hotararile comitetului de directie legal constituit se iau cu
majoritatea simpla de voturi a celor prezenti sau reprezentati si ele sunt
obligatorii pentru toti membrii sai, inclusiv pentru cei absenti.
13.7. Membrii comitetului de directie sunt individual sau solidar, dupa
caz, raspunzatori fata de societate pentru prejudiciile cauzate prin
infractiuni, abateri de la dispozitiile legale, abateri de la statut, precum si
pentru greselile in administrarea societatii. In astfel de situatii ei vor
putea fi revocati prin decizia adunarii generale si impotriva lor vor putea fi
luate masuri corespunzatoare, inclusiv pe cale juridica.
13.8. Comitetul de directie are urmatoarele atributii principale:
a) angajeaza si concediaza personalul roman si strain, a carui numire nu
intra in competenta adunarii generale si stabileste drepturile si obligatiile
acestuia;
b) propune adunarii generale schema de personal si nivelul de salarizare,
precum si masura in care personalul sa beneficieze de premii si participare la
beneficiile realizate;
c) elaboreaza regulamentul de ordine interioara al societatii si il propune
aprobarii adunarii generale a asociatilor;
d) aproba, in limitele stabilite de adunarea generala, operatiunile
comerciale, de inchiriere, depozitare etc.;
e) analizeaza, modifica si avizeaza, inainte de 1 decembrie din fiecare an,
proiectul programului de activitate si bugetul de venituri si cheltuieli pentru
anul urmator, intocmite de conducerea executiva a societatii;
f) avizeaza si supune analizei si aprobarii adunarii generale, pana la 31
martie din fiecare an, raportul de activitate al societatii, elaborat de
conducerea executiva, bilantul contabil, contul de profit si pierderi, precum
si raportul comisiei de cenzori, aferente anului anterior;
g) poate delega imputerniciri unuia sau mai multora dintre membrii sai, pe
probleme delimitate si poate recurge, in cazuri de necesitate, la serviciile
unor experti sau consilieri cu plata, pentru analiza si solutionarea unor
probleme definite.
h) aduce la indeplinire sarcinile generale si speciale stabilite de adunarea
generala, raspunzand in fata acesteia, atat colectiv, cat si individual;
i) analizeaza si verifica activitatea desfasurata de conducerea executiva a
societatii;
j) solutioneaza alte probleme curente din activitatea societatii.
Art. 14
Conducerea executiva
14.1. Conducerea executiva a societatii este numita pentru o perioada de 2
ani de adunarea generala a asociatilor si asigura desfasurarea curenta a
activitatii societatii, in conformitate cu sarcinile si directiile stabilite de
adunarea generala si comitetul de directie. Mandatul expirat poate fi reinnoit.
Conducerea executiva este formata din 1-3 membri, care indeplinesc
functiile de director general, director economic, director comercial etc.
14.2. Eventualele hotarari colective ale conducerii executive care intra in
competenta sa sau care, din motive intemeiate, nu pot fi amanate pentru a fi
deferite altor organe de conducere a societatii, vot fi luate cu unanimitate de
voturi, fiecare membru al sau avand dreptul la un vot.
14.3. Directorul general al societatii poate fi si presedintele comitetului
de directie.
14.4. Conducerea executiva in intregul sau, precum si fiecare membru
separat, raspund de activitatea desfasurata in fata adunarii generale, sau,
dupa caz, in fata comitetului de directie. In functie de natura abaterilor,
raspunderea este administrativa, materiala sau penala.
14.5. Directorul general si directorii vor actiona, in limitele si
drepturile atribuite lor, in interesul societatii, executind toate actiunile
legale pentru administrarea acesteia. Ei vor putea, pe propria lor raspundere,
sa confere altor persoane angajate la societate imputerniciri specifice
temporare, in virtutea mandatului dat de catre comitetul de directie.
14.6. Conducerea executiva intocmeste si supune analizei si avizarii
comitetului de directie, pana la 1 decembrie din fiecare an, proiectul
programului de activitate si al bugetului de venituri si cheltuieli pentru anul
urmator si, pana la 1 martie din fiecare an, raportul de activitate al
societatii, bilantul contabil si contul de profit si pierderi pentru anul
precedent, carora le anexeaza raportul comisiei de cenzori.
14.7. In relatiile cu tertii, societatea este reprezentata de catre
directorul general, iar in lipsa acestuia de catre un director desemnat.
14.8. Pentru membrii conducerii executive se instituie interdictia de
concurenta, acestora fiindu-le interzis ca fara aprobarea expresa a
directorului sa intreprinda, in cadrul si cu mijloacele societatii, acte comerciale
in cont propriu sau in interesul altor persoane, sa participe la si/sau sa
conduca alte societati similare din aceeasi ramura de activitate.
In astfel de situatii ei vor putea fi revocati prin decizia directorului si
impotriva lor vor putea fi luate masuri corespunzatoare, inclusiv pe cale
juridica.
CAP. 4
Controlul societatii
Art. 15
Comisia de cenzori (Organul de control)
15.1 Adunarea generala numeste o comisie (organ de control) formata din 1-3
cenzori (experti contabili) din afara societatii, experti autorizati de
Ministerul Finantelor.
Cenzorii sunt numiti pentru o perioada de maximum 3 ani. Ei pot fi realesi.
Adunarea generala poate numi, de asemenea, unu sau doi cenzori supleanti,
care vor inlocui - in caz de nevoie - pe titulari.
Indemnizatiile cenzorilor sunt stabilite de catre adunarea generala.
15.2. Atributiile principale ale comisiei de cenzori sunt urmatoarele:
a) in cursul exercitiului financiar verifica gospodarirea fondurilor fixe
si a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte comerciale, casa si
registrul de evidente contabile si prezinta conducerii societatii rapoarte de
activitate;
b) la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea
inventarelor, a documentelor si informatiilor prezentate de conducerea
societatii asupra conturilor societatii, a bilantului si a contului de profit
si pierderi, prezentand adunarii generale un raport scris, prin care propune
aprobarea sau modificarea bilantului contabil si a contului de profit si
pierderi.
c) la lichidarea societatii controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale punctul de vedere in legatura cu propunerile
de modificare a capitalului social sau de modificare a statutului.
15.3. Comisia de cenzori de intruneste si actioneaza la sediul societatii
si ia decizii in unanimitate. Opiniile divergente ale comisiei de cenzori se
inscriu, ca atare, in raportul lor si se supun spre analiza adunarii generale.
15.4. Comisia de cenzori poate convoca adunarea generala a asociatilor, in
cazul in care considera ca acest lucru este necesar pentru solutionarea unor
probleme deosebite ivite in activitatea societatii.
15.5. Cenzorii sunt responsabili fata de societate pentru prejudiciile
cauzate acesteia prin neindeplinirea sau indeplinirea cu rea-credinta a
atributiilor ce le revin conform acestui statut.
Art. 16
Controlul facut de asociati
16.1 Gestiunea societatii si intreaga sa activitate pot fi controlate si in
mod independent de catre asociati, fie direct, fie prin imputerniciti ai lor.
Pentru a putea exercita acest drept de control, asociatilor li se vor pune la
dispozitie, la cerere, de catre societate, toate datele, evidentele si
documentele solicitate.
CAP. 5
Activitatea societatii
Art. 17
Exercitiul financiar
17.1. Prima perioada a exercitiului financiar incepe la data inregistrarii
societatii la Ministerul Finantelor si se termina la 31 decembrie al aceluiasi
an.
17.2. Urmatoarele exercitii financiare coincid cu anii calendaristici
respectivi.
Art. 18
Personalul societatii
18.1. Personalul de conducere executiva a societatii si de control se
numesc de catre adunarea generala, care le stabileste salariile si
indemnizatiile in concordanta cu prevederile legale din Romania.
18.2. Restul personalului este angajat de catre comitetul de directie in
baza schemei de organizare aprobate de adunarea generala, pe baza de contracte
individuale de munca.
18.3. Nivelul salariilor pentru personalul societatii, pe categorii de
calificare si functii, se stabileste si poate fi modificat de catre adunarea
generala, in concordanta cu prevederile legale romane, si nu poate fi stabilit
la un nivel inferior celui practicat in unitati economice asemanatoare.
18.4. Plata salariilor, impozitelor pe acestea si a cotei de asigurari
sociale se face in lei si/sau in valuta, in concordanta cu legea romana.
Drepturile si obligatiile personalului roman al societatii sunt cele prevazute
de legea romana.
18.5. Premiile, gratificatiile si alte recompense exceptionale acordate
personalului societatii in afara salariilor pot fi platite integral sau partial
si in valuta, in limita disponibilitatilor valutare ale societatii si prin
decizia adunarii generale, in conformitate cu legislatia romana.
Art. 19
Amortizarea fondurilor fixe. Reparatii capitale
19.1. Duratele de amortizare a fondurilor fixe se stabilesc de adunarea
generala si ele nu pot depasi duratele de amortizare prevazute de legea romana,
iar valoarea cotelor de amortizare se reflecta in mod corespunzator in costuri.
Amortizarea se calculeaza de la data punerii in functiune a fiecarui fond
fix.
Fondul de amortizare se va utiliza pentru achizitionarea de noi mijloace
fixe si pentru alte nevoi ale societatii.
19.2. Lucrarile de reparatii capitale se executa pe baza deciziei adunarii
generale. Contravaloarea acestora se include in cheltuielile de productie in
anul in care s-au efectuat sau se esaloneaza pe mai multi ani.
Art. 20
Asigurarea
20.1. Societatea isi va asigura bunurile proprii la organisme din Romania.
Tipul de asigurare, conditiile asigurarii si valoarea de asigurare se stabilesc
prin contractele individuale de asigurare. Primele de asigurare platite de
societate fac parte integranta din cheltuielile de productie si se reflecta ca
atare in evidentele contabile, buget si bilant.
Art. 21
Evidente contabile
Bilant contabil
21.1. Societatea organizeaza si tine evidentele contabile in concordanta cu
normele legale din Romania si instructiunile Ministerului Finantelor.
21.2. Societatea intocmeste si prezinta bilantul contabil anual si contul
de profit si pierderi in lei.
Art. 22
Determinarea si destinatia beneficiilor
22.1. Beneficiile societatii se stabilesc prin bilantul contabil anual in
concordanta cu legea romana.
Beneficiul brut reprezinta diferenta dintre suma veniturilor totale
incasate si suma cheltuielilor totale efectuate pentru realizarea acestor
venituri.
Pentru determinarea beneficiului impozabil, se deduce din beneficiul brut
fondul legal de rezerva in limita de maximum 5% din beneficiul brut anual.
Cota de 5% se va putea preleva din beneficiul brut pana cand rezerva legala
va atinge nivelul de 25% din capitalul social.
Din beneficiul impozabil, determinat ca mai sus, se scade impozitul legal,
rezultand beneficiul cuvenit asociatilor, care poate fi utilizat si pentru
constituirea de rezerve extraordinare, acordarea de prime si gratificatii
personalului, reinvestire etc.
22.2. Plata beneficiilor catre asociati si transferul in valuta a cotei de
beneficiu cuvenite acestora se face cu respectarea bilantului si verificarea
acestuia de organele administratiei financiare.
22.3. In cazul inregistrarii de pierderi, asociatii au obligatia sa
analizeze cauzele si sa stabileasca masuri corespunzatoare de remediere.
CAP. 6
Dizolvarea si lichidarea societatii, litigii
Art. 23
Dizolvarea si lichidarea societatii
23.1. Urmatoarele situatii conduc la dizolvarea societatii:
a) expirarea duratei de functionarea fara ca prelungirea acesteia sa fie
hotarata de adunarea generala;
b) imposibilitatea realizarii obiectului de activitate stabilit pentru
societate;
c) pierderea a cel putin 1/3 din capitalul social fixat, dupa ce s-au
consumat fondurile de rezerva, daca adunarea generala nu decide completarea
capitalului sau reducerea acestuia la suma ramasa;
d) prin hotararea adunarii generale, daca imprejurarile de forta majora
dureaza mai mult de 6 luni, iar aceasta constata ca functionarea societatii nu
mai este posibila;
e) valoarea incasarilor societatii in valuta este insuficienta pentru
acoperirea obligatiilor sale de plata in aceasta valuta pe o perioada de 6 luni
consecutive si nu mai sunt temeiuri certe de indreptare;
f) in orice alte situatii, pe baza deciziei adunarii generale, cu preaviz
de 6 luni acordat conducerii societatii si informarea organelor care au aprobat
functionarea societatii.
23.2. In caz de dizolvare, societatea va fi lichidata. Lichidarea se va
face de unu sau mai multi lichidatori numiti de adunarea generala. Din momentul
intrarii in functie a lichidatorilor, mandatul conducerii societatii inceteaza,
aceasta nemai putand intreprinde noi operatiuni in numele societatii.
Lichidatorii au raspunderi si atributii ca si conducerea societatii.
Ei sunt datori, indata dupa intrarea in functie, sa conserve patrimoniul
societatii, sa faca un inventar, sa evalueze bunurile societatii si sa incheie
un bilant care sa constate situatia exacta a activului si pasivului social, pe
care sa-l semneze.
Lichidatorii sunt obligati sa primeasca si sa pastreze bunurile si
scriptele societatii si sa tine un registru cu toate operatiunile lichidarii in
ordine cronologica.
Lichidatorii isi indeplinesc mandatul sub supravegherea comisiei de
cenzori.
Lichidatorii pot aparea in fata instantei judecatoresti si pot incheia
tranzactii si compromisuri cu creditorii si debitorii societatii.
Lichidatorii vor instiinta creditorii printr-un anunt public, cerandu-le sa
- si emita pretentiile intr-o perioada de timp determinata. Creditorilor
cunoscuti li se vor adresa invitatii in mod direct.
Lichidatorii sunt raspunzatori pentru operatiunile efectuate, care nu sunt
necesare scopului lichidarii.
Din sumele rezultate din lichidare vor fi platiti mai intai creditorii
privilegiati (salarii si alte drepturi de personal, impozite si taxe,
contributii de asigurari sociale, rate de credit, dobanzi etc.) si apoi
ceilalti creditori.
Dupa aceste plati, lichidatorii vor intocmi bilantul de lichidare si vor
face propuneri privind rezultatele lichidarii.
Bilantul de lichidare si propunerile privind rezultatele lichidarii vor fi
supuse aprobarii adunarii generale. Dupa aprobarea acestui bilant se considera
ca lichidatorii au fost descarcati de activitatea lor.
Pe baza bilantului de lichidare, lichidatorii vor intocmi, in forma
autentica, un inscris constatator care va fi inregistrat la Ministerul
Finantelor din Romania si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 24
Litigii
24.1. litigiile societatii cu persoane fizice sau juridice romane sunt de
competenta instantelor judecatoresti din Romania.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre societate si persoanele
juridice romane pot fi solutionate si pe cale de arbitraj. In acest caz, poate
fi aleasa competenta Comisiei de arbitraj de pe langa Camera de Comert si
Industrie a Romaniei, care va judeca, conform normelor sale procedurale, cu
aplicarea dreptului material roman.
Litigiile personalului roman angajat de societate, ivite in raporturile cu
aceasta, se solutioneaza in conformitate cu legislatia muncii in Romania, iar
ale personalului strain, in conformitate cu prevederile contractului de munca.
Art. 25
Cheltuieli de constituire
25.1. Cheltuieli de constituire a societatii (taxe de inregistrare) vor fi
avansate de asociati si sunt incluse la capitolul de cheltuieli al primului
exercitiu financiar.
Intocmit si semnat la Bucuresti la 8 octombrie 1990.