DECIZIE Nr. 94 din 15 februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin.
(5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 262 din 30 martie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind
statutul si regimul refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Liu Kaijun in
Dosarul nr. 6.496/2004 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca
neintemeiata a exceptiei de neconstitutionalitate. In acest sens arata ca
termenul instituit de textul de lege criticat nu are o natura imperativa si, in
cazul depasirii sale, actele de procedura nu sunt lovite de nulitate. De
asemenea, cerinta termenului rezonabil trebuie sa fie interpretata in sensul
diligentelor statului de a asigura celeritatea procedurilor, iar nu un proces
mai lung. In sprijinul acestor argumente invoca si jurisprudenta in materie a
Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 iulie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 6.496/2004,
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (5) din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania.
Exceptia a fost ridicata de catre Liu Kaijun, cetatean chinez, cu prilejul
solutionarii unei plangeri impotriva Hotararii nr. 819.196/h/DN din 17 mai 2004
a Oficiului National pentru Refugiati.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine,
in esenta, ca prevederile art. 15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 aduc atingere, sub aspectul nerespectarii cerintei termenului rezonabil,
dispozitiilor art. 21 alin. (3) din Constitutie, precum si dispozitiilor art. 6
paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, care consacra dreptul la un proces echitabil. In acest sens arata
ca termenul de 30 de zile, in care instanta trebuie sa solutioneze plangerea
impotriva hotararii privind acordarea statutului de refugiat, este un termen
prea scurt, atat in raport cu obiectul cauzei "care obliga la o
investigare minutioasa, vizand relevarea si analizarea tuturor circumstantelor
si motivelor care l-au determinat pe reclamant sa refuze protectia tarii de
origine si sa solicite protectia Romaniei", cat si cu dificultatea
administrarii probatoriului. Consecinta este aceea ca, in imposibilitate de a
parcurge toate etapele cercetarii judecatoresti, atat magistratul, cat si
partile se vad obligati fie sa renunte la unele etape, precum administrarea
probelor, fie sa le parcurga in mare viteza, realizandu-se astfel, "un
proces pur formal", in care reclamantul este prejudiciat. In conceptia
autorului exceptiei, dreptul la un proces echitabil impune "posibilitatea
efectiva si reala de exercitare a dreptului la justitie si de participare
directa la propriul proces, cu respectarea tuturor drepturilor procesuale,
inclusiv a dreptului de aparare, si la administrarea intregului probatoriu
necesar dovedirii temeiurilor cauzei sale [...]", iar exigentele impuse de
legiuitor trebuie sa fie indeajuns de rezonabile incat sa nu antreneze insasi
existenta dreptului. Aceasta interpretare a cerintei termenului rezonabil si-o
intemeiaza pe solutia pronuntata in cauza Airey contra Irlandei (1979), in care
Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat ca "un obstacol de fapt
poate sa incalce prevederile Conventiei in aceeasi masura ca un obstacol
juridic".
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate nu este intemeiata. In acest sens, arata ca termenul de
30 de zile prevazut de textul de lege criticat este un termen de recomandare,
"termen ce nu poate retine instanta in a efectua o cercetare
judecatoreasca completa si a acorda petentilor dreptul la un proces echitabil
cu solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil". De asemenea, considera
ca textul de lege ce face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate nu
contine nici o prevedere care sa contravina principiului infaptuirii justitiei
in numele legii, al independentei judecatorilor si al supunerii lor numai
legii. De altfel, observa ca, in jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala s-a
mai pronuntat asupra constitutionalitatii acestui text de lege, respingand
criticile de neconstitutionalitate ca neintemeiate.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca textul de lege criticat nu contravine dispozitiilor
constitutionale invocate. Astfel, referindu-se la critica de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (5) din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000 in raport cu prevederile art. 21 alin. (3) din
Constitutie, arata ca legislatia romana referitoare la acordarea statutului de
refugiat confera celui ce solicita acest statut toate garantiile prevazute de
actele internationale ce reglementeaza acest domeniu. In acest sens mentioneaza
Conventia de la Geneva din 28 iulie 1951 privind statutul refugiatilor, act ce
nu indica o procedura de urmat in vederea stabilirii statutului de refugiat,
lasand statelor competenta de a stabili cadrul procedural cel mai adecvat si
mai adaptat sistemului administrativ si jurisdictional intern. Prevederi
asemanatoare se regasesc si in Manualul privind procedurile si criteriile de
determinare a statutului de refugiat, elaborat de Inaltul Comisariat pentru
Refugiati, care obliga statele sa acorde solicitantilor un minimum de garantii,
si anume posibilitatea formularii unei plangeri impotriva actului prin care se
refuza acordarea statutului de refugiat, precum si posibilitatea de a ramane pe
teritoriul statului caruia ii solicita acordarea statutului de refugiat, pe
durata solutionarii acestei plangeri. De asemenea, potrivit art. 21 din
Directiva 2003/9/CE privind normele minimale de examinare ale cererilor de
acordare a statutului de refugiat, statele membre ale Uniunii Europene trebuie
sa prevada posibilitatea ca deciziile negative sa fie contestate, conform
procedurilor prevazute de dreptul national, fiind necesar, in ultima instanta,
ca decizia sa faca obiectul unui control judiciar. Guvernul observa ca nici
unul dintre aceste acte internationale nu interzice statelor parti sa
stabileasca norme procedurale in materia examinarii cererilor de acordare a
statutului de refugiat, care sa prevada anumite termene de solutionare. In ceea
ce priveste critica de neconstitutionalitate raportata la prevederile art. 6
paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, retine ca, in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului,
conceptul de "termen rezonabil" presupune ca procedura in fata
instantelor sa nu prezinte intarzieri, tergiversari pentru care autoritatile
statale sa fie responsabile. In acest sens aminteste cazurile Botazzi contra
Italiei (1999), Kudla contra Poloniei (2000), Yagtzilar si altii contra Greciei
(2001) si Rouard contra Belgiei (2004). Asa fiind, apreciaza ca textul de lege
criticat nu poate fi interpretat decat ca o expresie a vointei legiuitorului de
a raspunde acestor exigente. In fine, referindu-se la dispozitiile
constitutionale care consacra dreptul la un proces echitabil, apreciaza ca
termenul de 30 de zile in care urmeaza sa fie solutionata plangerea are
caracter de recomandare, neexistand nici un impediment ca partile sa solicite
si sa obtina administrarea unui amplu probatoriu si desfasurarea unei cercetari
judecatoresti minutioase. Cat priveste cerinta asigurarii unei proceduri
judiciare efective avand ca obiect examinarea plangerii impotriva deciziei
organului administrativ prin care s-a respins cererea de acordare a statutului
de refugiat, precizeaza ca, in jurisprudenta sa, Curtea Europeana a Drepturilor
Omului se limiteaza la a obliga statele parti sa confere acestei proceduri un
caracter suspensiv de executare a deciziei negative a organului administrativ,
asa cum reiese din cauza Conka contra Belgiei (2002).
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este
intemeiata. In acest sens arata ca textul de lege criticat nu opreste partile
interesate de a apela la instantele judecatoresti, de a fi aparate si de a se
prevala de toate garantiile procesuale care conditioneaza, intr-o societate
democratica, desfasurarea unui proces echitabil. Din contra, apreciaza ca
instituirea unor termene mai scurte da expresie preocuparii legiuitorului de a
asigura solutionarea cauzei intr-un termen rezonabil. De altfel, constata ca in
acelasi sens s-a pronuntat si Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 231/2004
si Decizia nr. 295/2001.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 436 din 3 septembrie 2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001,
cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitii potrivit carora:
"Plangerea se inainteaza de indata instantei competente, care o va
solutiona in termen de 30 de zile."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 21 alin. (3) din Constitutie,
potrivit carora: "Partile au dreptul la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil."
De asemenea, critica de neconstitutionalitate este raportata si la
prevederile art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, care prevad ca: "Orice persoana are
dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen
rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala,
instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si
obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii
in materie penala indreptate impotriva sa. [...]"
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, ulterior
sesizarii sale, Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 a fost republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.136 din 1 decembrie 2004, art.
15 alin. (5) devenind, dupa renumerotare, art. 16 alin. (5). Prin urmare,
Curtea urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii acestui articol de
lege.
Curtea observa, de asemenea, ca prevederile legale ce fac obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate in raport cu dispozitiile art. 16 alin. (1), art. 52 si 53
din Constitutie. Printre argumentele retinute in sprijinul constitutionalitatii
acestui text de lege, in Decizia nr. 231 din 25 mai 2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 561 din 24 iunie 2004, instanta de
contencios constitutional l-a mentionat si pe acela ca, prin prevederile legale
criticate, "nu a fost restransa exercitarea unor drepturi sau libertati
constitutionale, stabilirea termenelor de judecata sau procedura solutionarii
cailor de atac nefiind prevazute de Constitutie, ci de lege".
Alaturi de aceste considerente, Curtea retine si faptul ca termenul
instituit de art. 16 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 este un
termen relativ sub aspectul sanctiunilor ce le implica nerespectarea sa. Asa
fiind, in cazul depasirii sale, validitatea actelor de procedura nu este
afectata, ci, eventual, pot fi sanctionate doar persoanele care au tergiversat
nejustificat indeplinirea acestor acte. In consecinta, acest termen este
conceput sa vina in sprijinul persoanelor care solicita acordarea statutului de
refugiat si ale caror cauze comporta o urgenta evidenta, prin asigurarea unui
proces rapid.
De asemenea, Curtea constata ca textul de lege criticat se circumscrie
conditiei termenului rezonabil, asa cum apare acesta in interpretarea Curtii
Europene a Drepturilor Omului. Astfel, in nici una dintre cauzele supuse
judecatii Curtii de la Strasbourg aceasta cerinta nu a fost interpretata in
sensul obligatiei statelor si a autoritatilor de a asigura un proces mai lung.
Din contra, solutia constanta a fost aceea ca "justitia nu trebuie
realizata cu intarzieri de natura sa-i compromita eficacitatea si
credibilitatea", sens in care pot fi amintite hotararile pronuntate in
cauzele Moreira de Azevedo contra Portugaliei (1990) si H. contra Frantei
(1989).
Faptul ca instanta de judecata a inteles sa renunte la unele etape, precum
administrarea probelor, fie sa le parcurga in mare viteza, realizand astfel, "un
proces pur formal", asa cum sustine autorul exceptiei, reprezinta o
chestiune de aplicare a legii, ce nu intra insa in competenta Curtii
Constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin.
(5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Liu Kaijun in Dosarul nr.
6.496/2004 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 februarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Patricia Marilena Ionea