HOTARARE Nr. 1196 din 12 noiembrie 1990
privind infiintarea Bancii Agricole - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 129 din 19 noiembrie 1990
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Pe data de 1 decembrie 1990 se infiinteaza Banca Agricola - societate
comerciala pe actiuni. Pe aceeasi data se desfiinteaza Banca pentru Agricultura
si Industrie Alimentara.
Sediul central al bancii este in municipiul Bucuresti, str. Smardan nr. 3.
Banca are in tara sucursale, filiale, agentii si reprezentante.
Art. 2
Banca isi incepe activitatea cu un capital social subscris de stat de
6.000.000.000 lei, impartit in 1.200.000 de actiuni nominative in valoare de
5.000 lei fiecare.
Capitalul varsat la data infiintarii bancii este de 3.000.000.000 lei.
Art. 3
Obiectul principal de activitate al bancii il constituie:
- finantarea in lei si valuta a agentilor economici si a altor persoane
fizice si juridice, care actioneaza in cadrul economiei de piata, din tara si
strainatate;
- mobilizarea resurselor banesti temporar disponibile, finantarea prin
credite pe termen scurt, mediu si lung, in lei si valuta, a activitatii de
productie, comercializare, prestari de servicii, comert exterior, investitii;
finantarea investitiilor statului, care se realizeaza integral sau partial din
fonduri de la bugetul de stat, potrivit conventiei incheiate cu Ministerul
Finantelor;
- efectuarea tuturor genurilor de operatiuni bancare si acordarea de
asistenta economico-financiara agentilor economici si altor persoane fizice si
juridice, indiferent de forma de proprietate si sectorul in care isi desfasoara
activitatea.
Art. 4
Personalul care trece de la Banca pentru Agricultura si Industrie
Alimentara la Banca Agricola se considera transferat in interesul serviciului.
Personalul respectiv, trecut in functii cu niveluri de salarizare mai mici,
are dreptul la salariul tarifar avut, la sporuri, dupa caz, timp de 3 luni de
la data infiintarii.
Art. 5
Banca Agricola preia la data infiintarii activele si pasivele Bancii pentru
Agricultura si Industrie Alimentara, inclusiv imobilele proprietatea acesteia.
Art. 6
Banca Agricola - societate comerciala pe actiuni isi desfasoara activitatea
in conformitate cu statutul anexat.
In perioada in care statul este actionar unic, atributiile legale ale
Adunarii generale a actionarilor vor fi indeplinite de Consiliul
imputernicitilor statului.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
STATUTUL
Bancii Agricole - S.A.
CAP. 1
Denumirea, sediul si obiectul bancii
Art. 1
Banca Agricola - S.A. se organizeaza sub forma unei banci comerciale si de
dezvoltare, societate pe actiuni, si functioneaza pe baza prevederilor
prezentului statut si a legilor in vigoare.
In acest statut Banca Agricola - S.A. este denumita banca.
Art. 2
Sediul central al bancii este in Bucuresti. Banca isi desfasoara activitatea
prin sucursale, filiale, agentii si reprezentante in tara si strainatate,
inclusiv agentii pentru asistenta financiara, pe baza aprobarii Adunarii
generale a actionarilor, cu respectarea reglementarilor legale in vigoare.
Art. 3
Durata de activitate a bancii va fi de 99 de ani de la data constituirii
legale a acesteia, cu posibilitatea extinderii perioadei de functionare.
Art. 4
Obiectul principal de activitate al bancii il constituie:
- finantarea in lei si valuta a agentilor economici si a altor persoane
fizice si juridice, care actioneaza in cadrul economiei de piata, din tara si
strainatate;
- mobilizarea resurselor banesti temporar disponibile, finantarea prin
credite pe termen scurt, mediu si lung, in lei si valuta, a activitatii de
productie, comercializare, prestari de servicii, comert exterior, investitii;
finantarea investitiilor statului care se realizeaza din fondurile de la
bugetul de stat, potrivit conventiei incheiate cu Ministerul Finantelor;
- efectuarea tuturor genurilor de operatiuni bancare si acordarea de
asistenta economico-financiara agentilor economici si altor persoane fizice si
juridice.
CAP. 2
Capitalul, fonduri si alte resurse financiare
Art. 5
Capitalul social subscris de stat este de 6.000.000.000 lei, reprezentat
printr-un numar de 1.200.000 actiuni nominative a cate 5.000 lei fiecare,
putindu-se emite si titluri cumulative de 5, 10, 20 si 100 actiuni.
Capitalul initial varsat de stat este de 3.000.000.000 lei.
Capitalul social nu va putea fi majorat si nu se vor putea emite noi
actiuni pana nu vor fi achitate cele din emisiunea precedenta.
Actiunile ce se vor emite pentru majorarea capitalului nu pot avea valoare
nominala mai mica decat cea initiala.
Persoanele fizice sau juridice din tara pot cumpara actiuni in lei sau
valuta. Persoanele fizice sau juridice din strainatate cumpara actiuni numai in
valuta la cursul oficial, la data efectuarii operatiunilor.
Actiunile sunt purtatoare de dividende din beneficiile bancii, care se
distribuie participantilor la capitalul social.
Banca emite certificate, inscrise in registrul actionarilor, prin care se
atesta detinerea actiunilor. Fiecare actiune da dreptul la un vot. Actiunile
sunt indivizibile, banca recunoscand un singur proprietar pentru fiecare
actiune. Daca sunt mai multi proprietari indivizi asupra unei actiuni, acestia
vor trebui sa delege o singura persoana pentru a exercita dreptul derivand din
proprietatea ei.
Banca nu va putea dobandi propriile sale actiuni, nici acorda imprumuturi
sau avansuri asupra lor, in afara de cazul in care adunarea generala a
actionarilor hotaraste astfel cu votul actionarilor, care reprezinta doua
treimi din capitalul social.
La propunerea Consiliului de administratie, adunarea generala poate hotari
majorarea capitalului, fixand totodata conditiile, data emisiunii de noi
actiuni si drepturile de preferinta pentru vechii actionari.
Toate actiunile sunt purtatoare de drepturi si obligatii egale. Actionarii
raspund pentru activitatea bancii numai in limita capitalului actiunilor
subscrise.
Detinerea de actiuni inseamna, implicit, acceptarea statutului bancii si a
hotararilor Adunarii generale a actionarilor.
Art. 6
Pentru desfasurarea activitatii sale, banca poate constitui urmatoarele
fonduri: fondul de rezerva, fondul de dezvoltare, fondul de risc si alte
fonduri cu destinatie speciala, potrivit legii.
Fondul de rezerva se constituie pe baza cotelor anuale alocate din
beneficiile bancii, dar nu mai mult decat capitalul social al bancii. Fondul de
rezerva constituie garantia angajamentelor bancii si se poate utiliza si pentru
acoperirea anumitor pierderi.
Fondul de dezvoltare se constituie si se utilizeaza potrivit aprobarii
adunarii generale, din veniturile brute aprobate pentru fiecare exercitiu
financiar. Acest fond este destinat dezvoltarii bancii pe seama investitiilor
proprii, constituind si o garantie a angajamentelor acesteia.
Fondul de risc se constituie si se utilizeaza la acoperirea eventualelor
pierderi, cu aprobarea adunarii generale, la propunerea Consiliului de
administratie.
Banca poate constitui si alte fonduri pentru asigurarea unor actiuni in
care este interesata.
Pe baza hotararilor Adunarii generale a actionarilor, o parte din
mijloacele financiare ale fondului de rezerva si fondurilor de destinatie
speciala va fi plasata in titluri de stat sau alte valori.
Art. 7
Banca utilizeaza, in completare, pe langa capitalul social si fondurile
proprii, si alte resurse financiare in lei si valuta, si anume:
disponibilitatile in lei si valuta existente in conturile deschise de clienti
la banca; creditele pe termen scurt, mediu si lung in lei si valuta contractate
de banca din tara sau strainatate; fondurile primite de la bugetul statului
pentru realizarea de investitii in sectorul public sau cu alte destinatii;
obligatiunile si alte hartii de valoare emise de banca in tara si strainatate;
depozitele in lei si valuta din tara sau strainatate, alte resurse financiare
la vedere si la termen atrase de banca.
CAP. 3
Operatiunile bancii
Art. 8
Banca efectueaza operatiuni bancare si financiare in tara si strainatate in
numele sau propriu, al clientilor bancii, in numele altora sau in colaborare cu
altii, precum si alte activitati permise de reglementarile in vigoare, astfel:
a) primeste disponibilitatile banesti de la persoane fizice si juridice in
depozite la vedere si la termen in lei si valuta;
b) efectueaza operatiuni de incasari si plati, in lei si valuta, in numerar
prin casierii proprii sau fara numerar prin conturile deschise de clienti la
aceasta banca;
c) contracteaza credite pe termen scurt, mediu si lung, in lei si valuta,
in tara si strainatate, in completarea surselor de creditare;
d) acorda credite in lei si valuta pe termen scurt, pentru activitatea de
aprovizionare, productie, comert si prestari de servicii, cu termen de
rambursare de pana la 12 luni, si pe termen mediu si lung pentru infiintarea,
extinderea si modernizarea obiectivelor economice din diferite sectoare de
activitate, cu termene de rambursare de pana la 5 si respectiv 25 ani;
e) acorda asistenta si efectueaza operatiuni bancare in legatura cu punerea
in aplicare a diferitelor proiecte de investitii privind: expertizarea
economica si financiara a proiectelor, utilizarea fondurilor potrivit
destinatiei aprobate si prevederilor din documentatii si alte servicii potrivit
conventiilor incheiate;
f) participa la consortii si garantii si la credite consortiale interne si
internationale;
g) emite efecte de comert in lei si valuta si accepta efecte de comert
emise asupra sa; avalizeaza si gireaza efecte de comert emise de terti;
h) efectueaza operatiuni de scoatere a efectelor comerciale in cadrul
operatiunilor de scont si rescont;
i) efectueaza operatiuni privind executarea de casa a bugetului in limita
mandatului primit;
j) emite, potrivit legii, pe termen scurt si mediu, obligatiuni si alte
titluri de credit;
k) efectueaza operatiuni pentru realizarea comenzilor de stat in diferite
domenii de activitate, precum si de utilizare a subventiilor de la bugetul
statului;
l) emite cecuri bancare proprii sau in contul altor institutii de credit;
m) efectueaza operatiuni de vanzare-cumparare si alte operatiuni cu titluri
emise de stat, precum si cu actiuni, obligatiuni si hartii de valoare, pentru
contul propriu sau pentru terti, in tara si strainatate, potrivit legii;
n) emite, confirma, negociaza plata de acreditive, incasouri, ordine de
plata si alte instrumente de decontare; emite, confirma si efectueaza
operatiuni cu scrisori de garantii, avaluri si cautiuni in tara si strainatate,
potrivit legii;
o) efectueaza servicii de depozitare si trezorerie pentru obiecte de
valoare, proprietatea unor persoane fizice sau juridice;
p) angajeaza si acorda credite in valuta pentru activitatea economica de
comert exterior; primeste si efectueaza transferuri banesti din tara si
strainatate;
r) efectueaza operatiuni de arbitrajare pe pietele internationale valutare
sub forma atragerii si constituirii de depozite la termen si la vedere, proprii
si ale clientilor;
s) cumpara si vinde valuta, aur si metale pretioase, in lingouri sau monede
si medalii;
t) participa la societati mixte cu capital in lei sau valuta in orice
domeniu de activitate;
u) participa cu capital in lei sau valuta la organizatii cu caracter
financiar-bancar din tara si strainatate, in calitate de membru sau actionar,
precum si la orice alte organizatii economice;
v) incheie cu banci si institutii financiare straine conventii privind
activitati financiar-bancare si aranjamente de corespondent;
x) participa la orice operatiuni financiare si bancare in cadrul unor
acorduri, conventii si intelegeri incheiate de autoritatile romane pe plan
intern si international; participa la reuniuni internationale cu caracter
financiar - bancar sau monetar;
z) efectueaza orice alte activitati si operatiuni bancare si financiare in
lei si valuta solicitate de clienti, potrivit reglementarilor legale in
vigoare.
Art. 9
Acordarea creditelor se va face pe baza de garantii asiguratorii, cum sunt:
ipoteca constituita asupra bunurilor imobile aflate in proprietatea debitorilor
si garantilor; gajul mobiliar; cesiuni de alte active; scrisori de garantie
bancara, hartii de valoare si alte efecte de comert; bunurile ce se procura sau
se realizeaza din creditul acordat, precum si alte garantii.
Creditele se acorda pe baza de contracte care au valoarea unor inscrisuri
autentice si constituie titluri executorii.
In cadrul dispozitiilor in vigoare, banca stabileste modul de gajare,
conditiile in care bunurile care constituie garantia creditului raman in
pastrarea clientului beneficiar de credite, precum si modalitatea in care se
poate dispune de acestea.
Dobanda pentru creditele acordate de banca clientilor sai este negociabila
in conditiile pietei.
CAP. 4
Conducerea bancii
Art. 10
Conducerea si administrarea bancii sunt asigurate de:
- Adunarea generala a actionarilor;
- Consiliul de administratie;
- Comitetul de directie.
Adunarea generala a actionarilor
Art. 11
Adunarea generala este organul de conducere care reprezinta pe toti
actionarii bancii. Adunarea generala este ordinara si extraordinara.
Art. 12
Adunarea generala ordinara se intruneste cel putin o data pe an, in cel
mult 3 luni de la incheierea exercitiului financiar.
In afara de dezbaterea altor probleme inscrise pe ordinea de zi, Adunarea
generala este obligata:
a) sa analizeze raportul anual al Consiliului de administratie asupra
activitatii bancii si sa aprobe directiile principale de orientare a
activitatii de viitor;
b) sa analizeze si sa aprobe bilantul anual, contul de profit si pierderi,
destinatia si repartizarea profitului, dividendele ce se distribuie
actionarilor si recompensele ce se acorda functionarilor, precum si descarcarea
de gestiune pe baza raportului Consiliului de administratie asupra activitatii
bancii si a raportului Comisiei de cenzori;
c) sa aprobe plasarea unei parti din mijloacele financiare ale fondului de
rezerva si a fondurilor cu destinatie speciala in titluri de stat si alte
valori;
d) sa aprobe emiterea de actiuni, obligatiuni si a altor hartii de valoare;
e) sa aleaga membrii Consiliului de administratie si cenzorii si sa le
stabileasca remunerarea pentru exercitiul in curs;
f) sa aprobe bugetul de venituri si cheltuieli si programele de activitate
pe anul in curs;
g) sa aprobe participarea cu capital la alte organizatii economice si
financiare, in tara si strainatate;
h) sa hotarasca gajarea, inchirierea sau desfiintarea uneia sau mai multora
din unitatile bancii.
Art. 13
Pentru validarea deliberarilor adunarii generale ordinare este necesara
prezenta actionarilor, care sa reprezinte cel putin jumatate din capitalul
social, iar hotararile sa fie luate cu majoritatea absoluta.
Daca adunarea nu se poate intruni din cauza numarului insuficient, ea se va
intruni dupa o a doua convocare, putand sa delibereze asupra problemelor aflate
pe ordinea de zi a celei dintai adunari, oricare ar fi partea de capital
reprezentata de actionarii prezenti, cu majoritate simpla de voturi.
Art. 14
Adunarea generala extraordinara se intruneste ori de cate ori este nevoie a
se lua o hotarare pentru:
a) marirea, reducerea sau reintregirea capitalului social;
b) mutarea sediului bancii;
c) fuziunea cu alte societati;
d) dizolvarea anticipata a bancii;
e) emiterea de actiuni, obligatiuni si alte titluri de credit;
f) prelungirea duratei de activitate a bancii;
g) orice modificare a contractului de societate, a statutului sau oricare
alta hotarare pentru care este ceruta aprobarea Adunarii generale
extraordinare.
Art. 15
Adunarea generala extraordinara este valabil constituita daca la data
convocarii acesteia sunt prezenti actionarii reprezentand 3/4 din capitalul
social, iar hotararile sunt luate cu votul unui numar de asociati, care sa
reprezinte cel putin jumatate din capitalul social.
Daca adunarea nu se poate tine din cauza numarului insuficient de
actionari, la convocarea urmatoare, adunarea este valabil constituita daca sunt
prezenti actionarii reprezentand 1/2 din capitalul social, iar hotararile vor
fi luate cu majoritate simpla.
Art. 16
Convocarea adunarii generale va fi publicata in Monitorul Oficial si
intr-unul din ziarele ce se difuzeaza in intreaga tara.
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii generale, precum si
ordinea de zi.
Cand in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Termenul de intrunire a adunarii generale nu va putea fi mai mare de 15
zile de la publicarea comunicarii.
Art. 17
Consiliul de administratie este obligat sa convoace de indata adunarea
generala, la cererea actionarilor, reprezentand a zecea parte din capitalul
social.
Adunarea va avea loc in termen de o luna de la cerere.
Art. 18
Actionarii exercita dreptul lor de vot in adunarea generala proportional
cu numarul actiunilor pe care le poseda.
Actionarii au dreptul sa participe la adunarea generala personal sau prin
alti actionari pe baza unei procuri speciale.
Actionarii care nu au capacitate legala, precum si persoanele juridice, pot
fi reprezentate prin reprezentantii lor legali, care, la randul lor, pot da
procura speciala altor actionari.
Pentru a putea participa la adunarile generale cu drept de vot, actionarii
care poseda actiuni nominative trebuie sa le depuna la sediul central al bancii
cu cel putin 5 zile inainte de adunare.
In acest termen vor fi depuse si procurile in original.
Cenzorii vor constata printr-un proces-verbal depunerea la timp a
actiunilor si procurilor.
Actiunile si procurile vor ramane la banca pana dupa adunarea generala, dar
nu mai mult de 10 zile de la data tinerii acesteia.
Art. 19
Prezenta la adunarea generala se va asigura prin delegati ai actionarilor,
pe baza normelor de reprezentare si delegare stabilite de Consiliul de
administratie.
Art. 20
Adunarea generala a actionarilor este prezidata de presedintele Consiliului
de administratie sau de cel care ii tine locul.
Presedintele va desemna dintre actionari doi sau mai multi secretari, care
vor verifica prezenta actionarilor, aratand capitalul pe care il reprezinta
fiecare, procesul-verbal intocmit de cenzori pentru constatarea numarului
actionarilor si tuturor formalitatilor cerute de lege si statut pentru tinerea
adunarii, dupa care se va trece la ordinea de zi.
Art. 21
Hotararile adunarii generale se iau prin vot deschis.
Alegerea membrilor Consiliului de administratie si a cenzorilor, revocarea
lor, precum si hotararile referitoare la raspunderea administratorilor se fac
prin vot secret.
La terminarea adunarii generale, presedintele si secretarul vor semna
procesul-verbal incheiat cu aceasta ocazie, care va cuprinde toate elementele
prevazute de lege.
Procesul-verbal va fi tinut in registrul adunarilor generale.
Pentru a fi opozabile tertilor, hotararile adunarii generale vor fi depuse
in termen de 15 zile la registrul comertului, pentru a fi mentionate in extras
in registru si publicate in Monitorul Oficial.
Hotararile luate de adunarea generala in limitele legii, contractului de
societate si statutului sunt obligatorii chiar pentru actionarii care nu au
luat parte la adunare sau au votat contra.
Hotararile adunarii generale contrare contractului de societate, statutului
sau legii pot fi atacate in justitie in termen de 15 zile de la data publicarii
in Monitorul Oficial, in conditiile prevazute de lege.
Consiliul de administratie
Art. 22
Conducerea si administrarea bancii se realizeaza de Consiliul de
administratie, format din 11 membri alesi de catre adunarea generala. Din
Consiliul de administratie fac parte presedintele si vicepresedintii,
reprezentanti ai actionarilor, precum si specialisti din aparatul bancii si din
alte unitati.
Presedintele Consiliului de administratie, care este si presedintele
bancii, si cel putin jumatate din numarul administratorilor vor fi cetateni
romani.
Membrii Consiliului de administratie se aleg pe o perioada de 4 ani.
Dupa expirarea mandatului, administratorii pot fi realesi, dar nu mai mult
de 3 mandate consecutiv.
Art. 23
Nu pot face parte din Consiliul de administratie persoanele care, potrivit
legii, sunt incapabile sau au fost sanctionate pentru bancruta frauduloasa,
abuz de incredere, inselaciune, marturie mincinoasa, mituire si alte infractiuni
prevazute de lege.
Art. 24
Membrii Consiliului de administratie vor trebui sa depuna o garantie egala
cu doua remuneratii lunare.
Daca administratorul este actionar, garantia se poate constitui, la cererea
acestuia, prin depunerea a 10 actiuni, care pe perioada mandatului sunt
inalienabile si se pastreaza la banca.
Garantia se depune inainte de inceperea mandatului; daca aceasta obligatie
nu se realizeaza, administratorul in cauza este considerat demisionat.
Garantia ramane in pastrarea bancii si nu va putea fi restituita
administratorului decat dupa ce adunarea generala a aprobat bilantul ultimului
exercitiu, in care administratorul a functionat, si i-a dat descarcarea.
Art. 25
Semnaturile administratorilor vor fi depuse la registrul comertului, o data
cu prezentarea certificatului eliberat de cenzori, din care sa rezulte
depunerea garantiei.
Art. 26
Consiliul de administratie se intruneste lunar sau ori de cate ori este
nevoie.
Pentru valabilitatea deciziilor consiliului de administratie este necesara
prezenta personala a cel putin 2/3 din administratori.
Deciziile se iau cu majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
Art. 27
Consiliul de administratie al bancii analizeaza si ia decizii cu privire la
problemele de baza ale activitatii, cum sunt:
a) elaboreaza bilantul, contul de profit si pierderi si raportul sau de
activitate, pe care le prezinta adunarii generale cu propuneri privind
destinatia profitului;
b) stabileste nivelul veniturilor si cheltuielilor bancii, investitiilor
proprii, reparatiilor capitale, precum si actele de dispozitie ce urmeaza a se
efectua in cadrul prevederilor legale, cu privire la bunurile si mijloacele
bancii;
c) hotaraste cu privire la activitatea de creditare, atragerea de resurse,
utilizarea lor, cat si cu privire la nivelul dobanzilor, comisioanelor,
taxelor, marjelor si altor speze bancare;
d) face propuneri la adunarea generala cu privire la emiterea de actiuni,
obligatiuni si alte titluri de credit, precum si modul de distribuire a
acestora;
e) propune adunarii generale majorarea, micsorarea sau reintregirea
capitalului social, precum si plasarea unor parti ale fondului de rezerva si a
unor parti ale fondurilor cu destinatie speciala;
f) aproba facilitati la acordarea creditelor catre anumiti clienti;
g) aproba regulamentul de ordine interioara al bancii, structura
organizatorica, functiile si atributiile personalului, competentele si normele
de functionare;
h) stabileste numarul de personal al bancii si nivelul de salarizare al
acestuia, atat pentru administratia centrala, cat si pentru unitatile sale;
i) numeste comitetul de directie si ii stabileste competenta;
j) aproba imputernicirile membrilor Consiliului de administratie de a semna
pentru banca in lipsa presedintelui;
k) numeste directorii, adjunctii acestora si contabilii sefi din centrala
bancii si unitatile teritoriale;
l) aproba normele, instructiunile si cadrul de desfasurare a operatiunilor
bancii;
m) ia masuri pentru aducerea la indeplinire a hotararilor adunarii
generale;
n) exercita orice alte atributii conforme cu legea ce intra in competenta
sa.
Art. 28
Convocarea Consiliului de administratie se face la cererea presedintelui
sau la cererea unei treimi din numarul membrilor sai.
Convocarile pentru intrunirile Consiliului de administratie vor cuprinde
locul unde se va tine sedinta si ordinea de zi, neputandu-se lua nici o decizie
asupra problemelor neprevazute, decat in caz de urgenta, si cu conditia
ratificarii lor in sedinta urmatoare de catre membrii absenti.
In sedintele Consiliului de administratie se convoaca si cenzorii.
La fiecare sedinta se va intocmi un proces-verbal care va cuprinde ordinea
deliberarilor, deciziile luate, numarul de voturi si opiniile separate.
Art. 29
Membrii Consiliului de administratie raspund solidar fata de banca cu
privire la realitatea varsamintelor efectuate de asociati, existenta reala a
dividendelor platite, existenta registrelor cerute de lege si de corecta lor
tinere, exacta indeplinire a hotararilor adunarilor generale si in general de
indeplinirea stricta a indatoririlor pe care legea, contractul de societate si
statutul le impun.
Art. 30
Presedintele angajeaza banca in relatiile cu persoanele fizice si juridice
din tara si strainatate, potrivit responsabilitatilor, sarcinilor si
imputernicirilor stabilite de Consiliul de administratie sau rezultate din
lege. Presedintele este ales de adunarea generala.
Art. 31
Vicepresedintii bancii sunt alesi de adunarea generala, la propunerea
presedintelui.
Atributiile si competenta acestora se stabilesc de Consiliul de
administratie.
Comitetul de directie
Art. 32
Pentru conducerea operativa a bancii, Consiliul de administratie poate
delega o parte din competentele sale unui comitet de directie compus din 7
membri.
Din comitetul de directie fac parte presedintele, vicepresedintii bancii si
alti membri numiti de Consiliul de administratie.
Presedintele bancii conduce activitatea comitetului de directie.
Art. 33
Comitetul de directie indeplineste sarcinile in limita imputernicirilor
date de Consiliul de administratie, in intruniri saptamanale sau ori de cate
ori este necesar.
Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a
voturilor membrilor sai.
Problemele dezbatute asupra carora nu s-au putut adopta decizii, ca urmare
a neintrunirii majoritatii absolute de voturi, vor fi supuse dezbaterii in
prima sedinta a Consiliului de administratie.
Comitetul de directie este obligat sa comunice la fiecare sedinta a
Consiliului de administratie registrul sau de deliberari.
CAP. 5
Comisia de cenzori
Art. 34
Supravegherea de ansamblu a gestiunii bancii se face de Comisia de cenzori,
formata din 3 membri si tot atatia supleanti, care se aleg de adunarea
generala.
Durata mandatului cenzorilor este de 3 ani, dupa care pot fi realesi, dar
nu mai mult de 3 mandate. Cenzorii sunt obligati sa-si exercite personal
mandatul lor.
Cel putin unul dintre ei trebuie sa fie contabil autorizat sau expert
contabil.
Majoritatea cenzorilor si supleantilor vor fi cetateni romani.
Cenzorii sunt obligati sa depuna, inaintea inceperii mandatului, in
conditiile legii, o garantie egala cu o remuneratie lunara.
Art. 35
Cenzorii se aleg dintre actionari, cu exceptia expertului contabil.
Nu pot fi alesi cenzori persoanele care se gasesc intr-una din situatiile
interzise prin lege.
Cenzorii sunt obligati sa supravegheze gestiunea bancii, sa verifice daca
bilantul si contul de profit si pierderi sunt legal intocmite si in concordanta
cu registrele, daca acestea din urma sunt corect tinute si daca evaluarea
patrimoniului s-a facut conform regulilor stabilite pentru intocmirea
bilantului, in legatura cu care vor face un raport adunarii generale.
Adunarea generala nu va putea aproba bilantul si contul de profit si
pierderi daca acestea nu sunt insotite de raportul cenzorilor.
Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
- sa faca, cel putin o data pe luna si inopinat, verificarea casei si sa
verifice existenta titlurilor sau valorilor ce sunt in proprietatea bancii sau
au fost primite in gaj, cautiune ori depozit;
- sa convoace adunarea generala ordinara si extraordinara cand nu au fost
convocate de administratori;
- sa participe la adunarile generale ordinare si extraordinare, ocazii prin
care pot propune ca in ordinea de zi sa fie inserate si alte probleme pe care
le considera necesare spre a fi dezbatute;
- sa verifice constituirea garantiilor membrilor Consiliului de
administratie;
- sa vegheze ca dispozitiile legii, contractului de societate si statutului
sa fie respectate.
In situatiile in care constata neregularitati in administratie sau
incalcari ale dispozitiilor legale sau statutare, cenzorii le vor aduce la
cunostinta Consiliului de administratie, iar cazurile mai importante le vor
aduce la cunostinta adunarii generale.
Art. 36
Cenzorii au drept de control asupra tuturor operatiunilor bancii atat la
sediul central, cat si la unitatile teritoriale si sa obtina lunar de la
administratori o situatie despre numarul operatiunilor.
Cenzorii participa la intrunirile Consiliului de administratie fara drept
de vot.
Este interzis cenzorilor sa comunice actionarilor in particular sau
persoanelor straine date referitoare la operatiunile bancii, constatate cu
ocazia exercitarii mandatului lor.
Art. 37
Cenzorii vor trece intr-un registru special deliberarile lor, precum si
constatarile facute in exercitiul mandatului lor.
Art. 38
Intinderea si efectele raspunderii cenzorilor sunt determinate in functie
de atributiile ce le revin prin mandat, conform dispozitiilor legale.
CAP. 6
Bilantul bancii si contul de profit si pierderi
Art. 39
Anul fiscal al bancii incepe la 1 ianuarie si se va incheia la 31 decembrie
al fiecarui an.
La finele anului se va face un inventar al capitalului bancii si al tuturor
activelor si pasivelor, cu o anexa continand toate angajamentele sale.
Art. 40
Consiliul de administratie va intocmi pentru fiecare an fiscal, pana la o
data care sa permita convocarea adunarii generale, in perioada stabilita,
bilantul, contul de profit si pierderi, raportul lor, insotite de documente
justificative, pe care le prezinta Comisiei de cenzori cu cel putin o luna
inainte de data adunarii generale.
Art. 41
Bilantul, contul de profit si pierderi, raportul anual al Consiliului de
administratie si cel al Comisiei de cenzori vor fi depuse la sediul central al
bancii si la sucursale, cu 15 zile inainte de data adunarii generale, pentru a
fi analizate de actionari.
Dupa aprobarea lor in adunarea generala, in termen de 15 zile,
administratorii sunt obligati sa depuna copie de pe bilant, insotita de contul
de profit si pierderi, la organele prevazute prin lege, in vederea publicarii
lor.
Art. 42
Beneficiile nete ramase dupa impozitare si constituirea fondurilor bancii
vor fi distribuite, pe baza aprobarii adunarii generale, sub forma de:
a) dividende ce se acorda actionarilor bancii;
b) tantieme pentru membrii Consiliului de administratie;
c) gratificatii pentru personalul bancii;
d) alte destinatii stabilite de adunarea generala.
Art. 43
Banca primeste de la clientii sai bilanturile contabile si contul de profit
si pierderi, situatia angajamentelor de plata si orice alte informatii si date
referitoare la lichiditatea, solvabilitatea si rentabilitatea acestora.
Art. 44
Banca are dreptul sa verifice la clientii sai, persoane fizice sau
juridice, modul de utilizare a creditelor acordate, respectarea destinatiei
pentru care s-au acordat, existenta valorilor materiale si a oricaror bunuri
care constituie garantia creditelor.
Art. 45
Fata de clientii care nu-si indeplinesc angajamentele sau nu respecta
clauzele din contractele de credit, banca este indreptatita sa dispuna
urmatoarele masuri:
- recuperarea cu prioritate a creditelor nerambursate la termenul stabilit
si a dobanzilor datorate;
- recuperarea creditelor inainte de termen, atunci cand se constata lipsa
garantiei acestora, utilizarea in alte scopuri decat acelea pentru care au fost
acordate, pastrarea in conditii necorespunzatoare a valorilor materiale aduse
in garantie, sustragerea de la supravegherea bancara;
- declansarea procedurii juridice de punere in faliment si lichidare.
Art. 46
In relatia cu clientii sai, banca raspunde pentru eventualele erori in
eliberarea de mijloace banesti, neinregistrari sau inregistrari eronate in conturile
acestora, numai in limita sumei eronat eliberate sau inregistrate, daca nu se
dovedeste ca erorile s-au produs din culpa clientilor.
Raspunderea bancii inceteaza daca nu a fost sesizata cu reclamatie, in
termen de cel mult 10 zile de la primirea de catre clienti a extrasului de
cont.
Pretentiile fata de banca sunt supuse prescriptiei prevazute de lege.
Art. 47
Banca nu va putea dobandi alte imobile decat cele necesare desfasurarii
activitatii sale sau pentru folosul salariatilor bancii. Ea va putea totusi
dobandi imobile pentru acoperirea creantelor sale ajunse la scadenta, dar
nerestituite de clienti.
Art. 48
Banca si salariatii sai sunt obligati sa pastreze secretul operatiunilor si
conturilor acesteia si ale clientilor sai. Relatii asupra operatiunilor si
conturilor se dau numai titularilor de conturi si organelor stabilite prin
lege.
Art. 49
Directorii unitatilor teritoriale reprezinta aceste unitati in calitate de
mandatari ai bancii, in fata organelor de stat, precum si in raporturile cu
persoanele fizice si juridice.
Art. 50
In aplicarea prevederilor prezentului statut, banca poate sa emita norme si
instructiuni de aplicare, obligatorii in relatiile cu clientii sai.
Art. 51
Adunarea generala a actionarilor poate hotari lichidarea bancii in
situatiile prevazute de lege.
CAP. 7
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 52
In perioada in care statul este actionar unic, atributiile legale ale
Adunarii generale a actionarilor vor fi indeplinite de Consiliul
imputernicitilor statului pana la constituirea adunarii generale a
actionarilor, data la care isi inceteaza activitatea de drept.
Art. 53
Din Consiliul imputernicitilor statului fac parte reprezentanti ai
Ministerului Finantelor, Bancii Nationale a Romaniei, Agentiei romane pentru
promovarea investitiilor si a asistentei economice din strainatate, Bancii
Agricole, precum si specialisti din economie, invatamant si cercetare.
Consiliul este format din 9 membri.
Presedintele si vicepresedintii bancii sunt numiti in perioada in care
functioneaza Consiliul imputernicitilor statului de catre guvern.
Membrii Consiliului imputernicitilor statului numiti pana la constituirea
adunarii generale a actionarilor isi pastreaza calitatea de angajati la
unitatea de unde provin, precum si toate drepturile si obligatiile derivand din
aceasta.
Art. 54
Consiliul imputernicitilor statului are urmatoarele atributii principale:
a) numeste presedintele Comisiei de cenzori;
b) numeste membrii Consiliului de administratie si ai Comisiei de cenzori
si stabileste competentele si raspunderile acestora;
c) aproba remunerarea presedintelui Comisiei de cenzori si a membrilor
acesteia si fixeaza indemnizatia membrilor Consiliului de administratie;
d) analizeaza si aproba bilantul, contul de profit si pierderi, destinatia
si repartizarea beneficiului si recompensele ce se acorda functionarilor,
precum si descarcarea de gestiune pe baza raportului Consiliului de
administratie asupra activitatii bancii si a raportului Comisiei de cenzori;
e) aproba programul de activitate si bugetul pentru anul financiar urmator;
f) aproba infiintarea, desfiintarea sau mutarea de sucursale, filiale,
agentii sau reprezentante ale bancii;
g) aproba plasarea unei parti din mijloacele financiare ale fondului de
rezerva si ale fondurilor cu destinatie speciala in titluri ale statului si
alte valori;
h) hotaraste cu privire la marirea sau reducerea capitalului social, la
modificarea numarului de actiuni sau a valorii nominale a acestora;
i) hotaraste cu privire la fuzionarea, afilierea cu alte organisme bancare,
dizolvarea si lichidarea bancii;
j) hotaraste asupra modificarii statutului si a contractului de societate;
k) aproba emisiunea de obligatiuni si titluri de credit;
l) hotaraste cu privire la actionarea in justitie a membrilor Consiliului
de administratie, a directorilor si a directorilor adjuncti din centrala si
teritoriu, a cenzorilor, pentru paguba pricinuita bancii;
m) hotaraste orice alte masuri prevazute de lege.
Hotararile in problemele prevazute la lit. i) si j) vor putea fi aduse la
indeplinire numai dupa aprobarea lor de catre guvern.
Art. 55
Pentru luarea unor decizii ce necesita o analiza complexa, Consiliul
imputernicitilor statului poate atrage in activitatea de analiza consilieri si
consultanti din diferite sectoare. Activitatea acestora va fi compensata
material conform intelegerii pe baza de contract.
Art. 56
Consiliul imputernicitilor statului indeplineste orice alte atributii care
deriva din legislatia in vigoare, precum si din statutul bancii.
Art. 57
Pana la constituirea adunarii generale a actionarilor, membrii Consiliului
de administratie si ai Comisiei de cenzori nu depun garantie.
Art. 58
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile Legii privind
societatile comerciale, de la data intrarii in vigoare.