Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 1196 din 12 noiembrie 1990

privind infiintarea Bancii Agricole - S.A.

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 129 din 19 noiembrie 1990


SmartCity3


    Guvernul Romaniei hotaraste:

    Art. 1
    Pe data de 1 decembrie 1990 se infiinteaza Banca Agricola - societate comerciala pe actiuni. Pe aceeasi data se desfiinteaza Banca pentru Agricultura si Industrie Alimentara.
    Sediul central al bancii este in municipiul Bucuresti, str. Smardan nr. 3. Banca are in tara sucursale, filiale, agentii si reprezentante.
    Art. 2
    Banca isi incepe activitatea cu un capital social subscris de stat de 6.000.000.000 lei, impartit in 1.200.000 de actiuni nominative in valoare de 5.000 lei fiecare.
    Capitalul varsat la data infiintarii bancii este de 3.000.000.000 lei.
    Art. 3
    Obiectul principal de activitate al bancii il constituie:
    - finantarea in lei si valuta a agentilor economici si a altor persoane fizice si juridice, care actioneaza in cadrul economiei de piata, din tara si strainatate;
    - mobilizarea resurselor banesti temporar disponibile, finantarea prin credite pe termen scurt, mediu si lung, in lei si valuta, a activitatii de productie, comercializare, prestari de servicii, comert exterior, investitii; finantarea investitiilor statului, care se realizeaza integral sau partial din fonduri de la bugetul de stat, potrivit conventiei incheiate cu Ministerul Finantelor;
    - efectuarea tuturor genurilor de operatiuni bancare si acordarea de asistenta economico-financiara agentilor economici si altor persoane fizice si juridice, indiferent de forma de proprietate si sectorul in care isi desfasoara activitatea.
    Art. 4
    Personalul care trece de la Banca pentru Agricultura si Industrie Alimentara la Banca Agricola se considera transferat in interesul serviciului.
    Personalul respectiv, trecut in functii cu niveluri de salarizare mai mici, are dreptul la salariul tarifar avut, la sporuri, dupa caz, timp de 3 luni de la data infiintarii.
    Art. 5
    Banca Agricola preia la data infiintarii activele si pasivele Bancii pentru Agricultura si Industrie Alimentara, inclusiv imobilele proprietatea acesteia.
    Art. 6
    Banca Agricola - societate comerciala pe actiuni isi desfasoara activitatea in conformitate cu statutul anexat.
    In perioada in care statul este actionar unic, atributiile legale ale Adunarii generale a actionarilor vor fi indeplinite de Consiliul imputernicitilor statului.

                     PRIM-MINISTRU
                      PETRE ROMAN

    ANEXA 1
                     STATUTUL
Bancii Agricole - S.A.

    CAP. 1
    Denumirea, sediul si obiectul bancii

    Art. 1
    Banca Agricola - S.A. se organizeaza sub forma unei banci comerciale si de dezvoltare, societate pe actiuni, si functioneaza pe baza prevederilor prezentului statut si a legilor in vigoare.
    In acest statut Banca Agricola - S.A. este denumita banca.
    Art. 2
    Sediul central al bancii este in Bucuresti. Banca isi desfasoara activitatea prin sucursale, filiale, agentii si reprezentante in tara si strainatate, inclusiv agentii pentru asistenta financiara, pe baza aprobarii Adunarii generale a actionarilor, cu respectarea reglementarilor legale in vigoare.
    Art. 3
    Durata de activitate a bancii va fi de 99 de ani de la data constituirii legale a acesteia, cu posibilitatea extinderii perioadei de functionare.
    Art. 4
    Obiectul principal de activitate al bancii il constituie:
    - finantarea in lei si valuta a agentilor economici si a altor persoane fizice si juridice, care actioneaza in cadrul economiei de piata, din tara si strainatate;
    - mobilizarea resurselor banesti temporar disponibile, finantarea prin credite pe termen scurt, mediu si lung, in lei si valuta, a activitatii de productie, comercializare, prestari de servicii, comert exterior, investitii; finantarea investitiilor statului care se realizeaza din fondurile de la bugetul de stat, potrivit conventiei incheiate cu Ministerul Finantelor;
    - efectuarea tuturor genurilor de operatiuni bancare si acordarea de asistenta economico-financiara agentilor economici si altor persoane fizice si juridice.

    CAP. 2
    Capitalul, fonduri si alte resurse financiare

    Art. 5
    Capitalul social subscris de stat este de 6.000.000.000 lei, reprezentat printr-un numar de 1.200.000 actiuni nominative a cate 5.000 lei fiecare, putindu-se emite si titluri cumulative de 5, 10, 20 si 100 actiuni.
    Capitalul initial varsat de stat este de 3.000.000.000 lei.
    Capitalul social nu va putea fi majorat si nu se vor putea emite noi actiuni pana nu vor fi achitate cele din emisiunea precedenta.
    Actiunile ce se vor emite pentru majorarea capitalului nu pot avea valoare nominala mai mica decat cea initiala.
    Persoanele fizice sau juridice din tara pot cumpara actiuni in lei sau valuta. Persoanele fizice sau juridice din strainatate cumpara actiuni numai in valuta la cursul oficial, la data efectuarii operatiunilor.
    Actiunile sunt purtatoare de dividende din beneficiile bancii, care se distribuie participantilor la capitalul social.
    Banca emite certificate, inscrise in registrul actionarilor, prin care se atesta detinerea actiunilor. Fiecare actiune da dreptul la un vot. Actiunile sunt indivizibile, banca recunoscand un singur proprietar pentru fiecare actiune. Daca sunt mai multi proprietari indivizi asupra unei actiuni, acestia vor trebui sa delege o singura persoana pentru a exercita dreptul derivand din proprietatea ei.
    Banca nu va putea dobandi propriile sale actiuni, nici acorda imprumuturi sau avansuri asupra lor, in afara de cazul in care adunarea generala a actionarilor hotaraste astfel cu votul actionarilor, care reprezinta doua treimi din capitalul social.
    La propunerea Consiliului de administratie, adunarea generala poate hotari majorarea capitalului, fixand totodata conditiile, data emisiunii de noi actiuni si drepturile de preferinta pentru vechii actionari.
    Toate actiunile sunt purtatoare de drepturi si obligatii egale. Actionarii raspund pentru activitatea bancii numai in limita capitalului actiunilor subscrise.
    Detinerea de actiuni inseamna, implicit, acceptarea statutului bancii si a hotararilor Adunarii generale a actionarilor.
    Art. 6
    Pentru desfasurarea activitatii sale, banca poate constitui urmatoarele fonduri: fondul de rezerva, fondul de dezvoltare, fondul de risc si alte fonduri cu destinatie speciala, potrivit legii.
    Fondul de rezerva se constituie pe baza cotelor anuale alocate din beneficiile bancii, dar nu mai mult decat capitalul social al bancii. Fondul de rezerva constituie garantia angajamentelor bancii si se poate utiliza si pentru acoperirea anumitor pierderi.
    Fondul de dezvoltare se constituie si se utilizeaza potrivit aprobarii adunarii generale, din veniturile brute aprobate pentru fiecare exercitiu financiar. Acest fond este destinat dezvoltarii bancii pe seama investitiilor proprii, constituind si o garantie a angajamentelor acesteia.
    Fondul de risc se constituie si se utilizeaza la acoperirea eventualelor pierderi, cu aprobarea adunarii generale, la propunerea Consiliului de administratie.
    Banca poate constitui si alte fonduri pentru asigurarea unor actiuni in care este interesata.
    Pe baza hotararilor Adunarii generale a actionarilor, o parte din mijloacele financiare ale fondului de rezerva si fondurilor de destinatie speciala va fi plasata in titluri de stat sau alte valori.
    Art. 7
    Banca utilizeaza, in completare, pe langa capitalul social si fondurile proprii, si alte resurse financiare in lei si valuta, si anume: disponibilitatile in lei si valuta existente in conturile deschise de clienti la banca; creditele pe termen scurt, mediu si lung in lei si valuta contractate de banca din tara sau strainatate; fondurile primite de la bugetul statului pentru realizarea de investitii in sectorul public sau cu alte destinatii; obligatiunile si alte hartii de valoare emise de banca in tara si strainatate; depozitele in lei si valuta din tara sau strainatate, alte resurse financiare la vedere si la termen atrase de banca.

    CAP. 3
    Operatiunile bancii

    Art. 8
    Banca efectueaza operatiuni bancare si financiare in tara si strainatate in numele sau propriu, al clientilor bancii, in numele altora sau in colaborare cu altii, precum si alte activitati permise de reglementarile in vigoare, astfel:
    a) primeste disponibilitatile banesti de la persoane fizice si juridice in depozite la vedere si la termen in lei si valuta;
    b) efectueaza operatiuni de incasari si plati, in lei si valuta, in numerar prin casierii proprii sau fara numerar prin conturile deschise de clienti la aceasta banca;
    c) contracteaza credite pe termen scurt, mediu si lung, in lei si valuta, in tara si strainatate, in completarea surselor de creditare;
    d) acorda credite in lei si valuta pe termen scurt, pentru activitatea de aprovizionare, productie, comert si prestari de servicii, cu termen de rambursare de pana la 12 luni, si pe termen mediu si lung pentru infiintarea, extinderea si modernizarea obiectivelor economice din diferite sectoare de activitate, cu termene de rambursare de pana la 5 si respectiv 25 ani;
    e) acorda asistenta si efectueaza operatiuni bancare in legatura cu punerea in aplicare a diferitelor proiecte de investitii privind: expertizarea economica si financiara a proiectelor, utilizarea fondurilor potrivit destinatiei aprobate si prevederilor din documentatii si alte servicii potrivit conventiilor incheiate;
    f) participa la consortii si garantii si la credite consortiale interne si internationale;
    g) emite efecte de comert in lei si valuta si accepta efecte de comert emise asupra sa; avalizeaza si gireaza efecte de comert emise de terti;
    h) efectueaza operatiuni de scoatere a efectelor comerciale in cadrul operatiunilor de scont si rescont;
    i) efectueaza operatiuni privind executarea de casa a bugetului in limita mandatului primit;
    j) emite, potrivit legii, pe termen scurt si mediu, obligatiuni si alte titluri de credit;
    k) efectueaza operatiuni pentru realizarea comenzilor de stat in diferite domenii de activitate, precum si de utilizare a subventiilor de la bugetul statului;
    l) emite cecuri bancare proprii sau in contul altor institutii de credit;
    m) efectueaza operatiuni de vanzare-cumparare si alte operatiuni cu titluri emise de stat, precum si cu actiuni, obligatiuni si hartii de valoare, pentru contul propriu sau pentru terti, in tara si strainatate, potrivit legii;
    n) emite, confirma, negociaza plata de acreditive, incasouri, ordine de plata si alte instrumente de decontare; emite, confirma si efectueaza operatiuni cu scrisori de garantii, avaluri si cautiuni in tara si strainatate, potrivit legii;
    o) efectueaza servicii de depozitare si trezorerie pentru obiecte de valoare, proprietatea unor persoane fizice sau juridice;
    p) angajeaza si acorda credite in valuta pentru activitatea economica de comert exterior; primeste si efectueaza transferuri banesti din tara si strainatate;
    r) efectueaza operatiuni de arbitrajare pe pietele internationale valutare sub forma atragerii si constituirii de depozite la termen si la vedere, proprii si ale clientilor;
    s) cumpara si vinde valuta, aur si metale pretioase, in lingouri sau monede si medalii;
    t) participa la societati mixte cu capital in lei sau valuta in orice domeniu de activitate;
    u) participa cu capital in lei sau valuta la organizatii cu caracter financiar-bancar din tara si strainatate, in calitate de membru sau actionar, precum si la orice alte organizatii economice;
    v) incheie cu banci si institutii financiare straine conventii privind activitati financiar-bancare si aranjamente de corespondent;
    x) participa la orice operatiuni financiare si bancare in cadrul unor acorduri, conventii si intelegeri incheiate de autoritatile romane pe plan intern si international; participa la reuniuni internationale cu caracter financiar - bancar sau monetar;
    z) efectueaza orice alte activitati si operatiuni bancare si financiare in lei si valuta solicitate de clienti, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
    Art. 9
    Acordarea creditelor se va face pe baza de garantii asiguratorii, cum sunt: ipoteca constituita asupra bunurilor imobile aflate in proprietatea debitorilor si garantilor; gajul mobiliar; cesiuni de alte active; scrisori de garantie bancara, hartii de valoare si alte efecte de comert; bunurile ce se procura sau se realizeaza din creditul acordat, precum si alte garantii.
    Creditele se acorda pe baza de contracte care au valoarea unor inscrisuri autentice si constituie titluri executorii.
    In cadrul dispozitiilor in vigoare, banca stabileste modul de gajare, conditiile in care bunurile care constituie garantia creditului raman in pastrarea clientului beneficiar de credite, precum si modalitatea in care se poate dispune de acestea.
    Dobanda pentru creditele acordate de banca clientilor sai este negociabila in conditiile pietei.

    CAP. 4
    Conducerea bancii

    Art. 10
    Conducerea si administrarea bancii sunt asigurate de:
    - Adunarea generala a actionarilor;
    - Consiliul de administratie;
    - Comitetul de directie.
    Adunarea generala a actionarilor
    Art. 11
    Adunarea generala este organul de conducere care reprezinta pe toti actionarii bancii. Adunarea generala este ordinara si extraordinara.
    Art. 12
    Adunarea generala ordinara se intruneste cel putin o data pe an, in cel mult 3 luni de la incheierea exercitiului financiar.
    In afara de dezbaterea altor probleme inscrise pe ordinea de zi, Adunarea generala este obligata:
    a) sa analizeze raportul anual al Consiliului de administratie asupra activitatii bancii si sa aprobe directiile principale de orientare a activitatii de viitor;
    b) sa analizeze si sa aprobe bilantul anual, contul de profit si pierderi, destinatia si repartizarea profitului, dividendele ce se distribuie actionarilor si recompensele ce se acorda functionarilor, precum si descarcarea de gestiune pe baza raportului Consiliului de administratie asupra activitatii bancii si a raportului Comisiei de cenzori;
    c) sa aprobe plasarea unei parti din mijloacele financiare ale fondului de rezerva si a fondurilor cu destinatie speciala in titluri de stat si alte valori;
    d) sa aprobe emiterea de actiuni, obligatiuni si a altor hartii de valoare;
    e) sa aleaga membrii Consiliului de administratie si cenzorii si sa le stabileasca remunerarea pentru exercitiul in curs;
    f) sa aprobe bugetul de venituri si cheltuieli si programele de activitate pe anul in curs;
    g) sa aprobe participarea cu capital la alte organizatii economice si financiare, in tara si strainatate;
    h) sa hotarasca gajarea, inchirierea sau desfiintarea uneia sau mai multora din unitatile bancii.
    Art. 13
    Pentru validarea deliberarilor adunarii generale ordinare este necesara prezenta actionarilor, care sa reprezinte cel putin jumatate din capitalul social, iar hotararile sa fie luate cu majoritatea absoluta.
    Daca adunarea nu se poate intruni din cauza numarului insuficient, ea se va intruni dupa o a doua convocare, putand sa delibereze asupra problemelor aflate pe ordinea de zi a celei dintai adunari, oricare ar fi partea de capital reprezentata de actionarii prezenti, cu majoritate simpla de voturi.
    Art. 14
    Adunarea generala extraordinara se intruneste ori de cate ori este nevoie a se lua o hotarare pentru:
    a) marirea, reducerea sau reintregirea capitalului social;
    b) mutarea sediului bancii;
    c) fuziunea cu alte societati;
    d) dizolvarea anticipata a bancii;
    e) emiterea de actiuni, obligatiuni si alte titluri  de credit;
    f) prelungirea duratei de activitate a bancii;
    g) orice modificare a contractului de societate, a statutului sau oricare alta hotarare pentru care este ceruta aprobarea Adunarii generale extraordinare.
    Art. 15
    Adunarea generala extraordinara este valabil constituita daca la data convocarii acesteia sunt prezenti actionarii reprezentand 3/4 din capitalul social, iar hotararile sunt luate cu votul unui numar de asociati, care sa reprezinte cel putin jumatate din capitalul social.
    Daca adunarea nu se poate tine din cauza numarului insuficient de actionari, la convocarea urmatoare, adunarea este valabil constituita daca sunt prezenti actionarii reprezentand 1/2 din capitalul social, iar hotararile vor fi luate cu majoritate simpla.
    Art. 16
    Convocarea adunarii generale va fi publicata  in Monitorul Oficial si intr-unul din ziarele ce se difuzeaza in intreaga tara.
    Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii generale, precum si ordinea de zi.
    Cand in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
    Termenul de intrunire a adunarii generale nu va putea fi mai mare de 15 zile de la publicarea comunicarii.
    Art. 17
    Consiliul de administratie este obligat sa convoace de indata adunarea generala, la cererea actionarilor, reprezentand a zecea parte din capitalul social.
    Adunarea va avea loc in termen de o luna de la cerere.
    Art. 18
    Actionarii exercita dreptul lor de vot in adunarea generala  proportional cu numarul actiunilor pe care le poseda.
    Actionarii au dreptul sa participe la adunarea generala personal sau prin alti actionari pe baza unei procuri speciale.
    Actionarii care nu au capacitate legala, precum si persoanele juridice, pot fi reprezentate prin reprezentantii lor legali, care, la randul lor, pot da procura speciala altor actionari.
    Pentru a putea participa la adunarile generale cu drept de vot, actionarii care poseda actiuni nominative trebuie sa le depuna la sediul central al bancii cu cel putin 5 zile inainte de adunare.
    In acest termen vor fi depuse si procurile in original.
    Cenzorii vor constata printr-un proces-verbal depunerea la timp a actiunilor si procurilor.
    Actiunile si procurile vor ramane la banca pana dupa adunarea generala, dar nu mai mult de 10 zile de la data tinerii acesteia.
    Art. 19
    Prezenta la adunarea generala se va asigura prin delegati ai actionarilor, pe baza normelor de reprezentare si delegare stabilite de Consiliul de administratie.
    Art. 20
    Adunarea generala a actionarilor este prezidata de presedintele Consiliului de administratie sau de cel care ii tine locul.
    Presedintele va desemna dintre actionari doi sau mai multi secretari, care vor verifica prezenta actionarilor, aratand capitalul pe care il reprezinta fiecare, procesul-verbal intocmit de cenzori pentru constatarea numarului actionarilor si tuturor formalitatilor cerute de lege si statut pentru tinerea adunarii, dupa care se va trece la ordinea de zi.
    Art. 21
    Hotararile adunarii generale se iau prin vot deschis.
    Alegerea membrilor Consiliului de administratie si a cenzorilor, revocarea lor, precum si hotararile referitoare la raspunderea administratorilor se fac prin vot secret.
    La terminarea adunarii generale, presedintele si secretarul vor semna procesul-verbal incheiat cu aceasta ocazie, care va cuprinde toate elementele prevazute de lege.
    Procesul-verbal va fi tinut in registrul adunarilor generale.
    Pentru a fi opozabile tertilor, hotararile adunarii generale vor fi depuse in termen de 15 zile la registrul comertului, pentru a fi mentionate in extras in registru si publicate in Monitorul Oficial.
    Hotararile luate de adunarea generala in limitele legii, contractului de societate si statutului sunt obligatorii chiar pentru actionarii care nu au luat parte la adunare sau au votat contra.
    Hotararile adunarii generale contrare contractului de societate, statutului sau legii pot fi atacate in justitie in termen de 15 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial, in conditiile prevazute de lege.
    Consiliul de administratie
    Art. 22
    Conducerea si administrarea bancii se realizeaza de Consiliul de administratie, format din 11 membri alesi de catre adunarea generala. Din Consiliul de administratie fac parte presedintele si vicepresedintii, reprezentanti ai actionarilor, precum si specialisti din aparatul bancii si din alte unitati.
    Presedintele Consiliului de administratie, care este si presedintele bancii, si cel putin jumatate din numarul administratorilor vor fi cetateni romani.
    Membrii Consiliului de administratie se aleg pe o perioada de 4 ani.
    Dupa expirarea mandatului, administratorii pot fi realesi, dar nu mai mult de 3 mandate consecutiv.
    Art. 23
    Nu pot face parte din Consiliul de administratie persoanele care, potrivit legii, sunt incapabile sau au fost sanctionate pentru bancruta frauduloasa, abuz de incredere, inselaciune, marturie mincinoasa, mituire si alte infractiuni prevazute de lege.
    Art. 24
    Membrii Consiliului de administratie vor trebui sa depuna o garantie egala cu doua remuneratii lunare.
    Daca administratorul este actionar, garantia se poate constitui, la cererea acestuia, prin depunerea a 10 actiuni, care pe perioada mandatului sunt inalienabile si se pastreaza la banca.
    Garantia se depune inainte de inceperea mandatului; daca aceasta obligatie nu se realizeaza, administratorul in cauza este considerat demisionat.
    Garantia ramane in pastrarea bancii si nu va putea fi restituita administratorului decat dupa ce adunarea generala a aprobat bilantul ultimului exercitiu, in care administratorul a functionat, si i-a dat descarcarea.
    Art. 25
    Semnaturile administratorilor vor fi depuse la registrul comertului, o data cu prezentarea certificatului eliberat de cenzori, din care sa rezulte depunerea garantiei.
    Art. 26
    Consiliul de administratie se intruneste lunar sau ori de cate ori este nevoie.
    Pentru valabilitatea deciziilor consiliului de administratie este necesara prezenta personala a cel putin 2/3 din administratori.
    Deciziile se iau cu majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
    Art. 27
    Consiliul de administratie al bancii analizeaza si ia decizii cu privire la problemele de baza ale activitatii, cum sunt:
    a) elaboreaza bilantul, contul de profit si pierderi si raportul sau de activitate, pe care le prezinta adunarii generale cu propuneri privind destinatia profitului;
    b) stabileste nivelul veniturilor si cheltuielilor bancii, investitiilor proprii, reparatiilor capitale, precum si actele de dispozitie ce urmeaza a se efectua in cadrul prevederilor legale, cu privire la bunurile si mijloacele bancii;
    c) hotaraste cu privire la activitatea de creditare, atragerea de resurse, utilizarea lor, cat si cu privire la nivelul dobanzilor, comisioanelor, taxelor, marjelor si altor speze bancare;
    d) face propuneri la adunarea generala cu privire la emiterea de actiuni, obligatiuni si alte titluri de credit, precum si modul de distribuire a acestora;
    e) propune adunarii generale majorarea, micsorarea sau reintregirea capitalului social, precum si plasarea unor parti ale fondului de rezerva si a unor parti ale fondurilor cu destinatie speciala;
    f) aproba facilitati la acordarea creditelor catre anumiti clienti;
    g) aproba regulamentul de ordine interioara al bancii, structura organizatorica, functiile si atributiile personalului, competentele si normele de functionare;
    h) stabileste numarul de personal al bancii si nivelul de salarizare al acestuia, atat pentru administratia centrala, cat si pentru unitatile sale;
    i) numeste comitetul de directie si ii stabileste competenta;
    j) aproba imputernicirile membrilor Consiliului de administratie de a semna pentru banca in lipsa presedintelui;
    k) numeste directorii, adjunctii acestora si contabilii sefi din centrala bancii si unitatile teritoriale;
    l) aproba normele, instructiunile si cadrul de desfasurare a operatiunilor bancii;
    m) ia masuri pentru aducerea la indeplinire a hotararilor adunarii generale;
    n) exercita orice alte atributii conforme cu legea ce intra in competenta sa.
    Art. 28
    Convocarea Consiliului de administratie se face la cererea presedintelui sau la cererea unei treimi din numarul membrilor sai.
    Convocarile pentru intrunirile Consiliului de administratie vor cuprinde locul unde se va tine sedinta si ordinea de zi, neputandu-se lua nici o decizie asupra problemelor neprevazute, decat in caz de urgenta, si cu conditia ratificarii lor in sedinta urmatoare de catre membrii absenti.
    In sedintele Consiliului de administratie se convoaca si cenzorii.
    La fiecare sedinta se va intocmi un proces-verbal care va cuprinde ordinea deliberarilor, deciziile luate, numarul de voturi si opiniile separate.
    Art. 29
    Membrii Consiliului de administratie raspund solidar fata de banca cu privire la realitatea varsamintelor efectuate de asociati, existenta reala a dividendelor platite, existenta registrelor cerute de lege si de corecta lor tinere, exacta indeplinire a hotararilor adunarilor generale si in general de indeplinirea stricta a indatoririlor pe care legea, contractul de societate si statutul le impun.
    Art. 30
    Presedintele angajeaza banca in relatiile cu persoanele fizice si juridice din tara si strainatate, potrivit responsabilitatilor, sarcinilor si imputernicirilor stabilite de Consiliul de administratie sau rezultate din lege. Presedintele este ales de adunarea generala.
    Art. 31
    Vicepresedintii bancii sunt alesi de adunarea generala, la propunerea presedintelui.
    Atributiile si competenta acestora se stabilesc de Consiliul de administratie.
    Comitetul de directie
    Art. 32
    Pentru conducerea operativa a bancii, Consiliul de administratie poate delega o parte din competentele sale unui comitet de directie compus din 7 membri.
    Din comitetul de directie fac parte presedintele, vicepresedintii bancii si alti membri numiti de Consiliul de administratie.
    Presedintele bancii conduce activitatea comitetului de directie.
    Art. 33
    Comitetul de directie indeplineste sarcinile in limita imputernicirilor date de Consiliul de administratie, in intruniri saptamanale sau ori de cate ori este necesar.
    Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a voturilor membrilor sai.
    Problemele dezbatute asupra carora nu s-au putut adopta decizii, ca urmare a neintrunirii majoritatii absolute de voturi, vor fi supuse dezbaterii in prima sedinta a Consiliului de administratie.
    Comitetul de directie este obligat sa comunice la fiecare sedinta a Consiliului de administratie registrul sau de deliberari.

    CAP. 5
    Comisia de cenzori

    Art. 34
    Supravegherea de ansamblu a gestiunii bancii se face de Comisia de cenzori, formata din 3 membri si tot atatia supleanti, care se aleg de adunarea generala.
    Durata mandatului cenzorilor este de 3 ani, dupa care pot fi realesi, dar nu mai mult de 3 mandate. Cenzorii sunt obligati sa-si exercite personal mandatul lor.
    Cel putin unul dintre ei trebuie sa fie contabil autorizat sau expert contabil.
    Majoritatea cenzorilor si supleantilor vor fi cetateni romani.
    Cenzorii sunt obligati sa depuna, inaintea inceperii mandatului, in conditiile legii, o garantie egala cu o remuneratie lunara.
    Art. 35
    Cenzorii se aleg dintre actionari, cu exceptia expertului contabil.
    Nu pot fi alesi cenzori persoanele care se gasesc intr-una din situatiile interzise prin lege.
    Cenzorii sunt obligati sa supravegheze gestiunea bancii, sa verifice daca bilantul si contul de profit si pierderi sunt legal intocmite si in concordanta cu registrele, daca acestea din urma sunt corect tinute si daca evaluarea patrimoniului s-a facut conform regulilor stabilite pentru intocmirea bilantului, in legatura cu care vor face un raport adunarii generale.
    Adunarea generala nu va putea aproba bilantul si contul  de profit si pierderi daca acestea nu sunt insotite de raportul cenzorilor.
    Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
    - sa faca, cel putin o data pe luna si inopinat, verificarea casei si sa verifice existenta titlurilor sau valorilor ce sunt in proprietatea bancii sau au fost primite in gaj, cautiune ori depozit;
    - sa convoace adunarea generala ordinara si extraordinara cand nu au fost convocate de administratori;
    - sa participe la adunarile generale ordinare si extraordinare, ocazii prin care pot propune ca in ordinea de zi sa fie inserate si alte probleme pe care le considera necesare spre a fi dezbatute;
    - sa verifice constituirea garantiilor membrilor Consiliului de administratie;
    - sa vegheze ca dispozitiile legii, contractului de societate si statutului sa fie respectate.
    In situatiile in care constata neregularitati in administratie sau incalcari ale dispozitiilor legale sau statutare, cenzorii le vor aduce la cunostinta Consiliului de administratie, iar cazurile mai importante le vor aduce la cunostinta adunarii generale.
    Art. 36
    Cenzorii au drept de control asupra tuturor operatiunilor bancii atat la sediul central, cat si la unitatile teritoriale si sa obtina lunar de la administratori o situatie despre numarul operatiunilor.
    Cenzorii participa la intrunirile Consiliului de administratie fara drept de vot.
    Este interzis cenzorilor sa comunice actionarilor in particular sau persoanelor straine date referitoare la operatiunile bancii, constatate cu ocazia exercitarii mandatului lor.
    Art. 37
    Cenzorii vor trece intr-un registru special deliberarile lor, precum si constatarile facute in exercitiul mandatului lor.
    Art. 38
    Intinderea si efectele raspunderii cenzorilor sunt determinate in functie de atributiile ce le revin prin mandat, conform dispozitiilor legale.

    CAP. 6
    Bilantul bancii si contul de profit si pierderi

    Art. 39
    Anul fiscal al bancii incepe la 1 ianuarie si se va incheia la 31 decembrie al fiecarui an.
    La finele anului se va face un inventar al capitalului bancii si al tuturor activelor si pasivelor, cu o anexa continand toate angajamentele sale.
    Art. 40
    Consiliul de administratie va intocmi pentru fiecare an fiscal, pana la o data care sa permita convocarea adunarii generale, in perioada stabilita, bilantul, contul de profit si pierderi, raportul lor, insotite de documente justificative, pe care le prezinta Comisiei de cenzori cu cel putin o luna inainte de data adunarii generale.
    Art. 41
    Bilantul, contul de profit si pierderi, raportul anual al Consiliului de administratie si cel al Comisiei de cenzori vor fi depuse la sediul central al bancii si la sucursale, cu 15 zile inainte de data adunarii generale, pentru a fi analizate de actionari.
    Dupa aprobarea lor in adunarea generala, in termen de 15 zile, administratorii sunt obligati sa depuna copie de pe bilant, insotita de contul de profit si pierderi, la organele prevazute prin lege, in vederea publicarii lor.
    Art. 42
    Beneficiile nete ramase dupa impozitare si constituirea fondurilor bancii vor fi distribuite, pe baza aprobarii adunarii generale, sub forma de:
    a) dividende ce se acorda actionarilor bancii;
    b) tantieme pentru membrii Consiliului de administratie;
    c) gratificatii pentru personalul bancii;
    d) alte destinatii stabilite de adunarea generala.
    Art. 43
    Banca primeste de la clientii sai bilanturile contabile si contul de profit si pierderi, situatia angajamentelor de plata si orice alte informatii si date referitoare la lichiditatea, solvabilitatea si rentabilitatea acestora.
    Art. 44
    Banca are dreptul sa verifice la clientii sai, persoane fizice sau juridice, modul de utilizare a creditelor acordate, respectarea destinatiei pentru care s-au acordat, existenta valorilor materiale si a oricaror bunuri care constituie garantia creditelor.
    Art. 45
    Fata de clientii care nu-si indeplinesc angajamentele sau nu respecta clauzele din contractele de credit, banca este indreptatita sa dispuna urmatoarele masuri:
    - recuperarea cu prioritate a creditelor nerambursate la termenul stabilit si a dobanzilor datorate;
    - recuperarea creditelor inainte de termen, atunci cand se constata lipsa garantiei acestora, utilizarea in alte scopuri decat acelea pentru care au fost acordate, pastrarea in conditii necorespunzatoare a valorilor materiale aduse in garantie, sustragerea de la supravegherea bancara;
    - declansarea procedurii juridice de punere in faliment si lichidare.
    Art. 46
    In relatia cu clientii sai, banca raspunde pentru eventualele erori in eliberarea de mijloace banesti, neinregistrari sau inregistrari eronate in conturile acestora, numai in limita sumei eronat eliberate sau inregistrate, daca nu se dovedeste ca erorile s-au produs din culpa clientilor.
    Raspunderea bancii inceteaza daca nu a fost sesizata cu reclamatie, in termen de cel mult 10 zile de la primirea de catre clienti a extrasului de cont.
    Pretentiile fata de banca sunt supuse prescriptiei prevazute de lege.
    Art. 47
    Banca nu va putea dobandi alte imobile decat cele necesare desfasurarii activitatii sale sau pentru folosul salariatilor bancii. Ea va putea totusi dobandi imobile pentru acoperirea creantelor sale ajunse la scadenta, dar nerestituite de clienti.
    Art. 48
    Banca si salariatii sai sunt obligati sa pastreze secretul operatiunilor si conturilor acesteia si ale clientilor sai. Relatii asupra operatiunilor si conturilor se dau numai titularilor de conturi si organelor stabilite prin lege.
    Art. 49
    Directorii unitatilor teritoriale reprezinta aceste unitati in calitate de mandatari ai bancii, in fata organelor de stat, precum si in raporturile cu persoanele fizice si juridice.
    Art. 50
    In aplicarea prevederilor prezentului statut, banca poate sa emita norme si instructiuni de aplicare, obligatorii in relatiile cu clientii sai.
    Art. 51
    Adunarea generala a actionarilor poate hotari lichidarea bancii in situatiile prevazute de lege.

    CAP. 7
    Dispozitii finale si tranzitorii

    Art. 52
    In perioada in care statul este actionar unic, atributiile legale ale Adunarii generale a actionarilor vor fi indeplinite de Consiliul imputernicitilor statului pana la constituirea adunarii generale a actionarilor, data la care isi inceteaza activitatea de drept.
    Art. 53
    Din Consiliul imputernicitilor statului fac parte reprezentanti ai Ministerului Finantelor, Bancii Nationale a Romaniei, Agentiei romane pentru promovarea investitiilor si a asistentei economice din strainatate, Bancii Agricole, precum si specialisti din economie, invatamant si cercetare.
    Consiliul este format din 9 membri.
    Presedintele si vicepresedintii bancii sunt numiti in perioada in care functioneaza Consiliul imputernicitilor statului de catre guvern.
    Membrii Consiliului imputernicitilor statului numiti pana la constituirea adunarii generale a actionarilor isi pastreaza calitatea de angajati la unitatea de unde provin, precum si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta.
    Art. 54
    Consiliul imputernicitilor statului are urmatoarele atributii principale:
    a) numeste presedintele Comisiei de cenzori;
    b) numeste membrii Consiliului de administratie si ai Comisiei de cenzori si stabileste competentele si raspunderile acestora;
    c) aproba remunerarea presedintelui Comisiei de cenzori si a membrilor acesteia si fixeaza indemnizatia membrilor Consiliului de administratie;
    d) analizeaza si aproba bilantul, contul de profit si pierderi, destinatia si repartizarea beneficiului si recompensele ce se acorda functionarilor, precum si descarcarea de gestiune pe baza raportului Consiliului de administratie asupra activitatii bancii si a raportului Comisiei de cenzori;
    e) aproba programul de activitate si bugetul pentru anul financiar urmator;
    f) aproba infiintarea, desfiintarea sau mutarea de sucursale, filiale, agentii sau reprezentante ale bancii;
    g) aproba plasarea unei parti din mijloacele financiare ale fondului de rezerva si ale fondurilor cu destinatie speciala in titluri ale statului si alte valori;
    h) hotaraste cu privire la marirea sau reducerea capitalului social, la modificarea numarului de actiuni sau a valorii nominale a acestora;
    i) hotaraste cu privire la fuzionarea, afilierea cu alte organisme bancare, dizolvarea si lichidarea bancii;
    j) hotaraste asupra modificarii statutului si a contractului de societate;
    k) aproba emisiunea de obligatiuni si titluri de credit;
    l) hotaraste cu privire la actionarea in justitie a membrilor Consiliului de administratie, a directorilor si a directorilor adjuncti din centrala si teritoriu, a cenzorilor, pentru paguba pricinuita bancii;
    m) hotaraste orice alte masuri prevazute de lege.
    Hotararile in problemele prevazute la lit. i) si j) vor putea fi aduse la indeplinire numai dupa aprobarea lor de catre guvern.
    Art. 55
    Pentru luarea unor decizii ce necesita o analiza complexa, Consiliul imputernicitilor statului poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite sectoare. Activitatea acestora va fi compensata material conform intelegerii pe baza de contract.
    Art. 56
    Consiliul imputernicitilor statului indeplineste orice alte atributii care deriva din legislatia in vigoare, precum si din statutul bancii.
    Art. 57
    Pana la constituirea adunarii generale a actionarilor, membrii Consiliului de administratie si ai Comisiei de cenzori nu depun garantie.
    Art. 58
    Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile Legii privind societatile comerciale, de la data intrarii in vigoare.


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 1196/1990

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 1196 din 1990
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu