HOTARARE Nr.
1153 din 24 septembrie 2008
privind aprobarea schemei
„Ajutor de minimis pentru infiintarea culturilor agricole in toamna anului
2008"
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 683 din 6 octombrie 2008
Având în vedere prevederile Regulamentului Comisiei (CE)
nr. 1.535/2007 privind aplicarea art. 87 şi 88 din
Tratatul CE ajutoarelor de minimis în sectorul producţiei de produse agricole,
în temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre
stabileşte cadrul juridic de acordare a sprijinului financiar prevăzut de
schema „Ajutor de minimis pentru înfiinţarea culturilor agricole în toamna anului 2008",
în conformitate cu prevederile art. 3 din Regulamentul Comisiei (CE) nr.
1.535/2007 privind aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutoarelor de minimis în sectorul producţiei de
produse agricole.
(2) In sensul prezentei hotărâri, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) ajutoare de minimis - ajutoare acordate exploataţiilor agricole în conformitate cu
prevederile art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 1.535/2007;
b) exploataţii din sectorul
producţiei agricole - exploataţii active în
producţia primară de produse agricole;
c) produse agricole - produsele prevăzute în anexa nr. I la Tratatul de instituire a Comunităţilor Europene, cu excepţia
produselor piscicole de acvacultura, care intră în sfera de aplicare a
Regulamentului Consiliului (CE) nr. 104/2000 privind organizarea comună a
pieţelor produselor piscicole şi de acvacultura.
Art. 2. - Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,
prin direcţiile pentru agricultură şi dezvoltare rurală judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, asigură gestionarea sprijinului financiar şi
respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr.
1.535/2007.
CAPITOLUL II
Criterii de eligibilitate
Art. 3. - (1) Sunt eligibili pentru acordarea de sprijin
financiar, conform schemei de ajutor de minimis, producătorii agricoli persoane fizice şi juridice active în
producţia primară de produse agricole, care exploatează suprafeţe de teren
arabil, individual sau în orice formă asociativă prevăzută de lege şi
înfiinţează culturi în toamna anului 2008.
(2) Pentru a fi eligibili la acordarea sprijinului
financiar, solicitanţii trebuie să fie înscrişi în evidenţele Agenţiei de Plăţi
şi Intervenţie pentru Agricultură cu suprafeţele de teren pe care le
exploatează şi pe care înfiinţează culturi în toamna anului 2008.
(3) Lista cuprinzând beneficiarii şi sumele acordate
acestora în cadrul schemei de ajutor de minimis va fi publicată pe site-ul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale.
CAPITOLUL III
Modalitatea de acordare a schemei de ajutor de
minimis
Art. 4. - Valoarea sprijinului financiar acordat se
exprimă sub forma unei subvenţii, conform art. 3 alin. (4) din Regulamentul
(CE) nr. 1.535/2007.
Art. 5. - (1) Se acordă sprijin financiar de 200 lei/ha
pentru o suprafaţă pe care se
înfiinţează culturi de toamnă de minimum 1 ha, până la maximum 120 ha inclusiv, pe exploataţie.
(2) Resursele financiare necesare aplicării schemei de
ajutor de minimis prevăzute
de prezenta hotărâre sunt de 235.715,0 mii lei şi se asigură de la bugetul de
stat, în limita prevederilor bugetare aprobate Ministerului Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale pe anul 2008.
Art. 6. - (1) Sprijinul financiar se acordă pentru
fiecare beneficiar într-o singură tranşă.
(2) Solicitanţii sprijinului financiar nu pot renunţa
la calitatea de beneficiar pe perioada derulării schemei de sprijin financiar.
(3) Suma maximă a sprijinului
financiar reprezentând ajutorul de minimis nu poate depăşi 7.500 euro pentru fiecare beneficiar, conform
prevederilor art. 3 alin (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.535/2007.
CAPITOLUL IV
Modalitatea de derulare a schemei de ajutor de
minimis
Art. 7. - (1) Pentru obţinerea sprijinului financiar
solicitanţii întocmesc cereri, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, şi le
depun la direcţiile pentru agricultură şi dezvoltare rurală judeţene, respectiv
a municipiului Bucureşti, în a căror rază teritorială se află terenul pe care
înfiinţează culturi, însoţite de următoarele documente:
a) copie de pe buletinul sau cartea de identitate
pentru persoanele fizice sau copie de pe certificatul de înmatriculare şi/sau
certificatul de înregistrare pentru persoanele juridice, după caz;
b) adeverinţă în original, eliberată de centrele
locale sau judeţene, după caz, respectiv al municipiului Bucureşti, ale
Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, care certifică suprafaţa
exploataţie! conform cererilor de plată pentru schemele de sprijin pe suprafaţă
pentru anul 2008.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), sunt
valabile şi se iau în considerare în cazul solicitării de sprijin financiar
prevăzut de schema de ajutor de minimis adeverinţele eliberate de centrele judeţene, respectiv al
municipiului Bucureşti, ale Agenţiei
de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură şi depuse de către beneficiari la
direcţiile pentru agricultură şi dezvoltare rurală judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, odată cu solicitarea sprijinului financiar pentru
achiziţia de motorină cu preţ redus utilizată la înfiinţarea culturilor
agricole în toamna anului 2008.
(3) In situaţia în care un producător agricol deţine
în exploataţie suprafeţe de teren care sunt situate în unităţi
administrativ-teritoriale din judeţe diferite, acesta poate formula cereri de
sprijin financiar, care se depun la direcţiile pentru agricultură şi dezvoltare
rurală în a căror rază teritorială se află suprafeţele în cauză, cu obligaţia
încadrării în plafonul ajutorului de minimis prevăzut la art. 5.
(4) Cererile se întocmesc în două exemplare: un
exemplar, împreună cu documentele justificative anexate, se depune la direcţia
pentru agricultură şi dezvoltare rurală, iar al doilea exemplar se păstrează de
către solicitant.
(5) Termenul-limită de depunere a cererilor de sprijin
financiar prevăzut de schema de ajutor de minimis este data de 15 noiembrie 2008 inclusiv.
Art. 8. - Direcţiile pentru agricultură şi dezvoltare
rurală judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, înregistrează cererile în
Registrul special de evidenţă a beneficiarilor de sprijin financiar prevăzut de
schema de ajutor de minimis pentru înfiinţarea culturilor din toamna anului 2008, întocmit
conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, le verifică împreună cu documentele
anexate şi aprobă sumele aferente reprezentând sprijin financiar.
Art. 9. - (1) In vederea efectuării plăţilor,
direcţiile pentru agricultură şi dezvoltare rurală judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, întocmesc situaţia centralizatoare cu sumele necesare
pentru acordarea sprijinului financiar pentru fiecare beneficiar, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 3, pe care o transmit decadal Direcţiei
generale buget-finanţe şi fonduri europene din cadrul Ministerului Agriculturii
şi Dezvoltării Rurale.
(2) Pe baza situaţiei centralizatoare comunicate de
către direcţiile pentru agricultură şi dezvoltare rurală judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
întocmeşte situaţia centralizatoare, conform anexei nr. 4, care va însoţi
cererea pentru deschiderea de credite bugetare transmisă Ministerului Economiei
şi Finanţelor.
(3) După aprobarea cererii pentru deschiderea
creditelor bugetare de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, din bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale se alimentează conturile direcţiilor pentru agricultură şi dezvoltare
rurală judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, care, pe baza cererilor
aprobate, virează sumele cuvenite în conturile beneficiarilor, conform
legislaţiei în vigoare.
Art. 10. - Evidenţa sprijinului financiar acordat
potrivit prezentei hotărâri se păstrează la direcţiile pentru agricultură şi
dezvoltare rurală judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, pe o perioadă
de 10 ani fiscali de la data la care a fost acordat ajutorul.
Art. 11. - (1) Reprezentanţii direcţiilor pentru
agricultură şi dezvoltare rurală judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti,
verifică în prezenţa beneficiarilor de sprijin financiar suprafeţele înfiinţate
de către aceştia în toamna anului 2008 şi întocmesc până la data de 15 mai 2009
inclusiv procesul-verbal de recepţie, compensare şi restituire, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 5
(2) In cazul în care se constată că nu au fost
realizate suprafeţele menţionate în cererea de acordare a sprijinului
financiar, beneficiarii vor restitui sumele aferente reprezentând sprijin
financiar nejustificat.
(3) Procesele-verbale de recepţie, compensare şi
restituire se înregistrează în Registrul special de evidenţă a beneficiarilor
de sprijin financiar prevăzut de schema de ajutor de
minimis pentru înfiinţarea culturilor din toamna
anului 2008, prevăzut în anexa nr. 2.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 12. - Utilizarea în alte scopuri de către beneficiari a sprijinului financiar acordat potrivit
prezentei hotărâri se sancţionează conform prevederilor art. 17 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 123/2006 pentru aprobarea acordării sprijinului
financiar producătorilor agricoli din sectorul vegetal, zootehnic, al
îmbunătăţirilor funciare şi al organizării şi sistematizării teritoriului,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 125/2007, cu completările
ulterioare.
Art. 13. - Persoanele împuternicite de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale verifică permanent
modul de acordare şi utilizare a sumelor reprezentând sprijin financiar
prevăzut de schema de ajutor de minimis.
Art. 14. -Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Dacian Cioloş
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea,
secretar de stat
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1
- model -
Direcţia pentru Agricultură si Dezvoltare Rurală a
Judeţului.............../Municipiului Bucureşti
|
Număr...........data........................
|
Se aprobă suma de.....................lei
|
Verificat
Reprezentantul Direcţiei pentru agricultură şi dezvoltare rurală
Nume/prenume/semnătura................
|
Director executiv
..................................................................
(nume şi prenume)
Semnătura
Ştampila
|
Cerere pentru ajutor de minimis în agricultură
Subsemnatul: a) persoană
juridică.............................................................., cu
sediul în localitatea...................................., judeţul...............................,
înscrisă la registrul comerţului sub nr.............................., cod
CAEN.........................., reprezentată de director/preşedinte........................................,
contabil-şef/director economic...................................., cod numeric
personal
(CNP)............................................;
sau b) persoană
fizică.............................................., domiciliată în
localitatea................................judeţul.........................., str..................................nr......., deţinătoare a B.I./CI seria.....nr......, eliberat/eliberată la
data de..........................de..............,
CNP..........................................., solicit sprijin financiar
conform schemei de minimis, pentru suprafaţa de
teren pe care înfiinţez culturi în toamna anului 2008,
situată pe raza administrativ-teritorială a
localităţii
comunei/oraşului............................judeţul...........................fundamentat astfel:
1. suprafaţa de teren aflată în exploatare în anul 2008
conform adeverinţei
APIA....................................................(ha);
2. suprafaţa totală de teren pe care înfiinţez culturi
în toamna anului 2008...............(ha);
3. suprafaţa totală de teren pe care înfiinţez culturi
în toamna anului 2008 şi pentru care solicit sprijin
financiar conform schemei de minimis-..................(ha), din care:
- grâu...........................................ha;
- rapiţă.........................................ha;
- orz/orzoaică................................ha;
- alte culturi..................................ha.
4. sprijin financiar unitar................lei/ha;
5. sprijin financiar total..................lei (5=4x3);
Coordonate bancare: nr. cont
(IBAN)......................................................................Banca/Trezoreria........................................................................
Anexez la prezenta cerere
următoarele documente*):..................................................................................................................................................
Mă oblig să particip la recepţionarea suprafeţelor şi,
în condiţiile în care nu realizez suprafeţele conform prezentei cereri, să
restitui sumele reprezentând sprijin financiar nejustificat.
Declar că am solicitat/nu am solicitat alt sprijin
financiar conform schemei de minimis pentru suprafaţa de teren de...... ha, situată pe raza administrativ-teritorială a localităţii
comunei/oraşului.................................judeţul.................................
Cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal privind
falsul în declaraţii, confirm pe propria răspundere exactitatea datelor
prezentate.
Prezenta cerere s-a întocmit în
2 (două) exemplare şi după aprobare un exemplar rămâne la beneficiar şi un exemplar
la Direcţia pentru Agricultură şi Dezvoltare
Rurală.......................................
Beneficiar,
........................................................................
(semnătura şi ştampila, după caz)
*) Se înscriu toate documentele
depuse, indicându-se distinct tipul documentului, numărul şi data acestuia.
Documentele depuse în copie se certifică de către reprezentantul împuternicit
cu verificarea şi avizarea cererii.
ANEXA Nr. 2
- model -
REGISTRU SPECIAL DE
EVIDENŢĂ
a beneficiarilor de sprijin financiar prevăzut de
schema de ajutor de minimis pentru înfiinţarea culturilor agricole în toamna anului 2008
Nr. crt./ data
|
Producător agricol (Numele si
prenumele,CNP/CUI, localitatea)
|
Suprafaţa pentru care se solicită
sprijinul
|
Proces-verbal
de recepţie, compensare
si restituire
|
Total
|
Din care
|
Grâu
|
Rapiţă
|
Orz/ Orzoaica
|
Alte culturi
|
ha
|
lei
|
ha
|
ha
|
ha
|
ha
|
Nr/data
|
Sume de restituit
|
(0)
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
(7)
|
(8)
|
(9)
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Intocmit
........................................................................
(nume, prenume, semnătura şi ştampila)
ANEXA Nr. 3
- model -
Direcţia pentru Agricultură şi Dezvoltare
Rurală.................
SITUAŢIA CENTRALIZATOARE
a sumelor necesare reprezentând sprijin financiar prevăzut de schema de ajutor de
minimis pentru înfiinţarea culturilor
agricole în toamna anului 2008
Suprafaţa şi sumele reprezentând
sprijin financiar
|
Total suprafaţă
|
Din care
|
Grâu
|
Rapiţă
|
Orz/Orzoaică
|
Alte culturi
|
ha
|
lei
|
ha
|
ha
|
ha
|
ha
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
(7)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Director executiv,
........................................................................
Director executiv adjunct,
........................................................................
ANEXA Nr. 4
- model -
MINISTERULAGRICULTURII ŞI DEZVOLTĂRII RURALE
Se aprobă.
Ordonator principal de credite,
........................................................................
SITUAŢIE CENTRALIZATOARE
Nr. crt.
|
Cultura
|
Suprafaţa
(ha)
|
Suma solicitată
(lei)
|
(0)
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
1.
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
Direcţia generală buget-finanţe şi fonduri europene,
Director general,
........................................................................
(semnătura şi ştampila)
ANEXA Nr. 5
- model -
PROCES-VERBAL
de recepţie, compensare şi restituire
Direcţia pentru Agricultură şi Dezvoltare
Rurală................................................
Nr....................din............................
Beneficiar: a) persoană juridică....................................................,
cu sediul în localitatea......................................................, judeţul..........................................înscrisă
la registrul comerţului sub nr..............................., cod
CAEN......................................, reprezentată de
director/preşedinte........................................,
contabil-şef/director economic...................................., cod numeric personal
(CNP).........................................;
sau b) persoană
fizică..........................................................., domiciliată
în localitatea........................................................, judeţul..................................,
str...................................nr......., deţinătoare a B.I./CI
seria..........nr......, eliberat/eliberată la data
de....................de.........................................,
CNP.........................................
Reprezentantul Direcţiei pentru Agricultură şi
Dezvoltare Rurale a Judeţului ............................./Municipiului
Bucureşti, (nume şi prenume) .........................................................., am
procedat la verificarea suprafeţelor înfiinţate de
beneficiar în toamna anului 2008, conform
angajamentului formulat în Cererea nr.............................. din
..............................., pentru care a primit suma de
.........................................................lei, reprezentând sprijin financiar prevăzut de schema de ajutor de minimis pentru înfiinţarea culturilor agricole din toamna anului 2008.
1. In urma verificării am constatat următoarele:
Cultura
|
Suprafaţa totală realizată cu culturi de toamnă
(ha)
|
Suprafaţa din cerere pentru care s-a acordat
sprijin financiar
(ha)
|
Suprafaţa
realizată
(ha)
|
Suma primită (lei)
|
Suma justificată/
compensată
(lei)
|
Suma nejustificată,
care se restituie
(lei)
|
(0)
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
2. Suprafeţele recepţionate pe culturi se pot compensa
între ele, până la nivelul suprafeţei totale realizate pentru care s-a acordat
sprijin financiar.
3. Sumele de restituit, de .........................
lei, se virează în contul Direcţiei pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală ...........................,
numărul..............................., deschis la..........................,
până la data de....................
4. Prezentul proces-verbal s-a încheiat în 2 (două)
exemplare, dintre care unul rămâne la beneficiar, iar al doilea exemplar la
Direcţia pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală a
Judeţului..................................../Municipiului Bucureşti.
Beneficiar,
........................................................................
(nume şi prenume, semnătura/ştampila)
Reprezentantul Direcţiei pentru agricultură şi
dezvoltare rurală,
........................................................................
(nume şi prenume, semnătura/ştampila)