HOTARARE Nr.
1127 din 18 septembrie 2008
pentru modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 895/2007 privind stabilirea cadrului
institutional pentru planificarea financiara, coordonarea, implementarea si
auditarea utilizarii fondurilor acordate Romaniei prin Facilitatea Schengen
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 672 din 30 septembrie 2008
Având în vedere prevederile Legii nr. 157/2005 pentru
ratificarea Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul
Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă,
Regatul Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica
Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului,
Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Republica Austria,
Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica
Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord
(state membre ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România privind
aderarea Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeană, semnat de
România la Luxemburg la 25 aprilie 2005, precum şi al art. 4 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 620/2007 privind modalitatea de utilizare a fondurilor
alocate de Uniunea Europeană prin intermediul Facilităţii Schengen şi pentru
fluxurile de numerar,
în temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea Guvernului
nr. 895/2007 privind stabilirea cadrului instituţional pentru planificarea
financiară, coordonarea, implementarea şi auditarea utilizării fondurilor
acordate României prin Facilitatea Schengen, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 561 din 15 august 2007, cu modificările ulterioare, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2,
literele d) şi e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,d) autoritatea de certificare este autoritatea publică desemnată să certifice declaraţiile de
cheltuieli prezentate Comisiei Europene aferente proiectelor finanţate din
Facilitatea Schengen;
e) autoritatea de contractare
şi plată reprezintă autoritatea publică desemnată
să organizeze şi să desfăşoare proceduri de achiziţii publice, semnarea
contractelor, monitorizarea implementării acestora, întocmirea cererilor de
fonduri şi de executare a plăţilor aferente Facilităţii Schengen;".
2. La articolul 2,
după litera h) se introduc şase noi litere, literele i), j), k), l), m) şi n), cu următorul cuprins:
,,i) autoritatea de evaluare este autoritatea publică de coordonare a instrumentelor structurale
din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, prin care se planifică şi se
desfăşoară activităţile de evaluare a stadiilor de implementare a Planului
indicativ aprobat în scopul monitorizării;
j) cererile de fonduri reprezintă
documentele prin care autoritatea de contractare şi plată solicită autorităţii
competente fonduri în tranşe în baza estimărilor de plată, în funcţie de
necesităţi, pentru finanţarea din Facilitatea Schengen a contractelor semnate
în conformitate cu programul anual al achiziţiilor şi al costurilor logistice
eligibile din Facilitatea Schengen;
k) cheltuieli eligibile a fi
făcute din facilitatea Schengen reprezintă orice
cheltuială făcută în conformitate cu prevederile Planului indicativ şi cu
criteriile de eligibilitate stabilite de Comisia Europeană;
l) cheltuieli suportate din
contribuţia naţională reprezintă orice cheltuială
prevăzută sau neprevăzută care poate apărea în oricare moment al ciclului de
viaţă al proiectului, ce nu poate fi acoperită din Facilitatea Schengen, dar
care este necesar a fi efectuată pentru atingerea obiectivelor contractului. In
această categorie intră, dar fără a se limita la acestea: cofinanţarea de la
bugetul statului, cheltuieli de reprezentare legală a instituţiei publice în
faţa organelor competente, atât în ţară, cât şi în străinătate, precum şi orice
taxă judiciară ce decurge din acestea, comisioane bancare, diferenţe de schimb
valutar, impozite, autorizaţii şi taxe specifice operaţiunilor ce urmează a se desfăşura pentru atingerea
obiectivelor contractuale, debitele datorate bugetului Uniunii Europene pentru
nereguli, inclusiv majorările de întârziere ca urmare a nerecuperării acestora
la timp de la contractanţi, beneficiari, organisme intermediare, după caz, TVA
aferentă proiectelor aprobate în Planul indicativ;
m) ofiţerul responsabil de
program este persoana din cadrul administraţiei
publice centrale care administrează autoritatea competentă, având întreaga
responsabilitate a managementului Facilităţii Schengen
în România;
n) ofiţerul responsabil de
proiect este persoana desemnată de către
conducătorul organismului intermediar, având întreaga responsabilitate a
managementului proiectelor aflate în coordonarea directă a respectivului
organism intermediar."
3. Articolul 3 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) In conformitate cu Decizia Comisiei
Europene nr. C(2007)1.417 din 4 aprilie 2007 privind gestionarea şi controlul
părţii consacrate acquis-ului Schengen din cadrul Facilităţii Schengen şi
pentru fluxurile de numerar pentru perioada 2007-2009, denumită în continuare decizie, se înfiinţează următoarele
sisteme şi funcţii:
a) sistemul de monitorizare, care este coordonat de Comitetul de monitorizare, organizat la
nivel interinstituţional, cu următoarea componenţă: autoritatea competentă,
autoritatea de certificare, autoritatea de contractare şi plată şi organismele
intermediare. In cadrul Comitetului de monitorizare autoritatea de audit are
calitatea de observator. Comitetul de monitorizare funcţionează pe lângă
Ministerul Internelor şi Reformei Administrative şi analizează stadiul
proiectelor Facilităţii Schengen pentru fazele de contractare şi implementare.
In acest sens, sunt elaborate raportări anuale şi semestriale şi acţiuni de
verificare a îndeplinirii măsurilor concluzionate cu ocazia şedinţelor Comitetului
de monitorizare;
b) sistemele de gestionare
şi control instituite la nivelul tuturor
instituţiilor implicate, în scopul stabilirii unui sistem eficient de control
intern, al definirii clare a funcţiilor cu care este învestită autoritatea
competentă şi a celor pe care le poate delega organismelor intermediare şi
pentru a fi asigurată o pistă de audit suficientă, în conformitate cu
prevederile deciziei. Sistemele de gestionare şi control trebuie să prevadă
proceduri destinate verificării veridicităţii cheltuielilor declarate şi, în
special, îndeplinirea acţiunilor, precum şi eligibilitatea cheltuielilor până
la concurenţa părţii corespunzătoare Facilităţii Schengen, în conformitate cu
prevederile deciziei;
c) sistemul de audit, care
constă în verificări efectuate de autoritatea de audit, pe baza unei
eşantionări corespunzătoare, şi care vizează în special examinarea de o manieră
selectivă a minimum 10% din fondurile alocate, pe baza unei analize a riscurilor şi a declaraţiilor de
cheltuieli elaborate la diferite niveluri;
d) sistemul de verificare şi
inspecţii la faţa locului, care constă în
controale efectuate la beneficiarii fondurilor şi/sau la organismele
intermediare aferente de autoritatea de contractare şi plată, comisiile mixte
de control formate din reprezentanţi ai autorităţii de certificare,
organismului intermediar şi ai autorităţii de contractare şi plată.
Preşedintele comisiilor mixte va fi desemnat de autoritatea competentă;
e) raportul de verificare, care este documentul încheiat în urma desfăşurării activităţilor
conform lit. d) şi care stă la baza întocmirii procesului-verbal de constatare;
f) activitatea de recuperare a sumelor constatate
neeligibile de la contractant, beneficiar sau
organism intermediar, după caz, care constă în stingerea creanţelor bugetare
constatate în urma derulării activităţilor sistemelor de gestionare şi control,
pe baza procesului-verbal de constatare, întocmit de autoritatea de contractare
şi plată, care se constituie în titlu de creanţă, în conformitate cu prevederile
Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor
comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate
necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr.
1.306/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei
Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare,
precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător;
g) sistemul de gestiune
financiară, la nivelul autorităţii de contractare
şi plată, care reprezintă proceduri de verificare a recepţiei livrărilor de
bunuri, prestărilor de servicii şi a execuţiilor de lucrări, întocmirea
cererilor de fonduri, proceduri de ordonanţare, execuţie şi contabilizare a
plăţilor, proceduri destinate verificării veridicităţii cheltuielilor
declarate, precum şi a eligibilităţii cheltuielilor până la concurenţa părţii
corespunzătoare din Facilitatea Schengen;
h) mecanismul de asigurare a
contribuţiei naţionale, care reprezintă modul de
finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele beneficiarilor, a cheltuielilor
eligibile din contribuţia naţională, prevăzute la art. 2 lit. I). In vederea
efectuării plăţilor concomitent din fondurile din Facilitatea Schengen şi din
contribuţia naţională, beneficiarii vor transfera sumele reprezentând
contribuţia naţională, prevăzute în bugetele proprii, la solicitarea Oficiul de
Plăţi şi Contractare PHARE, în conturile deschise de către Oficiul de Plăţi şi
Contractare PHARE pentru gestionarea acesteia.
(2) Prevederi financiare:
a) contractele pentru derularea proiectelor finanţate
prin Facilitatea Schengen vor fi încheiate în moneda
euro;
b) plăţile din cadrul contractelor finanţate prin
Facilitatea Schengen vor fi efectuate în moneda euro sau în moneda agreată de
părţile semnatare ale contractelor, inclusiv pentru contractanţii români;
c) dobânda acumulată în conturile deschise de Oficiul
de Plăţi şi Contractare PHARE pentru gestionarea fondurilor din Facilitatea
Schengen se constituie sursă de finanţare pentru costurile operaţionale din
Facilitatea Schengen, ca urmare a deciziei emise de autoritatea competentă în
acest sens;
d) în cazul indisponibilităţii temporare a fondurilor
din contribuţia naţională, Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE, cu aprobarea
autorităţii competente, poate utiliza fondurile din Facilitatea Schengen,
inclusiv dobânda acumulată în conturile deschise pentru gestionarea fondurilor
din Facilitatea Schengen, în vederea finanţării cheltuielilor din contribuţia
naţională;
e) reîntregirea fondurilor din Facilitatea Schengen,
inclusiv a dobânzii, se face cu ocazia alimentării de către beneficiarii
conturilor deschise de Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE pentru gestionarea
contribuţiei naţionale. In acest sens, Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE
efectuează transferul sumelor reprezentând fondurile Schengen şi dobânda din
conturile deschise pentru gestionarea contribuţiei naţionale în conturile deschise pentru gestionarea fondurilor din Facilitatea
Schengen."
4. Articolul 4 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - Se desemnează Departamentul Schengen,
Direcţia Generală Schengen din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative ca autoritate competentă pentru coordonarea implementării
asistenţei comunitare prin Facilitatea Schengen."
5. La articolul 5
alineatul (1), literele b), d), j) n), o), r) şi y) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,b) elaborează Planul indicativ, împreună cu
organismele intermediare şi beneficiarii, şi îl supune analizei şi aprobării
Comisiei naţionale de autoevaluare Schengen şi după aprobare îl transmite
instituţiilor implicate;
........................................................................................................................................................................ ......................................................
d) verifică obţinerea rezultatelor generale şi a
impactului definit prin Planul indicativ prin controale la faţa locului şi
rapoarte periodice elaborate de autorităţile implicate în gestionarea
proiectelor, conform procedurilor specifice Facilităţii Schengen;
........................................................................................................................................................................ ......................................................
j) analizează şi înaintează spre aprobare Comisiei
naţionale de autoevaluare Schengen propunerile de modificare a Planului
indicativ, prin realocarea de fonduri între proiectele finanţate prin
Facilitatea Schengen şi a sumelor necontractate sau neutilizate, introducerea
sau retragerea unor proiecte din cuprinsul acestuia, şi îl transmite
instituţiilor implicate în forma actualizată, aprobată;
........................................................................................................................................................................ ......................................................
n) răspunde, împreună cu autoritatea de contractare şi
plată, organismele intermediare şi beneficiarii, pentru respectarea măsurilor
din Planul indicativ aprobat, avizează documentaţiile de atribuire şi
formularele aferente din punctul de vedere al eligibilităţii obiectivelor
finanţate prin Facilitatea Schengen, aplică un management financiar şi tehnic
transparent, în conformitate cu prevederile acordurilor interinstituţionale şi
ale legislaţiei în domeniu;
o) elaborează manualul de implementare şi utilizare a
fondurilor acordate prin Facilitatea Schengen, în cooperare cu autorităţile
implicate;
........................................................................................................................................................................ ......................................................
r) ţine evidenţa sumelor recuperabile din plăţile deja
făcute din Facilitatea Schengen şi se asigură că sumele sunt recuperate fără
întârzieri nejustificate, restituie Comisiei Europene sumele neutilizate sau
plătite în mod eronat din fondurile alocate prin Facilitatea Schengen;
........................................................................................................................................................................ ......................................................
y) primeşte de la autoritatea de certificare
certificatul privind eligibilitatea cheltuielilor cuprinse în declaraţia finală
de cheltuieli, pe care îl transmite Comisiei Europene;".
6. La articolul 5
alineatul (1), după litera j) se introduc două noi litere, literele j1) şi j2), cu următorul cuprins:
,,j1) aprobă, la
nivel de ofiţer responsabil de program, modificările Planului indicativ în
cadrul proiectelor, în condiţiile încadrării în bugetul alocat iniţial
proiectului, fără a modifica sau altera obiectivele Planului indicativ aprobat,
şi transmite autorităţii de contractare şi plată şi organismelor intermediare
fişa tehnică a proiectului, actualizată şi aprobată;
j2) asigură
informarea autorităţii de certificare cu privire la procedurile de lucru urmate
şi verificările efectuate pentru analizarea eligibilităţii obiectivelor
proiectelor, respectarea normelor în vigoare şi pentru menţinerea pistei de
audit."
7. La articolul 5,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Fişele tehnice ale proiectelor, incluse în Planul
indicativ, sunt elaborate, avizate şi aprobate cu respectarea etapelor
prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. j1) şi art. 17 alin. (1) lit. d)."
8. La articolul 7,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3) cu următorul
cuprins:
„(3) Ministerul Economiei şi Finanţelor va pune la
dispoziţie un spaţiu adecvat pentru funcţionare, care va include spaţiu pentru
birourile personalului OPCP, arhivă, încăpere pentru întâlniri, spaţiu pentru
auditori, consultanţi, instructori, precum şi facilităţi de comunicare."
9. Articolul 8 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8. -Autoritatea de contractare şi plată are
următoarele sarcini:
a) răspunde, împreună cu autoritatea competentă,
organismele intermediare şi beneficiari, pentru respectarea măsurilor din
Planul indicativ aprobat şi pentru eligibilitatea operaţiunilor finanţate prin
Facilitatea Schengen şi contribuţia naţională, aplicând un management financiar
şi tehnic transparent, prin respectarea prevederilor acordurilor
interinstituţionale de implementare şi a legislaţiei în domeniu;
b) acordă consultanţă la solicitarea organismelor
intermediare în probleme privind procedurile de achiziţii şi financiare;
c) primeşte de la organismele intermediare Ministerul
Internelor şi Reformei Administrative şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale
documentaţiile de atribuire şi formularele aferente, în format standard,
elaborate de beneficiari, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, iar de la organismul intermediar aferent
Ministerului Afacerilor Externe documentaţia de atribuire şi formularele
aferente elaborate în baza unei proceduri proprii aprobate prin ordin al ministrului
afacerilor externe şi asigură transparenţa procedurii de achiziţii;
d) verifică din punct de vedere procedural
documentaţiile de atribuire şi formularele aferente, elaborate de beneficiari
şi avizate de organismele intermediare şi de autoritatea competentă;
e) organizează procedura de achiziţii pentru
achiziţiile finanţate din fondurile alocate prin Facilitatea Schengen şi
contribuţia naţională, este responsabilă pentru derularea acestora şi evaluează
dosarele de licitaţie din punctul de vedere al formalităţii documentaţiei şi al
integralităţii acesteia;
f) verifică şi aprobă componenţa comisiilor de
evaluare, pe baza propunerilor organismelor intermediare, sub aspectul
competenţei membrilor acesteia, pregătirii şi imparţialităţii faţă de domeniul
procedurii de achiziţii şi de ofertanţi. Asigură preşedinţia comisiei de
evaluare, reprezentanţii autorităţii de contractare şi plată neavând drept de
vot;
g) elaborează proiectele de contract beneficiind de
asistenţa tehnică necesară din partea organismului intermediar şi pregăteşte
semnarea contractelor;
h) asigură, în condiţiile legii, derularea procedurilor
de evaluare a ofertelor depuse în cadrul procedurii de achiziţii;
i) furnizează consultanţă şi sprijin administrativ
necesar efectuării evaluărilor, asigurării pregătirii corespunzătoare a
rapoartelor de evaluare care trebuie întocmite de comisia de evaluare;
j) dacă este necesar, solicită modificări ale
contractelor, pentru asigurarea conformităţii cu reglementările legislaţiei
comunitare şi naţionale în vigoare;
k) atribuie contractele în cadrul proiectelor finanţate
prin Facilitatea Schengen, în conformitate cu legislaţia naţională în vigoare
privind achiziţiile publice;
l) deschide conturi în euro şi
în lei pentru gestionarea fondurilor din Facilitatea Schengen şi a fondurilor
din contribuţia naţională, precum şi pentru recuperarea debitelor;
m) autorizează şi efectuează plăţi către contractanţi
în baza facturilor aprobate de organismele intermediare, cu menţiunea «citit şi aprobat», însoţite de
documentele justificative necesare efectuării plăţii, prevăzute în contract;
n) informează, dacă este cazul, autoritatea competentă
asupra necesităţii corectării plăţii soldului final al asistenţei, în termen de
9 luni de la data transferării sumelor aferente de către Comisia Europeană;
o) primeşte lunar rapoartele de progres tehnic privind
implementarea contractelor, întocmite de beneficiari şi aprobate de organismele
intermediare coordonatoare, în vederea monitorizării stadiului implementării
acestora şi a întocmirii cererilor de fonduri;
p) întocmeşte cereri de fonduri pe baza estimărilor de
plată a contractelor semnate şi a necesităţilor, ţinând seama de soldul
disponibil după efectuarea plăţilor în perioada anterioară, pe care le
înaintează autorităţii competente, în conformitate cu prevederile deciziei;
q) furnizează autorităţii competente şi organismelor
intermediare, periodic, informaţii privind planificarea procedurii de
achiziţii, a evaluării ofertelor, a atribuirii contractelor, precum şi rapoarte
referitoare la situaţia financiară a fiecărui proiect, evidenţe detaliate
privind plăţile efectuate, în vederea transmiterii acestora către Comisia
Europeană;
r) recuperează sumele neeligibile emiţând titlurile de
creanţă şi trimite anual autorităţii competente declaraţia referitoare la
sumele rămase de recuperat la acea dată;
s) asigură menţinerea evidenţelor financiare privind
operaţiunile pe care le derulează;
t) operaţionalizează şi asigură funcţionarea sistemului
contabil necesar administrării financiare a fondurilor programului Facilitatea
Schengen;
u) utilizează registre contabile şi asigură
înregistrarea contabilă adecvată a tuturor plăţilor la nivel de program,
proiect şi contract;
v) asigură transmiterea către autoritatea de
certificare, la solicitarea acesteia, a informaţiilor şi documentelor despre
procedurile de lucru, verificările şi plăţile efectuate, necesare pentru
îndeplinirea cerinţelor de certificare;
w) operează în conturile deschise pentru programul
Facilitatea Schengen, în sistemul dublei semnături, în condiţiile efectuării
tuturor verificărilor standard şi a reconcilierilor necesare;
x) întreprinde măsurile necesare pentru asigurarea
auditării conturilor de către autorităţile naţionale, cooperează cu Comisia
Europeană, Curtea de Conturi şi sprijină aceste instituţii în îndeplinirea
cerinţelor de audit;
y) răspunde de verificarea şi aprobarea documentelor
privind promovarea proiectelor finanţate din Facilitatea Schengen;
z) îndeplineşte atribuţiile delegate de autoritatea
competentă, precum şi alte atribuţii ce derivă în mod firesc din statutul de
autoritate de contractare şi plată."
10. Articolul 9 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - Se desemnează o structură organizatorică în
Direcţia generală financiară din Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative pentru îndeplinirea funcţiei de autoritate de certificare pentru
asistenţa acordată prin Facilitatea Schengen."
11. Articolul 10 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 10. -Autoritatea de
certificare are următoarele sarcini:
a) să se asigure că declaraţia de cheltuieli cuprinde
numai cheltuieli efectiv efectuate în perioada de eligibilitate;
b) să se asigure că declaraţia de cheltuieli cuprinde
numai cheltuieli care pot fi justificate pe baza facturilor achitate sau a
altor documente cu valoare justificativă echivalentă;
c) să se asigure că declaraţia de cheltuieli cuprinde
numai cheltuieli care au legătură cu lucrări care nu erau finalizate în
momentul depunerii cererilor de asistenţă;
d) să se asigure că sistemul de control şi pista de
audit sunt suficiente;
e) să confirme faptul că a primit informaţiile
adecvate din partea autorităţii competente, autorităţii de contractare şi plată
şi a organismelor intermediare privind procedurile urmate şi verificările efectuate de către acestea pentru
verificarea corectitudinii şi eligibilităţii cheltuielilor cuprinse în
declaraţia de cheltuieli;
f) să confirme faptul că a primit informaţiile
adecvate din partea autorităţii competente, autorităţii de contractare şi plată
şi a organismelor intermediare privind procedurile urmate şi verificările
efectuate de către acestea pentru asigurarea respectării normelor în vigoare;
g) să confirme faptul că a primit informaţiile
adecvate din partea autorităţii competente, autorităţii de contractare şi plată
şi a organismelor intermediare privind procedurile urmate şi verificările
efectuate de către acestea pentru menţinerea pistei de audit;
h) să confirme faptul că declaraţiile de cheltuieli au
luat în considerare rezultatele tuturor auditurilor şi controalelor efectuate
de autoritatea de audit sau sub supravegherea acesteia;
i) să emită certificatul privind declaraţia de
cheltuieli din raportul complet şi din cele intermediare;
j) să solicite de la instituţiile implicate informaţii
şi documente necesare pentru îndeplinirea cerinţelor de certificare;
k) să efectueze controale de certificare la faţa
locului la nivelul instituţiilor implicate, cu scopul de a se asigura că este
stabilit un sistem intern de control şi management efectiv şi funcţional şi că
manualele de implementare sunt corect aplicate de către persoanele
responsabile."
12. Articolul 11 se
abrogă.
13. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 12. - Se desemnează Unitatea centrală de evaluare
ca autoritate de evaluare, structură specializată a Autorităţii pentru
coordonarea instrumentelor structurale din cadrul Ministerului Economiei şi
Finanţelor."
14. Articolul 17 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 17. - (1) Organismele
intermediare au următoarele atribuţii principale:
a) coordonează activitatea beneficiarilor din subordine
în cadrul exerciţiului de programare şi implementare a Facilităţii Schengen;
b) îndeplinesc obligaţiile pentru implementarea
proiectelor, aşa cum acestea urmează a fi definite în acordurile
interinstituţionale, în conformitate cu regulile şi procedurile de implementare
ale Comisiei Europene, proceduri, instrucţiuni şi alte documente standard
furnizate atât de OPCP, cât şi de autoritatea competentă, asigurând accesul
liber, concurenţa loială şi transparenţa proceselor desfăşurate la nivelul
acestora şi al beneficiarilor;
c) analizează oportunitatea propunerilor de proiecte
sau de modificare a proiectelor incluse în Planul indicativ, primite de la
beneficiarii coordonaţi, le avizează şi le înaintează spre analiză şi aprobare
autorităţii competente;
d) coordonează elaborarea fişelor tehnice de proiect
incluse în Planul indicativ, avizează propunerile de modificare a acestora
transmise de beneficiari şi le înaintează autorităţii competente spre aprobare;
e) verifică şi avizează documentaţiile de atribuire şi
formularele aferente, inclusiv specificaţiile tehnice, criteriile de calificare
şi/sau selecţie, precum şi factorii de evaluare, elaborate de beneficiari, le
supun aprobării autorităţii competente şi le transmit autorităţii de
contractare şi plată;
f) propun autorităţii de contractare şi plată membrii
comisiilor de evaluare, precum şi experţi pe linie tehnică, economică şi
juridică, în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale privind
achiziţiile publice, şi se asigură de prezenţa acestora pe toata perioada
preselecţiei şi selecţiei;
g) monitorizează şi controlează implementarea
proiectelor beneficiarilor, finanţate prin Facilitatea Schengen, pe toată
durata derulării acestora;
h) verifică eligibilitatea cheltuielilor, la nivelul
beneficiarilor, prin efectuarea de controale planificate, împreună cu ceilalţi
reprezentanţi ai comisiei mixte de control, şi anume autoritatea de certificare
şi autoritatea de contractare şi plată, cu preşedinte desemnat din partea
autorităţii competente;
i) colaborează cu celelalte autorităţi implicate în
gestionarea şi implementarea fondurilor alocate prin Facilitatea Schengen şi
contribuţia naţională, precum şi cu alte instituţii naţionale cu care
implementează în parteneriat proiecte finanţate prin Facilitatea Schengen;
j) organizează modalităţi de prezentare adecvată a
materialelor de sinteză privind proiectele finanţate prin Facilitatea Schengen;
k) constituie şi actualizează
permanent baza de date cu privire la implementarea proiectelor cu finanţare
prin Facilitatea Schengen, pe baza informaţiilor primite de la beneficiarii
proiectelor;
l) monitorizează modul de
elaborare de către beneficiari a documentaţiei de atribuire şi formularele
aferente, monitorizează raportările periodice, precum şi documentele elaborate
de beneficiari în procesul de management al proiectelor finanţate prin
Facilitatea Schengen, pe care le transmit autorităţii de contractare şi plată,
autorităţii competente, autorităţii de audit sau autorităţii de evaluare, în
funcţie de necesitatea aprobării documentelor de către aceste instituţii;
m) verifică şi se asigură că toate facturile sunt emise
în numele beneficiarului cu menţiunea «plătibil prin OPCP», iar aceste facturi
sunt înregistrate corespunzător în contabilitatea beneficiarului;
n) aprobă facturile, însoţite de documentele
justificative, remise de beneficiarul final, cu menţiunea «citit şi aprobat»,
în vederea efectuării plăţii;
o) coordonează activităţile
prin care se realizează implementarea din punct de vedere tehnic a proiectelor,
monitorizarea şi execuţia şi aprobă rapoartele intermediare şi finale întocmite
de contractanţi, în termen de maximum 30 zile de la prezentarea acestora;
p) aprobă documentele de raportare periodică şi le
transmit lunar autorităţii de contractare şi plată şi autorităţii competente;
q) analizează şi avizează planurile de acţiuni şi
rapoartele de promovare a proiectelor finanţate prin Facilitatea Schengen, întocmite
de beneficiari, şi le transmit autorităţii competente şi autorităţii de
contractare şi plată spre analiză, avizare, respectiv aprobare;
r) răspund, împreună cu autoritatea competentă,
autoritatea de contractare şi plată şi beneficiarii, pentru respectarea
măsurilor din Planul indicativ aprobat şi pentru eligibilitatea operaţiunilor
finanţate prin Facilitatea Schengen, aplicând un management financiar şi tehnic
transparent, în conformitate cu prevederile acordurilor interinstituţionale şi
ale legislaţiei în domeniu;
s) asigură transmiterea către autoritatea de
certificare, la solicitarea acesteia, a informaţiilor şi documentelor despre
procedurile de lucru, verificările efectuate şi cheltuielile aprobate, necesare
pentru îndeplinirea cerinţelor de certificare.
(2) Modificarea contractelor care presupune modificarea
valorii contractelor în perioada implementării lor este valabilă numai cu
aprobarea autorităţii de contractare şi plată. In lipsa aprobării autorităţii
de contractare şi plată cheltuielile afectate de aceste modificări sunt
considerate costuri neeligibile. Cheltuielile neeligibile sunt suportate de
către organismul intermediar sau de către beneficiar dacă se dovedeşte că
acesta a efectuat modificarea fără a anunţa organismul intermediar."
15. Articolul 18 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 18. - Beneficiarii asistenţei acordate României
prin Facilitatea Schengen au următoarele atribuţii principale:
a) identifică şi elaborează propuneri de proiecte
finanţate din fondurile alocate prin Facilitatea Schengen şi contribuţia
naţională, pe baza priorităţilor din Planul indicativ şi din alte documente
programatice, fişele tehnice de proiect şi le înaintează organismului intermediar coordonator pentru analiză şi
avizare;
b) întreprind toate demersurile
pe care le presupune exerciţiul de programare, în vederea asigurării
eligibilităţii proiectelor propuse, completarea sau modificarea fişei de
proiect, redimensionarea bugetului solicitat;
c) administrează proiectele şi contractele aferente acestora,
asigură funcţionarea unui sistem informaţional pentru monitorizarea derulării
acestora şi întreprind măsurile necesare pentru a asigura îndeplinirea de către
contractant a sarcinilor ce îi revin conform contractului;
d) întocmesc documentele subsecvente
aprobării Planului indicativ în vederea atribuirii contractului, inclusiv
documentaţia de atribuire şi formularele aferente, având responsabilitatea
stabilirii specificaţiilor tehnice, criteriilor de calificare şi/sau selecţie
şi a factorilor de evaluare, determinând valorile estimative ale contractelor,
şi le înaintează, spre verificare şi avizare, organismului intermediar;
e) îndeplinesc sarcinile ce le revin pentru
participarea la procedurile de achiziţii, evaluarea ofertelor, selectarea
contractantului, negocierea şi încheierea contractului, în colaborare cu
autoritatea de contractare şi plată;
f) supraveghează în permanenţă îndeplinirea de către
contractant a obligaţiilor asumate în conformitate cu contractul semnat;
g) răspund de recepţia bunurilor, serviciilor şi a
lucrărilor menţionate în facturile emise de contractanţi şi întocmesc
documentaţia de recepţie în vederea efectuării plăţilor conform condiţiilor
contractuale, întocmesc şi păstrează înregistrările aferente recepţiei;
h) ţin evidenţa repartizării şi utilizării bunurilor
achiziţionate din fondurile alocate prin Facilitatea Schengen şi contribuţia
naţională, conform destinaţiei şi scopului prevăzute în program;
i) furnizează asistenţa tehnică în vederea negocierii
contractelor, acolo unde este cazul şi formulează recomandări tehnice privind
elaborarea proiectelor de contract;
j) întocmesc documentele de raportare periodică privind
stadiul implementării contractelor, rapoartele de monitorizare şi evaluare a
contractelor, conform procedurilor Facilităţii Schengen, şi le supun aprobării
organismului intermediar coordonator;
k) asigură schimbul de informaţii privind aspectele
tehnice ale implementării proiectelor cu direcţiile implicate din cadrul
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, Ministerului Economiei şi
Finanţelor şi al OPCP şi cu organismele intermediare;
l) pun la dispoziţia
structurilor de control şi audit toate datele şi informaţiile solicitate;
m) organizează şi păstrează arhiva documentaţiei
proiectelor finanţate prin Facilitatea Schengen pe perioada legală;
n) asigură publicitatea acţiunilor realizate şi a
bunurilor achiziţionate prin intermediul Facilităţii Schengen, întocmesc
planurile de acţiuni şi rapoartele de promovare a proiectelor şi le transmit
organismului intermediar spre analiză şi avizare;
o) suportă cheltuieli constatate neeligibile de
autoritatea de contractare şi plată, organismele şi structurile abilitate cu
atribuţii de control în ceea ce priveşte gestionarea financiară a proiectelor
finanţate prin Facilitatea Schengen, cu excepţia celor suportate de organismul
intermediar potrivit art. 17 alin. (2). Sumele constatate neeligibile se
virează în contul de debite deschis de autoritatea de contractare şi plată în
acest scop;
p) răspund, împreună cu autoritatea competentă,
organismele intermediare şi autoritatea de contractare şi plată, pentru
respectarea măsurilor din Planul indicativ aprobat şi pentru eligibilitatea
operaţiunilor finanţate prin Facilitatea Schengen, aplicând un management
financiar şi tehnic transparent, în conformitate cu prevederile acordurilor
interinstituţionale şi ale legislaţiei în domeniu;
q) elaborează norme procedurale proprii, aprobate de
conducătorul instituţiei, prin care vor fi reglementate organizarea şi
desfăşurarea procedurilor de atribuire în cazul contractelor a căror atribuire
nu intră sub incidenţa legislaţiei naţionale privind achiziţiile publice."
16. La articolul 19,
alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) In cadrul Departamentului Schengen şi al Direcţiei generale financiare din cadrul
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative se înfiinţează, în
condiţiile legii, structuri care vor îndeplini atributele autorităţii
competente şi ale autorităţii de certificare, ale căror atribuţii şi număr de
personal se stabilesc prin ordin al ministrului internelor şi reformei
administrative.
........................................................................................................................................................................ ......................................................
(3) In cadrul autorităţii competente se înfiinţează, în
condiţiile legii, Punctul unic de contact, cu rol de transmitere a datelor şi
informaţiilor între autorităţile implicate în gestionarea şi implementarea
Facilităţii Schengen şi instituţiile europene. Atribuţiile Punctului unic de contact sunt îndeplinite de structura de specialitate din cadrul
Departamentului Schengen."
17. La anexa
„Instituţii care îndeplinesc funcţia de organisme intermediare pentru
Facilitatea Schengen", punctul 3 se abrogă.
Art. II. - Hotărârea Guvernului
nr. 895/2007 privind stabilirea cadrului instituţional pentru planificarea financiară, coordonarea,
implementarea şi auditarea utilizării fondurilor acordate României prin
Facilitatea Schengen, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 561 din 15 august 2007, cu
modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin
prezenta hotărâre, se va republica, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
Directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale,
Marcel Opriş