HOTARARE Nr. 108 din 26
ianuarie 2006
pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 1.557/2002 privind
aprobarea mecanismului de acordare a sprijinului financiar de la bugetul de
stat prin Programul de crestere a competitivitatii produselor agroalimentare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 106 din 3 februarie 2006
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1. - Hotararea Guvernului nr. 1.557/2002 privind aprobarea
mecanismului de acordare a sprijinului financiar de la bugetul de stat prin
Programul de crestere a competitivitatii produselor agroalimentare, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 19 din 15 ianuarie 2003, cu
modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Mecanismul de acordare a sprijinului financiar este prevazut in anexa nr.
1."
2. Dupa alineatul (3) al articolului 6 se introduce un nou alineat,
alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Comisia va evalua proiectele depuse pentru obtinerea
sprijinului, conform metodologiei prevazute in anexa nr. 2."
3. Dupa alineatul (2) al articolului 10 se introduce un nou alineat,
alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Masurile de sprijin financiar susceptibile de a cadea sub
incidenta Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, republicata, trebuie
notificate si se vor acorda numai dupa autorizarea acestora de catre Consiliul
Concurentei. Nu este supus obligatiei de notificare sprijinul financiar acordat
in cadrul Programului, care, cumulat cu alte masuri de sprijin neautorizate
primite de beneficiar, nu depaseste pragul minim fixat la 400.000 lei (RON),
intr-o perioada de 3 ani."
4. Dupa articolul 10 se introduce un nou articol, articolul 11, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 11
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare."
5. Dupa anexa nr. 1 se introduce o noua anexa, anexa nr. 2, avand
cuprinsul anexei care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2. - Hotararea Guvernului nr. 1.557/2002 privind aprobarea
mecanismului de acordare a sprijinului financiar de la bugetul de stat prin
Programul de crestere a competitivitatii produselor agroalimentare, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 19 din 15 ianuarie 2003, cu
modificarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin
prezenta hotarare, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
ANEXA 1
(Anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 1.557/2002)
METODOLOGIE
de evaluare a proiectelor depuse pentru obtinerea sprijinului financiar de la
bugetul de stat prin Programul de crestere a competitivitatii produselor
agroalimentare
Art. 1. - Metodologia de evaluare a proiectelor va tine cont de
urmatoarele:
1. obiectivul principal al acestui program de finantare este realizarea
unui numar cat mai mare de produse alimentare competitive pe piata externa, in
fapt cresterea exporturilor de produse alimentare;
2. urmarirea prioritatilor cuprinse in politicile sectoriale din industria
alimentara, stabilite prin strategia Ministerului Agriculturii, Padurilor si
Dezvoltarii Rurale;
3. selectia proiectelor in functie de obiectivele acestora.
Art. 2. - (1) Cuantificarea gradului de competitivitate a produselor pe
piata externa s-a facut in baza ponderii exportului acestora, din valoarea
totala a exportului de produse agroalimentare, realizat in anul precedent.
(2) In acest sens, in anul 2005 ordinea produselor procesate, in functie
de gradul de competitivitate pe piata externa, se prezinta astfel:
a) produse din industria uleiului;
b) produse din industria carnii;
c) produse din industria de morarit-panificatie;
d) vin;
e) miere;
f) conserve de legume si fructe si sucuri de fructe;
g) zahar si produse zaharoase;
h) alte produse.
Art. 3. - Importanta strategica a sectoarelor. Tintele strategice in
cadrul politicilor sectoriale din industria alimentara sunt:
1. urmarirea realizarii conformarii cu prioritate a unitatilor de
procesare a carnii si laptelui, precum si a celor din alte sectoare alimentare
de baza cu cerintele Uniunii Europene;
2. realizarea unui consum alimentar cat mai echilibrat, cu masuri vizand
sectoarele carne si lapte, dar si cele privind alte produse alimentare de baza,
cum ar fi: paine, biscuiti, paste fainoase, uleiuri, conserve de legume si fructe;
3. prevederile pct. 1 si 2 conduc la urmatoarea ordine de prioritate a
sectoarelor din industria alimentara:
a) carne si lapte;
b) morarit-panificatie, ulei, conserve de legume si fructe, sucuri de
fructe, zahar si produse zaharoase;
c) alte sectoare.
Art. 4. - Obiectivele proiectelor necesita urmatoarea ierarhizare:
1. proiecte care asigura promovarea pe piata externa a produselor
competitive, inregistrarea si protejarea pe piata externa a marcilor,
brevetelor de inventie, desenelor si modelelor industriale;
2. proiecte care urmaresc conformarea unitatii cu cerintele Uniunii
Europene, prin implementarea si certificarea sistemelor de management al
calitatii si de mediu;
3. proiecte care urmaresc cresterea generala a calitatii produselor
unitatii prin dotarea si acreditarea laboratoarelor.
Art. 5. - Punctajul proiectelor depuse in anul 2005:
- totalul punctelor acordate este de maximum 75, din care:
(i) gradul de competitivitate pe piata externa a produselor realizate in
sectoarele industriei alimentare - maximum 25 de puncte, din care:
a) produse din industria uleiului - 25 de puncte;
b) produse din industria carnii - 20 de puncte;
c) produse din industria de morarit-panificatie, vin, miere, conserve de
legume si fructe si sucuri de fructe, lapte si produse lactate - 15 puncte;
d) alte produse - 10 puncte;
(ii) importanta strategica a sectoarelor - maximum 25 de puncte, din care:
a) carne si lapte - 25 de puncte;
b) morarit-panificatie, ulei, conserve de legume si fructe, sucuri de
fructe, zahar si produse zaharoase - 20 de puncte;
c) alte sectoare - 15 puncte;
(iii) obiectivele proiectelor - maximum 25 de puncte, din care:
a) proiecte care asigura promovarea pe piata externa a produselor
competitive, inregistrarea si protejarea pe piata externa a marcilor,
brevetelor de inventie, desenelor si modelelor industriale - 25 de puncte;
b) proiecte care urmaresc conformarea unitatii cu cerintele Uniunii Europene,
prin implementarea si certificarea sistemelor de management al calitatii si de
mediu - 20 de puncte;
c) proiecte care urmaresc cresterea generala a calitatii produselor
unitatii prin dotarea si acreditarea laboratoarelor - 15 puncte.
Art. 6. - Anual, metodologia de evaluare va putea fi amendata in functie
de tintele stabilite pentru anul respectiv.