HOTARARE Nr.
1052 din 9 august 2006
privind aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare al Camerei Consultantilor Fiscali
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 732 din 28 august 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 14 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001
privind organizarea şi exercitarea activităţii de consultanţă fiscală, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 198/2002, cu modificările
ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă
Regulamentul de organizare şi funcţionare al Camerei Consultanţilor Fiscali,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe
Vlădescu
p. Ministrul integrării
europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare al Camerei Consultanţilor
Fiscali
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Camera Consultanţilor Fiscali, având sigla
„CCF", este organizaţie profesională de utilitate publică, persoană
juridică fără scop lucrativ, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Apolodor
nr. 17, sectorul 5, şi funcţionează în baza prevederilor Ordonanţei Guvernului
nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea activităţii de consultanţă
fiscală, aprobată cu modificări prin Legea nr. 198/2002, cu modificările
ulterioare, denumită în continuare ordonanţă.
Art. 2. - Camera Consultanţilor Fiscali, denumită în
continuare Camera, asigură
organizarea, coordonarea şi autorizarea activităţii de consultanţă fiscală în
România.
Art. 3. - (1) Activitatea de consultanţă fiscală se
desfăşoară conform prevederilor art. 3 din ordonanţă şi constă în:
a) acordarea de servicii profesionale privind
asistenţa de specialitate la întocmirea declaraţiilor de impozite şi taxe;
b) asistenţă pe probleme fiscale;
c) asistenţă privind creanţele bugetare, cum sunt:
amenzi, penalităţi şi majorări, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
d) reprezentare în faţa organelor fiscale;
e) reprezentare în faţa organelor judecătoreşti, în
calitate de expert fiscal.
(2) Consultanţii fiscali şi societăţile comerciale de
consultanţă fiscală pot desfăşura, în baza art. 17 din ordonanţă, pe lângă
activitatea de consultanţă fiscală, cu respectarea condiţiilor prevăzute de
actele normative în materie, şi activităţi de:
a) expertiză contabilă;
b) audit financiar;
c) instruire şi perfecţionare în domeniul fiscal.
Art. 4. - Activitatea de consultanţă fiscală se
exercită numai de persoanele care au obţinut certificatul de atestare a
calităţii de consultant fiscal, emis de Ministerul Finanţelor Publice, ca
urmare a promovării unui examen, şi sunt înregistrate la Cameră.
Art. 5. - (1) Exercitarea independentă a activităţii de
consultant fiscal se realizează numai pe baza raporturilor juridice civile şi
comerciale cu persoanele fizice sau juridice cărora le acordă consultanţă şi
faţă de care acesta nu are interese materiale directe sau indirecte, cu
excepţia onorariilor cuvenite pentru munca prestată în această calitate,.
(2) In exercitarea profesiei consultantul fiscal se
supune legii, prezentului regulament şi Codului privind conduita etică şi
profesională în domeniul consultanţei fiscale.
Art. 6. - Exercitarea profesiei de consultant fiscal se realizează de persoane fizice independente, cabinete individuale
şi societăţi comerciale de consultanţă fiscală.
CAPITOLUL II
Organizarea şi funcţionarea Camerei
Art. 7. - (1) In baza prevederilor art. 11 din
ordonanţă, Camera are următoarele atribuţii principale:
a) coordonează activitatea de consultanţă fiscală;
b) apără interesele profesionale ale tuturor
membrilor Camerei;
c) oferă sprijin şi asistenţă membrilor Camerei în
problemele profesionale;
d) elaborează norme şi proceduri privind activitatea
de consultanţă fiscală;
e) ţine Registrul consultanţilor fiscali şi al
societăţilor comerciale de consultanţă fiscală;
f) autorizează exercitarea activităţii de consultanţă
fiscală;
g) controlează calitatea activităţii de consultanţă
fiscală;
h) elaborează propuneri privind actualizarea
legislaţiei, precum şi a normelor de consultanţă fiscală, în concordanţă cu
reglementările organizaţiilor profesionale internaţionale;
i) reprezintă profesia de consultant fiscal din România
în cadrul instituţiilor şi organizaţiilor profesionale internaţionale;
j) mediază între membrii Camerei în caz de diferende şi
la cerere;
k) mediază între membrii Camerei şi clienţii lor în caz
de diferende, precum şi la cerere;
l) elaborează programul de
pregătire şi perfecţionare continuă a membrilor Camerei şi asigură materialele
pentru pregătirea profesională şi informarea periodică a acestora;
m) editează publicaţii de specialitate;
n) colaborează cu asociaţiile profesionale de profil
din ţară şi din străinătate;
o) stabileşte măsuri
disciplinare;
p) exercită alte atribuţii prevăzute de ordonanţă sau
de regulament.
(2) Camera poate înfiinţa unităţi teritoriale fără
personalitate juridică în ţară şi reprezentanţe în străinătate.
Art. 8. - Organele de conducere ale Camerei sunt: Conferinţa naţională, Consiliul superior al Camerei şi Biroul
permanent al Consiliului superior al Camerei, denumite în continuare Conferinţa,
Consiliul superior şi Biroul permanent.
Art. 9. - (1) Conferinţa este formată din toţi
consultanţii fiscali înscrişi în evidenţa Camerei, cu drept de vot.
(2) Membrii Camerei cu drept de vot sunt consultanţii
fiscali care şi-au îndeplinit obligaţiile faţă de Cameră, conform prezentului
regulament.
(3) Conferinţa este ordinară sau extraordinară.
Art. 10. - Conferinţa ordinară
se întruneşte anual, la convocarea Consiliului superior, în cel mult 4 luni de
la încheierea exerciţiului financiar precedent, cu excepţia primei Conferinţe,
care se întruneşte în condiţiile art. 14 alin. (2) din ordonanţă.
Art. 11. - Conferinţa ordinară
are următoarele atribuţii principale:
a) dezbaterea şi aprobarea raportului anual de
activitate al Consiliului superior;
b) dezbaterea, aprobarea sau modificarea situaţiilor
financiare anuale ale Camerei;
c) dezbaterea şi aprobarea raportului Comisiei de
auditori statutari privind gestiunea financiară;
d) aprobarea execuţiei bugetului de venituri şi
cheltuieli pentru exerciţiul financiar încheiat;
e) stabilirea nivelului taxei de autorizare pentru
societăţile comerciale de consultanţă fiscală, al taxei de înscriere în
evidenţa Camerei şi al cotizaţiilor profesionale anuale datorate de membrii
Camerei;
f) stabilirea nivelului şi condiţiilor de acordare a
indemnizaţiilor cuvenite membrilor Consiliului superior pentru activităţile
efectiv prestate către Cameră şi pentru indemnizaţia/diurna de deplasare;
g) aprobarea proiectului bugetului de venituri şi cheltuieli
pentru exerciţiul financiar următor;
h) alegerea şi eliberarea/revocarea membrilor
Consiliului superior;
i) alegerea şi eliberarea/revocarea
membrilor Comisiei de auditori statutari;
j) alegerea şi eliberarea/revocarea membrilor Comisiei
de apel;
k) stabilirea obiectivelor strategice ale Camerei;
l) aprobarea programului de activitate al Consiliului
superior pe anul în curs;
m) aprobarea constituirii, reorganizării sau
desfiinţării structurilor din ţară si din străinătate ale Camerei;
n) modificarea şi completarea Regulamentului de
organizare şi funcţionare al Camerei, a Codului privind conduita etică şi
profesională în domeniul consultanţei fiscale şi a normelor de pregătire şi
perfecţionare a
consultanţilor fiscali;
o) hotărăşte asupra propunerilor de sancţionare
disciplinară a membrilor Consiliului superior;
p) exercită alte atribuţii prevăzute de lege sau de
prezentul regulament.
Art. 12. - (1) Pentru validitatea deliberărilor
Conferinţei ordinare este necesară prezenţa majorităţii simple a membrilor cu
drept de vot, iar hotărârile trebuie să fie adoptate cu votul majorităţii
simple a celor prezenţi.
(2) In cazul neîndeplinirii
condiţiilor prevăzute la alin. (1), Conferinţa întrunită la a doua convocare
poate să hotărască asupra problemelor de pe ordinea de zi, indiferent de
numărul membrilor prezenţi, cu majoritatea simplă de voturi a acestora.
Art. 13. - (1) Conferinţa extraordinară poate fi
convocată la cererea Biroului permanent sau la cererea a cel puţin două treimi
din numărul membrilor Consiliului superior ori la cererea unei cincimi din
numărul membrilor Camerei cu drept de vot, care adresează cererea secretarului
general, specificând problemele propuse a fi dezbătute în cadrul Conferinţei
extraordinare.
(2) Conferinţa extraordinară va fi convocată şi pentru
completarea locurilor de membri în cadrul organelor alese, rămase vacante ca
urmare a retragerii, demisiilor, excluderii sau decesului a mai mult de o
treime din numărul locurilor prevăzute în prezentul regulament.
Art. 14. - Conferinţa extraordinară poate adopta
hotărâri privind:
a) modificarea şi completarea Regulamentului de
organizare şi funcţionare al Camerei, a Codului privind conduita etică şi
profesională în domeniul consultanţei fiscale şi a normelor de pregătire şi
perfecţionare a consultanţilor fiscali;
b) schimbarea sediului social al Camerei;
c) îndeplinirea altor atribuţii prevăzute de ordonanţă
sau de prezentul regulament.
Art. 15. - (1) Pentru validitatea delilberărilor
Conferinţei extraordinare este necesară prezenţa majorităţii simple a membrilor
cu drept de vot ai Camerei, iar hotărârile se iau cu votul majorităţii simple a
celor prezenţi.
(2) In cazul neîndeplinirii
condiţiilor prevăzute la alin. (1), Conferinţa întrunită la a doua convocare
poate să hotărască asupra problemelor de pe ordinea de zi, indiferent de
numărul membrilor prezenţi, cu majoritatea simplă de voturi a acestora.
Art. 16. - (1) Convocarea
conferinţelor se face cu 30 de zile înainte de data întrunirii. Anunţul privind
convocarea se publică în două cotidiene de circulaţie naţională şi pe site-ul
Camerei şi cuprinde locul, data şi ora de desfăşurare, precum şi ordinea de zi.
In acelaşi anunţ se stabilesc locul, data şi ora pentru o a două convocare a
Conferinţei, în caz de neîntrunire a cvorumului statutar, care urmează să aibă
loc în cel mult 5 zile.
(2) Fiecare membru cu drept de vot al Camerei are
dreptul la un singur vot.
(3) Membrii Camerei cu drept
de vot pot fi reprezentaţi în Conferinţă de alţi membri, în baza unei procuri
speciale, autentificată de un notar public. Procurile se depun în original la
Secretariatul general, înainte de data la care are loc Conferinţa, făcându-se
menţiune despre aceasta în procesul-verbal de şedinţă. Un membru nu poate
reprezenta mai mult de 5 persoane. Membrii aleşi şi cei care şi-au depus
candidaturile nu pot reprezenta alţi membri.
(4) Lucrările Conferinţei sunt conduse de
preşedintele Consiliului superior sau de înlocuitorul de drept al acestuia.
Preşedintele propune un secretariat format din 3 membri, pe care îl supune la
vot plenului Conferinţei. După constatarea îndeplinirii cerinţelor legale
pentru desfăşurarea Conferinţei se trece la dezbaterea
subiectelor înscrise pe ordinea de zi.
(5) Hotărârile Conferinţei se adoptă prin vot deschis.
(6) Alegerea membrilor Consiliului superior, ai
Comisiei de auditori statutari şi ai Comisiei de apel se face prin vot secret.
(7) Prin procesul-verbal
semnat de preşedintele şi de membrii secretariatului lucrărilor Conferinţei se
constată şi se consemnează îndeplinirea formalităţilor referitoare la
convocare, data şi locul de desfăşurare a Conferinţei, numărul membrilor
prezenţi, numărul de voturi valabil exprimate, dezbaterile în rezumat,
hotărârile luate, iar la cererea celor care au luat cuvântul, afirmaţiile
acestora în cadrul şedinţei.
Art. 17. - (1) Organele de conducere alese ale Camerei
sunt: Consiliul superior şi Biroul permanent.
(2) Consiliul superior alege
dintre membrii săi Biroul permanent, respectiv persoanele care îndeplinesc funcţiile
de conducere în cadrul acestuia.
Art. 18. - Organizarea şi funcţionarea Camerei sunt
asigurate de organele alese, care au funcţie reprezentativă, de conducere,
decizie şi control. Aplicarea hotărârilor organelor alese ale Camerei se
realizează de aparatul executiv al acesteia, prevăzut la art. 38.
Art. 19. - Membrii organelor alese care în perioada
mandatului devin, potrivit legii, incompatibili cu această
calitate sunt obligaţi să solicite renunţarea la funcţie în termen de 5 zile de
la data la care au devenit incompatibili.
Art. 20. - (1) Membrii Consiliului superior sunt aleşi
în cadrul Conferinţei ordinare pentru o perioadă de 5 ani, conform procedurilor
prevăzute în prezentul regulament, având posibilitatea de a îndeplini cel mult
două mandate. Consiliul superior are în componenţa sa 15 membri.
(2) Orice membru cu drept de vot al Camerei poate fi
ales în Consiliul superior.
(3) Candidaturile se depun la
Secretariatul general cu cel puţin 10 zile înainte de data alegerii, pe baza
unei cereri, cu îndeplinirea următoarelor condiţii:
a) să aibă capacitate deplină de exerciţiu la data
depunerii candidaturii sale;
b) să nu fi fost sancţionat disciplinar în ultimii 5
ani de Cameră;
c) să nu deţină o funcţie eligibilă într-un alt
organism profesional.
(4) Consiliul superior are dreptul să solicite
declaraţii candidaţilor privind respectarea condiţiilor de eligibilitate
menţionate mai sus. Consiliul superior poate respinge candidatura persoanei
care refuză să facă asemenea declaraţii sau care face o declaraţie falsă ori
incompletă, In cazul în care un candidat a fost ales membru al Consiliului
superior, iar declaraţiile sale au fost incorecte, Consiliul superior declară
alegerea sa ca fiind nulă, ceea ce nu afectează validitatea alegerii celorlalţi
candidaţi, iar locul rămas vacant se ocupă potrivit prevederilor art. 22.
Art. 21. - (1) Candidaturile admise de Consiliul
superior vor fi anunţate în Conferinţă de către preşedinte, pentru fiecare
dintre candidaţi făcându-se o scurtă prezentare a activităţii desfăşurate
anterior.
(2) Votarea se efectuează pe baza unui buletin de vot,
în forma aprobată de Consiliul superior.
(3) Fiecare membru cu drept de vot al Camerei poate vota dintre candidaţii propuşi un număr care
să nu depăşească numărul locurilor eligibile, prin tăierea numelor celorlalţi
candidaţi. In caz contrar, votul se consideră nul.
(4) La propunerea preşedintelui Consiliului superior,
Conferinţa alege comisia de votare, care are următoarele atribuţii principale:
a) primirea şi distribuirea buletinelor de vot;
b) numărarea voturilor exprimate şi constatarea
voturilor nule;
c) stabilirea candidaţilor care au fost aleşi;
d) elaborarea unui raport
scris către Conferinţă cu privire la rezultatul alegerilor;
e) predarea buletinelor de vot Secretariatului general
al Camerei, în vederea sigilării şi păstrării acestora pe o perioadă egală cu
mandatul Consiliului superior;
f) alte atribuţii stabilite de Conferinţă.
(5) Sunt declaraţi aleşi candidaţii care au întrunit
numărul cel mai mare de voturi. In caz de egalitate, candidaţii aflaţi în
această situaţie sunt supuşi din nou votului Conferinţei, urmând a fi declarat
ales candidatul care a întrunit numărul cel mai mare de voturi.
Art. 22. - (1) La prima şedinţă de după alegeri membrii Consiliului superior aleg din rândul lor,
prin vot secret, un preşedinte, un prim-vicepreşedinte şi 5 vicepreşedinţi, ale
căror mandate se încheie, ca şi în cazul celorlalţi membri ai Consiliului
superior, la data următoarelor alegeri desfăşurate în cadrul Conferinţei, dacă
între timp nu le încetează calitatea de membru al Consiliului superior.
(2) Orice loc vacant de membru al Consiliului superior
va fi ocupat de următorul candidat în ordinea
descrescătoare a numărului de voturi întrunit la Conferinţă, conform raportului
comisiei de votare, cu respectarea condiţiilor de eligibilitate prevăzute la
art. 20 alin. (3).
(3) Orice loc vacant de preşedinte,
prim-vicepreşedinte sau de vicepreşedinte trebuie ocupat în condiţiile
prevăzute la alin. (1).
(4) Orice membru al consiliului poate comunica în
scris, cu 30 de zile înainte, Secretariatului general intenţia sa cu privire la
retragerea din Consiliul superior, iar de la data demisiei locul său devine
vacant.
(5) Consiliul superior nu poate funcţiona în condiţiile
în care s-a vacantat o treime din numărul locurilor prevăzute în prezentul
regulament. Pentru completarea locurilor vacante se convoacă Conferinţa
extraordinară în vederea alegerilor.
Art. 23. - Calitatea de membru al Consiliului superior
încetează în următoarele situaţii:
a) pierderea calităţii de membru al Camerei;
b) pierderea capacităţii de exerciţiu;
c) interzicerea exercitării, în condiţiile legii, a unor drepturi incompatibile cu calitatea de membru al Consiliului
superior;
d) aplicarea de către Cameră a unei sancţiuni
disciplinare rămase definitivă împotriva sa;
e) neparticiparea la 3 şedinţe consecutive ale
Consiliului superior, fără un motiv obiectiv;
f) demisia din această calitate.
Art. 24. - Consiliul superior se întruneşte trimestrial
şi ori de câte ori se consideră necesar, la cererea preşedintelui sau cel puţin
a unei treimi din numărul membrilor săi. Convocarea şedinţelor se face prin Secretariatul general.
Art. 25. - (1) Şedinţele Consiliului superior pot avea
loc în prezenţa majorităţii simple a membrilor săi.
(2) In absenţa preşedintelui sau a
prim-vicepreşedintelui, şedinţele sunt conduse de un vicepreşedinte desemnat de
preşedinte sau de Biroul permanent.
Art. 26. - (1) Hotărârile Consiliului superior sunt
adoptate cu majoritatea simplă a voturilor membrilor prezenţi.
(2) Fiecare membru al Consiliului superior are dreptul
la un singur vot, iar în cazul egalităţii voturilor, votul preşedintelui de
şedinţă determină rezultatul final.
(3) Secretariatul general păstrează procesele-verbale
ale tuturor şedinţelor într-un registru special întocmit în acest scop.
Procesele-verbale trebuie semnate de toţi membrii prezenţi la şedinţă.
Art. 27. - Consiliul superior
coordonează, conduce şi controlează activitatea Camerei.
Art. 28. - (1) Consiliul superior are următoarele
atribuţii principale:
a) asigură ducerea la îndeplinire a hotărârilor
Conferinţei;
b) asigură condiţiile pentru administrarea şi
gestionarea patrimoniului Camerei, potrivit legii;
c) stabileşte strategia şi adoptă proiectul bugetului
de venituri şi cheltuieli al Camerei;
d) prezintă spre aprobare Conferinţei raportul de
activitate pe perioada anterioară, proiectul bugetului de venituri şi
cheltuieli, situaţiile financiare şi proiectul programului de activitate a Camerei;
e) aprobă norme de organizare şi funcţionare a
Biroului permanent;
f) aprobă organigrama şi politicile privind resursele
umane ale Camerei;
g) aprobă normele privind desfăşurarea activităţii
curente a aparatului executiv al Camerei;
h) stabileşte anual indemnizaţiile membrilor Comisiei
de auditori statutari şi ai Comisiei de apel;
i) elaborează propuneri de modificare şi completare a
Regulamentului de organizare şi funcţionare al Camerei, a Codului privind
conduita etică şi profesională în domeniul consultanţei fiscale şi a normelor
de pregătire şi perfecţionare a consultanţilor fiscali;
j) aprobă normele privind condiţiile şi termenele de
plată a cotizaţiilor membrilor Camerei;
k) emite hotărâri în cazurile de abateri disciplinare
sesizate de Direcţia de conduită şi disciplină profesională, potrivit
procedurilor prevăzute la cap. IX;
l) îndeplineşte orice alte
atribuţii prevăzute de lege, de prezentul regulament şi de hotărârile
Conferinţei.
(2) Pentru activităţile prestate pentru Cameră,
membrii Consiliului superior' primesc indemnizaţii, iar pentru deplasări şi
reprezentări cheltuielile se decontează. Nivelul şi condiţiile de acordare a
acestor drepturi sunt aprobate de Conferinţă potrivit art. 11 lit. f).
(3) In exercitarea atribuţiilor sale Consiliul
superior emite hotărâri.
Art. 29. - (1) Preşedintele ales de Consiliul superior
devine de drept şi preşedintele Camerei, precum şi al Biroului permanent şi are
următoarele atribuţii principale:
a) reprezintă Camera în raporturile cu terţe persoane
fizice şi juridice, cu autorităţile publice, precum şi cu organizaţiile
naţionale profesionale din alte ţări şi organismele internaţionale ale
profesiei de consultant fiscal, apărând prestigiul şi independenţa profesională
a membrilor Camerei;
b) semnează acorduri/convenţii privind exercitarea
profesiei de consultant fiscal în străinătate şi pe teritoriul României cu
organizaţii similare din alte ţări;
c) convoacă şi conduce
lucrările Conferinţei, Consiliului superior şi Biroului permanent;
d) semnează hotărârile emise de Consiliul superior şi
deciziile adoptate de Biroul permanent;
e) prezintă anual, spre adoptare, Consiliului
superior proiectul de buget pentru exerciţiul viitor;
f) aprobă angajarea şi efectuarea cheltuielilor
prevăzute în buget;
g) prezintă situaţiile financiare anuale şi execuţia
bugetului de venituri şi cheltuieli spre adoptare Consiliului superior şi spre
aprobare Conferinţei;
h) numeşte si revocă în baza
aprobării prevăzute la art. 31 secretarul general şi personalul din cadrul
aparatului executiv al Camerei prevăzut în organigramă;
i) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de
Conferinţă, Consiliul superior şi Biroul permanent.
(2) In lipsa preşedintelui, atribuţiile acestuia sunt
duse la îndeplinire de către prim-vicepreşedinte.
(3) Preşedintele poate să delege un membru al
Consiliului superior pentru o acţiune sau o activitate determinată.
(4) In exercitarea atribuţiilor sale preşedintele
Consiliului superior emite ordine.
Art. 30. - (1) Biroul permanent are în componenţa sa:
preşedintele, prim-vicepreşedintele şi 5 vicepreşedinţi.
(2) Biroul permanent se întruneşte cel puţin o dată pe
lună si ori de câte ori este necesar si ia decizii cu
votul majorităţii simple a membrilor săi. Deciziile
emise de Biroul permanent, între şedinţele Consiliului superior, se prezintă
acestuia pentru validare.
Art. 31. - (1) Biroul permanent exercită următoarele
atribuţii principale:
a) avizează proiectul
bugetului de venituri şi cheltuieli anual, pe care îl înaintează spre adoptare
Consiliului superior, nu mai târziu de data de 15 decembrie a fiecărui an
anterior anului la care se referă bugetul respectiv;
b) supraveghează lunar execuţia bugetului de venituri
şi cheltuieli al Camerei;
c) examinează şi propune spre
aprobare Consiliului superior programul de activitate al Camerei;
d) aprobă programele de
activitate ale direcţiilor executive;
e) aprobă programul deplasărilor în străinătate;
f) aprobă numirea,
sancţionarea şi revocarea secretarului general, şefilor direcţiilor Camerei şi
a altor persoane cu funcţii de conducere din aparatul executiv al Camerei;
g) aprobă salarizarea pentru fiecare funcţie prevăzută
în organigramă;
h) monitorizează Registrul
consultanţilor fiscali şi al societăţilor comerciale de consultanţă fiscală;
i) aprobă eliberarea carnetelor profesionale şi a
autorizaţiilor de funcţionare;
j) aprobă documentele emise de Cameră, supuse
publicării;
k) îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de
Conferinţă şi de Consiliul superior.
(2) Activitatea direcţiilor de specialitate ale
Camerei este coordonată de către vicepreşedinţi.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale Biroul permanent
adoptă decizii.
Art. 32. - Comisia de auditori
statutari este alcătuită din 3 persoane alese dintre membrii Camerei, care pentru
activitatea depusă primesc indemnizaţii. Membrii comisiei participă la
şedinţele Consiliului superior, fără drept de vot.
Art. 33. - Comisia de auditori statutari a Camerei are următoarele atribuţii:
a) efectuează auditul situaţiilor financiare ale Camerei;
b) întocmeşte raportul anual de audit, precum şi alte
rapoarte solicitate de Consiliul superior şi le prezintă Conferinţei spre
dezbatere şi aprobare.
Art. 34. - Mandatul Comisiei de
auditori statutari este de 5 ani şi poate fi reînnoit o singură dată.
Art. 35. - Următoarele categorii de persoane nu pot
îndeplini mandatul de auditor statutar al Camerei:
a) membrii Consiliului superior;
b) personalul executiv al Camerei;
c) asociaţii, angajaţii, rudele sau afinii până la
gradul al IV-lea ai persoanelor prevăzute la lit. a).
Art. 36. - (1) Comisia de apel este compusă din 5
membri: 3 consultanţi fiscali, membri ai Camerei, aleşi de Conferinţă, care nu
fac parte din alte organe de conducere ale Camerei, un reprezentant al
Ministerului Finanţelor Publice şi un reprezentant al Ministerului Justiţiei.
Membrii Comisiei de apel aleg dintre ei un preşedinte, care este consultant
fiscal.
(2) Atribuţiile Comisiei de apel sunt prevăzute la art.
83-85. Pentru activitatea depusă membrii comisiei primesc indemnizaţii.
Art. 37. - Mandatul Comisiei de apel este de 5 ani şi
poate fi reînnoit o singură dată.
Art. 38. - (1) Aparatul executiv al Camerei este format
din:
a) secretarul general;
b) Secretariatul general;
c) Direcţia de învăţământ;
d) Direcţia de servicii pentru membri;
e) Direcţia de monitorizare şi competenţă
profesională;
f) Direcţia de conduită şi disciplină profesională;
g) Direcţia de servicii generale;
h) Direcţia de relaţii
internaţionale.
(2) Secretarul general coordonează activitatea Secretariatului
general, a Direcţiei de servicii pentru membri şi a Direcţiei de servicii
generale.
(3) Structura Secretariatului general şi a
direcţiilor se stabileşte prin organigrama Camerei.
Art. 39. - (1) Secretarul general al Camerei este
propus de Biroul permanent şi numit de preşedintele Consiliului superior.
(2) Secretarul general are, în principal, următoarele
atribuţii:
a) prezintă Biroului permanent proiectul programului de activitate al Camerei;
b) propune spre aprobare preşedintelui Biroului
permanent angajarea personalului executiv, potrivit organigramei Camerei;
c) asigură punerea în aplicare a deciziilor Biroului
permanent cu privire la execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al
Camerei;
d) propune Biroului permanent ordinea de zi a
şedinţelor acestuia şi ale Consiliului superior, asigurând elaborarea şi
prezentarea documentelor care fac obiectul şedinţelor respective;
e) execută alte atribuţii stabilite de Consiliul
superior şi Biroul permanent.
Art. 40. - Secretariatul general are, în principal,
următoarele atribuţii:
a) serviciile de secretariat pentru lucrările
Conferinţei, Consiliului superior şi Biroului permanent;
b) conducerea Registrului de
procese-verbale de şedinţă şi urmărirea realizării sarcinilor stabilite;
c) serviciile juridice pentru activităţile proprii
ale Camerei;
d) serviciile de registratură, relaţii publice şi
protocol;
e) întocmirea raportului de activitate pe perioada anterioară şi elaborarea proiectului programului de
activitate al Camerei;
f) executarea altor atribuţii stabilite de Consiliul
superior şi Biroul permanent.
Art. 41. - Direcţia de învăţământ are, în principal,
următoarele atribuţii:
a) stabileşte cerinţele de
pregătire profesională şi organizarea acestei activităţi;
b) elaborează normele privind
pregătirea profesională a consultanţilor fiscali;
c) întocmeşte evidenţa şi documentaţia privind
pregătirea profesională a consultanţilor fiscali;
d) asigură asistenţa profesională pentru membrii
Camerei;
e) asigură materialele pentru pregătirea profesională
şi informarea periodică a consultanţilor fiscali;
f) execută alte atribuţii stabilite de Biroul
permanent. Art. 42. - Direcţia de servicii pentru
membri are, în principal, următoarele atribuţii:
a) conduce Registrul consultanţilor fiscali şi al
societăţilor comerciale de consultanţă fiscală şi toate evidenţele operative
privind consultanţii fiscali, în sistem informatizat;
b) eliberează carnetele
profesionale şi autorizaţiile de funcţionare;
c) primeşte declaraţiile cu veniturile realizate şi
acordă viza anuală pe carnetele profesionale şi autorizaţiile de funcţionare;
d) publică anual lista consultanţilor fiscali şi
comunică modificările intervenite pe parcurs direcţiilor generale ale
finanţelor publice;
e) organizează activitatea de documentare şi
informare;
f) la cererea membrilor Camerei, acordă sprijin
privind asigurarea pentru riscul profesional;
g) gestionează dosarele profesionale ale consultanţilor
fiscali şi ale societăţilor comerciale de consultanţă fiscală;
h) execută alte atribuţii stabilite de Biroul
permanent. Art. 43. - (1) Direcţia de monitorizare şi competenţă profesională
are, în principal, următoarele atribuţii:
a) controlul calităţii activităţii profesionale a
consultanţilor fiscali;
b) controlul respectării normelor financiar-contabile
în vederea stabilirii realităţii veniturilor declarate Camerei;
c) urmărirea respectării normelor de conduită etică
şi profesională în domeniul consultanţei fiscale;
d) elaborarea normelor şi procedurilor privind
activitatea de consultanţă fiscală;
e) executarea altor atribuţii stabilite de Biroul
permanent.
(2) In cazul unor constatări privind încălcarea Codului privind conduita etică şi profesională în
domeniul consultanţei fiscale, precum şi a actelor cu caracter intern, Direcţia
de monitorizare şi competenţă profesională sesizează Direcţia de conduită şi
disciplină profesională.
Art. 44. - (1) Direcţia de conduită şi disciplină
profesională analizează cazurile de abatere disciplinară, potrivit prevederilor
cap. IX.
(2) Direcţia de conduită şi disciplină profesională
execută şi alte atribuţii stabilite de Biroul permanent.
Art. 45. - Direcţia de servicii generale are, în
principal, următoarele atribuţii:
a) elaborarea proiectului bugetului de venituri şi
cheltuieli al Camerei, pe care îl prezintă spre dezbatere şi avizare Biroului
permanent;
b) conducerea şi organizarea activităţii
financiar-contabile, precum şi asigurarea execuţiei bugetare, în sistem
informatizat;
c) urmărirea încasării cotizaţiilor, taxelor şi a
altor venituri ale Camerei;
d) asigurarea funcţionării serviciilor de tehnologia
informaţiei, administrative şi de gestionare a patrimoniului Camerei;
e) executarea altor atribuţii stabilite de Biroul
permanent. Art. 46. - Direcţia de relaţii internaţionale are, în principal, următoarele atribuţii:
a) efectuarea documentărilor referitoare la
activitatea de consultanţă fiscală şi la organizaţiile profesionale din alte
ţări şi prezentarea de informări Consiliului superior şi Biroului permanent;
b) asigurarea realizării măsurilor necesare în
vederea aderării Camerei la organismele profesionale internaţionale de profil,
iniţierea şi încheierea acordurilor/convenţiilor cu organizaţii similare din
alte ţări privind exercitarea profesiei de consultant fiscal în străinătate şi
pe teritoriul României;
c) asigurarea colaborării şi cooperării cu
instituţiile din alte ţări, care activează în domeniul consultanţei fiscale;
d) asigurarea participării reprezentanţilor Camerei
la diverse manifestări internaţionale pe teme profesionale;
e) elaborarea de propuneri privind actualizarea
legislaţiei, precum şi a normelor de consultanţă fiscală, în concordanţă cu
reglementările organizaţiilor profesionale internaţionale;
f) executarea altor atribuţii stabilite de Biroul
permanent.
CAPITOLUL III
Calitatea de membru al Camerei
Art. 47. - (1) Persoanele fizice care au calitatea de
consultant fiscal, pentru a deveni membri ai Camerei,
vor solicita înregistrarea în Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor comerciale de
consultanţă fiscală, prin depunerea unui dosar care va cuprinde:
a) cererea-tip de înscriere, prevăzută în anexa nr.
1;
b) actul de identitate, în
copie legalizată;
c) certificatul de atestare a calităţii de consultant
fiscal, eliberat de Ministerul Finanţelor Publice, în copie legalizată;
d) documentul de plată a taxei de înscriere în
evidenţa Camerei, în copie, cu prezentarea actului în
original;
e) certificatul de cazier judiciar;
f) certificatul de cazier fiscal;
g) actul în baza căruia deţine spaţiul pentru
desfăşurarea activităţii profesionale, în copie legalizată;
h) două fotografii de 2/3 cm.
(2) Odată cu depunerea documentelor, solicitantul se
angajează ca după înscrierea în evidenţele Camerei să respecte dispoziţiile
ordonanţei, ale prezentului regulament şi ale normelor interne, iar în cazul
retragerii calităţii de membru al Camerei, să nu uzeze de titlul profesional de
consultant fiscal sau de altă titulatură care ar putea sugera vreo asociere cu
Camera.
(3) Dosarul se înregistrează la Secretariatul general
şi se transmite Direcţiei de servicii pentru membri.
(4) Direcţia de servicii pentru membri verifică
îndeplinirea cerinţelor prevăzute la alin. (1) şi face propuneri de aprobare
sau respingere motivată, după caz, Biroului permanent. Pentru cazurile aprobate
se efectuează înscrierea în Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor
comerciale de consultanţă fiscală şi se eliberează carnetul profesional,
prevăzut în anexa nr. 2, şi parafa.
(5) Parafa de membru al Camerei va avea următoarele
înscrisuri:
- „Consultant Fiscal";
- numele şi prenumele, numărul şi anul înregistrării
în Registrul de evidenţă al Camerei.
Art. 48. - Consultanţii fiscali care au devenit membri
ai Camerei şi desfăşoară orice altă activitate salarizată, cu excepţia
activităţilor de expertiză contabilă, audit financiar, instruire şi
perfecţionare în domeniul fiscal, sunt consideraţi membri inactivi şi sunt
obligaţi să solicite în scris trecerea în această categorie. Revenirea la
statutul de membru activ se face la cerere şi se aprobă de Biroul permanent.
Art. 49. - (1) Societăţile comerciale de consultanţă
fiscală înfiinţate conform ordonanţei, la solicitarea autorizaţiei de
funcţionare, vor depune un dosar cu următoarele documente:
a) cererea-tip de înscriere, prevăzută în anexa nr.
3, semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice;
b) certificatul de înmatriculare la registrul comerţului, în copie legalizată;
c) actul constitutiv autentificat, în copie
legalizată;
d) certificatul constatator eliberat de registrul
comerţului, care să conţină date referitoare la numele, prenumele şi domiciliul
asociaţilor/acţionarilor, directorilor şi administratorilor/ membrilor
consiliilor de administraţie;
e) certificatul de cazier fiscal;
f) documentul de plată a taxei de autorizare, în
copie.
(2) Dosarul se înregistrează la Secretariatul general
şi se transmite Direcţiei de servicii pentru membri.
(3) Direcţia de servicii pentru membri verifică
îndeplinirea cerinţelor prevăzute la alin. (1) şi face propuneri de aprobare
sau respingere motivată, după caz, Biroului permanent. Pentru cazurile aprobate
se efectuează înscrierea în Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor
comerciale de consultanţă fiscală şi se eliberează autorizaţia, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 4.
(4) In situaţia în care
cererea nu este aprobată, Direcţia de servicii pentru membri comunică în scris
decizia motivată a Biroului permanent.
(5) Societăţile comerciale de consultanţă în domeniul
fiscal, expertiza contabilă şi audit financiar, care la data intrării în
vigoare a prezentului regulament au înscrisă în actul lor constitutiv şi activitatea
de consultanţă fiscală pe care o desfăşoară în alte condiţii decât cele
prevăzute de ordonanţă, urmează ca în termen de 18 luni de la data intrării în
vigoare a prezentului regulament să îndeplinească condiţiile prevăzute de
ordonanţă şi, respectiv, de acesta.
CAPITOLUL IV
Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor
comerciale de consultanţă fiscală
Art. 50. - (1) Conform prevederilor art. 21 din
ordonanţă, Camera are obligaţia să întocmească Registrul consultanţilor fiscali
şi al societăţilor comerciale de consultanţa fiscală, structurat în plan
administrativ-teritorial.
(2) Pentru consultanţii fiscali înregistrarea se face
în ordine alfabetică, cu menţionarea numelui, prenumelui, CNP-ului persoanei,
domiciliului, numărului şi datei carnetului profesional, denumirii biroului şi
sediului profesional, după caz.
(3) Pentru societăţile comerciale de consultanţă
fiscală se vor menţiona, în ordine alfabetică, denumirea, sediul social,
numărul şi data înregistrării la registrul comerţului, codul unic de
înregistrare fiscală, numărul şi data autorizaţiei, precum şi numele,
prenumele, domiciliul, numărul şi data carnetului profesional, pentru
persoanele fizice care efectuează consultanţă fiscală în numele societăţilor
comerciale, şi asociaţii/acţionarii, directorii şi membrii consiliilor de
administraţie ale societăţilor comerciale.
(4) Inscrierea în registrul prevăzut la alin. (1)
conferă dreptul exercitării profesiei pe întreg teritoriul ţării, precum şi în
străinătate, în conformitate cu prevederile din acordurile/convenţiile
încheiate cu organizaţii similare din alte ţări.
(5) Registrul consultanţilor fiscali şi al
societăţilor comerciale de consultanţă fiscală este format din două capitole:
a) capitolul I - Consultanţii
fiscali persoane fizice, activi şi inactivi;
b) capitolul II - Societăţile
comerciale de consultanţă fiscală.
(6) Modelul Registrului consultanţilor fiscali şi al
societăţilor comerciale de consultanţă fiscală este prevăzut în anexa nr. 5.
(7) Registrul consultanţilor fiscali şi al
societăţilor comerciale de consultanţă fiscală se conduce informatizat.
(8) Arhivarea dosarelor consultanţilor fiscali şi ale
societăţilor comerciale de consultanţă fiscală se face de către Direcţia de
servicii pentru membri, iar gestiunea acestora se
conduce informatizat.
CAPITOLUL V
Drepturile si îndatoririle consultanţilor fiscali şi ale societăţilor comerciale de
consultanţă fiscală, membri
ai Camerei
Art. 51. - (1) Consultanţii fiscali înscrişi în
evidenţele Camerei au dreptul să desfăşoare activităţile specifice profesiei,
potrivit ordonanţei şi prezentului regulament.
(2) Consultanţii fiscali pot folosi în exercitarea
profesiei titlul profesional de consultant fiscal.
(3) Consultanţii fiscali au dreptul să-şi instaleze
firma la sediul profesional.
(4) Consultanţii fiscali au dreptul la apărare şi
mediere din partea Camerei în activitatea profesională.
Art. 52. - (1) Consultanţii fiscali şi societăţile
comerciale de consultanţă fiscala care doresc să renunţe la calitatea de membru
al Camerei comunică în scris acest lucru Consiliului superior.
(2) Consiliul superior poate hotărî amânarea încetării
calităţii de membru şi implicit a radierii persoanei respective din Registrul
consultanţilor fiscali şi al societăţilor comerciale de consultanţa fiscală în
următoarele situaţii:
a) existenţa unor datorii ale consultanţilor fiscali
şi ale societăţilor comerciale de consultanţă fiscală faţă de Cameră;
b) existenţa unor măsuri sancţionatorii disciplinare
împotriva consultantului fiscal, aflate in curs de soluţionare, potrivit legii.
Art. 53. - Orice consultant fiscal care a renunţat sau
căruia i s-a retras calitatea de membru al Camerei poate solicita redobândirea
acesteia, respectând condiţiile prevăzute de ordonanţă şi de prezentul regulament
referitoare la procedura de atribuire a calităţii de membru al Camerei.
Art. 54. - In faţa organelor de conducere ale Camerei,
problemele, interesele şi propunerile societăţilor comerciale de consultanţă
fiscală pot fi susţinute şi de către asociaţii/acţionarii sau administratorii
acestor societăţi, care sunt membri ai Camerei şi care au drepturile prevăzute
de ordonanţă şi de prezentul regulament.
Art. 55. - Consultanţii fiscali, în exercitarea
profesiei, precum şi societăţile comerciale de consultanţă fiscală aplică şi
respectă:
a) Codul privind conduita etică şi profesională în
domeniul consultanţei fiscale;
b) normele privind pregătirea profesională continuă a
consultanţilor fiscali, emise de Cameră;
c) procedurile de control al calităţii activităţii de
consultanţă fiscală, emise de Cameră;
d) normele referitoare la obligaţiile financiare
privitoare la cotizaţii şi taxe, elaborate de Cameră;
e) normele privind asigurarea pentru riscul
profesional, elaborate de Cameră.
Art. 56. - (1) Consultanţii
fiscali sunt obligaţi să transmită Camerei, în scris, în termen de 15 zile:
a) schimbarea numelui, situaţie în care persoana în
cauză va solicita eliberarea unui nou carnet profesional;
b) schimbarea adresei ori a adresei de corespondenţă;
c) modificările privind
statutul de angajat, asociat/acţionar, administrator al unei societăţi de
consultanţă fiscală;
d) orice alte date care se referă la identitatea şi
statutul juridic ale acestora.
(2) Odată cu cererea înaintată Camerei vor fi depuse şi
actele prin care se dovedesc situaţiile prevăzute la alin. (1), în copie
legalizată.
Art. 57. - Consultanţii fiscali sunt obligaţi să
comunice Camerei, în scris, în termen de până la 15 zile, producerea unor
evenimente în activitatea acestora, menţionând toate informaţiile
corespunzătoare, după cum urmează:
a) aplicarea unor sancţiuni pe linie profesională
consultantului fiscal de către o autoritate sau un alt organism profesional al
cărui membru este persoana în cauză;
b) orice condamnare penală definitivă pronunţată de
instanţa competentă;
c) existenţa unei hotărâri judecătoreşti definitive
şi irevocabile prin care i se interzice consultantului fiscal exercitarea
funcţiei de administrator al unei societăţi comerciale sau, în general,
exercitarea de funcţii care privesc gestiunea ori conducerea unei societăţi
comerciale;
d) orice alte informaţii pentru evaluarea reputaţiei
profesionale şi etice a consultantului fiscal.
Art. 58. - (1) Societăţile comerciale de consultanţă
fiscală sunt obligate să comunice, în scris, Camerei, in termen de 15 zile,
următoarele:
a) schimbarea denumirii sau sediului social,
solicitând eliberarea unei noi autorizaţii;
b) schimbarea adresei de corespondenţă;
c) deschiderea sau închiderea unei filiale sau a unei
subunităţi;
d) orice modificare privind calitatea de
asociat/acţionar, administrator sau consultant fiscal care desfăşoară
activitate în numele societăţii;
e) orice alte date care se referă la calitatea de
membru al Camerei;
(2) Odată cu comunicarea înaintată Camerei vor fi
depuse şi actele prin care se dovedesc situaţiile prevăzute la alin. (1), în
copie legalizată.
Art. 59. - Societăţile comerciale de consultanţă
fiscală sunt obligate să comunice în scris, în termen de 15 zile:
a) schimbarea administratorilor,
directorilor sau asociaţilor/acţionarilor;
b) aplicarea unor sancţiuni pe linie profesională cu
privire la activitatea societăţii de consultanţă fiscală ori luarea de măsuri
împotriva acesteia de către o autoritate sau un alt organism profesional al
cărui membru este persoana juridică în cauză;
c) orice condamnare penală definitivă, pronunţată de
instanţele competente din ţară şi din străinătate împotriva consultantului
fiscal ca reprezentant al societăţii de consultanţă fiscală;
d) existenţa unei hotărâri judecătoreşti definitive
şi irevocabile prin care i se interzice reprezentantului legal al societăţii de
consultanţă fiscală exercitarea funcţiei de administrator sau exercitarea de
funcţii care privesc gestiunea ori conducerea unei societăţi;
e) orice modificări survenite
în conţinutul informaţiilor furnizate anterior Camerei;
f) dacă se află în procedură de insolvenţă sau
lichidare. Art. 60. - In desfăşurarea independentă a activităţii consultanţii fiscali şi societăţile
comerciale de consultanţă fiscală au următoarele obligaţii:
a) păstrarea secretului profesional care vizează
toate informaţiile şi datele de orice tip, în orice formă şi pe orice suport,
puse la dispoziţie de client, documentaţia întocmită de consultant, precum şi
gestionarea şi arhivarea corespunzătoare a acestora la sediul profesional;
b) plata taxelor şi cotizaţiilor, în cuantumurile şi
la termenele stabilite;
c) conducerea evidenţelor financiar-contabile şi
fiscale, potrivit legii, precum şi orice alte evidenţe în legătură cu
desfăşurarea activităţii, solicitate de Cameră, conform prezentului regulament;
d) conducerea evidenţei contractelor de consultanţă
fiscală, gestionarea şi arhivarea corespunzătoare a acestora;
e) utilizarea ştampilei şi parafei profesionale;
f) participarea la cursurile de pregătire
profesională;
g) declararea cu exactitate a veniturilor realizate
şi respectarea termenelor de depunere a declaraţiilor;
h) punerea la dispoziţie organelor de control ale
Camerei a tuturor documentelor privind activitatea profesională;
i) îndeplinirea altor obligaţii, potrivit prevederilor
ordonanţei şi prezentului regulament.
CAPITOLUL VI
Exercitarea profesiei de consultant fiscal
Art. 61. - (1) Consultantul fiscal îşi poate exercita
în mod independent profesia numai dacă întruneşte cumulativ următoarele
condiţii:
a) are calitatea de consultant fiscal;
b) este membru activ al Camerei;
c) îndeplineşte condiţiile stabilite de prezentul
regulament.
(2) Pentru a putea desfăşura activităţile de
consultanţă fiscală prevăzute la art. 3 din ordonanţa, este obligatorie vizarea
anuală a carnetelor profesionale şi a autorizaţiilor societăţilor comerciale de
consultanţă fiscală. Vizarea se efectuează în luna decembrie a anului în curs,
pentru anul următor.
Art. 62. - (1) Consultantul fiscal îşi exercită
profesia conform prevederilor ordonanţei şi este liber să opteze pentru una dintre formele de exercitare a
profesiei prevăzute la art. 6, fiind obligat să înştiinţeze în scris Camera în
legătură cu modificările intervenite.
(2) Potrivit ordonanţei, consultantul fiscal poate
exercita activitate de consultanţă fiscală la două sau mai multe societăţi
comerciale, atâta timp cât nu sunt afectate obiectivitatea şi independenţa lui
profesională.
(3) Consultanţii fiscali nu pot efectua şi activitate
în nume propriu la societăţile de consultanţă la care au calitatea de
asociat/acţionar, administrator.
Art. 63. - (1) Exercitarea activităţii se face pe bază
de contract de consultanţă fiscală încheiat cu clientul.
(2) Contractul de consultanţă fiscală se încheie în
formă scrisă, dobândind data certă prin înregistrarea sa în Registrul de
evidenţă a contractelor de consultanţă fiscală prevăzut în anexa nr. 6.
(3) Consultantul fiscal va ţine o evidenţă strictă a
contractelor încheiate, în registrul prevăzut la alin. (2), şi va păstra,
conform legii, în arhiva sa un exemplar original al fiecărui contract şi o
copie a împuternicirii de reprezentare primite în executarea contractului, dacă
este cazul.
(4) Contractul de consultanţă fiscală prevăzut în
anexa nr. 7 trebuie să cuprindă următoarele:
a) numărul şi data contractului;
b) datele de identificare ale
formei de exercitare a profesiei, denumirea, sediul profesional şi
reprezentantul firmei de consultanţă;
c) datele de identificare ale clientului şi, după caz,
ale reprezentantului legal;
d) obiectul contractului, care cuprinde activităţile
prevăzute la art. 3 din ordonanţă;
e) onorariul;
f) cheltuielile aferente activităţii, care sunt
suportate de client separat de plata onorariului;
g) alte clauze prevăzute de lege sau convenite între
părţi;
h) locul şi data încheierii contractului; i) numărul şi
data înregistrării în registrul de evidenţă a contractelor;
j) semnăturile părţilor.
(5) Părţile pot modifica contractul de consultanţă
fiscală cu respectarea dispoziţiilor legale, a prezentului regulament, şi după
caz, a condiţiilor prevăzute în contract.
(6) Contractul de consultanţă fiscală prevede în mod
expres activităţile pe care consultantul urmează să le presteze la solicitarea
clientului. Contractul de consultanţă fiscală încheiat cu clientul trebuie să
cuprindă clauza de confidenţialitate, şi eventualele condiţii speciale,
adaptate de la caz la caz. In baza acestuia, consultantul se legitimează faţă
de terţi prin împuternicirea prevăzută în anexa nr. 8.
(7) Pentru activităţile prevăzute la art. 17 din
ordonanţă consultantul fiscal va încheia contracte separate sau va întocmi
anexe la contractul de bază, menţionând obiectul acestuia, onorariul şi
eventualele cheltuieli aferente activităţii, care sunt suportate de client
separat de plata onorariului.
(8) Cheltuielile prevăzute la alin. (4) lit. f) se
estimează anticipat, la momentul încheierii contractului de consultanţă
fiscală, şi se regularizează pe măsura informării documentate a clientului cu
privire la cuantumul şi destinaţia lor. Părţile pot modifica aceste cheltuieli
pe parcursul derulării contractului, prin acte adiţionale.
(9) Pentru activitatea sa consultantul fiscal are
dreptul la onorariu şi la acoperirea tuturor cheltuielilor făcute în interesul
clientului. Stabilirea onorariului se face în mod liber între consultant şi
client, avându-se în vedere timpul şi volumul de munca, natura, noutatea şi
dificultatea cazului, reputaţia şi experienţa profesională ale consultantului,
precum şi alte elemente relevante.
(10) Dacă pe durata exercitării profesiei
consultantul fiscal nu mai îndeplineşte condiţiile de exercitare a profesiei,
acesta are obligaţia sa renunţe imediat la îndeplinirea contractului de consultanţă fiscală şi să notifice
clientului motivul renunţării la acesta.
Art. 64. - Consultanţii fiscali trebuie să se
conformeze următoarelor reguli generale:
a) să nu încheie un contract de consultanţă fiscală
dacă în conducerea sau în acţionariatul semnificativ al clientului ori al unei
entităţi economice din cadrul aceluiaşi grup se regăsesc rude sau afini până la
gradul al II-lea inclusiv ai consultantului fiscal;
b) să nu se implice direct sau indirect în
desfăşurarea activităţii financiare a clientului, neavând dreptul să deţină
acţiuni ori părţi sociale, să încheie contracte de împrumut sau de garantare a
unor împrumuturi, precum şi alte acte de comerţ ori să beneficieze de alte avantaje
din partea clientului, cu excepţia onorariilor;
c) să îşi organizeze propriile mecanisme de evaluare
privind acceptarea sau continuarea în mod corespunzător a fiecărui angajament.
Art. 65. - (1) Consultanţii fiscali au obligaţia ca în
exercitarea profesiei să coopereze cu Camera potrivit ordonanţei şi prezentului
regulament.
(2) Pentru desfăşurarea în mod eficient a procesului
de monitorizare consultanţii fiscali vor prezenta Camerei toate datele şi
informaţiile solicitate.
(3) Monitorizarea activităţii consultanţilor fiscali
se organizează şi se desfăşoară în conformitate cu normele privind procedurile
de control al calităţii consultanţei fiscale emise de Cameră, potrivit cărora
consultanţii fiscali au obligaţia de a întocmi şi de a prezenta acesteia, până
la data de 31 martie a anului următor, raportul anual asupra activităţii pentru
anul expirat.
(4) Direcţia de monitorizare şi competenţă
profesională a Camerei va organiza inspecţii asupra realităţii şi legalităţii
informaţiilor cuprinse în rapoartele înaintate Camerei de către consultanţii
fiscali.
(5) Anual, Camera va întocmi şi va transmite
Ministerului Finanţelor Publice un raport sintetic asupra calităţii activităţii
de consultanţă fiscală.
Art. 66. - (1) In desfăşurarea activităţii lor
consultanţii fiscali trebuie să dea dovadă de integritate în relaţiile
profesionale, de afaceri şi personale. Integritatea implică onestitate şi
corectitudine şi nu trebuie să fie afectată de interese personale sau de natură
familială.
(2) Consultanţii fiscali sunt obligaţi să dea dovadă
de obiectivitate în exercitarea profesiei şi să evite orice conflict de
interese în cazul încheierii fiecărui angajament profesional.
(3) Consultanţii fiscali
trebuie să dea dovadă de independenţă în exercitarea profesiei. Prin independenţă
se înţelege exercitarea profesiei de către consultanţii fiscali care nu au
raporturi juridice, de muncă sau civile cu clienţii şi nu au niciun fel de alte
interese materiale directe ori indirecte în raport cu aceştia, cu excepţia
onorariilor cuvenite pentru munca prestată în calitate de consultant fiscal şi
a cheltuielilor aferente activităţii, care sunt suportate de client separat de
plata onorariului.
(4) Consultanţii fiscali
trebuie să accepte şi să desfăşoare activitatea pentru care sunt autorizaţi. In
cazurile în care este necesar, consultanţii fiscali pot colabora cu specialişti
şi din alte domenii de activitate.
(5) Consultanţii fiscali trebuie să îşi desfăşoare
activitatea profesională cu respectarea confidenţialităţii asupra informaţiilor
primite de la client. Ca urmare a atribuţiei sale privind controlul calităţii
consultanţei fiscale, Camera are acces la aceste informaţii, cu condiţia
respectării confidenţialităţii.
Art. 67. - Consultanţii fiscali nu pot desfăşura
activităţi care prejudiciază sau care pot prejudicia integritatea,
obiectivitatea, independenţa ori reputaţia profesională, astfel cum acestea
sunt definite în Codul privind conduita etică şi profesională în domeniul
consultanţei fiscale.
CAPITOLUL VII
Retragerea calităţii de consultant fiscal şi a
autorizaţiei de
funcţionare, suspendarea şi încetarea dreptului de exercitare a profesiei
Art. 68. - Retragerea calităţii de consultant fiscal şi
a autorizaţiei de funcţionare se face în conformitate cu prevederile art. 19 şi
20 din ordonanţă.
Art. 69. - (1) Suspendarea dreptului de exercitare a
profesiei de consultant fiscal se face în următoarele situaţii:
a) la cerere;
b) în caz de incompatibilitate;
c) în cazul executării unei pedepse privative de libertate
pentru săvârşirea unei fapte care nu îi interzice dreptul de gestiune şi de
administrare a unei societăţi comerciale;
d) ca urmare a interdicţiei de a profesa pe o anumită
perioadă, dispusă prin hotărâre judecătorească sau ca urmare unei sancţiuni disciplinare
aplicate de Cameră.
(2) Exercitarea profesiei de consultant fiscal
încetează în următoarele situaţii:
a) la cerere;
b) prin deces;
c) în cazul excluderii din profesie, ca sancţiune
disciplinară aplicată de Cameră;
d) în cazul condamnării definitive pentru o faptă
prevăzută de legea penală, dacă aceasta îl face nedemn de a fi consultant
fiscal.
CAPITOLUL VIII
Veniturile şi cheltuielile Camerei
Art. 70. - (1) Camera, în calitate de persoană juridică fără scop lucrativ, îşi constituie veniturile
din activităţile stabilite potrivit prevederilor legale, acoperindu-şi
cheltuielile în întregime din aceste venituri.
(2) Contabilitatea patrimoniului şi a activităţilor
desfăşurate de Cameră se conduce potrivit legii.
(3) Inregistrarea veniturilor în contabilitate se face
pe baza documentelor legale care atestă crearea dreptului de încasare sau în
momentul încasării efective a acestora.
(4) Inregistrarea cheltuielilor se face pe baza documentelor justificative, vizate pentru controlul financiar
preventiv şi semnate de preşedintele Biroului permanent.
Art. 71. - (1) Veniturile Camerei se constituie din
următoarele surse:
a) taxa de autorizare a societăţilor comerciale de
consultanţă fiscală;
b) taxa de înscriere în evidenţa Camerei;
c) cotizaţiile profesionale ale membrilor Camerei,
respectiv cotizaţiile fixe anuale;
d) cotizaţiile anuale calculate asupra veniturilor
realizate de membrii' Camerei care îşi exercită profesia individual sau de
societăţi comerciale de consultanţă fiscală autorizate de Cameră;
e) încasările din vânzarea publicaţiilor proprii;
f) donaţiile şi sponsorizările;
g) alte venituri din activitatea Camerei.
(2) Taxa de înscriere în evidenţa Camerei este
datorată şi se achită anticipat depunerii cererii de înscriere.
(3) Consultantul fiscal care a fost radiat din
registrul Camerei şi căruia i se aprobă reînscrierea datorează taxa de
înscriere.
(4) Taxa de înscriere în evidenţa Camerei se
stabileşte în sumă fixă, anual, de Conferinţa ordinară.
(5) Cotizaţiile profesionale anuale datorate de
membrii Camerei, persoane fizice şi juridice, se stabilesc în cadrul
Conferinţei ordinare.
(6) Condiţiile şi termenele de achitare a
cotizaţiilor se stabilesc prin hotărâri ale Consiliului superior.
Art. 72. - Consultanţii fiscali, membri activi şi
inactivi, sunt obligaţi să plătească cotizaţiile şi taxele datorate către
Cameră, după caz, în condiţiile prevăzute prin hotărârile Consiliului superior.
CAPITOLUL IX
Sancţiuni
disciplinare
Art. 73. - Fapta săvârşită de un membru al Camerei,
prin care se încalcă dispoziţiile ordonanţei, ale Regulamentului de organizare
şi funcţionare a Camerei, ale Codului privind conduita etică şi profesională în
domeniul consultanţei fiscale, hotărârile, normele sau alte acte emise de
Cameră, constituie abatere disciplinară.
Art. 74. - (1) Consultanţii fiscali, membri ai Camerei,
pot fi sancţionaţi pentru abateri disciplinare cu:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) suspendarea dreptului de
exercitare a profesiei pe o perioadă de la 3 luni până la un an;
d) excluderea din Cameră şi interzicerea dreptului de
exercitare a profesiei de consultant fiscal.
(2) Hotărârile de sancţionare se publică pe site-ul
Camerei.
(3) Acţiunea disciplinară poate fi exercitată în
termen de 3 luni de la constatare, dar nu mai mult de un an de la data
săvârşirii faptei.
(4) Răspunderea disciplinară a consultantului fiscal
nu exclude răspunderea civilă, penală sau patrimonială a acestuia.
Art. 75. - (1) Abaterile
disciplinare săvârşite de consultanţii fiscali sunt următoarele:
a) comportament necuviincios faţă de membrii Camerei,
faţă de alţi participanţi la lucrările Conferinţei sau faţă de organele de
conducere şi control ale Camerei;
b) exercitarea profesiei în perioada de suspendare;
c) nerespectarea prevederilor codului privind
conduita etică şi profesională a consultanţilor fiscali;
d) absenţe nejustificate de la cursurile de pregătire
şi perfecţionare profesională;
e) neplata cotizaţiilor şi a celorlalte obligaţii băneşti
pe o perioadă de un an;
f) nerespectarea normelor privind apărarea şi
păstrarea secretului profesional;
g) încălcarea normelor de lucru şi desfăşurarea unei
activităţi profesionale în condiţii de incompetenţă, cu prejudicierea
reputaţiei profesionale;
h) prestarea de servicii de consultanţă fiscală fără
contract scris încheiat cu clientul sau pe baza unui contract în care nu au
fost înscrise toate elementele cu privire la identitatea consultantului fiscal;
i) nedeclararea sau declararea
parţială a veniturilor, în scopul sustragerii de la plata cotizaţiei prevăzute
în prezentul regulament;
j) refuzul de a pune la dispoziţie organelor de control
ale Camerei a documentelor privind activitatea profesională;
k) nedepunerea raportului şi a
declaraţiei prevăzute la art. 65 alin. (3) din prezentul regulament până la
data de 31 martie a anului următor;
l) declaraţii neconforme cu
realitatea, în relaţiile cu Camera sau cu terţii, în vederea producerii de
consecinţe juridice, precum şi orice alte încălcări ale conduitei etice şi
profesionale;
m) nedeclararea în termen de 15 zile a situaţiilor
prevăzute la art. 56 şi 57.
(2) Faptele prevăzute la alin. (1) se sancţionează
cu:
a) mustrare, cele prevăzute la lit. a);
b) avertisment, cele prevăzute
la lit. d), k) şi m);
c) suspendarea calităţii de membru al Camerei pe o
perioadă de la 6 luni până la un an, cele prevăzute la lit. c), f), h) şi l);
d) excluderea din Cameră, cele prevăzute la lit. b),
e), g), i) şi j).
(3) La stabilirea şi aplicarea sancţiunilor disciplinare
se va ţine seama de gravitatea încălcării şi de urmările acesteia, precum şi de
calităţile profesionale şi morale ale celui în cauză. In cazul repetării unei
abateri disciplinare, se va
aplica sancţiunea imediat următoare ca grad de
severitate.
(4) Abaterile disciplinare se constată de Direcţia de
conduită şi disciplină profesională, iar sancţiunile disciplinare se aplică de
Consiliul superior şi de Comisia de apel, potrivit competenţelor.
(5) Actele, contractele şi convenţiile încheiate de
persoane care nu au dreptul de a practica profesia de consultant fiscal,
conform ordonanţei şi prezentului regulament, sunt considerate nule.
(6) In cazul aplicării sancţiunii de suspendare a
dreptului de exercitare a profesiei de consultant fiscal, cel în cauză este
obligat să depună sub luare de semnătură carnetul profesional şi parafa, în
termen de 5 zile de la data aplicării sancţiunii. In situaţia refuzului, se
procedează la radierea din Registrul consultanţilor fiscali. Aceeaşi obligaţie
îi revine şi în cazul aplicării măsurii de excludere şi de interzicere a
exercitării profesiei de consultant fiscal.
(7) La expirarea termenului de suspendare se
restituie consultantului fiscal carnetul profesional şi parafa.
Art. 76. - Toate problemele,
faptele sau circumstanţele care sunt de natură să atragă răspunderea
disciplinara a unui membru se aduc la cunoştinţa Secretariatului general. După
analiză, Secretariatul general transmite documentaţia Direcţiei de conduită şi
disciplină profesională.
Art. 77. - (1) Direcţia de conduită şi disciplină
profesională efectuează cercetări asupra documentaţiei primite, putând să
solicite informaţiile pe care le consideră necesare, inclusiv registre, dosare
sau evidenţe, consultantul fiscal fiind obligat să le prezinte.
(2) Direcţia de conduită şi disciplină profesională se
pronunţă asupra unei sancţiuni disciplinare, stabilind termene pentru
furnizarea de către persoana în cauză a informaţiilor necesare, oferindu-i
posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere înainte
de a lua decizia cu privire la sesizarea Consiliului superior.
Art. 78. - (1) In situaţia în care Direcţia de conduită
şi disciplină profesională consideră că nu sunt îndeplinite condiţiile necesare
pentru atragerea răspunderii disciplinare, persoana reclamată şi reclamantul
primesc notificări corespunzătoare.
(2) In situaţia în care Direcţia de conduită şi
disciplină profesională consideră că sunt îndeplinite condiţiile necesare
pentru atragerea răspunderii disciplinare, întocmeşte proiectul de ordin, cu
consimţământul persoanei reclamate, respectiv ordin cu consimţământ, şi
sesizează Consiliul superior în vederea aprobării sancţiunii propuse.
(3) In cazul în care Direcţia de conduită şi
disciplină profesională hotărăşte să sesizeze Consiliul superior, trimite
acestuia un raport cuprinzând faptele reclamate la adresa consultantului fiscal
şi o sinteză a probelor care vin în sprijinul reclamaţiei, precum şi orice alte
informaţii pe care s-a bazat în susţinerea propunerii de sancţionare disciplinară.
Art. 79. - In vederea soluţionării sesizărilor primite,
Consiliul superior respectă procedurile referitoare la comunicare, audiere,
deliberare şi comunicare a hotărârii.
Art. 80. - Consiliul superior comunică în scris
persoanei reclamate, în termen de 30 de zile de la primirea sesizării,
următoarele:
a) conţinutul reclamaţiei primite, locul şi data la
care va avea loc audierea persoanei respective;
b) elementele care stau la baza reclamaţiei;
c) o sinteză a procedurilor Consiliului superior
privind soluţionarea reclamaţiei, în forma aprobată de acesta;
d) solicitarea adresată persoanei reclamate de a
confirma, în termen de 15 zile de la primirea comunicării, acceptarea totală
sau parţială a faptelor puse în sarcina acesteia, intenţia de a participa la
audiere şi de a fi reprezentată sau asistată de avocat ori de un alt
specialist. Pentru faptele neacceptate, persoana reclamată poate prezenta probe
în apărarea sa.
Art. 81. - (1) Audierea se stabileşte de Consiliul
superior în termen de până la 30 de zile de la data primirii sesizării. In
acest scop persoanele sunt citate la Cameră.
(2) Persoana reclamată poate solicita, fie cu ocazia
audierii, fie anterior acesteia, prin cerere scrisă adresată Consiliului
superior, amânarea audierii pentru o dată ulterioară, în vederea formulării
apărării, în caz de boală sau în alte împrejurări temeinic motivate.
(3) In absenţa nemotivată a persoanei reclamate sau a
reprezentantului acesteia, audierea nu mai are loc şi se trece la procedura
următoare.
Art. 82. - (1) După procedura
audierii sau în caz de absenţă nemotivată, Consiliul superior se retrage pentru
deliberare.
(2) Consiliul superior deliberează în raport cu
fiecare faptă a persoanei reclamate şi emite o hotărâre împotriva acesteia,
cuprinzând una dintre sancţiunile prevăzute la art. 75 alin. (2).
(3) In cazul în care Consiliul superior a constatat că
faptele reclamate au fost neîntemeiate, emite o hotărâre de respingere.
(4) Consiliul superior anunţă hotărârea sa în şedinţă
şi informează părţile implicate despre dreptul de a ataca hotărârea în faţa
Comisiei de apel. Hotărârea se comunică în scris părţilor implicate, în termen
de 5 zile de la adoptare.
(5) Hotărârea Consiliului superior devine executorie
de la data împlinirii termenului de apel, cu excepţia cazului în care, înainte
de împlinirea termenului, părţile atacă hotărârea Consiliului superior la
Comisia de apel.
(6) Şedinţele Consiliului superior sunt publice. Nu
sunt publice şedinţele în care ar fi adusă atingere imaginii publice a
persoanelor implicate, Camerei şi terţilor, precum şi în cazurile în care s-ar
afecta principiul confidenţialităţii, acestea urmând a fi hotărâte de Consiliul
superior, precum şi la solicitarea părţilor.
Art. 83. - Hotărârile Consiliului superior pot fi
atacate, în termen de 30 de zile de la primirea comunicării scrise, atât de
către persoana reclamată, cât şi de reclamant. Cererea de apel trebuie să
îndeplinească următoarele condiţii:
a) să fie formulată în scris şi să fie adresată
Comisiei de apel prin Secretariatul general;
b) să prezinte motivele atacării hotărârii
Consiliului superior.
Art. 84. - (1) Comisia de apel notifică ambelor părţi
data şi locul judecării apelului. La judecare, apelantul are dreptul să fie
reprezentat sau asistat.
(2) Apelul poate fi judecat
în absenţa apelantului, cu respectarea cerinţelor privind trimiterea
comunicării scrise. Prezenţa celeilalte părţi este obligatorie.
(3) Comisia de apel poate amâna judecarea apelului
pentru o dată ulterioară, în vederea formulării apărării, în caz de boală sau
în alte împrejurări temeinic motivate.
(4) Procedura de judecare a apelului este similară cu
cea din faza audierii în faţa Consiliului superior.
Art. 85. - (1) La încheierea judecării apelului,
Comisia de apel poate hotărî confirmarea, modificarea sau anularea hotărârii
Consiliului superior.
(2) Comisia de apel anunţă hotărârea sa în şedinţă
publică. Hotărârea Comisiei de apel se va comunica in scris părţilor în termen
de 15 zile de la pronunţare.
(3) Şedinţele Comisiei de apel sunt publice. Nu sunt
publice şedinţele în care ar fi adusă atingere imaginii publice a persoanelor
implicate, Camerei şi terţilor, precum şi în cazurile în care s-ar afecta
principiul confidenţialităţii, acestea urmând a fi hotărâte de Consiliul superior,
precum şi la solicitarea părţilor.
(4) Hotărârile Comisiei de apel privind suspendarea
sau excluderea unui membru sunt publicate pe site-ul Camerei.
(5) Hotărârile Comisiei de apel sunt de natură
disciplinară şi pot fi atacate, în condiţiile legii, la instanţa competentă.
Măsurile sancţionatorii luate pot fi contestate, în condiţiile legii şi direct,
la instanţele judecătoreşti competente.
CAPITOLUL X
Rolul, atribuţiile şi drepturile Ministerului
Finanţelor Publice ca autoritate publică
Art. 86. - (1) Activitatea
Camerei se desfăşoară, potrivit prevederilor ordonanţei, sub supravegherea
autorităţii de stat reprezentate de Ministerul Finanţelor Publice. Autoritatea
de stat acordă calitatea de consultant fiscal potrivit ordonanţei si urmăreşte permanent
ca reglementările emise de Camera şi deciziile şi/sau hotărârile luate de
organele de conducere ale acesteia să nu contravină reglementărilor legale.
(2) Supravegherea autorităţii de stat nu aduce
atingere independenţei Camerei ca organism profesional, această activitate
fiind privită în contextul colaborării, astfel încât activitatea de consultanţă
fiscală să corespundă exigenţelor în domeniu impuse de normele şi standardele
internaţionale.
(3) Camera cooperează şi colaborează cu Ministerul Finanţelor
Publice în următoarele domenii:
a) creşterea calităţii activităţii de consultanţă
fiscală în vederea eficientizării acesteia;
b) constatarea cazurilor de utilizare ilegală a
titlului de consultant fiscal sau a denumirii societăţii de consultanţă
fiscală;
c) pregătirea şi perfecţionarea membrilor Camerei în
activitatea de consultanţă fiscală;
d) promovarea de proiecte de acte normative pe linia
îmbunătăţirii legislaţiei fiscale şi activităţii de consultanţă fiscală.
CAPITOLUL XI
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 87. - Hotărârile Conferinţei si ale Consiliului
superior se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 88. - Prevederile prezentului regulament se aplică
tuturor membrilor Camerei.
Art. 89. - (1) Până la data primei conferinţe, membrii
Comitetului provizoriu al Camerei vor exercita prerogativele prevăzute la art.
14 din ordonanţă şi de prezentul regulament.
(2) Comitetul provizoriu al Camerei va îndeplini
următoarele atribuţii:
a) înregistrarea Camerei la organul fiscal teritorial;
b) deschiderea contului curent al Camerei;
c) elaborarea primului buget de venituri şi
cheltuieli al Camerei si supravegherea execuţiei acestuia;
d) stabilirea nivelului taxei de înscriere în
evidenţa Camerei;
e) stabilirea nivelului taxei de autorizare pentru
persoanele juridice;
f) deschiderea Registrului de evidenţă al
consultantului fiscal şi al societăţilor comerciale care au ca obiect de
activitate consultanţă fiscală;
g) pregătirea lucrărilor primei Conferinţe şi
organizarea alegerilor pentru Consiliul superior, Comisia de auditori statutari
şi Comisia de apel;
h) prezentarea unui raport de activitate a Camerei;
i) alte atribuţii stabilite de ordonanţă sau prin regulament.
(3) Până la alegerea primului Consiliu superior,
Comitetul provizoriu al Camerei va îndeplini toate atribuţiile acestuia,
conform prezentului regulament.
(4) Primul Consiliu superior se compune din 15 membri,
din care 8 membri aleşi de prima Conferinţă ordinară şi 7 membri ai Comitetului
provizoriu care au dobândit calitatea de consultant fiscal, numiţi prin ordin
al ministrului finanţelor publice.
Art. 90. - Anexele nr. 1 -8 fac parte integrantă din
prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1 la regulament
CERERE DE ÎNSCRIERE
a persoanelor care au
obţinut calitatea de consultant fiscal, în evidenţa Camerei Consultanţilor
Fiscali
Subsemnatul/Subsemnata
..............................................,C.N.P..........................,
legitimat/legitimată cu B.I./C.I./paşaport
seria ......... nr.........................., emis/emisă la data de
......................... de .........................,domiciliat/domiciliată
în localitatea .........................,
str........................................ nr......., bl......., sc.......,
et......, ap......, judeţul/sectorul
...................................., având calitatea de consultant fiscal,
potrivit Certificatului de atestare seria .............. nr........................., emis de
Ministerul Finanţelor Publice la data de ........................., vă rog a
dispune admiterea mea ca membru activ/inactiv al Camerei Consultanţilor Fiscali
şi înscrierea în evidenţele acesteia în conformitate cu prevederile art. 21 din
Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea activităţii
de consultanţă fiscală, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
198/2002, cu modificările ulterioare.
In susţinerea cererii mele depun alăturat următoarele:
- B.I./C.I./paşaport seria ........ nr..................................,
emis/emisă la data de
.............................................................., de ..............................., în copie legalizată;
- Certificatul de atestare seria .......
nr.........................., emis de Ministerul Finanţelor Publice la data de ........................., în copie
legalizată;
- Certificatul de cazier judiciar seria ........
nr.........................., emis la data de
......................................................... de
.........................;
- Certificatul de cazier fiscal seria .......
nr...................., emis la data de ............................ de
..........................;
- actul în baza căruia deţin spaţiul pentru
desfăşurarea activităţii profesionale .............................., numărul şi data acestuia
........................., în copie legalizată;
- documentul de plată a taxei de înscriere în evidenţa
Camerei, în copie;
- adeverinţa de la locul de desfăşurare a activităţii
salarizate, după caz;
- două fotografii de 2/3 cm.
Totodată, mă angajez să respect dispoziţiile legii, ale
Regulamentului de organizare şi funcţionare al Camerei Consultanţilor Fiscali
şi ale normelor interne şi să nu uzez de titlul profesional de consultant
fiscal sau de altă titulatură care ar putea sugera vreo asociere cu Camera, în
caz de retragere a calităţii de membru al Camerei.
Data............................................
Semnătura...................................
ANEXA Nr. 2 la regulament
CARNET PROFESIONAL*)
ROMÂNIA
CAMERA CONSULTANŢILOR FISCALI
CARNET
DE
CONSULTANT FISCAL
|
ROMÂNIA
CAMERA CONSULTANŢILOR FISCALI
__________
| |
Nr............... din ...........................
| | Numele
........................................
| 2/3 | Prenumele
....................................
| | Domiciliul
....................................
| |
Str.................., localitatea ............,
|__________| Sectorul
(judeţul) ..........................
Semnătura titularului Data eliberării
..................................
..........................
In conformitate cu art. 3 din Ordonanţa Guvernului
nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea activităţilor de consultanţă
fiscală, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 198/2002, cu
modificările ulterioare, se conferă titularului dreptul de a profesa
activitatea de consultanţă fiscală.
Prezentul carnet este valabil numai cu viza anului în
curs.
Preşedinte, Secretar general,
…………………. …………………
|
*) Se confecţionează cu coperţi din carton pânzat, de
culoare mov lucios cardinal, iar inscripţionarea la exterior va fi efectuată cu
culoare aurie. La interior, există file topografiate pe care se fac menţiuni şi
se aplică vize anuale.
2006 LS
|
2007 LS
|
2008 LS
|
2009 LS
|
2010 LS
|
2011 LS
|
2012 LS
|
2013 LS
|
2014 LS
|
ANEXA Nr. 3 la regulament
CERERE DE ÎNSCRIERE
în evidenţa Camerei Consultanţilor Fiscali şi
eliberarea autorizaţiei de funcţionare a societăţilor comerciale de consultanţă fiscală
Societatea Comercială ...................................................................., cu sediul
în localitatea .........................................,
str...........................................................
nr......., bl....., sc....., et. ..., judeţul/sectorul .........................,
C.U.I............................................., prin reprezentant
...................................................................................., având funcţia de ………….........................,
legitimat cu B.I./C.I./paşaport seria
..................,
(numele şi prenumele)
nr...................................,
emis/emisă la data de ......................... de ..............................., Delegaţia nr......................... din data de ........................., vă rugăm să dispuneţi eliberarea autorizaţiei de funcţionare
conform art. 9 alin. (2) din Ordonanţa
Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea activităţii de
consultanţă fiscală, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
198/2002, cu modificările ulterioare, şi înscrierea în evidenţele Camerei
Consultanţilor Fiscali, în conformitate cu prevederile art. 21 alin. (1) din
ordonanţă.
In susţinerea cererii noastre depunem alăturat
următoarele:
- actul constitutiv autentificat, în copie legalizată;
- Certificatul constatator emis de registrul comerţului seria ........... nr....................,
din data de ........................., din care să
rezulte numele, prenumele şi domiciliul asociaţilor/acţionarilor, directorilor
şi membrilor consiliului de administraţie;
- certificatul de cazier fiscal;
- Delegaţia nr.......................... din data
.........................;
- Documentul de plată a taxei de înscriere
nr.......................... din data de
........................., în copie, cu prezentarea actului în original.
Consultanţii fiscali care efectuează consultanţă
fiscală în numele societăţii sunt următorii (numele, prenumele, domiciliul,
numărul şi data carnetului profesional vizat la
zi):.......................................................................................................................
................................
Asociaţii/acţionarii, administratorii, directorii şi
membrii consiliului de administraţie sunt următorii (numele, prenumele,
domiciliul, numărul şi data carnetului profesional vizat la zi şi, după caz,
cota de participare la capitalul social al societăţii):......................................................................................................................
Data......................................................................................
Semnătura autorizată şi ştampila..........................................
ANEXA Nr. 4 la regulament
ROMÂNIA
CAMERA CONSULTANŢILOR FISCALI
AUTORIZAŢI E seria...........nr.......,
In baza art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001
privind organizarea şi exercitarea activităţii de consultanţă fiscală, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 198/2002, cu modificările
ulterioare, şi în baza art. 49 din Regulamentul de organizare şi funcţionare al
Camerei Consultanţilor Fiscali, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.052/2006, se conferă calitatea de
membru al Camerei Consultanţilor Fiscali Societăţii Comerciale .............................., înregistrată la
oficiul registrului comerţului cu nr. J 40/........................ din data de
..............................., cod unic de
înregistrare ......................, cu sediul în localitatea
............................................,
str.................................................. nr........, bl..........., sc............., et..........., judeţul/sectorul
............................................
Societatea comercială mai sus menţionată îndeplineşte
condiţiile prevăzute de lege pentru desfăşurarea activităţii de consultanţă
fiscală.
Confirmarea a avut loc în şedinţa Biroului permanent al
Camerei Consultanţilor Fiscali din data de .....................
Preşedinte,
......................................
Data eliberării.................
ANEXA Nr. 5 la regulament
REGISTRUL
consultanţilor fiscali şi al societăţilor comerciale
de consultanţă fiscală
Cap. I. - Consultanţi fiscali
persoane fizice
Subcap. A - Activi
Subcap. B - Inactivi
Nr. crt.
|
Nr./anul carnetului profesional
|
Nr./data
certificatului
de atestare emis de M.F.P.
|
Numele, iniţiala tatălui,
prenumele şi anul naşterii
|
Adresa de domiciliu (localitatea,
str., nr., bl., sc, et., ap., judeţul/sectorul)
Număr de telefon/fax
Adresa de e-mail
|
Adresa
de sediu
(localitatea,
str., nr., bl.,
sc, et., ap.,
judeţul/sectorul)
Număr
de telefon/fax
Adresa
de e-mail
|
Perioada suspendării
|
Sancţiuni disciplinare
|
Data încetării
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cap. II - Societăţi comerciale
de consultanţă fiscală
Nr. crt.
|
Nr./data autorizaţiei
|
Denumirea
societăţii
comerciale
|
Adresa de sediu
(localitatea,
str., nr., bl.,
sc, et., ap.,
judeţul/sectorul)
Număr
de telefon/fax
Adresa
de e-mail
|
Asociaţi/acţionari
directori
şi membrii
consiliilor
de administraţie
(Numele şi prenumele)
|
Domiciliul
(localitatea,
str., nr., bl.,
sc, et., ap.,
judeţul/
sectorul)
|
Nr./data carnetului profesional
|
Persoane fizice care efectuează
consultanţă
fiscală
în numele
societăţii
comerciale
(Numele
şi prenumele)
|
Domiciliul şi nr./data carnetului profesional
|
Alte menţiuni
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 6 la regulament
REGISTRUL DE EVIDENŢA
a contractelor de consultantă fiscală
Nr. crt.
|
Data înregistrării
|
Nr. şi data încheierii contractului
|
Datele de identificare
ale clientului
şi ale reprezentantului
acestuia
|
Obiectul contractului
|
Alte observaţii
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1.
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 7 la regulament
CAMERA CONSULTANŢILOR FISCALI
Biroul individual/Societatea Comercială de Consultantă
Fiscală
.....................................................................................................
CONTRACT DE CONSULTANŢĂ FISCALĂ
nr.....................................,
data............................
Incheiat între:
1. Biroul individual/Societatea
Comercială de Consultanţă Fiscală
.............................................., înregistrat/autorizată la/de Camera Consultanţilor Fiscali sub
nr........................... din data de ....................,
cu sediul în localitatea ........................,
str.................................................... nr. ..., bl. ..., sc.
..., et. ....., judeţul/sectorul ......, având C.U.I.
nr.............................................. din
data de ......................, cont bancar nr................ deschis la
...................................., prin reprezentant
........................................................................................................
(numele şi prenumele)
în calitate de
.............................................., pe de o parte, şi
2. Client (societatea comercială/persoană fizică) cu
sediul/domiciliul în localitatea .................................................., str.................................. nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., judeţul/sectorul ................,
având C.U.I. nr............................. din data
de ................................., cont bancar nr............................,
deschis la .............................., reprezentat prin ..................,
care se identifică cu (B.I./C.I./paşaport)
.......................................... şi delegaţia
......................................, pe de altă parte.
In conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului
nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea activităţii de consultanţă
fiscală, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 198/2002, cu
modificările ulterioare, şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare al
Camerei Consultanţilor Fiscali, părţile convin următoarele:
ARTICOLUL 1
Obiectul contractului
Obiectul contractului îl reprezintă ...................
(acordarea de servicii profesionale privind asistenţa de specialitate la întocmirea declaraţiilor de impozite şi
taxe, asistenţă pe probleme fiscale, asistenţă privind creanţele bugetare, cum
sunt: amenzi, penalităţi şi majorări, cu respectarea prevederilor legale în
vigoare, reprezentare în faţa organelor fiscale şi reprezentare în faţa organelor
judecătoreşti, în calitate de expert).
ARTICOLUL 2
Onorariul
2.1. Onorariul cuvenit este în cuantum de
........................................... lei
(în cifre şi litere)
2.2. Alte menţiuni cu privire la onorariu
....................................................
(termene, modalităţi de plată
etc.)
ARTICOLUL 3
Cheltuieli
3.1. Cheltuielile sunt în cuantum de
......................................................... lei.
(în cifre şi litere)
3.2. Cheltuielile aferente activităţii sus-menţionate
vor fi suportate de client, separat de plata onorariului.
ARTICOLUL 4
Clauze speciale
4.1. Raporturile dintre părţi nu pot fi dovedite decât
cu prezentul contract şi/sau în condiţiile prevăzute de regulament.
4.2. Faţă de terţi, dovada prezentului contract se
face prin împuternicire şi se poate aduce la cunoştinţă acestora numai cu
acordul expres al părţilor.
4.3. Clientul este răspunzător de exactitatea şi
realitatea documentelor şi informaţiilor pe care le furnizează consultantului
fiscal.
4.4. Consultantul fiscal are obligaţia executării cu
profesionalism a serviciilor solicitate, a respectării confidenţialităţii
informaţiilor furnizate de client şi a soluţionării lucrărilor la termenele
prevăzute în contract.
4.5. Neplata onorariului în cuantumul şi la termenele
fixate potrivit art. 2, precum şi neachitarea contravalorii cheltuielilor efectuate potrivit art. 3 dau dreptul la rezilierea de
plin drept a prezentului contract.
4.6. Litigiile dintre părţi se supun medierii Camerei
Consultanţilor Fiscali sau, după caz, instanţelor de judecată competente.
ARTICOLUL 5
Alte
clauze............................................................................................................
..........................................................................................................................................
Incheiat la
......................................, astăzi,
..............................., şi înregistrat la
nr.............................. din Registrul de evidenţă a contractelor de consultanţă fiscală, în două
exemplare originale, ambele părţi recunoscând că au
primit câte un exemplar.
Biroul individual/societatea
comercială
Atest data, conţinutul actului
şi identitatea semnatarului.
Semnătura
..............................
Client/Reprezentant
(actul de identitate ..............., seria
.................... nr........................)
Semnătura ........................
ANEXA Nr. 8 la regulament
ÎMPUTERNICIRE
Domnul/Doamna
.................................................................., în calitate
de consultant fiscal, se împuterniceşte de către client .................................., în baza
Contractului de consultanţă fiscală nr.....................................
din.........................,să exercite următoarele
activităţi................................................................. şi
să reprezinte clientul în faţa ...........................
Client/Reprezentant,
.......................................
(semnătura şi ştampila)
Atest identitatea părţilor, conţinutul contractului de
consultanţă fiscală, în baza căruia s-a emis împuternicirea.
Consultant fiscal,
...............................
(semnătura şi ştampila)
Data .................................