HOTARARE Nr.
1043 din 28 august 2007
privind cerintele de
ecoproiectare pentru produsele consumatoare de energie, precum si pentru
modificarea, completarea si abrogarea unor acte normative
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 627 din 12 septembrie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre stabileşte cerinţele de
ecoproiectare pe care trebuie să le îndeplinească produsele consumatoare de
energie, denumite în continuare PCE, la introducerea pe piaţă şi/sau punerea în
funcţiune, în scopul asigurării liberei circulaţii a acestora pe piaţa internă
şi pentru a contribui la dezvoltarea durabilă, prin creşterea eficienţei
energetice şi a protecţiei mediului, precum şi prin mărirea siguranţei în alimentarea cu energie.
(2) PCE prevăzute la alin. (1) sunt reglementate prin
măsuri de implementare.
(3) Se exceptează de la prevederile prezentei hotărâri
mijloacele de transport destinate persoanelor şi mărfurilor.
(4) Prevederile prezentei hotărâri şi măsurile de
implementare adoptate în temeiul acesteia se aplică fără a aduce atingere
legislaţiei armonizate privind gestionarea deşeurilor, a substanţelor şi
preparatelor chimice periculoase, inclusiv legislaţiei privind gazele
fluorurate cu efect de seră.
Art. 2. - In sensul prezentei hotărâri termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) PCE- un produs care,
odată introdus pe piaţă şi/sau pus în funcţiune, este dependent, pentru a
funcţiona conform utilizării pentru care a fost destinat, de un aport de
energie, cum ar fi energie electrică, combustibili fosili sau surse
regenerabile de energie, sau un produs pentru generarea, transferul şi
măsurarea acestei energii, inclusiv piese dependente de aportul de energie şi
destinate încorporării în PCE, care sunt introduse pe piaţă şi/sau puse în
funcţiune ca piese separate pentru utilizatorii finali şi a căror performanţă
de mediu poate fi evaluată independent;
b) componente şi
subansambluri - piese destinate încorporării în
PCE şi care nu sunt introduse pe piaţă şi/sau puse în funcţiune ca piese
separate pentru utilizatorii finali sau a căror performanţă de mediu nu poate
fi evaluată independent;
c) măsuri de implementare - dispoziţiile adoptate în temeiul prezentei hotărâri pentru a
stabili cerinţe în materie de ecoproiectare pentru PCE sau pentru aspectele de
mediu ale acestora;
d) introducere pe piaţă - punerea la dispoziţie a unui PCE pentru prima dată pe piaţă, în
vederea distribuirii sau utilizării acestuia, contra cost sau gratuit, indiferent de tehnica de vânzare;
e) punere în funcţiune - folosirea pentru prima dată a unui PCE, în scopul pentru care a fost
destinat, de către un utilizator final;
f) producător- persoana fizică sau juridică ce produce PCE şi care răspunde de
conformitatea acestora cu prevederile prezentei hotărâri la introducerea pe
piaţă şi/sau punerea în funcţiune a PCE în numele său ori al mărcii sale
comerciale sau pentru uzul propriu al producătorului. In absenţa unui
producător, în sensul definiţiei din prima teză, sau a unui importator, în
sensul definiţiei de la lit. h), este considerat producător orice
persoană fizică sau juridică ce introduce pe piaţă şi/sau pune în funcţiune PCE
reglementate de prezenta hotărâre;
g) reprezentant autorizat - orice persoană fizică sau juridică cu domiciliul, respectiv cu
sediul în România sau alt stat membru al Uniunii Europene care a primit din partea producătorului un
mandat scris să îndeplinească în numele acestuia toate sau o parte dintre
obligaţiile şi formalităţile prevăzute de prezenta hotărâre;
h) importator - orice
persoană fizică sau juridică cu domiciliul, respectiv cu sediul în România sau
alt stat membru al Uniunii Europene care, în cadrul activităţii sale
profesionale, introduce pe piaţă un produs dintr-o ţară terţă;
i) materiale - toate
materialele folosite pe durata ciclului de viaţă al unui PCE;
j) proiectarea produsului - setul de procese care transformă cerinţele legale, tehnice, de
securitate, funcţionale, de piaţă sau de alt tip pentru un PCE în specificaţii
tehnice pe care acesta trebuie să le îndeplinească;
k) aspect de mediu - un
element sau o funcţiune al/a unui PCE care poate interacţiona cu mediul pe
durata ciclului de viaţă al acestuia;
l) impact asupra mediului - orice modificare adusă mediului provocată integral sau parţial de
un PCE pe durata ciclului de viaţă al acestuia;
m) ciclu de viaţă - stadiile consecutive şi interdependente ale unui PCE de la
utilizarea materiei prime până la eliminarea finală a acestuia;
n) reutilizare - orice
operaţie prin care un PCE sau componentele sale, care au ajuns la finalul
primei utilizări, sunt folosite pentru acelaşi scop pentru care au fost
concepute, inclusiv folosirea în continuare a unui PCE care este returnat la un
punct de colectare, un distribuitor, un reciclator sau un producător, precum şi
refolosirea unui PCE în urma recondiţionării;
o) reciclare -
prelucrarea într-un proces de producţie a deşeurilor în scopul iniţial sau în
alte scopuri, cu excepţia valorificării energetice;
p) valorificare energetică - folosirea deşeurilor combustibile ca
mijloace de generare a energiei prin incinerare directă cu sau fără alte
deşeuri, dar cu valorificarea căldurii generate;
r) valorificare -
oricare dintre operaţiile aplicabile prevăzute în anexa nr. II B din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 426/2001, cu modificările şi completările ulterioare;
s) deşeu - semnificaţia stabilită potrivit anexei nr. I A din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 78/2000, cu modificările şi completările ulterioare;
t) deşeu periculos - deşeu definit potrivit anexei nr. I A din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000, cu
modificările şi completările ulterioare;
u) profil ecologic - o descriere, în conformitate cu măsurile de implementare aplicabile PCE, a intrărilor şi
ieşirilor, precum materiale, emisii şi deşeuri, asociate cu un PCE pe durata
ciclului său de viaţă, care sunt semnificative din punctul de vedere al
impactului său asupra mediului şi care sunt exprimate în cantităţi fizice care
pot fi măsurate;
v) performanţă de mediu a unui PCE - rezultatele gestionării de către producător a
aspectelor de mediu ale PCE, astfel cum sunt reflectate în documentaţia sa
tehnică;
w) îmbunătăţirea
performanţei de mediu - procesul de creştere a performanţei de mediu a unui PCE de-a
lungul generaţiilor succesive, chiar dacă nu se aplică pentru toate aspectele
de mediu în acelaşi timp;
x) ecoproiectare - proiectarea unui PCE cu
integrarea aspectelor de mediu, în scopul
îmbunătăţirii performanţelor de mediu ale acestuia, pe durata întregului său ciclu
de viaţă;
y) cerinţă de ecoproiectare - orice cerinţă în legătură cu un PCE sau de proiectare a unui PCE
destinată să îi îmbunătăţească performanţa de mediu sau orice cerinţă pentru
furnizarea de informaţii cu privire la aspectele de mediu ale unui PCE;
z) cerinţă generică de
ecoproiectare - orice cerinţă de ecoproiectare
bazată pe profilul ecologic al unui PCE, ca un întreg, fără a fixa valori
limită pentru anumite aspecte de mediu;
z1) cerinţă
specifică de ecoproiectare - o cerinţă de
ecoproiectare cuantificată şi măsurabilă, referitoare la un anumit aspect de
mediu al unui PCE, cum ar fi consumul de energie în timpul utilizării, calculat
pentru o unitate de performanţă de ieşire dată;
z2) standard armonizat - specificaţie tehnică adoptată de un organism de standardizare
recunoscut, în cadrul unui mandat din partea Comisiei Europene, în conformitate
cu procedura stabilită de Directiva 98/34/CE a Parlamentului European şi a
Consiliului din 22 iunie 1998 de stabilire a unei proceduri pentru furnizarea de
informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor tehnice, în scopul
elaborării unei cerinţe europene, conformarea cu acesta nefiind imperativă;
z3) standarde române care adoptă standarde europene armonizate - standardele europene armonizate adoptate ca standarde române de
organismul naţional de standardizare, Asociaţia de Standardizare din România
-ASRO;
z4) autoritate
competentă - Ministerul Economiei şi Finanţelor.
Art. 3. - (1) Se admite
introducerea pe piaţă şi/sau punerea în funcţiune numai a PCE care îndeplinesc
prevederile din măsurile de implementare aplicabile şi care poartă marcajul CE
în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri.
(2) Controlul respectării prevederilor prezentei
hotărâri se face de către organele de supraveghere a pieţei desemnate în acest
scop, la propunerea autorităţii competente, în funcţie de categoria de PCE
reglementată de măsurile de implementare.
(3) In vederea aplicării prevederilor prezentei
hotărâri organele de supraveghere a pieţei au următoarele responsabilităţi:
a) să efectueze verificări adecvate, la scară
corespunzătoare, ale conformităţii PCE şi să oblige producătorul sau
reprezentantul său autorizat să retragă PCE neconforme de pe piaţă în
conformitate cu prevederile art. 7;
b) să solicite furnizarea tuturor informaţiilor
necesare specificate în măsurile de implementare de la părţile în cauză;
c) să preleve mostre de produse şi să le supună
verificării pentru evaluarea conformităţii.
(4) Organele de supraveghere a pieţei raportează
autorităţii competente rezultatele campaniilor de supraveghere a pieţei.
(5) Autoritatea competentă informează Comisia Europeană
cu privire la rezultatele supravegherii pieţei.
(6) Consumatorii şi oricare
dintre părţile interesate pot să sesizeze organul de supraveghere a pieţei cu
privire la observaţiile pe care le au referitor la conformitatea produselor.
Art. 4. -In cazul în care producătorul sau
reprezentantul său autorizat nu are domiciliul, respectiv sediul în România sau
în alt stat membru al Uniunii Europene, obligaţia privind conformitatea PCE la
introducerea pe piaţă şi/sau punerea în funcţiune cu prevederile prezentei
hotărâri şi a măsurilor de implementare, precum şi deţinerea declaraţiei de
conformitate şi a documentelor tehnice disponibile revine importatorului.
Art. 5. - (1) Inainte de introducerea pe piaţă şi/sau
punerea în funcţiune a unui PCE reglementat de măsurile de implementare,
producătorul sau reprezentantul său autorizat are următoarele obligaţii:
a) să aplice marcajul de conformitate CE;
b) să întocmească declaraţia de conformitate prin care
garantează şi declară că PCE este conform cu toate prevederile relevante din
măsurile de implementare aplicabile.
(2) Marcajul de conformitate
CE constă în iniţialele „CE", conform modelului prezentat în anexa nr. 1.
(3) Declaraţia de conformitate conţine elementele
prevăzute în anexa nr. 2 şi face referire la măsurile de implementare
aplicabile.
(4) Se interzice aplicarea de marcaje pe un PCE într-un mod susceptibil de a induce în eroare
utilizatorii în privinţa înţelesului şi formei marcajului CE.
(5) Pentru PCE care ajung la utilizatorul final,
informaţiile prevăzute în partea a 2-a din anexa nr. 3 se furnizează în limba
română.
(6) Informaţiile la care se face referire la alin. (5)
pot să fie puse la dispoziţie şi în una sau mai multe limbi de circulaţie
europeană.
(7) Pentru aplicarea prevederilor alin. (5) se are în
vedere în special:
a) dacă informaţiile pot fi furnizate prin simboluri
armonizate, coduri recunoscute sau prin alte măsuri;
b) categoria anticipată a utilizatorilor de PCE şi
natura informaţiilor care trebuie furnizate.
Art. 6. - (1) Introducerea pe piaţă şi/sau punerea în
funcţiune a PCE conforme cu prevederile relevante ale măsurilor de implementare
aplicabile şi care poartă marcajul CE în conformitate cu art. 5 nu pot fi
interzise, restricţionate sau împiedicate din motive privind cerinţele de
ecoproiectare referitoare la parametrii de ecoproiectare prevăzuţi în partea 1 din anexa nr. 3.
(2) Introducerea pe piaţă şi/sau punerea în funcţiune
a unui PCE care poartă marcajul CE în conformitate cu art. 5 nu pot fi
interzise, restricţionate sau împiedicate din motive legate de cerinţe de
ecoproiectare referitoare la acei parametri de ecoproiectare prevăzuţi în partea
1 din anexa nr. 3, în situaţia în care măsura de implementare aplicabilă
prevede că nu este necesară nicio cerinţă în materie de ecoproiectare.
(3) Este permisă expunerea la târguri comerciale,
expoziţii şi demonstraţii a PCE care nu sunt conforme cu măsurile de
implementare aplicabile, cu condiţia să existe o indicaţie vizibilă prin care
să se precizeze că aceste PCE nu pot fi introduse pe piaţă şi/sau puse în
funcţiune până când neconformitatea nu este soluţionată.
Art. 7. - (1) In cazul în care organul de supraveghere
a pieţei constată că un PCE care poartă marcajul CE prevăzut la art. 5 şi este
utilizat pentru scopul pentru care a fost destinat nu este conform cu toate
prevederile relevante din măsurile de implementare aplicabile, producătorul sau
reprezentantul său autorizat are obligaţia să aducă PCE în conformitate cu
acestea şi/sau cu prevederile privind marcajul CE şi să pună capăt
neconformitaţii constatate.
(2) In cazul în care există suficiente dovezi că un PCE
este neconform, organul de supraveghere a pieţei adoptă măsurile necesare,
care, în funcţie de gravitatea neconformitaţii, pot ajunge până la interzicerea
introducerii pe piaţă a respectivului PCE până când se elimină neconformitatea,
stabilind un termen pentru conformare.
(3) In cazul în care se constată că neconformitatea
continuă după expirarea termenului prevăzut la alin. (2), organul de
supraveghere a pieţei decide restricţionarea sau interzicerea introducerii pe
piaţă şi/sau punerii în funcţiune a PCE respectiv sau dispune retragerea acestuia de pe piaţă şi informează
autoritatea competentă cu privire la aceste măsuri.
(4) In cazul adoptării unei decizii de restricţionare
sau interzicere de introducere pe piaţă şi/sau punere în funcţiune a unui PCE
în conformitate cu prevederile alin. (3), organul de supraveghere a pieţei are
următoarele obligaţii:
a) informează imediat partea implicată asupra deciziei
sale;
b) face cunoscute părţii implicate motivele care au
stat la baza deciziei sale;
c) aduce la cunoştinţă părţii implicate calea de atac
împotriva deciziei luate şi termenele de exercitare a acesteia.
(5) Autoritatea competentă informează imediat Comisia
Europeană şi celelalte state membre asupra deciziei adoptate în cazul aplicării
prevederilor alin. (3), indicând motivele care au stat la baza acesteia şi
menţionând în special dacă neconformitatea se datorează următoarelor cauze:
a) nerespectarea prevederilor măsurilor de
implementare aplicabile;
b) aplicarea incorectă a standardelor armonizate,
prevăzute la art. 10 alin. (2);
c) identificarea unor deficienţe ale standardelor
armonizate, prevăzute la art. 10 alin. (2).
(6) Autoritatea competentă primeşte informaţiile cu
privire la opinia Comisiei Europene asupra deciziei referitoare la aplicarea prevederilor alin. (3).
(7) Dacă se justifică, autoritatea competentă ia
măsurile necesare pentru a asigura confidenţialitatea informaţiilor pe
parcursul procedurii prevăzute la alin. (5) şi (6).
(8) Deciziile luate de organul de supraveghere a pieţei, rămase definitive, se fac publice de către autoritatea
competentă, într-un mod transparent.
Art. 8. - (1) Producătorul sau reprezentantul său
autorizat are obligaţia să asigure evaluarea conformităţii PCE cu toate
cerinţele relevante din măsurile de implementare aplicabile înainte de introducerea
pe piaţă şi/sau punerea în funcţiune a acestora.
(2) Procedurile de evaluare a conformităţii se
specifică în măsurile de implementare şi permit producătorului să aleagă între
controlul intern al proiectării prevăzut în anexa nr. 4 şi sistemul de management
prevăzut în anexa nr. 5.
(3) Atunci când există o justificare temeinică şi
proporţională cu riscul, procedura de evaluare a conformităţii se alege dintre
modulele relevante prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 71/2002 pentru
aprobarea Normelor metodologice privind modulele utilizate în diferite faze ale
procedurilor de evaluare a conformităţii produselor din domeniile reglementate,
prevăzute în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformităţii produselor,
republicată, şi a regulilor de aplicare şi utilizare a marcajului european de
conformitate CE, republicată.
(4) In cazul în care organul de supraveghere a pieţei
are indicii solide cu privire la o neconformitate probabilă a unui PCE, asigură
în cel mai scurt timp evaluarea acestuia de către un organism competent şi,
dacă este cazul, permite aplicarea de măsuri corective şi face publice
informaţiile cu privire la această evaluare.
(5) Dacă un PCE reglementat de măsurile de implementare
este proiectat de o organizaţie înregistrată în conformitate cu Regulamentul
(CE) nr. 761/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie
2001 privind participarea voluntară a organizaţiilor la un sistem comunitar de
management de mediu şi audit EMAS, publicat în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene, seria L nr. 114 din 24 aprilie 2001, şi dacă faza de
proiectare este acoperită de această înregistrare, se consideră că sistemul de
management al respectivei organizaţii îndeplineşte cerinţele prevăzute în anexa nr. 5.
(6) Dacă un PCE reglementat de măsurile de implementare
este proiectat de o organizaţie care are un sistem de management care include şi faza de proiectare şi care este
implementat în conformitate cu prevederile standardelor armonizate ale căror
numere de referinţă au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene,
se presupune că acel sistem de management este conform cu prevederile anexei
nr. 5.
(7) După introducerea pe piaţă şi/sau punerea în
funcţiune a unui PCE reglementat prin măsuri de implementare producătorul sau
reprezentantul său autorizat are obligaţia să păstreze documentele relevante,
aferente evaluării conformităţii realizate, şi declaraţia de conformitate
emisă, care trebuie să fie disponibilă pentru organele de supraveghere a pieţei
pentru o perioadă de 10 ani de la data fabricării ultimului PCE de acest tip.
(8) Documentele prevăzute la alin. (7) se pun la
dispoziţia organelor de supraveghere a pieţei în termen de maximum 10 zile de
la solicitare.
(9) Documentele privind
evaluarea conformităţii şi declaraţia de conformitate, prevăzute la alin. (7),
se elaborează în limba română şi pot să fie puse la dispoziţie şi în una sau
mai multe dintre limbile de circulaţie europeană.
Art. 9. - (1) Se consideră că un PCE care poartă
marcajul CE în conformitate cu prevederile art. 5 este conform cu măsurile de
implementare aplicabile.
(2) In cazul în care un PCE este conform cu standardele
armonizate aplicabile, ale căror numere de referinţă au fost publicate în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se consideră că acesta este conform cu
prevederile relevante din măsurile de implementare aplicabile la care aceste
standarde se raportează.
(3) Se consideră că un PCE care poartă eticheta
ecologică în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.980/2000
privind schema de acordare a etichetei ecologice, publicat în Jurnalul Oficial
al Comunităţilor Europene, seria L nr. 237 din 21 septembrie 2000, este conform
cu cerinţele de ecoproiectare din măsurile de implementare aplicabile dacă
cerinţele de acordare a etichetei ecologice sunt conforme cu cerinţele din
măsurile de implementare aplicabile.
Art. 10. - (1) Autoritatea competentă asigură, în
măsura în care este posibil, că sunt luate măsurile adecvate pentru
participarea părţilor interesate în procesul de elaborare şi monitorizare a
standardelor armonizate, prin cooptarea acestora în cadrul comitetelor tehnice
organizate la nivel naţional.
(2) In cazul în care autoritatea competentă consideră
că standardele armonizate a căror aplicare se presupune că satisface
prevederile unei măsuri de implementare nu asigură în întregime conformitatea
cu aceste prevederi, face acest lucru cunoscut comitetului prevăzut la art. 13
alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.016/2004 privind măsurile pentru
organizarea şi realizarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi
reglementărilor tehnice, precum şi al regulilor referitoare la serviciile
societăţii informaţionale între România şi statele membre ale Uniunii Europene,
precum şi Comisia Europeană, precizând motivele.
Art. 11. - (1) Măsurile de implementare pot să
stabilească cerinţe obligatorii pentru producători sau reprezentanţi autorizaţi
ai acestora care introduc pe piaţă şi/sau pun în funcţiune componente şi
subansambluri, să furnizeze producătorului de PCE care este reglementat de
măsuri de implementare informaţii relevante cu privire la compoziţia
materialelor, consumul de energie, materiale şi/sau resurse al acestor
componente sau pentru subansambluri.
(2) Furnizarea informaţiilor prevăzute la alin. (1),
precum şi a celor prevăzute în anexa nr. 3 partea a 2-a de către producător sau
reprezentantul său autorizat se face cu luarea în considerare a cerinţelor
legitime de păstrare a confidenţialităţii pentru informaţiile sensibile din punct de vedere comercial.
Art. 12. - Autoritatea competentă asigură schimbul de
informaţii şi cooperarea cu autorităţile competente din celelalte state membre
şi Comisia Europeană, utilizând în special mijloacele electronice de
comunicare.
Art. 13.-Autorităţile
responsabile încurajează întreprinderile mici şi mijlocii şi
microîntreprinderile să adopte o abordare ecologică a produselor încă din faza
de proiectare şi să se adapteze la prevederile viitoarei legislaţii europene.
Art. 14. - In conformitate cu măsurile de implementare
aplicabile, producătorii au obligaţia să furnizeze consumatorilor, în forma pe
care o consideră cea mai potrivită, informaţii cu privire la:
a) rolul pe care consumatorii îl au în utilizarea
durabilă a PCE;
b) profilul ecologic al produsului
şi beneficiile ecoproiectării, în cazul în care este prevăzut în măsurile de
implementare aplicabile.
Art. 15. - Categoriile de PCE pentru care se elaborează
măsuri de implementare sau acte de autoreglementare sunt cele care îndeplinesc
următoarele criterii:
a) reprezintă un volum semnificativ de vânzări şi
schimburi comerciale - cu titlu indicativ, peste 200.000 de unităţi anual în
cadrul Comunităţii Europene, conform celor mai recente statistici disponibile;
b) PCE are un impact semnificativ asupra mediului în cadrul Comunităţii Europene, ţinând cont de
priorităţile comunitare strategice stabilite în al 6-lea Program de acţiune
pentru mediu al Uniunii Europene, adoptat prin Decizia nr. 1.600/2002/CE, şi
luând în considerare cantităţile introduse pe piaţă şi/sau puse în funcţiune;
c) PCE prezintă un potenţial semnificativ de
îmbunătăţire a impactului asupra mediului, fără să antreneze costuri excesive,
ţinându-se cont în special de:
(i) absenţa unei legislaţii relevante sau eşecul
forţelor de piaţă de a rezolva
problema în mod adecvat;
(ii) o mare disparitate între performanţele de mediu
ale PCE care asigură o funcţionalitate echivalentă, disponibile pe piaţă.
Art. 16. - Acordurile voluntare sau alte măsuri de autoreglementare care reprezintă alternative la
măsurile de implementare se evaluează în conformitate cu prevederile anexei nr.
6.
Art. 17. - (1) Măsurile de implementare prevăd
penalităţi aplicabile pentru nerespectarea lor, care trebuie să fie efective,
proporţionale şi descurajante, ţinându-se seama de gradul de neconformitate şi
numărul de unităţi de produse neconforme introduse pe piaţă.
(2) In cazul nerespectării prevederilor art. 8 alin.
(8), organul de supraveghere a pieţei dispune interzicerea introducerii pe
piaţă sau a punerii în funcţiune a PCE.
Art. 18. - (1) La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 574/2005 privind stabilirea cerinţelor
referitoare la eficienţa cazanelor noi pentru apă caldă care funcţionează cu
combustibili lichizi sau gazoşi, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 596 din 11 iulie
2005, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 6 se abrogă.
2. La articolul 7, alineatul (5) se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„(5) Marcajul CE se aplică pe
cazane în mod vizibil, lizibil şi durabil. Este interzisă aplicarea pe aceste
produse a unor marcaje asemănătoare cu marcajul CE care pot fi confundate cu
acest marcaj. Orice alt marcaj poate fi aplicat pe cazane şi pe aparate, cu
condiţia ca vizibilitatea şi lizibilitatea marcajului CE să nu fie
reduse."
3. La articolul 9 alineatul (1), litera c) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
,,c) nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (1), (4)
şi (5) şi a celor din anexa nr. 4 pct. 9 şi din anexa nr. 5 pct. 1.3, 2.5 şi
3.5, cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei şi interzicerea comercializării
până la o dată stabilită de organul de control, de comun acord cu producătorul
sau cu reprezentantul autorizat al acestuia, după caz, pentru eliminarea
neconformităţilor;".
4. După articolul 19 se introduce un nou articol,
articolul 20, cu următorul cuprins:
„Art. 20. - Prezenta hotărâre este măsura de
implementare pentru categoria de produse cazane noi pentru apă caldă care
funcţionează cu combustibili lichizi sau gazoşi, în sensul art. 15 din
Hotărârea Guvernului nr. 1.043/2007 privind cerinţele de ecoproiectare pentru
produsele consumatoare de energie, precum şi pentru modificarea, completarea şi
abrogarea unor acte normative."
5. Anexele nr. 2 şi 3 se abrogă.
(2) Hotărârea Guvernului nr. 574/2005 privind
stabilirea cerinţelor referitoare la eficienţa cazanelor noi pentru apă caldă
care funcţionează cu combustibili lichizi sau gazoşi, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 596 din 11 iulie 2005, cu modificările şi completările aduse
prin prezenta hotărâre, se va republica, dându-se textelor o nouă numerotare.
Art. 19. - (1) După articolul 20 din Hotărârea
Guvernului nr. 1.039/2003 privind stabilirea cerinţelor referitoare la
etichetarea şi eficienţa energetică a aparatelor frigorifice de uz casnic
pentru introducerea lor pe piaţă, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 455 din 5 iulie
2007, se introduce un nou articol, articolul 21, cu următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) Prezenta hotărâre este măsura de
implementare pentru categoria de produse aparate frigorifice de uz casnic, în
sensul art. 15 din Hotărârea Guvernului nr. 1.043/2007 privind cerinţele de
ecoproiectare pentru produsele consumatoare de energie, precum şi pentru
modificarea, completarea şi abrogarea unor acte normative.
(2) Hotărârea Guvernului nr. 1.039/2003 privind
stabilirea cerinţelor referitoare la etichetarea şi eficienţa energetică a
aparatelor frigorifice de uz casnic pentru introducerea lor pe piaţă,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 455 din 5 iulie 2007, cu completările aduse prin
prezenta hotărâre, se va republica, dându-se textelor o nouă numerotare."
Art. 20. - După articolul 16 din Hotărârea Guvernului
nr. 1.160/2003 privind stabilirea cerinţelor de eficienţă energetică pentru
introducerea pe piaţă a balasturilor pentru sursele de iluminat fluorescent,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 716 din 14 octombrie 2003, se introduce un nou articol,
articolul 17, cu următorul cuprins:
„Art. 17. - Prezenta hotărâre este măsura de
implementare pentru categoria de produse balasturi pentru sursele de iluminat
fluorescent, în sensul art. 15 din Hotărârea Guvernului nr. 1.043/2007 privind
cerinţele de ecoproiectare pentru produsele consumatoare de energie şi pentru
modificarea, completarea şi abrogarea unor acte normative."
Art. 21. -Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 22. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 666/2002 privind cerinţele minime
de randament la fabricarea sau la punerea în funcţiune a generatoarelor de
căldură pentru încălzirea şi/sau producerea apei calde în clădirile
neindustriale noi sau existente şi izolaţia sistemului de distribuţie a agentului
termic pentru încălzire şi/sau producere a apei calde menajere în clădirile
neindustriale noi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 17 iulie 2002.
Prezenta hotărâre transpune Directiva 2005/32/CE a
Parlamentului şi a Consiliului din 6 iulie 2005 de instituire a unui cadru pentru stabilirea cerinţelor în
materie de ecoproiectare aplicabile produselor consumatoare de energie şi de
modificare a Directivei nr. 92/42/CEE a Consiliului si a directivelor 96/57/CE şi 2000/55/CE ale Parlamentului European
şi Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 191 din 21 septembrie 2000.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Attila Korodi
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
MARCAJUL CE
Marcajul CE trebuie să aibă o înălţime de cel puţin 5
mm. Dacă marcajul CE este redus sau mărit, proporţiile date în desenul de mai
sus trebuie să fie respectate.
Marcajul CE trebuie să fie aplicat pe PCE. Când acest
lucru nu este posibil, marcajul trebuie aplicat pe ambalaj şi pe documentele
care îl însoţesc.
ANEXA Nr. 2
DECLARAŢIA DE CONFORMITATE
Declaraţia de conformitate trebuie să conţină
următoarele elemente:
1. numele şi adresa producătorului sau ale
reprezentantului său autorizat;
2. o descriere a modelului suficient de detaliată
pentru a permite o identificare lipsită de ambiguităţi;
3. referire la standardele armonizate aplicabile, când
este cazul;
4. referire la alte standarde
sau specificaţii tehnice, când este cazul;
5. trimiterea la alte prevederi comunitare aplicabile
privind aplicarea marcajului CE, când este cazul;
6. date de identificare şi semnătura persoanei
împuternicite să angajeze răspunderea producătorului sau a reprezentantului său
autorizat.
ANEXA Nr. 3
METODA DE STABILIRE A CERINŢELOR GENERICE IN
MATERIE DE ECOPROIECTARE
Cerinţele generice în materie de ecoproiectare au
scopul de a îmbunătăţi performanţa de mediu a PCE, axându-se pe aspectele de
mediu semnificative ale acestora, fără să stabilească valori-limită. Metoda din
prezenta anexă se aplică atunci când nu este oportună stabilirea unor valori-limită
pentru grupa de produse supusă examinării. La elaborarea proiectului unei
măsuri de implementare, Comisia Europeană identifică aspectele de mediu
semnificative care se precizează în măsura de implementare.
La elaborarea măsurilor de implementare care stabilesc
cerinţele generice de ecoproiectare Comisia Europeană identifică, în funcţie de
PCE-ul reglementat de măsura de implementare, parametrii relevanţi de
ecoproiectare dintre cei enumeraţi în partea 1 a prezentei anexe, cerinţele în
materie de furnizare a informaţiilor dintre cele enumerate în partea a 2-a a prezentei anexe şi cerinţele aplicabile
producătorului enumerate în partea a 3-a a prezentei anexe.
Partea 1. - Parametri privind ecoproiectarea PCE
1.1. In măsura în care se referă la proiectarea produsului,
se identifică aspectele de mediu semnificative, urmărindu-se fazele ciclului de
viaţă al produsului, astfel:
a) alegerea şi utilizarea materiei prime;
b) fabricare;
c) ambalare, transport şi distribuţie;
d) instalare şi întreţinere;
e) utilizare;
f) sfârşitul vieţii, semnificând starea unui PCE ajuns
la finalul primei utilizări până la eliminarea finală.
1.2. Pentru fiecare fază trebuie evaluate următoarele
aspecte de mediu, dacă este relevant:
a) consumul prevăzut de materiale, energie şi alte resurse,
cum ar fi apa proaspătă;
b) emisiile anticipate, în aer, apă sau sol;
c) poluarea anticipată, prin
efecte fizice, cum ar fi zgomotul, vibraţiile, radiaţiile, cîmpurile
electromagnetice;
d) generarea de deşeuri prevăzută;
e) posibilităţi de reutilizare, reciclare şi
valorificare a materialelor şi/sau a energiei, luându-se în considerare
prevederile Hotărârii Guvernului nr. 448/2005 privind deseurile de echipamente
electrice şi electronice.
1.3. Pentru a evalua potenţialul de îmbunătăţire a
aspectelor de mediu menţionate la alineatul precedent sunt folosiţi în mod
deosebit următorii parametri, completaţi cu alţii, după caz:
a) greutatea şi volumul produsului;
b) folosirea materialelor rezultate din activităţi de
reciclare;
c) consumul de energie, apă şi alte resurse pe durata
ciclului de viaţă;
d) folosirea substanţelor clasificate ca periculoase
pentru sănătate şi/sau mediu în conformitate cu prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea şi
ambalarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase şi luând în
considerare prevederile Hotărârii Guvernului nr. 347/2003 privind
restricţionarea introducerii pe piaţă şi a utilizării anumitor substanţe şi
preparate chimice periculoase, cu modificările şi completările ulterioare, sau
prevederile Hotărârii Guvernului nr. 992/2005 privind limitarea utilizării
anumitor substanţe periculoase în echipamentele electrice şi electronice;
e) cantitatea şi natura consumabilelor necesare pentru
o funcţionare şi o întreţinere corespunzătoare;
f) refolosirea şi reciclarea cu uşurinţă exprimate
prin: numărul materialelor şi componentelor folosite, folosirea de componente
standardizate, timpul necesar pentru dezasamblare, complexitatea uneltelor
necesare pentru dezasamblare, folosirea standardelor de codificare a
componentelor şi materialelor pentru identificarea componentelor şi
materialelor adecvate pentru refolosire şi reciclare (inclusiv marcarea
pieselor din mase plastice în conformitate cu standardele ISO), folosirea materialelor
uşor reciclabile, accesul facil la componente şi materiale reciclabile
valoroase şi alte componente şi materiale reciclabile; accesul facil la
componente şi materiale reciclabile valoroase şi alte componente şi materiale
reciclabile; accesul facil la componente şi materiale care conţin substanţe
periculoase;
g) încorporarea unor componente folosite;
h) evitarea soluţiilor tehnice care sunt în detrimentul
refolosirii şi reciclării componentelor şi aparatelor în întregime;
i) prelungirea duratei de viaţă exprimate prin: durata
de viaţă minimă garantată, perioada minimă de disponibilitate a pieselor de
schimb, construcţie modulară, posibilitatea de îmbunătăţire a performanţei
produsului şi posibilitatea de reparare;
j) cantităţile de deşeuri şi deşeuri periculoase
generate;
k) emisii în atmosferă - gaze cu efect de seră, agenţi de acidifiere, compuşi organici
volatili, substanţe care depreciază stratul de ozon, poluanţi organici
persistenţi, metale grele, materii în particule fine şi în suspensie, fără a se
aduce atingere aplicării prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 332/2007 privind
stabilirea procedurilor pentru aprobarea de tip a motoarelor destinate a fi
montate pe maşini mobile nerutiere şi a motoarelor destinate vehiculelor pentru
transportul rutier de persoane sau de marfă şi stabilirea măsurilor de limitare
a emisiilor gazoase şi de particule poluante provenite de la acestea, în scopul protecţiei
atmosferei;
l) evacuări în apă - metale grele, substanţe cu efecte adverse asupra echilibrului
oxigenului, poluanţi organici persistenţi;
m) descărcări pe sol - în special levigat şi scurgeri de substanţe periculoase în faza
de utilizare a produsului, precum şi potenţialul de levigare atunci când se
elimină ca deşeu.
Partea a 2-a - Cerinţe privind furnizarea de
informaţii
Măsurile de implementare pot solicita producătorul să
furnizeze informaţii care pot influenţa modul de manipulare, folosire sau
reciclare a PCE de către alte persoane decât producătorul. Aceste informaţii
cuprind, după caz, următoarele:
a) informaţii furnizate de proiectant cu referire la
procesul de fabricaţie;
b) informaţii pentru consumatori cu privire la
aspectele şi performanţele semnificative de mediu ale unui produs, care
însoţesc produsul când este introdus pe piaţă pentru a permite consumatorului
să compare aceste aspecte ale diferitelor produse;
c) informaţii pentru consumatori cu privire la modul în
care se instalează, utilizează şi se întreţin produsele pentru a minimiza
impactul asupra mediului şi a asigura o durată optimă de viaţă, modalitatea de
gestionare corespunzătoare a acestor produse la sfârşitul ciclului de viaţă şi,
după caz, cu privire la perioada în care piesele de schimb sunt disponibile şi
posibilităţile de îmbunătăţire a performanţelor produsului;
d) informaţii pentru instalaţiile de tratare privind
dezasamblarea, reciclarea sau eliminarea acestor produse la sfârşitul ciclului
de viaţă.
Informaţiile trebuie prezentate pe produs ori de câte
ori acest lucru este posibil.
Informaţiile furnizate trebuie să ţină cont de
cerinţele impuse şi de altă legislaţie armonizată, cum ar fi Hotărârea
Guvernului nr. 448/2005 privind deseurile de echipamente electrice şi
electronice.
Partea a 3-a - Cerinţe pentru producător
1. Dacă în măsurile de implementare sunt identificate
anumite aspecte de mediu care pot fi influenţate în mod substanţial în faza de
proiectare, producătorii au obligaţia să realizeze o evaluare a unui model de
PCE pe toată durata de viaţă, bazat pe ipoteze realiste privind scopul şi
condiţiile normale de utilizare. Alte aspecte de mediu pot fi analizate în mod
voluntar de către producător.
Pe baza evaluării producătorul stabileşte profilul
ecologic al PCE. Acesta se bazează pe aspectele de mediu relevante ale produsului
şi intrările/ieşirile identificate pe durata de viaţă exprimate în cantităţi
fizice care pot fi măsurate.
2. Producătorul utilizează această evaluare pentru a
analiza soluţiile alternative de proiectare şi pentru a atinge performanţa de
mediu a produsului raportat la criterii de referinţă.
Criteriile de referinţă se identifică de Comisia
Europeană în măsurile de implementare pe baza informaţiilor obţinute în
procesul de elaborare a acestor măsuri de implementare.
Alegerea unei anumite soluţii de proiectare determină
atingerea unui echilibru rezonabil între diferitele aspecte de mediu şi între
aceste aspecte de mediu şi alte consideraţii relevante, cum sunt cele
referitoare la sănătate şi securitate, cerinţele tehnice de funcţionalitate,
calitate şi performanţă şi aspectele economice, inclusiv costurile de
fabricaţie şi comercializare, cu respectarea întregii legislaţii aplicabile.
ANEXA Nr. 4
CONTROLUL INTERN AL PROIECTĂRII
1. Prezenta anexă descrie procedura prin care producătorul
sau reprezentantul său autorizat, care îndeplineşte sarcinile prevăzute la pct.
2 din prezenta anexă, se asigură şi declară că PCE îndeplineşte cerinţele
relevante din măsura de implementare aplicabilă. Declaraţia de conformitate
poate acoperi unul sau mai multe produse şi trebuie păstrată de producător.
2. Producătorul întocmeşte un dosar cu documentaţie
tehnică. Documentaţia tehnică trebuie să permită evaluarea conformităţii unui
PCE cu cerinţele din măsura de implementare aplicabilă.
Documentaţia tehnică trebuie să cuprindă în special
următoarele:
a) o descriere generală a PCE şi a utilizării
prevăzute a acestuia;
b) rezultatele studiilor de evaluare de mediu relevante, efectuate de producător şi/sau referinţele din
literatura de specialitate sau studiile de caz referitoare la mediu, folosite
de producător pentru evaluarea, documentarea şi alegerea soluţiilor de
proiectare a produsului;
c) profilul ecologic, dacă
este prevăzut în măsura de implementare;
d) elementele specificaţiei de proiectare a
produsului referitoare la aspecte legate de proiectarea ecologică a acestuia;
e) o listă a standardelor armonizate relevante,
prevăzute la art. 10, aplicate integral sau parţial, precum şi o descriere a
soluţiilor adoptate în vederea îndeplinirii cerinţelor din măsura de
implementare aplicabilă, atunci când standardele armonizate prevăzute la art.
10 nu au fost aplicate sau atunci când aceste standarde nu acoperă în întregime
prevederile din măsura de implementare aplicabilă;
f) o copie a informaţiilor privind aspectele de
ecoproiectare a produsului furnizate în conformitate cu prevederile din partea
a 2-a a anexei nr. 3;
g) rezultatele măsurătorilor realizate referitor la
cerinţele de ecoproiectare, inclusiv detalii referitoare la conformitatea
acestor măsurători în raport cu cerinţele de ecoproiectare stabilite în măsura
de implementare aplicabilă.
3. Producătorul trebuie să ia toate măsurile necesare
pentru a se asigura că produsul este fabricat în conformitate cu specificaţiile
de proiectare menţionate la pct. 2 şi cu cerinţele din măsura de implementare
aplicabilă.
ANEXA Nr. 5
SISTEMUL DE MANAGEMENT PENTRU EVALUAREA
CONFORMITĂŢII
1. Această anexă descrie procedura prin care
producătorul care îndeplineşte obligaţiile prevăzute la pct. 2 al prezentei
anexe se asigură şi declară că PCE îndeplineşte cerinţele măsurii de
implementare aplicabile. Declaraţia de conformitate poate să fie aplicată
pentru unul sau mai multe PCE şi trebuie păstrată de către producător.
2. Pentru evaluarea conformităţii unui PCE se poate
folosi un sistem de management pentru evaluarea conformităţii, cu condiţia ca
producătorul să aplice elementele de mediu prevăzute la pct. 3 al prezentei anexe.
3. Elementele de mediu ale sistemului de management
Sunt specificate elementele sistemului de management şi procedurile prin care producătorul poate
să demonstreze că un PCE se conformează cu cerinţele aplicabile din măsurile de
implementare.
3.1 Politica privind
performanţa de mediu a produsului
Producătorul trebuie să fie capabil să demonstreze
conformitatea cu prevederile măsurilor de implementare aplicabile.
Producătorul trebuie să fie, de asemenea, capabil să
demonstreze că a creat un cadru adecvat pentru stabilirea şi revizuirea
obiectivelor şi indicatorilor de performanţă de mediu ai produsului, în vederea
îmbunătăţirii performanţei generale de mediu a produsului.
In cazul în care este prevăzut în măsurile de
implementare aplicabile, toate măsurile luate de producător pentru
îmbunătăţirea performanţei generale de mediu şi pentru stabilirea profilului
ecologic al unui PCE, prin proiectare sau producţie, trebuie să fie documentate
în mod sistematic şi organizate sub formă de proceduri şi instrucţiuni scrise.
Aceste proceduri şi instrucţiuni trebuie să conţină, în
special, o descriere adecvată a:
a) listei documentelor care trebuie pregătite pentru a
demonstra conformitatea PCE şi, dacă este relevant, care trebuie să fie
disponibile;
b) obiectivelor şi
indicatorilor performanţei de mediu a produsului, a structurii organizatorice,
a responsabilităţilor, a autorităţii managementului şi a alocării resurselor cu
privire la implementarea şi menţinerea acestor proceduri;
c) verificărilor şi testărilor care trebuie realizate
după fabricare pentru a verifica performanţa produsului în raport cu
indicatorii de performanţă de mediu;
d) procedurilor pentru controlul documentaţiei cerute
şi pentru asigurarea actualizării acesteia;
e) metodelor de verificare a
implementării şi eficienţei elementelor de mediu ale sistemului de management.
3.2 Planificarea
Producătorul stabileşte şi menţine:
a) proceduri pentru stabilirea profilului ecologic al
produsului;
b) obiectivele şi indicatorii de performanţă de mediu
ai produsului, care iau în considerare opţiunile tehnologice în funcţie de
cerinţele tehnice şi economice;
c) un program pentru atingerea acestor obiective.
3.3 Implementarea si documentarea
3.3.1. Documentaţia privind sistemul de management
trebuie să cuprindă, în principal, următoarele:
a) responsabilităţile şi autorităţile sunt definite şi
documentate pentru a asigura o performanţă de mediu eficientă a produsului şi a
raporta modul de funcţionare în scopul revizuirii şi îmbunătăţirii;
b) documentele trebuie să fie
elaborate astfel încât să indice tehnicile de control al proiectării şi de
verificare folosite, precum şi procesele şi măsurile sistematice utilizate la
proiectarea produsului;
c) producătorul elaborează şi păstrează informaţiile
care descriu elementele de mediu esenţiale ale sistemului de management, precum
şi procedurile de control ale tuturor documentelor solicitate.
3.3.2. Documentaţia privind PCE conţine, în special,
următoarele:
a) o descriere generală a PCE şi utilizarea pentru care este destinat;
b) rezultatele studiilor de evaluare de mediu relevante
realizate de producător şi/sau trimiteri la literatura privind evaluări de
mediu sau studii de caz, care sunt utilizate de producător în evaluarea,
documentarea şi alegerea soluţiei pentru proiectarea
produsului;
c) profilul ecologic, dacă este cerut în măsura de
implementare aplicabilă;
d) documente care prezintă rezultatele măsurătorilor
efectuate în sensul cerinţelor de ecoproiectare, inclusiv detalii referitoare
la conformitatea acestor măsurători în raport cu cerinţele de ecoproiectare
stabilite prin măsura de implementare aplicabilă;
e) producătorul stabileşte specificaţiile, indicând în
special standardele aplicate; atunci când nu sunt aplicate standardele
armonizate prevăzute la art. 10 sau atunci când aceste
standarde nu acoperă în întregime cerinţele din măsura
de implementare relevantă, mijloacele folosite pentru asigurarea conformităţii;
f) o copie a informaţiilor privind aspectele de
proiectare referitor la mediu ale produsului, furnizată conform prevederilor
anexei nr. 3, partea a 2-a.
3.4 Verificare si acţiuni
corective
a) producătorul trebuie să ia toate măsurile necesare
pentru a se asigura că PCE este fabricat în conformitate cu specificaţia sa de
proiectare şi cu cerinţele cuprinse în măsura de implementare aplicabilă;
b) producătorul stabileşte şi gestionează procedurile
de control şi răspuns la neconformitate şi pune în aplicare modificările, în
procedurile documentate rezultate din acţiunea corectivă;
c) producătorul efectuează, cel
puţin la fiecare 3 ani, un audit intern complet al sistemului de management cu
privire la elementele referitoare la mediu ale acestuia.
ANEXA Nr. 6
In plus faţă de cerinţele legale fundamentale conform
cărora iniţiativele de autoreglementare trebuie să fie conforme cu toate
prevederile Tratatului CE, în special celor aferente pieţei interne şi
concurenţei, precum şi cu angajamentele internaţionale ale Comisiei Europene,
inclusiv cele referitoare la comerţul multilateral, poate fi folosită
următoarea listă neexhaustivă de criterii orientative pentru a evalua
admisibilitatea iniţiativelor de autoreglementare ca o alternativă la o măsură
de implementare în sensul prezentei hotărâri:
1. Participarea
liberă
Iniţiativele de autoreglementare sunt deschise
participării operatorilor din ţări terţe atât în faza de pregătire, cât şi în
cea de implementare.
2. Valoarea adăugată
Iniţiativele de autoreglementare creează valoare
adăugată mai mare decât cea curentă în ceea ce priveşte îmbunătăţirea
performanţei de mediu generale a PCE reglementat.
3. Reprezentativitatea
Industria şi asociaţiile profesionale participante în
cadrul unei iniţiative de autoreglementare reprezintă marea majoritate a
sectorului economic relevant, cu cât mai puţine excepţii posibil. O atenţie
deosebită se acordă respectării regulilor concurentiale.
4. Obiectivele
cuantificate şi eşalonate
Obiectivele definite de părţile interesate se fixează
în termeni clari şi lipsiţi de ambiguitate, plecând de la o bază bine definită.
Dacă iniţiativa de autoreglementare acoperă un interval lung de timp, se includ
obiective intermediare. Trebuie să existe posibilitatea de a monitoriza
conformitatea cu obiectivele şi ţintele intermediare, într-un mod accesibil şi
credibil, folosind indicatori clari şi siguri. Informaţiile privind cercetarea
şi datele de bază de natură ştiinţifică şi tehnică facilitează elaborarea
acestor indicatori.
5. Implicarea
societăţii civile
In vederea asigurării transparenţei, iniţiativele de
autoreglementare se fac publice, inclusiv prin utilizarea internetului şi a
altor mijloace electronice de diseminare a informaţiei.
Aceeaşi modalitate se aplică rapoartelor de
monitorizare intermediare şi finale. Părţile interesate, inclusiv autorităţile,
industria, organizaţiile nonguvernamentale de mediu şi asociaţiile pentru
protecţia consumatorilor sunt invitate să ia poziţie faţă de orice iniţiativă
de autoreglementare.
6. Monitorizare şi
raportare
Iniţiativele de autoreglementare conţin un sistem de
monitorizare bine precizat, cu identificarea clară a responsabilităţilor pentru
industrie şi inspectori independenţi. Serviciile Comisiei Europene, în
parteneriat cu părţile implicate în iniţiativa de autoreglementare,
monitorizează atingerea obiectivelor.
Planul de monitorizare şi
raportare este detaliat, transparent şi obiectiv. Rămâne în sarcina serviciilor
Comisiei Europene, asistată de un comitet, să aprecieze dacă au fost sau nu
realizate obiectivele acordului voluntar sau alte măsuri de autoreglementare.
7. Eficienţa şi
administrarea iniţiativelor de autoreglementare
Costul administrării iniţiativelor de autoreglementare,
în special cu privire la monitorizare, nu conduce la o sarcină administrativă
disproporţionată în comparaţie cu obiectivele acestora şi cu alte instrumente
de politică disponibile.
8. Durabilitate
Iniţiativele de autoreglementare răspund obiectivelor
politice ale prezentei hotărâri, incluzând abordarea integrată, şi sunt în
concordanţă cu dimensiunile economice şi sociale ale dezvoltării durabile.
Protecţia intereselor consumatorilor în ceea ce priveşte sănătatea, calitatea
vieţii şi intereselor economice trebuie să fie integrată.
9. Compatibilitatea
măsurilor de stimulare
Este puţin probabil ca iniţiativele de autoreglementare
să conducă la rezultatele aşteptate, dacă alţi factori şi alte măsuri de
stimulare, cum ar fi presiunea pieţei, taxele şi legislaţia naţională, transmit
semnale contradictorii participanţilor la acest demers. In acest sens, coerenţa
politicilor este esenţială şi este luată în considerare la evaluarea eficienţei
unei astfel de iniţiative.