HOTARARE Nr.
1024 din 6 octombrie 2010
pentru aprobarea Strategiei
nationale privind reducerea incidentei muncii nedeclarate pentru perioada
2010-2012 si a Planului national de actiune pentru implementarea Strategiei
nationale privind reducerea incidentei muncii nedeclarate pentru perioada 2010-2012
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 740 din 5 noiembrie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Strategia naţională privind
reducerea incidenţei muncii nedeclarate pentru perioada 2010-2012, prevăzută în
anexa nr. 1, precum şi Planul naţional de acţiune pentru implementarea
Strategiei naţionale privind reducerea incidenţei muncii nedeclarate pentru perioada 2010-2012, prevăzut
în anexa nr. 2.
Art. 2. -Anexele nr. 1 şi 2 fac
parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Ioan Nelu Botiş
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
STRATEGIA NAŢIONALA
privind reducerea incidenţei muncii nedeclarate
pentru perioada 2010-2012
I. Consideraţii
generale
Munca nedeclarată este cea mai importantă problemă din
domeniul relaţiilor de muncă. Conceptul de muncă nedeclarată (cunoscută
şi sub denumirea de muncă
la negru) reprezintă acea activitate prestată de
un salariat pentru şi sub autoritatea unui angajator, persoană fizică sau
juridică, fără a fi respectate prevederile legale în vigoare privind
încheierea, executarea, modificarea, suspendarea şi încetarea contractului
individual de muncă.
In România, ca şi în ţările membre ale Uniunii
Europene, munca nedeclarată, prin natura sa, este foarte greu de stabilit cu
exactitate, astfel încât dimensiunea acestui fenomen poate fi doar estimată.
Munca nedeclarată are efecte
negative, pe termen scurt, dar mai ales pe termen lung, atât pentru individ,
cât şi pentru societate, precum şi pentru bugetul de stat, existând o relaţie
interdependentă între plata contribuţiilor şi impozitelor şi accesul la
drepturile de asigurări sociale şi alte măsuri de protecţie socială.
Neplata acestor obligaţii legale conduce, pe de o
parte, la lipsa de venituri către bugetul consolidat al statului, afectând totodată
şi sistemele de asigurare socială, iar pe de altă parte - şi cel mai important
- , la faptul că persoanele care prestează muncă nedeclarată nu pot beneficia
de niciuna dintre formele de protecţie socială prevăzute de lege.
Intrucât munca nedeclarată implică un loc de muncă
nesigur, cu perspective pe termen scurt, fără posibilităţi de progres
profesional, cu salarii mai mici decât cele de pe piaţa forţei de muncă, fără
protecţie socială, efectele negative pentru cei care prestează activitate
nedeclarată se manifestă inclusiv în poziţia economico-socială precară în
comparaţie cu salariaţii angajaţi cu forme legale.
Consecinţele muncii nedeclarate se reflectă negativ şi
în economie, prin distorsionarea mediului concurenţial. Astfel angajatorii care
nu utilizează munca declarată au mai puţine obligaţii financiare şi deci se
află în concurenţă neloială cu acei angajatori care folosesc toate tipurile de
resurse şi depun eforturi reale pentru respectarea obligaţiilor legale ce le
revin.
Munca nedeclarată se poate manifesta doar cu implicarea
celor două părţi, respectiv angajatorii şi salariaţii lor, având la bază
practici neloiale care diminuează simţul responsabilităţii necesar într-o
societate în care o parte importantă a resurselor este destinată protecţiei
sociale.
Principala cauză a perpetuării acestui fenomen îl
constituie avantajul financiar imediat, obţinut atât de angajator, cât şi de
salariat, generat de sustragerea de la plata impozitelor şi a contribuţiilor
sociale.
Este nevoie ca toate formele de combatere a muncii
nedeclarate să se încadreze în politicile de angajare, deoarece acest demers al
statului va contribui la conjugarea eforturilor de implementare a celorlalte
strategii din domeniu ale Guvernului (crearea locurilor de muncă legale, îmbunătăţirea
calităţii şi productivităţii muncii, consolidarea coeziunii sociale, eliminarea
sărăciei, evitarea distorsiunilor pieţei).
Cele mai des întâlnite forme sub care se manifestă
munca nedeclarată sunt:
- înţelegerea dintre angajator şi salariat în urma căreia
acesta din urmă acceptă să presteze munca fără semnarea unui contract
individual de muncă, fapt care îl privează de drepturile şi obligaţiile ce
decurg din lege;
- neîncheierea contractului individual de muncă pentru
perioada de probă;
- utilizarea de către persoanele fizice a unui personal
casnic pentru efectuarea unor servicii şi lucrări în gospodăriile individuale,
fără încheierea unui contract individual de muncă;
- folosirea în mod ilegal a forţei de muncă ziliere
sau sezoniere (zilieri, ucenici etc).
Gravitatea consecinţelor sociale şi economice pe care
le produce munca nedeclarată generează următoarele situaţii de risc:
- persoana care prestează munca nu are siguranţa plăţii
muncii prestate, plata făcându-se în funcţie de bunăvoinţa angajatorului şi, în
realitate, este amânată zile în şir, uneori chiar luni; în această situaţie,
evaziunea fiscală este săvârşită atât de persoana care prestează munca, cât şi
de angajator;
- persoana care prestează munca fără a avea încheiat un
contract individual de muncă este lipsită de protecţie socială: nu beneficiază
de prestaţii din asigurările sociale, asigurările de sănătate, asigurările de
şomaj, cele pentru accidente de muncă şi boli profesionale, precum şi cele
provenite din bugetul consolidat; nu i se plătesc tichete de masă, nu se bucură
de protecţia legală a femeilor şi copiilor, nu exercită drepturile colective
constituţionale (dreptul la asociere în sindicate şi negocierea contractului
colectiv de muncă), dreptul la creditare bancară;
- angajatorul este lipsit de posibilitatea legală de
a-l responsabiliza pe lucrător pentru eventualele pagube produse de acesta; de
asemenea, este lipsit de prerogativa disciplinară;
- fondurile sociale şi bugetul de stat sunt păgubite
prin sustragerea de la plata contribuţiilor sociale şi a impozitelor.
Cauzele identificate ca generatoare
de situaţii de muncă nedeclarată sunt diverse:
- nivelul ridicat atât al impozitelor, cât şi al
contribuţiilor;
- mentalitatea unor angajatori, care vizează prin
toate mijloacele posibile maximizarea profiturilor, precum şi mentalitatea
angajaţilor care caută să îşi suplimenteze veniturile, aflate de cele mai multe
ori la limita subzistenţei;
- necunoaşterea prevederilor legale în vigoare care se
asociază cu neconştientizarea deplină a consecinţelor ce derivă din
neîncheierea contractului individual de muncă;
- legislaţia deficitară în ceea ce priveşte încadrarea
în muncă a unor categorii specifice (cel mai bun exemplu în acest sens sunt
zilierii folosiţi cu precădere în activităţi agricole şi sezoniere);
- existenţa unor categorii de lucrători care prestează
muncă sub limita impusă de lege de 2 ore pe zi şi 10 ore pe săptămână;
- birocraţia excesivă pentru înregistrarea actelor;
- numărul redus de angajatori ofertanţi de locuri de
muncă, ceea ce determină acceptarea prestării muncii nedeclarate;
- lipsa armonizării legislative
dintre flexibilitatea formelor de angajare şi protecţia salariatului
materializată în restricţii excesive ale angajatorului cu privire la
modalităţile de derulare şi încetare a raporturilor juridice de muncă.
Indiferent sub ce formă s-ar
manifesta, munca nedeclarată nu are doar o singură cauză, fapt care determină
menţinerea acestui fenomen într-un cerc vicios al cauzelor şi din partea
angajatorului şi din partea salariatului.
Domeniile care înregistrează o prevalentă a muncii
nedeclarate sunt variate: construcţii, exploatarea şi industrializarea
lemnului, agricultură, industria textilă, micul comerţ, micii transportatori,
panificaţie, industria alimentară şi prestările de servicii, asociaţiile de
proprietari.
Categoriile de persoane
depistate că lucrează fără forme legale de angajare sunt:
- persoane cu nivel de educaţie scăzut;
- persoane fără calificare profesională sau cu
calificare redusă;
- şomerii, care nu doresc să îşi piardă beneficiile şi
ajutoarele sociale;
- tinerii, care de cele mai
multe ori nu au experienţa necesară şi care nu conştientizează importanţa
contribuţiei la fondurile de asigurări sociale;
- persoanele lipsite de venituri sau cu venituri reduse;
- persoanele care doresc să îşi suplimenteze veniturile
prin practicarea muncii la gri, care poate fi definită ca acea formă de prestare a activităţii în
care salariatul încasează o parte a drepturilor salariale fără ca asupra
acestora să se manifeste politica fiscală a statului;
- pensionarii;
- cetăţenii străini;
- copiii, pentru care consecinţele prestării unei
activităţi în afara cadrului legal pot avea repercusiuni grave asupra
dezvoltării fizice şi psihice ulterioare.
Avându-se în vedere toate aceste aspecte, este necesară
adoptarea prezentei strategii naţionale.
II. Concept, obiectiv, principii
1. Concept
Strategia naţională privind reducerea incidenţei muncii
nedeclarate pentru perioada 2010-2012, denumită în continuare Strategie, reprezintă un ansamblu de
acţiuni interinstituţionale prin care se urmăresc atât depistarea şi combaterea
muncii nedeclarate, cât şi conştientizarea societăţii cu privire la
consecinţele negative ale acesteia. Aceste acţiuni se vor desfăşura într-un
cadru instituţionalizat prin colaborarea instituţiilor statului şi a societăţii
civile.
Strategia materializează principiile generale şi
liniile directoare care stau la baza politicii statului român de diminuare a
muncii nedeclarate, prin încurajarea părţilor să încheie contract individual de
muncă, reglementat prin norme juridice specifice, care să asigure protecţia
salariaţilor, prin mijloacele obişnuite de acţiune, inclusiv prin utilizarea
măsurilor coercitive, a stimulării ocupării forţei de muncă, a diminuării impozitelor,
a reformei indemnizaţiilor, în colaborare cu partenerii sociali.
2. Obiectiv
Obiectivul general al Strategiei îl reprezintă
diminuarea muncii nedeclarate, încadrarea unui număr cât mai mare de angajaţi
cu contracte individuale de muncă în vederea reducerii riscurilor generate de
practicarea muncii nedeclarate în toate domeniile
economico-sociale.
Inspecţia Muncii acţionează cu precădere pentru
prevenirea, depistarea şi sancţionarea muncii nedeclarate, urmărind ca prin
mijloace proprii să combată şi să diminueze acest fenomen.
3. Principiile pe
care se întemeiază Strategia:
3.1. principiul
legalităţii - presupune respectarea prevederilor Constituţiei şi legislaţiei
naţionale în materie, precum şi a tuturor prevederilor relevante din legislaţia
muncii, bazată pe garantarea drepturilor omului;
3.2. principiul acţiunii unitare - vizează atât
implementarea unitară a politicii statului şi a prevederilor legale în domeniul
identificării şi combaterii cazurilor de muncă nedeclarată, cât şi
implementarea concertată la toate nivelurile şi de către toţi factorii
responsabili;
3.3. principiul
nediscriminării - presupune implementarea prezentei strategii cu respectarea
egalităţii de şanse, excluderii privilegiilor şi discriminării;
3.4. principiul prevenirii conform căruia înlăturarea
în timp util a premiselor de apariţie a muncii nedeclarate este imperativă şi
prioritară;
3.5. principiul flexibilităţii - presupune adaptarea
periodică a politicii şi a măsurilor de implementare în domeniul identificării
şi combaterii cazurilor de muncă nedeclarată, acordându-se consideraţia
necesară realităţilor economice, sociale şi culturale, la nivel intern,
regional şi internaţional;
3.6. principiul transparenţei - presupune
implementarea unei politici active de informare şi, după caz, consultarea
partenerilor sociali cu privire la deciziile şi procedurile aplicate în
contextul identificării şi combaterii cazurilor de muncă nedeclarată.
III. Direcţii
prioritare de acţiune
1. Prevenirea cazurilor de muncă nedeclarată
Pentru prevenirea cazurilor de muncă nedeclarată,
Inspecţia Muncii are în vedere conştientizarea societăţii civile cu privire la
consecinţele practicării muncii nedeclarate, prin următoarele mijloace:
1.1. realizarea unor campanii de informare adresate
angajatorilor şi angajaţilor care să aibă ca obiect evidenţierea efectelor
negative ale muncii la negru;
1.2. realizarea unor mese rotunde, la nivelul
inspectoratelor teritoriale de muncă, în colaborare cu organizaţiile sindicale
şi patronale, cu participarea unor experţi în legislaţia muncii, sociologi,
economişti, psihologi, reprezentanţi ai Casei Naţionale de Pensii şi Alte
Drepturi de Asigurări Sociale, Ministerului Sănătăţii, Ministerului Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului, Ministerului Finanţelor Publice etc, pe
teme ce au ca obiect relaţiile de muncă şi interferenţa lor cu celelalte
relaţii sociale;
1.3. conceperea şi editarea de către Inspecţia Muncii a
unui ghid pentru angajaţi şi angajatori privind dezavantajele practicării muncii
nedeclarate şi distribuirea gratuită în şcoli profesionale, licee, facultăţi,
prin intermediul inspectoratelor teritoriale de muncă;
1.4. realizarea unui contact permanent cu mass-media
locală, în vederea formării unei atitudini civice corespunzătoare şi
responsabile, nefavorabile muncii nedeclarate;
1.5. crearea pe site-ul Inspecţiei Muncii a unei
pagini web care să ofere cetăţenilor interesaţi informaţii despre încadrarea în
muncă potrivit legislaţiei în vigoare;
1.6. discuţii în cadrul emisiunilor radiofonice şi al
emisiunilor televizate de mare audienţă, organizate la nivelul fiecărui
inspectorat, privind identificarea şi combaterea muncii nedeclarate;
1.7. instruirea reprezentanţilor angajatorilor privind
obligaţiile acestora în raporturile de muncă cu salariaţii, cu ocazia
acţiunilor de îndrumare şi control efectuate de inspectorii de muncă;
1.8. implicarea activă a partenerilor sociali fie prin
colaborări directe cu Inspecţia Muncii, fie prin Consiliul Economic şi Social,
în sprijinirea promovării legislaţiei necesare şi a accesării unor fonduri
destinate Inspecţiei Muncii pentru prevenirea muncii
nedeclarate.
2. Identificarea
cazurilor de muncă nedeclarată
Depistarea cazurilor de muncă nedeclarată reprezintă
unul dintre obiectivele
principale ale Inspecţiei Muncii, având în vedere că măsurile dispuse de către
inspectorii de muncă şi sancţiunile contravenţionale aplicate conduc la
descurajarea practicării muncii nedeclarate. In acest sens, mijloacele de
informare vor fi extinse prin:
2.1. înfiinţarea liniei telefonice directe munca
nedeclarată;
2.2. folosirea în incinta inspectoratelor a unor cutii poştale, unde persoanele interesate pot furniza
informaţii privind munca nedeclarată, fără să îşi decline identitatea;
2.3. controale de fond şi tip „campanii" în
sectoarele de activitate cu incidenţă mare în utilizarea muncii nedeclarate;
2.4. desfăşurarea de controale încrucişate, pe baza
unor protocoale de colaborare cu alte instituţii „de linie" cu practici
noi de control şi controale interjudeţene;
2.5. mediatizarea sporită a aspectelor negative ale
muncii nedeclarate, prin prezentarea rezultatelor acţiunilor de control.
3. Combaterea
cazurilor de muncă nedeclarată
Principalele căi de acţiune în vederea combaterii
cazurilor de muncă
nedeclarată sunt:
3.1. remedierea efectului direct al practicării muncii
nedeclarate, prin obligarea angajatorilor de a încheia în formă scrisă
contracte individuale de muncă pentru persoanele identificate că prestează
muncă nedeclarată;
3.2. intensificarea controalelor la angajatorii la
care au fost depistate cazuri de muncă nedeclarată;
3.3. dispunerea măsurilor cu
caracter obligatoriu pentru respectarea prevederilor legale în domeniul
relaţiilor de muncă şi urmărirea modului de îndeplinire a acestora la termenele
stabilite;
3.4. mediatizarea la nivel naţional a Strategiei prin
difuzarea de spoturi publicitare prin intermediul Societăţii Române de
Televiziune şi Societăţii Române de Radiodifuziune;
3.5. mediatizarea pe plan local prin organizarea de către inspectoratele teritoriale de muncă a unor
conferinţe de presă, mese rotunde, în care se transmit mesaje adresate tuturor
cetăţenilor cu privire la dezavantajele prestării muncii nedeclarate;
3.6. propuneri de colaborare cu diferite posturi radio-tv în vederea realizării unor emisiuni care să
permită tuturor participanţilor de pe piaţa muncii să intervină şi să abordeze
problemele pe care le ridică în practică aplicarea restrictivă a legislaţiei
muncii.
IV. Implementare şi
cooperare
1. Implementare
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
asigură coordonarea tuturor activităţilor în legătură cu implementarea
Strategiei.
Mijloacele de implementare practică a Strategiei vor fi
cuprinse într-un plan de acţiune care va stabili activităţile concrete şi
responsabilităţile ce revin tuturor factorilor implicaţi.
2. Rolul Inspecţiei
Muncii referitor la politica naţională privind identificarea şi combaterea
cazurilor de muncă nedeclarată
Inspecţia Muncii, organ de specialitate al administraţiei
publice centrale, în subordinea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale, exercită controlul aplicării legislaţiei în domeniul muncii,
relaţiilor de muncă, securităţii şi sănătăţii în muncă şi are ca obiectiv major
asigurarea unui mediu de muncă sigur şi sănătos.
Inspecţia Muncii a fost înfiinţată şi organizată prin
Legea nr. 108/1999 privind înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii,
republicată, în conformitate cu prevederile Convenţiei Organizaţiei
Internaţionale a Muncii nr. 81 privind inspecţia muncii din 1947, ratificată de
România prin Decretul 284/1974.
Obiectivele Inspecţiei Muncii, stabilite prin Legea nr.
108/1999, republicată, sunt:
• controlul aplicării prevederilor legale privind
relaţiile de muncă, sănătatea şi securitatea în muncă, protecţia angajaţilor
care lucrează în condiţii deosebite şi a prevederilor legale referitoare la
asigurările sociale;
• informarea autorităţilor competente despre
deficienţele legate de aplicarea corectă a prevederilor legale în vigoare;
• furnizarea de informaţii
celor interesaţi despre cele mai eficace mijloace de respectare a legislaţiei
muncii;
• asistarea tehnică a angajatorilor şi angajaţilor,
pentru prevenirea riscurilor profesionale şi a conflictelor sociale;
• iniţierea de propuneri adresate Ministerului Muncii,
Familiei şi Protecţiei Sociale pentru îmbunătăţirea legislaţiei existente şi
elaborarea de noi acte legislative în domeniu.
Pentru implementarea Strategiei, Inspecţia Muncii îşi
propune ca obiective:
obiectiv: Dezvoltarea şi consolidarea continuă a capacităţii instituţionale a Inspecţiei
Muncii prin:
• îmbunătăţirea cadrului
legislativ;
• dezvoltarea sistemului informaţional al instituţiei
astfel încât să faciliteze adoptarea unor decizii eficiente privind
identificarea şi combaterea cazurilor de muncă nedeclarată;
• mediatizarea modificărilor legislative în domeniul
relaţiilor de muncă şi a cazurilor grave de încălcare a legislaţiei;
• perfecţionarea profesională a inspectorilor de muncă;
• creşterea numărului de inspectori de muncă;
• aplicarea metodelor de inspecţie aliniate bunelor
practici din statele membre ale Uniunii Europene;
• perfecţionarea dinamică a metodelor de lucru şi de
urmărire a eficienţei acţiunilor de control, având în vedere ca, pe măsură ce
acţiunile de control ale Inspecţiei Muncii se intensifică, cei care recurg la
utilizarea muncii nedeclarate găsesc noi căi de a eluda legea.
obiectiv: Prevenirea
muncii nedeclarate prin organizarea unei campanii naţionale de informare şi
schimbare a atitudinii faţă de' munca nedeclarată cu următoarele rezultate:
• informarea permanentă a angajatorilor pe parcursul
desfăşurării controalelor propriu-zise sau cu ocazia oricăror alte contacte
directe cu angajatorii, cu privire la obligaţiile ce le revin în domeniul
relaţiilor de muncă;
• conştientizarea angajaţilor şi a angajatorilor
privind consecinţele sociale pe care ie au prestarea şi folosirea muncii
nedeclarate;
• mediatizarea campaniilor sectoriale prin strânsa
colaborare cu presa centrală şi locală, în vederea formării unei atitudini
civice corespunzătoare şi responsabile, nefavorabile muncii nedeclarate.
obiectiv: Intensificarea
acţiunilor de combatere a muncii nedeclarate prin organizarea acţiunilor de
control tip campanie privind:
• angajarea persoanelor şi executarea contractelor
individuale de muncă;
• munca copilului;
• munca străinilor;
• activităţile susceptibile utilizării frecvente a
muncii nedeclarate.
3. Cooperare
interinstituţională
Cooperarea interinstituţională asigură o concepţie unitară
de acţiune în domeniul identificării şi combaterii cazurilor de muncă
nedeclarată şi buna colaborare dintre Inspecţia Muncii şi celelalte autorităţi
publice centrale şi locale, organizaţii negjjvernamentale, cu atribuţii în
domeniu.
In acest sens, Inspecţia Muncii a încheiat protocoale
de cooperare în vederea diminuării fenomenului muncii nedeclarate cu
următoarele instituţii:
- Inspectoratul General al Poliţiei Române;
- Autoritatea pentru Străini;
- Garda Financiară;
- Inspectoratul de Stat în Construcţii;
- Oficiul Naţional al
Registrului Comerţului;
- Oficiul Român pentru Imigrări;
- Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
- Jandarmeria Română.
Prin aceste protocoale instituţiile semnatare şi-au
asumat ca responsabilitate informarea operativă cu privire la existenţa
situaţiilor în care se desfăşoară muncă nedeclarată.
Cooperarea între instituţii are un caracter permanent,
fiind esenţială pentru implementarea eficientă a Strategiei.
Cooperarea interinstituţională urmăreşte creşterea
gradului de interoperabilitate şi reducerea costurilor materiale şi umane, prin
utilizarea eficientă a bazelor de date existente şi schimbul de informaţii
relevante, de natură să susţină luarea celor mai bune decizii sectoriale.
La nivel local, inspectoratele teritoriale de muncă vor
stabili relaţii directe cu alte instituţii, cum sunt:
- prefecturile şi primăriile locale;
- Garda Financiară;
- Agenţia Naţională de Administrare Fiscală prin
unităţile sale subordonate;
- inspectoratul judeţean de poliţie;
- inspectoratul judeţean al jandarmeriei;
- inspectoratul teritorial în construcţii;
- mass-media locală.
Inspecţia Muncii are intenţia de a încheia un protocol
de cooperare cu partenerii sociali, protocol care va avea ca obiectiv
informarea reciprocă cu privire la cazurile de muncă nedeclarată.
4. Dezvoltarea
cooperării cu organisme şi instituţii internaţionale
Pe lângă cooperarea la nivel naţional, este necesară
promovarea schimbului de experienţă în domeniul de competenţă al Inspecţiei
Muncii cu organisme şi instituţii internaţionale, prin:
- organizarea de seminare şi conferinţe, cu
participarea unor experţi din state membre ale Uniunii Europene;
- iniţierea şi derularea de programe de înfrăţire
instituţională privind alinierea la cele mai bune practici ale Uniunii Europene
în ceea ce priveşte fenomenul de muncă nedeclarată.
5. Resurse umane,
infrastructura şi modalităţi de finanţare
5.1. Resurse umane şi perfecţionarea pregătirii
Atingerea obiectivelor Strategiei presupune, în mod
obligatoriu, asigurarea resurselor umane atât din punct de vedere numeric, cât şi al pregătirii profesionale şi necesită:
• asigurarea necesarului de personal de control cu
atribuţii în domeniu, după efectuarea unor analize şi evaluări;
• recrutarea personalului după criterii riguroase de
selecţie;
• elaborarea unei concepţii
unitare deformare a personalului;
• pregătirea inspectorilor de muncă în conformitate cu
practicile europene.
5.2. Infrastructura
Inspecţia Muncii, instituţie abilitată să implementeze
Strategia, trebuie să beneficieze de o infrastructură modernă adaptată la
cerinţele unui management eficient în acest domeniu, capabil să asigure
flexibilitatea actului de control.
Inspectorii de muncă vor fi dotaţi cu mijloacele
necesare eficientizării controlului conform Planului naţional de acţiune de
implementare a Strategiei naţionale privind reducerea incidenţei muncii
nedeclarate pentru perioada 2010-2012.
5.3. Modalităţi de finanţare
Resursele financiare necesare implementării Strategiei
provin, în principal, din:
• sume alocate de la bugetul de stat;
• fonduri din partea Uniunii
Europene, alocate în cadrul programelor de asistenţă financiară nerambursabilă.
V. Monitorizare, evaluare
Inspecţia Muncii va monitoriza în permanenţă, în
perioada de aplicare a Strategiei, dinamica fenomenului pe ansamblu, integrarea
persoanelor în cauză în piaţa legală de forţă de muncă şi în sistemele de
asigurare socială. Totodată se va urmări periodic dinamica fenomenului muncii
nedeclarate prin analize sectoriale şi prin adaptarea măsurilor specifice care
se impun.
Pe baza rezultatelor obţinute,
Inspecţia Muncii va face o evaluare, atât la nivelul fiecărui judeţ, cât şi la
nivel naţional, ceea ce va conduce la stabilirea acţiunilor viitoare privind
combaterea fenomenului muncii nedeclarate.
Eficienţa activităţii de control desfăşurate în vederea
identificării angajatorilor care folosesc munca nedeclarată se reflectă în
creşterea numărului de contracte individuale de muncă înregistrate declarate şi
implicit în creşterea contribuţiilor la sistemele de asigurare socială.
Prin Planul naţional de acţiune
de implementare a Strategiei Naţionale privind reducerea incidenţei muncii
nedeclarate pentru perioada 2010-2012 s-au stabilit următorii indicatori
specifici de evaluare:
- numărul de angajatori controlaţi;
- numărul de salariaţi ai angajatorilor controlaţi;
- numărul de angajatori care folosesc munca
nedeclarată;
- numărul de persoane depistate că prestează muncă
nedeclarată;
- numărul de contracte individuale de muncă încheiate
şi înregistrate la inspectoratele teritoriale de muncă pentru persoanele
depistate fără forme legale de angajare.
ANEXA Nr. 2
PLANUL NAŢIONAL DE ACŢIUNE
pentru implementarea Strategiei naţionale privind
reducerea incidenţei muncii nedeclarate pentru perioada 2010-2012
Obiectiv
|
Activităţi
|
Rezultate
|
Responsabilitate
|
Buget (lei)
|
Termen
|
2010
|
2011
|
2012
|
1. Dezvoltarea şi consolidarea
capacităţii
instituţionale a Inspecţiei
Muncii
|
A. Imbunătăţirea cadrului legislativ:
- modificarea Legii nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi
organizarea Inspecţiei Muncii, republicată;
- adoptarea de acte normative care să reglementeze munca
sezonierilor şi a zilierilor.
B. Eficientizarea actelor de control prin:
- perfecţionarea profesională continuă a inspectorilor de muncă;
- creşterea numărului de inspectori de muncă.
|
Intărirea capacităţii de control a instituţiei prin:
- reorganizarea sistemului de selecţie;
- crearea unui sistem specific de evaluare a performanţelor
individuale.
Creşterea numărului de controale
Creşterea calităţii actului de control al
inspectorului de muncă
Creşterea numărului de angajatori controlaţi
Reducerea timpului afectat acţiunii de
control
|
Ministerul
Muncii,
Familiei şi
Protecţiei
Sociale
Inspecţia
Muncii
Inspecţia Muncii
|
|
|
|
trimestrul IV 2010
|
2. Prevenirea
muncii nedeclarate
|
Organizarea unei campanii naţionale de
informare şi schimbare a atitudinii faţă de munca nedeclarată:
- realizarea de materiale informative (afişe, pliante, broşuri);
- realizarea şi distribuirea unui ghid adresat angajatorilor şi
angajaţilor cu privire la legislaţia muncii, legislaţia asigurărilor sociale
şi legislaţia fiscală;
- punerea în funcţiune a unui Tel-Verde care va furniza
informaţiile de bază privind legislaţia muncii;
- organizarea pe plan local de acţiuni de informare pe tema
identificării şi combaterii muncii nedeclarate, cu participarea instituţiilor
publice implicate, a societăţii civile şi organizaţiilor nonguvernamentale;
- realizarea unei campanii publicitare intensive pe posturile
naţionale de televiziune/radio privind riscurile muncii nedeclarate;
- publicarea pe site-urile inspectoratelor teritoriale de muncă a
angajatorilor depistaţi cu muncă nedeclarată;
- mediatizarea consecinţelor negative sociale, economice şi
psihologice ale fenomenului.
|
Conştientizarea populaţiei şi angajatorilor privind dezavantajele muncii nedeclarate
|
Inspecţia Muncii
Inspectoratele teritoriale de muncă
|
106.450
106.450
|
|
|
noiembrie
2010 noiembrie
2010
|
Reacţia rapidă şi eficientă a partenerilor sociali şi, în
special, a reprezentanţilor salariaţilor, dar şi a societăţii civile în faţa
cazurilor de muncă nedeclarate prin sesizarea şi sprijinirea autorităţilor în
timp util Schimbarea mentalităţii în societatea românească
|
|
38.300
(punere în
funcţiune şi
abonament
3 luni)
|
45.000 (abonament)
|
47.000 (abonament)
|
noiembrie 2010
lunar,
începând
cu luna
octombrie
2010
|
Obiectiv
|
Activităţi
|
Rezultate
|
Responsabilitate
|
Buget (lei)
|
Termen
|
2010
|
2011
|
2012
|
3. Intensificarea acţiunilor de
combatere a
muncii nedeclarate
|
- controlul îndeplinirii cerinţelor
legale pentru angajarea persoanelor, precum şi controlul modului de executare
a contractelor individuale de muncă;
- controlul respectării legislaţiei cu privire la munca
copilului;
- controlul respectării legislaţiei cu privire la munca
străinilor;
- controlul activităţilor susceptibile de utilizare frecventă a
muncii nedeclarate: agricultură (munca sezonieră), construcţii (în regie
proprie), comerţ (stradal şi în pieţe), turism (catering şi alte servicii),
imobiliare (închirieri către persoane fizice), modeling etc;
- controale comune cu instituţiile cu care Inspecţia Muncii a
încheiat protocoale de colaborare.
|
Creşterea numărului contractelor individuale de muncă
înregistrate la inspectoratele teritoriale de muncă prin diminuarea fenomenului muncii nedeclarate
|
Inspecţia Muncii
Inspectoratele teritoriale de muncă
|
298.000
(cotă
benzină,
diurnă,
cazare -
pentru
realizarea
obiectivului 3)
|
400.000
(cotă
benzină,
diurnă,
cazare -
pentru
realizarea
obiectivului 3)
|
400.000
(cotă
benzină,
diurnă,
cazare -
pentru
realizarea
obiectivului 3)
|
lunar pe sectoare de
activitate
începând cu
luna
octombrie
2010
|
4. Monitorizarea
implementării
Strategiei
naţionale privind
reducerea
incidenţei muncii
nedeclarate
pentru
perioada
2010-2012
|
1. Urmărirea indicatorilor specifici de evaluare:
- numărul de angajatori controlaţi;
- numărul de salariaţi ai angajatorilor controlaţi;
- numărul de angajatori care folosesc muncă nedeclarată;
- numărul de persoane depistate că lucrează fără forme legale;
- numărul de contracte individuale de muncă încheiate ca urmare a
depistării muncii nedeclarate.
2. Valorificarea informaţiilor rezultate în urma controalelor şi
mediatizarea acestora prin publicarea unui raport anual cu privire la
acţiunile puse în practică şi la rezultatele obţinute, inclusiv a unor
statistici cu privire la munca nedeclarată.
|
Diminuarea fenomenului muncii nedeclarate
|
Inspecţia Muncii
Inspectoratele teritoriale de muncă
|
|
|
|
trimestrial
anual
|
5. Cooperare
internă şi internaţională
|
1. Cooperarea cu toate instituţiile cu responsabilităţi pe piaţa
muncii în vederea schimbului de informaţii pentru identificarea muncii
nedeclarate
2. Încheierea/Reactualizarea de protocoale de colaborare între
instituţiile implicate în identificarea şi combaterea muncii nedeclarate
3. Colaborarea cu organizaţiile patronale şi cele sindicale
implicate în structurile tripartite în vederea sprijinirii implementării
componentelor strategice - informare, educaţie şi pregătire profesională, servicii de mediere a muncii
4. Iniţierea şi derularea de programe de înfrăţire
instituţională privind alinierea Inspecţiei Muncii la cele mai bune practici
ale Uniunii Europene în ceea ce priveşte pregătirea personalului privind
identificarea şi combaterea muncii nedeclarate
5. Analize periodice ale rezultatelor colaborării sus-menţionate
|
Depistarea cazurilor de muncă nedeclarată prin acţiuni comune cu
instituţiile cu responsabilităţi pe piaţa muncii
|
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
Inspecţia Muncii
Inspectoratele teritoriale de muncă
|
|
|
|
semestrial
|
TOTAL
|
549.200
|
445.000
|
447.000
|
|