HOTARARE din 23 ianuarie 2001
in cauza Brumarescu impotriva Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 758 din 28 noiembrie 2001
HOTARAREA CURTII EUROPENE A DREPTURILOR OMULUI
in cauza Brumarescu impotriva Romaniei
(Cererea nr. 28.342/95)
(Satisfactie echitabila)
In cauza Brumarescu impotriva Romaniei,
Curtea Europeana a Drepturilor Omului, constituita in Marea Camera formata
din urmatorii judecatori:
domnul L. Wildhaber, presedinte;
doamna E. Palm;
domnii C.L. Rozakis;
J.-P. Costa;
L. Ferrari Bravo;
L. Caflisch;
L. Loucaides;
P. Kuris;
W. Fuhrmann;
K. Jungwiert;
sir Nicolas Bratza;
doamna N. Vajic;
domnul J. Hedigan;
doamna W. Thomassen;
domnii T. Pantiru;
E. Levits, judecatori;
L. Mihai, judecator ad-hoc;
si, de asemenea, doamna M. de Boer-Buquicchio, grefier adjunct,
dupa ce a deliberat in Camera de Consiliu, in zilele de 18 octombrie 2000
si 10 ianuarie 2001, pronunta urmatoarea hotarare, adoptata la data de 10
ianuarie 2001:
PROCEDURA
1. Curtea a fost sesizata de catre un cetatean roman, domnul Dan Brumarescu
(reclamantul), la 3 noiembrie 1998 si de catre Comisia Europeana a Drepturilor
Omului (Comisia) la 6 noiembrie 1998, in termenul de trei luni prevazut de
fostele articole 32 alin. 1 si 47 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale (conventia). La originea cauzei se afla o
plangere (nr. 28.342/95) indreptata impotriva Romaniei, introdusa la Comisie la
data de 9 mai 1995 de domnul Brumarescu, in conformitate cu fostul articol 25
din conventie.
2. In hotararea din 28 octombrie 1999 (hotararea cu privire la fondul
cauzei) Curtea a concluzionat in unanimitate ca a existat o incalcare a art. 6
alin. 1 din conventie si a art. 1 din Protocolul nr. 1. In ceea ce priveste
art. 1 din Protocolul nr. 1 aditional la conventie a apreciat ca in cauza nu a
existat nici o justificare pentru lipsirea de proprietate si ca, in orice caz,
nu a fost respectat un just echilibru, reclamantul trebuind sa suporte si
continuand sa suporte o sarcina exorbitanta, incompatibila cu dreptul sau la
respectarea proprietatii (CEDH 1999 - VII, alin. 79 - 80).
3. In temeiul art. 41 din conventie, reclamantul a solicitat acordarea unei
satisfactii echitabile in valoare de cateva sute de mii de dolari S.U.A. (USD),
reprezentand despagubiri pentru prejudiciul suferit si, de asemenea, a
solicitat acordarea cheltuielilor de judecata.
4. Avand in vedere ca problema aplicabilitatii art. 41 nu putea fi inca
solutionata, prin hotararea principala s-a dispus amanarea discutarii acestei
chestiuni. Curtea a invitat Guvernul si pe reclamant sa depuna in termen de
trei luni observatii scrise asupra aplicabilitatii art. 41 si a invitat partile
sa ii comunice cu precadere orice fel de intelegere la care s-ar fi putut
ajunge (ibidem, alin. 84 si pct. 4 din dispozitiv). Prin urmare, presedintele a
acordat termen pe data de 15 aprilie 2000.
5. Guvernul a transmis observatiile la datele de 28 ianuarie si 15 martie
2000, iar reclamantul, la datele de 25 ianuarie, 14 martie si 14 aprilie 2000.
6. La data de 8 iunie 2000, in temeiul art. 61 alin. 3 din Regulamentul
Curtii, presedintele a acordat domnului Mircea Dan Mirescu permisiunea de a
prezenta observatii scrise cu privire la anumite aspecte ale cauzei. Aceste
observatii au fost primite de catre Curte la data de 30 mai 2000.
7. In conformitate cu dispozitiile art. 61 alin. 5 din regulament, Guvernul
a prezentat in scris raspunsul sau la data de 21 iulie 2000, iar reclamantul,
la datele de 11 septembrie, 2 octombrie si 17 noiembrie 2000.
8. Din documentele prezentate de catre parti rezulta ca apelul declarat de
reclamant impotriva hotararii din 21 aprilie 1999 (hotararea pe fond, alin. 30)
a fost respins de Tribunalul Bucuresti la data de 28 februarie 2000. Sesizat in
temeiul Legii nr. 112/1995, tribunalul a decis ca, in conformitate cu
dispozitiile acestei legi, reclamantul avea dreptul doar la despagubiri.
Impotriva acestei decizii reclamantul a declarat recurs la Curtea de Apel
Bucuresti. Recursul a fost respins la data de 26 octombrie 2000.
Totusi acesta a cerut amanarea pentru o perioada de 6 luni a executarii
sentintei.
IN DREPT
9. Articolul 41 din conventie prevede:
"In cazul in care Curtea declara ca a avut loc o incalcare a conventiei
sau a protocoalelor si daca dreptul intern al inaltei parti contractante nu
permite decat o inlaturare incompleta a consecintelor acestei incalcari, Curtea
acorda partii lezate, daca este cazul, o reparatie echitabila."
A. Prejudiciul material
1. Punctul de vedere al reclamantului
10. Reclamantul a aratat ca modalitatea cea mai potrivita prin care
Guvernul ar putea sa repare prejudiciul este aceea de restituire a intregului
imobil: teren si constructie.
11. In cazul in care Guvernul nu ar putea sa ii restituie proprietatea,
reclamantul a declarat ca este dispus sa accepte despagubiri si a pretins o
suma reprezentand valoarea proprietatii la pretul pietei. Avand in vedere ca
apartamentul ocupat de acesta si partea de teren aferenta i-au fost deja
restituite, in conformitate cu hotararea din data de 24 martie 1998 a Comisiei
de aplicare a Legii nr. 112/1995 (a se vedea hotararea pe fond, alin. 28), a
ramas in discutie doar problema diferentei dintre valoarea intregii proprietati
si valoarea constructiei si terenului aferent apartinand reclamantului.
Deoarece restul imobilului, cu exceptia apartamentului domnului Mirescu, nu
a fost vandut chiriasilor, reclamantul a sustinut ca statul nu poate oferi nici
o justificare pentru refuzul restituirii in natura. In consecinta, nu i se pot
plati despagubiri decat pentru apartamentul domnului Mirescu.
12. Pentru a-si justifica pretentiile reclamantul a depus o expertiza
efectuata de expertul D.S., membru al Corpului Expertilor Tehnici din Romania,
si a aratat ca valoarea imobilului la data de 1 septembrie 2000 era de
5.757.000.000 lei, echivalentul a 250.600 dolari S.U.A. (USD). Aceasta suma
reprezinta: 126.500 USD valoarea terenului, adica 251 USD/mp, si 124.100 USD
valoarea constructiei, adica 216 USD/mp. In ceea ce priveste apartamentul pe
care il ocupa, reprezentand 39,3% din ansamblul imobilului, a indicat suma de
48.771 USD.
13. Reclamantul a subliniat faptul ca proprietatea sa, compusa din 503 mp
teren si constructie in suprafata de 575 mp (cu suprafata parterului de
aproximativ 200 mp), este situata in cartierul Cotroceni din Bucuresti, care
face parte din zona "0", dupa cum a fost definita de catre Consiliul
Local al Municipiului Bucuresti in mai multe hotarari ce au ca obiect preturile
terenurilor in Bucuresti. In orice oras preturile proprietatilor situate in
zona "0" sunt dintre cele mai ridicate. Reclamantul a aratat ca
intr-o serie de hotarari luate de Consiliul Local al Municipiului Bucuresti
pretul unor terenuri similare cu al sau a fost stabilit la aproximativ 300
USD/mp.
In ceea ce priveste constructia a precizat ca aceasta casa, construita in
anul 1930, este alcatuita dintr-un demisol amenajat, parter si etaj, plus o
mansarda, precum si doua garaje. Pentru a determina valoarea imobilului
raportul de expertiza depus de reclamant a avut in vedere criteriile stabilite
prin dispozitiile legale care reglementeaza pretul pietei imobilelor. Or,
pretul de 216 USD/mp ar fi conform pretului de piata al imobilelor, care uneori
poate depasi 300 USD/mp.
14. Din acest punct de vedere reclamantul a criticat decizia din 24 martie
1998 a Comisiei de aplicare a Legii nr. 112/1995 si expertiza prezentata de
Guvern, care, a sustinut acesta, erau intemeiate pe criteriile stabilite prin
Legea nr. 112/1995. Or, aplicarea acestor criterii nu a stabilit valoarea reala
a proprietatii, ci o valoare minima, scopul Legii nr. 112/1995 fiind acela de a
permite chiriasilor din casele nationalizate sa cumpere la preturi reduse
apartamentele pe care le ocupau.
2. Punctul de vedere al tertului intervenient
15. Tertul intervenient, domnul Mirescu, a aratat ca este proprietarul
apartamentului de la parterul constructiei, pe care statul l-a vandut unchilor
sai in anul 1973 si pe care acesta l-a mostenit. Prin urmare, statul nu il
poate restitui reclamantului fara sa comita o noua injustitie. Domnul Mirescu a
apreciat ca statul ar trebui sa acorde reclamantului despagubiri pentru acest
apartament.
3. Punctul de vedere prezentat de Guvern
16. Guvernul a subliniat faptul ca "bunul" reclamantului, in
sensul art. 1 din Protocolul nr. 1 - pierderea acestuia determinand Curtea sa
constate o incalcare a acestui articol -, nu include si apartamentul domnului
Mirescu. Cu privire la acest fapt a aratat ca Judecatoria Sectorului 5
Bucuresti nu putea recunoaste in mod legal dreptul de proprietate al
reclamantului asupra intregului imobil.
17. Guvernul a sustinut, de asemenea, ca reclamantul ar fi putut obtine
restituirea in natura a proprietatii sale prin inaintarea unei actiuni in
revendicare catre instantele interne.
18. In ceea ce priveste evaluarea proprietatii Guvernul a contestat atat
criteriile avute in vedere de expertul D.S., cat si suma finala stabilita.
La randul sau, Guvernul a depus o expertiza efectuata de V.S., membru al
Corpului Expertilor Tehnici din Romania. Conform acestui raport de expertiza,
alcatuita conform criteriilor stabilite de Legea nr. 112/1995, valoarea
imobilului la data de 1 martie 1999 a fost apreciata la 108.058 USD, ceea ce
reprezinta 110 USD/mp pentru constructie si 87 USD/mp pentru teren.
In ceea ce priveste hotararea Comisiei de aplicare a Legii nr. 112 din 24
martie 1998 Guvernul a subliniat faptul ca reclamantului i s-a restituit
apartamentul pe care il ocupa si terenul aferent in suprafata de 168 mp.
Guvernul arata ca valoarea apartamentului si a terenului aferent este de 38.578
USD. Prin urmare, reclamantului ar trebui sa i se acorde despagubiri
corespunzatoare diferentei dintre valoarea proprietatii (108.058 USD) si
valoarea apartamentului si terenului deja restituite (38.578 USD), adica suma
de 69.480 USD.
4. Aprecierea Curtii
19. Curtea reaminteste ca o hotarare in care se constata o incalcare a
conventiei impune statului parat obligatia juridica de a pune capat incalcarii
si de a repara consecintele, astfel incat sa restabileasca pe cat posibil
situatia existenta inaintea incalcarii.
20. Statele contractante, parti intr-o cauza, sunt in principiu libere sa
aleaga mijloacele prin care sa se conformeze unei hotarari care constata o
incalcare. Aceasta libertate de apreciere in ceea ce priveste modalitatea
executarii unei hotarari reflecta libertatea de alegere acordata o data cu
obligatia fundamentala impusa prin conventie statelor contractante, aceea de a
asigura respectarea drepturilor si libertatilor garantate (art. 1). Daca in
urma incalcarii dreptului de proprietate restituirea in natura este totusi
posibila, statul este obligat sa o dispuna. Daca, pe de alta parte, dreptul
intern nu permite sau permite doar partial inlaturarea consecintelor
incalcarii, art. 41 imputerniceste Curtea sa acorde partii vatamate, daca este
cazul, despagubirile pe care le considera necesare [a se vedea hotararea din 31
octombrie 1995 in cauza Papamichalopoulos si altii impotriva Greciei (art. 50),
seria A nr. 330-B, alin. 34].
21. In hotararea cu privire la fondul cauzei Curtea a aratat: "(...)
Curtea constata ca nu s-a oferit nici o justificare pentru situatia creata in
urma deciziei Curtii Supreme de Justitie. In special, nici aceasta instanta,
nici Guvernul nu au prezentat motive serioase care sa duca la concluzia ca
lipsirea de proprietate a fost justificata pentru <<cauze de utilitate
publica>>. In plus, Curtea constata ca reclamantul a fost lipsit de
proprietatea bunului sau de mai bine de patru ani, fara sa fi primit
despagubiri care sa reflecte valoarea reala a acestuia, si ca eforturile depuse
pentru redobandirea dreptului de proprietate s-au dovedit pana in prezent
inutile." (alin. 79)
22. Curtea considera ca, date fiind circumstantele cauzei, restituirea
proprietatii aflate in litigiu, asa cum s-a dispus prin hotararea definitiva a
Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti la 9 decembrie 1993, l-ar situa pe
reclamant, in masura in care acest lucru este posibil, intr-o situatie
echivalenta cu cea in care s-ar fi aflat daca nu se constata o incalcare a art.
1 din Protocolul nr. 1.
Din acest punct de vedere Curtea nu poate accepta argumentele oferite de
Guvern, conform carora reclamantul ar fi trebuit sa introduca o noua actiune in
revendicare. Curtea reaminteste faptul ca Guvernul a pus deja in discutie
aceasta problema sub forma exceptiei de neepuizare a cailor interne de atac,
exceptie respinsa de Curte in hotararea prin care s-a pronuntat asupra fondului
(alin. 55).
Avand in vedere ca apartamentul pe care il ocupa reclamantul i-a fost
restituit si ca masura restituirii a fost confirmata prin decizia din 26
octombrie 2000 a Curtii de Apel Bucuresti (alin. 8 de mai sus), statul trebuie,
prin urmare, sa restabileasca dreptul de proprietate al reclamantului pentru
restul imobilului. Aceasta nu trebuie sa impieteze asupra oricarei pretentii pe
care domnul Mirescu ar putea-o avea cu privire la dreptul de proprietate asupra
apartamentului de la parter si care nu poate fi valorificata decat in fata
instantelor interne.
23. In cazul in care statul parat nu procedeaza la restituire in termen de
sase luni de la pronuntarea prezentei hotarari, Curtea hotaraste ca va trebui
sa plateasca reclamantului, cu titlul de prejudiciu material, valoarea actuala
de circulatie a imobilului, din care trebuie dedusa valoarea bunului deja
restituit reclamantului.
24. In ceea ce priveste determinarea valorii acestei despagubiri Curtea
constata o diferenta considerabila intre metodele de calcul folosite in acest
scop de expertii desemnati de catre parti.
Luand in considerare informatiile puse la dispozitie privind preturile de
pe piata imobiliara din Bucuresti, Curtea apreciaza ca valoarea constructiei si
terenului, in functie de pretul pietei, este de 215.000 USD, din care 78.795
USD reprezinta valoarea apartamentului si partii de teren deja restituite
reclamantului. Prin urmare, valoarea despagubirii pe care Guvernul trebuie sa o
plateasca reclamantului se ridica la 136.205 USD, din care suma de 42.100 USD
reprezinta valoarea apartamentului ocupat de domnul Mirescu. Aceasta suma
urmeaza sa fie platita in lei romanesti, conform ratei de schimb aplicabile la
momentul platii.
B. Prejudiciul moral
25. Reclamantul a solicitat de asemenea 75.000 USD cu titlu de prejudiciu
moral pentru suferintele "grave, insuportabile si incomensurabile",
cauzate de decizia din 1995 a Curtii Supreme de Justitie, cand a fost privat
pentru a doua oara de proprietate, desi reusise in anul 1993 sa remedieze
incalcarile comise de catre autoritatile comuniste timp de 40 de ani. Acesta a
solicitat despagubiri si pentru pierderea dreptului de folosinta asupra
proprietatii sale, din anul 1995 pana in prezent, ca urmare a hotararii Curtii
Supreme de Justitie. Nu a indicat insa o anume suma in aceasta privinta.
26. Guvernul a respins aceasta cerere, estimand ca nu se poate retine
existenta vreunui prejudiciu moral. In plus, Guvernul a sustinut ca ar fi
contrar jurisprudentei instantelor romanesti sa acorde despagubiri pentru
pierderea dreptului de folosinta si dispozitie, cu titlul de prejudiciu moral.
27. Curtea considera ca situatia de fapt analizata a avut ca rezultat grave
atingeri ale dreptului de proprietate, dreptului de acces la o instanta si
dreptului la un proces echitabil, motiv pentru care apreciaza ca suma de 15.000
USD reprezinta o reparatie echitabila a prejudiciului moral suferit. Aceasta
suma va fi platita in lei romanesti, conform ratei de schimb aplicabile la momentul
platii.
C. Cheltuieli de judecata
28. Reclamantul a solicitat restituirea sumei de 2.450 USD, pe care i-a
justificat dupa cum urmeaza:
a) 1.644 USD pentru onorariile avocatilor care l-au reprezentat in fata
Curtii, atat pe fond, cat si in problema acordarii satisfactiei echitabile;
b) 50 USD pentru cheltuieli diverse (telefon, fotocopii, notar etc.);
c) 700 USD pentru plata unei expertize (500 USD pentru expertiza
propriu-zisa si 200 USD pentru completarea expertizei, cu scopul evaluarii
proprietatii la data de 1 septembrie 2000);
d) 300 franci francezi (FRF) pentru plata vizei franceze necesare pentru
deplasarea ocazionata de audierile in sedinta publica de la Strasbourg.
29. Guvernul nu a ridicat obiectii fata de restituirea sumelor cheltuite,
cu conditia prezentarii documentelor justificative.
30. Curtea considera ca toate cheltuielile pretinse, pentru care au fost
depuse acte doveditoare, au fost reale, necesare si rezonabile ca valoare. In
aceste conditii apreciaza ca reclamantului trebuie sa i se restituie suma
ceruta, de 2.450 USD, mai putin de 3.900 FRF primiti din partea Consiliului
Europei cu titlu de asistenta juridica. Aceasta suma urmeaza sa fie platita in
lei romanesti, conform ratei de schimb aplicabile la momentul platii.
D. Dobanzi
31. Avand in vedere ca despagubirile acordate au fost fixate in dolari
S.U.A., Curtea va stabili o rata a dobanzii de 6% pe an.
Pentru aceste motive, Curtea, in unanimitate,
1. hotaraste ca statul parat trebuie sa restituie reclamantului, in termen
de sase luni, casa in litigiu si terenul pe care este amplasata, cu exceptia
apartamentului si a partii de teren care au fost deja restituite;
2. hotaraste ca, in cazul in care restituirea nu va avea loc, statul parat
va plati reclamantului, in acelasi termen de 6 luni, 136.205 (o suta treizeci
si sase de mii doua sute cinci) dolari S.U.A., cu titlu de prejudiciu material,
urmand sa fie platiti in lei romanesti, conform ratei de schimb aplicabile la
momentul platii;
3. hotaraste ca statul parat trebuie sa plateasca reclamantului, in termen
de trei luni, urmatoarele sume ce vor fi platite in lei romanesti, conform
ratei de schimb aplicabile la momentul platii:
a) 15.000 (cincisprezece mii) dolari S.U.A., cu titlul de prejudiciu moral;
b) 2.450 (doua mii patru sute cincizeci) dolari S.U.A., din care se scad
3.900 (trei mii noua sute) franci francezi, primiti pentru asistenta juridica,
cu titlu de cheltuieli de judecata;
4. hotaraste ca pentru sumele mentionate la pct. 2 si 3 se va percepe o
dobanda anuala de 6%, cu incepere de la expirarea termenelor pana la momentul
platii;
5. respinge acordarea satisfactiei echitabile pentru celelalte capete de
cerere.
Redactata in limbile engleza si franceza, apoi comunicata in scris la data
de 23 ianuarie 2001, in aplicarea art. 77 alin. 2 si 3 din regulamentul Curtii.
Luzius Wildhaber,
presedinte
Maud de Boer Buquiccho,
grefier adjunct