HOTARARE Nr.
41 din 14 decembrie 2009
asupra contestatiei privind
constatarea situatiei de neaplicare corecta si unitara a dispozitiilor Legii
nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, la nivelul judetului Arad
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 918 din 29 decembrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
La data de 9 decembrie 2009 a fost înregistrată la
Curtea Constituţională, cu nr. J6.332 din 9 decembrie 2009, Adresa
nr. 816/C/BEC/PR din 9 decembrie 2009 prin care Biroul Electoral Central a
transmis Curţii Constituţionale „sesizarea formulată de
Alianţa Politică PSD + PC Arad", referitoare la „constatarea
situaţiei de neaplicare corectă şi unitară" a
dispoziţiilor Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui
României, la nivelul judeţului Arad.
Contestaţia formează obiectul Dosarului
Curţii Constituţionale nr. 8.234F/2009, la care au fost ataşate
contestaţia formulată de Alianţa Politică PSD + PC Arad,
precum şi anexele nr. 1 şi 2 depuse de contestator.
In temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr.
47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale şi ale art. 30 alin. (1) din Legea nr. 370/2004
pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţiile se
soluţionează fără înştiinţarea
părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe
baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar.
In motivarea contestaţiei adresate Biroului
Electoral Central de către Alianţa Politică PSD + PC Arad, se
arată că a fost identificat „un număr de 97 de persoane care au
votat pe listele suplimentare, fără a avea calitatea de membru al
biroului electoral al secţiei de votare, nu făceau parte din
personalul de pază şi nici nu au fost înregistraţi ca omişi
de pe listele electorale permanente". Mai mult decât atât, se susţine
că „cea mai mare parte a listelor semnate şi ştampilate de preşedinţi
ai birourilor secţiilor de votare nu sunt nici măcar semnate de
către cei înscrişi pe aceste liste suplimentare, ceea ce
înseamnă că membrul biroului electoral însărcinat cu
această atribuţie a procedat la acordarea ştampilei cu
menţiunea «votat» şi a buletinului de vot înainte de a semna persoana
în listă". Astfel de situaţii, care demonstrează, în opinia
contestatorului, încălcarea art. 195 alin. (6) din Legea nr.
370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, sunt indicate în anexa
nr. 1, care cuprinde o evidenţă a cetăţenilor cu drept de
vot, datele de identitate corespunzătoare şi secţia de votare de
domiciliu, comparativ cu secţia de votare unde aceştia şi-au
exercitat efectiv dreptul de vot, precum şi în anexa nr. 2, cuprinzând
copii ale unor tabele cu alegătorii care îşi exercită dreptul de
vot fie în altă secţie de votare decât cea de domiciliu sau care sunt
omişi din lista electorală permanentă, respectiv cu
alegătorii care îşi exercită dreptul de vot prin intermediul
urnei speciale la turul II al alegerilor pentru Preşedintele României din
data de 6 decembrie 2009.
In concluzie, contestatorul solicită Biroului
Electoral Central „exercitarea în mod corect şi imparţial a
atribuţiei principale (a Biroului Electoral Central - n.n.), în sensul
constatării situaţiei de neaplicare corectă şi unitară
a Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României la nivelul
judeţului Arad".
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a contestaţiei, arătând, în esenţă, că
documentele anexate, în copie, contestaţiei sunt irelevante şi nu pot
proba susţinerile contestatorului. Astfel, tabelele întocmite pe
calculator ce menţionează un număr total de 94 de persoane, cu
domiciliul acestora, CNP, seria şi numărul CI, secţia de votare
şi secţia de votare de domiciliu nu pot avea vreo semnificaţie
în lipsa listelor permanente corespunzătoare fiecărei secţii de
votare, necesar a fi depuse pentru confruntare. Totodată, înscrierea unor
persoane pe listele suplimentare ale diferitelor secţii nu face dovada
exercitării în mod ilegal a dreptului la vot la o altă secţie
decât cea de domiciliu. De asemenea, nu se pot reţine susţinerile
autorului contestaţiei privind încălcarea art. 195 alin.
(6) din Legea nr. 370/2004 de către membrii vreunei secţii de votare,
deoarece, potrivit Deciziei Biroului Electoral Central din 13 noiembrie 2009,
numărul alegătorilor care au votat pentru alegerea Preşedintelui
României se stabileşte prin numărarea semnăturilor înscrise în
copia listei electorale permanente şi în tabelele cu listele suplimentare
pentru cei care au votat în altă secţie de votare decât cea de
domiciliu sau care au fost omişi din lista electorală
permanentă.
CURTEA,
examinând contestaţia în raport cu
prevederile Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României,
văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum
şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din
Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 16
iulie 2004, precum şi celor ale art. 2 alin. (2) din Legea nr. 370/2004
pentru alegerea Preşedintelui României, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004, cu modificările
şi completările ulterioare, Curtea Constituţională este
competentă şi legal sesizată să soluţioneze
contestaţia formulată de Alianţa Politică PSD + PC Arad
privind constatarea situaţiei de neaplicare corectă şi
unitară a dispoziţiilor Legii nr. 370/2004 pentru alegerea
Preşedintelui României, la nivelul judeţului Arad.
Examinând contestaţia, Curtea constată
că, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie,
precum şi celor ale art. 37 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, aceasta
„veghează la respectarea procedurii pentru alegerea Preşedintelui
României şi confirmă rezultatele sufragiului". In aplicarea
acestei atribuţii â Curţii Constituţionale, art. 2 alin. (2) din
Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României prevede că
instanţa de contencios constituţional, „potrivit art. 146 lit. f)
din Constituţie, republicată, veghează la respectarea în
întreaga ţară a prevederilor prezentei legi şi confirmă
rezultatele sufragiului". In exercitarea aceleiaşi
competenţe conferite de norma fundamentală menţionată, art.
24 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 prevede: „Curtea
Constituţională anulează alegerile în cazul în care votarea
şi stabilirea rezultatelor au avut loc prin fraudă de natură
să modifice atribuirea mandatului sau, după caz, ordinea
candidaţilor care pot participa la al doilea tur de scrutin. (...)", iar
la alin. (2) se arată că „Cererea de anulare a alegerilor se poate
face de partidele şi candidaţii care au participat la alegeri
(...)".
In acest context, Curtea Constituţională
constată că prezenta contestaţie, formulată în cadrul
atribuţiei prevăzute de art. 146 lit. f) din Constituţie şi
constând în cererea de constatare a situaţiei de neaplicare corectă
şi unitară a dispoziţiilor Legii nr. 370/2004 pentru alegerea
Preşedintelui României, la nivelul judeţului Arad, este
formulată de Alianţa Politică PSD + PCArad. Totodată,
potrivit art. 12 din Legea partidelor politice nr. 14/2003, „(1) Partidele
politice au ca subdiviziuni organizaţii teritoriale, potrivit
organizării administrative a ţării, care au numărul minim
de membri prevăzut de statut.
(2) Organele locale pot reprezenta partidul politic
faţă de terţi la nivelul local corespunzător, pot deschide
conturi la bancă şi răspund de gestionarea acestora."
Raportând textele fundamentale şi legale
menţionate la elementele specifice contestaţiei de faţă,
Curtea constată că aceasta urmează să fie respinsă ca
inadmisibilă, deoarece nu este formulată cu respectarea
condiţiilor stabilite prin dispoziţiile constituţionale şi
legale la care s-a făcut referire, în sensul că autorul
contestaţiei nu are calitatea legală pentru a se adresa Curţii
Constituţionale în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, fiind o
organizaţie locală a unei alianţe politice.
Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146
lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B. a), al art. 37
şi 38 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea
Curţii Constituţionale, precum şi al art. 2 alin. (2) şi al
art. 24 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
HOTĂRĂŞTE:
Respinge, ca inadmisibilă, contestaţia
formulată de Alianţa Politică PSD + PC Arad privind constatarea
situaţiei de neaplicare corectă şi unitară a
dispoziţiilor Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui
României, la nivelul judeţului Arad.
Hotărârea este definitivă şi se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi