HOTARARE Nr. 368 din 28 aprilie 2005
privind aprobarea Programului Cercetare de Excelenta - CEEX
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 392 din 10 mai 2005

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 3 alin.
(3) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica
si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Programul Cercetare de Excelenta - CEEX, prevazut in anexa care
face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Programul Cercetare de Excelenta - CEEX, denumit in continuare
Programul, are caracter multianual si se deruleaza in perioada 2005 - 2008.
(2) Programul este finantat de la bugetul de stat prin alocatii, prevazute
cu aceasta destinatie, in limita fondurilor aprobate prin bugetul Ministerului
Educatiei si Cercetarii.
(3) Repartizarea fondurilor pe obiective specifice ale Programului se face
prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
(4) Pentru realizarea obiectivelor specifice se finanteaza proiecte.
Art. 3
(1) Conducerea Programului se exercita de Ministerul Educatiei si
Cercetarii.
(2) Activitatile desfasurate in cadrul ministerului pentru conducerea de
programe de cercetare-dezvoltare si inovare se organizeaza pe langa Ministerul
Educatiei si Cercetarii ca activitati finantate integral din venituri proprii.
(3) Bugetul de venituri si cheltuieli aferent activitatilor prevazute la
alin. (2) se aproba o data cu bugetul Ministerului Educatiei si Cercetarii,
conform prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, cu
modificarile ulterioare.
(4) Excedentul anual rezultat din executia bugetului de venituri si
cheltuieli se reporteaza in anul urmator.
(5) Executia de casa a bugetului de venituri si cheltuieli a activitatilor
respective se realizeaza prin Trezoreria Statului, conform normelor
metodologice emise de Ministerul Finantelor Publice si prevederilor Legii nr.
500/2002, cu modificarile ulterioare.
(6) Raportarea executiei de casa a bugetului de venituri si cheltuieli ale
activitatilor prevazute la alin. (2) se efectueaza in conformitate cu
instructiunile emise de Ministerul Finantelor Publice.
(7) Pentru conducerea Programului se aloca pana la 3% din bugetul anual al
acestuia, pentru efectuarea de cheltuieli dintre categoriile prevazute in
Hotararea Guvernului nr. 1.579/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind stabilirea categoriilor de cheltuieli pentru activitati de
cercetare-dezvoltare si de stimulare a inovarii, finantate de la bugetul de
stat.
Art. 4
Din sumele alocate pentru conducerea de Program, Ministerul Educatiei si
Cercetarii poate efectua cheltuieli si pentru externalizarea unor servicii
pentru implementarea programului, pe baza de contract de finantare incheiat
conform Hotararii Guvernului nr. 1.265/2004 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind contractarea, finantarea, monitorizarea si evaluarea
programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare si inovare si a actiunilor
cuprinse in Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare, cum sunt:
a) evaluarea propunerilor de proiecte;
b) contractarea, finantarea, monitorizarea si evaluarea proiectelor
selectate.
Art. 5
(1) Contractarea, finantarea si evaluarea proiectelor realizate in cadrul
Programului se realizeaza conform prevederilor prezentei hotarari, completate
cu prevederile normelor metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
1.265/2004.
(2) Propunerile de proiecte depuse ca urmare a anuntului Ministerului
Educatiei si Cercetarii pentru declansarea competitiei, intocmite conform
pachetului de informatii aprobat prin ordin al ministrului educatiei si
cercetarii, se grupeaza de catre acesta pe arii tematice ale programelor
cuprinse in Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare sau, dupa caz,
ale programului de granturi si se transmit la conducerile programelor aferente,
care asigura suportul logistic si administrativ pentru evaluarea propunerilor
de proiecte.
(3) Prin pachetul de informatii al Programului, aprobat prin ordin al
ministrului educatiei si cercetarii, se stabilesc modulele si categoriile de
proiecte pentru care evaluarea se desfasoara intr-o singura etapa sau cele
pentru care nu este necesara indeplinirea conditiilor prevazute la art. 43 si
51 din normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.265/2004.
(4) Pentru implementarea Programului, serviciile externalizate catre
unitatile prevazute la alin. (2) se contracteaza cu acestea de catre Ministerul
Educatiei si Cercetarii prin extinderea activitatilor de conducere a
Programului, in conditiile art. 9 pct. 2 lit. f) din normele metodologice
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.265/2004.
(5) In baza caracterului de recurenta al contractelor de finantare
incheiate cu Ministerul Educatiei si Cercetarii conform prevederilor alin. (4)
pentru finantarea propunerilor de proiecte selectate ca urmare a evaluarii
acestora, se incheie contracte de finantare intre Ministerul Educatiei si
Cercetarii sau unitatile care au preluat extinderea de servicii, in calitate de
autonomie contractanta, si unitatile care au propus proiectele selectate, in
calitate de contractor.
(6) Sumele contractate din bugetul Programului cu unitatile care au preluat
extinderea de servicii, pentru serviciile realizate, precum si pentru bugetul
pentru proiecte, se evidentiaza distinct.
(7) In cazul existentei unor contracte ferme incheiate in conditiile legii,
autoritatea contractanta poate efectua plati in avans, in limita de pana la 30%
din valoarea anuala a programului/proiectului prevazuta in contract.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mircea Miclea
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
PROGRAMUL CERCETARE DE EXCELENTA - CEEX
1. Scopul
Programul Cercetare de Excelenta - CEEX, denumit in continuare Programul,
stimuleaza dezvoltarea colaborarii intre unitatile si institutiile de
cercetare-dezvoltare, universitati si operatori economici care sa determine un
impact in calitatea cercetarii in Romania, in cresterea numarului si abilitatii
cercetatorilor de a fi implicati in proiecte de inalt nivel, precum si in diseminarea
cunostintelor si rezultatelor.
2. Durata: 2005 - 2008
Propunerile de proiecte pentru Program se depun la termenele si in
conditiile precizate in apelurile lansate de Ministerul Educatiei si Cercetarii
pentru perioada 2005 - 2006.
3. Bugetul
Programul este finantat de la bugetul de stat prin alocatii prevazute cu
aceasta destinatie, in limita fondurilor aprobate anual prin bugetul
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
4. Obiectivele, continutul tematic si structura Programului
4.1. Obiective generale:
- cresterea capacitatii sistemului de cercetare-dezvoltare si inovare din
Romania de a acumula cunostinte, rezultate si experienta de prim rang in
domenii stiintifice si tehnologice de varf si de a le difuza si transfera catre
mediul economic si social intern pentru cresterea competitivitatii acestuia;
- concentrarea si valorificarea optima a potentialului stiintific si
tehnologic de inalt nivel existent in Romania;
- sprijinirea formarii, dezvoltarea, integrarea si consolidarea in
domeniile vizate a unor retele de cercetare a caror activitate atinge nivelul
de excelenta recunoscut conform normelor internationale;
- accelerarea procesului de aliniere si integrare tehnologica a agentilor
economici conform cerintelor si reglementarilor Uniunii Europene;
- cresterea capacitatii Romaniei de a asigura parteneri performanti in
programele de colaborare stiintifica si tehnica si in aliantele tehnologice
internationale;
- integrarea si consolidarea retelelor de institutii de
cercetare-dezvoltare in domeniile vizate.
4.2. Obiective specifice:
- cresterea calitatii activitatii unitatilor si institutiilor de
cercetare-dezvoltare din Romania, care sa asigure atragerea, dezvoltarea si
concentrarea de resurse umane si materiale;
- sustinerea dezvoltarii resurselor umane si materiale ale retelelor
integrate de institutii si organisme specializate, acreditate si recunoscute
international, care sa asigure competenta stiintifica si tehnica si dotarile
tehnice necesare dezvoltarii unui sector/domeniu tehnologic si care sa
cuprinda: institute nationale de cercetare-dezvoltare, centre/departamente de
profil din universitati, laboratoare de experimentare si testare, organisme
pentru etalonare si certificare;
- promovarea participarii unitatilor si institutiilor de
cercetare-dezvoltare din Romania la programele europene si internationale de
cercetare si racordarea la aria europeana de cercetare, inclusiv integrarea in
platformele tehnologice la nivel european;
- dezvoltarea laboratoarelor de experimentare si testare si a organismelor
de certificare, conform cerintelor Uniunii Europene privind evaluarea
conformitatii cu reglementarile tehnice.
4.3. Structura programului
Programul cuprinde urmatoarele module:
(i) modulul proiecte de cercetare-dezvoltare complexe, prin care sunt
sustinute proiecte de anvergura pentru dezvoltarea activitatii de cercetare, a
potentialului uman si infrastructurilor de cercetare realizate in parteneriat
national, regional si international si care urmaresc:
- cresterea competitivitatii economiei nationale;
- atingerea unor obiective strategice in dezvoltarea tehnologiilor si
aplicatiilor de varf, in scopul racordarii la prioritatile si obiectivele
specifice ariei europene de cercetare;
- realizarea unor retele tehnologice integrate in domenii specifice, care
sa permita integrarea in platformele tehnologice corespunzatoare la nivel
european;
- dezvoltarea de activitati si infrastructuri de cercetare-dezvoltare la
nivel regional, cu impact social si economic;
(ii) modulul de dezvoltare a resurselor umane pentru formare, instruire,
mobilitatea cercetatorilor si cresterea atractivitatii carierei in cercetare,
prin care sunt sustinute:
- proiecte de cercetare care vizeaza programe de pregatire la nivel de
doctorat si postdoctorat;
- proiecte pentru atragerea si dezvoltarea potentialului uman pentru
cercetare;
- proiecte de crestere si sustinere a mobilitatii intrasectoriale si
intersectoriale a cercetatorilor si specialistilor pe plan national, atat intre
institutii cu profil de cercetare-dezvoltare si universitati, cat si intre
sectorul de cercetare si cel productiv;
- proiecte de formare si perfectionare in managementul de program/proiect;
- proiecte de formare si perfectionare a managerilor de cercetare;
(iii) modulul de promovare a participarii la programele europene si
internationale de cercetare, prin care sunt sustinute:
- proiecte de crestere a vizibilitatii internationale:
- organizarea de manifestari stiintifice sau promotionale cu
participare internationala reprezentativa;
- vizite de lucru si stagii de lunga durata ale unor personalitati
stiintifice din strainatate;
- organizare/participare la activitati-suport in vederea integrarii in
proiecte de corelare a programelor nationale la nivel european de tip ERA-NET
sau in platforme tehnologice europene;
(iv) modulul de dezvoltare a infrastructurii pentru evaluarea si
certificarea conformitatii, prin care sunt sustinute:
- proiecte de extindere si imbunatatire a infrastructurii, precum si a
serviciilor oferite de organisme aflate in curs de acreditare, reacreditare sau
acreditate: laboratoare de experimentare si testare, laboratoare de etalonare,
organisme de certificare.
5. Rezultate estimate:
(i) asigurarea dezvoltarii pe plan intern a retelelor de institutii si
organisme specializate, recunoscute si active la nivel international, care sa
asigure poli de excelenta, competenta stiintifica si tehnica de referinta in
domenii ale tehnologiilor avansate:
- cresterea numarului de centre/retele de cercetare specializate in domenii
stiintifice si tehnologice de varf, recunoscute la nivel international si
integrate in parteneriate si programe reprezentative pentru aria europeana de
cercetare;
- cresterea numarului de retele tehnologice integrate, realizate in domenii
ale tehnologiilor de varf si integrate in platforme europene similare;
- cresterea ponderii unitatilor si institutiilor de cercetare-dezvoltare si
a universitatilor care dispun de echipamente si aparatura performante de
cercetare si informationale;
- cresterea numarului agentilor economici si al domeniilor care beneficiaza
de rezultatele proiectelor complexe;
(ii) intinerirea si cresterea performantelor pe plan intern si
international ale personalului de cercetare:
- cresterea numarului de cercetatori tineri si a numarului de doctori in
stiinte;
- cresterea numarului de cercetatori implicati in programe postdoctorat si
in proiecte si colaborari internationale pe termen lung;
- cresterea numarului de cercetatori care se reintegreaza in activitati de
cercetare in Romania;
- cresterea numarului de manageri specializati pentru programe, unitati si
institutii de cercetare-dezvoltare;
(iii) cresterea vizibilitatii internationale a institutiilor si programelor
de cercetare:
- cresterea numarului de unitati si institutii de cercetare-dezvoltare,
precum si de universitati care beneficiaza de programe de lunga durata
sustinute de personalitati stiintifice din strainatate;
- cresterea numarului de programe nationale de cercetare incluse in
proiecte de corelare a acestora la nivel european de tip ERA-NET;
(iv) cresterea numarului de organisme acreditate de evaluare si certificare
a conformitatii, corespunzatoare cerintelor Uniunii Europene si recunoscute la
nivel international;
(v) cresterea vizibilitatii si a impactului international ale cercetarii
romanesti prin contributii stiintifice (de exemplu: publicatii, patente,
inventii etc.) indexate sau inscrise in baze de date internationale.