HOTARARE Nr. 324 din 24 august 2005
pentru aprobarea Regulamentului privind evaluarea activitatii profesionale a
judecatorilor si procurorilor
ACT EMIS DE: CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
PLENUL
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 823 din 12 septembrie 2005
In temeiul dispozitiilor art. 133 alin. (5) si (7) din Constitutia
Romaniei, republicata, si ale art. 24 alin. (1) din Legea nr. 317/2004 privind
Consiliul Superior al Magistraturii, cu modificarile si completarile
ulterioare,
avand in vedere art. 106 lit. h) din Legea nr. 303/2004 privind statutul
judecatorilor si procurorilor, cu modificarile si completarile ulterioare,
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii hotaraste:
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind evaluarea activitatii profesionale a
judecatorilor si procurorilor, cuprins in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Hotararea Consiliului
Superior al Magistraturii nr. 163/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind
procedura de evaluare a activitatii profesionale a magistratilor, cu
modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 880 din 27 septembrie 2004, se abroga.
Art. 3
Prezenta hotarare se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii,
judecator dr. Dan Lupascu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind evaluarea activitatii profesionale a judecatorilor si procurorilor
Art. 1
Evaluarea judecatorilor si procurorilor vizeaza imbunatatirea
performantelor profesionale ale acestora, cresterea eficientei activitatii
instantelor si parchetelor si a increderii publice in autoritatea
judecatoreasca.
Art. 2
Pentru verificarea indeplinirii criteriilor de competenta profesionala si
de performanta, judecatorii si procurorii sunt supusi la fiecare 3 ani unei
evaluari privind eficienta, calitatea activitatii si integritatea, obligatia de
formare profesionala continua si absolvirea unor cursuri de specializare. In
cazul judecatorilor si procurorilor numiti in functii de conducere, evaluarea se
face si asupra modului de indeplinire a atributiilor manageriale.
Art. 3
Indicatorii de evaluare stabiliti pe baza criteriilor de la art. 2 sunt
prevazuti in ghidul de evaluare a performantelor judecatorilor si procurorilor,
care se adopta de Consiliul Superior al Magistraturii si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
(1) Prima evaluare a judecatorilor si procurorilor se face la 2 ani de la
numirea in functie, iar urmatoarele evaluari se fac la fiecare 3 ani, de regula,
in luna februarie a anului urmator.
(2) Pentru judecatorii si procurorii membri ai Consiliului Superior al
Magistraturii evaluarea se face dupa 3 ani de la incetarea mandatului.
(3) Evaluarea judecatorilor si procurorilor detasati se face de institutia
la care acestia functioneaza, in raport de specificul activitatii desfasurate
si de reglementarile existente la acele institutii. Dupa incetarea detasarii
evaluarea va avea loc, conform prezentului regulament, la implinirea a 3 ani de
activitate efectiva ca judecator sau procuror.
Art. 5
(1) Evaluarea judecatorilor si procurorilor se face de comisii constituite
prin hotarare a Consiliului Superior al Magistraturii, separat pentru
judecatori si procurori, formate astfel:
a) pentru judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie, din
presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie si 2 judecatori desemnati de
colegiul de conducere al instantei supreme;
b) pentru judecatorii de la judecatorii, tribunale, tribunale specializate
si curti de apel si procurorii de la parchetele de pe langa acestea, din
presedintele instantei sau, dupa caz, conducatorul parchetului si 2 judecatori,
respectiv 2 procurori, desemnati de colegiul de conducere al instantei sau
parchetului;
c) pentru procurorii din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie, din conducatorul sectiei sau directiei si 2 procurori
desemnati de colegiul de conducere;
d) pentru procurorii din cadrul Directiei de investigare a infractiunilor
de criminalitate organizata si terorism si Parchetului National Anticoruptie,
din procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie, respectiv procurorul general al Parchetului National Anticoruptie, si
cate 2 procurori desemnati de colegiile de conducere.
(2) Evaluarea judecatorilor si procurorilor care fac parte din comisiile de
evaluare se efectueaza de comisiile de evaluare de la instantele sau de la
parchetele ierarhic superioare.
(3) Evaluarea celor 2 judecatori care fac parte din comisia Inaltei Curti
de Casatie si Justitie se face de o comisie formata din 2 judecatori desemnati
de sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii, dintre
membrii sai.
(4) Evaluarea procurorilor care fac parte din Comisia Parchetului de pe
langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si din comisia Parchetului National
Anticoruptie se face de o comisie formata din 2 procurori desemnati de sectia
pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, dintre membrii sai.
(5) Presedintele fiecarei comisii este judecatorul sau, dupa caz,
procurorul cu functia cea mai mare.
Art. 6
(1) Comisiile de evaluare se numesc pentru o perioada de 3 ani. Membrii
comisiilor trebuie sa aiba, de regula, o atestare ca evaluatori in urma
absolvirii cursurilor speciale organizate de Institutul National al
Magistraturii.
(2) Comisiile functioneaza cu participarea tuturor membrilor si hotarasc cu
majoritate de voturi.
(3) In cazul in care unul sau unii dintre membri sunt in imposibilitate de
a se prezenta la lucrarile comisiei, evaluarea se va face dupa completarea
comisiei potrivit procedurii prevazute pentru numirea acesteia.
Art. 7
In procedura de evaluare, comisiile pot consulta orice evidenta a
instantelor sau parchetelor, inclusiv actele de control, precum si mapele
profesionale ale judecatorilor si procurorilor. Mapele profesionale se pot
consulta numai la sediul Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 8
(1) Raportul de evaluare a activitatii profesionale se intocmeste separat,
pentru fiecare judecator si procuror.
(2) Prin raportul de evaluare a activitatii profesionale a judecatorului
sau procurorului se acorda unul dintre urmatoarele calificative: "Foarte
bine", "Bine", "Satisfacator" sau "Nesatisfacator".
(3) Daca in perioada pentru care se face evaluarea judecatorul sau
procurorul a fost sanctionat disciplinar prin hotarare irevocabila, se acorda
calificativul imediat inferior celui care rezulta din evaluare.
Art. 9
Daca judecatorul sau procurorul primeste la anumiti indicatori unul dintre
calificativele "Bine", "Satisfacator" ori
"Nesatisfacator", in raportul de evaluare se va motiva acordarea
calificativului si se vor face recomandarile necesare.
Art. 10
(1) Judecatorii sau procurorii nemultumiti de calificativul acordat pot
face contestatie la sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al
Magistraturii, in termen de 30 de zile de la comunicare.
(2) Contestatiile formulate de judecatori se solutioneaza de sectia pentru
judecatori, iar contestatiile formulate de procurori se solutioneaza de sectia
pentru procurori.
(3) Contestatia se depune la presedintele comisiei de evaluare, care, in
cursul aceleiasi zile, o transmite sectiei competente din cadrul Consiliului
Superior al Magistraturii, impreuna cu raportul de evaluare si copii de pe
documentele avute in vedere la evaluare.
(4) Pentru solutionarea contestatiei, sectiile Consiliului Superior al
Magistraturii pot cere comisiilor de evaluare orice informatii pe care le
considera necesare. Contestatia se solutioneaza cu citarea obligatorie a
judecatorului sau, dupa caz, a procurorului, pentru a fi audiat.
(5) Judecatorii si procurorii evaluati de comisiile de evaluare din cadrul
sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii pot face contestatie la sectia
corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, in termenul prevazut
la alin. (1). Magistratii care au facut parte din comisia de evaluare nu pot
participa la solutionarea contestatiei de catre sectia Consiliului Superior al
Magistraturii.
(6) Hotararile sectiilor pot fi atacate, in termen de 5 zile de la
comunicare, la Plenul Consiliului Superior al Magistraturii.
(7) Hotararile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii sunt
definitive si irevocabile.
Art. 11
(1) Judecatorii si procurorii care primesc calificativul
"Nesatisfacator" sunt obligati sa urmeze, pentru o perioada cuprinsa
intre 3 si 6 luni, cursuri speciale organizate de Institutul National al
Magistraturii.
(2) Judecatorii si procurorii care primesc calificativul
"Satisfacator" in urma a doua evaluari consecutive sunt obligati sa
urmeze, pentru o perioada cuprinsa intre 3 si 6 luni, cursuri speciale
organizate de Institutul National al Magistraturii.
(3) Pentru judecatorii sau procurorii cu privire la care comisia de
evaluare a facut recomandari conform art. 9, recomandarile vor fi inaintate
sectiei corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, pentru a
dispune cu privire la obligatia de a efectua cursuri de specializare. Daca se
dispune organizarea acestor cursuri, va fi informat Institutul National al
Magistraturii.
(4) Pentru judecatorul sau procurorul cu functie de conducere, caruia i
s-au facut recomandari conform art. 9, va fi sesizata sectia corespunzatoare a
Consiliului Superior al Magistraturii pentru a dispune, potrivit legii.
Art. 12
(1) Cursurile prevazute la art. 11 alin. (1) si (2) se incheie cu
sustinerea unui examen, constand in verificarea cunostintelor teoretice si
practice, prin probe scrise si orale, de catre comisii numite de Consiliul
Superior al Magistraturii, la propunerea Institutului National al
Magistraturii, formate dintr-un membru al personalului de instruire al acestuia
si 2 judecatori sau, dupa caz, 2 procurori.
(2) Tematica si bibliografia pentru disciplinele care fac obiectul
examenului sunt propuse de Institutul National al Magistraturii si aprobate de
Consiliul Superior al Magistraturii. Ele se afiseaza cu cel putin 30 de zile
inainte de examen, la instantele si parchetele in cadrul carora exista
judecatori sau, dupa caz, procurori participanti la cursuri.
Art. 13
(1) Probele scrise teoretice constau in lucrari scrise, cu subiecte
distincte pentru judecatori si procurori, din dreptul civil, dreptul procesual
civil, dreptul penal si dreptul procesual penal.
(2) Probele scrise practice constau in solutionarea unor spete si
intocmirea unor acte procedurale, distincte pentru judecatori si procurori.
(3) Probele scrise teoretice si practice se vor sustine pe parcursul a doua
zile, dupa urmatoarea repartizare:
a) prima zi: proba teoretica constand in dreptul civil, dreptul procesual
civil si proba practica constand in solutionarea unei spete si intocmirea de
acte procedurale;
b) a doua zi: proba teoretica constand in dreptul penal, dreptul procesual
penal si proba practica constand in solutionarea unei spete si intocmirea de
acte procedurale.
(4) Timpul alocat pentru probele scrise este stabilit de comisia de
examinare, in raport de complexitatea subiectelor, dar nu mai mult de 4 ore.
(5) La proba practica este permisa consultarea legislatiei, cu exceptia
celei comentate si adnotate.
(6) Notarea se face cu note de la 1 la 10, cu doua zecimale. Nota 1 se
acorda atunci cand punctajul obtinut este mai mic sau egal cu aceasta nota.
(7) Nota probei scrise teoretice este media aritmetica a notelor acordate
de membrii comisiei de examinare pentru fiecare materie.
(8) Nota probei scrise practice este media aritmetica a notelor acordate de
membrii comisiei de examinare pentru fiecare materie.
(9) Nota finala a probei scrise este media aritmetica dintre nota probei
scrise teoretice si nota probei scrise practice.
(10) Rezultatul examenului poate fi contestat in termen de 48 de ore de la
afisare, la sediul Institutului National al Magistraturii. Contestatiile se
solutioneaza de catre comisiile de contestatii numite de Consiliul Superior al
Magistraturii, la propunerea Institutului National al Magistraturii, formate
dintr-un membru reprezentant al personalului de instruire al acestuia si 2
judecatori sau, dupa caz, 2 procurori, altii decat cei care fac parte din
comisia de examinare. In urma contestatiei lucrarea va fi reanalizata,
candidatul neputand sa obtina o nota inferioara celei contestate. Nota astfel
acordata este definitiva.
Art. 14
(1) Probele orale teoretice si practice se sustin la urmatoarele materii:
fundamentele constitutionale ale statului de drept, institutiile de baza din
dreptul civil, dreptul procesual civil, dreptul penal, dreptul procesual penal,
organizarea judiciara, dreptul comunitar, jurisprudenta Curtii Europene a
Drepturilor Omului si Codul deontologic al judecatorilor si procurorilor.
(2) Examinarea se face pe baza de bilete, care contin atat subiecte
teoretice, cat si subiecte practice.
(3) Pentru pregatirea raspunsurilor, judecatorul sau procurorul va
beneficia de un timp de gandire de 30 de minute.
(4) Notarea se face cu note de la 1 la 10, cu doua zecimale. Nota 1 se
acorda atunci cand punctajul obtinut este mai mic sau egal cu aceasta nota.
(5) Nota pentru proba orala este media aritmetica a notelor acordate de
fiecare membru al comisiei. Nota astfel acordata este definitiva.
Art. 15
(1) Nota finala este media aritmetica dintre nota probei scrise si cea a
probei orale, determinate potrivit art. 13 alin. (9) si art. 14 alin. (5).
(2) Pentru absolvirea cursurilor speciale, candidatul trebuie sa obtina cel
putin media generala 7 (sapte) si nu mai putin de 5 (cinci) la fiecare dintre
materiile de examen.
Art. 16
Absenta nejustificata echivaleaza cu nepromovarea examenului. Pentru cei
care, din motive temeinice, nu pot participa la examen, acesta se va sustine in
termen de maximum o luna de la incetarea cauzei ce a determinat neprezentarea.
In aceste situatii, judecatorul sau procurorul are obligatia de a instiinta
conducerea Institutului National al Magistraturii atat cu privire la motivul
neprezentarii la examen, cat si referitor la data incetarii acestuia,
prezentand dovada motivelor invocate.
Art. 17
Raportul de evaluare se inainteaza Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 18
Pentru judecatorii sau procurorii care primesc in urma a doua evaluari
consecutive calificativul "Nesatisfacator" sau care nu au promovat
examenul prevazut la art. 12 alin. (1), Consiliul Superior al Magistraturii
propune presedintelui Romaniei eliberarea din functie, pentru incapacitate
profesionala.
Art. 19
Personalul de specialitate juridica asimilat magistratilor din cadrul
Consiliului Superior al Magistraturii, Ministerului Public, Institutului
National al Magistraturii si Scolii Nationale de Grefieri va fi evaluat in
termenele prevazute de prezentul regulament, de catre o comisie constituita
prin hotarare a Consiliului Superior al Magistraturii, potrivit criteriilor
specifice activitatii desfasurate.