E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 312 din  4 aprilie 2002

privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a ambarcatiunilor de agrement

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 264 din 19 aprilie 2002


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 5 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    SECTIUNEA 1
    Domeniu de aplicare

    Art. 1
    (1) Prevederile prezentei hotarari stabilesc conditiile de introducere pe piata a ambarcatiunilor de agrement complete, a ambarcatiunilor partial construite si echipate, denumite in continuare ambarcatiuni, precum si a componentelor prevazute in anexa nr. 1, luate separat sau instalate pe ambarcatiunile de agrement.
    (2) Prevederile prezentei hotarari se aplica si ambarcatiunilor folosite pentru transporturi comerciale sau pentru instruire in navigatia de agrement, care sunt introduse pe piata pentru activitati recreative.
    (3) Prevederile prezentei hotarari nu se aplica:
    a) ambarcatiunilor concepute exclusiv pentru competitii sportive, incluzand ambarcatiunile cu vasle si ambarcatiunile destinate instruirii in canotaj, care au fost etichetate ca atare de catre constructorul lor;
    b) canoelor si caiacelor, gondolelor si hidrobicicletelor;
    c) planselor cu vele;
    d) planselor cu motor, ambarcatiunilor individuale de tipul scuterelor nautice si altor ambarcatiuni similare cu motor;
    e) originalelor sau copiilor individuale ale ambarcatiunilor vechi, concepute inainte de 1950, construite in cea mai mare parte din materiale originale si etichetate ca atare de catre constructorul lor;
    f) ambarcatiunilor experimentale, cu conditia ca ulterior respectivele exemplare sa nu fie introduse pe piata;
    g) ambarcatiunilor construite pentru utilizare proprie, cu conditia ca ulterior respectivele exemplare sa nu fie introduse pe piata pentru o perioada de cel putin 5 ani de la data constructiei;
    h) ambarcatiunilor special destinate sa aiba echipaj si sa transporte persoane in scop comercial;
    i) submersibilelor;
    j) ambarcatiunilor pe perna de aer;
    k) ambarcatiunilor pe aripi imerse.

    SECTIUNEA a 2-a
    Definitii

    Art. 2
    (1) In sensul prezentei hotarari urmatorii termeni se definesc astfel:
    a) ambarcatiune de agrement - orice ambarcatiune, indiferent de tip si de modul de propulsie, al carei corp are o lungime de la 2,5 m pana la 24 m, masurata conform standardelor armonizate aplicabile, si care este destinata sa fie utilizata in scopuri sportive si recreative;
    b) producator - persoana responsabila pentru proiectarea si fabricarea ambarcatiunilor complete sau care preia ambarcatiuni partial construite si echipate pentru a realiza ambarcatiuni complete, cu scopul de a le introduce pe piata in nume propriu;
    c) constructor - persoana responsabila pentru proiectarea si fabricarea ambarcatiunilor partial construite si echipate sau a componentelor pentru ambarcatiuni, cu scopul de a le introduce pe piata in nume propriu;
    d) punere in functiune - prima utilizare a produsului pe teritoriul Romaniei de catre utilizatorul final;
    e) organism de control - organism desemnat de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei pentru verificarea respectarii prevederilor prezentei hotarari.
    (2) Termenii definiti la alin. (1) se completeaza cu termenii definiti la art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor.

    CAP. 2

    SECTIUNEA 1
    Conditii de introducere pe piata

    Art. 3
    (1) Se admit introducerea pe piata si punerea in functiune a ambarcatiunilor si componentelor pentru acestea prevazute la art. 1 alin. (1), daca nu pun in pericol siguranta si sanatatea persoanelor, a mediului si a proprietatii, atunci cand sunt construite, intretinute si utilizate conform destinatiei lor.
    (2) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei poate initia reglementari privind navigatia in apele nationale, in scopul asigurarii protectiei mediului, calitatii si sigurantei navigatiei in apele nationale, cu conditia ca aceste reglementari sa nu determine modificari ambarcatiunilor care se conformeaza prevederilor prezentei hotarari.

    SECTIUNEA a 2-a
    Cerinte esentiale

    Art. 4
    Ambarcatiunile si componentele prevazute la art. 1 alin. (1) se introduc pe piata numai daca satisfac cerintele esentiale de securitate prevazute in anexa nr. 2.

    SECTIUNEA a 3-a
    Libera circulatie a ambarcatiunilor

    Art. 5
    (1) Se considera ca sunt respectate cerintele esentiale prevazute la art. 4 si se admit introducerea pe piata si punerea in functiune a ambarcatiunilor complete, daca:
    a) poarta marcajul national de conformitate CS, prevazut in anexa nr. 2 la Legea nr. 608/2001, aplicat de producator sau de reprezentantul autorizat al acestuia, care semnifica conformitatea produsului cu prevederile prezentei hotarari, si sunt insotite de declaratia de conformitate prevazuta in anexa nr. 3, redactata in limba romana;
    b) poarta marcajul european de conformitate CE, prevazut in anexa nr. 3 la Legea nr. 608/2001, aplicat de un producator dintr-un stat membru al Uniunii Europene, si sunt insotite de declaratia de conformitate, tradusa in limba romana.
    (2) Se considera ca sunt respectate cerintele esentiale prevazute la art. 4 si se admite introducerea pe piata a ambarcatiunilor partial construite si echipate daca pentru acestea exista o declaratie emisa de catre constructor sau de reprezentantul autorizat al acestuia ori de catre importator, conform prevederilor cuprinse in anexa nr. 4 lit. A, potrivit careia respectivele ambarcatiuni sunt destinate spre a fi finalizate de alti producatori.
    (3) Se considera ca sunt respectate cerintele esentiale prevazute la art. 4 si se admite introducerea pe piata a componentelor prevazute in anexa nr. 1, care poarta marcajul CS sau CE, care semnifica conformitatea cu cerintele esentiale aplicabile, atunci cand respectivele componente urmeaza sa fie incorporate intr-o ambarcatiune de agrement, potrivit unei declaratii emise de catre constructor, conform prevederilor cuprinse in anexa nr. 4 lit. B, sau de reprezentantul autorizat al acestuia ori de catre importator.
    (4) Cu ocazia organizarii saloanelor, expozitiilor si prezentarilor, ambarcatiunile si componentele prevazute la art. 1 alin. (1), care nu sunt conforme prevederilor prezentei hotarari, pot fi expuse cu conditia ca un anunt vizibil sa indice faptul ca respectivele produse nu pot fi introduse pe piata si nici nu pot fi puse in functiune pana cand nu vor fi indeplinite prevederile prezentei hotarari.
    (5) In cazul in care ambarcatiunilor si componentelor prevazute la art. 1 alin. (1) le sunt aplicabile si alte reglementari care, de asemenea, impun aplicarea marcajului CS, acest marcaj indica conformitatea produsului cu prevederile tuturor reglementarilor aplicabile.
    Art. 6
    (1) Se considera ca ambarcatiunile si componentele prevazute la art. 1 alin. (1) respecta cerintele esentiale prevazute la art. 4 in cazul in care acestea sunt conforme cu standardele romanesti care adopta standardele europene armonizate aplicabile, ale caror numere de referinta au fost publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene.
    (2) Lista standardelor romanesti care adopta standardele europene armonizate se elaboreaza in termen de 6 luni de la data publicarii prezentei hotarari si se aproba prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    SECTIUNEA a 4-a
    Detinerea documentatiei

    Art. 7
    (1) Pentru ambarcatiunile si componentele prevazute la art. 1 alin. (1), introduse pe piata cu marcaj CS sau CE, producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia are obligatia sa intocmeasca si sa pastreze timp de 10 ani de la data ultimei fabricatii a acestora documentatia tehnica ce atesta conformitatea, care va fi prezentata spre examinare, la cerere, organismului de control.
    (2) Documentatia tehnica prevazuta la alin. (1) va cuprinde:
    a) dosarul tehnic de fabricatie prevazut in anexa nr. 5;
    b) declaratia de conformitate;
    c) certificatele de conformitate emise de organisme notificate;
    d) adresele spatiilor de depozitare de pe teritoriul Romaniei;
    e) copii de pe rapoartele de incercari prin care se demonstreaza conformitatea cu standardele mentionate la art. 6 sau cu standardele europene armonizate, ale caror numere de referinta au fost publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, dupa caz.
    (3) In cazul in care producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia nu are sediul in Romania, importatorul are obligatia sa detina documentele mentionate mai sus, care vor fi prezentate spre examinare, la cerere, organismului de control.
    Art. 8
    (1) In cazul in care organismul de control constata ca ambarcatiunile prevazute la art. 1 alin. (1) sau componentele destinate acestora, prevazute in anexa nr. 1, care poarta marcajul CS sau CE, atunci cand, fiind corect construite, instalate, intretinute si utilizate in conformitate cu destinatia lor, pun in pericol siguranta persoanelor, a mediului si a proprietatii, va decide, dupa caz, fie retragerea de pe piata a produselor respective, fie interzicerea sau restrictionarea introducerii acestora pe piata.
    (2) Organismul de control are obligatia sa informeze in scris Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, in termen de 72 de ore, cu privire la deciziile adoptate, indicand motivele care au stat la baza deciziei si in special daca neconformitatea se datoreaza:
    a) nerespectarii cerintelor esentiale prevazute la art. 4, in cazul in care ambarcatiunile nu au fost proiectate conform standardelor prevazute la art. 6;
    b) aplicarii incorecte a standardelor prevazute la art. 6, in cazul in care s-a declarat aplicarea acestora.
    (3) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei analizeaza situatiile si constata daca masura este justificata sau nu si comunica imediat organismului de control, precum si producatorului sau reprezentantului autorizat al acestuia rezultatul analizei.
    (4) In cazul in care organismul de control constata ca o ambarcatiune sau o componenta prevazuta in anexa nr. 1 poarta marcajul CS, in conditiile in care aceasta nu este conform prevederilor prezentei hotarari, ia masuri impotriva celui care a aplicat marcajul, conform prevederilor art. 13 alin. (1) lit. c), informand Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei asupra deciziei sale.

    SECTIUNEA a 5-a
    Marcaje

    Art. 9
    (1) Ambarcatiunile si componentele prevazute la art. 1 alin. (1) care respecta cerintele esentiale prevazute la art. 4 trebuie sa aiba aplicat marcajul CS sau CE, atunci cand sunt introduse pe piata.
    (2) Marcajele CS si CE se aplica in mod vizibil, lizibil si durabil, direct pe ambarcatiuni, conform anexelor nr. 2 si 3 la Legea nr. 608/2001, pe componentele prevazute in anexa nr. 1 si/sau pe ambalajul acestora. Marcajele CS si CE trebuie sa fie asociate cu numarul de identificare al organismului notificat care a evaluat conformitatea prin una dintre procedurile prevazute in anexele nr. 6, 10, 11, 12 sau 13.
    (3) Este interzisa aplicarea pe ambarcatiuni si pe componente a unor marcaje sau inscriptii asemanatoare cu marcajele CS sau CE, care pot fi confundate cu aceste marcaje de conformitate. Oricare alt marcaj poate fi aplicat pe ambarcatiuni si pe componentele prevazute in anexa nr. 1 si/sau pe ambalajul acestora, cu conditia ca vizibilitatea si lizibilitatea marcajelor CS sau CE sa nu fie astfel reduse.
    (4) In cazul in care organismul de control constata ca marcajul a fost aplicat in mod eronat, producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa inceteze incalcarea prevederilor prezentei hotarari si sa realizeze produsul conform cu prevederile privind aplicarea marcajului.
    (5) In cazul in care organismul de control constata ca neconformitatea continua, acesta ia masurile necesare de limitare sau de interzicere de la introducerea pe piata a ambarcatiunii in cauza ori asigura retragerea de pe piata, in conformitate cu prevederile prezentei hotarari.

    CAP. 3

    SECTIUNEA 1
    Proceduri pentru evaluarea conformitatii

    Art. 10
    (1) Inainte de producerea si introducerea pe piata a ambarcatiunilor si componentelor prevazute la art. 1 alin. (1) producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa aplice urmatoarele proceduri pentru evaluarea conformitatii, tinand seama de categoriile de proiectare a ambarcatiunilor A, B, C si D, definite in anexa nr. 2.
    (2) Pentru categoriile A si B:
    a) pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului mai mica de 12 m se efectueaza "Controlul intern al productiei cu incercari suplimentare", prevazut in anexa nr. 7;
    b) pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsa intre 12 m si 24 m se efectueaza "Examinarea CS de tip", prevazuta in anexa nr. 8, completata cu procedura "Conformitatea cu tipul", prevazuta in anexa nr. 9, sau "Examinarea CS de tip" impreuna cu "Asigurarea calitatii productiei", prevazuta in anexa nr. 10, sau "Examinarea CS de tip" impreuna cu "Verificarea produsului", prevazuta in anexa nr. 11, sau "Verificarea unitatii de produs", prevazuta in anexa nr. 12, sau "Asigurarea calitatii", prevazuta in anexa nr. 13.
    (3) Pentru categoria C:
    a) pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsa intre 2,5 m si 12 m, care sunt conform standardelor prevazute la art. 6 alin. (1), aplicate pentru respectarea cerintelor esentiale prevazute in anexa nr. 2 pct. 3.2 si 3.3, se efectueaza "Controlul intern al productiei", prevazut in anexa nr. 6;
    b) pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsa intre 2,5 m si 12 m, care nu sunt conform standardelor romanesti prevazute la art. 6 alin. (1), referitoare la cerintele esentiale prevazute in anexa nr. 2 pct. 3.2 si 3.3, se efectueaza "Controlul intern al productiei cu incercari suplimentare", prevazut in anexa nr. 7;
    c) pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsa intre 12 m si 24 m se efectueaza "Examinarea CS de tip", completata cu procedura "Conformitatea cu tipul", sau "Examinarea CS de tip" impreuna cu "Asigurarea calitatii productiei", sau "Examinarea CS de tip" impreuna cu "Verificarea produsului", sau "Verificarea unitatii de produs" ori "Asigurarea calitatii".
    (4) Pentru categoria D, pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsa intre 2,5 m si 24 m se efectueaza "Controlul intern al productiei".
    (5) Pentru componentele prevazute in anexa nr. 1 se efectueaza "Examinarea CS de tip", completata cu procedura "Conformitatea cu tipul", sau "Examinarea CS de tip" impreuna cu "Asigurarea calitatii productiei", sau "Examinarea CS de tip" impreuna cu "Verificarea produsului", sau "Verificarea unitatii de produs" ori "Asigurarea calitatii".
    (6) Documentele si corespondenta realizate in legatura cu procedurile de evaluare a conformitatii prevazute la alin. (1) se redacteaza in limba romana sau intr-o limba acceptata de organismul de certificare care evalueaza conformitatea.
    Art. 11
    Procedurile pentru evaluarea conformitatii sunt redate schematic in anexa nr. 14.

    SECTIUNEA a 2-a
    Organisme notificate

    Art. 12
    (1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, in calitate de autoritate competenta in domeniu, va aproba, prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, lista cuprinzand organismele notificate desemnate sa execute procedurile prevazute la art. 10 alin. (1) si (2), impreuna cu sarcinile specifice pe care aceste organisme au fost desemnate sa le indeplineasca si numarul/codul lor de identificare, lista urmand sa se actualizeze periodic. Acest ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (2) Competenta organismelor de certificare si a laboratoarelor este recunoscuta de catre autoritatea competenta pe baza unei proceduri de evaluare, avand in vedere criteriile minime prevazute in anexa nr. 15.
    (3) In conditiile in care constata ca un organism notificat nu mai intruneste criteriile minime prevazute in anexa nr. 15, autoritatea competenta decide cu privire la retragerea recunoasterii si desemnarii organismului respectiv.

    CAP. 4
    Raspunderi si sanctiuni

    Art. 13
    (1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza astfel:
    a) nerespectarea prevederilor art. 4 si 6 se sanctioneaza cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea utilizarii si a introducerii pe piata a produselor neconforme;
    b) nerespectarea prevederilor art. 7 se sanctioneaza cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei si interzicerea comercializarii pana la o data stabilita de organismul de control, de comun acord cu producatorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau cu importatorul, dupa caz, pentru eliminarea neconformitatilor;
    c) nerespectarea prevederilor art. 9 se sanctioneaza cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea introducerii pe piata a produselor nemarcate sau marcate incorect, pana la eliminarea neconformitatilor.
    (2) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile si dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile ulterioare.
    Art. 14
    (1) Organismul de control care verifica respectarea prevederilor prezentei hotarari, constata contraventiile si aplica sanctiunile potrivit art. 13 alin. (1) este Inspectoratul Navigatiei Civile, organ de specialitate care functioneaza in subordinea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
    (2) Orice sanctiune aplicata in baza prezentei hotarari de Inspectoratul Navigatiei Civile se aduce la cunostinta Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei in termen de 72 de ore de la incheierea procesului-verbal de contraventie.

    CAP. 5
    Dispozitii finale si tranzitorii

    Art. 15
    Lista cuprinzand standardele romanesti care adopta standardele europene armonizate, prevazute la art. 6, se actualizeaza periodic si se aproba prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 16
    Procedura de evaluare a organismelor de certificare si a laboratoarelor in vederea recunoasterii de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei se elaboreaza in termen de 6 luni de la data publicarii prezentei hotarari si se aproba prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 17
    Anexele nr. 1 - 15 fac parte integranta din prezenta hotarare.
    Art. 18
    Se admit introducerea pe piata si punerea in functiune a ambarcatiunilor si componentelor destinate acestora, care sunt in curs de fabricatie conform Regulilor pentru constructia si supravegherea tehnica a ambarcatiunilor - cod M.T.R.N.R. - CA - 99, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 285/1999.
    Art. 19
    Prevederile prezentei hotarari intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2004.
    Art. 20
    Pe data de 1 ianuarie 2004 se abroga Ordinul ministrului transporturilor nr. 285/1999 privind aprobarea Regulilor pentru constructia si supravegherea tehnica a ambarcatiunilor - cod M.T.R.N.R. - CA - 99, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 304 din 29 iunie 1999.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul lucrarilor publice,
                         transporturilor si locuintei,
                         Miron Tudor Mitrea

                         Ministrul industriei si resurselor,
                         Dan Ioan Popescu

                         Ministrul finantelor publice,
                         Mihai Nicolae Tanasescu

    ANEXA 1

                                COMPONENTE

    Componentele pentru ambarcatiunile de agrement sunt:
    1. echipamente protejate la incendiu pentru motoare instalate in interiorul si la pupa ambarcatiunii;
    2. dispozitive de protectie la pornire pentru motoare instalate in exteriorul ambarcatiunii;
    3. timone, mecanisme de guvernare si ansambluri de cabluri pentru guvernare;
    4. rezervoare si furtunuri pentru combustibil;
    5. capace de magazii si hublouri prefabricate.

    ANEXA 2

                         CERINTE ESENTIALE DE SECURITATE
    pentru proiectarea si constructia ambarcatiunilor de agrement

    1. Categorii de proiectare a ambarcatiunilor
 _____________________________________________________________________________
|                       |                 Conditii de vant si val             |
|Categoria de proiectare|_____________________________________________________|
|                       |     Forta vantului pe scara    |     Inaltimea      |
|                       |            Beaufort            |    valurilor*)     |
|                       |     (viteza vantului, km/h)    |   (H1/3, metri)    |
|_______________________|________________________________|____________________|
| A - oceanica          |            peste 8             |       peste 4 m    |
|                       | (viteza vantului peste 74 km/h)|                    |
|_______________________|________________________________|____________________|
| B - maritima in largul|      pana la 8 inclusiv        |pana la 4 m inclusiv|
|     coastei           |  (viteza vantului pana la      |                    |
|                       |           74 km/h)             |                    |
|_______________________|________________________________|____________________|
| C - maritima in       |      pana la 6 inclusiv        |pana la 2 m inclusiv|
|     apropierea coastei|  (viteza vantului pana la      |                    |
|                       |           49 km/h)             |                    |
|_______________________|________________________________|____________________|
| D - ape protejate     |      pana la 4 inclusiv        |    pana la 0,5 m   |
|                       |  (viteza vantului pana la      |       inclusiv     |
|                       |           28 km/h)             |                    |
|_______________________|________________________________|____________________|
    *) Media inaltimilor a 10% din numarul total de valuri care au cea mai mare inaltime intre gol si creasta, in cursul unei observatii de scurta durata.

    Definitii:
    Categoria A - oceanica - ambarcatiune de dimensiuni suficient de mari, proiectata pentru a efectua voiaje nelimitate, pe parcursul carora conditiile pot depasi forta vantului 8 pe scara Beaufort si inaltimea valurilor de peste 4 metri.
    Categoria B - maritima in largul coastei - ambarcatiune proiectata pentru voiaje in largul coastelor, in conditii in care forta vantului poate atinge inclusiv valoarea 8 pe scara Beaufort si valurile pot avea o inaltime de pana la 4 metri inclusiv.
    Categoria C - maritima in apropierea coastei - ambarcatiune proiectata pentru voiaje in apropierea coastelor, in golfuri mari, estuare, lacuri si fluvii, in conditii in care forta vantului poate atinge inclusiv valoarea 6 pe scara Beaufort si valurile pot avea o inaltime de pana la 2 metri inclusiv.
    Categoria D - ape protejate - ambarcatiune proiectata pentru voiaje pe lacuri mici, rauri si canale, in conditii in care forta vantului poate atinge valoarea 4 pe scara Beaufort si valurile pot avea o inaltime de pana la 0,5 metri inclusiv.
    Ambarcatiunile din fiecare categorie vor fi corespunzator proiectate, construite si echipate pentru a corespunde acelor parametri referitori la stabilitate, flotabilitate, precum si celorlalte cerinte esentiale din prezenta anexa, cat si pentru a avea bune caracteristici de manevrare.
    2. Cerinte generale
    Ambarcatiunile si componentele prevazute in anexa nr. 1 la hotarare vor fi conforme cu cerintele esentiale din prezenta anexa in masura in care acestea le sunt aplicabile.
    2.1. Identificarea corpului
    Fiecare ambarcatiune va fi marcata cu un numar de identificare a corpului, care include urmatoarele informatii:
    a) codul producatorului;
    b) tara de fabricatie;
    c) numarul unic de serie al corpului;
    d) anul de fabricatie;
    e) anul modelului.
    Standardele aplicabile prevazute la art. 6 din hotarare contin detalii privind aceste cerinte.
    2.2. Placuta constructorului
    Pe fiecare ambarcatiune va exista o placa fixata permanent, separat de marcajul de identificare a numarului corpului, care va contine urmatoarele informatii:
    a) numele producatorului;
    b) marcajul de conformitate;
    c) categoria de proiectare a ambarcatiunii, conform pct. 1;
    d) capacitatea maxima de incarcare recomandata de producator, conform pct. 3.6;
    e) numarul maxim de persoane recomandat de producator pentru transportul carora ambarcatiunea a fost proiectata.
    2.3. Prevenirea caderilor peste bord si mijloace care sa permita revenirea la bord
    In functie de categoria de proiectare ambarcatiunile vor fi proiectate in asa fel incat sa se reduca la minimum riscurile de cadere peste bord si sa se asigure urcarea inapoi la bord.
    2.4. Vizibilitatea de la postul principal de comanda
    Pentru ambarcatiunile cu motor postul principal de comanda va oferi conducatorului, in conditii normale de utilizare (din punct de vedere al vitezei si al incarcarii), o buna vizibilitate in toate directiile.
    2.5. Manualul proprietarului
    Fiecare ambarcatiune va fi insotita de manualul proprietarului, redactat sau tradus in limba romana si in alte limbi straine stabilite conform prevederilor contractuale intre parti.
    Acest manual va atrage atentia in mod special asupra riscurilor de incendiu si de inundare si va contine totodata informatiile prevazute la pct. 2.2, 3.6 si 4, precum si masa ambarcatiunii fara incarcatura, exprimata in kg.
    3. Cerinte referitoare la integritate si structura
    3.1. Structura
    Alegerea materialelor si combinarea lor, precum si felul constructiei vor asigura robustetea ambarcatiunii, din toate punctele de vedere. Se va acorda o atentie deosebita categoriei de proiectare, conform pct. 1, si capacitatii maxime de incarcare recomandate de producator, conform pct. 3.6.
    3.2. Stabilitate si bord liber
    Ambarcatiunile vor avea suficienta stabilitate si bord liber, in functie de categoria de proiectare, conform pct. 1, si de capacitatea maxima de incarcare recomandata de producator, conform pct. 3.6.
    3.3. Plutirea si flotabilitatea
    Ambarcatiunile vor fi construite astfel incat sa se asigure caracteristicile de flotabilitate si de mentinere in plutire adecvate categoriei de proiectare, conform pct. 1, si capacitatii maxime de incarcare recomandate de producator, conform pct. 3.6.
    Toate ambarcatiunile cu mai multe corpuri locuibile vor fi proiectate astfel incat sa aiba suficienta flotabilitate care sa le permita sa ramana in plutire, chiar si in pozitie rasturnata.
    Ambarcatiunile cu o lungime mai mica de 6 metri, la care exista pericolul inundarii atunci cand sunt utilizate conform categoriei lor de proiectare, vor fi prevazute prin constructie cu mijloace de flotabilitate adecvate care sa le mentina in plutire dupa inundare.
    3.4. Deschideri in corp, punte si suprastructura
    Deschiderile practicate in corp, punte (punti) si suprastructura nu vor afecta integritatea structurala a ambarcatiunii sau etanseitatea acesteia cand sunt inchise.
    Ferestrele, hublourile, usile si bocaportii vor rezista la presiunea apei care este posibil sa apara in locurile in care sunt amplasate aceste deschideri, precum si la sarcini concentrate reprezentand greutatea persoanelor care se deplaseaza pe punte.
    Armaturile destinate sa permita trecerea apei catre sau dinspre interiorul corpului ambarcatiunii, aflate sub linia de plutire corespunzatoare capacitatii maxime de incarcare recomandate de producator, conform pct. 3.6, vor fi prevazute cu dispozitive de inchidere usor accesibile in orice moment.
    3.5. Inundarea
    Ambarcatiunile vor fi proiectate astfel incat riscul de scufundare sa fie minim. O atentie speciala se va acorda:
    a) cockpit-urilor si altor adancituri in punte, care vor fi cu autodrenare sau sa aiba alte mijloace de mentinere a apei departe de interiorul ambarcatiunii;
    b) sistemelor de ventilare;
    c) sistemelor de evacuare a apei cu pompe sau cu alte mijloace.
    3.6. Capacitatea maxima de incarcare recomandata de producator
    Capacitatea maxima de incarcare recomandata de producator, marcata pe placuta constructorului (combustibil, apa, provizii, diverse echipamente si persoane), exprimata in kg, pentru care a fost proiectata ambarcatiunea, va fi determinata corespunzator categoriei de proiectare conform pct. 1, caracteristicilor de stabilitate si de bord liber conform pct. 3.2 si caracteristicilor de plutire si flotabilitate conform pct. 3.3.
    3.7. Amplasarea plutelor de salvare
    Toate ambarcatiunile de categoriile A si B, precum si ambarcatiunile de categoriile C si D cu o lungime mai mare de 6 metri vor fi prevazute cu unul sau mai multe amplasamente pentru una sau mai multe plute de salvare, suficient de mari pentru a prelua numarul de persoane pentru care ambarcatiunea a fost conceputa sa le transporte, asa cum este recomandat de producator. Aceste amplasamente vor fi usor accesibile in orice moment.
    3.8. Evacuare
    Toate ambarcatiunile cu mai multe spatii locuibile, cu o lungime mai mare de 12 metri, vor fi prevazute cu mijloace de evacuare eficiente in caz de rasturnare.
    Toate ambarcatiunile cu mai multe spatii locuibile vor fi prevazute cu mijloace de evacuare eficiente in caz de incendiu.
    3.9. Ancorare, amarare si remorcare
    Toate ambarcatiunile, tinand seama de categoria de proiectare si de caracteristicile acestora, vor fi prevazute cu unul sau mai multe puncte intarite sau cu alte mijloace capabile sa suporte, in deplina siguranta, solicitarile sistemelor de ancorare, amarare si remorcare.
    4. Caracteristici de conducere si manevrare
    Constructorul va asigura caracteristici de conducere si de manevrare satisfacatoare pentru ambarcatiune, atunci cand este echipata cu motorul cel mai puternic pentru care este proiectata si construita.
    Pentru toate motoarele de uz naval care echipeaza ambarcatiunile de agrement, in manualul proprietarului va fi indicata puterea maxima a motorului, conform standardelor prevazute la art. 6 din hotarare.
    5. Cerinte referitoare la instalatii
    5.1. Motoare si spatii pentru motoare
    5.1.1. Motoare instalate in interiorul ambarcatiunii
    Toate motoarele instalate permanent in interiorul ambarcatiunii vor fi amplasate intr-un spatiu inchis si izolat de spatiile pentru locuit, astfel incat sa fie reduse la minimum riscul de producere si propagare a unor incendii, precum si riscul oricaror pericole datorate patrunderii fumului toxic si de propagare a caldurii, a zgomotului sau a vibratiilor in spatiile pentru locuit.
    Partile motorului si accesoriile care necesita o inspectie si/sau o intretinere frecventa vor fi usor accesibile.
    Materialele izolante utilizate in interiorul compartimentelor pentru motoare vor fi ignifuge.
    5.1.2. Ventilatia
    Compartimentele pentru motoare vor fi ventilate. Se va preveni patrunderea apei prin toate caile de ventilatie in compartimentele pentru motoare.
    5.1.3. Partile expuse ale motorului
    In cazul in care motorul nu este protejat de o carcasa sau nu are un locas propriu inchis, partile mobile sau fierbinti ale acestuia, care pot cauza accidente corporale, vor fi protejate local.
    5.1.4. Pornirea motoarelor instalate in exteriorul ambarcatiunii
    Toate ambarcatiunile echipate cu motoare instalate in exteriorul acestora vor fi prevazute cu un dispozitiv care sa impiedice pornirea in priza a motorului, cuplat la propulsor, cu exceptia cazurilor in care:
    a) tractiunea la punct fix produsa de motor este mai mica de 500 N (50 kgf);
    b) motorul este echipat cu un limitator de putere care reduce tractiunea la 500 N (50 kgf) in momentul pornirii sale.
    5.2. Instalatia de alimentare cu combustibil
    5.2.1. Generalitati
    Amplasarea si instalarea sistemelor de umplere, inmagazinare, aerisire si alimentare cu combustibil vor fi concepute in asa fel incat sa reduca la minimum riscurile de incendiu si de explozie.
    5.2.2. Rezervoare pentru combustibil
    Rezervoarele, conductele si furtunurile pentru combustibil vor fi fixate si separate sau protejate de orice sursa de caldura puternica. Alegerea materialelor constitutive pentru rezervoare si a metodelor de fabricatie a acestora va fi corespunzatoare pentru capacitarea rezervorului si tipul de combustibil. Toate spatiile in care sunt rezervoare vor fi ventilate.
    Combustibilii lichizi al caror punct de aprindere este mai mic de 55 grade C vor fi depozitati in rezervoare independente care sa nu faca parte din corpul ambarcatiunii si care vor fi:
    a) izolate de compartimentul pentru motoare si de orice alta sursa de aprindere;
    b) izolate de spatiile locuibile de la bordul ambarcatiunii.
    Combustibilii lichizi al caror punct de aprindere este egal sau mai mare de 55 grade C pot fi depozitati in rezervoare integrate in corpul ambarcatiunii.
    5.3. Instalatii si echipamente electrice
    Instalatiile si echipamentele electrice vor fi proiectate si realizate astfel incat sa asigure buna functionare a ambarcatiunii in conditii normale de utilizare, iar riscurile de incendiu si de electrocutare sa fie reduse la minimum.
    Toate circuitele alimentate de la baterii, cu exceptia circuitelor de pornire a motoarelor, vor fi protejate contra suprasarcinilor si scurtcircuitelor.
    Va fi asigurata o ventilatie corespunzatoare in scopul prevenirii acumularii gazelor pe care bateriile ar putea sa le degaje. Bateriile vor fi fixate solid si vor fi protejate impotriva patrunderii apei.
    5.4. Sistemul de guvernare
    5.4.1. Generalitati
    Sistemul de guvernare va fi proiectat, construit si instalat astfel incat sa permita transmiterea fortelor de guvernare in conditii previzibile de functionare a ambarcatiunii.
    5.4.2. Guvernarea de avarie
    Ambarcatiunile cu vele si ambarcatiunile cu un singur motor instalat in interiorul lor, care sunt dotate cu sistem de guvernare cu comanda de la distanta a carmelor, vor fi prevazute si cu un sistem de guvernare de avarie, pentru manevrarea ambarcatiunii la viteza redusa.
    5.5. Aparate cu gaz
    Aparatele cu gaz pentru uz gospodaresc vor fi de tipul celor cu evacuare de vapori si vor fi proiectate si instalate in asa fel incat sa se previna scurgerile de gaz si riscurile de explozie si sa permita efectuarea verificarilor de etanseitate. Materialele si componentele acestora vor fi adecvate tipului de gaz utilizat, pentru a rezista la solicitarile si actiunile mediului marin.
    Fiecare aparat cu gaz va fi echipat cu un dispozitiv de siguranta la stingerea flacarii, care sa functioneze pentru fiecare arzator. Fiecare aparat consumator de gaz va fi alimentat printr-o racordare separata din sistemul de distributie si fiecare aparat va fi controlat separat printr-un dispozitiv propriu de inchidere. Se va asigura o ventilatie adecvata pentru a se preveni pericolele datorate scurgerilor de gaz si de produse rezultate din ardere.
    Toate ambarcatiunile care au aparate cu gaz instalate permanent la bord vor fi prevazute cu o incinta destinata depozitarii tuturor buteliilor cu gaz. Incinta va fi izolata de spatiile de locuit, va fi accesibila doar de la exterior si va fi ventilata in asa fel incat sa se asigure evacuarea gazelor spre exteriorul ambarcatiunii. Orice aparat cu gaz instalat permanent la bord va fi incercat dupa instalare.
    5.6. Protectia contra incendiilor
    5.6.1. Generalitati
    Tipurile de echipamente instalate la bord si planul de amenajare al ambarcatiunii vor tine seama de riscurile de incendiu si de propagare a focului. Se va acorda o atentie speciala zonelor din jurul dispozitivelor cu flacara libera, zonelor fierbinti ale motoarelor si masinilor auxiliare, dispozitivelor de deversare a uleiului si combustibilului, conductelor pentru ulei si combustibil neacoperite si se va evita instalarea cablurilor electrice deasupra zonelor fierbinti ale masinilor.
    5.6.2. Echipamente de prevenire si stingere a incendiilor
    Ambarcatiunile vor fi prevazute cu mijloace de prevenire si stingere a incendiilor, adecvate riscurilor de incendiu. Spatiile in care sunt amplasate motoarele cu benzina vor fi protejate printr-un sistem de stingere a incendiilor, care sa nu necesite deschiderea respectivelor spatii in caz de incendiu. Stingatoarele portabile vor fi amplasate in locuri usor accesibile si unul dintre acestea va fi amplasat astfel incat sa se poata ajunge la el cu usurinta de la postul principal de comanda al ambarcatiunii.
    5.7. Lumini de navigatie
    Atunci cand sunt instalate lumini de navigatie, acestea vor fi conforme cu reglementarile internationale aplicabile*), dupa caz.
    5.8. Prevenirea deversarii poluantilor
    Ambarcatiunile vor fi construite astfel incat sa se previna orice deversare accidentala in apa a substantelor poluante (ulei, combustibil etc.).
    Ambarcatiunile dotate cu grupuri sanitare vor fi prevazute cu:
    a) rezervoare; sau
    b) sisteme care sa poata permite instalarea temporara a unor rezervoare, pentru a fi utilizate in zone in care deversarea deseurilor umane este interzisa.
    In plus, orice tubulatura pentru deversarea deseurilor umane in exteriorul ambarcatiunii va fi prevazuta cu armaturi care sa poata fi inchise etans.
------------
    *) "Regulamentul international din 1972 pentru prevenirea abordajelor pe mare" (Colreg - 1972) sau "Codul european al cailor de navigatie interioara" (CEVNI), adoptat prin Rezolutia CEE - ONU nr. 24 din 15 noiembrie 1985.

    ANEXA 3

                         DECLARATIA DE CONFORMITATE

    1. Declaratia scrisa de conformitate cu prevederile prezentei anexe va insoti intotdeauna:
    a) ambarcatiunea si va fi atasata la manualul proprietarului (a se vedea pct. 2.5 din anexa nr. 2);
    b) componentele prevazute in anexa nr. 1.
    2. Declaratia scrisa de conformitate va fi redactata in limba romana sau intr-o limba straina, conform prevederilor pct. 2.5 din anexa nr. 2, si va include urmatoarele informatii:
    a) numele si adresa producatorului sau ale reprezentantului autorizat al acestuia (numele comercial si sediul, reprezentantul autorizat va specifica si numele comercial si sediul producatorului);
    b) descrierea ambarcatiunii sau a componentei (descrierea produsului: marca, tipul, numarul seriei, dupa caz);
    c) referinte privind standardele prevazute la art. 6 din hotarare care au fost utilizate sau specificatii legate de conformitatea declarata;
    d) in unele cazuri, referinte privind certificatul de examinare CS de tip eliberat de organismul notificat;
    e) dupa caz, numele si adresa organismului notificat;
    f) date pentru identificarea persoanei imputernicite sa semneze in numele producatorului sau al reprezentantului autorizat al acestuia.

                              - Model -

    Noi ......................................................................,
                       (denumirea completa a persoanei juridice)
..............................................................................,
                              (sediul)
cu nr. de inmatriculare la registrul comertului ........./............/......., declaram pe propria raspundere ca produsul/serviciul ..........................
...............................................................................
    (denumirea, tipul sau modelul, numarul lotului, al sarjei sau al seriei,
                  eventual sursele si numarul de exemplare)
la care se refera aceasta declaratie este in conformitate cu ..................
..............................................................................,
       (titlul si/sau numarul si data publicarii documentului/documentelor
                        tehnic/tehnice normativ/normative)
avand certificatul de examinare CS de tip nr. ..................... din data de .........................., eliberat de*) .....................................
...............................................................................
                 (numele si adresa organismului notificat)
  ............................  ..............................................
    (locul si data emiterii)     (numele, prenumele si semnatura sau marcajul
                                      echivalent ale persoanei autorizate)
-----------
    *) Indicarea numarului certificatului de examinare CS de tip si numele organismului notificat care l-a eliberat se inscriu doar in unele cazuri.

    ANEXA 4

                                DECLARATIA
constructorului, a reprezentantului autorizat al acestuia sau a importatorului

    A. Declaratia constructorului, a reprezentantului autorizat al acestuia sau a importatorului, referitoare la ambarcatiunile partial construite conform prevederilor art. 5 alin. (2) din hotarare, va cuprinde urmatoarele informatii:
    a) numele si adresa constructorului;
    b) numele si adresa reprezentantului constructorului sau, dupa caz, ale importatorului;
    c) descrierea ambarcatiunii partial construite;
    d) o declaratie din care sa rezulte ca ambarcatiunea partial construita este destinata sa fie terminata de altii si ca este conforma cu cerintele esentiale aplicabile pentru stadiul de constructie in care se afla.
    B. Declaratia constructorului, a reprezentantului autorizat al acestuia sau a importatorului, conform prevederilor art. 5 alin. (3) din hotarare, referitoare la componente, va cuprinde urmatoarele informatii:
    a) numele si adresa constructorului;
    b) numele si adresa reprezentantului constructorului sau, dupa caz, ale importatorului;
    c) descrierea componentei;
    d) o declaratie din care sa rezulte conformitatea componentelor cu cerintele esentiale aplicabile acestora.

    ANEXA 5

                           DOSARUL TEHNIC DE FABRICATIE

    Dosarul tehnic de fabricatie la care se face referire in anexele nr. 6, 8, 9, 10 si 12 la hotarare va contine toate datele sau mijloacele relevante folosite de producator pentru a asigura ca ambarcatiunile sau componentele sunt conforme cu cerintele esentiale aplicabile.
    Dosarul tehnic de fabricatie va permite intelegerea proiectului, constructiei si a functionarii produsului si va asigura posibilitatea evaluarii conformitatii cu cerintele prezentei hotarari.
    Dosarul tehnic de fabricatie va contine, in masura in care sunt relevante pentru evaluare:
    a) descrierea generala a tipului;
    b) desene conceptuale de ansamblu, planuri de fabricatie cu detalii de executie, inclusiv desenele componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;
    c) explicatii, descrieri si precizari necesare pentru intelegerea celor de mai sus si pentru intelegerea functionarii produsului;
    d) lista cu standardele prevazute la art. 6 din hotarare, aplicate total sau partial, si descrieri ale solutiilor adoptate pentru a satisface cerintele esentiale, atunci cand nu au fost aplicate standardele prevazute la art. 6 din hotarare;
    e) rezultatele calculelor de proiectare, examinarile efectuate etc.;
    f) rapoarte de incercari sau calcule, in special privind stabilitatea conform pct. 3.2 si flotabilitatea conform pct. 3.3 din cerintele esentiale prevazute in anexa nr. 2 la hotarare.

    ANEXA 6

                         CONTROLUL INTERN AL PRODUCTIEI
                                  (Modulul A)

    1. Controlul intern al productiei este procedura prin care producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, care indeplineste obligatiile prevazute la pct. 2, asigura si declara faptul ca produsele avute in vedere satisfac cerintele prezentei hotarari, care le sunt aplicabile. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica marcajul CS pe fiecare produs si va emite o declaratie de conformitate.
    2. Producatorul va elabora documentatia tehnica descrisa la pct. 3. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va detine documentatia tehnica si o va pune la dispozitie organismelor de control, la cerere, pe o perioada de minimum 10 ani de la data fabricarii ultimului produs, in vederea inspectarii. In cazul in care nici producatorul si nici reprezentantul autorizat al acestuia nu au sediul in Romania, obligatia de a detine si de a pune la dispozitie organelor de control, la cerere, documentatia tehnica revine importatorului.
    3. Documentatia tehnica va permite evaluarea conformitatii produsului cu cerintele prezentei hotarari. Daca este relevant pentru evaluare, documentatia tehnica se va referi la fazele de proiectare, productie si functionare a produsului.
    4. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va pastra o copie de pe declaratia de conformitate impreuna cu documentatia tehnica.
    5. Producatorul va lua toate masurile necesare pentru ca procesele de fabricatie sa asigure conformitatea produselor fabricate cu documentatia tehnica la care se face referire la pct. 2, precum si cu cerintele aplicabile ale prezentei hotarari.

    ANEXA 7

           CONTROLUL INTERN AL PRODUCTIEI CU INCERCARI SUPLIMENTARE
                                (Modulul Aa)

    Aceasta procedura contine toate prevederile procedurii prezentate in anexa nr. 6 la hotarare, la care se adauga urmatoarele cerinte suplimentare:
    1. Producatorul va efectua direct sau va dispune efectuarea in numele sau, pe una sau mai multe ambarcatiuni care reprezinta fabricatia producatorului, urmatoarele incercari, calcule echivalente sau controale:
    a) verificarea stabilitatii conform pct. 3.2 din cerintele esentiale prevazute in anexa nr. 2 la hotarare;
    b) verificarea caracteristicilor de flotabilitate conform pct. 3.3 din cerintele esentiale prevazute in anexa nr. 2 la hotarare.
    2. Prevederi comune pentru cele doua variante:
    Incercarile, calculele echivalente sau controalele vor fi efectuate sub responsabilitatea unui organism notificat ales de producator. Producatorul va aplica numarul de identificare al organismului notificat, in timpul procesului de fabricatie, sub responsabilitatea organismului respectiv.

    ANEXA 8

                             EXAMINAREA CS DE TIP
                                  (Modulul B)

    1. Examinarea CS de tip este acea parte a procedurii prin care un organism notificat constata si atesta faptul ca un exemplar reprezentativ din productia avuta in vedere corespunde cerintelor prezentei hotarari, care ii sunt aplicabile.
    2. Cererea pentru efectuarea examinarii CS de tip va fi inaintata de catre producator sau de catre reprezentantul autorizat al acestuia unui organism notificat, ales de producator. Cererea va include:
    a) numele si adresa producatorului si, daca cererea este inaintata de catre reprezentantul autorizat al producatorului, numele si adresa acestuia din urma;
    b) o declaratie scrisa potrivit careia aceeasi cerere nu a fost inaintata nici unui alt organism notificat;
    c) documentatia tehnica prevazuta la pct. 3.
    Solicitantul va pune la dispozitie organismului notificat un exemplar reprezentativ din productia avuta in vedere, denumit in continuare tip.
    Organismul notificat poate cere si alte exemplare daca acestea ii sunt necesare pentru realizarea programului de incercari.
    3. Documentatia tehnica va permite evaluarea conformitatii produsului cu cerintele prezentei hotarari. In masura in care este relevant pentru evaluarea conformitatii produsului, documentatia tehnica va cuprinde informatii privind proiectarea, fabricatia si functionarea produsului (a se vedea anexa nr. 5 la hotarare).
    4. Organismul notificat are urmatoarele obligatii:
    4.1. sa examineze documentatia tehnica, sa verifice daca tipul este fabricat in conformitate cu documentatia tehnica si sa identifice elementele care au fost proiectate conform prevederilor din standardele prevazute la art. 6 din hotarare, precum si componentele care au fost proiectate fara a se aplica prevederile din respectivele standarde;
    4.2. sa efectueze sau sa solicite efectuarea examinarilor corespunzatoare si a incercarilor necesare pentru a verifica daca solutiile adoptate de producator satisfac cerintele esentiale din prezenta hotarare, in cazul in care nu au fost aplicate standardele prevazute la art. 6 din hotarare;
    4.3. sa efectueze sau sa solicite efectuarea examinarilor corespunzatoare si a incercarilor necesare pentru a verifica daca standardele au fost aplicate efectiv, in cazul in care producatorul a ales aplicarea standardelor relevante;
    4.4. sa convina cu solicitantul cererii asupra locului unde vor fi efectuate examinarile si incercarile necesare.
    5. Daca tipul corespunde cerintelor prezentei hotarari, organismul notificat va elibera solicitantului un certificat de examinare CS de tip. Certificatul va contine numele si sediul producatorului, concluziile examinarii, conditiile pentru valabilitatea certificatului si datele necesare privind identificarea tipului aprobat.
    La certificatul de examinare CS de tip va fi anexata o lista cuprinzand elementele importante pentru evaluare din documentatia tehnica, iar organismul notificat va pastra o copie a acestei liste.
    Daca unui producator ii este refuzata certificarea de tip, organismul notificat va justifica detaliat motivele refuzului.
    6. Solicitantul va informa organismul notificat care pastreaza documentatia tehnica referitoare la certificatul de examinare CS de tip asupra tuturor modificarilor aduse produsului aprobat, care va obtine o certificare suplimentara, atunci cand astfel de modificari pot afecta conformitatea cu cerintele esentiale sau conditiile prevazute pentru utilizarea produsului. Aceasta certificare suplimentara este data sub forma unui act aditional la originalul certificatului de examinare CS de tip.
    7. Fiecare organism notificat va informa alte organisme notificate cu privire la certificatele de examinare CS de tip si completarile la acestea, emise sau retrase.
    8. Celelalte organisme notificate pot primi copii de pe certificatele de examinare CS de tip si/sau de pe completarile la acestea. Anexele la certificate se vor pune la dispozitie celorlalte organisme notificate, la cerere.
    9. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va pastra dosarul tehnic de fabricatie impreuna cu copiile de pe certificatele de examinare CS de tip si de pe completarile la acestea o perioada de minimum 10 ani de la data fabricarii ultimului produs, conform prevederilor art. 7 din hotarare.
    In situatia in care nici producatorul si nici reprezentantul autorizat al acestuia nu au sediul in Romania, obligatia de a detine si de a pune la dispozitie organismelor de control documentatia tehnica, la cerere, revine importatorului.

    ANEXA 9

                              CONFORMITATEA CU TIPUL
                                   (Modulul C)

    1. Conformitatea cu tipul este acea parte a procedurii prin care producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia asigura si declara ca produsele avute in vedere sunt conforme cu tipul descris in certificatul de examinare CS de tip si satisfac cerintele esentiale din prezenta hotarare, aplicabile acestora. Producatorul va aplica marcajul CS pe fiecare produs si va emite o declaratie de conformitate (a se vedea anexa nr. 3 la hotarare).
    2. Producatorul va lua toate masurile necesare pentru a garanta ca procesul de fabricatie asigura conformitatea produselor cu tipul descris in certificatul de examinare CS de tip si cu cerintele prezentei hotarari, aplicabile acestora.
    3. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va pastra un exemplar al declaratiei de conformitate o perioada de minimum 10 ani de la data fabricarii ultimului produs.
    In situatia in care nici producatorul si nici reprezentantul autorizat al acestuia nu au sediul in Romania, obligatia de a detine si de a pune la dispozitie organismelor de control documentatia tehnica, la cerere, revine importatorului.

    ANEXA 10

                         ASIGURAREA CALITATII PRODUCTIEI
                                   (Modulul D)
    1. Asigurarea calitatii productiei este acea parte a procedurii prin care producatorul care indeplineste obligatiile prevazute la pct. 2 asigura si declara ca produsele considerate sunt conforme cu tipul descris in certificatul de examinare CS de tip si satisfac cerintele prezentei hotarari, aplicabile acestora.
    Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica marcajul CS pe fiecare produs si va intocmi in scris o declaratie de conformitate (a se vedea anexa nr. 3 la hotarare). Marcajul CS va fi insotit de numarul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea CS, conform prevederilor pct. 4.
    2. Producatorul va aplica un sistem al calitatii aprobat pentru productie, inspectie si incercare finala a produsului, asa cum se prevede la pct. 3; sistemul calitatii certificat este supus supravegherii conform prevederilor pct. 4.
    3. Sistemul calitatii
    3.1. Producatorul va inainta o cerere unui organism notificat ales de el, pentru evaluarea propriului sistem al calitatii, corespunzator produselor considerate.
    Cererea pentru evaluarea sistemului calitatii va contine:
    a) toate informatiile necesare pentru categoria de produse considerate;
    b) documentatia privind sistemul calitatii;
    c) daca este cazul, documentatia tehnica a tipului aprobat (a se vedea anexa nr. 5 la hotarare) si o copie de pe certificatul de examinare CS de tip.
    3.2. Sistemul calitatii va asigura conformitatea produselor cu tipul descris in certificatul de examinare CS de tip si cu cerintele prezentei hotarari, aplicabile acestora.
    Toate elementele, cerintele si prevederile adoptate de catre producator vor fi reunite intr-o documentatie sistematica si ordonata sub forma de masuri, proceduri si instructiuni scrise. Documentatia privind sistemul calitatii va asigura o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor si inregistrarilor privind calitatea.
    Documentatia privind sistemul calitatii va contine, in special, o descriere adecvata a urmatoarelor aspecte:
    a) obiectivele legate de calitate si structura organizatorica, responsabilitatile conducerii si atributiile acesteia in ceea ce priveste calitatea produselor;
    b) procesul de fabricatie, tehnicile de control si de asigurare a calitatii, precum si procesele si masurile sistematice care vor fi utilizate;
    c) examinarile si incercarile care vor fi efectuate inainte, in timpul si dupa fabricatie, precum si frecventa cu care acestea vor fi efectuate;
    d) inregistrarile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspectie si rezultatele incercarilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.;
    e) mijloacele de urmarire a realizarii calitatii cerute produselor si a functionarii efective a sistemului calitatii.
    3.3. Organismul notificat va evalua sistemul calitatii pentru a determina daca acesta indeplineste cerintele prevazute la pct. 3.2. Organismul notificat presupune conformitatea cu cerintele standardului roman SR EN ISO 9003:1994, referitor la sistemul calitatii.
    Echipa de audit va avea cel putin un membru cu experienta in tehnologia de fabricare a produsului considerat. Procedura de evaluare va include o vizita de inspectare la locul de fabricatie a produsului.
    Decizia echipei de audit se va notifica producatorului. Notificarea va contine concluziile examinarii si decizia motivata a evaluarii.
    3.4. Producatorul se va angaja sa indeplineasca obligatiile ce decurg din sistemul calitatii, asa cum a fost aprobat, si sa mentina acest sistem la un nivel corespunzator si eficient.
    Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va informa organismul notificat care a aprobat sistemul calitatii asupra oricarei intentii de actualizare a sistemului calitatii.
    Organismul notificat va evalua modificarile propuse si va decide daca sistemul calitatii modificat satisface in continuare cerintele prevazute la pct. 3.2 sau daca este necesara o reevaluare a acestuia.
    Decizia organismului notificat se va transmite producatorului. Notificarea va contine concluziile examinarii si motivarea deciziei evaluarii.
    4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
    4.1. Scopul supravegherii sistemului calitatii este de a asigura ca producatorul indeplineste corect obligatiile care decurg din sistemul calitatii aprobat.
    4.2. Producatorul va permite accesul reprezentantilor organismului notificat pentru efectuarea inspectiilor in incintele de productie, de control si incercare si de depozitare a produselor si va pune la dispozitie acestora toate informatiile necesare, in special:
    a) documentatia privind sistemul calitatii;
    b) inregistrarile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspectie si rezultatele incercarilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.
    4.3. Organismul notificat va efectua audituri periodice pentru a se asigura ca producatorul mentine si aplica sistemul calitatii aprobat si va elibera producatorului un raport de audit.
    4.4. Suplimentar fata de auditurile periodice prevazute la pct. 4.3 organismul notificat poate efectua vizite inopinate la producator. In timpul acestor vizite organismul notificat are dreptul sa efectueze sau sa solicite efectuarea de incercari pentru verificarea functionarii corecte a sistemului calitatii, daca se considera necesar. Organismul notificat va preda producatorului un proces-verbal al vizitei si, daca s-a efectuat o incercare, un raport de incercare.
    5. Producatorul va detine si va pune la dispozitie organismului de control, la cerere, pe o perioada de minimum 10 ani de la data fabricarii ultimului produs, urmatoarele documente:
    a) documentatia prevazuta la pct. 3.1 lit. b);
    b) documentele de actualizare a sistemului calitatii prevazut la pct. 3.4;
    c) deciziile si rapoartele organismului notificat prevazute la pct. 3.4, 4.3 si 4.4.
    6. Fiecare organism notificat va comunica celorlalte organisme notificate informatii referitoare la certificatele privind sistemul calitatii, emise sau retrase.

    ANEXA 11

                            VERIFICAREA PRODUSULUI
                                 (Modulul F)

    1. Verificarea produsului este acea procedura prin care producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia verifica si atesta faptul ca produsele carora li se aplica prevederile pct. 3 sunt conforme cu tipul, asa cum este specificat in certificatul de examinare CS de tip, si satisfac cerintele prezentei hotarari, aplicabile acestora.
    2. Producatorul va lua masurile necesare pentru ca procesul de fabricatie sa asigure conformitatea produselor cu tipul, asa cum este specificat in certificatul de examinare CS de tip, si satisfac cerintele prezentei hotarari, aplicabile acestora. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica pe fiecare produs marcajul CS si va emite o declaratie de conformitate (a se vedea anexa nr. 3 la hotarare).
    3. Organismul notificat va efectua examinarile si incercarile corespunzatoare pentru a verifica conformitatea produselor cu cerintele prezentei hotarari, fie prin examinarea si incercarea fiecarui produs conform prevederilor pct. 4, fie prin examinarea si incercarea produselor prin metode statistice conform prevederilor pct. 5; metoda de examinare si incercare a produsului este aleasa de producator.
    Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va pastra o copie de pe declaratia de conformitate o perioada de minimum 10 ani de la data fabricarii ultimului produs.
    4. Verificarea prin examinare si incercare a fiecarui produs
    4.1. Toate produsele vor fi examinate individual si vor fi incercate in mod corespunzator conform prevederilor din standardul sau standardele relevante aplicabile, prevazute la art. 6 din hotarare, sau vor fi supuse unor incercari cu efect echivalent, pentru a se verifica conformitatea acestora cu tipul descris in certificatul de examinare CS de tip si cu cerintele aplicabile din prezenta hotarare.
    4.2. Organismul notificat va aplica sau va solicita aplicarea numarului sau de identificare pe fiecare produs aprobat si va emite un certificat de conformitate referitor la incercarile efectuate.
    4.3. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va prezenta, la cererea organismului de control, certificatele de conformitate eliberate de organismul notificat.
    5. Verificarea statistica
    5.1. Producatorul va prezenta produsele sale sub forma de loturi omogene si va lua toate masurile necesare pentru ca procedeul de fabricatie sa asigure omogenitatea fiecarui lot de produse.
    5.2. Toate produsele vor fi disponibile pentru verificare, sub forma de loturi omogene. Din fiecare lot se alege in mod aleatoriu un esantion. Produsele din cadrul esantionului vor fi examinate individual si vor fi supuse unor incercari adecvate, conform prevederilor standardului sau standardelor relevante aplicabile, prevazute la art. 6 din hotarare, sau vor fi supuse unor incercari cu efect echivalent, pentru a se asigura conformitatea acestora cu cerintele aplicabile din prezenta hotarare, pentru a stabili daca lotul este acceptat sau respins.
    5.3. Procedura statistica va utiliza urmatoarele elemente:
    a) metoda statistica aplicata;
    b) planul de esantionare si caracteristicile sale operationale.
    5.4. In cazul loturilor acceptate organismul notificat aplica sau solicita sa fie aplicat numarul sau de identificare pe fiecare produs aprobat si emite un certificat de conformitate referitor la incercarile efectuate. Toate produsele din lot pot fi introduse pe piata, cu exceptia produselor din esantion care au fost gasite neconforme.
    Daca un lot este respins, organismul notificat sau organismul de control va lua masuri corespunzatoare pentru a impiedica introducerea pe piata a respectivului lot. In cazul respingerii frecvente a loturilor, organismul notificat poate suspenda verificarea statistica.
    Producatorul poate sa aplice numarul de identificare al organismului notificat in cursul procesului de fabricatie, sub responsabilitatea organismului notificat.
    5.5. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va prezenta, la cerere, organismului de control certificatele de conformitate emise de organismul notificat.

    ANEXA 12

                         VERIFICAREA UNITATII DE PRODUS
                                   (Modulul G)

    1. Verificarea unitatii de produs este procedura prin care producatorul asigura si declara ca produsul supus evaluarii, pentru care a fost eliberat certificatul prevazut la pct. 2, este conform cu cerintele prezentei hotarari, aplicabile acestuia.
    Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica marcajul CS pe produs si va emite o declaratie de conformitate (a se vedea anexa nr. 3 la hotarare).
    2. Organismul notificat va examina produsul individual si va efectua incercarile corespunzatoare, conform prevederilor standardului sau standardelor relevante aplicabile, prevazute la art. 6 din hotarare, sau va supune produsul unor incercari cu efect echivalent, pentru a se asigura conformitatea acestuia cu cerintele aplicabile din prezenta hotarare.
    Organismul notificat va aplica sau va solicita sa fie aplicat numarul sau de identificare pe produsul aprobat si va emite un certificat de conformitate referitor la incercarile efectuate.
    3. Scopul documentatiei tehnice este de a permite evaluarea conformitatii produsului cu cerintele prezentei hotarari si intelegerea proiectului, fabricatiei si functionarii produsului (a se vedea anexa nr. 5 la hotarare).

    ANEXA 13

                             ASIGURAREA CALITATII
                                 (Modulul H)

    1. Asigurarea calitatii reprezinta procedura prin care producatorul care indeplineste obligatiile prevazute la pct. 2 asigura si declara ca produsele supuse evaluarii satisfac cerintele prezentei hotarari, aplicabile acestora. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica pe fiecare produs marcajul CS si va intocmi in scris o declaratie de conformitate (a se vedea anexa nr. 3 la hotarare). Marcajul CS va fi insotit de numarul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea, conform prevederilor pct. 4.
    2. Producatorul va aplica un sistem al calitatii aprobat pentru fazele de proiectare, fabricatie, inspectie si incercare finala a produsului, conform prevederilor pct. 3; sistemul calitatii aprobat face obiectul supravegherii, conform prevederilor pct. 4.
    3. Sistemul calitatii
    3.1. Producatorul va inainta o cerere pentru evaluarea sistemului propriu al calitatii unui organism notificat ales de el.
    Cererea pentru evaluarea sistemului calitatii va include:
    a) toate informatiile necesare pentru categoria de produse considerate;
    b) documentatia privind sistemul calitatii.
    3.2. Sistemul calitatii va asigura conformitatea produselor cu cerintele prezentei hotarari, aplicabile acestora.
    Toate elementele, cerintele si masurile adoptate de catre producator vor fi reunite intr-o documentatie sistematica si ordonata sub forma de masuri, proceduri si instructiuni scrise. Documentatia privind sistemul calitatii va asigura o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor si inregistrarilor privind calitatea.
    Documentatia privind sistemul calitatii va contine in special o descriere adecvata a urmatoarelor aspecte:
    a) obiectivele legate de calitate si structura organizatorica, responsabilitatile conducerii si atributiile acesteia in ceea ce priveste calitatea proiectarii si calitatea produselor;
    b) specificatiile tehnice de proiectare, inclusiv standardele care vor fi aplicate si, in situatia in care nu se aplica integral standardele prevazute la art. 6 din hotarare, vor fi descrise mijloacele utilizate pentru a se asigura indeplinirea cerintelor esentiale aplicabile din prezenta hotarare;
    c) tehnicile de control si de verificare a proiectului, procesele si actiunile sistematice folosite pentru proiectarea produselor care apartin unei categorii de proiectare;
    d) tehnicile corespunzatoare de fabricatie, de control si asigurare a calitatii, procesele si actiunile sistematice care vor fi utilizate;
    e) examinarile si incercarile care vor fi efectuate inaintea, in timpul si dupa fabricatie, cu indicarea frecventei de efectuare a acestora;
    f) inregistrarile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspectie si rezultatele incercarilor efectuate, datele privind etalonarea aparatelor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.;
    g) mijloacele de urmarire a realizarii calitatii dorite in ceea ce priveste proiectarea si realizarea produsului si, respectiv, functionarea efectiva a sistemului calitatii.
    3.3. Organismul notificat va evalua sistemul calitatii pentru a determina daca el corespunde cerintelor enumerate la pct. 3.2. Organismul notificat va porni de la premisa conformitatii cu acele cerinte referitoare la sistemele de calitate, astfel incat sa fie asigurata implementarea standardului armonizat SR EN ISO 9003:1994.
    Echipa de audit va avea cel putin un membru cu experienta in evaluarea tehnologiei produsului avut in vedere. Procedura de evaluare va include o vizita de evaluare la locul de fabricatie al producatorului.
    Decizia privind evaluarea va fi notificata producatorului. Notificarea va contine concluziile evaluarii si motivatiile care stau la baza deciziei de evaluare.
    3.4. Producatorul se va angaja sa indeplineasca obligatiile ce decurg din sistemul calitatii aprobat si sa il mentina la un nivel eficient si corespunzator.
    Producatorul sau reprezentantul sau autorizat va informa organismul notificat care a aprobat sistemul calitatii asupra oricaror intentii de actualizare a acestuia.
    Organismul notificat va evalua modificarile propuse si va decide daca sistemul calitatii modificat continua sa corespunda cerintelor pct. 3.2 sau daca este necesara o noua evaluare.
    Acesta va notifica producatorului asupra deciziei sale. Notificarea va contine concluziile evaluarii si motivele care stau la baza deciziei.
    4. Supravegherea CS sub responsabilitatea organismului notificat
    4.1. Scopul supravegherii este de a se asigura indeplinirea corecta de catre producator a obligatiilor ce decurg din sistemul calitatii aprobat.
    4.2. Producatorul va permite accesul organismului notificat pentru efectuarea inspectiilor in locurile in care se proiecteaza, se fabrica, se verifica, se efectueaza incercarile si se depoziteaza produsele si va pune la dispozitie informatiile necesare, in special in legatura cu:
    a) documentatia privind sistemul calitatii;
    b) inregistrarile privind calitatea, prevazute de sistemul calitatii la faza de proiectare, cum ar fi: rezultatele analizelor, calculelor, incercarilor etc.;
    c) inregistrarile privind calitatea, prevazute de sistemul calitatii la faza de fabricatie, cum ar fi: rapoartele de inspectie si rezultatele incercarilor, datele privind etalonarea aparatelor de masura, rapoartele privind calificarea personalului folosit etc.
    4.3. Organismul notificat va efectua periodic audituri pentru a se asigura ca producatorul mentine si aplica sistemul calitatii aprobat si va prezenta producatorului rapoartele de audit.
    4.4. In plus organismul notificat poate efectua vizite inopinate la producator. Cu ocazia unor astfel de vizite reprezentantii organismului notificat au dreptul sa efectueze incercari sau pot solicita efectuarea de incercari pentru a verifica, atunci cand este necesar, daca sistemul calitatii functioneaza corespunzator. Organismul notificat va prezenta producatorului un proces-verbal al vizitei, precum si rezultatul incercarilor, daca astfel de incercari s-au efectuat.
    5. Producatorul va tine la dispozitia autoritatilor nationale timp de 10 ani de la data fabricarii ultimului produs urmatoarele:
    a) documentatia mentionata la pct. 3.1 lit. b);
    b) documentele de actualizare mentionate la pct. 3.4;
    c) deciziile si rapoartele organismului notificat, mentionate in ultimul alineat al pct. 3.4 si, respectiv, la pct. 4.3 si 4.4.
    6. Fiecare organism notificat va comunica altor organisme notificate informatii relevante privind certificatele sistemelor calitatii emise sau retrase.

    ANEXA 14*)

    *) Anexa nr. 14 este reprodusa in facsimil.

        PREZENTAREA SCHEMATICA A PROCEDURILOR DE EVALUARE A CONFORMITATII
                                        ___________________
                    ____________       |  Controlul intern |
                   |corp < 12 cm \---->| al product. plus  |___________
                   |_____________|     |incercari (Anexa 7)|           |
                          ^            |___________________|           |
                          |                        _________________   |
                          |    ___________        | Conformitatea cu|  |
                         /|   |Examinarea |       | tipul (Anexa 9) |  |
                       /  |   | CS de tip |-      |  Producatorul   |  |
                     /    |   | (Anexa 8) | |   ->|     declara     |->|
                   /      |   |___________| |  |  |  conformitatea  |  |
                 /        |         ^       |  |  |    produsului   |  |
               <  Lungimea|         |    ___|  |  |     cu tipul    |  |
              ^  \Corpului|         |   |      |  |_________________|  |
              |    \      |         |   |      |                       |
              |      \    |         |   |      /\                      |
              |        \  |         |   |    /    \                    |
              |          \|         |   |  /Optiunea\                  |
              |           |         |   v< producat. >-----            |
              |           |         |      \        /      |           |
              |           |         |        \    /        |           |
              |      _____v_____    |          \/          |           |
              |     |12 m < corp \  |          |   ________v________   |
              |     |   < 24 m   |  |          |  |   Asigurarea    |  |
              |     |____________|  |          |  |    calitatii    |  |
              |           |         |          |  |   productiei    |  |
              |           |         |          |  |   (Anexa 10)    |  |
              |           |         |          |  |O.N. evalueaza si|->|
              |           |         |          |  |  monitorizeaza  |  |
              |           |         |          |  |   sistemul de   |  |
              |           |         |          |  |   calitate al   |  |
              |           |         |          |  | producatorului  |  |
              |           |         |          |  |_________________|  |
              |           |         |          |   _________________   |
              |           |         |          |  |   Verificarea   |  |
              |           |        / \         |  |   produsului    |  |
              |           |      /     \        ->|   (Anexa 11)    |->|
              |           |    /         \        |O.N. verifica si |  |
              |            -> <  Optiunea >--     |  certifica ca   |  |
              |              ^ \producat./   |    | produsele sunt  |  |
              |              |   \     /     |    |conforme cu tipul|  |
              |              |     \ /       |    |_________________|  v
         _____|____          |      |        |     _________________   |\
        |Proiectarea\        |      |        |    |   Verificarea   |  |  >CS*1)
        |  navelor  |        |      |        |    |   unitatii de   |  |/
        |cat. A si B|        |      |____    |    |produs (Anexa 12)|  ^
        |___________|        |_____      |   |    |O.N. verifica si |  |
              ^  ___________       |     |   |    |  certifica ca   |  |
              | |Componentele\     |     |    --->| produsele sunt  |->|
              | | din Anexa I|---->|     |        |     conforme    |  |
              | |____________|     |     |____    |    cerintelor   |  |
              |          ^         |          |   |    hotararii    |  |
              |          |     ____|______    |   |_________________|  |
              |          |    |12 m < corp \  |    _________________   |
              |         /|    |    < 24 m  |  |   |   Asigurarea    |  |
              |      /   |    |____________|  |   |    calitatii    |  |
              |   /      |          ^         |   |   (Anexa 13)    |  |
 __________   |/  Tipul  |          |         |   |O.N. evalueaza si|  |
|PRODUCATOR|->|produselor|          |          -->|  monitorizeaza  |->|
|__________|  |\         |          |________     |   sistemul de   |  |
              |   \      |                   |    |   calitate al   |  |
              |      \   |                   |    | producatorului  |  |
              |         \|                 / |    |_________________|  |
              |          |               /   |                         |
              |   _______v_____        /     |                         |
              |  | Proiectarea  \    /       |                         |
              |  |navelor cat. C|->< Lungimea|                         |
              |  |______________|   \Corpului|                         |
              |                       \      |     _________________   |
              |                         \    |    |Controlul intern |  |
              |                           \  |    |  al productiei  |  |
              |                             \|  ->|  plus incercari |->|
              |              ________________| |  |    (Anexa 7)    |  |
              |             |                  |  |_________________|  |
              |       ______v______            |                       |
              |      | 2,5 m < corp|         / |                       |
              |      |    < 12 m   |       /   |                       |
              |      |_____________|     /     |                       |
              |             |          /       |                       |
              |             |        /         |                       |
              |             |      /           |                       |
              |             |    /Conformitatea|                       |
              |              -><       cu      |                       |
              |                  \ standardele |                       |
              |                    \           |                       |
              |                      \         |                       |
              |                        \       |                       |
              |                          \     |                       |
              |                            \   |   _________________   |
              |                              \ |  |                 |  |
       _______v__________                      |  |    Controlul    |  |
      |Proiectarea navelor\                     ->|     intern      |__|
      |       cat. D      |                       |  al productiei  |
      |2,5 m < corp < 24 m|---------------------->|  (Anexa VII)    |
      |___________________|                       |_________________|

------------
    *1) Navele partial complete nu sunt marcate CS. Toate produsele trebuie insotite de declaratia CS de conformitate.

    ANEXA 15

                          CRITERII MINIME
    avute in vedere la notificarea organismelor

    1. Organismul notificat, conducatorul sau si personalul cu responsabilitati privind efectuarea incercarilor de verificare nu vor fi proiectanti, producatori, furnizori sau reparatori ai ambarcatiunilor ori componentelor pe care le inspecteaza. Totodata ei nu vor fi implicati direct sau ca reprezentanti autorizati in activitatile de proiectare, constructie, comercializare sau intretinere a produselor mentionate. Aceasta nu exclude insa posibilitatea schimbului de informatii tehnice dintre producator si organism.
    2. Organismul notificat si personalul sau vor executa incercarile de verificare cu integritate profesionala si competenta tehnica, liberi de orice presiuni si influente de ordin financiar, care ar putea sa le influenteze deciziile sau rezultatele activitatilor efectuate, din partea unor persoane ori grupuri de persoane interesate de rezultatele verificarilor si/sau ale incercarilor.
    3. Organismul notificat va dispune de personal competent si de dotarea necesara pentru a fi in masura sa isi indeplineasca in mod corespunzator atributiile administrative si competentele tehnice necesare efectuarii verificarilor si va dispune sau va avea acces la echipamentele impuse pentru efectuarea incercarilor specifice.
    4. Personalul cu responsabilitati privind efectuarea verificarilor va avea:
    a) pregatire tehnica si experienta profesionala de specialitate;
    b) cunostinte corespunzatoare cerintelor si exigentelor privind incercarile pe care le efectueaza sau la efectuarea carora contribuie si experienta corespunzatoare in executarea acestor incercari;
    c) capacitatea de a intocmi certificatele, inregistrarile si rapoartele necesare pentru autentificarea rezultatelor incercarilor.
    5. Impartialitatea personalului de inspectie va fi garantata. Remunerarea acestuia nu va fi determinata de numarul incercarilor realizate sau de rezultatele respectivelor incercari.
    6. Personalul organismului de notificare va pastra secretul profesional, potrivit legii, cu privire la informatiile pe care le detine ca urmare a exercitarii atributiilor de serviciu.
    7. Organismul notificat va obtine o asigurare corespunzatoare de raspundere civila, pentru cazul in care, potrivit legii, raspunderea ii revine.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 312/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 312 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu