HOTARARE Nr. 312 din 4 aprilie 2002
privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a ambarcatiunilor de
agrement
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 264 din 19 aprilie 2002

In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 5 din
Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Domeniu de aplicare
Art. 1
(1) Prevederile prezentei hotarari stabilesc conditiile de introducere pe
piata a ambarcatiunilor de agrement complete, a ambarcatiunilor partial
construite si echipate, denumite in continuare ambarcatiuni, precum si a
componentelor prevazute in anexa nr. 1, luate separat sau instalate pe
ambarcatiunile de agrement.
(2) Prevederile prezentei hotarari se aplica si ambarcatiunilor folosite
pentru transporturi comerciale sau pentru instruire in navigatia de agrement, care
sunt introduse pe piata pentru activitati recreative.
(3) Prevederile prezentei hotarari nu se aplica:
a) ambarcatiunilor concepute exclusiv pentru competitii sportive, incluzand
ambarcatiunile cu vasle si ambarcatiunile destinate instruirii in canotaj, care
au fost etichetate ca atare de catre constructorul lor;
b) canoelor si caiacelor, gondolelor si hidrobicicletelor;
c) planselor cu vele;
d) planselor cu motor, ambarcatiunilor individuale de tipul scuterelor
nautice si altor ambarcatiuni similare cu motor;
e) originalelor sau copiilor individuale ale ambarcatiunilor vechi,
concepute inainte de 1950, construite in cea mai mare parte din materiale
originale si etichetate ca atare de catre constructorul lor;
f) ambarcatiunilor experimentale, cu conditia ca ulterior respectivele
exemplare sa nu fie introduse pe piata;
g) ambarcatiunilor construite pentru utilizare proprie, cu conditia ca
ulterior respectivele exemplare sa nu fie introduse pe piata pentru o perioada
de cel putin 5 ani de la data constructiei;
h) ambarcatiunilor special destinate sa aiba echipaj si sa transporte
persoane in scop comercial;
i) submersibilelor;
j) ambarcatiunilor pe perna de aer;
k) ambarcatiunilor pe aripi imerse.
SECTIUNEA a 2-a
Definitii
Art. 2
(1) In sensul prezentei hotarari urmatorii termeni se definesc astfel:
a) ambarcatiune de agrement - orice ambarcatiune, indiferent de tip si de
modul de propulsie, al carei corp are o lungime de la 2,5 m pana la 24 m,
masurata conform standardelor armonizate aplicabile, si care este destinata sa
fie utilizata in scopuri sportive si recreative;
b) producator - persoana responsabila pentru proiectarea si fabricarea
ambarcatiunilor complete sau care preia ambarcatiuni partial construite si
echipate pentru a realiza ambarcatiuni complete, cu scopul de a le introduce pe
piata in nume propriu;
c) constructor - persoana responsabila pentru proiectarea si fabricarea
ambarcatiunilor partial construite si echipate sau a componentelor pentru
ambarcatiuni, cu scopul de a le introduce pe piata in nume propriu;
d) punere in functiune - prima utilizare a produsului pe teritoriul
Romaniei de catre utilizatorul final;
e) organism de control - organism desemnat de Ministerul Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei pentru verificarea respectarii
prevederilor prezentei hotarari.
(2) Termenii definiti la alin. (1) se completeaza cu termenii definiti la
art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor.
CAP. 2
SECTIUNEA 1
Conditii de introducere pe piata
Art. 3
(1) Se admit introducerea pe piata si punerea in functiune a
ambarcatiunilor si componentelor pentru acestea prevazute la art. 1 alin. (1),
daca nu pun in pericol siguranta si sanatatea persoanelor, a mediului si a
proprietatii, atunci cand sunt construite, intretinute si utilizate conform
destinatiei lor.
(2) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei poate
initia reglementari privind navigatia in apele nationale, in scopul asigurarii
protectiei mediului, calitatii si sigurantei navigatiei in apele nationale, cu
conditia ca aceste reglementari sa nu determine modificari ambarcatiunilor care
se conformeaza prevederilor prezentei hotarari.
SECTIUNEA a 2-a
Cerinte esentiale
Art. 4
Ambarcatiunile si componentele prevazute la art. 1 alin. (1) se introduc pe
piata numai daca satisfac cerintele esentiale de securitate prevazute in anexa
nr. 2.
SECTIUNEA a 3-a
Libera circulatie a ambarcatiunilor
Art. 5
(1) Se considera ca sunt respectate cerintele esentiale prevazute la art. 4
si se admit introducerea pe piata si punerea in functiune a ambarcatiunilor
complete, daca:
a) poarta marcajul national de conformitate CS, prevazut in anexa nr. 2 la
Legea nr. 608/2001, aplicat de producator sau de reprezentantul autorizat al
acestuia, care semnifica conformitatea produsului cu prevederile prezentei
hotarari, si sunt insotite de declaratia de conformitate prevazuta in anexa nr.
3, redactata in limba romana;
b) poarta marcajul european de conformitate CE, prevazut in anexa nr. 3 la
Legea nr. 608/2001, aplicat de un producator dintr-un stat membru al Uniunii
Europene, si sunt insotite de declaratia de conformitate, tradusa in limba
romana.
(2) Se considera ca sunt respectate cerintele esentiale prevazute la art. 4
si se admite introducerea pe piata a ambarcatiunilor partial construite si
echipate daca pentru acestea exista o declaratie emisa de catre constructor sau
de reprezentantul autorizat al acestuia ori de catre importator, conform
prevederilor cuprinse in anexa nr. 4 lit. A, potrivit careia respectivele
ambarcatiuni sunt destinate spre a fi finalizate de alti producatori.
(3) Se considera ca sunt respectate cerintele esentiale prevazute la art. 4
si se admite introducerea pe piata a componentelor prevazute in anexa nr. 1,
care poarta marcajul CS sau CE, care semnifica conformitatea cu cerintele
esentiale aplicabile, atunci cand respectivele componente urmeaza sa fie
incorporate intr-o ambarcatiune de agrement, potrivit unei declaratii emise de
catre constructor, conform prevederilor cuprinse in anexa nr. 4 lit. B, sau de
reprezentantul autorizat al acestuia ori de catre importator.
(4) Cu ocazia organizarii saloanelor, expozitiilor si prezentarilor,
ambarcatiunile si componentele prevazute la art. 1 alin. (1), care nu sunt
conforme prevederilor prezentei hotarari, pot fi expuse cu conditia ca un anunt
vizibil sa indice faptul ca respectivele produse nu pot fi introduse pe piata
si nici nu pot fi puse in functiune pana cand nu vor fi indeplinite prevederile
prezentei hotarari.
(5) In cazul in care ambarcatiunilor si componentelor prevazute la art. 1
alin. (1) le sunt aplicabile si alte reglementari care, de asemenea, impun
aplicarea marcajului CS, acest marcaj indica conformitatea produsului cu
prevederile tuturor reglementarilor aplicabile.
Art. 6
(1) Se considera ca ambarcatiunile si componentele prevazute la art. 1
alin. (1) respecta cerintele esentiale prevazute la art. 4 in cazul in care
acestea sunt conforme cu standardele romanesti care adopta standardele europene
armonizate aplicabile, ale caror numere de referinta au fost publicate in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene.
(2) Lista standardelor romanesti care adopta standardele europene
armonizate se elaboreaza in termen de 6 luni de la data publicarii prezentei
hotarari si se aproba prin ordin al ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
SECTIUNEA a 4-a
Detinerea documentatiei
Art. 7
(1) Pentru ambarcatiunile si componentele prevazute la art. 1 alin. (1),
introduse pe piata cu marcaj CS sau CE, producatorul sau reprezentantul
autorizat al acestuia are obligatia sa intocmeasca si sa pastreze timp de 10
ani de la data ultimei fabricatii a acestora documentatia tehnica ce atesta
conformitatea, care va fi prezentata spre examinare, la cerere, organismului de
control.
(2) Documentatia tehnica prevazuta la alin. (1) va cuprinde:
a) dosarul tehnic de fabricatie prevazut in anexa nr. 5;
b) declaratia de conformitate;
c) certificatele de conformitate emise de organisme notificate;
d) adresele spatiilor de depozitare de pe teritoriul Romaniei;
e) copii de pe rapoartele de incercari prin care se demonstreaza
conformitatea cu standardele mentionate la art. 6 sau cu standardele europene
armonizate, ale caror numere de referinta au fost publicate in Jurnalul Oficial
al Comunitatilor Europene, dupa caz.
(3) In cazul in care producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia
nu are sediul in Romania, importatorul are obligatia sa detina documentele
mentionate mai sus, care vor fi prezentate spre examinare, la cerere, organismului
de control.
Art. 8
(1) In cazul in care organismul de control constata ca ambarcatiunile
prevazute la art. 1 alin. (1) sau componentele destinate acestora, prevazute in
anexa nr. 1, care poarta marcajul CS sau CE, atunci cand, fiind corect construite,
instalate, intretinute si utilizate in conformitate cu destinatia lor, pun in
pericol siguranta persoanelor, a mediului si a proprietatii, va decide, dupa
caz, fie retragerea de pe piata a produselor respective, fie interzicerea sau
restrictionarea introducerii acestora pe piata.
(2) Organismul de control are obligatia sa informeze in scris Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, in termen de 72 de ore, cu
privire la deciziile adoptate, indicand motivele care au stat la baza deciziei
si in special daca neconformitatea se datoreaza:
a) nerespectarii cerintelor esentiale prevazute la art. 4, in cazul in care
ambarcatiunile nu au fost proiectate conform standardelor prevazute la art. 6;
b) aplicarii incorecte a standardelor prevazute la art. 6, in cazul in care
s-a declarat aplicarea acestora.
(3) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei analizeaza
situatiile si constata daca masura este justificata sau nu si comunica imediat
organismului de control, precum si producatorului sau reprezentantului
autorizat al acestuia rezultatul analizei.
(4) In cazul in care organismul de control constata ca o ambarcatiune sau o
componenta prevazuta in anexa nr. 1 poarta marcajul CS, in conditiile in care
aceasta nu este conform prevederilor prezentei hotarari, ia masuri impotriva
celui care a aplicat marcajul, conform prevederilor art. 13 alin. (1) lit. c),
informand Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei asupra
deciziei sale.
SECTIUNEA a 5-a
Marcaje
Art. 9
(1) Ambarcatiunile si componentele prevazute la art. 1 alin. (1) care
respecta cerintele esentiale prevazute la art. 4 trebuie sa aiba aplicat
marcajul CS sau CE, atunci cand sunt introduse pe piata.
(2) Marcajele CS si CE se aplica in mod vizibil, lizibil si durabil, direct
pe ambarcatiuni, conform anexelor nr. 2 si 3 la Legea nr. 608/2001, pe
componentele prevazute in anexa nr. 1 si/sau pe ambalajul acestora. Marcajele
CS si CE trebuie sa fie asociate cu numarul de identificare al organismului
notificat care a evaluat conformitatea prin una dintre procedurile prevazute in
anexele nr. 6, 10, 11, 12 sau 13.
(3) Este interzisa aplicarea pe ambarcatiuni si pe componente a unor
marcaje sau inscriptii asemanatoare cu marcajele CS sau CE, care pot fi
confundate cu aceste marcaje de conformitate. Oricare alt marcaj poate fi
aplicat pe ambarcatiuni si pe componentele prevazute in anexa nr. 1 si/sau pe
ambalajul acestora, cu conditia ca vizibilitatea si lizibilitatea marcajelor CS
sau CE sa nu fie astfel reduse.
(4) In cazul in care organismul de control constata ca marcajul a fost
aplicat in mod eronat, producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia
trebuie sa inceteze incalcarea prevederilor prezentei hotarari si sa realizeze
produsul conform cu prevederile privind aplicarea marcajului.
(5) In cazul in care organismul de control constata ca neconformitatea
continua, acesta ia masurile necesare de limitare sau de interzicere de la
introducerea pe piata a ambarcatiunii in cauza ori asigura retragerea de pe
piata, in conformitate cu prevederile prezentei hotarari.
CAP. 3
SECTIUNEA 1
Proceduri pentru evaluarea conformitatii
Art. 10
(1) Inainte de producerea si introducerea pe piata a ambarcatiunilor si
componentelor prevazute la art. 1 alin. (1) producatorul sau reprezentantul
autorizat al acestuia trebuie sa aplice urmatoarele proceduri pentru evaluarea
conformitatii, tinand seama de categoriile de proiectare a ambarcatiunilor A,
B, C si D, definite in anexa nr. 2.
(2) Pentru categoriile A si B:
a) pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului mai mica de 12 m se
efectueaza "Controlul intern al productiei cu incercari
suplimentare", prevazut in anexa nr. 7;
b) pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsa intre 12 m si 24 m
se efectueaza "Examinarea CS de tip", prevazuta in anexa nr. 8,
completata cu procedura "Conformitatea cu tipul", prevazuta in anexa
nr. 9, sau "Examinarea CS de tip" impreuna cu "Asigurarea
calitatii productiei", prevazuta in anexa nr. 10, sau "Examinarea CS
de tip" impreuna cu "Verificarea produsului", prevazuta in anexa
nr. 11, sau "Verificarea unitatii de produs", prevazuta in anexa nr.
12, sau "Asigurarea calitatii", prevazuta in anexa nr. 13.
(3) Pentru categoria C:
a) pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsa intre 2,5 m si 12 m,
care sunt conform standardelor prevazute la art. 6 alin. (1), aplicate pentru
respectarea cerintelor esentiale prevazute in anexa nr. 2 pct. 3.2 si 3.3, se
efectueaza "Controlul intern al productiei", prevazut in anexa nr. 6;
b) pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsa intre 2,5 m si 12 m,
care nu sunt conform standardelor romanesti prevazute la art. 6 alin. (1),
referitoare la cerintele esentiale prevazute in anexa nr. 2 pct. 3.2 si 3.3, se
efectueaza "Controlul intern al productiei cu incercari
suplimentare", prevazut in anexa nr. 7;
c) pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsa intre 12 m si 24 m
se efectueaza "Examinarea CS de tip", completata cu procedura
"Conformitatea cu tipul", sau "Examinarea CS de tip"
impreuna cu "Asigurarea calitatii productiei", sau "Examinarea
CS de tip" impreuna cu "Verificarea produsului", sau "Verificarea
unitatii de produs" ori "Asigurarea calitatii".
(4) Pentru categoria D, pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsa
intre 2,5 m si 24 m se efectueaza "Controlul intern al productiei".
(5) Pentru componentele prevazute in anexa nr. 1 se efectueaza
"Examinarea CS de tip", completata cu procedura "Conformitatea
cu tipul", sau "Examinarea CS de tip" impreuna cu
"Asigurarea calitatii productiei", sau "Examinarea CS de
tip" impreuna cu "Verificarea produsului", sau "Verificarea
unitatii de produs" ori "Asigurarea calitatii".
(6) Documentele si corespondenta realizate in legatura cu procedurile de
evaluare a conformitatii prevazute la alin. (1) se redacteaza in limba romana
sau intr-o limba acceptata de organismul de certificare care evalueaza
conformitatea.
Art. 11
Procedurile pentru evaluarea conformitatii sunt redate schematic in anexa
nr. 14.
SECTIUNEA a 2-a
Organisme notificate
Art. 12
(1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, in
calitate de autoritate competenta in domeniu, va aproba, prin ordin al
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, lista cuprinzand
organismele notificate desemnate sa execute procedurile prevazute la art. 10
alin. (1) si (2), impreuna cu sarcinile specifice pe care aceste organisme au
fost desemnate sa le indeplineasca si numarul/codul lor de identificare, lista
urmand sa se actualizeze periodic. Acest ordin se va publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Competenta organismelor de certificare si a laboratoarelor este
recunoscuta de catre autoritatea competenta pe baza unei proceduri de evaluare,
avand in vedere criteriile minime prevazute in anexa nr. 15.
(3) In conditiile in care constata ca un organism notificat nu mai
intruneste criteriile minime prevazute in anexa nr. 15, autoritatea competenta
decide cu privire la retragerea recunoasterii si desemnarii organismului
respectiv.
CAP. 4
Raspunderi si sanctiuni
Art. 13
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 4 si 6 se sanctioneaza cu amenda de la
50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea
utilizarii si a introducerii pe piata a produselor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 7 se sanctioneaza cu amenda de la
25.000.000 lei la 50.000.000 lei si interzicerea comercializarii pana la o data
stabilita de organismul de control, de comun acord cu producatorul,
reprezentantul autorizat al acestuia sau cu importatorul, dupa caz, pentru
eliminarea neconformitatilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 9 se sanctioneaza cu amenda de la
25.000.000 lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea
introducerii pe piata a produselor nemarcate sau marcate incorect, pana la
eliminarea neconformitatilor.
(2) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile si
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, cu modificarile ulterioare.
Art. 14
(1) Organismul de control care verifica respectarea prevederilor prezentei
hotarari, constata contraventiile si aplica sanctiunile potrivit art. 13 alin.
(1) este Inspectoratul Navigatiei Civile, organ de specialitate care
functioneaza in subordinea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei.
(2) Orice sanctiune aplicata in baza prezentei hotarari de Inspectoratul
Navigatiei Civile se aduce la cunostinta Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei in termen de 72 de ore de la incheierea
procesului-verbal de contraventie.
CAP. 5
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 15
Lista cuprinzand standardele romanesti care adopta standardele europene
armonizate, prevazute la art. 6, se actualizeaza periodic si se aproba prin
ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, care se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 16
Procedura de evaluare a organismelor de certificare si a laboratoarelor in
vederea recunoasterii de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei se elaboreaza in termen de 6 luni de la data publicarii prezentei
hotarari si se aproba prin ordin al ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
Art. 17
Anexele nr. 1 - 15 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 18
Se admit introducerea pe piata si punerea in functiune a ambarcatiunilor si
componentelor destinate acestora, care sunt in curs de fabricatie conform
Regulilor pentru constructia si supravegherea tehnica a ambarcatiunilor - cod
M.T.R.N.R. - CA - 99, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr.
285/1999.
Art. 19
Prevederile prezentei hotarari intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2004.
Art. 20
Pe data de 1 ianuarie 2004 se abroga Ordinul ministrului transporturilor
nr. 285/1999 privind aprobarea Regulilor pentru constructia si supravegherea
tehnica a ambarcatiunilor - cod M.T.R.N.R. - CA - 99, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 304 din 29 iunie 1999.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
COMPONENTE
Componentele pentru ambarcatiunile de agrement sunt:
1. echipamente protejate la incendiu pentru motoare instalate in interiorul
si la pupa ambarcatiunii;
2. dispozitive de protectie la pornire pentru motoare instalate in
exteriorul ambarcatiunii;
3. timone, mecanisme de guvernare si ansambluri de cabluri pentru
guvernare;
4. rezervoare si furtunuri pentru combustibil;
5. capace de magazii si hublouri prefabricate.
ANEXA 2
CERINTE ESENTIALE DE SECURITATE
pentru proiectarea si constructia ambarcatiunilor de agrement
1. Categorii de proiectare a ambarcatiunilor
_____________________________________________________________________________
| | Conditii de vant si val |
|Categoria de proiectare|_____________________________________________________|
| | Forta vantului pe scara | Inaltimea |
| | Beaufort | valurilor*) |
| | (viteza vantului, km/h) | (H1/3, metri) |
|_______________________|________________________________|____________________|
| A - oceanica | peste 8 | peste 4 m |
| | (viteza vantului peste 74 km/h)| |
|_______________________|________________________________|____________________|
| B - maritima in largul| pana la 8 inclusiv |pana la 4 m inclusiv|
| coastei | (viteza vantului pana la | |
| | 74 km/h) | |
|_______________________|________________________________|____________________|
| C - maritima in | pana la 6 inclusiv |pana la 2 m inclusiv|
| apropierea coastei| (viteza vantului pana la | |
| | 49 km/h) | |
|_______________________|________________________________|____________________|
| D - ape protejate | pana la 4 inclusiv | pana la 0,5 m |
| | (viteza vantului pana la | inclusiv |
| | 28 km/h) | |
|_______________________|________________________________|____________________|
*) Media inaltimilor a 10% din numarul total de valuri care au cea mai mare
inaltime intre gol si creasta, in cursul unei observatii de scurta durata.
Definitii:
Categoria A - oceanica - ambarcatiune de dimensiuni suficient de mari,
proiectata pentru a efectua voiaje nelimitate, pe parcursul carora conditiile
pot depasi forta vantului 8 pe scara Beaufort si inaltimea valurilor de peste 4
metri.
Categoria B - maritima in largul coastei - ambarcatiune proiectata pentru
voiaje in largul coastelor, in conditii in care forta vantului poate atinge
inclusiv valoarea 8 pe scara Beaufort si valurile pot avea o inaltime de pana
la 4 metri inclusiv.
Categoria C - maritima in apropierea coastei - ambarcatiune proiectata
pentru voiaje in apropierea coastelor, in golfuri mari, estuare, lacuri si
fluvii, in conditii in care forta vantului poate atinge inclusiv valoarea 6 pe
scara Beaufort si valurile pot avea o inaltime de pana la 2 metri inclusiv.
Categoria D - ape protejate - ambarcatiune proiectata pentru voiaje pe
lacuri mici, rauri si canale, in conditii in care forta vantului poate atinge
valoarea 4 pe scara Beaufort si valurile pot avea o inaltime de pana la 0,5
metri inclusiv.
Ambarcatiunile din fiecare categorie vor fi corespunzator proiectate,
construite si echipate pentru a corespunde acelor parametri referitori la
stabilitate, flotabilitate, precum si celorlalte cerinte esentiale din prezenta
anexa, cat si pentru a avea bune caracteristici de manevrare.
2. Cerinte generale
Ambarcatiunile si componentele prevazute in anexa nr. 1 la hotarare vor fi
conforme cu cerintele esentiale din prezenta anexa in masura in care acestea le
sunt aplicabile.
2.1. Identificarea corpului
Fiecare ambarcatiune va fi marcata cu un numar de identificare a corpului,
care include urmatoarele informatii:
a) codul producatorului;
b) tara de fabricatie;
c) numarul unic de serie al corpului;
d) anul de fabricatie;
e) anul modelului.
Standardele aplicabile prevazute la art. 6 din hotarare contin detalii
privind aceste cerinte.
2.2. Placuta constructorului
Pe fiecare ambarcatiune va exista o placa fixata permanent, separat de
marcajul de identificare a numarului corpului, care va contine urmatoarele
informatii:
a) numele producatorului;
b) marcajul de conformitate;
c) categoria de proiectare a ambarcatiunii, conform pct. 1;
d) capacitatea maxima de incarcare recomandata de producator, conform pct.
3.6;
e) numarul maxim de persoane recomandat de producator pentru transportul
carora ambarcatiunea a fost proiectata.
2.3. Prevenirea caderilor peste bord si mijloace care sa permita revenirea
la bord
In functie de categoria de proiectare ambarcatiunile vor fi proiectate in
asa fel incat sa se reduca la minimum riscurile de cadere peste bord si sa se
asigure urcarea inapoi la bord.
2.4. Vizibilitatea de la postul principal de comanda
Pentru ambarcatiunile cu motor postul principal de comanda va oferi
conducatorului, in conditii normale de utilizare (din punct de vedere al
vitezei si al incarcarii), o buna vizibilitate in toate directiile.
2.5. Manualul proprietarului
Fiecare ambarcatiune va fi insotita de manualul proprietarului, redactat
sau tradus in limba romana si in alte limbi straine stabilite conform
prevederilor contractuale intre parti.
Acest manual va atrage atentia in mod special asupra riscurilor de incendiu
si de inundare si va contine totodata informatiile prevazute la pct. 2.2, 3.6
si 4, precum si masa ambarcatiunii fara incarcatura, exprimata in kg.
3. Cerinte referitoare la integritate si structura
3.1. Structura
Alegerea materialelor si combinarea lor, precum si felul constructiei vor
asigura robustetea ambarcatiunii, din toate punctele de vedere. Se va acorda o
atentie deosebita categoriei de proiectare, conform pct. 1, si capacitatii
maxime de incarcare recomandate de producator, conform pct. 3.6.
3.2. Stabilitate si bord liber
Ambarcatiunile vor avea suficienta stabilitate si bord liber, in functie de
categoria de proiectare, conform pct. 1, si de capacitatea maxima de incarcare
recomandata de producator, conform pct. 3.6.
3.3. Plutirea si flotabilitatea
Ambarcatiunile vor fi construite astfel incat sa se asigure
caracteristicile de flotabilitate si de mentinere in plutire adecvate
categoriei de proiectare, conform pct. 1, si capacitatii maxime de incarcare
recomandate de producator, conform pct. 3.6.
Toate ambarcatiunile cu mai multe corpuri locuibile vor fi proiectate
astfel incat sa aiba suficienta flotabilitate care sa le permita sa ramana in
plutire, chiar si in pozitie rasturnata.
Ambarcatiunile cu o lungime mai mica de 6 metri, la care exista pericolul
inundarii atunci cand sunt utilizate conform categoriei lor de proiectare, vor
fi prevazute prin constructie cu mijloace de flotabilitate adecvate care sa le
mentina in plutire dupa inundare.
3.4. Deschideri in corp, punte si suprastructura
Deschiderile practicate in corp, punte (punti) si suprastructura nu vor
afecta integritatea structurala a ambarcatiunii sau etanseitatea acesteia cand
sunt inchise.
Ferestrele, hublourile, usile si bocaportii vor rezista la presiunea apei
care este posibil sa apara in locurile in care sunt amplasate aceste
deschideri, precum si la sarcini concentrate reprezentand greutatea persoanelor
care se deplaseaza pe punte.
Armaturile destinate sa permita trecerea apei catre sau dinspre interiorul
corpului ambarcatiunii, aflate sub linia de plutire corespunzatoare capacitatii
maxime de incarcare recomandate de producator, conform pct. 3.6, vor fi
prevazute cu dispozitive de inchidere usor accesibile in orice moment.
3.5. Inundarea
Ambarcatiunile vor fi proiectate astfel incat riscul de scufundare sa fie
minim. O atentie speciala se va acorda:
a) cockpit-urilor si altor adancituri in punte, care vor fi cu autodrenare
sau sa aiba alte mijloace de mentinere a apei departe de interiorul
ambarcatiunii;
b) sistemelor de ventilare;
c) sistemelor de evacuare a apei cu pompe sau cu alte mijloace.
3.6. Capacitatea maxima de incarcare recomandata de producator
Capacitatea maxima de incarcare recomandata de producator, marcata pe
placuta constructorului (combustibil, apa, provizii, diverse echipamente si
persoane), exprimata in kg, pentru care a fost proiectata ambarcatiunea, va fi
determinata corespunzator categoriei de proiectare conform pct. 1, caracteristicilor
de stabilitate si de bord liber conform pct. 3.2 si caracteristicilor de
plutire si flotabilitate conform pct. 3.3.
3.7. Amplasarea plutelor de salvare
Toate ambarcatiunile de categoriile A si B, precum si ambarcatiunile de
categoriile C si D cu o lungime mai mare de 6 metri vor fi prevazute cu unul
sau mai multe amplasamente pentru una sau mai multe plute de salvare, suficient
de mari pentru a prelua numarul de persoane pentru care ambarcatiunea a fost
conceputa sa le transporte, asa cum este recomandat de producator. Aceste
amplasamente vor fi usor accesibile in orice moment.
3.8. Evacuare
Toate ambarcatiunile cu mai multe spatii locuibile, cu o lungime mai mare
de 12 metri, vor fi prevazute cu mijloace de evacuare eficiente in caz de
rasturnare.
Toate ambarcatiunile cu mai multe spatii locuibile vor fi prevazute cu
mijloace de evacuare eficiente in caz de incendiu.
3.9. Ancorare, amarare si remorcare
Toate ambarcatiunile, tinand seama de categoria de proiectare si de
caracteristicile acestora, vor fi prevazute cu unul sau mai multe puncte
intarite sau cu alte mijloace capabile sa suporte, in deplina siguranta,
solicitarile sistemelor de ancorare, amarare si remorcare.
4. Caracteristici de conducere si manevrare
Constructorul va asigura caracteristici de conducere si de manevrare
satisfacatoare pentru ambarcatiune, atunci cand este echipata cu motorul cel
mai puternic pentru care este proiectata si construita.
Pentru toate motoarele de uz naval care echipeaza ambarcatiunile de
agrement, in manualul proprietarului va fi indicata puterea maxima a motorului,
conform standardelor prevazute la art. 6 din hotarare.
5. Cerinte referitoare la instalatii
5.1. Motoare si spatii pentru motoare
5.1.1. Motoare instalate in interiorul ambarcatiunii
Toate motoarele instalate permanent in interiorul ambarcatiunii vor fi
amplasate intr-un spatiu inchis si izolat de spatiile pentru locuit, astfel
incat sa fie reduse la minimum riscul de producere si propagare a unor
incendii, precum si riscul oricaror pericole datorate patrunderii fumului toxic
si de propagare a caldurii, a zgomotului sau a vibratiilor in spatiile pentru
locuit.
Partile motorului si accesoriile care necesita o inspectie si/sau o
intretinere frecventa vor fi usor accesibile.
Materialele izolante utilizate in interiorul compartimentelor pentru
motoare vor fi ignifuge.
5.1.2. Ventilatia
Compartimentele pentru motoare vor fi ventilate. Se va preveni patrunderea
apei prin toate caile de ventilatie in compartimentele pentru motoare.
5.1.3. Partile expuse ale motorului
In cazul in care motorul nu este protejat de o carcasa sau nu are un locas
propriu inchis, partile mobile sau fierbinti ale acestuia, care pot cauza
accidente corporale, vor fi protejate local.
5.1.4. Pornirea motoarelor instalate in exteriorul ambarcatiunii
Toate ambarcatiunile echipate cu motoare instalate in exteriorul acestora
vor fi prevazute cu un dispozitiv care sa impiedice pornirea in priza a motorului,
cuplat la propulsor, cu exceptia cazurilor in care:
a) tractiunea la punct fix produsa de motor este mai mica de 500 N (50
kgf);
b) motorul este echipat cu un limitator de putere care reduce tractiunea la
500 N (50 kgf) in momentul pornirii sale.
5.2. Instalatia de alimentare cu combustibil
5.2.1. Generalitati
Amplasarea si instalarea sistemelor de umplere, inmagazinare, aerisire si
alimentare cu combustibil vor fi concepute in asa fel incat sa reduca la
minimum riscurile de incendiu si de explozie.
5.2.2. Rezervoare pentru combustibil
Rezervoarele, conductele si furtunurile pentru combustibil vor fi fixate si
separate sau protejate de orice sursa de caldura puternica. Alegerea
materialelor constitutive pentru rezervoare si a metodelor de fabricatie a
acestora va fi corespunzatoare pentru capacitarea rezervorului si tipul de
combustibil. Toate spatiile in care sunt rezervoare vor fi ventilate.
Combustibilii lichizi al caror punct de aprindere este mai mic de 55 grade
C vor fi depozitati in rezervoare independente care sa nu faca parte din corpul
ambarcatiunii si care vor fi:
a) izolate de compartimentul pentru motoare si de orice alta sursa de
aprindere;
b) izolate de spatiile locuibile de la bordul ambarcatiunii.
Combustibilii lichizi al caror punct de aprindere este egal sau mai mare de
55 grade C pot fi depozitati in rezervoare integrate in corpul ambarcatiunii.
5.3. Instalatii si echipamente electrice
Instalatiile si echipamentele electrice vor fi proiectate si realizate
astfel incat sa asigure buna functionare a ambarcatiunii in conditii normale de
utilizare, iar riscurile de incendiu si de electrocutare sa fie reduse la
minimum.
Toate circuitele alimentate de la baterii, cu exceptia circuitelor de
pornire a motoarelor, vor fi protejate contra suprasarcinilor si
scurtcircuitelor.
Va fi asigurata o ventilatie corespunzatoare in scopul prevenirii
acumularii gazelor pe care bateriile ar putea sa le degaje. Bateriile vor fi
fixate solid si vor fi protejate impotriva patrunderii apei.
5.4. Sistemul de guvernare
5.4.1. Generalitati
Sistemul de guvernare va fi proiectat, construit si instalat astfel incat
sa permita transmiterea fortelor de guvernare in conditii previzibile de
functionare a ambarcatiunii.
5.4.2. Guvernarea de avarie
Ambarcatiunile cu vele si ambarcatiunile cu un singur motor instalat in
interiorul lor, care sunt dotate cu sistem de guvernare cu comanda de la
distanta a carmelor, vor fi prevazute si cu un sistem de guvernare de avarie,
pentru manevrarea ambarcatiunii la viteza redusa.
5.5. Aparate cu gaz
Aparatele cu gaz pentru uz gospodaresc vor fi de tipul celor cu evacuare de
vapori si vor fi proiectate si instalate in asa fel incat sa se previna
scurgerile de gaz si riscurile de explozie si sa permita efectuarea
verificarilor de etanseitate. Materialele si componentele acestora vor fi
adecvate tipului de gaz utilizat, pentru a rezista la solicitarile si actiunile
mediului marin.
Fiecare aparat cu gaz va fi echipat cu un dispozitiv de siguranta la
stingerea flacarii, care sa functioneze pentru fiecare arzator. Fiecare aparat
consumator de gaz va fi alimentat printr-o racordare separata din sistemul de
distributie si fiecare aparat va fi controlat separat printr-un dispozitiv
propriu de inchidere. Se va asigura o ventilatie adecvata pentru a se preveni
pericolele datorate scurgerilor de gaz si de produse rezultate din ardere.
Toate ambarcatiunile care au aparate cu gaz instalate permanent la bord vor
fi prevazute cu o incinta destinata depozitarii tuturor buteliilor cu gaz.
Incinta va fi izolata de spatiile de locuit, va fi accesibila doar de la
exterior si va fi ventilata in asa fel incat sa se asigure evacuarea gazelor
spre exteriorul ambarcatiunii. Orice aparat cu gaz instalat permanent la bord
va fi incercat dupa instalare.
5.6. Protectia contra incendiilor
5.6.1. Generalitati
Tipurile de echipamente instalate la bord si planul de amenajare al
ambarcatiunii vor tine seama de riscurile de incendiu si de propagare a
focului. Se va acorda o atentie speciala zonelor din jurul dispozitivelor cu
flacara libera, zonelor fierbinti ale motoarelor si masinilor auxiliare,
dispozitivelor de deversare a uleiului si combustibilului, conductelor pentru ulei
si combustibil neacoperite si se va evita instalarea cablurilor electrice
deasupra zonelor fierbinti ale masinilor.
5.6.2. Echipamente de prevenire si stingere a incendiilor
Ambarcatiunile vor fi prevazute cu mijloace de prevenire si stingere a
incendiilor, adecvate riscurilor de incendiu. Spatiile in care sunt amplasate
motoarele cu benzina vor fi protejate printr-un sistem de stingere a
incendiilor, care sa nu necesite deschiderea respectivelor spatii in caz de
incendiu. Stingatoarele portabile vor fi amplasate in locuri usor accesibile si
unul dintre acestea va fi amplasat astfel incat sa se poata ajunge la el cu
usurinta de la postul principal de comanda al ambarcatiunii.
5.7. Lumini de navigatie
Atunci cand sunt instalate lumini de navigatie, acestea vor fi conforme cu
reglementarile internationale aplicabile*), dupa caz.
5.8. Prevenirea deversarii poluantilor
Ambarcatiunile vor fi construite astfel incat sa se previna orice deversare
accidentala in apa a substantelor poluante (ulei, combustibil etc.).
Ambarcatiunile dotate cu grupuri sanitare vor fi prevazute cu:
a) rezervoare; sau
b) sisteme care sa poata permite instalarea temporara a unor rezervoare,
pentru a fi utilizate in zone in care deversarea deseurilor umane este
interzisa.
In plus, orice tubulatura pentru deversarea deseurilor umane in exteriorul
ambarcatiunii va fi prevazuta cu armaturi care sa poata fi inchise etans.
------------
*) "Regulamentul international din 1972 pentru prevenirea abordajelor
pe mare" (Colreg - 1972) sau "Codul european al cailor de navigatie
interioara" (CEVNI), adoptat prin Rezolutia CEE - ONU nr. 24 din 15
noiembrie 1985.
ANEXA 3
DECLARATIA DE CONFORMITATE
1. Declaratia scrisa de conformitate cu prevederile prezentei anexe va
insoti intotdeauna:
a) ambarcatiunea si va fi atasata la manualul proprietarului (a se vedea
pct. 2.5 din anexa nr. 2);
b) componentele prevazute in anexa nr. 1.
2. Declaratia scrisa de conformitate va fi redactata in limba romana sau
intr-o limba straina, conform prevederilor pct. 2.5 din anexa nr. 2, si va
include urmatoarele informatii:
a) numele si adresa producatorului sau ale reprezentantului autorizat al
acestuia (numele comercial si sediul, reprezentantul autorizat va specifica si
numele comercial si sediul producatorului);
b) descrierea ambarcatiunii sau a componentei (descrierea produsului:
marca, tipul, numarul seriei, dupa caz);
c) referinte privind standardele prevazute la art. 6 din hotarare care au
fost utilizate sau specificatii legate de conformitatea declarata;
d) in unele cazuri, referinte privind certificatul de examinare CS de tip
eliberat de organismul notificat;
e) dupa caz, numele si adresa organismului notificat;
f) date pentru identificarea persoanei imputernicite sa semneze in numele
producatorului sau al reprezentantului autorizat al acestuia.
- Model -
Noi ......................................................................,
(denumirea completa a persoanei juridice)
..............................................................................,
(sediul)
cu nr. de inmatriculare la registrul comertului ........./............/.......,
declaram pe propria raspundere ca produsul/serviciul ..........................
...............................................................................
(denumirea, tipul sau modelul, numarul lotului, al sarjei sau al seriei,
eventual sursele si numarul de exemplare)
la care se refera aceasta declaratie este in conformitate cu ..................
..............................................................................,
(titlul si/sau numarul si data publicarii documentului/documentelor
tehnic/tehnice normativ/normative)
avand certificatul de examinare CS de tip nr. ..................... din data de
.........................., eliberat de*) .....................................
...............................................................................
(numele si adresa organismului notificat)
............................ ..............................................
(locul si data emiterii) (numele, prenumele si semnatura sau marcajul
echivalent ale persoanei autorizate)
-----------
*) Indicarea numarului certificatului de examinare CS de tip si numele
organismului notificat care l-a eliberat se inscriu doar in unele cazuri.
ANEXA 4
DECLARATIA
constructorului, a reprezentantului autorizat al acestuia sau a importatorului
A. Declaratia constructorului, a reprezentantului autorizat al acestuia sau
a importatorului, referitoare la ambarcatiunile partial construite conform
prevederilor art. 5 alin. (2) din hotarare, va cuprinde urmatoarele informatii:
a) numele si adresa constructorului;
b) numele si adresa reprezentantului constructorului sau, dupa caz, ale importatorului;
c) descrierea ambarcatiunii partial construite;
d) o declaratie din care sa rezulte ca ambarcatiunea partial construita
este destinata sa fie terminata de altii si ca este conforma cu cerintele
esentiale aplicabile pentru stadiul de constructie in care se afla.
B. Declaratia constructorului, a reprezentantului autorizat al acestuia sau
a importatorului, conform prevederilor art. 5 alin. (3) din hotarare,
referitoare la componente, va cuprinde urmatoarele informatii:
a) numele si adresa constructorului;
b) numele si adresa reprezentantului constructorului sau, dupa caz, ale
importatorului;
c) descrierea componentei;
d) o declaratie din care sa rezulte conformitatea componentelor cu
cerintele esentiale aplicabile acestora.
ANEXA 5
DOSARUL TEHNIC DE FABRICATIE
Dosarul tehnic de fabricatie la care se face referire in anexele nr. 6, 8,
9, 10 si 12 la hotarare va contine toate datele sau mijloacele relevante
folosite de producator pentru a asigura ca ambarcatiunile sau componentele sunt
conforme cu cerintele esentiale aplicabile.
Dosarul tehnic de fabricatie va permite intelegerea proiectului,
constructiei si a functionarii produsului si va asigura posibilitatea evaluarii
conformitatii cu cerintele prezentei hotarari.
Dosarul tehnic de fabricatie va contine, in masura in care sunt relevante
pentru evaluare:
a) descrierea generala a tipului;
b) desene conceptuale de ansamblu, planuri de fabricatie cu detalii de
executie, inclusiv desenele componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;
c) explicatii, descrieri si precizari necesare pentru intelegerea celor de
mai sus si pentru intelegerea functionarii produsului;
d) lista cu standardele prevazute la art. 6 din hotarare, aplicate total
sau partial, si descrieri ale solutiilor adoptate pentru a satisface cerintele
esentiale, atunci cand nu au fost aplicate standardele prevazute la art. 6 din
hotarare;
e) rezultatele calculelor de proiectare, examinarile efectuate etc.;
f) rapoarte de incercari sau calcule, in special privind stabilitatea
conform pct. 3.2 si flotabilitatea conform pct. 3.3 din cerintele esentiale
prevazute in anexa nr. 2 la hotarare.
ANEXA 6
CONTROLUL INTERN AL PRODUCTIEI
(Modulul A)
1. Controlul intern al productiei este procedura prin care producatorul sau
reprezentantul autorizat al acestuia, care indeplineste obligatiile prevazute
la pct. 2, asigura si declara faptul ca produsele avute in vedere satisfac
cerintele prezentei hotarari, care le sunt aplicabile. Producatorul sau
reprezentantul autorizat al acestuia va aplica marcajul CS pe fiecare produs si
va emite o declaratie de conformitate.
2. Producatorul va elabora documentatia tehnica descrisa la pct. 3.
Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va detine documentatia
tehnica si o va pune la dispozitie organismelor de control, la cerere, pe o
perioada de minimum 10 ani de la data fabricarii ultimului produs, in vederea
inspectarii. In cazul in care nici producatorul si nici reprezentantul
autorizat al acestuia nu au sediul in Romania, obligatia de a detine si de a
pune la dispozitie organelor de control, la cerere, documentatia tehnica revine
importatorului.
3. Documentatia tehnica va permite evaluarea conformitatii produsului cu
cerintele prezentei hotarari. Daca este relevant pentru evaluare, documentatia
tehnica se va referi la fazele de proiectare, productie si functionare a
produsului.
4. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va pastra o copie
de pe declaratia de conformitate impreuna cu documentatia tehnica.
5. Producatorul va lua toate masurile necesare pentru ca procesele de
fabricatie sa asigure conformitatea produselor fabricate cu documentatia
tehnica la care se face referire la pct. 2, precum si cu cerintele aplicabile
ale prezentei hotarari.
ANEXA 7
CONTROLUL INTERN AL PRODUCTIEI CU INCERCARI SUPLIMENTARE
(Modulul Aa)
Aceasta procedura contine toate prevederile procedurii prezentate in anexa
nr. 6 la hotarare, la care se adauga urmatoarele cerinte suplimentare:
1. Producatorul va efectua direct sau va dispune efectuarea in numele sau,
pe una sau mai multe ambarcatiuni care reprezinta fabricatia producatorului,
urmatoarele incercari, calcule echivalente sau controale:
a) verificarea stabilitatii conform pct. 3.2 din cerintele esentiale
prevazute in anexa nr. 2 la hotarare;
b) verificarea caracteristicilor de flotabilitate conform pct. 3.3 din
cerintele esentiale prevazute in anexa nr. 2 la hotarare.
2. Prevederi comune pentru cele doua variante:
Incercarile, calculele echivalente sau controalele vor fi efectuate sub
responsabilitatea unui organism notificat ales de producator. Producatorul va
aplica numarul de identificare al organismului notificat, in timpul procesului
de fabricatie, sub responsabilitatea organismului respectiv.
ANEXA 8
EXAMINAREA CS DE TIP
(Modulul B)
1. Examinarea CS de tip este acea parte a procedurii prin care un organism
notificat constata si atesta faptul ca un exemplar reprezentativ din productia
avuta in vedere corespunde cerintelor prezentei hotarari, care ii sunt
aplicabile.
2. Cererea pentru efectuarea examinarii CS de tip va fi inaintata de catre
producator sau de catre reprezentantul autorizat al acestuia unui organism
notificat, ales de producator. Cererea va include:
a) numele si adresa producatorului si, daca cererea este inaintata de catre
reprezentantul autorizat al producatorului, numele si adresa acestuia din urma;
b) o declaratie scrisa potrivit careia aceeasi cerere nu a fost inaintata
nici unui alt organism notificat;
c) documentatia tehnica prevazuta la pct. 3.
Solicitantul va pune la dispozitie organismului notificat un exemplar
reprezentativ din productia avuta in vedere, denumit in continuare tip.
Organismul notificat poate cere si alte exemplare daca acestea ii sunt
necesare pentru realizarea programului de incercari.
3. Documentatia tehnica va permite evaluarea conformitatii produsului cu
cerintele prezentei hotarari. In masura in care este relevant pentru evaluarea
conformitatii produsului, documentatia tehnica va cuprinde informatii privind
proiectarea, fabricatia si functionarea produsului (a se vedea anexa nr. 5 la
hotarare).
4. Organismul notificat are urmatoarele obligatii:
4.1. sa examineze documentatia tehnica, sa verifice daca tipul este fabricat
in conformitate cu documentatia tehnica si sa identifice elementele care au
fost proiectate conform prevederilor din standardele prevazute la art. 6 din
hotarare, precum si componentele care au fost proiectate fara a se aplica
prevederile din respectivele standarde;
4.2. sa efectueze sau sa solicite efectuarea examinarilor corespunzatoare
si a incercarilor necesare pentru a verifica daca solutiile adoptate de
producator satisfac cerintele esentiale din prezenta hotarare, in cazul in care
nu au fost aplicate standardele prevazute la art. 6 din hotarare;
4.3. sa efectueze sau sa solicite efectuarea examinarilor corespunzatoare
si a incercarilor necesare pentru a verifica daca standardele au fost aplicate
efectiv, in cazul in care producatorul a ales aplicarea standardelor relevante;
4.4. sa convina cu solicitantul cererii asupra locului unde vor fi
efectuate examinarile si incercarile necesare.
5. Daca tipul corespunde cerintelor prezentei hotarari, organismul
notificat va elibera solicitantului un certificat de examinare CS de tip.
Certificatul va contine numele si sediul producatorului, concluziile
examinarii, conditiile pentru valabilitatea certificatului si datele necesare
privind identificarea tipului aprobat.
La certificatul de examinare CS de tip va fi anexata o lista cuprinzand
elementele importante pentru evaluare din documentatia tehnica, iar organismul
notificat va pastra o copie a acestei liste.
Daca unui producator ii este refuzata certificarea de tip, organismul
notificat va justifica detaliat motivele refuzului.
6. Solicitantul va informa organismul notificat care pastreaza documentatia
tehnica referitoare la certificatul de examinare CS de tip asupra tuturor
modificarilor aduse produsului aprobat, care va obtine o certificare
suplimentara, atunci cand astfel de modificari pot afecta conformitatea cu
cerintele esentiale sau conditiile prevazute pentru utilizarea produsului.
Aceasta certificare suplimentara este data sub forma unui act aditional la
originalul certificatului de examinare CS de tip.
7. Fiecare organism notificat va informa alte organisme notificate cu
privire la certificatele de examinare CS de tip si completarile la acestea,
emise sau retrase.
8. Celelalte organisme notificate pot primi copii de pe certificatele de
examinare CS de tip si/sau de pe completarile la acestea. Anexele la
certificate se vor pune la dispozitie celorlalte organisme notificate, la
cerere.
9. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va pastra dosarul
tehnic de fabricatie impreuna cu copiile de pe certificatele de examinare CS de
tip si de pe completarile la acestea o perioada de minimum 10 ani de la data
fabricarii ultimului produs, conform prevederilor art. 7 din hotarare.
In situatia in care nici producatorul si nici reprezentantul autorizat al
acestuia nu au sediul in Romania, obligatia de a detine si de a pune la
dispozitie organismelor de control documentatia tehnica, la cerere, revine
importatorului.
ANEXA 9
CONFORMITATEA CU TIPUL
(Modulul C)
1. Conformitatea cu tipul este acea parte a procedurii prin care
producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia asigura si declara ca
produsele avute in vedere sunt conforme cu tipul descris in certificatul de
examinare CS de tip si satisfac cerintele esentiale din prezenta hotarare,
aplicabile acestora. Producatorul va aplica marcajul CS pe fiecare produs si va
emite o declaratie de conformitate (a se vedea anexa nr. 3 la hotarare).
2. Producatorul va lua toate masurile necesare pentru a garanta ca procesul
de fabricatie asigura conformitatea produselor cu tipul descris in certificatul
de examinare CS de tip si cu cerintele prezentei hotarari, aplicabile acestora.
3. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va pastra un
exemplar al declaratiei de conformitate o perioada de minimum 10 ani de la data
fabricarii ultimului produs.
In situatia in care nici producatorul si nici reprezentantul autorizat al
acestuia nu au sediul in Romania, obligatia de a detine si de a pune la
dispozitie organismelor de control documentatia tehnica, la cerere, revine
importatorului.
ANEXA 10
ASIGURAREA CALITATII PRODUCTIEI
(Modulul D)
1. Asigurarea calitatii productiei este acea parte a procedurii prin care
producatorul care indeplineste obligatiile prevazute la pct. 2 asigura si
declara ca produsele considerate sunt conforme cu tipul descris in certificatul
de examinare CS de tip si satisfac cerintele prezentei hotarari, aplicabile
acestora.
Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica marcajul CS
pe fiecare produs si va intocmi in scris o declaratie de conformitate (a se
vedea anexa nr. 3 la hotarare). Marcajul CS va fi insotit de numarul de
identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea CS, conform
prevederilor pct. 4.
2. Producatorul va aplica un sistem al calitatii aprobat pentru productie,
inspectie si incercare finala a produsului, asa cum se prevede la pct. 3;
sistemul calitatii certificat este supus supravegherii conform prevederilor
pct. 4.
3. Sistemul calitatii
3.1. Producatorul va inainta o cerere unui organism notificat ales de el,
pentru evaluarea propriului sistem al calitatii, corespunzator produselor
considerate.
Cererea pentru evaluarea sistemului calitatii va contine:
a) toate informatiile necesare pentru categoria de produse considerate;
b) documentatia privind sistemul calitatii;
c) daca este cazul, documentatia tehnica a tipului aprobat (a se vedea
anexa nr. 5 la hotarare) si o copie de pe certificatul de examinare CS de tip.
3.2. Sistemul calitatii va asigura conformitatea produselor cu tipul
descris in certificatul de examinare CS de tip si cu cerintele prezentei
hotarari, aplicabile acestora.
Toate elementele, cerintele si prevederile adoptate de catre producator vor
fi reunite intr-o documentatie sistematica si ordonata sub forma de masuri,
proceduri si instructiuni scrise. Documentatia privind sistemul calitatii va
asigura o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor si
inregistrarilor privind calitatea.
Documentatia privind sistemul calitatii va contine, in special, o descriere
adecvata a urmatoarelor aspecte:
a) obiectivele legate de calitate si structura organizatorica,
responsabilitatile conducerii si atributiile acesteia in ceea ce priveste
calitatea produselor;
b) procesul de fabricatie, tehnicile de control si de asigurare a
calitatii, precum si procesele si masurile sistematice care vor fi utilizate;
c) examinarile si incercarile care vor fi efectuate inainte, in timpul si
dupa fabricatie, precum si frecventa cu care acestea vor fi efectuate;
d) inregistrarile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspectie si
rezultatele incercarilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind
calificarea personalului implicat etc.;
e) mijloacele de urmarire a realizarii calitatii cerute produselor si a
functionarii efective a sistemului calitatii.
3.3. Organismul notificat va evalua sistemul calitatii pentru a determina
daca acesta indeplineste cerintele prevazute la pct. 3.2. Organismul notificat
presupune conformitatea cu cerintele standardului roman SR EN ISO 9003:1994,
referitor la sistemul calitatii.
Echipa de audit va avea cel putin un membru cu experienta in tehnologia de
fabricare a produsului considerat. Procedura de evaluare va include o vizita de
inspectare la locul de fabricatie a produsului.
Decizia echipei de audit se va notifica producatorului. Notificarea va
contine concluziile examinarii si decizia motivata a evaluarii.
3.4. Producatorul se va angaja sa indeplineasca obligatiile ce decurg din
sistemul calitatii, asa cum a fost aprobat, si sa mentina acest sistem la un
nivel corespunzator si eficient.
Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va informa organismul
notificat care a aprobat sistemul calitatii asupra oricarei intentii de
actualizare a sistemului calitatii.
Organismul notificat va evalua modificarile propuse si va decide daca
sistemul calitatii modificat satisface in continuare cerintele prevazute la
pct. 3.2 sau daca este necesara o reevaluare a acestuia.
Decizia organismului notificat se va transmite producatorului. Notificarea
va contine concluziile examinarii si motivarea deciziei evaluarii.
4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
4.1. Scopul supravegherii sistemului calitatii este de a asigura ca
producatorul indeplineste corect obligatiile care decurg din sistemul calitatii
aprobat.
4.2. Producatorul va permite accesul reprezentantilor organismului
notificat pentru efectuarea inspectiilor in incintele de productie, de control
si incercare si de depozitare a produselor si va pune la dispozitie acestora
toate informatiile necesare, in special:
a) documentatia privind sistemul calitatii;
b) inregistrarile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspectie si
rezultatele incercarilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind
calificarea personalului implicat etc.
4.3. Organismul notificat va efectua audituri periodice pentru a se asigura
ca producatorul mentine si aplica sistemul calitatii aprobat si va elibera
producatorului un raport de audit.
4.4. Suplimentar fata de auditurile periodice prevazute la pct. 4.3
organismul notificat poate efectua vizite inopinate la producator. In timpul
acestor vizite organismul notificat are dreptul sa efectueze sau sa solicite
efectuarea de incercari pentru verificarea functionarii corecte a sistemului
calitatii, daca se considera necesar. Organismul notificat va preda
producatorului un proces-verbal al vizitei si, daca s-a efectuat o incercare,
un raport de incercare.
5. Producatorul va detine si va pune la dispozitie organismului de control,
la cerere, pe o perioada de minimum 10 ani de la data fabricarii ultimului
produs, urmatoarele documente:
a) documentatia prevazuta la pct. 3.1 lit. b);
b) documentele de actualizare a sistemului calitatii prevazut la pct. 3.4;
c) deciziile si rapoartele organismului notificat prevazute la pct. 3.4,
4.3 si 4.4.
6. Fiecare organism notificat va comunica celorlalte organisme notificate
informatii referitoare la certificatele privind sistemul calitatii, emise sau
retrase.
ANEXA 11
VERIFICAREA PRODUSULUI
(Modulul F)
1. Verificarea produsului este acea procedura prin care producatorul sau
reprezentantul autorizat al acestuia verifica si atesta faptul ca produsele
carora li se aplica prevederile pct. 3 sunt conforme cu tipul, asa cum este
specificat in certificatul de examinare CS de tip, si satisfac cerintele
prezentei hotarari, aplicabile acestora.
2. Producatorul va lua masurile necesare pentru ca procesul de fabricatie
sa asigure conformitatea produselor cu tipul, asa cum este specificat in
certificatul de examinare CS de tip, si satisfac cerintele prezentei hotarari,
aplicabile acestora. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va
aplica pe fiecare produs marcajul CS si va emite o declaratie de conformitate
(a se vedea anexa nr. 3 la hotarare).
3. Organismul notificat va efectua examinarile si incercarile
corespunzatoare pentru a verifica conformitatea produselor cu cerintele
prezentei hotarari, fie prin examinarea si incercarea fiecarui produs conform
prevederilor pct. 4, fie prin examinarea si incercarea produselor prin metode
statistice conform prevederilor pct. 5; metoda de examinare si incercare a
produsului este aleasa de producator.
Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va pastra o copie de
pe declaratia de conformitate o perioada de minimum 10 ani de la data
fabricarii ultimului produs.
4. Verificarea prin examinare si incercare a fiecarui produs
4.1. Toate produsele vor fi examinate individual si vor fi incercate in mod
corespunzator conform prevederilor din standardul sau standardele relevante
aplicabile, prevazute la art. 6 din hotarare, sau vor fi supuse unor incercari
cu efect echivalent, pentru a se verifica conformitatea acestora cu tipul
descris in certificatul de examinare CS de tip si cu cerintele aplicabile din
prezenta hotarare.
4.2. Organismul notificat va aplica sau va solicita aplicarea numarului sau
de identificare pe fiecare produs aprobat si va emite un certificat de
conformitate referitor la incercarile efectuate.
4.3. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va prezenta, la
cererea organismului de control, certificatele de conformitate eliberate de
organismul notificat.
5. Verificarea statistica
5.1. Producatorul va prezenta produsele sale sub forma de loturi omogene si
va lua toate masurile necesare pentru ca procedeul de fabricatie sa asigure
omogenitatea fiecarui lot de produse.
5.2. Toate produsele vor fi disponibile pentru verificare, sub forma de
loturi omogene. Din fiecare lot se alege in mod aleatoriu un esantion.
Produsele din cadrul esantionului vor fi examinate individual si vor fi supuse
unor incercari adecvate, conform prevederilor standardului sau standardelor
relevante aplicabile, prevazute la art. 6 din hotarare, sau vor fi supuse unor
incercari cu efect echivalent, pentru a se asigura conformitatea acestora cu
cerintele aplicabile din prezenta hotarare, pentru a stabili daca lotul este
acceptat sau respins.
5.3. Procedura statistica va utiliza urmatoarele elemente:
a) metoda statistica aplicata;
b) planul de esantionare si caracteristicile sale operationale.
5.4. In cazul loturilor acceptate organismul notificat aplica sau solicita
sa fie aplicat numarul sau de identificare pe fiecare produs aprobat si emite
un certificat de conformitate referitor la incercarile efectuate. Toate
produsele din lot pot fi introduse pe piata, cu exceptia produselor din
esantion care au fost gasite neconforme.
Daca un lot este respins, organismul notificat sau organismul de control va
lua masuri corespunzatoare pentru a impiedica introducerea pe piata a
respectivului lot. In cazul respingerii frecvente a loturilor, organismul
notificat poate suspenda verificarea statistica.
Producatorul poate sa aplice numarul de identificare al organismului
notificat in cursul procesului de fabricatie, sub responsabilitatea
organismului notificat.
5.5. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va prezenta, la
cerere, organismului de control certificatele de conformitate emise de
organismul notificat.
ANEXA 12
VERIFICAREA UNITATII DE PRODUS
(Modulul G)
1. Verificarea unitatii de produs este procedura prin care producatorul
asigura si declara ca produsul supus evaluarii, pentru care a fost eliberat
certificatul prevazut la pct. 2, este conform cu cerintele prezentei hotarari,
aplicabile acestuia.
Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica marcajul CS
pe produs si va emite o declaratie de conformitate (a se vedea anexa nr. 3 la
hotarare).
2. Organismul notificat va examina produsul individual si va efectua
incercarile corespunzatoare, conform prevederilor standardului sau standardelor
relevante aplicabile, prevazute la art. 6 din hotarare, sau va supune produsul
unor incercari cu efect echivalent, pentru a se asigura conformitatea acestuia
cu cerintele aplicabile din prezenta hotarare.
Organismul notificat va aplica sau va solicita sa fie aplicat numarul sau
de identificare pe produsul aprobat si va emite un certificat de conformitate
referitor la incercarile efectuate.
3. Scopul documentatiei tehnice este de a permite evaluarea conformitatii produsului
cu cerintele prezentei hotarari si intelegerea proiectului, fabricatiei si
functionarii produsului (a se vedea anexa nr. 5 la hotarare).
ANEXA 13
ASIGURAREA CALITATII
(Modulul H)
1. Asigurarea calitatii reprezinta procedura prin care producatorul care
indeplineste obligatiile prevazute la pct. 2 asigura si declara ca produsele
supuse evaluarii satisfac cerintele prezentei hotarari, aplicabile acestora.
Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica pe fiecare
produs marcajul CS si va intocmi in scris o declaratie de conformitate (a se
vedea anexa nr. 3 la hotarare). Marcajul CS va fi insotit de numarul de
identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea, conform
prevederilor pct. 4.
2. Producatorul va aplica un sistem al calitatii aprobat pentru fazele de
proiectare, fabricatie, inspectie si incercare finala a produsului, conform
prevederilor pct. 3; sistemul calitatii aprobat face obiectul supravegherii,
conform prevederilor pct. 4.
3. Sistemul calitatii
3.1. Producatorul va inainta o cerere pentru evaluarea sistemului propriu
al calitatii unui organism notificat ales de el.
Cererea pentru evaluarea sistemului calitatii va include:
a) toate informatiile necesare pentru categoria de produse considerate;
b) documentatia privind sistemul calitatii.
3.2. Sistemul calitatii va asigura conformitatea produselor cu cerintele
prezentei hotarari, aplicabile acestora.
Toate elementele, cerintele si masurile adoptate de catre producator vor fi
reunite intr-o documentatie sistematica si ordonata sub forma de masuri,
proceduri si instructiuni scrise. Documentatia privind sistemul calitatii va
asigura o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor si
inregistrarilor privind calitatea.
Documentatia privind sistemul calitatii va contine in special o descriere
adecvata a urmatoarelor aspecte:
a) obiectivele legate de calitate si structura organizatorica, responsabilitatile
conducerii si atributiile acesteia in ceea ce priveste calitatea proiectarii si
calitatea produselor;
b) specificatiile tehnice de proiectare, inclusiv standardele care vor fi
aplicate si, in situatia in care nu se aplica integral standardele prevazute la
art. 6 din hotarare, vor fi descrise mijloacele utilizate pentru a se asigura
indeplinirea cerintelor esentiale aplicabile din prezenta hotarare;
c) tehnicile de control si de verificare a proiectului, procesele si
actiunile sistematice folosite pentru proiectarea produselor care apartin unei
categorii de proiectare;
d) tehnicile corespunzatoare de fabricatie, de control si asigurare a
calitatii, procesele si actiunile sistematice care vor fi utilizate;
e) examinarile si incercarile care vor fi efectuate inaintea, in timpul si
dupa fabricatie, cu indicarea frecventei de efectuare a acestora;
f) inregistrarile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspectie si
rezultatele incercarilor efectuate, datele privind etalonarea aparatelor,
rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.;
g) mijloacele de urmarire a realizarii calitatii dorite in ceea ce priveste
proiectarea si realizarea produsului si, respectiv, functionarea efectiva a
sistemului calitatii.
3.3. Organismul notificat va evalua sistemul calitatii pentru a determina
daca el corespunde cerintelor enumerate la pct. 3.2. Organismul notificat va
porni de la premisa conformitatii cu acele cerinte referitoare la sistemele de
calitate, astfel incat sa fie asigurata implementarea standardului armonizat SR
EN ISO 9003:1994.
Echipa de audit va avea cel putin un membru cu experienta in evaluarea
tehnologiei produsului avut in vedere. Procedura de evaluare va include o
vizita de evaluare la locul de fabricatie al producatorului.
Decizia privind evaluarea va fi notificata producatorului. Notificarea va
contine concluziile evaluarii si motivatiile care stau la baza deciziei de
evaluare.
3.4. Producatorul se va angaja sa indeplineasca obligatiile ce decurg din
sistemul calitatii aprobat si sa il mentina la un nivel eficient si
corespunzator.
Producatorul sau reprezentantul sau autorizat va informa organismul
notificat care a aprobat sistemul calitatii asupra oricaror intentii de
actualizare a acestuia.
Organismul notificat va evalua modificarile propuse si va decide daca
sistemul calitatii modificat continua sa corespunda cerintelor pct. 3.2 sau
daca este necesara o noua evaluare.
Acesta va notifica producatorului asupra deciziei sale. Notificarea va
contine concluziile evaluarii si motivele care stau la baza deciziei.
4. Supravegherea CS sub responsabilitatea organismului notificat
4.1. Scopul supravegherii este de a se asigura indeplinirea corecta de
catre producator a obligatiilor ce decurg din sistemul calitatii aprobat.
4.2. Producatorul va permite accesul organismului notificat pentru
efectuarea inspectiilor in locurile in care se proiecteaza, se fabrica, se
verifica, se efectueaza incercarile si se depoziteaza produsele si va pune la
dispozitie informatiile necesare, in special in legatura cu:
a) documentatia privind sistemul calitatii;
b) inregistrarile privind calitatea, prevazute de sistemul calitatii la
faza de proiectare, cum ar fi: rezultatele analizelor, calculelor, incercarilor
etc.;
c) inregistrarile privind calitatea, prevazute de sistemul calitatii la
faza de fabricatie, cum ar fi: rapoartele de inspectie si rezultatele
incercarilor, datele privind etalonarea aparatelor de masura, rapoartele
privind calificarea personalului folosit etc.
4.3. Organismul notificat va efectua periodic audituri pentru a se asigura
ca producatorul mentine si aplica sistemul calitatii aprobat si va prezenta
producatorului rapoartele de audit.
4.4. In plus organismul notificat poate efectua vizite inopinate la
producator. Cu ocazia unor astfel de vizite reprezentantii organismului
notificat au dreptul sa efectueze incercari sau pot solicita efectuarea de
incercari pentru a verifica, atunci cand este necesar, daca sistemul calitatii
functioneaza corespunzator. Organismul notificat va prezenta producatorului un
proces-verbal al vizitei, precum si rezultatul incercarilor, daca astfel de
incercari s-au efectuat.
5. Producatorul va tine la dispozitia autoritatilor nationale timp de 10
ani de la data fabricarii ultimului produs urmatoarele:
a) documentatia mentionata la pct. 3.1 lit. b);
b) documentele de actualizare mentionate la pct. 3.4;
c) deciziile si rapoartele organismului notificat, mentionate in ultimul alineat
al pct. 3.4 si, respectiv, la pct. 4.3 si 4.4.
6. Fiecare organism notificat va comunica altor organisme notificate
informatii relevante privind certificatele sistemelor calitatii emise sau
retrase.
ANEXA 14*)
*) Anexa nr. 14 este reprodusa in facsimil.
PREZENTAREA SCHEMATICA A PROCEDURILOR DE EVALUARE A CONFORMITATII
___________________
____________ | Controlul intern |
|corp < 12 cm \---->| al product. plus |___________
|_____________| |incercari (Anexa 7)| |
^ |___________________| |
| _________________ |
| ___________ | Conformitatea cu| |
/| |Examinarea | | tipul (Anexa 9) | |
/ | | CS de tip |- | Producatorul | |
/ | | (Anexa 8) | | ->| declara |->|
/ | |___________| | | | conformitatea | |
/ | ^ | | | produsului | |
< Lungimea| | ___| | | cu tipul | |
^ \Corpului| | | | |_________________| |
| \ | | | | |
| \ | | | /\ |
| \ | | | / \ |
| \| | | /Optiunea\ |
| | | v< producat. >----- |
| | | \ / | |
| | | \ / | |
| _____v_____ | \/ | |
| |12 m < corp \ | | ________v________ |
| | < 24 m | | | | Asigurarea | |
| |____________| | | | calitatii | |
| | | | | productiei | |
| | | | | (Anexa 10) | |
| | | | |O.N. evalueaza si|->|
| | | | | monitorizeaza | |
| | | | | sistemul de | |
| | | | | calitate al | |
| | | | | producatorului | |
| | | | |_________________| |
| | | | _________________ |
| | | | | Verificarea | |
| | / \ | | produsului | |
| | / \ ->| (Anexa 11) |->|
| | / \ |O.N. verifica si | |
| -> < Optiunea >-- | certifica ca |
|
| ^ \producat./ | | produsele sunt | |
| | \ / | |conforme cu tipul| |
| | \ / | |_________________| v
_____|____ | | | _________________ |\
|Proiectarea\ | | | | Verificarea | |
>CS*1)
| navelor | | | | | unitatii de | |/
|cat. A si B| | |____ | |produs (Anexa 12)| ^
|___________| |_____ | | |O.N. verifica si | |
^ ___________ | | | | certifica ca | |
| |Componentele\ | | --->| produsele sunt |->|
| | din Anexa I|---->| | | conforme | |
| |____________| | |____ | cerintelor | |
| ^ | | | hotararii | |
| | ____|______ | |_________________| |
| | |12 m < corp \ | _________________ |
| /| | < 24 m | | | Asigurarea | |
| / | |____________| | | calitatii | |
| / | ^ | | (Anexa 13) | |
__________ |/ Tipul | | | |O.N. evalueaza si| |
|PRODUCATOR|->|produselor| | -->| monitorizeaza
|->|
|__________| |\ | |________ | sistemul de | |
| \ | | | calitate al | |
| \ | | | producatorului | |
| \| / | |_________________| |
| | / | |
| _______v_____ / | |
| | Proiectarea \ / | |
| |navelor cat. C|->< Lungimea| |
| |______________| \Corpului| |
| \ | _________________ |
| \ | |Controlul intern | |
| \ | | al productiei | |
| \| ->| plus incercari |->|
| ________________| | | (Anexa 7) | |
| | | |_________________| |
| ______v______ | |
| | 2,5 m < corp| / | |
| | < 12 m | / | |
| |_____________| / | |
| | / | |
| | / | |
| | / | |
| | /Conformitatea| |
| ->< cu | |
| \ standardele | |
| \ | |
| \ | |
| \ | |
| \ | |
| \ | _________________ |
| \ | | | |
_______v__________ | | Controlul | |
|Proiectarea navelor\ ->| intern |__|
| cat. D | | al productiei |
|2,5 m < corp < 24 m|---------------------->| (Anexa VII) |
|___________________| |_________________|
------------
*1) Navele partial complete nu sunt marcate CS. Toate produsele trebuie
insotite de declaratia CS de conformitate.
ANEXA 15
CRITERII MINIME
avute in vedere la notificarea organismelor
1. Organismul notificat, conducatorul sau si personalul cu responsabilitati
privind efectuarea incercarilor de verificare nu vor fi proiectanti,
producatori, furnizori sau reparatori ai ambarcatiunilor ori componentelor pe
care le inspecteaza. Totodata ei nu vor fi implicati direct sau ca
reprezentanti autorizati in activitatile de proiectare, constructie,
comercializare sau intretinere a produselor mentionate. Aceasta nu exclude insa
posibilitatea schimbului de informatii tehnice dintre producator si organism.
2. Organismul notificat si personalul sau vor executa incercarile de
verificare cu integritate profesionala si competenta tehnica, liberi de orice
presiuni si influente de ordin financiar, care ar putea sa le influenteze
deciziile sau rezultatele activitatilor efectuate, din partea unor persoane ori
grupuri de persoane interesate de rezultatele verificarilor si/sau ale
incercarilor.
3. Organismul notificat va dispune de personal competent si de dotarea
necesara pentru a fi in masura sa isi indeplineasca in mod corespunzator
atributiile administrative si competentele tehnice necesare efectuarii
verificarilor si va dispune sau va avea acces la echipamentele impuse pentru
efectuarea incercarilor specifice.
4. Personalul cu responsabilitati privind efectuarea verificarilor va avea:
a) pregatire tehnica si experienta profesionala de specialitate;
b) cunostinte corespunzatoare cerintelor si exigentelor privind incercarile
pe care le efectueaza sau la efectuarea carora contribuie si experienta
corespunzatoare in executarea acestor incercari;
c) capacitatea de a intocmi certificatele, inregistrarile si rapoartele
necesare pentru autentificarea rezultatelor incercarilor.
5. Impartialitatea personalului de inspectie va fi garantata. Remunerarea
acestuia nu va fi determinata de numarul incercarilor realizate sau de
rezultatele respectivelor incercari.
6. Personalul organismului de notificare va pastra secretul profesional,
potrivit legii, cu privire la informatiile pe care le detine ca urmare a
exercitarii atributiilor de serviciu.
7. Organismul notificat va obtine o asigurare corespunzatoare de raspundere
civila, pentru cazul in care, potrivit legii, raspunderea ii revine.