DECIZIE Nr.
1098 din 8 septembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul
Curtii de Conturi si ale art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 146/2007 pentru aprobarea platii primelor de concediu de odihna suspendate
în perioada 2001-2006
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 678 din 9 octombrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul
Curţii de Conturi şi ale art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 146/2007 pentru aprobarea plăţii primelor de concediu de odihnă suspendate
în perioada 2001-2006, excepţie ridicată de Titus Mihail Păştean, Cornel
Ciobăncan, Margărita Bungărdean, Ioan Grigore, Mihai Marcu, Maria Neculai,
Ileana Moruţan, Simion Mureşan, Mariana Nath, Marin Neagoie, Ioan Palfi, Mircea
Ioan Rapăn, Sztankovszky Zoltan Arpad, Cornelia Todoaşcă, Marin Vîrvoreanu,
Ioan Vlad şi Veturia Bugnaru în Dosarul nr. 978/112/2008 al Curţii de Apel Cluj
- Secţia civilă, de muncă şi asigurări sociale pentru minori şi familie.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate ridicată este inadmisibilă, întrucât autorii
acesteia doresc, în realitate, completarea normelor legale supuse controlului.
Invocă, în acest sens, Decizia Curţii Constituţionale nr. 886 din 16 iunie
2009.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 24 februarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 978/112/2008, Curtea de Apel Cluj - Secţia civilă, de muncă şi
asigurări sociale pentru minori şi familie a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari
din cadrul Curţii de Conturi şi ale art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 146/2007 pentru aprobarea plăţii primelor de concediu de odihnă
suspendate în perioada 2001-2006, excepţie ridicată de Titus Mihail Păştean
ş.a. într-o cauză având ca obiect acordarea primei de concediu de odihnă.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale
în măsura în care sunt interpretate ca interzicând controlorilor financiari din
cadrul Camerelor de Conturi judeţene dreptul la plata primelor de concediu de
odihnă sau ca excluzându-i de la plata acestor prime. Se mai arată că
excluderea controlorilor financiari de la plata primei de concediu de odihnă
are ca efect discriminarea nejustificată a acestora în raport cu funcţionarii
publici în condiţiile în care au aceleaşi categorii de atribuţii şi acelaşi
statut.
De asemenea, se apreciază că prin emiterea celor două
ordonanţe de urgenţă Guvernul a afectat în mod nepermis dreptul la salariu şi
dreptul la condiţii rezonabile de viaţă.
Curtea de Apel Cluj - Secţia civilă, de muncă şi
asigurări sociale pentru minori şi familie consideră
ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciază'că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului consideră
că textele legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, notele scrise depuse, concluziile procurorului, dispoziţiile
legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul Curţii de
Conturi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 18
octombrie 2000, şi ale art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 146/2007 pentru aprobarea plăţii primelor de concediu de odihnă suspendate
în perioada 2001-2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 877 din 20 decembrie 2007, texte care au următorul cuprins:
- Art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
160/2000: „Controlorii financiari din cadrul Curţii de Conturi se
remunerează cu indemnizaţie lunară, conform anexei care face parte integrantă
din prezenta ordonanţă de urgenţă."
- Art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 146/2007: „(2) Intră în categoria personalului căruia îi sunt
aplicabile prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, conform alin. (1):
funcţionarii publici, funcţionarii publici cu statut special, personalul
auxiliar din justiţie, membrii corpului diplomatic şi consular al României,
precum şi alte categorii de personal care beneficiază de prima de concediu de
odihnă în baza legilor speciale, începând cu anul intrării acestora în
vigoare."
Textele constituţionale invocate în susţinerea
excepţiei de neconstituţionalitate sunt cele ale art. 16 privind egalitatea în
drepturi, ale art. 20 referitoare la tratatele internaţionale privind
drepturile omului, ale art. 41 privind dreptul la muncă, ale art. 47 alin. (1)
privind nivelul de trai, ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor
drepturi sau al unor libertăţi, ale art. 115 alin. (6) privind condiţiile de
adoptare a ordonanţelor de urgenţă, ale art. 135 alin. (2) lit. f) privind
crearea condiţiilor necesare pentru creşterea calităţii vieţii şi ale art. 148
privind integrarea în Uniunea Europeană. Sunt invocate, de asemenea, în
susţinerea excepţiei, dispoziţiile art. 6 paragraful 1 şi ale art. 7 din
Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, ale art. 7 din Pactul internaţional
cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, ale art. 14 din
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale,
ale art. 1 din Protocolul adiţionai şi Protocolul nr. 12 la Convenţie, precum
şi o serie de acte juridice adoptate la nivelul Uniunii Europene, toate
privind, în esenţă, principiul egalităţii şi dreptul la muncă. In fine, este
invocată o bogată jurisprudenţa a Curţii Europene a Drepturilor Omului şi a
Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene cu privire la principiul
egalităţii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
I. Excepţia de neconstituţionalitate ce vizează art. 1
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000 este inadmisibilă, întrucât
autorii acesteia sugerează că textul legal criticat trebuie modificat, în
sensul ca acesta să prevadă, pe lângă indemnizaţia lunară cu care sunt
remuneraţi controlorii financiari, şi o primă de concediu de odihnă. Insă,
potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională nu este
competentă să modifice sau să completeze textele legale deduse judecăţii sale.
Mai mult, Curtea observă că, în cauză, se ridică şi
anumite probleme de interpretare a legii, chestiuni care, de asemenea, în
temeiul art. 2 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 47/1992, excedează competenţei
Curţii Constituţionale, soluţionarea acestora fiind de competenţa exclusivă a
instanţelor de judecată.
II. Excepţia de neconstituţionalitate care priveşte
dispoziţiile art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
146/2007 este, de asemenea, inadmisibilă, întrucât, contrar art. 29 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, textul criticat nu are legătură cu soluţionarea cauzei.
Ordonanţa de urgenţă criticată „reglementează modalitatea de plată a
primelor acordate cu ocazia plecării în concediul de odihnă, în baza
prevederilor din actele normative a căror aplicare a fost suspendată prin
legile bugetare anuale succesive şi actele normative anuale de salarizare, în
perioada 2001-2006". Or, obiectul cererii de chemare în
judecată îl reprezintă acordarea primelor de concediu de odihnă, nefiind
contestată modalitatea de eşalonare a plăţilor stabilită de către Guvern.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul
Curţii de Conturi şi ale art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 146/2007 pentru aprobarea plăţii primelor de concediu de odihnă suspendate
în perioada 2001-2006, excepţie ridicată de Titus Mihail Păştean, Cornel
Ciobăncan, Mărgărita Bungărdean, Ioan Grigore, Mihai Marcu, Maria Neculai,
Ileana Moruţan, Simion Mureşan,'Mariana Nath, Marin Neagoie, Ioan Palfi, Mircea
Ioan Rapăn, Sztankovszky Zoltan Arpad, Cornelia Todoaşcă, Marin Vîrvoreanu,
Ioan Vlad şi Veturia Bugnaru în Dosarul nr. 978/112/2008 ai Curţii de Apel Cluj
- Secţia civilă, de munca şi asigurări sociale pentru minori şi familie.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 septembrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly