HOTARARE Nr. 271 din 21 martie 2002
pentru aprobarea Regulamentului privind utilizarea sistemelor computerizate de
rezervare in transportul aerian
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 219 din 2 aprilie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 57
pct. 5 din Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte,
Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat
la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993, cu
amendamentele ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind utilizarea sistemelor computerizate de
rezervare in transportul aerian, denumit in continuare regulament, prevazut in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Controlul respectarii de catre furnizorii de sistem, transportatori si
abonati a prevederilor regulamentului prevazut la art. 1 se efectueaza de catre
persoane desemnate prin ordin al ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei.
(2) Furnizorii de sistem, transportatorii si abonatii au obligatia de a
pune la dispozitie persoanelor mentionate la alin. (1) toate documentele
solicitate de acestea, necesare efectuarii actiunii de control dispuse prin
ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei.
Art. 3
Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) nerespectarea de catre furnizorii de sistem a prevederilor art. 3 alin.
(2) si (3) lit. a) si b), ale art. 6 alin. (2) si (4), ale art. 7 alin. (2),
ale art. 8 alin. (2) si (3), ale art. 11 alin. (2) si (3), ale art. 13 alin.
(2), ale art. 15 alin. (1) si (3) si ale art. 17 din regulament;
b) nerespectarea de catre transportatori a prevederilor art. 4 alin. (1)
lit. a), ale art. 10 si ale art. 14 alin. (2) din regulament;
c) nerespectarea de catre abonati a prevederilor art. 12 din regulament.
Art. 4
Contraventiile prevazute la art. 3 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) contraventiile prevazute la lit. a), cu amenda de 100.000.000 lei;
b) contraventiile prevazute la lit. b), cu amenda de 50.000.000 lei;
c) contraventiile prevazute la lit. c), cu amenda de 20.000.000 lei.
Art. 5
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac, cu
respectarea dispozitiilor legale, de catre persoanele imputernicite prin ordin
al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei.
Art. 6
Contraventiilor prevazute la art. 3 li se aplica dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
Art. 7
Prezenta hotarare intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul comunicatiilor si
tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind utilizarea sistemelor computerizate de rezervare in transportul aerian
Art. 1
(1) Prezentul regulament cuprinde normele de utilizare a sistemelor
computerizate de rezervare, care contin produse de transport aerian, utilizate
pe teritoriul Romaniei, indiferent de:
a) statutul sau nationalitatea furnizorului de sistem;
b) sursa de informatii utilizata sau localizarea unitatii centrale de
procesare a datelor;
c) localizarea geografica a aeroporturilor intre care este efectuat
transportul aerian.
(2) Prezentul regulament se aplica si in cazul in care in afisajul
principal al sistemelor de rezervare mentionate la alin. (1) sunt incorporate
si produse de transport feroviar.
Art. 2
In sensul prezentului regulament, prin urmatorii termeni se intelege:
a) produs de transport aerian independent - transportul pe calea aerului al
unui pasager intre doua aeroporturi, incluzand orice servicii auxiliare aferente
si avantaje suplimentare oferite spre vanzare si/sau vandute ca parte
integranta a produsului respectiv;
b) produs de transport aerian combinat - o combinatie prestabilita intre un
produs de transport aerian independent si alte servicii care nu sunt auxiliare
transportului aerian, oferite spre vanzare si/sau vandute impreuna, incluse in
acelasi tarif;
c) produs de transport aerian - atat produsele de transport aerian
independente, cat si cele combinate;
d) serviciu aerian regulat - o serie de zboruri avand urmatoarele
caracteristici:
- sunt efectuate de o aeronava pentru transportul de pasageri, marfa si/sau
de posta, contra cost, de o asemenea maniera incat pentru fiecare zbor locurile
sunt oferite consumatorilor spre vanzare individual, fie direct de
transportatorul aerian, fie de agentii autorizati ai acestuia;
- sunt operate astfel incat sa asigure traficul intre aceleasi doua sau mai
multe puncte:
- dupa un orar publicat; sau
- prin zboruri cu o regularitate sau frecventa care ii confera
caracterul unei serii sistematice;
e) tarif - pretul platit pentru produsele de transport aerian independente
si conditiile de aplicare a pretului respectiv;
f) sistem computerizat de rezervare, denumit in continuare SCR, - un sistem
computerizat care contine, printre altele, informatii despre transportatorii
aerieni, referitoare la orare, disponibilitati, tarife si servicii conexe,
oferind sau neoferind facilitati prin care se pot face rezervari ori se pot
emite bilete, in masura in care unele sau toate aceste servicii sunt puse la
dispozitie abonatilor;
g) facilitati de distributie - facilitatile asigurate de catre un furnizor
de sistem pentru oferirea de informatii despre orarele transportatorilor,
disponibilitati, tarife si servicii conexe, precum si pentru efectuarea de
rezervari, emiterea de bilete sau orice alte servicii aferente;
h) furnizor de sistem - orice persoana juridica, inclusiv filialele
acesteia, responsabila de exploatarea sau comercializarea unui SCR;
i) transportator principal - orice transportator aerian care, direct sau
indirect, singur sau impreuna cu altii, detine sau are controlul efectiv asupra
unui furnizor de sistem, precum si orice transportator aerian pe care
transportatorul principal il detine sau pe care il controleaza efectiv;
j) control efectiv - o relatie constituita din drepturi, contracte sau
orice alte mijloace care, separat ori impreuna si in conformitate cu
prevederile legale aplicabile, ofera posibilitatea de exercitare directa sau
indirecta a unei influente decisive asupra unei intreprinderi - transportatori
si/sau furnizori de sistem - prin:
- dreptul de a utiliza partial sau in totalitate activele intreprinderii;
- drepturi sau contracte care confera o influenta decisiva in privinta
componentei, votului ori deciziilor structurilor de conducere ale
intreprinderii sau confera in orice alt mod influenta decisiva in conducerea
afacerilor intreprinderii;
k) transportator afiliat - transportatorul aerian care are un contract cu
un furnizor de sistem pentru distribuirea produselor de transport aerian prin
intermediul unui SCR. In masura in care un transportator principal utilizeaza
facilitatile propriului SCR, el va fi considerat transportator afiliat;
l) abonat - o persoana, alta decat un consumator sau transportator afiliat,
care utilizeaza un SCR in baza unui contract sau a oricarui alt aranjament
financiar incheiat cu un furnizor de sistem. Un aranjament financiar exista
atunci cand se efectueaza o plata specifica pentru serviciile unui furnizor de
sistem sau atunci cand se achizitioneaza un produs de transport aerian;
m) consumator - orice persoana care este in cautare de informatii cu
privire la un produs de transport aerian si/sau intentioneaza sa cumpere un
astfel de produs pentru folos personal;
n) afisaj principal - o expunere cuprinzatoare si neutra de date privitoare
la serviciile de transport aerian pe perechi de orase, pentru o anumita
perioada;
o) durata calatoriei - diferenta de timp dintre ora programata a plecarii
si cea a sosirii;
p) imbunatatirea serviciului - orice produs sau serviciu, altul decat
facilitatile de distributie, oferit abonatilor de catre un furnizor de sistem
in nume propriu si care are legatura cu un SCR;
q) produs de transport feroviar independent - transportul pe calea ferata
al unui pasager intre doua gari, incluzand orice servicii auxiliare aferente si
avantajele suplimentare oferite spre vanzare sau vandute ca parte integranta a
produsului respectiv;
r) produs de transport feroviar combinat - o combinatie prestabilita a unui
produs de transport feroviar independent cu alte servicii care nu sunt
auxiliare transportului feroviar, oferita spre vanzare sau vanduta in acelasi
tarif;
s) produs de transport feroviar - atat produsele de transport feroviar
independent, cat si cele combinate;
t) bilet - un document valabil care da dreptul la transport ori un
echivalent al acestuia, inclusiv sub forma electronica, eliberat sau autorizat
de catre transportator ori de agentul sau autorizat;
u) rezervare dubla - situatia in care doua sau mai multe rezervari sunt
efectuate pentru acelasi pasager, dar in care este evident ca pasagerul
respectiv nu va putea utiliza decat una dintre acestea.
Art. 3
(1) Furnizorul de sistem poate incheia contracte sau alte acte juridice cu
transportatori principali, transportatori afiliati si abonati. Furnizorul de
sistem va avea personalitate juridica, respectiv calitatea de a actiona si de a
fi actionat in justitie, in nume propriu, in conditiile legii.
(2) Furnizorul de sistem va permite oricarui transportator aerian sa
beneficieze, in mod egal si nediscriminatoriu, de facilitatile sale de
distributie, in limitele capacitatii sistemului respectiv si in functie de orice
alte constrangeri de ordin tehnic aflate in afara controlului furnizorului.
(3) a) Furnizorul de sistem este obligat:
- sa nu impuna conditii nerezonabile si discriminatorii in contractul
incheiat cu transportatorul afiliat;
- sa nu solicite acceptarea unor conditii suplimentare care, prin natura
lor sau potrivit uzantelor comerciale, nu au legatura cu participarea la
respectivul SCR;
- sa aplice aceleasi conditii pentru servicii de nivel similar.
b) Furnizorul de sistem nu va impune drept conditie de afiliere a unui
transportator la propriul SCR neparticiparea acestui transportator, in acelasi
timp, la un alt sistem.
c) Transportatorul afiliat va putea sa rezilieze contractul incheiat cu un
furnizor de sistem printr-un preaviz de cel putin 6 luni, care nu va expira
insa inainte de sfarsitul primului an al contractului. In acest caz furnizorul
de sistem va avea dreptul sa recupereze numai cheltuielile direct determinate
de rezilierea contractului.
(4) In situatia in care furnizorul de sistem decide sa imbunatateasca
facilitatile de distributie oferite sau echipamentul utilizat pentru asigurarea
facilitatilor, acesta va asigura informarea corespunzatoare si va oferi aceste
imbunatatiri tuturor transportatorilor, incepand cu aceeasi data si in aceleasi
conditii, fiind limitat numai de constrangerile de ordin tehnic aflate in afara
controlului furnizorului de sistem, si intr-o asemenea maniera incat sa nu
existe nici o diferenta intre transportatorii principali si cei afiliati in ceea
ce priveste perioada de implementare a noilor imbunatatiri.
Art. 4
(1) a) Transportatorul principal nu va trata discriminatoriu un SCR
concurent prin refuzul de a pune la dispozitie acestuia, la cerere si cu
aceeasi promptitudine ca si in cazul propriului SCR, informatii privind
orarele, tarifele si disponibilitatile referitoare la propriile servicii de
transport aerian, similare cu cele pe care le pune la dispozitie propriului
SCR, sau prin refuzul de a distribui produsele sale de transport aerian
printr-un alt SCR si de a accepta sau confirma cu promptitudine o rezervare
facuta printr-un SCR concurent pentru oricare dintre produsele sale de
transport aerian distribuite si prin propriul SCR. Cu toate acestea,
transportatorul principal nu va fi obligat sa accepte si sa confirme acele
rezervari care nu sunt conforme cu tarifele si conditiile practicate de el.
b) Transportatorul principal nu este obligat sa suporte costurile generate
de activitatile prevazute la lit. a), exceptie facand costurile cu reproducerea
informatiilor de furnizat si costurile pentru rezervarile acceptate. Tariful
pentru rezervare datorat unui SCR pentru o rezervare acceptata, efectuata
conform dispozitiilor prezentului articol, nu trebuie sa depaseasca tariful
solicitat de acelasi SCR transportatorilor afiliati, pentru o tranzactie
echivalenta.
c) Transportatorul principal va avea dreptul sa efectueze controale pentru
a se asigura ca cerintele prevazute la art. 7 alin. (1) sunt respectate de
orice SCR concurent.
(2) Obligatia impusa prin prezentul articol nu se aplica in favoarea unui
SCR concurent in cazul in care respectivul SCR nu respecta dispozitiile art. 6
sau 8 privind accesul neautorizat al transportatorilor principali la
informatii.
Art. 5
(1) Transportatorii afiliati si orice alti furnizori de produse de
transport aerian se vor asigura ca datele pe care le pun la dispozitie unui SCR
sunt corecte, nu induc in eroare, sunt la fel de clare si de cuprinzatoare ca
si cele puse la dispozitie altor SCR. Aceste date vor da posibilitatea
furnizorului de sistem sa indeplineasca cerintele privind criteriile de
clasificare mentionate in anexa nr. 1. Datele transmise prin intermediari nu
vor putea fi manipulate de acestia intr-o maniera care sa conduca la informatii
incorecte, confuze sau discriminatorii. Cerintele stabilite in prezentul
alineat se aplica si serviciilor feroviare in ceea ce priveste datele transmise
pentru a fi incluse in afisajul principal.
(2) Furnizorul de sistem nu va putea sa utilizeze datele mentionate la
alin. (1) intr-o maniera care ar putea duce la oferirea de informatii
incorecte, confuze sau discriminatorii.
(3) Furnizorul de sistem va introduce si va procesa datele oferite de
transportatorii afiliati cu egala grija si promptitudine, sub rezerva
constrangerilor impuse de metoda de incarcare a datelor aleasa de catre fiecare
transportator afiliat si de formatele standard utilizate de respectivul
furnizor.
Art. 6
(1) Facilitatile de incarcare a datelor si/sau de procesare oferite de un
furnizor de sistem vor fi puse la dispozitie tuturor transportatorilor
principali si afiliati, fara discriminare. In cazul in care exista standarde
general acceptate ale industriei de transport aerian, furnizorii de sistem vor
oferi facilitati compatibile cu acestea.
(2) Furnizorul de sistem nu va rezerva o anumita procedura de incarcare a
datelor si/sau de procesare si nici o alta facilitate de distributie numai
pentru unul sau mai multi dintre transportatorii sai principali.
(3) Furnizorul de sistem se va asigura ca facilitatile sale de distributie
sunt separate, in mod clar si verificabil, de inventarul sau privat, precum si
de facilitatile de management si marketing ale oricarui transportator.
Separarea se va realiza fie logic, prin mijloace software, fie fizic, intr-o
asemenea maniera incat orice legatura intre facilitatile de distributie si
facilitatile private sa se realizeze numai printr-o interfata de tip "de
la aplicatie la aplicatie". In cazul in care exista standarde general acceptate
ale industriei de transport aerian, furnizorul de sistem va oferi interfete
compatibile cu acestea.
(4) Indiferent de metoda de separare adoptata furnizorul de sistem va pune
interfata prevazuta la alin. (3) la dispozitie tuturor transportatorilor
principali si afiliati in mod nediscriminatoriu, acestia bucurandu-se de un
tratament egal in ceea ce priveste procedurile, intrarile si iesirile din
sistem.
(5) Furnizorul de sistem va urmari ca oricare dintre tertii care furnizeaza
in numele sau toate sau o parte din facilitatile propriului SCR sa respecte
dispozitiile prezentului regulament.
Art. 7
(1) a) Afisajele generate de un SCR vor fi clare si nediscriminatorii.
b) Furnizorul de sistem nu va afisa in mod intentionat sau din neglijenta
informatii incorecte sau confuze in propriul SCR.
(2) Furnizorul de sistem are obligatia:
a) sa puna la dispozitie un afisaj sau afisaje principale pentru fiecare
tranzactie individuala efectuata prin propriul SCR si sa includa in acestea datele
furnizate de transportatorii afiliati cu privire la orarele de zbor, tipurile
de tarife si locurile disponibile, intr-o maniera clara si cuprinzatoare, fara
discriminare sau preferinte, in special in ceea ce priveste ordinea in care
sunt prezentate informatiile;
b) sa ofere consumatorului, la cererea acestuia, un afisaj principal
limitat numai la serviciile regulate sau la cele neregulate;
c) in compunerea si selectarea zborurilor pentru o anumita pereche de orase
in scopul includerii in afisajul principal, sa nu faca nici o discriminare
intre aeroporturile care deservesc acelasi oras;
d) sa asigure clasificarea optiunilor de zbor in afisajul principal in
conformitate cu prevederile anexei nr. 1;
e) sa aplice criteriile folosite la clasificare, in mod nediscriminatoriu,
tuturor transportatorilor afiliati.
(3) In cazul in care furnizorul de sistem ofera informatii referitoare la
tarife, afisarea va fi neutra si nediscriminatorie si va include cel putin
tarifele practicate pe toate zborurile transportatorilor afiliati inclusi in
afisajul principal. Sursa acestor informatii va trebui sa fie acceptata de
transportatorii afiliati si de furnizorul de sistem implicat.
(4) Informatiile privind produsele combinate, referitoare, printre altele,
la organizatorul calatoriei, tarife si disponibilitati, nu vor fi incluse in
afisajul principal.
(5) Nu se va considera o incalcare a prezentului regulament schimbarea de
catre un SCR a unui afisaj in scopul satisfacerii cerintelor specifice ale unui
consumator.
Art. 8
(1) Punerea la dispozitie a informatiilor dintr-un SCR, statistic sau in
alta maniera, de catre un furnizor de sistem se va face cu respectarea
urmatoarelor cerinte:
a) informatiile asupra rezervarilor individuale identificabile se
furnizeaza numai transportatorului sau transportatorilor aerieni care participa
la serviciul vizat prin rezervarea respectiva si abonatilor implicati in
aceasta rezervare. Informatiile de care dispune furnizorul de sistem,
referitoare la rezervarile individuale identificabile, se arhiveaza off-line
(intr-o baza de date cu acces restrictionat) in termen de 72 de ore de la
momentul in care a fost finalizata ultima formalitate aferenta rezervarii
individuale si se distrug dupa o perioada de 3 ani. Accesul la aceste date nu
este autorizat decat in caz de divergenta cu privire la modul de facturare a
serviciilor SCR;
b) orice date referitoare la marketing, rezervari sau vanzari se furnizeaza
cu respectarea urmatoarelor conditii:
(i) datele se ofera nediscriminatoriu si cu aceeasi promptitudine tuturor
transportatorilor afiliati si principali;
(ii) datele pot acoperi si, la cerere, acopera toti transportatorii
afiliati si/sau abonatii, dar nu vor include nici o informatie personala
privind un pasager sau o persoana juridica beneficiara si nici un fel de
element care sa permita, direct sau indirect, identificarea acestora;
(iii) toate solicitarile privind furnizarea unor astfel de date sunt
tratate cu aceeasi atentie si promptitudine, in functie de metoda de
transmitere aleasa de fiecare transportator;
(iv) informatiile se comunica, la cerere, transportatorilor afiliati si/sau
abonatilor intr-o maniera globala si in acelasi timp selectiva din punct de
vedere al pietei pe care acestia isi exercita activitatea;
(v) un grup de companii aeriene si/sau de abonati este indreptatit sa
cumpere datele in vederea unei prelucrari comune.
(2) Furnizorul de sistem nu va pune la dispozitie altor persoane care nu au
legatura cu tranzactia informatii personale referitoare la un pasager, fara
acordul respectivului pasager.
(3) Furnizorul de sistem va asigura, prin mijloace tehnice si/sau prin
masuri de siguranta cuprinzand cel putin mijloacele software, respectarea
prevederilor alin. (1) si (2), astfel incat informatiile oferite de catre sau
create pentru transportatorii aerieni sa nu poata fi accesate de unul sau de
mai multi transportatori principali, cu exceptia situatiilor permise de
prezentul articol.
Art. 9
(1) Obligatiile furnizorului de sistem fata de transportatori, stipulate la
art. 3, 5, 6, 7 si 8, nu se vor aplica in cazul transportatorului al carui SCR
propriu, care functioneaza in afara teritoriului Romaniei, nu ofera
transportatorilor aerieni romani un tratament egal cu cel prevazut de prezentul
regulament.
(2) Obligatiile transportatorilor principali sau afiliati, prevazute la
art. 4, 5 si 10, nu se vor aplica in cazul unui SCR controlat de unul sau de
mai multi transportatori aerieni straini in masura in care, in afara teritoriului
Romaniei, transportatorilor principali sau afiliati nu li se acorda de
respectivul SCR un tratament echivalent cu cel prevazut de prezentul
regulament.
(3) Transportatorii aerieni principali sau afiliati care opereaza in
Romania vor informa Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
cu privire la neaplicarea de catre un SCR concurent, pe teritoriul altui stat,
a unui tratament echivalent cu cel prevazut in prezentul regulament, precum si
cu privire la identitatea entitatilor care controleaza respectivul SCR. In
cazul in care constata o discriminare in intelesul alin. (1) si (2), Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va informa in acest sens toti
furnizorii de sistem care functioneaza in Romania, precum si transportatorii
aerieni implicati.
(4) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei poate
solicita unui SCR care respecta prevederile prezentului regulament pe
teritoriul Romaniei, dar care in afara teritoriului Romaniei nu acorda transportatorilor
principali sau afiliati romani un tratament echivalent cu cel prevazut de
prezentul regulament, sa isi modifice modul de operare, in scopul eliminarii
respectivelor discriminari.
Art. 10
(1) Transportatorul principal nu va conditiona, direct sau indirect,
utilizarea unui anumit SCR de catre un abonat de primirea vreunui comision sau
a altei facilitati pentru vanzarea produselor de transport aerian disponibile
pe zborurile sale.
(2) Transportatorul principal nu va solicita unui abonat, direct sau
indirect, utilizarea unui anumit SCR pentru vanzarea sau emiterea de bilete
pentru oricare dintre produsele de transport aerian oferite, direct sau
indirect, de respectivul transportator.
(3) Orice conditie pe care un transportator aerian ar putea sa o impuna
unui agent de turism atunci cand il autorizeaza sa vanda si sa emita bilete
pentru produsele sale de transport aerian nu va putea sa aduca atingere alin.
(1) si (2).
Art. 11
(1) Furnizorul de sistem va pune la dispozitie oricarui abonat, fara
discriminare, toate facilitatile de distributie ale unui SCR.
(2) Furnizorul de sistem nu va solicita unui abonat sa semneze un contract
de exclusivitate si nici nu va impiedica, direct sau indirect, un abonat sa
utilizeze ori sa se aboneze si la alt sistem.
(3) O imbunatatire a serviciului acordata unui abonat va fi oferita de
furnizorul de sistem tuturor abonatilor, fara discriminare.
(4) a) Furnizorul de sistem nu va impune conditii nejustificate in
contractele cu abonatii pentru a le permite utilizarea propriului SCR.
Abonatul va putea rezilia contractul incheiat cu un furnizor de sistem
printr-un preaviz de cel putin 3 luni, care nu va expira inainte de sfarsitul
primului an al contractului. In acest caz furnizorul de sistem va avea dreptul
sa recupereze numai cheltuielile direct determinate de rezilierea contractului.
b) La rezilierea contractului furnizorul de sistem va recupera eventualele
cheltuieli cu asigurarea echipamentului tehnic pus la dispozitie abonatului.
(5) Furnizorul de sistem va trebui sa prevada in fiecare contract incheiat
cu abonatul urmatoarele conditii:
a) afisajul principal, care se conformeaza prevederilor art. 7, sa fie
accesat pentru fiecare tranzactie individuala, cu exceptia cazului in care un
consumator solicita informatii referitoare la un singur transportator aerian
sau doar la produse de transport aerian combinat;
b) abonatul sa utilizeze datele puse la dispozitie prin SCR intr-o maniera
care sa nu conduca la o prezentare incorecta, confuza sau discriminatorie a
informatiilor catre consumatori.
(6) Furnizorul de sistem nu va obliga un abonat sa accepte o oferta de
echipament tehnic sau software, dar va putea cere ca echipamentul tehnic si
software utilizate sa fie compatibile cu propriul sistem.
Art. 12
(1) a) In ceea ce priveste informatiile furnizate printr-un SCR, abonatul
va utiliza un afisaj neutru in conformitate cu art. 7 alin. (2), cu exceptia
cazului in care este necesar un afisaj special pentru satisfacerea solicitarii
unui consumator.
b) Nici un abonat nu va utiliza informatiile furnizate printr-un SCR
intr-un mod care sa conduca la o prezentare incorecta, confuza sau
discriminatorie a acestor informatii catre consumator.
c) Abonatul va efectua rezervari si va elibera bilete in conformitate cu
informatiile continute in sistemul de rezervare utilizat sau asa cum a fost
autorizat de transportatorul implicat.
d) Abonatul va informa fiecare consumator despre orice schimbare de mijloc
de transport pe ruta in cauza, despre numarul de escale prevazute, identitatea
transportatorului aerian care opereaza efectiv zborul si despre toate
schimbarile de aeroport necesare pe orice itinerar furnizat, in masura in care
aceste informatii sunt afisate de SCR. Un abonat va informa consumatorul despre
numele si adresa furnizorului de sistem, despre scopul procesarii datelor,
durata de pastrare a informatiilor individuale, precum si despre mijloacele
prin care isi poate exercita drepturile de acces la date.
e) Abonatul are obligatia de a pune la dispozitie consumatorului o copie
printata a afisajului unui SCR, in cazul in care nu i se ofera un afisaj
paralel, care sa prezinte imaginea afisata in acel moment abonatului.
f) Orice persoana are dreptul sa aiba acces efectiv si gratuit la datele
care o privesc, indiferent daca aceste date sunt depozitate de un SCR sau de un
abonat al acestuia.
(2) Abonatul va utiliza facilitatile de distributie ale unui SCR conform
anexei nr. 2.
Art. 13
(1) a) Tarifele solicitate de un furnizor de sistem unui transportator
afiliat vor fi nediscriminatorii, structurate in mod rezonabil in raport cu
costul serviciului furnizat si utilizat si, in special, vor fi aceleasi pentru
un nivel similar al serviciului prestat.
Facturarea serviciilor unui SCR va fi suficient de detaliata pentru ca
transportatorii afiliati sa poata identifica exact ce fel de servicii au fost
utilizate si tarifele solicitate pentru acestea; facturile aferente tarifelor
de rezervare vor contine cel putin urmatoarele informatii pentru fiecare
segment de calatorie:
(i) tipul de rezervare SCR;
(ii) numele pasagerului;
(iii) tara de origine;
(iv) codul IATA-ARC de identificare a agentului;
(v) codul orasului;
(vi) perechea de orase care formeaza segmentul in cauza;
(vii) data rezervarii (a tranzactiei);
(viii) data zborului;
(ix) numarul zborului;
(x) codificarea statutului rezervarii;
(xi) tipul (clasa) de servicii;
(xii) indicatorul de recunoastere a numelui clientului (PNR);
(xiii) codul de rezervare/anulare.
Informatiile cuprinse in factura se ofera pe suport magnetic. Tariful
pentru informatiile cuprinse in factura, furnizate pe suport magnetic, nu
trebuie sa depaseasca costul suportului propriu-zis, majorat cu costurile
pentru transportul acestuia.
Transportatorului aerian afiliat i se va oferi facilitatea de a fi informat
cand se efectueaza orice rezervare sau tranzactie pentru care urmeaza sa fie
incasat un tarif de rezervare. Daca un transportator decide sa primeasca astfel
de informatii, acestuia i se va oferi si optiunea de a refuza o rezervare sau o
tranzactie, in afara de cazul in care rezervarea sau tranzactia a fost deja
acceptata. In cazul unui astfel de refuz transportatorul aerian nu va fi
tarifat pentru respectiva rezervare sau tranzactie.
b) Orice tarif solicitat unui abonat de catre un furnizor de sistem pentru
inchirierea echipamentului sau pentru alt serviciu va fi nediscriminatoriu,
structurat rezonabil in raport cu costul serviciului furnizat si utilizat si,
in special va fi acelasi pentru un nivel similar al serviciului. Primele de
productivitate acordate abonatilor de furnizorii de sistem sub forma reducerii
taxelor de inchiriere sau platii unor comisioane vor fi considerate ca facand
parte din costurile de distributie ale furnizorilor de sistem si vor fi
fundamentate pe segmentele pentru care biletele au fost eliberate. In cazul in
care, sub rezerva prevederilor pct. 5 din anexa nr. 2, furnizorul de sistem nu
stie daca un bilet a fost sau nu emis, acesta va lua in considerare notificarea
numarului de bilet primita de la abonat.
Facturarea serviciilor unui SCR va fi suficient de detaliata pentru ca
abonatii sa poata vedea exact ce fel de servicii au fost utilizate si ce tarife
au fost solicitate pentru acestea.
(2) Furnizorul de sistem va comunica partilor interesate, inclusiv
consumatorilor, la cerere, precizari privind procedurile in vigoare, tarifele
si facilitatile oferite de sistem, inclusiv informatii privind interfatarea,
editarea si criteriile de afisare utilizate. Pentru consumatori aceste
informatii se furnizeaza gratuit si privesc procesarea datelor individuale.
Totusi prezenta dispozitie nu va obliga un furnizor de sistem sa divulge
informatii care fac obiectul unui drept de proprietate, cum ar fi cele
referitoare la software.
(3) Orice modificari ale nivelului tarifelor, ale conditiilor sau
facilitatilor oferite, precum si motivele care au stat la baza acestor
modificari vor fi comunicate tuturor transportatorilor afiliati si abonatilor,
fara discriminare.
Art. 14
(1) Prevederile art. 7, ale art. 11 alin. (5) si ale anexelor nu se aplica
in cazul unui SCR utilizat de un transportator aerian sau un grup de
transportatori aerieni:
- in biroul sau birourile proprii si la ghiseele de vanzare clar
identificate ca atare; sau
- in vederea furnizarii informatiilor si/sau a facilitatilor accesibile
prin intermediul unei retele publice de telecomunicatii, asigurand
identificarea furnizorilor de informatii, in mod clar si fara intrerupere.
(2) In cazul in care un transportator aerian efectueaza direct rezervarea,
acesta va trebui sa respecte toate obligatiile ce revin unui abonat conform
prevederilor art. 12 alin. (1) lit. d) si f).
Art. 15
(1) Furnizorul de sistem se va asigura ca supravegherea conformitatii
tehnice a propriului SCR cu cerintele art. 6 si 8 este realizata de un auditor
autorizat independent, pe parcursul unui an calendaristic. In acest scop
auditorul va avea acces, in orice moment, la toate programele, procedurile,
operatiunile si memorizarile efectuate pe calculatoarele sau sistemele
informatice prin care furnizorul de sistem asigura distribuirea facilitatilor
sale. Fiecare furnizor de sistem va transmite Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, in termen de 4 luni de la sfarsitul anului
calendaristic luat in considerare, raportul de inspectie intocmit de auditor,
insotit de concluziile acestuia.
(2) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va analiza
raportul prevazut la alin. (1) si va dispune luarea masurilor necesare pentru
respectarea prevederilor prezentului regulament, inclusiv efectuarea unor
controale si aplicarea de sanctiuni, in cazul in care se constata incalcari ale
acestuia.
(3) Furnizorul de sistem va notifica transportatorilor afiliati, precum si
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei identitatea
auditorului cu cel putin 3 luni inaintea desemnarii acestuia si cu cel putin 3
luni inainte de fiecare reconfirmare anuala a desemnarii.
(4) Daca in termen de o luna de la notificare vreunul dintre
transportatorii afiliati emite obiectii cu privire la capacitatea auditorului
de a realiza atributiile ce ii revin potrivit alin. (1), in urmatoarele doua
luni si dupa consultari cu auditorul, cu furnizorul de sistem si cu orice alta
parte care este legitim interesata, Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei poate decide inlocuirea auditorului de catre
furnizorul de sistem.
Art. 16
(1) In conformitate cu prevederile acestui articol prezentul regulament se
aplica si in cazul includerii produselor de transport feroviar in afisajul unui
SCR.
(2) Un furnizor de sistem poate decide sa includa servicii feroviare in
afisajul principal al propriului SCR.
(3) In situatia in care furnizorul de sistem decide sa includa produsele
feroviare in afisajul principal al propriului SCR, va respecta cerintele
prevazute la art. 3.
(4) Un operator de transport feroviar este asimilat, dupa caz, unui
transportator principal sau unui transportator afiliat, in sensul prezentului
regulament, in masura in care a incheiat un acord cu un furnizor de sistem
pentru distribuirea produselor sale prin utilizarea afisajului principal al
unui SCR sau in masura in care propriul sau sistem de rezervari este un SCR
astfel cum este definit la art. 2 lit. f). Sub rezerva respectarii
dispozitiilor alin. (5), aceste produse se trateaza ca produse de transport
aerian si pot fi incorporate in afisajul principal al unui SCR in conformitate
cu criteriile prezentate in anexa nr. 1.
(5) a) In cazul aplicarii dispozitiilor pct. 1 si 2 din anexa nr. 1 la
serviciile de transport feroviar, furnizorul de sistem va ajusta principiile de
clasament in afisajul principal, tinand seama de necesitatea de a informa
consumatorii intr-un mod adecvat cu privire la serviciile feroviare care
reprezinta o solutie concurentiala alternativa la serviciile aeriene.
Furnizorii de sistem pot clasifica serviciile feroviare care comporta un numar
limitat de opriri scurte la fel ca serviciile aeriene fara escala.
b) Furnizorii de sistem vor defini criterii clare pentru aplicarea
prezentului articol in cazul serviciilor de transport feroviar. Aceste criterii
vor reflecta in primul rand durata calatoriei si vor avea in vedere necesitatea
de a evita afisarea unui exces de informatii. Criteriile se transmit
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, pentru
informare, cu cel putin doua luni inainte de punerea lor in aplicare.
(6) In aplicarea prezentului articol orice referire la zboruri facuta in
prezentul regulament este considerata ca vizeaza, in mod egal, si serviciile de
transport feroviar, iar orice referire la produsele de transport aerian este
considerata ca include si produsele de transport feroviar.
Art. 17
Furnizorii de sistem care ofera facilitati de distributie pe teritoriul
Romaniei sunt obligati sa transmita Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, prin scrisoare recomandata, urmatoarele
informatii:
a) adresa sediului central;
b) adresa eventualelor filiale situate pe teritoriul Romaniei;
c) persoanele fizice sau juridice care detin controlul efectiv asupra
furnizorului de sistem, cu indicarea cetateniei, respectiv a nationalitatii,
precum si a adresei acestora.
Art. 18
(1) Prezentul regulament se aplica fara a prejudicia reglementarile in
vigoare referitoare la securitatea si protectia datelor sau a informatiilor.
(2) Beneficiarii drepturilor care decurg din prevederile art. 3 alin. (4),
ale art. 6, 8 si 15 nu pot renunta la aceste drepturi pe cale contractuala sau
prin alte mijloace.
Art. 19
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul regulament.
ANEXA 1
la regulament
CRITERII
de clasificare a zborurilor*) in afisajul principal
1. In afara cazului in care un consumator solicita o ordine diferita pentru
o tranzactie individuala, in afisajul principal al unui SCR clasificarea
optiunilor de zbor pentru ziua sau zilele solicitate se face in ordinea
urmatoare:
a) zborurile directe, fara escale, intre perechile de orase implicate;
b) zborurile directe, cu escale, intre perechile de orase implicate, fara
schimbare de avion sau de tren;
c) zborurile de conexiune.
2. Unui consumator trebuie sa i se ofere cel putin posibilitatea de a
obtine, la cerere, un afisaj principal cuprinzand o clasificare a zborurilor in
ordinea cronologica a plecarilor sau a sosirilor si/sau in functie de durata
totala a calatoriei. In afara cazului in care un consumator solicita un afisaj
special, afisajul principal trebuie sa contina o clasificare in ordinea
cronologica a plecarilor pentru zborurile mentionate la pct. 1 lit. a) si in
functie de durata totala a calatoriei pentru zborurile mentionate la pct. 1
lit. b) si c).
3. In cazul in care un furnizor de sistem opteaza sa afiseze, pentru orice
pereche de orase, informatii referitoare la orarele sau la tarifele
transportatorilor neafiliati, fiind inteles ca aceste informatii nu se pot
referi la toti acesti transportatori, astfel de informatii trebuie prezentate
intr-un mod clar si corect, care sa nu produca nici o discriminare intre
transportatorii afisati.
4. In situatia in care, in baza datelor cunoscute de un furnizor de sistem,
informatiile privitoare la numarul serviciilor aeriene regulate directe si la
identitatea transportatorilor aerieni implicati nu sunt considerate complete,
acest fapt trebuie sa fie semnalat in mod clar in afisajul corespunzator.
5. Zborurile, altele decat serviciile aeriene regulate, vor fi clar
identificate.
6. Zborurile cu escale pe ruta vor fi clar identificate.
7. In cazul in care zborurile sunt asigurate de un transportator aerian,
altul decat cel indicat prin codul de identificare a transportatorului aerian,
operatorul care asigura efectiv zborul trebuie sa fie clar identificat. Aceasta
solicitare este obligatorie in toate cazurile, cu exceptia aranjamentelor
incheiate ad-hoc, pe termen scurt.
8. Furnizorul de sistem nu va utiliza spatiul unui ecran dintr-un afisaj
principal in asa fel incat sa ofere un loc excesiv de important unei anumite
optiuni de voiaj sau prezentand optiuni de calatorie nerealiste.
9. Sub rezerva pct. 10 se aplica urmatoarele principii:
a) in cazul serviciilor directe nici un zbor nu va figura mai mult de o
data intr-un afisaj principal;
b) in cazul serviciilor cu tronsoane multiple, care implica o schimbare de
aeronava, nici o combinatie de zboruri nu va figura mai mult de o data intr-un
afisaj principal;
c) zborurile care implica o schimbare de aeronava sunt tratate si afisate
ca zboruri de conexiune, cate o linie pentru fiecare tronson operat de o
aeronava.
Cu toate acestea, printr-un SCR se va emite numai un cupon de zbor si se va
taxa o singura rezervare in cazul in care astfel de zboruri sunt operate de un
singur transportator, utilizand acelasi numar de zbor, iar transportatorul
aerian respectiv solicita un singur cupon de zbor si o singura rezervare.
10. 1) In cazul in care transportatorii afiliati s-au asociat sau au
incheiat alte aranjamente care, conform contractului, prevad ca 2 sau mai multi
dintre ei isi asuma responsabilitati distincte in ceea ce priveste oferirea si
vanzarea produselor de transport aerian pentru un zbor sau o combinatie de
zboruri, termenii zbor (pentru servicii directe) si combinatie de zboruri
(pentru servicii cu tronsoane multiple), utilizati la pct. 9, vor fi
interpretati intr-un mod care sa permita ca fiecare transportator implicat - nu
mai mult de 2 - sa figureze separat pe afisaj, cu codul sau de identificare ca
transportator.
2) In cazul in care sunt implicati mai mult de 2 transportatori,
transportatorul care asigura efectiv zborul ii va desemna pe cei 2
transportatori care urmeaza sa beneficieze de prevederile pct. 10. 1). In
absenta unor informatii suficiente din partea transportatorului care asigura
efectiv zborul, furnizorul de sistem ii va desemna pe cei 2 transportatori, pe
o baza nediscriminatorie.
11. Afisajul principal va include, in masura posibilului, zborurile de
conexiune cu serviciile regulate care sunt operate de transportatorii afiliati
si pentru constructia carora sunt utilizate cel putin 9 puncte de conexiune.
Furnizorul de sistem va accepta orice cerere a unui transportator afiliat
pentru a include un zbor indirect, cu conditia ca lungimea rutei sa nu
depaseasca 130% din distanta ortodromica ce separa cele doua aeroporturi sau cu
conditia ca aceasta sa nu conduca la excluderea zborurilor cu o durata totala a
timpului de calatorie mai scurta decat a zborului indirect respectiv.
------------
*) Referirile la termenul zboruri din prezenta anexa au in vedere si
prevederile art. 16 alin. (6) din regulament.
ANEXA 2
la regulament
UTILIZAREA
facilitatilor de distributie de catre abonati
1. Abonatul va tine o evidenta precisa a tuturor operatiunilor de rezervare
efectuate printr-un SCR. Aceasta evidenta implica in special extrasul numerelor
de zbor, numerelor de identificare a rezervarilor, datei de calatorie, orelor
de plecare si de sosire, statutului tronsoanelor de zbor, numelui si
initialelor pasagerilor, cu adresa si/sau cu numarul lor de telefon, si al
categoriei de tarifare. In cazul rezervarii sau anularii de spatiu abonatul va
avea grija ca numarul de identificare a rezervarii sa corespunda tarifului
platit de pasager.
2. Abonatul nu va efectua, in mod deliberat, o dubla rezervare pentru unul
si acelasi pasager. In cazul in care nu este disponibil un spatiu confirmat
care sa raspunda alegerii clientului, pasagerul poate fi pus pe o lista de
asteptare pentru zborul in cauza (daca o lista de asteptare este disponibila)
si confirmat pentru un zbor alternativ.
3. In cazul in care un pasager anuleaza o rezervare, abonatul trebuie sa
elibereze imediat spatiul respectiv.
4. In cazul in care un pasager modifica itinerarul, abonatul va avea grija
ca spatiul si toate serviciile conexe oferite in legatura cu acest spatiu sa
fie anulate in momentul in care sunt efectuate noile rezervari.
5. In masura posibilului abonatul va solicita sau va efectua toate
rezervarile aferente unui itinerar dat, precum si toate modificarile ulterioare
privitoare la acest itinerar, prin intermediul unui singur SCR.
6. Nici un abonat nu va solicita sau nu va vinde spatiu pe o companie
aeriana decat daca este solicitat de catre un consumator.
7. Abonatul vegheaza ca fiecare bilet sa fie eliberat in functie de
situatia rezervarii fiecarui tronson si conform termenelor aplicabile. Abonatul
nu va elibera un bilet care sa mentioneze o rezervare confirmata si un zbor
determinat fara sa fi obtinut confirmarea respectivei rezervari.