HOTARARE Nr. 126 din 6 aprilie 1993
privind unele masuri pentru reforma serviciilor medicale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 90 din 12 mai 1993
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Pentru a asigura infaptuirea reformei serviciilor medicale, se aproba
Normele de experimentare a asistentei medicale in cadrul reformei serviciilor
de sanatate, cuprinse in anexa nr. 1, si lista unitatilor sanitare in care se vor
aplica aceste norme, cuprinsa in anexa nr. 2 la prezenta hotarare.
(2) Reglementarile experimentale prevazute in alin. (1) se aplica pe o
perioada de 2 ani.
Art. 2
Ministerul Sanatatii raspunde de aplicarea masurilor cuprinse in Normele de
experimentare a asistentei medicale, in care sens exercita - in mod direct -
controlul unitatilor prevazute in anexa nr. 2.
Art. 3
Aplicarea experimentului se va face din fondurile bugetare si speciale
alocate actiunii de sanatate, in conditiile legii.
Art. 4
Ministerul Sanatatii va informa periodic Guvernul asupra modului in care se
desfasoara experimentul, rezultatele obtinute si concluziile desprinse cu
privire la aplicarea reformei in ocrotirea sanatatii.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii,
Iulian Mincu
Ministru de stat,
presedintele Consiliului
pentru Coordonare, Strategie
si Reforma Economica,
Misu Negritoiu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
NORME DE EXPERIMENTARE A ASISTENTEI MEDICALE
in cadrul reformei serviciilor de sanatate
Reconsiderarea asistentei medicale in cadrul organizarii generale a
asistentei medicale in Romania in etapa trecerii la economia de piata si
asigurarea protectiei sociale se vor face pe baza principiilor privind
echitatea, accesibilitatea, acceptabilitatea sociala, libera alegere a
medicului, constituirea unui sistem coerent mixt public - privat, monitorizarea
si evaluarea performantelor calitatii ingrijirilor medicale.
In acest scop se emit urmatoarele norme:
A. In domeniul asistentei medicale primare:
1. Asistenta medicala primara se asigura prin dispensare medicale, centre
de sanatate si centre de investigatii si tratament.
2. Dispensarul medical asigura asistenta medicala primara si functioneaza
in comune, orase si municipii, asigurand activitatile profilactice si curative
populatiei din teritoriul arondat, potrivit competentelor si atributiilor
stabilite de Ministerul Sanatatii.
3. In cadrul dispensarelor medicale sunt incadrati medici, personal mediu
si auxiliar sanitar, in limita numarului de posturi stabilit de Ministerul
Sanatatii.
4. Coordonarea activitatii de asistenta medicala primara pe un teritoriu
dat (cca 10-15 dispensare medicale in raport de dispersie, distanta etc.) se va
asigura de catre centrul de sanatate. Centrele de sanatate se organizeaza ca
institutii publice cu personalitate juridica, pe structura unuia dintre
dispensarele medicale in subordinea directiei sanitare, si au ca sarcini
indrumarea si controlul de specialitate, finantarea si administrarea
dispensarelor medicale componente.
5. Pana la infiintarea si organizarea centrelor de sanatate in structura
carora vor functiona dispensarele medicale in care se face experimentul,
acestea trec in subordinea directiilor sanitare judetene, care vor asigura
finantarea, dotarea, functionarea acestora si incadrarea personalului,
tinandu-se seama de normele privind acreditarea unitatilor si personalului
sanitar, stabilite de Ministerul Sanatatii.
6. In actiunea de experimentare a activitatii de asistenta medicala
primara, organele administratiei publice locale au obligatia de a asigura
unitatilor medicale spatiul corespunzator. Organele administratiei publice
locale vor asigura mijloacele materiale necesare administrarii, gospodaririi si
finantarii serviciilor medicale primare pentru realizarea unei descentralizari
si autonomii efective.
7. Asigurarea activitatii medicale primare se face prin realizarea
pachetului de servicii medicale prestabilite, in functie de numarul de persoane
inscrise ca urmare a optiunii exprimate.
In asigurarea asistentei medicale primare, populatia are libertatea de a
alege medicul de dispensar pe care il prefera, iar acordarea asistentei
medicale primare de catre medic se face pe baza carnetului de sanatate.
8. Ministerul Sanatatii va stabili modul de plata a personalului din
unitatea supusa experimentului, tinand seama de drepturile salariale prevazute
in reglementarile in vigoare pentru personalul sanitar si in raport cu numarul
persoanelor care si-au depus optiunea, precum si in functie de serviciile
medicale oferite acestora.
9. Se autorizeaza Ministerul Sanatatii ca in localitatile supuse
experimentului sa desfiinteze unele unitati medicale, activitatea si
patrimoniul acestora fiind preluate de spitalele in structura carora
functioneaza.
10. Asistenta medicala ambulatorie de specialitate se va realiza in
localitatile urbane prin infiintarea unor centre de investigatii si tratament,
unitati sanitare cu personalitate juridica, cu personal calificat si dotare
corespunzatoare, cu aparatura si mobilier.
B. In domeniul asistentei medicale secundare
1. Asistenta medicala secundara se asigura prin urmatoarele tipuri de
unitati sanitare:
- spital de bolnavi acuti;
- spital de bolnavi cronici;
- spital - hotel sanitar pentru bolnavi acuti si cronici;
- spital de zi;
- sectii medico-sociale pendinte de spitale.
2. Ministerul Sanatatii va stabili, in cadrul experimentului, relatiile
functionale si de colaborare dintre unitatile sanitare care asigura asistenta
medicala primara si asistenta medicala secundara (accesul bolnavilor, sistem
informational, relatia medic curant - bolnav internat etc.).
C. In domeniul asistentei medicale de urgenta
1. Reorganizarea unor statii de salvare prin transformarea formulei de
unitate de transport de urgenta in unitate medicala de interventie de urgenta
si transport medical protejat. Experimentarea autonomiei de functionare ca
unitati cu personalitate juridica.
2. Experimentarea descentralizarii asistentei medicale de urgenta in
colaborare cu alte institutii de urgenta (Comandamentul trupelor de pompieri
etc)., Ministerul Sanatatii asigurand personalul de specialitate, echipamente
si mijloace de transport specifice.
D. Prevederi comune
1. Pana la constituirea fondului judetean de asigurare pentru sanatate, Ministerul
Sanatatii va lua masuri ca unitatile supuse experimentului sa incheie contracte
de management privind ofertele de servicii medicale cu comunitatile locale
reprezentate prin organele administratiei publice locale.
2. Ministerul Sanatatii si directiile sanitare vor lua masuri de asigurare
a conditiilor corespunzatoare de functionare a unitatilor sanitare supuse
experimentului.
3. Experimentul se va desfasura in limitele bugetului si numarului de
personal aprobat.
Personalul disponibilizat ca urmare a experimentului va fi redistribuit in
alte unitati sanitare.
4. Ministerul Sanatatii va stabili, pentru tipurile de unitati supuse
experimentului, criteriile de ierarhizare, diferentiere, acreditare, management
etc., precum si urmatoarele modele de plata a prestatiilor medicale:
- plata pe caz;
- plata pe act;
- plata in rata fixa;
- plata pe persoana.
5. In cadrul experimentului, Ministerul Sanatatii va negocia cu
comunitatile locale reprezentate prin organele administratiei publice locale,
cu alte persoane juridice si fizice, pentru instituirea unor taxe locale,
sponsorizari, donatii, in scopul cresterii calitatii si operativitatii
asistentei medicale, introducerii autonomiei si descentralizarii sistemului
sanitar.
6. Experimentele vor fi explicate si discutate cu personalul sanitar si cu
populatia, pentru a se evita unele implicatii nefavorabile de natura sa
intarzie reforma.
7. Ministerul Sanatatii poate stabili, pe parcursul aplicarii
experimentului, masuri complementare care sa conduca la cresterea
operativitatii, calitatii si eficientei serviciilor sanitare.
ANEXA 2
LISTA
unitatilor sanitare in care se efectueaza experimentul reformei in sectorul
sanitar
I. DISPENSARE MEDICALE
Judetul Alba
- Dispensarul Medical Rural Lunca Mures
Judetul Bacau
- Dispensarul Medical Rural Rachitoasa
- Dispensarul Medical Rural Sascut
Judetul Bistrita-nasaud
- Dispensarul Medical Rural Caianu Mic
- Dispensarul Medical Rural Ilva Mare
Judetul Braila
- Dispensarul Medical Rural Gradistea
- Dispensarul Medical Rural Racovita
Judetul Gorj
- Dispensarul Medical Rural Telesti
Judetul Hunedoara
- Dispensarul Medical Rural Bensus
Judetul Ialomita
- Dispensarul Medical Rural Saveni
- Dispensarul Medical Rural Ion Roata
Judetul Satu Mare
- Dispensarul Medical Rural Calinesti-oas
- Dispensarul Medical Rural Tiream
Judetul Tulcea
- Dispensarul Medical Rural Crisan
- Dispensarul Medical Rural Jurilovca
Judetul Vaslui
- Dispensarul Medical Rural Ivanesti
- Dispensarul Medical Urban Husi
Judetul Vrancea
- Dispensarul Medical Urban nr. 3 Focsani
- Dispensarul Medical Rural Campeni
II. SPITALE
- Spitalul Rural Racari, judetul Dambovita
- Spitalul Orasenesc Campeni, judetul Alba
- Spitalul Orasenesc Brad, judetul Hunedoara
- Spitalul Judetean Satu Mare
- Spitalul municipal Barlad, judetul Vaslui
- Spitalul de Boli Infectioase Colentina, municipiul Bucuresti
- Spitalul de Urgenta, municipiul Bucuresti
- Spitalul "Sfintul Pantelimon", municipiul Bucuresti
- Spitalul de Copii Oradea, judetul Bihor
- Spitalul Judetean Sibiu
- Spitalul Judetean Suceava
- Spitalul Rural Dabuleni, judetul Dolj
III. STATII DE SALVARE
- Statia de Salvare Targu Jiu, judetul Gorj
- Statia de Salvare Resita, judetul Caras-severin
- Statia de Salvare Bacau, judetul Bacau
- Statia de Salvare Braila, judetul Braila
IV. UNITATI SANITARE DIN CADRUL PROIECTULUI "REABILITAREA
SANATATII", APROBAT PRIN LEGEA NR. 79/1991
- judetul Brasov
- judetul Sibiu
- judetul Suceava
judetul Valcea