HOTARARE Nr.
1235 din 6 decembrie 2010
privind aprobarea realizarii
Sistemului national electronic de plata oniine a taxelor si impozitelor
utilizând cârdul bancar
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 838 din 14 decembrie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 15 lit. d), art. 24 alin. (2) şi art. 25 alin. (1) din
cartea I, titlul II din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru
asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor
publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu
modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă realizarea ghişeului virtual de
plăţi, denumit „Sistemul naţional electronic de plată oniine a taxelor şi
impozitelor utilizând cârdul bancar" (SNEP), ca parte componentă a Sistemului electronic naţional (SEN), în
conformitate cu termenii şi condiţiile prezentei hotărâri.
Art. 2. - (1) Implementarea, administrarea şi operarea
SNEP se realizează de către Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii
Informaţionale.
(2) Dezvoltarea SNEP se va
realiza de către Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale cu
avizul Ministerului Finanţelor Publice şi Ministerului Administraţiei şi
Internelor, potrivit competenţelor.
(3) Ministerul Comunicaţiilor
şi Societăţii Informaţionale va asigura corelarea evoluţiei tehnice a SNEP cu
dezvoltarea altor sisteme informatice ale autorităţilor publice, pentru
evitarea paralelismelor şi asigurarea eficienţei economice.
Art. 3. - (1) Instituţiile publice care desfăşoară
activităţi de încasare a taxelor şi impozitelor au obligaţia să se înregistreze
în SNEP conform următorului calendar:
a) etapa 1: înregistrarea municipiilor reşedinţă de
judeţ şi a municipiilor/oraşelor cu populaţie mai mare de 150.000 de locuitori,
în termen de 7 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri;
b) etapa 2: înregistrarea municipiilor şi oraşelor cu
populaţie de până la 150.000 de locuitori inclusiv, în termen de 5 luni de la
finalizarea etapei 1, dar nu mai târziu de un an de la data intrării în vigoare
a prezentei hotărâri;
c) etapa 3: înregistrarea
comunelor şi a instituţiilor publice nevizate de primele două etape, în termen
de 6 luni de la încheierea etapei 2, dar nu mai târziu de 18 luni de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(2) Respectarea calendarului de înregistrare prevăzut
la alin. (1) este monitorizată de către Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii
Informaţionale.
Art. 4. - Instituţiile publice care au obligaţia
înregistrării în SNEP în etapele 2 şi 3 se pot înregistra oricând în sistem, în
etape anterioare.
Art. 5. - (1) Cheltuielile privind înregistrarea în
SNEP şi interfaţarea, inclusiv cele aferente conectării la acesta, sunt
suportate de către instituţiile publice.
(2) Soluţia de interfaţare şi
interconectare dintre platforma de plăţi şi sistemul bancar, respectiv dintre
platforma de plăţi şi instituţiile publice se va stabili prin norme ce vor fi
emise de către Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale.
(3) In cazul instituţiilor
publice care nu deţin un sistem electronic de gestionare a taxelor şi
impozitelor, după înscriere, utilizatorii vor avea posibilitatea de a efectua
plăţi cu completarea individuală, manuală, a sumei şi a tipului de tranzacţie.
Art. 6. - Procedura de
înregistrare, standardele şi caracteristicile tehnice ale interfeţei de
tranzacţionare online vor fi aprobate prin ordin emis de către ministrul
comunicaţiilor şi societăţii informaţionale în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 7. - (1) Condiţiile privind constituirea şi
actualizarea în SNEP a informaţiilor referitoare la obligaţiile de plată ale
contribuabililor, precum şi accesul la acestea vor fi stabilite prin ordin
comun al ministrului finanţelor publice, al ministrului comunicaţiilor şi
societăţii informaţionale şi al ministrului administraţiei şi internelor, în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(2) Informaţiile minime şi obligatorii ale mesajelor
electronice de plată completate de contribuabili, precum şi informaţiile minime
şi obligatorii comunicate contribuabililor prin intermediul SNEP, aferente
obligaţiilor de plată către instituţiile publice, se stabilesc prin ordin comun
al ministrului finanţelor publice, al ministrului comunicaţiilor şi societăţii
informaţionale şi al ministrului administraţiei şi internelor, în termen de 30
de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 8. - (1) SNEP este o platformă de comunicaţii
electronice deschisă către orice furnizor de servicii de acceptare de plăţi
electronice.
(2) Instituţiile publice
prevăzute la art. 3 îşi selectează furnizorul de servicii de acceptare de plăţi
electronice, conform legislaţiei în vigoare.
Art. 9. - (1) Pentru încasarea taxelor şi impozitelor,
fiecare instituţie publică va deschide la furnizorul de servicii de acceptare
de plăţi electronice, selectat conform art. 8 alin. (2), un cont colector unic.
(2) Virarea sumelor încasate
prin intermediul SNEP, din conturile colectoare ale instituţiilor publice
deschise la furnizorii de servicii de acceptare plăţi electronice în conturile
colectoare deschise la Trezoreria Statului, se realizează zilnic, printr-o
singură tranzacţie, în maximum o zi lucrătoare de la data autorizării
tranzacţiilor.
(3) Distribuirea sumelor din conturile colectoare
deschise la Trezoreria Statului în conturile
corespunzătoare de venituri bugetare sau de disponibilităţi, după caz, se
efectuează de către instituţiile publice prevăzute la art. 3 în termen de o zi
lucrătoare de la data creditării contului colector deschis la Trezoreria Statului.
Art. 10. - (1) Comisioanele percepute de furnizorii de
servicii pentru operaţiunile de tranzacţionare online aferente încasării
taxelor şi impozitelor prin intermediul SNEP nu vor depăşi tarifele maximale
aprobate prin ordin comun al ministrului comunicaţiilor şi societăţii
informaţionale, al ministrului finanţelor publice şi al ministrului
administraţiei şi internelor.
(2) Comisionul perceput de furnizorul de servicii
selectat conform art. 8 alin. (2), aferent efectuării plăţii electronice, poate
fi suportat de către contribuabil, de către instituţia publică sau în orice
altă variantă aleasă de către instituţia publică la momentul înregistrării în
SNEP.
Art. 11. - Reglementarea relaţiilor funcţionale dintre
prestatorii de servicii instituţii publice care efectuează prestaţii în baza
unor taxe şi entităţile colectoare ale acestor taxe, precum şi identitatea
electronică se vor stabili prin norme aprobate prin ordin emis de către
ministrul comunicaţiilor şi societăţii informaţionale, în maximum 30 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 12. - Cheltuielile efectuate de instituţiile
publice în baza prezentei hotărâri se vor efectua cu respectarea prevederilor
legale privind angajarea, lichidarea, ordonantarea şi plata cheltuielilor bugetare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează
Ministrul comunicaţiilor şi societăţii informaţionale,
Valerian Vreme
Ministrul administraţiei şi internelor,
Constantin-Traian Igaş
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu