HOTARARE Nr.
1217 din 6 septembrie 2006
privind constituirea
mecanismului national pentru promovarea incluziunii sociale in Romania
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 808 din 26 septembrie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 12 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se constituie mecanismul naţional pentru
promovarea incluziunii sociale, organizat la nivel central şi judeţean,
potrivit anexelor nr. 1 şi 2.
Art. 2. - (1) In cadrul autorităţilor publice centrale
prevăzute în anexa nr. 3 se constituie unitatea de incluziune socială, care are
ca scop monitorizarea implementării angajamentelor asumate de România în
documentele internaţionale din domeniul incluziunii sociale.
(2) Unitatea de incluziune socială prevăzută la alin. (1) are
următoarele atribuţii principale, în raport cu specificul domeniului de
activitate al autorităţilor publice centrale în care funcţionează:
a)
coordonează monitorizarea planurilor de
implementare a măsurilor de prevenire şi combatere a excluziunii sociale;
b)
evaluează efectele măsurilor preconizate prin
planurile de implementare prevăzute la lit. a), prin raportare la obiectivele
de dezvoltare regională şi judeţeană;
c) actualizează indicatorii
sectoriali de incluziune socială;
d)
elaborează sistemul informaţional privind
datele cu relevanţă pentru domeniul incluziunii sociale;
e)
participă la procesul de consultare iniţiat în
domeniul incluziunii sociale de Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei, cu scopul eradicării sărăciei şi prevenirii excluziunii sociale;
f)
monitorizează periodic progresul realizat în
raport cu obiectivele şi indicatorii stabiliţi prin Raportul anual în domeniul incluziunii sociale;
g)
elaborează documentele necesare pentru
redactarea Raportului de progres în domeniul incluziunii sociale, definitivat
de Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.
h)
Componenţa nominală a unităţii de incluziune
socială cuprinde maximum 3 persoane, dintre care una va fi desemnată
coordonator, şi se stabileşte prin ordin sau decizie a conducătorilor
autorităţilor publice centrale prevăzute în anexa nr. 3
i)
Coordonatorul unităţii de incluziune socială
participă la lucrările Comisiei naţionale privind incluziunea socială.
Art. 3. - Se înfiinţează Comisia naţională privind
incluziunea socială, denumită în continuare Comisia naţională, organism
cu rol consultativ, fără personalitate juridică, ce funcţionează în cadrul
Consiliului interministerial pentru afaceri sociale, sănătate, protecţia
consumatorului, prevăzut la poziţia VI din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 750/2005 privind
constituirea consiliilor interministeriale permanente.
Art. 4. - (1) Comisia naţională este constituită din câte un reprezentant,
la nivel de secretar de stat sau preşedinte, al ministerelor, autorităţilor,
agenţiilor şi al altor instituţii guvernamentale cu atribuţii în domeniul
incluziunii sociale, prevăzute în anexa nr. 3.
(2)
Componenţa nominală a Comisiei naţionale se
stabileşte prin decizie a primului-ministru, în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri, pe baza propunerilor transmise
Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei de autorităţile publice
centrale prevăzute în anexa nr. 3.
(3)
Propunerile privind desemnarea reprezentanţilor
din cadrul ministerelor, autorităţilor, agenţiilor, precum şi din
cadrul altor instituţii guvernamentale cu atribuţii în domeniul incluziunii
sociale trebuie să cuprindă un membru titular şi un membru supleant.
(4)
Procedura de lucru a Comisiei naţionale se
stabileşte prin regulamentul propriu de organizare şi funcţionare, aprobat de
comisie, în termen de cel mult 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri.
(5) Hotărârile Comisiei naţionale se adoptă prin
votul majorităţii membrilor prezenţi.
Art. 5. - La lucrările Comisiei naţionale pot fi
invitaţi şi partenerii sociali, reprezentanţi ai mediului academic,
reprezentanţelor organismelor internaţionale în România, organizaţiilor
nonguvernamentale, institutelor de cercetare şi alţii asemenea.
Art. 6. - Comisia naţională este condusă de ministrul
muncii, solidarităţii sociale şi familiei.
Art. 7. - (1) Principalele atribuţii ale Comisiei
naţionale sunt următoarele:
a)
identificarea priorităţilor naţionale din domeniul
incluziunii sociale;
b)
stabilirea Planului de acţiune în conformitate
cu priorităţile naţionale identificate;
c) avizarea rapoartelor de monitorizare a
implementării priorităţilor din domeniul incluziunii sociale;
d)
avizarea indicatorilor sectoriali privind
incluziunea socială, utilizaţi în sistemele de raportare;
e)
avizarea Raportului naţional privind domeniul
incluziunii sociale şi protecţiei sociale.
(2) Raportul naţional privind domeniul incluziunii
sociale şi protecţiei sociale, precum şi rapoartele de
monitorizare a implementării priorităţilor din domeniul incluziunii
sociale se elaborează sub coordonarea Ministerului Muncii, Solidarităţii
Sociale şi Familiei.
Art. 8. - Comisia naţională acţionează prin Direcţia
politici, strategii, programe de incluziune socială din cadrul Ministerului
Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei şi prin unităţile de incluziune
socială, pentru a promova o strategie de convergenţă a politicilor în acest
domeniu, fundamentate pe obiectivele stabilite în comun în vederea promovării
coeziunii sociale.
Art. 9. - Secretariatul Comisiei naţionale este
asigurat de Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, prin Direcţia
politici, strategii, programe de incluziune socială.
Art. 10. - (1) Direcţia politici, strategii, programe
de incluziune socială derulează acţiuni de cooperare în domeniul sistemului
informaţional statistic cu Institutul Naţional de Statistică.
(2) Acţiunile de cooperare prevăzute la alin. (1) se
derulează pentru realizarea compatibilităţii sistemelor informaţionale şi
pentru realizarea statisticilor solicitate de Uniunea Europeană în domeniul
incluziunii sociale.
Art. 11. - In vederea asigurării transversalităţii
implementării politicilor de incluziune socială se organizează, la nivelul
instituţiei prefectului, comisia judeţeană privind incluziunea socială,
respectiv Comisia privind incluziunea socială a municipiului Bucureşti, având
în principal următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a) elaborează şi aprobă planul
judeţean din domeniul incluziunii sociale şi protecţiei sociale;
b)
monitorizează realizarea obiectivelor prevăzute
în planurile judeţene şi efectuează informări periodice cu privire la situaţia
şi evoluţia stării sociale a judeţului;
c)
prezintă periodic Comisiei naţionale informări
asupra stadiului de realizare a priorităţilor asumate prin planul judeţean
anual.
Art. 12. - (1) Comisia judeţeană privind incluziunea
socială este alcătuită din reprezentanţi ai serviciilor publice deconcentrate
ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale
din subordinea Guvernului, cu responsabilităţi în domeniul incluziunii sociale,
reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale reprezentative din judeţ,
reprezentanţi ai consiliilor locale şi ai consiliului judeţean.
(2) La reuniunile comisiei judeţene privind incluziunea socială sunt invitaţi să
participe reprezentanţi ai organizaţiilor sindicale, ai patronatelor, precum şi
personalităţi recunoscute în domeniu.
Art. 13. - Secretariatul
comisiei judeţene privind incluziunea socială se asigură de compartimentul de incluziune socială din cadrul
direcţiei judeţene de muncă, solidaritate socială şi familie.
Art. 14. - (1) Numărul de posturi necesare pentru
realizarea atribuţiilor ce decurg din aplicarea prezentei hotărâri se asigură
pentru Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, prin redistribuire
în cadrul numărului maxim de posturi aprobat acestui minister, după cum
urmează: 5 posturi pentru Direcţia politici, strategii, programe incluziune
socială, câte un post pentru fiecare direcţie judeţeană de muncă, solidaritate
socială şi familie şi două posturi pentru Direcţia de Muncă, Solidaritate
Socială şi Familie a Municipiului Bucureşti.
(2) In scopul exercitării atribuţiilor unităţii de
incluziune socială, numărul de posturi se asigură prin redistribuire în cadrul
numărului maxim de posturi aprobat pentru fiecare autoritate publică centrală
prevăzută în anexa nr. 3. In cazul în care posturile nu pot fi asigurate din disponibil
prin redistribuire în cadrul numărului maxim de posturi aprobat, se poate
suplimenta, după caz, prin legea bugetară, cu maximum 3 posturi.
Art. 15. - Cheltuielile de funcţionare ale
secretariatului prevăzut la art. 9, respectiv la art. 13, se asigură de la
bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei.
Art. 16. - (1) Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se desfiinţează Comisia anti-sărăcie şi promovare a incluziunii
sociale - CASPIS.
(2) Bunurile din dotarea
secretariatului tehnic al Comisiei anti-sărăcie şi promovare a incluziunii
sociale - CASPIS se preiau, pe bază de protocol de predare-preluare, de
Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, în termen de 30 de zile
de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 17. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 18. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 705/2002 privind constituirea,
organizarea şi funcţionarea Comisiei anti-sărăcie şi promovare a incluziunii
sociale - CASPIS, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 15 iulie 2002, cu
modificările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 385/2006 privind
constituirea Comitetului director pentru monitorizarea implementării
angajamentelor asumate prin Memorandumul comun în domeniul incluziunii sociale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 308 din 5 aprilie 2006.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Mihai Constantin Şeitan,
secretar de stat
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Mircea Nicu Toader,
secretar de stat
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
p. Ministrul finanţelor
publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
.
ANEXA Nr. 1*)
Mecanismul naţional pentru promovarea incluziunii
sociale, organizat la nivel central
NIVEL CENTRAL

*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
Mecanismul naţional pentru promovarea incluziunii
sociale, organizat la nivel judeţean
NIVEL JUDEŢEAN

ANEXA Nr. 3
LISTA
autorităţilor publice centrale cu atribuţii în
domeniul incluziunii sociale
MSP - Ministerul Sănătăţii Publice
MJ - Ministerul Justiţiei
MAI - Ministerul Administraţiei
şi Internelor
MEC - Ministerul Economiei şi Comerţului
MAPDR - Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale
MTCT - Ministerul Transporturilor, Construcţiilor
şi Turismului
MEdC - Ministerul Educaţiei şi Cercetării
MCTI - Ministerul Comunicaţiilor
şi Tehnologiei Informaţiei
MMGA - Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor
ANOFM - Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de
Muncă
ANES - Agenţia Naţională pentru Egalitate de Şanse
între Femei şi Bărbaţi
ANA - Agenţia Naţională Antidrog
ANDZM - Agenţia Naţională
pentru Dezvoltarea Zonelor Miniere
ANPDC - Autoritatea Naţională pentru Protecţia
Drepturilor Copilului
ANPH - Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu
Handicap
ANR - Agenţia Naţională pentru Romi
ANPF - Agenţia Naţională pentru Protecţia Familiei
CNPAS - Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi
de Asigurări Sociale
CNAS - Casa Naţională de Asigurări de Sănătate