HOTARARE Nr.
1210 din 5 mai 2006
privind organizarea si
functionarea Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 386 din 5 mai 2006
Art. 1. - (1) Agenţia Naţională de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară, denumită în continuare Agenţia Naţională, se
organizează ca instituţie publică, cu personalitate juridică, unica autoritate
în domeniu aflată în subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor, prin
reorganizarea Oficiului Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie şi
preluarea activităţii privind publicitatea imobiliară de la Ministerul
Justiţiei.
(2) Agenţia Naţională are sediul în municipiul
Bucureşti.
Art. 2. - Pentru realizarea obiectivelor din domeniile
sale de activitate Agenţia Naţională, ca unică autoritate în domeniu,
îndeplineşte următoarele funcţii:
a) de strategie, prin
care se elaborează strategia în conformitate cu politica Guvernului şi cu
tendinţele în plan internaţional;
b) de reglementare a
activităţii, prin care se asigură, în conformitate
cu strategia adoptată, realizarea cadrului juridic şi elaborarea
reglementărilor specifice;
c) de reprezentare,
prin care se asigură, în numele statului sau al Guvernului României,
reprezentarea pe plan intern şi internaţional;
d) de autoritate de stat, prin care se dispun şi se asigură supravegherea şi controlul
aplicării şi respectării reglementărilor în vigoare;
e) de îndrumare, sprijin si control, în aplicarea corectă a prevederilor legale în domeniul
cadastrului şi publicităţii imobiliare;
f) de administrare a patrimoniului propriu şi a unităţilor subordonate.
Art. 3. - (1) In exercitarea funcţiilor prevăzute la
art. 2, Agenţia Naţională are următoarele atribuţii principale:
a) coordonează şi controlează executarea lucrărilor
de cadastru şi asigură înscrierea imobilelor în registrul de publicitate
imobiliară la nivelul întregii ţări;
b) avizează, recepţionează şi controlează, după caz,
lucrări de cartografie, topografie, geodezie, fotogrammetrie şi teledetecţie,
la nivelul întregii ţări, şi execută prin Centrul Naţional de Geodezie,
Cartografie, Fotogrammetrie şi Teledetecţie aceste lucrări, conform planului de
activităţi aprobat anual;
c) elaborează norme, promovează tehnici, standarde,
procedee şi metodologii de specialitate în domeniul său de activitate;
d) autorizează persoanele
fizice şi juridice care pot executa lucrări tehnice de specialitate;
e) organizează fondul naţional de geodezie şi
cartografie, precum şi banca de date a sistemului unitar de cadastru;
f) asigură, în condiţiile legii, în colaborare cu
Ministerul Apărării Naţionale, executarea, completarea, modernizarea şi
menţinerea în stare de utilizare a reţelei geodezice naţionale;
g) avizează conţinutul topografic al hărţilor,
planurilor, atlaselor, ghidurilor şi al altor documente cartografice necesare uzului public;
h) avizează tehnic, prin oficiile de cadastru şi
publicitate imobiliară, înainte de depunerea lor în instanţa de judecată, expertizele
topocadastrale întocmite de experţii judiciari, în baza unui regulament elaborat în comun de Agenţia Naţională şi de
Ministerul Justiţiei;
i) asigură înscrierea drepturilor reale ce se
constituie, se transmit, se modifică sau se sting, la cererea notarului public
sau a titularului dreptului ori a altor persoane interesate;
j) asigură înscrierea altor raporturi juridice,
drepturi personale, interdicţii, incapacităţi şi litigii judiciare în legătură
cu imobilul;
k) asigură înscrierea căilor de atac împotriva
înregistrărilor de carte funciară;
I) asigură înscrierea radierii
drepturilor reale, la cererea titularului dreptului sau
a celorlalte persoane interesate;
m) pune la dispoziţie autorităţilor administraţiei
publice centrale şi locale şi a altor instituţii interesate, la cerere, în
condiţiile art. 68 din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr.
7/1996, republicată, situaţii statistice şi de sinteză privind informaţii
cuprinse în cadastru şi publicitatea imobiliară;
n) îndeplineşte sarcinile ce rezultă din angajamentele
internaţionale în domeniul său de activitate;
o) organizează, coordonează şi execută măsurătorile
pentru punerea în posesie a titularilor prevăzuţi de Legea fondului funciar nr.
18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Legea
nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr. 169/1997, cu modificările şi completările
ulterioare;
p) furnizează persoanelor fizice şi juridice, contra
cost, servicii şi informaţii conform tarifelor
stabilite;
q) asigură standardizarea în domeniul său de activitate
şi corelarea cu standardele europene şi internaţionale;
r) avizează documentaţiile de scoatere din circuitul
agricol a terenurilor;
s) avizează şi recepţionează, după caz, lucrările şi
specificaţiile tehnice de specialitate referitoare la sistemele informaţionale
specifice cadastrului, geodeziei, cartografiei, topografiei, fotogrammetriei şi
teledetectiei realizate de către autorităţile administraţiei publice.
(2) Agenţia Naţională îndeplineşte şi alte atribuţii ce
au legătură cu activitatea specifică.
Art. 4. - In exercitarea atribuţiilor ce îi revin,
Agenţia Naţională colaborează cu autorităţile administraţiei publice centrale
şi locale, cu alte instituţii publice şi cu alte persoane juridice de drept
public sau privat, române ori străine.
Art. 5. - Organele de conducere ale Agenţiei Naţionale
sunt:
a) consiliul de administraţie;
b) directorul general, care este preşedintele
consiliului de administraţie.
Art. 6. - (1) Consiliul de
administraţie este format din 9 membri, din sectorul public şi privat,
reprezentanţi ai domeniului de activitate cu care Agenţia Naţională are raporturi
de colaborare în realizarea atribuţiilor prevăzute la art. 3.
(2) Membrii consiliului de administraţie sunt numiţi pentru o perioadă de 5 ani, exclusiv pe criterii
de competenţă profesională, prin ordin al ministrului administraţiei şi
internelor.
*) Republicată în temeiul art. II
din Hotărârea Guvernului nr. 869/2005 pentru
modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.210/2004 privind
organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 727 din 10 august 2005, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Hotărârea Guvernului nr. 1.210/2004 a fost publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 718 din 9 august 2004 şi a mai fost modificată prin Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 103/2005 pentru modificarea şi completarea Legii
nr. 1/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plăţi
şi Intervenţie pentru Agricultură, Industrie Alimentară şi Dezvoltare Rurală şi
a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 142/2000 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Agenţiei SAPARD pentru implementarea tehnică şi
financiară a Instrumentului special de preaderare pentru agricultură şi
dezvoltare rurală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 646 din 21 iulie 2005, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 359/2005, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.142 din 16
decembrie 2005.
(3) Consiliul de administraţie îşi numeşte un secretar
care nu este membru al acestuia.
(4) Consiliul de administraţie se întruneşte lunar
şi/sau ori de câte ori este convocat de către preşedinte.
(5) Hotărârile se adoptă cu majoritatea voturilor
celor prezenţi.
(6) Consiliul de administraţie îşi desfăşoară
activitatea cu participarea a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi,
în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri şi cu cele ale Regulamentului
de organizare şi funcţionare al Agenţiei Naţionale.
(7) Consiliul de administraţie al Agenţiei Naţionale
are următoarele atribuţii principale:
a) analizează şi aprobă, în corelare cu obiectivele
strategiei naţionale în domeniul cadastrului şi publicităţii imobiliare,
programele de activitate pe termen scurt, mediu şi lung pentru care finanţarea
este asigurată din sursele proprii ale Agenţiei Naţionale;
b) analizează şi hotărăşte colaborarea sau cooperarea
Agenţiei Naţionale cu persoane fizice şi juridice, române ori străine, de
specialitate, pentru realizarea unor obiective de interes comun corespunzătoare
domeniului său de activitate;
c) aprobă contractarea de credite interne şi externe,
potrivit reglementărilor în vigoare;
d) analizează şi aprobă anual bugetul de venituri şi
cheltuieli, în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul
Finanţelor Publice;
e) răspunde de administrarea legală şi eficientă a
întregului patrimoniu;
f) aprobă propunerile de
tarife pentru serviciile prestate în condiţiile legii;
g) aprobă obiectivele de investiţii ce urmează a fi
realizate de către Agenţia Naţională sau de unităţile subordonate;
h) stabileşte prerogativele directorului general în
vederea negocierii contractului colectiv de muncă;
i) aprobă structura organizatorică şi atribuţiile
direcţiilor şi serviciilor independente din cadrul Agenţiei Naţionale;
j) aprobă numărul maxim de posturi pentru Agenţia
Naţională şi instituţiile subordonate;
k) aprobă achiziţionarea şi efectuarea de investiţii cu
privire la bunurile imobile necesare desfăşurării activităţii Agenţiei
Naţionale şi a instituţiilor subordonate.
(8) Membrii consiliului de administraţie vor primi o
indemnizaţie de şedinţă, care se plăteşte din bugetul Agenţiei Naţionale.
Cuantumul indemnizaţiei de şedinţă se aprobă prin ordin al ministrului
administraţiei şi internelor, la propunerea consiliului de administraţie, şi va
fi de până la 20% din salariul de bază al directorului general.
(9) Secretarul consiliului de administraţie primeşte
o indemnizaţie de şedinţă aprobată de consiliul de administraţie, la propunerea
directorului general; cuantumul acesteia nu poate depăşi 7% din salariul de
bază al directorului general.
(10) Revocarea unui membru al
consiliului de administraţie se face de către ministrul administraţiei şi
internelor, la propunerea consiliului de administraţie, a preşedintelui
acestuia sau a instituţiei pe care o reprezintă respectivul membru.
(11) Procedura de numire/revocare
a membrilor consiliului de administraţie şi a preşedintelui acestuia se
stabileşte prin Regulamentul de organizare şi funcţionare al Agenţiei
Naţionale.
Art. 7. - Membrii consiliului de administraţie răspund
pentru prejudiciile cauzate, prin hotărârile adoptate, în legătură cu
administrarea şi gestionarea patrimoniului Agenţiei Naţionale, în funcţie de
votul exprimat.
Art. 8. - Consiliul de administraţie va prezenta
Ministerului Administraţiei şi Internelor, în prima lună a fiecărui an, un
raport asupra activităţii Agenţiei Naţionale din anul precedent, precum şi
programul de activitate al acesteia pe anul în curs.
Art. 9. - (1) Directorul general asigură conducerea
generală a activităţii curente a Agenţiei Naţionale, potrivit regulamentului de organizare şi
funcţionare al acesteia şi hotărârilor consiliului de administraţie.
(2) Directorul general este ordonator principal de
credite şi reprezintă Agenţia Naţională pe plan naţional şi internaţional.
(3) Directorul general numeşte şi eliberează din
funcţie personalul Agenţiei Naţionale, în condiţiile legii.
(4) Directorul general îndeplineşte următoarele
atribuţii:
a) aprobă prin ordin cu caracter normativ structura
organizatorică a instituţiilor subordonate Agenţiei Naţionale;
b) aprobă angajarea, lichidarea şi ordonanţarea
cheltuielilor stabilite prin bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat potrivit
legii;
c) asigură organizarea evidenţei patrimoniului şi
integritatea bunurilor din patrimoniul Agenţiei Naţionale;
d) organizează, coordonează şi controlează aplicarea
actelor normative de către aparatul propriu al Agenţiei Naţionale şi de
unităţile subordonate acesteia; organizează şi controlează aplicarea propriilor
ordine şi instrucţiuni de către persoanele cărora le sunt adresate;
e) negociează şi încheie cu
sindicatele sau, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor contractul colectiv
de muncă la nivelul Agenţiei Naţionale şi contractele individuale de muncă ale
personalului din aparatul central al acesteia, precum şi ale directorilor
instituţiilor subordonate;
f) avizează pentru participarea la ocuparea posturilor
de conducere din cadrul instituţiilor subordonate Agenţiei Naţionale;
g) organizează, conduce şi coordonează activitatea
Consiliului de administraţie al Agenţiei Naţionale;
h) aprobă grila de salarizare a personalului, potrivit
prevederilor legale;
i) aprobă prin ordin statele de funcţii, atribuţiile şi
criteriile de constituire a compartimentelor aparţinând instituţiilor din
subordinea Agenţiei Naţionale;
j) aprobă prin ordin statul de funcţii al Agenţiei
Naţionale.
(5) In exercitarea atribuţiilor ce îi revin,
directorul general emite ordine cu caracter normativ şi individual. Ordinele cu
caracter normativ se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 10. - (1) Atribuţiile,
structura organizatorică şi numărul maxim de posturi pentru Agenţia Naţională
se aprobă prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, la propunerea
consiliului de administraţie; în cel mult 60 de zile de la data aprobării
ordinului, Agenţia Naţională organizează concursul pentru angajarea
personalului necesar în vederea desfăşurării activităţii.
(2) In cadrul direcţiilor prevăzute de structura
organizatorică se pot organiza servicii, birouri şi colective cu caracter
temporar prin ordin al directorului general, cu stabilirea atribuţiilor
corespunzătoare.
(3) Salarizarea personalului din structura Agenţiei
Naţionale şi a instituţiilor subordonate se face în conformitate cu
reglementările în vigoare aplicabile personalului din instituţiile publice
finanţate integral din venituri proprii.
(4) Anual sau ori de câte ori se impune, în funcţie
de volumul de activitate, performanţele profesionale evaluate şi de bugetul de
venituri şi cheltuieli aprobat, se renegociază salariile şi se stabileşte numărul
de posturi pentru fiecare instituţie subordonată, în limita posturilor vacante
existente.
(5) Atribuţiile direcţiilor din cadrul Agenţiei
Naţionale şi instituţiilor subordonate se stabilesc prin regulament de
organizare şi funcţionare.
(6) Atribuţiile şi răspunderile specifice funcţiilor
din structura Agenţiei Naţionale se stabilesc prin fişele posturilor, aprobate
de angajator.
Art. 11. - (1) Activitatea de publicitate imobiliară
din cadrul oficiilor de cadastru şi publicitate imobiliară este în responsabilitatea
unui jurist, denumit registrator.
(2) Direcţia de publicitate imobiliară coordonează şi
controlează activitatea profesională a registratorului în vederea respectării
normelor legale şi a regulamentelor din domeniul publicităţii imobiliare, prin
emiterea unor decizii avizate de directorul general. Subordonarea
registratorului faţă de directorul oficiului de cadastru şi publicitate
imobiliară este administrativă, acesta desfăşurând o activitate profesională
independentă, cu stabilirea drepturilor şi obligaţiilor potrivit statutului
profesional.
(3) Sancţionarea registratorului pentru săvârşirea unor
abateri în legătură cu îndeplinirea sarcinilor de serviciu se va face numai cu
avizul directorului direcţiei de publicitate imobiliară din cadrul Agenţiei
Naţionale.
Art. 12. - In subordinea Agenţiei Naţionale
funcţionează ca instituţii publice, cu personalitate juridică, oficiile de
cadastru şi publicitate imobiliară şi Centrul Naţional de Geodezie,
Cartografie, Fotogrammetrie şi Teledetecţie, denumit în continuare Centrul
Naţional.
Art. 13. - Oficiile de cadastru şi publicitate
imobiliară îndeplinesc următoarele atribuţii principale:
a) înscriu imobilele în evidenţele de cadastru şi
publicitate imobiliară;
b) asigură înscrierea drepturilor reale ce se
constituie, se transmit, se modifică sau se sting, la cererea titularului
dreptului, a notarului public ori a celorlalte persoane interesate;
c) înscriu alte raporturi juridice, drepturi
personale, interdicţii, incapacităţi şi litigii judiciare în legătură cu bunul
imobil; asigură înscrierea căilor de atac împotriva înregistrărilor de carte
funciară;
d) înscriu radierea drepturilor reale, la cererea
titularului dreptului sau a celorlalte persoane interesate;
e) avizează tehnic, înainte de depunerea lor în
instanţa de judecată, expertizele topocadastrale întocmite de experţii
judiciari, în baza unui regulament elaborat în comun de Agenţia Naţională şi de
Ministerul Justiţiei;
f) avizează planul urbanistic general;
g) avizează documentaţiile de scoatere din circuitul
agricol al terenurilor;
h) autorizează persoanele fizice care execută lucrări
tehnice de cadastru;
i) organizează, coordonează şi execută măsurătorile
pentru punerea în posesie a titularilor prevăzuţi de Legea fondului funciar nr.
18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Legea
nr. 1/2000, cu modificările şi completările ulterioare;
j) verifică periodic starea fizică a punctelor din
reţelele de sprijin, conform normelor şi regulamentelor emise de Agenţia Naţională;
k) pune la dispoziţia autorităţilor publice şi a altor
instituţii interesate, în condiţiile legii, situaţii statistice şi de sinteză
privind terenurile şi construcţiile;
l) furnizează persoanelor
fizice şi juridice, contra cost, servicii şi informaţii conform tarifelor în
vigoare;
m) avizează împreună cu instituţiile de specialitate de
la nivelul judeţean şi local proiectele de organizare a teritoriului pe
categorii de folosinţă agricolă şi stabilirea reţelei de drumuri agricole;
n) îndrumă activitatea
desfăşurată de serviciile comunitare pentru cadastru şi agricultură,
constituite la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale;
o) asigură evidenţa documentaţiilor de schimbare a
categoriei de folosinţă a terenurilor şi a suprafeţelor
aferente.
Art. 14. - Centrul Naţional, în realizarea obiectului
său de activitate, îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) proiectarea, execuţia şi întreţinerea reţelelor
geodezice naţionale şi a sistemului naţional de staţii permanente GPS;
b) realizarea şi întreţinerea hărţilor oficiale ale
României în format analogic şi digital şi a modelului digital al terenului, în
colaborare cu alte instituţii abilitate;
c) realizarea şi întreţinerea evidenţelor limitelor
administrative ale teritoriului României;
d) prelucrarea imaginilor fotoaeriene şi a
înregistrărilor de teledetecţie;
e) participarea la realizarea şi administrarea bazei
de date cartografice naţionale;
f) realizarea de produse cartografice derivate din
datele existente în Fondul Naţional Geodezic;
g) participarea la integrarea în baza de date
geodezice şi cartografice naţionale a datelor obţinute din recepţia lucrărilor
tehnice de specialitate;
h) participarea la realizarea metodologiilor şi
specificaţiilor tehnice, respectiv propunerea de standarde tehnologice, a
modelelor şi structurilor de date geodezice-cartografice;
i) verificarea şi etalonarea aparaturii de
specialitate, în colaborare cu Institutul Naţional de Metrologie;
j) asigurarea cercetării în domeniile de activitate ale
geodeziei, fotogrammetriei, cartografiei şi teledetecţiei;
k) crearea şi dezvoltarea sistemelor, tehnologiilor şi
a bazelor de date prin surse proprii şi/sau în colaborare cu terţii;
l) participarea la realizarea
proiectelor internaţionale angajate de Agenţia Naţională.
Art. 15. - Agenţia Naţională şi unităţile sale
subordonate, cu excepţia Centrului Naţional, nu au atribuţii în executarea
lucrărilor de specialitate.
Art. 16. - (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de
capital ale Agenţiei Naţionale şi ale unităţilor subordonate se asigură
integral din venituri proprii.
(2) Veniturile proprii se constituie din:
a) încasări din servicii prestate;
b) tarife stabilite conform actelor normative;
c) închirieri de spaţii şi aparatură;
d) donaţii şi sponsorizări primite potrivit legii;
e) dobânzi aferente disponibilităţilor din conturi şi
din depozite;
f) alte venituri.
(3) Veniturile încasate se vor vira în contul
Agenţiei Naţionale, care va finanţa activitatea curentă a unităţilor
subordonate.
(4) Tarifele se stabilesc, se
modifică şi se actualizează prin hotărâre a Consiliului de administraţie al
Agenţiei Naţionale şi se aprobă prin ordin al ministrului administraţiei şi
internelor.
(5) Agenţia Naţională poate colabora cu persoane
fizice şi juridice române sau străine de specialitate, în condiţiile legii,
pentru realizarea unor obiective de interes comun, corespunzătoare domeniului
său de activitate.
(6) Agenţia Naţională poate contracta credite bancare
în condiţiile prevăzute de lege.
(7) Agenţia Naţională
întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
(8) Excedentele anuale rezultate se reportează în
anul bugetar următor.
(9) Ministerul Administraţiei şi Internelor prin
Agenţia Naţională îşi va asuma întreaga responsabilitate în implementarea
Proiectului cadastrului general şi publicităţii imobiliare finanţat prin
împrumut de la Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BIRD)
şi a celorlalte acorduri internaţionale ce implică împrumuturi nerambursabile
sau garanţii de la stat asumate anterior de Oficiul Naţional de Cadastru,
Geodezie şi Cartografie, inclusiv pentru partea preluată de la Ministerul
Justiţiei.
(10) Agenţia Naţională va face toate demersurile
necesare amendării acordurilor de împrumut internaţionale pentru a se realiza
înlocuirea Oficiului Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie şi a
Ministerului Justiţiei cu Agenţia Naţională.
Art. 17. - (1) Incadrarea în noile structuri a
personalului existent se va face după opţiunea
acestuia între calitatea avută anterior reorganizării şi cea de personal
contractual în cadrul Agenţiei Naţionale. Opţiunea se va face înainte de
preluarea personalului de către noile structuri înfiinţate.
(2) Personalul preluat beneficiază de salariile avute anterior, care vor constitui limite minime la
negociere în vederea încheierii contractului colectiv de muncă, respectiv a
contractului individual de muncă.
(3) Selectarea şi încadrarea personalului preluat în
aparatul propriu al Agenţiei Naţionale se fac în urma unei testări în funcţie
de competenţa profesională şi a opţiunilor formulate în scris, în limita
posturilor alocate, în maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri. Testul se va desfăşura potrivit unui regulament aprobat de
directorul general al Agenţiei Naţionale.
Art. 18. - (1) Spaţiile aflate în proprietatea privată
a statului şi în administrarea oficiilor judeţene de cadastru, geodezie şi
cartografie şi al municipiului Bucureşti, respectiv în administrarea
tribunalelor pentru birourile de carte funciară, în care îşi desfăşoară
activitatea aceste oficii şi cel al municipiului Bucureşti, Institutul de
Cadastru, Geodezie, Fotogrammetrie şi Cartografie şi birourile de carte
funciară care îşi desfăşoară activitatea în imobile separate trec în
administrarea Agenţiei Naţionale şi în folosinţa gratuită a oficiilor de
cadastru şi publicitate imobiliară şi al municipiului Bucureşti şi a Centrului
Naţional prin hotărâre a Guvernului.
(2) Spaţiile aflate în proprietatea publică a
statului şi în administrarea oficiilor judeţene de cadastru, geodezie şi
cartografie şi al municipiului Bucureşti, respectiv în administrarea
judecătoriilor pentru birourile de carte funciară care îşi desfăşoară
activitatea în imobile separate, trec în administrarea Agenţiei Naţionale şi în
folosinţa gratuită a oficiilor de cadastru şi publicitate imobiliară şi al
municipiului Bucureşti.
(3) Spaţiile aflate în incinta instanţelor
judecătoreşti vor fi utilizate gratuit cel mai târziu până la data de 31
decembrie 2004.
(4) Patrimoniul Oficiului Naţional de Cadastru,
Geodezie şi Cartografie, al oficiilor judeţene de cadastru, geodezie şi
cartografie şi al municipiului Bucureşti, al Institutului de Cadastru,
Geodezie, Fotogrammetrie şi Cartografie, bunurile materiale şi arhiva aflate în
folosinţa birourilor de carte funciară, inclusiv cele achiziţionate din
fondurile provenite din acordul de împrumut încheiat de Guvernul României cu
Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, trec în proprietatea
Agenţiei Naţionale. Bunurile în cauză vor fi preluate de structurile nou-create
prin protocol conform planului aprobat prin ordin comun al directorului general
al Agenţiei Naţionale şi al ministrului justiţiei, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2004.
(5) Prin ordin comun al ministrului justiţiei şi al
directorului general al Agenţiei Naţionale se va numi o comisie formată din
specialişti din ambele instituţii, pentru elaborarea protocolului-cadru de
preluare a activităţii de publicitate imobiliară.
(6) In termen de 15 zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri se va elabora şi se va semna protocolul-cadru
dintre Ministerul Justiţiei şi Agenţia Naţională pentru preluarea bunurilor
materiale şi a arhivelor aflate în folosinţa birourilor de carte funciară ale
judecătoriilor, care se va transmite
oficiilor de cadastru şi publicitate imobiliară şi tribunalelor în
circumscripţia cărora funcţionează judecătoriile.
(7) In termen de 5 zile de la primirea
protocolului-cadru, prin dispoziţie comună a
conducătorilor oficiilor de cadastru şi publicitate imobiliară şi ai
judecătoriilor, se vor constitui comisii de inventariere şi de predare-preluare
a bunurilor materiale şi a arhivelor aflate în folosinţa birourilor de carte
funciară ale judecătoriilor. In fiecare judeţ se va înfiinţa un număr de
comisii locale egal cu cel al numărului de birouri de carte funciară existente.
(8) Termenele de finalizare pentru inventarierea şi
încheierea proceselor-verbale de predare-preluare a bunurilor şi a arhivei
birourilor de carte funciară se vor stabili în planul anexă la
protocolul-cadru.
Art. 19. - Arhivele succesorale şi arhivele de acte
autentice ale fostelor notariate de stat, aflate în administrarea birourilor de
carte funciară ale judecătoriilor care îşi încetează activitatea, se vor preda
judecătoriilor în a căror circumscripţie teritorială se află.
Art. 20. - Lucrările de publicitate imobiliară în curs
de rezolvare la birourile de carte funciară vor fi finalizate până la data
preluării activităţii de către oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară,
în conformitate cu procedura stabilită în prezenta hotărâre.
Art. 21. - In conformitate cu prevederile art. 8 alin.
(13) din Legea nr. 7/1996, republicată, finanţarea Proiectului cadastrului
general şi publicităţii imobiliare se face în conformitate cu prevederile Legii
nr. 190/2005 pentru aprobarea amendamentului convenit între Guvernul României
şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, semnat la Zagreb la
18 noiembrie 2004 şi, respectiv, la Bucureşti la 15 decembrie 2004, şi pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 21/1998 pentru ratificarea
Acordului de împrumut dintre România şi Banca Internaţională pentru
Reconstrucţie şi Dezvoltare privind Proiectul cadastrului general şi
publicităţii imobiliare, în sumă de 25,5 milioane dolari S.U.A., semnat la
Washington la 23 ianuarie 1998.
Art. 22. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă:
a) Hotărârea Guvernului nr. 1.066/2003 privind
organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional de Cadastru, Geodezie şi
Cartografie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 658 din 17 septembrie 2003;
b) dispoziţiile art. 4, art. 8-20, art. 22 alin. (2)
şi ale art. 26 alin. 2 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a
birourilor de carte funciară ale judecătoriilor, aprobat prin Ordinul
ministrului justiţiei nr. 2.371/C/1997, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 84 din
23 februarie 1998, cu modificările ulterioare, referitoare la subordonarea
birourilor de carte funciară.