HOTARARE Nr.
1135 din 30 august 2006
privind cerintele minime de
securitate si sanatate in munca la bordul navelor de pescuit
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 772 din 12 septembrie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 51 alin. (1) lit. b) din Legea securităţii şi
sănătăţii în muncă nr. 319/2006,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre stabileşte cerinţele
minime de securitate şi sănătate în muncă la bordul navelor de pescuit definite la art. 2.
(2) Prevederile Legii securităţii şi sănătăţii în muncă
nr. 319/2006 se aplică în întregime domeniului prevăzut la alin. (1), fără a
aduce atingere prevederilor mai restrictive şi/sau specifice conţinute în
Directiva nr. 93/103/CEE transpusă prin prezenta hotărâre.
Art. 2. - (1) In sensul prezentei hotărâri, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) navă de pescuit - orice navă care arborează pavilion român aflată în proprietate
publică ori privată şi care este folosită în scopuri comerciale fie pentru prinderea, fie pentru
prinderea şi prelucrarea peştelui sau a altor resurse vii ale mării;
b) navă de pescuit existentă
- orice navă de pescuit a cărei lungime între
perpendiculare este mai mare sau egală cu 18 m şi care nu este o navă de
pescuit nouă;
c) navă - orice navă de pescuit nouă sau existentă;
d) lucrător - orice persoană, membru al echipajului, care desfăşoară o activitate
profesională la bordul unei nave, inclusiv stagiarii şi ucenicii, cu excepţia
piloţilor portuari şi a personalului de la uscat care exercită o activitate la
bordul unei nave acostate la cheu;
e) armator - proprietarul
navei, cu excepţia cazului în care nava a fost închiriată fără echipaj şi
materiale sau al cărei management este asigurat, în totalitate sau parţial, de
către o persoană fizică sau juridică, alta decât proprietarul, în baza unui
contract de management; în aceste cazuri, persoana care a închiriat nava fără
echipaj şi materiale sau cea care asigură managementul navei este considerată
armator;
f) comandantul navei - lucrătorul care deţine comanda navei sau are responsabilitatea
acesteia.
(2) Navă de pescuit nouă este orice navă de pescuit a cărei lungime între perpendiculare
este de 15 m sau mai mare şi:
a) pentru care contractul de
construcţie sau de transformare majoră s-a încheiat la data intrării în vigoare
a prezentei hotărâri sau după această dată;
b) pentru care contractul de construcţie sau de
transformare majoră s-a încheiat înainte de data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri şi aceasta este livrată la 3 sau mai mulţi ani după această
dată; ori
c) la care, în lipsa unui contract de construcţie încheiat
la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri sau după această dată, a fost
pusă chila sau construcţia începe să fie identificată cu o navă specifică ori
asamblarea navei respective a început, cuprinzând cel puţin 50 de tone sau 1%
din masa totală estimată a întregului material structural, luându-se în
considerare valoarea cea mai mică dintre acestea.
Art. 3. - Armatorii trebuie să
se asigure că navele pot fi utilizate fără a pune în pericol securitatea şi
sănătatea lucrătorilor, în special în condiţii meteorologice previzibile, fără
a aduce atingere responsabilităţii comandantului navei.
Art. 4. - Armatorii trebuie să
ţină seama de eventualele riscuri la care pot fi supuşi lucrătorii de la bordul
navelor de pescuit în situaţiile prevăzute la art. 11 alin. (2) din Legea nr.
319/2006.
Art. 5. - (1) Orice eveniment care are loc pe mare şi
care are efect sau ar putea să aibă un efect asupra securităţii şi sănătăţii
lucrătorilor de la bord va fi menţionat în detaliu într-un raport care este
transmis Autorităţii Navale Române şi va fi, de asemenea, menţionat în detaliu
în jurnalul de bord sau, în lipsa acestuia, într-un
document similar.
(2) Verificarea respectării de către navele de pescuit
a prevederilor prezentei hotărâri se face de către Autoritatea Navală Română şi
Inspecţia Muncii.
(3) Unele controale privind respectarea prezentei
hotărâri pot fi efectuate pe mare.
CAPITOLUL II
Nave de pescuit noi şi existente
Art. 6. - Navele de pescuit noi trebuie să
îndeplinească cerinţele minime de securitate şi sănătate prevăzute în anexa nr.
1.
Art. 7. - Navele de pescuit existente trebuie să
îndeplinească cerinţele minime de securitate şi sănătate prevăzute în anexa nr.
2.
Art. 8. - Când navele sunt supuse transformărilor,
modificărilor sau reparaţiilor capitale, aceste transformări, modificări sau
reparaţii capitale trebuie să fie conforme cu cerinţele minime prevăzute în
anexa nr. 1.
CAPITOLUL III
Echipamente de întreţinere
Art. 9. - In vederea asigurării securităţii şi
sănătăţii lucrătorilor, fără a aduce atingere responsabilităţii comandantului
navei, armatorul este obligat să ia măsurile necesare pentru ca:
a) să asigure întreţinerea tehnică a navelor,
instalaţiilor şi dispozitivelor şi în special a celor prevăzute în anexele nr.
1 şi 2, iar defecţiunile constatate, dacă acestea ar putea să afecteze
securitatea şi sănătatea lucrătorilor, să fie remediate cât mai curând posibil;
b) să ia măsuri pentru a asigura curăţarea periodică a
navelor şi a ansamblului instalaţiilor şi dispozitivelor pentru a menţine
condiţii adecvate de igienă;
c) să aibă la bordul navei o cantitate suficientă de
echipament de salvare şi supravieţuire, în stare corespunzătoare de
funcţionare;
d) să ţină seama de cerinţele minime de securitate şi
sănătate privind echipamentul de salvare şi supravieţuire prevăzute în anexa
nr. 3.
Art. 10. - Fără a aduce atingere prevederilor Hotărârii
Guvernului nr. 1.048/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate
pentru utilizarea de către lucrători a echipamentelor individuale de protecţie
la locul de muncă, armatorul trebuie să ţină seama de cerinţele minime de
securitate şi sănătate privind echipamentele individuale de protecţie,
prevăzute în anexa nr. 4 la prezenta hotărâre.
Art. 11. - In vederea asigurării securităţii şi sănătăţii
lucrătorilor, armatorul trebuie să pună la dispoziţia comandantului navei
mijloacele de care acesta are nevoie pentru a îndeplini obligaţiile stabilite
prin prezenta hotărâre.
CAPITOLUL IV
Informarea, pregătirea, consultarea şi participarea
lucrătorilor
Art. 12. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor art.
16 şi 17 din Legea nr. 319/2006, lucrătorii şi/sau reprezentanţii acestora
trebuie să fie informaţi asupra măsurilor care urmează a fi luate cu privire la
securitatea şi sănătatea la bordul navelor.
(2) Informaţiile prevăzute la alin. (1) trebuie să fie
pe înţelesul lucrătorilor de la bordul navelor.
Art. 13. - (1) Fără a aduce
atingere prevederilor art. 20 şi 21 din Legea nr. 319/2006, lucrătorii trebuie
să primească o pregătire corespunzătoare, în special instrucţiuni precise şi
uşor de înţeles în ceea ce priveşte securitatea şi sănătatea la bordul navelor, în mod deosebit pentru prevenirea accidentelor.
(2) Pregătirea prevăzută la alin. (1) se referă, în
particular, la stingerea incendiilor, utilizarea echipamentelor de salvare şi
supravieţuire şi, pentru lucrătorii respectivi, la utilizarea instalaţiilor de
pescuit şi a echipamentelor de tracţiune, precum şi a diferitelor metode de
semnalizare, în special prin gestică.
(3) Pregătirea prevăzută la alin. (1) şi (2) se
actualizează în raport cu schimbările intervenite în activitatea de la bordul
navei.
Art. 14. - Fără a aduce
atingere prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.007/2006 privind cerinţele
minime de securitate şi sănătate referitoare la asistenţa medicală la bordul
navelor, persoanele care pot comanda o navă trebuie să primească o pregătire
detaliată privind:
a) prevenirea bolilor şi a accidentelor de muncă la
bord şi măsurile ce trebuie luate în caz de accidente;
b) stabilitatea şi mentenanţa navei în condiţiile
previzibile de încărcare şi în timpul operaţiunilor de pescuit;
c) navigaţia şi comunicaţiile prin radio, inclusiv
procedurile.
Art. 15. - Consultarea şi participarea lucrătorilor
şi/sau reprezentanţilor acestora la activităţile care au ca obiect prevederile
prezentei hotărâri se fac conform prevederilor art. 18 din Legea nr. 319/2006.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 16. - Anexele se adaptează numai din punct de
vedere tehnic, în funcţie de:
a) elaborarea de reglementări în materie de armonizare
tehnică şi standardizare privind anumite aspecte din domeniul securităţii şi
sănătăţii de la bordul navelor; şi/sau
b) progresul tehnic, evoluţia reglementărilor sau a
specificaţiilor internaţionale şi cunoştinţele în domeniul securităţii şi
sănătăţii la bordul navelor de pescuit.
Art. 17. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 18. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la data
de 1 octombrie 2006.
Art. 19. - Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei, la fiecare 4 ani, raportează Comisiei Europene despre aplicarea
prevederilor prezentei hotărâri, indicând punctele de
vedere ale partenerilor sociali.
•
Prezenta hotărâre transpune Directiva nr. 93/103/CEE
privind cerinţele minime de securitate şi sănătate în muncă la bordul navelor
de pescuit, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 307/1993.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale,
Nicolae Flaviu Lazin,
secretar de stat
Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Radu Mircea Berceanu
p. Ministrul integrării europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
CERINŢE MINIME
de securitate si sănătate pentru navele de pescuit
noi
Observaţie preliminară
Obligaţiile stabilite în prezenta anexă se aplică de
fiecare dată când caracteristicile locului de muncă sau de activitate, circumstanţele
sau existenţa unui risc la bordul unei nave de pescuit noi necesită acest
lucru.
1. Navigabilitate şi
stabilitate
1.1. Nava trebuie să fie
păstrată într-o bună stare de navigabilitate şi dotată cu echipamente
corespunzătoare destinaţiei şi utilizării sale.
1.2. Informaţiile asupra caracteristicilor de
stabilitate ale navei trebuie să fie disponibile la bord şi să fie accesibile personalului de cart.
1.3. Toate navele în stare intactă trebuie să-şi
păstreze stabilitatea în condiţiile de exploatare prevăzute.
1.4. Comandantul este obligat să ia măsurile necesare
pentru a menţine nava în stare de stabilitate intactă.
1.5. Instrucţiunile cu
privire la stabilitatea navei trebuie respectate cu rigurozitate.
2. Instalaţii mecanice şi
electrice
2.1. Instalaţia electrică trebuie să fie proiectată şi
realizată astfel încât să nu reprezinte un pericol şi să asigure:
a) protecţia echipajului şi a navei împotriva
riscurilor electrice;
b) buna funcţionare, fără a se recurge la o sursă de
energie de avarie, a tuturor echipamentelor necesare pentru a menţine nava în
condiţii normale de exploatare şi de locuire;
c) funcţionarea, în situaţii de urgenţă, a aparatelor
electrice esenţiale pentru securitate.
2.2. Trebuie prevăzută o sursă de energie electrică de
avarie. Cu excepţia navelor deschise, această sursă trebuie situată în afara
sălii maşinilor şi, în toate cazurile, trebuie să fie concepută astfel încât să
asigure, în caz de incendiu sau de defecţiune a instalaţiei electrice
principale, funcţionarea simultană pe o perioadă de cel puţin 3 ore a:
a) sistemului de comunicaţii intern, a detectoarelor
de incendiu şi a semnalelor necesare în caz de urgenţă;
b) luminilor de navigaţie şi a iluminatului de avarie;
c) sistemului de radiocomunicaţie;
d) pompei de incendiu de avarie, dacă nava este
echipată cu aceasta.
2.3. Când sursa de energie electrică de avarie este un
acumulator şi când sursa de energie electrică principală este defectă, acumulatorul trebuie să fie
conectat în mod automat la tabloul de distribuţie a energiei electrice de
avarie şi trebuie să asigure alimentarea neîntreruptă pe o perioadă de 3 ore a
sistemelor prevăzute la prima, a doua şi a treia liniuţă din paragraful al
doilea.
2.4. Tabloul principal de distribuţie a electricităţii
şi tabloul de avarie trebuie, în măsura în care este posibil, să fie instalate
astfel încât să nu poată fi expuse simultan la apă sau
la foc.
2.5. Tablourile trebuie prevăzute cu indicaţii clare;
tablourile cu siguranţe şi portsigurantele trebuie controlate periodic pentru a
se asigura că sunt corect calibrate.
2.6. încăperile în care sunt situate acumulatoarele
electrice trebuie să fie ventilate corespunzător.
2.7. Instalaţiile electronice de navigaţie trebuie să
fie menţinute în stare de funcţionare şi testate frecvent.
2.8. Toate echipamentele de ridicat trebuie să fie
testate şi examinate periodic.
2.9. Toate piesele echipamentelor
de tracţiune, de ridicat şi ale altor echipamente de acest tip trebuie să fie
bine întreţinute şi verificate periodic.
2.10. Când există la bord instalaţii de răcire şi
sisteme cu aer comprimat, acestea trebuie să fie bine întreţinute şi verificate periodic.
2.11. Cuptoarele şi aparatele casnice care utilizează
gaze grele nu trebuie să fie utilizate decât în încăperi bine ventilate, iar
orice acumulare periculoasă de gaze trebuie să fie evitată cu grijă.
2.12. Buteliile metalice care conţin gaze inflamabile
şi alte gaze periculoase trebuie să fie marcate clar, precizându-li-se
conţinutul, şi să fie aşezate pe punţi deschise.
2.13. Toate supapele, regulatoarele de presiune şi
conductele acestor butelii trebuie să fie protejate împotriva deteriorării.
3. Instalaţii de
radiocomunicaţii
Instalaţia de radiocomunicaţii trebuie să permită în
orice moment stabilirea legăturii cu cel puţin o staţie de la uscat, ţinându-se
seama de condiţiile normale de propagare a undelor radioelectrice.
4. Căi şi ieşiri de
evacuare
4.1. Pentru a permite evacuarea de către lucrători a
locurilor de muncă şi a încăperilor de locuit rapid şi în condiţii de
securitate maximă, căile şi ieşirile care pot fi utilizate ca ieşiri şi căi de
evacuare trebuie să fie totdeauna degajate şi uşor accesibile şi să conducă pe
cât posibil direct la puntea deschisă sau la o zonă de securitate şi, de aici,
ambarcaţiunile de salvare.
4.2. Numărul, distribuţia şi dimensiunile căilor şi
ieşirilor care pot fi utilizate ca ieşiri şi căi de evacuare trebuie adaptate
la utilizarea, echipamentul şi dimensiunile locurilor de muncă şi a încăperilor
de locuit şi la numărul maxim posibil de persoane prezente. Ieşirile care pot
fi utilizate ca ieşiri de evacuare şi care sunt închise trebuie să poată fi
deschise uşor şi imediat de orice lucrător sau de echipele de salvare în caz de
urgenţă.
4.3. Etanşeitatea la intemperii sau la apă a uşilor
de siguranţă şi a celorlalte ieşiri de evacuare trebuie să fie adaptată la
amplasamentul şi la funcţia lor specifică.
4.4. Uşile de evacuare şi celelalte ieşiri de
evacuare trebuie să aibă o capacitate de a rezista la foc egală cu cea a
pereţilor despărţitori.
4.5. Căile şi ieşirile de evacuare trebuie să fie
semnalizate în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 971/2006 privind
cerinţele minime pentru semnalizarea de securitate şi/sau de sănătate la locul
de muncă. Aceste semnalizări
trebuie să fie plasate în locuri corespunzătoare şi să fie durabile.
4.6. Căile, mijloacele de evacuare şi ieşirile de
siguranţă care necesită iluminat trebuie să fie prevăzute cu un iluminat de
avarie de intensitate suficientă, în cazul unei întreruperi a alimentării cu
energie electrică.
5. Detectarea şi stingerea
incendiilor
5.1. In funcţie de dimensiunile şi de utilizarea
navei, de echipamentele existente, de caracteristicile fizice şi chimice ale
substanţelor prezente, precum şi de numărul maxim posibil de persoane prezente,
încăperile de locuit, locurile de muncă închise, inclusiv încăperile de maşini,
precum şi cala de peşte, dacă este necesar, trebuie să fie echipate cu
dispozitive corespunzătoare pentru stingerea incendiilor şi, în măsura în care
este nevoie, cu detectoare de incendiu şi cu sisteme de alarmă.
5.2. Materialul pentru stingerea incendiului trebuie
să se găsească întotdeauna la locul special amenajat pentru aceasta, să fie
menţinut în stare bună şi să poată fi utilizat imediat.
5.3. Lucrătorii trebuie să cunoască bine locul
materialului de stingere a incendiului, modul de funcţionare şi de utilizare a
acestuia.
5.4. Prezenţa extinctoarelor şi a celorlalte
echipamente portabile de stingere a incendiului trebuie verificate înainte de
plecarea navei.
5.5. Echipamentele manuale de stingere a incendiilor
trebuie să fie uşor accesibile şi uşor de manipulat şi să fie marcate în
conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 971/2006. Aceste marcaje trebuie să
fie durabile şi aplicate în locuri corespunzătoare.
5.6. Sistemele de detectare şi de alarmare a
incendiului trebuie să fie testate periodic şi menţinute în stare bună de
funcţionare.
5.7. Exerciţiile de stingere a incendiului trebuie să
fie efectuate în mod regulat.
6. Ventilaţia locurilor de
muncă închise
6.1. In locurile de muncă închise trebuie să se
urmărească, ţinându-se seama de metodele de muncă şi de condiţiile fizice
speciale de lucru impuse lucrătorilor, ca aceştia să beneficieze de aer curat
în cantitate suficientă.
6.2. Dacă se foloseşte o instalaţie de ventilaţie
mecanică, aceasta trebuie menţinută în stare corespunzătoare de funcţionare.
7. Temperatura încăperilor
7.1. Temperatura la locul de muncă trebuie să fie
adecvată pentru organismul uman în timpul lucrului, ţinându-se seama de
metodele de lucru folosite, de condiţiile fizice impuse lucrătorilor, precum şi
de condiţiile meteorologice existente sau potenţiale în regiunea unde operează
nava.
7.2. Temperatura în încăperile de locuit, grupuri
sanitare, cantine şi încăperile de prim ajutor trebuie, dacă aceste încăperi
există, să răspundă destinaţiei specifice a acestor încăperi.
8. Iluminat natural
şi artificial al locurilor de muncă
8.1. Locurile de muncă trebuie, în măsura în care este
posibil, să dispună de lumină naturală suficientă şi să fie prevăzute cu
dispozitive care să permită un iluminat artificial corespunzător operaţiilor
specifice pescuitului, fără a pune în pericol securitatea şi sănătatea
lucrătorilor sau alte nave.
8.2. Instalaţiile de iluminat ale încăperilor de
lucru, scărilor şi căilor de trecere trebuie să fie astfel amplasate încât
tipul de iluminat prevăzut să nu prezinte risc de accidentare pentru lucrători,
iar pentru navigaţia navei să nu constituie un pericol.
8.3. Locurile de muncă în care lucrătorii sunt în
special expuşi la riscuri de accidentare, în caz de întrerupere a alimentării
cu energie electrică a iluminatului artificial, trebuie să fie prevăzute cu un
iluminat de avarie de o intensitate corespunzătoare.
8.4. Luminile de avarie trebuie menţinute în stare
bună de funcţionare şi testate periodic.
9. Pardoseli, pereţi şi
tavane
9.1. Locurile accesibile
lucrătorilor trebuie să nu fie alunecoase, ci antiderapante sau să fie
prevăzute cu dispozitive împotriva căderii şi, în măsura în care este posibil,
să nu aibă obstacole.
9.2. Locurile de muncă în care se găsesc posturi de
lucru trebuie să fie suficient izolate din punct de vedere fonic şi termic,
ţinându-se seama de sarcinile şi activitatea fizică a lucrătorilor.
9.3. Suprafeţele pardoselilor, pereţilor şi tavanelor
trebuie să poată fi curăţate şi renovate pentru a crea condiţii de igienă
corespunzătoare.
10. Uşi
10.1. Uşile trebuie întotdeauna să poată fi deschise
din interior, fără echipament special. Când locurile de muncă sunt ocupate,
uşile trebuie să poată fi deschise de ambele părţi.
10.2. Uşile, în special uşile culisante, dacă acestea
sunt necesare, trebuie să funcţioneze cât mai sigur pentru lucrători, în
special pe vreme rea sau pe furtună pe mare.
11. Căi de circulaţie -
zone de pericol
11.1. Căile de trecere, tambuchiurile, părţile
exterioare ale punţilor şi, în general, toate căile de circulaţie trebuie
prevăzute cu balustrade, cu saulă „ţin-te bine" şi atârnător de gruie sau
cu alte mijloace care să asigure securitatea lucrătorilor în timpul
activităţilor care se execută la bord.
11.2. Dacă există riscul căderii unui lucrător în
deschiderea punţii sau de pe o punte pe alta, trebuie asigurată o protecţie
adecvată acolo unde este posibil. Când această protecţie este asigurată cu
balustrade, înălţimea acestora va fi de cel puţin un metru.
11.3. Accesul la instalaţiile de pe punte în vederea
utilizării sau întreţinerii instalaţiilor trebuie să garanteze securitatea lucrătorilor.
Se vor amplasa balustrade sau dispozitive de protecţie similare, cu o înălţime
corespunzătoare pentru a împiedica căderea.
11.4. Parapeţii şi alte mijloace de protecţie
împotriva căderii peste bord trebuie să fie menţinute în stare bună. In parapeţi
trebuie prevăzute saborduri de furtună sau alte dispozitive similare pentru
scurgerea rapidă a apei.
11.5. La navele de pescuit prevăzute cu rampă în
pupă, partea superioară trebuie să aibă o uşă sau un alt mijloc care să
împiedice accesul şi care să fie de aceeaşi înălţime cu parapetul sau cu alte
mijloace adiacente pentru a proteja lucrătorii împotriva riscurilor de a cădea
pe rampă. Această uşă sau orice alt dispozitiv trebuie să fie uşor de deschis
şi de închis, de preferinţă prin comandă la distanţă, şi nu trebuie deschisă
decât pentru întinderea şi strângerea plasei.
12. Amenajarea posturilor de lucru
12.1. Zonele de lucru trebuie degajate şi, în măsura
în care este posibil, ferite de apele mării şi trebuie să ofere o protecţie
adecvată împotriva căderii lucrătorilor pe vas sau peste bord. Zonele de
prelucrare a peştelui trebuie să fie suficient de spaţioase, atât ca înălţime,
cât şi ca suprafaţă.
12.2. Când motoarele sunt controlate din
compartimentul motoarelor, controlul trebuie făcut dintr-o zonă separată,
izolată fonic şi termic de compartimentul motoarelor şi accesibilă fără a-l
traversa. Puntea de comandă este considerată zona care satisface cerinţele prevăzute la primul
paragraf.
12.3. Comenzile echipamentelor de tracţiune trebuie
instalate într-o zonă suficient de mare pentru a permite operatorilor să
lucreze comod. In plus, echipamentele de tracţiune trebuie prevăzute cu
dispozitive de securitate pentru cazuri de urgenţă, inclusiv dispozitive de
oprire de urgenţă.
12.4. Operatorul comenzilor echipamentelor de
tracţiune trebuie să aibă în câmpul vizual atât echipamentele, cât şi oamenii
la lucru. Când echipamentele de tracţiune sunt comandate de pe punte,
operatorul trebuie să aibă, de asemenea, o vedere clară a oamenilor la lucru
fie direct, fie prin intermediul unor mijloace corespunzătoare.
12.5. Un sistem de comunicaţii fiabil trebuie utilizat
între puntea de comandă şi puntea de lucru.
12.6. Trebuie întotdeauna dat dovadă de vigilenţă,
iar echipajul trebuie avertizat de pericolul iminent al mării agitate în timpul
pescuitului sau al altor lucrări efectuate pe punte.
12.7. Contactul cu
frânghiile, odgoanele şi piesele mobile ale echipamentelor trebuie să fie redus
la minimum prin prevederea unor dispozitive de protecţie.
12.8. Trebuie să fie instalate sisteme de control al
maselor în deplasare şi în special al plaselor de pescuit:
a) dispozitive de blocaj al panourilor divergente;
b) dispozitive de control al balansului fundului plasei
de pescuit.
13. Incăperi de locuit
13.1. Localizarea, structura, izolarea fonică şi
termică şi amplasamentul spaţiilor şi încăperilor de locuit ale lucrătorilor,
dacă există, precum şi mijloacele de acces la acestea trebuie să fie de aşa
natură încât să asigure o protecţie adecvată împotriva intemperiilor şi a
mării, vibraţiilor, zgomotului şi mirosurilor neplăcute care pot emana din alte
încăperi şi pot deranja lucrătorii în timpul odihnei.
13.2. Când concepţia, dimensiunile şi/sau specificul
navei permit acest lucru, încăperile de locuit ale lucrătorilor trebuie
amplasate astfel încât să minimalizeze efectele mişcărilor şi acceleraţiilor.
13.3. Trebuie să se ia pe cât
posibil măsuri de protecţie a nefumătorilor împotriva disconfortului creat de
fumul de ţigară.
13.4. Incăperile de locuit ale lucrătorilor trebuie
să fie corect aerisite pentru a garanta un aport permanent de aer proaspăt şi a
împiedica condensul.
In încăperile de locuit trebuie prevăzut un
iluminat corespunzător care să implice:
a) un iluminat general normal adecvat;
b) un iluminat general atenuat, pentru a nu deranja
lucrătorii care se odihnesc;
c) un iluminat individual în
fiecare cabină sau încăpere de locuit.
13.5. Bucătăria şi sala de mese, acolo unde există,
trebuie să aibă dimensiuni adecvate, să fie bine iluminate, aerisite şi uşor de
curăţat. Trebuie prevăzute frigidere şi alte mijloace de conservare a
alimentelor la temperatură joasă.
14. Echipamente sanitare
14.1. Pe navele cu încăperi de locuit, duşurile alimentate
cu apă curentă caldă şi rece, lavabourile şi grupurile sanitare trebuie să fie
convenabil echipate şi instalate, iar încăperile respective, bine aerisite.
14.2. Fiecare lucrător trebuie să aibă la dispoziţie un
spaţiu în care să îşi aşeze îmbrăcămintea.
15. Prim ajutor
Toate navele trebuie să dispună de materiale de prim
ajutor în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale care transpun anexa II a Directivei 92/29/CEE privind
cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru îmbunătăţirea asistenţei
medicale la bordul navelor.
16. Scări şi pasarele de
îmbarcare
Trebuie să existe o scară, o pasarelă de îmbarcare sau
un alt dispozitiv similar care să asigure accesul corespunzător la bord.
17. Zgomot
Trebuie luate toate măsurile tehnice adecvate pentru ca
nivelul sonor de la locurile de muncă şi în încăperile de locuit să fie redus
pe cât posibil, ţinându-se seama de dimensiunea navei.
ANEXA Nr. 2
CERINŢE MINIME
de securitate si sănătate pentru navele de pescuit
existente
Observaţie preliminară
Obligaţiile stabilite în prezenta anexă se aplică în
măsura în care caracteristicile structurale ale navei existente permit, de
fiecare dată când caracteristicile locului de muncă, activitatea,
circumstanţele sau existenţa unui risc la bordul unei nave de pescuit existente
necesită acest lucru.
1. Navigabilitate şi stabilitate
1.1. Nava trebuie menţinută în stare bună de
navigabilitate şi dotată cu echipament care să fie corespunzător destinaţiei şi
utilizării sale.
1.2. Informaţiile privind caracteristicile de
stabilitate a navei, atunci când acestea există, trebuie să fie disponibile la
bord şi accesibile oamenilor/personalului de cart.
1.3. Toate navele trebuie
să-şi păstreze stabilitatea intactă în condiţiile de exploatare prevăzute.
1.4. Comandantul trebuie să ia măsurile necesare
pentru a menţine nava în stare de stabilitate intactă.
1.5. Instrucţiunile referitoare la stabilitatea navei
trebuie să fie respectate cu rigurozitate.
2. Instalaţia mecanică şi
electrică
2.1. Instalaţia electrică trebuie să fie proiectată
şi realizată astfel încât să nu reprezinte un pericol şi să asigure:
a) protecţia echipajului şi a navei împotriva riscurilor electrice;
b) buna funcţionare, fără să se recurgă la o sursă de
energie de avarie, a tuturor echipamentelor necesare pentru a menţine nava în
condiţii normale de exploatare şi de locuire corespunzătoare;
c) funcţionarea, în situaţii de urgenţă, a aparatelor
electrice esenţiale pentru securitate.
2.2. Trebuie prevăzută o sursă de energie electrică de
avarie. Cu excepţia navelor deschise, această sursă trebuie să fie situată în
afara sălii maşinilor şi, în toate cazurile, trebuie să fie realizată astfel
încât să asigure, în caz de incendiu sau de defecţiune a instalaţiei electrice
principale, funcţionarea simultană, pe o perioadă de cel puţin trei ore, a:
a) sistemului de comunicaţii intern, a detectoarelor
de incendiu şi a semnalelor necesare în caz de urgenţă;
b) luminilor de navigaţie şi a iluminatului de avarie;
c) sistemului de radiocomunicaţii;
d) pompei de incendiu de avarie, dacă nava este
echipată cu aceasta.
2.3. Când sursa de energie electrică de avarie este
un acumulator şi când sursa de energie electrică principală este defectă,
acumulatorul trebuie să fie conectat în mod automat la tabloul de distribuţie a
energiei electrice de avarie şi trebuie să asigure alimentarea neîntreruptă
timp de trei ore a sistemelor menţionate la pct. 2.2 lit. a), b) şi c).
2.4. Tabloul principal de distribuţie a
electricităţii şi tabloul de avarie trebuie, în măsura în care este posibil, să
fie instalate astfel încât să nu fie expuse simultan la apă şi la foc.
2.5. Tablourile trebuie prevăzute cu indicaţii clare;
tablourile de siguranţe şi portsiguranţele trebuie controlate periodic pentru a
se asigura că se folosesc siguranţe calibrate corect.
2.6. Compartimentele în care sunt amplasate
acumulatoarele electrice trebuie să fie ventilate corespunzător.
2.7. Instalaţiile electronice de navigaţie trebuie să
fie bine întreţinute şi testate frecvent.
2.8. Toate echipamentele de ridicat trebuie să fie
testate şi verificate periodic.
2.9. Toate piesele echipamentelor de tracţiune, de
ridicat, precum şi alte echipamente de acest tip trebuie menţinute în stare
corespunzătoare de funcţionare.
2.10. Când există la bord instalaţii de răcire şi
sisteme cu aer comprimat, acestea trebuie să fie bine întreţinute şi verificate
periodic.
2.11. Cuptoarele şi aparatele
casnice care utilizează gaze grele trebuie folosite numai în încăperi bine
ventilate, iar acumulările periculoase de gaze trebuie evitate cu grijă.
2.12. Buteliile metalice care conţin gaze inflamabile
şi alte gaze periculoase trebuie să fie marcate clar, precizându-li-se
conţinutul, şi să fie aranjate pe punţi deschise.
2.13. Toate supapele, regulatoarele de presiune şi
conductele care pleacă de la butelii trebuie să fie protejate împotriva
deteriorării.
3. Instalaţie de
radiocomunicaţii
Instalaţia de radiocomunicaţii trebuie să permită în
orice moment stabilirea legăturii cu cel puţin o staţie de pe uscat, ţinându-se
seama de condiţiile normale de propagare a undelor radioelectrice.
4. Căi şi ieşiri de
evacuare
4.1. Pentru a permite evacuarea
de către lucrători a locurilor de muncă şi a încăperilor de locuit rapid şi în
condiţii de securitate maximă, căile şi ieşirile care pot fi utilizate ca
ieşiri şi căi de evacuare trebuie să fie totdeauna degajate şi uşor accesibile
şi să conducă pe cât posibil
direct la puntea deschisă sau cu o zonă de securitate şi, de aici, către
ambarcaţiunile de salvare.
4.2. Numărul, distribuţia şi dimensiunile căilor şi
ieşirilor care pot fi utilizate ca ieşiri şi căi de evacuare trebuie adaptate
la utilizarea, la echipamentul şi la dimensiunile locurilor de muncă şi a
încăperilor de locuit şi la numărul maxim posibil de persoane prezente.
4.3. Ieşirile care pot fi utilizate ca ieşiri şi căi
de evacuare şi care sunt închise trebuie să poată fi uşor şi imediat deschise
de către lucrători sau de către echipele de salvare, în caz de urgenţă.
4.4. Căile şi ieşirile de evacuare trebuie să fie
semnalizate în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 971/2006 privind
cerinţele minime pentru semnalizarea de securitate şi/sau de sănătate la locul
de muncă. Aceste semnalizări trebuie să fie plasate în locuri corespunzătoare
şi să fie durabile.
4.5. Căile, mijloacele de evacuare şi ieşirile de
evacuare care necesită iluminat artificial trebuie să fie prevăzute cu iluminat
de avarie de intensitate suficientă, în cazul unei întreruperi a alimentării cu
energie electrică.
5. Detectarea şi stingerea
incendiilor
5.1. In funcţie de dimensiunile şi de folosirea navei,
de echipamentele existente, de caracteristicile fizice şi chimice ale
substanţelor existente, precum şi de numărul maxim posibil de persoane
prezente, încăperile de locuit, locurile de muncă închise, inclusiv încăperile
de maşini, precum şi cala de peşte, dacă e necesar, trebuie să fie echipate cu
dispozitive corespunzătoare pentru stingerea incendiilor şi, în măsura în care
este nevoie, cu detectoare de incendiu şi cu sisteme de alarmă.
5.2. Materialul de stingere a incendiului trebuie să
se găsească întotdeauna la locul special amenajat pentru aceasta, să fie
menţinut în stare bună şi să poată fi utilizat imediat.
5.3. Lucrătorii trebuie să cunoască bine
amplasamentul echipamentului de stingere a incendiului, funcţionarea şi
utilizarea sa.
5.4. Prezenţa extinctoarelor şi a celorlalte
echipamente portabile de stingere a incendiului trebuie verificată înainte de
plecarea navei.
5.5. Echipamentele manuale de stingere a incendiilor
trebuie să fie uşor accesibile şi uşor de manipulat şi să fie marcate în
conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 971/2006. Aceste marcaje trebuie să
fie durabile şi aplicate în locuri corespunzătoare.
5.6. Sistemele de detectare şi de alarmare a
incendiului trebuie să fie testate periodic şi menţinute în stare bună de
funcţionare.
5.7. Exerciţiile de stingere a incendiilor trebuie să
fie efectuate în mod periodic.
6. Ventilarea locurilor de
muncă închise
6.1. Trebuie luate măsuri pentru ca în locurile de
muncă închise să existe suficient aer proaspăt, în funcţie de metodele de muncă
şi de cerinţele fizice impuse lucrătorilor.
6.2. Dacă se foloseşte o instalaţie de ventilaţie
mecanică, aceasta trebuie să fie păstrată în stare bună.
7. Temperatura în încăperi
7.1. Temperatura în încăperile de lucru trebuie să fie
adecvată organismului uman în timpul lucrului, în funcţie de metodele de lucru
aplicate, de cerinţele fizice impuse lucrătorilor şi de condiţiile meteorologice specifice zonei sau
care pot apărea în regiunea unde operează nava.
7.2. Temperatura în încăperile de locuit, grupuri
sanitare, cantine şi în încăperile de prim ajutor, dacă aceste încăperi există,
trebuie să fie conformă destinaţiei specifice acestor încăperi.
8. Iluminat natural şi
artificial al locurilor de muncă
8.1. In măsura în care este posibil, locurile de muncă
trebuie să dispună de lumină naturală suficientă şi să fie echipate cu
dispozitive care să permită un iluminat artificial corespunzător condiţiilor de
pescuit, fără să pună în pericol securitatea şi sănătatea lucrătorilor, precum
şi navigaţia altor nave.
8.2. Instalaţiile de iluminat ale încăperilor de
lucru, scărilor şi culoarelor trebuie să fie plasate astfel încât tipul de
iluminat prevăzut să nu prezinte risc de accidentare pentru lucrători sau să
împiedice navigaţia navei.
8.3. Locurile de muncă în care lucrătorii sunt expuşi
riscurilor, în caz de întrerupere a alimentării cu energie electrică, trebuie
să fie prevăzute cu un iluminat de siguranţă de intensitate suficientă.
8.4. Luminile de avarie trebuie menţinute în stare
corespunzătoare de funcţionare şi testate periodic.
9. Pardoseli, pereţi
şi tavane
9.1. Locurile accesibile lucrătorilor trebuie să fie
nealunecoase şi antiderapante sau să fie prevăzute cu dispozitive împotriva
căderii şi, în măsura în care este posibil, să fie degajate.
9.2. In măsura în care este posibil, locurile unde
sunt instalate posturi de lucru trebuie să fie suficient izolate din punct de
vedere fonic şi termic, în funcţie de sarcinile şi activitatea fizică a
lucrătorilor.
9.3. Suprafeţele pardoselilor, pereţilor şi tavanelor
din încăperi trebuie să poată fi curăţate şi renovate pentru a se obţine
condiţii de igienă corespunzătoare.
10. Uşi
10.1. Uşile trebuie întotdeauna să poată fi deschise
din interior, fără echipament special. Când locurile de muncă sunt ocupate, uşile trebuie să poată fi
deschise de ambele părţi.
10.2. Uşile, în special uşile culisante, când acestea
sunt necesare, trebuie să funcţioneze în condiţii de siguranţă pentru
lucrători, în special pe timp nefavorabil sau pe furtună pe mare.
11. Căi de circulaţie -
zone de pericol
11.1. Căile de trecere,
tambuchiurile, părţile exterioare ale punţilor şi, în general, toate căile de
circulaţie trebuie să fie prevăzute cu balustrade, saulă „ţin-te bine" şi
atârnător de gruie sau cu alte mijloace care să asigure securitatea
lucrătorilor în timpul activităţilor care se execută la bord.
11.2. Dacă există riscul căderii unui lucrător în
deschiderea punţii sau de pe o punte pe alta, se va asigura o protecţie
adecvată acolo unde este posibil.
11.3. Accesul la instalaţiile de pe punte în vederea
utilizării şi întreţinerii instalaţiilor trebuie să garanteze securitatea
lucrătorilor. Se vor amplasa balustrade sau dispozitive de protecţie similare,
cu o înălţime corespunzătoare, pentru a împiedica căderea.
11.4. Parapeţii şi alte mijloace de protecţie
împotriva căderii peste bord trebuie să fie menţinute în stare bună. In parapeţi trebuie prevăzute saborduri
de furtună sau alte dispozitive similare pentru scurgerea rapidă a apei.
11.5. La navele de pescuit prevăzute cu rampă în pupă,
partea superioară trebuie să aibă o uşă sau un alt mijloc care să oprească
accesul şi care să fie de aceeaşi înălţime cu parapetul sau cu alte mijloace
adiacente pentru a proteja lucrătorii împotriva riscurilor de a cădea în rampă.
Această uşă sau orice alt dispozitiv trebuie să fie uşor de deschis şi de
închis şi nu trebuie deschise decât pentru întinderea şi strângerea plasei.
12. Amenajarea posturilor de lucru
12.1. Zonele de lucru trebuie să fie degajate şi, în
măsura în care este posibil, ferite de apele mării şi să ofere o protecţie
adecvată împotriva căderii lucrătorilor pe vas sau peste bord. Zonele de
prelucrare a peştelui trebuie să fie suficient de spaţioase atât ca înălţime,
cât şi ca suprafaţă.
12.2. Când controlul motoarelor este efectuat din compartimentul motoarelor, acesta trebuie făcut dintr-o zonă
separată, izolată fonic şi termic de acest compartiment şi accesibilă fără a-l
traversa. Puntea de comandă este considerată ca o încăpere care satisface
exigenţele prevăzute la primul paragraf.
12.3. Comenzile
echipamentelor de tracţiune trebuie instalate într-o zonă suficient de mare
pentru a permite operatorilor să lucreze comod. In plus, echipamentele de
tracţiune trebuie prevăzute cu dispozitive de securitate pentru cazuri de
urgenţă, inclusiv dispozitive de oprire de urgenţă.
12.4. Operatorul comenzilor echipamentelor de
tracţiune trebuie să aibă în câmpul vizual atât echipamentele, cât şi oamenii
la lucru. Când echipamentele de tracţiune sunt comandate de la pasarelă,
operatorul trebuie să aibă, de asemenea, o vedere clară a oamenilor la lucru
fie direct, fie prin intermediul unor mijloace corespunzătoare.
12.5. Intre puntea de comandă şi puntea de lucru
trebuie utilizat un sistem de comunicaţii fiabil.
12.6. Trebuie păstrat un grad ridicat de vigilenţă,
iar echipajul trebuie avertizat de pericolul iminent al mării agitate în timpul
pescuitului sau al altor lucrări efectuate pe punte.
12.7. Contactul cu frânghiile, odgoanele şi piesele
mobile ale echipamentelor trebuie să fie redus la minimum prin prevederea unor
dispozitive de protecţie.
12.8. Trebuie să fie instalate sisteme de control al
maselor în deplasare, în special pe vasele de pescuit:
a) dispozitive de blocaj al panourilor divergente;
b) dispozitive de control al balansului fundului plasei
de pescuit.
13. Incăperi de locuit
13.1. In încăperile de locuit ale lucrătorilor, dacă
acestea există, trebuie minimizate zgomotul, vibraţiile, efectele mişcărilor şi
ale acceleraţiilor, precum şi mirosurile neplăcute care emană din alte
încăperi. In încăperile de locuit trebuie să fie instalat un iluminat corespunzător.
13.2. Bucătăria şi sala de mese, dacă există, trebuie
să aibă dimensiuni corespunzătoare, să fie bine iluminate şi ventilate şi uşor
de curăţat. Trebuie să fie prevăzute frigidere şi alte mijloace de conservare a
alimentelor la temperatură scăzută.
14. Echipamente sanitare
Pe navele care au încăperi de locuit trebuie să fie
instalate toalete, chiuvete şi, dacă este posibil, un duş, iar încăperile
respective trebuie să fie ventilate.
15. Prim ajutor
Toate navele trebuie să dispună de materiale de prim
ajutor, în conformitate cu prevederile anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
1.007/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate referitoare la
asistenţa medicală la bordul navelor.
16. Scări şi pasarele de
îmbarcare
Trebuie să existe o scară, o pasarelă de îmbarcare sau
un alt dispozitiv similar care să asigure accesul corespunzător la bord.
ANEXA Nr. 3
CERINŢE MINIME
de securitate si sănătate privind echipamentul de
salvare si supravieţuire
Observaţie preliminară
Obligaţiile stabilite în prezenta anexă se aplică de
fiecare dată când caracteristicile locului de muncă, activitatea,
circumstanţele sau un risc la bordul unei nave necesită/impun acest lucru.
1. Navele trebuie să dispună
de echipament adecvat de salvare şi supravieţuire şi de echipament adecvat care
să permită scoaterea lucrătorilor din apă, precum şi de echipament radio, în
special o radiobaliză de localizare a catastrofelor, echipată cu un dispozitiv
de declanşare hidrostatică, în funcţie de numărul de persoane îmbarcate şi de
zona în care operează nava.
2. Tot echipamentul de salvare şi supravieţuire
trebuie păstrat la locul indicat pentru acesta, în bună stare de funcţionare şi
pregătit pentru utilizare imediată. Acest echipament trebuie controlat de către
lucrători înainte de plecarea navei şi în timpul navigaţiei.
3. Echipamentul de salvare şi supravieţuire trebuie
verificat la intervale regulate.
4. Toţi lucrătorii trebuie să fie instruiţi
corespunzător, anticipându-se toate situaţiile de urgenţă.
5. Dacă lungimea navei este mai mare de 45 m ori dacă
echipajul este format din 5 sau mai mulţi lucrători, trebuie să existe o listă
cu instrucţiuni de supravieţuire care să precizeze rolul fiecărui lucrător în
caz de urgenţă.
6. In fiecare lună trebuie să aibă loc o adunare a
lucrătorilor în vederea efectuării unui exerciţiu de salvare în port şi/sau pe
mare. Aceste exerciţii trebuie să asigure lucrătorilor o stăpânire perfectă a
operaţiunilor pe care le au de efectuat şi pe care le-au exersat în vederea
manevrării şi funcţionării echipamentului de salvare şi supravieţuire.
7. Lucrătorii trebuie să fie instruiţi cu privire la
instalarea şi funcţionarea echipamentului radio portabil, dacă acesta există.
ANEXA Nr. 4
CERINŢE MINIME
de securitate şi sănătate privind echipamentele
individuale de protecţie
Observaţie preliminară
Obligaţiile stabilite în prezenta anexă se aplică de
fiecare dată când caracteristicile locului de muncă, activitatea,
circumstanţele sau un risc la bordul navei necesită acest lucru.
1. In cazul în care nu este posibil să se excludă sau
să se limiteze suficient riscurile pentru securitatea sau
sănătatea lucrătorilor prin mijloace colective sau
tehnice de protecţie, trebuie prevăzut un echipament individual de protecţie.
2. Echipamentul individual de protecţie purtat ca
îmbrăcăminte sau peste aceasta trebuie să fie viu colorat, în contrast puternic
cu mediul marin, şi să fie vizibil.