DECRET
Nr. 40 din 11 februarie 1988
privind ratificarea Conventiei dintre Guvernul Republicii Socialiste Romania si
Guvernul Republicii Arabe Siriene pentru evitarea dublei impuneri in materie de
impozite pe venit si pe avere, semnata la Bucuresti la 1 decembrie 1987
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 9 din 12 februarie 1988
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia dintre Guvernul Republicii Socialiste Romania si
Guvernul Republicii Arabe Siriene pentru evitarea dublei impuneri in materie de
impozite pe venit si pe avere, semnata la Bucuresti la 1 decembrie 1987.
NICOLAE CEAUSESCU
Presedintele Republicii Socialiste Romania
CONVENTIE
intre Guvernul Republicii Socialiste Romania si Guvernul Republicii Arabe
Siriene pentru evitarea dublei impuneri in materie de impozite pe venit si pe
avere
Guvernul Republicii Socialiste Romania si Guvernul Republicii Arabe
Siriene,
in dorinta de a promova si intari relatiile economice intre cele doua tari
pe baza egalitatii in drepturi, respectarii principiilor suveranitatii si
independentei nationale, neamestecului in treburile interne si
avantajului reciproc,
au convenit asupra urmatoarelor dispozitii privind evitarea dublei impuneri
in materie de impozite pe venit si pe avere:
Art. 1
Definitii generale
1. In sensul prezentei conventii, in masura in care contextul nu cere o
interpretare diferita:
a) expresiile un stat contractant si celalalt stat contractant indica, dupa
caz, Republica Socialista Romania sau Republica Araba Siriana;
b) termenul Romania inseamna Republica Socialista Romania si, folosit in
sens geografic, desemneaza teritoriul Republicii Socialiste Romania, inclusiv
marea sa teritoriala, precum si zona economica exclusiva si platoul continental
asupra carora Romania exercita drepturi suverane, in conformitate cu dreptul
international si propria sa legislatie, privind explorarea si exploatarea
resurselor naturale, biologice si minerale existente in apele, in solul si
subsolul marii;
c) termenul Siria, folosit in sens geografic, desemneaza teritoriul
Republicii Arabe Siriene, inclusiv marea teritoriala, platoul continental si
orice alte regia situate in afara marii teritoriale a Siriei, asupra carora
Siria isi exercita drepturile suverane, in conformitate cu dreptul
international si cu propria sa legislatie nationala, in scopul explorarii si
exploatarii resurselor lor naturale, biologice si minerale care se gasesc in
apele, in solul si subsolul marii;
d) termenul persoana cuprinde persoanele fizice si persoanele juridice si
orice alte grupari de persoane;
e) expresiile intreprindere a unui stat contractant si intreprindere a
celuilalt stat contractant inseamna o intreprindere exploatata de un rezident
al unui stat contractant si respectiv o intreprindere exploatata de un rezident
al celuilalt stat contractant;
f) termenul societate inseamna orice persoana juridica, inclusiv o
societate mixta constituita in conformitate cu legislatia celor doua state
contractante sau orice entitate care este considerata ca o persoana juridica in
vederea impozitarii;
g) expresia autoritate competenta inseamna:
1) in Romania, ministrul finantelor sau reprezentantul sau legal autorizat;
2) in Siria, ministrul finantelor sau reprezentantul sau legal autorizat;
h) prin trafic international se intelege orice transport efectuat de catre
o nava, o aeronava, un vehicul rutier sau feroviar exploatat de catre o
intreprindere care are sediul conducerii efective (principale) situat
intr-unul dintre statele contractante, cu exceptia cazului cind nava, aeronava
sau vehiculul rutier ori feroviar sint exploatate intre puncte situate in
celalalt stat contractant;
i) termenul nationali inseamna:
1) orice persoana fizica care poseda cetatenia unuia dintre statele
contractante;
2) orice persoana juridica, societatile de persoane sau asociatiile
constituite in conformitate cu legislatia in vigoare intr-unul din statele
contractante;
j) expresia sediu permanent indica un loc fix de afaceri in care
intreprinderea isi exercita, in totalitate sau in parte, activitatea sa.
2. In ce priveste aplicarea conventiei de catre fiecare dintre statele
contractante, orice termen care nu este astfel definit va avea, daca contextul
nu cere o interpretare diferita, intelesul pe care il are in cadrul legislatiei
acelui stat cu privire la impozitele la care prezenta conventie se aplica.
Art. 2
Persoane vizate
Prezenta conventie se aplica persoanelor care sint rezidente ale unui stat
contractant sau ale ambelor state contractante.
Art. 3
Impozite vizate
1. Prezenta conventie se aplica impozitelor pe venit si pe avere percepute
in contul fiecaruia dintre statele contractante, al unitatilor lor
administrativ-teritoriale si al autoritatilor lor locale, indiferent de
sistemul de percepere.
2. Sint considerate impozite pe venit si pe avere impozitele percepute pe
venit, pe averea totala sau pe elementele de venit ori de avere, inclusiv
impozitele pe cistigurile provenind din instrainarea bunurilor mobile sau
imobile, precum si impozitele asupra cresterii valorii, in cazul in care aceste
ultime impozite exista intr-unul din cele doua state contractante.
3. Impozitele actuale care cad sub incidenta prezentei conventii sint:
a) In ce priveste Romania:
- impozitul pe veniturile persoanelor fizice si juridice;
- impozitul pe veniturile societatilor mixte constituite cu participarea
organizatiilor economice romane si a partenerilor straini;
- impozitul pe veniturile din activitati agricole (denumite in continuare
impozit roman).
b) In ce priveste Siria:
- impozitul pe veniturile persoanelor fizice, juridice si pe autoturisme;
- impozitul pe veniturile societatilor mixte constituite ca sedii sau
societati siriene ale asociatiilor sau societatilor straine;
- impozitul pe veniturile realizate din activitati agricole (denumite in
continuare impozit sirian).
4. Avind in vedere paragraful 5 al art. 28, conventia se va aplica, de
asemenea, impozitelor viitoare identice sau similare care se vor adauga
impozitelor existente sau care le vor inlocui. Autoritatile competente
ale statelor contractante isi vor comunica reciproc modificarile importante
aduse legislatiilor fiscale respective.
Art. 4
Domiciliu fiscal
1. In sensul prezentei conventii, expresia rezident al unui stat
contractant inseamna orice persoana care, in virtutea legislatiei acelui stat,
este subiect de impunere in acel stat datorita domiciliului sau, rezidentei
sale, sediului conducerii sau oricarui alt criteriu de natura similara.
2. Cind, conform prevederilor paragrafului 1, o persoana fizica este
rezidenta a fiecarui stat contractant, atunci acest caz se rezolva dupa
urmatoarele reguli:
a) persoana va fi considerata rezidenta a statului in care dispune de o
locuinta permanenta. Daca dispune de o locuinta permanenta in fiecare dintre
statele contractante, ea va fi considerata rezidenta a statului contractant cu
care legaturile sale personale si economice sint cele mai strinse (centrul
intereselor vitale);
b) daca statul contractant in care aceasta persoana are centrul intereselor
sale vitale nu poate fi determinat sau daca nu dispune de o locuinta permanenta
in nici unul din statele contractante, atunci va fi considerata rezidenta a
statului in care locuieste in mod obisnuit;
c) daca aceasta persoana locuieste in mod obisnuit in fiecare din statele
contractante sau daca nu locuieste in mod obisnuit in nici unul din ele, va fi
considerata rezidenta a statului contractant a carui nationalitate o are;
d) daca aceasta persoana are nationalitatea fiecaruia din statele
contractante sau daca nu are nationalitatea nici unuia dintre ele, autoritatile
competente ale statelor contractante rezolva problema de comun acord.
3. Cind, potrivit prevederilor paragrafului 1, o persoana, alta decit o
persoana fizica, este rezidenta a fiecaruia din statele contractante, se
considera rezidenta a statului contractant unde este situat sediul conducerii
sale efective (principale).
Art. 5
Sediu permanent
1. Expresia sediu permanent cuprinde indeosebi:
a) un sediu de conducere;
b) o sucursala;
e) un birou;
f) o uzina;
e) un atelier;
f) o mina, o cariera sau orice alt loc de extractie a resurselor naturale;
g) un santier de constructii sau de montaj, daca durata sederii depaseste
180 de zile din momentul inceperii activitatii efective a lucrarilor prevazute
in contract.
2. Nu se considera sediu permanent:
a) folosirea de instalatii in scopul exclusiv al depozitarii, expunerii sau
livrarii de marfuri apartinind intreprinderii;
b) pastrarea marfurilor apartinind intreprinderii in scopul exclusiv al
depozitarii, expunerii sau livrarii;
c) pastrarea marfurilor apartinind intreprinderii numai in scopul de a fi
prelucrate de o alta intreprindere;
d) vinzarea marfurilor apartinind unei intreprinderi, care au fost expuse
la un tirg comercial sau la o expozitie, la inchiderea tirgului sau expozitiei;
e) mentinerea unui loc fix de afaceri in scopul exclusiv de a cumpara
marfuri ori de a stringe informatii pentru intreprindere;
f) mentinerea, pentru intreprindere, a unui loc fix de afaceri in scopul
exclusiv de reclama, de a furniza informatii, pentru cercetari stiintifice sau
activitati analoage care au un caracter preparator sau auxiliar.
3. O persoana - alta decit un agent cu statut independent in sensul
paragrafului 4 - care activeaza intr-unul din statele contractante in contul
unei intreprinderi din celalalt stat contractant se considera ca are un sediu
permanent in primul stat contractant daca dispune in acest prim stat de puteri
pe care le exercita in mod obisnuit, care ii permit sa incheie contracte in
numele intreprinderii, cu exceptia cazului cind activitatea acestei persoane se
limiteaza la cumpararea de marfuri pentru intreprindere.
4. Nu se considera ca o intreprindere a unui stat contractant are un sediu
permanent in celalalt stat contractant numai pentru faptul ca aceasta isi
exercita activitatea prin intermediul unui curtier, al unui comisionar general
sau al oricarui alt intermediar cu statut independent, cu conditia ca aceste
persoane sa actioneze in cadrul obisnuit al activitatii mai sus aratate.
Art. 6
Venituri imobiliare
1. Veniturile provenind din bunurile imobile, inclusiv veniturile din
exploatari agricole sau forestiere, sint impozabile in conformitate cu
legislatia fiscala a statului contractant in care aceste bunuri sint situate.
2. Expresia bunuri imobile este definita in conformitate cu legislatia
statului contractant in care sint situate bunurile in discutie. Expresia
cuprinde, in orice caz, drepturile asupra carora se aplica dispozitiile
dreptului comun privind proprietatea funciara, uzufructul bunurilor imobile si
drepturile la rente variabile sau fixe pentru exploatarea sau concesionarea
exploatarii zacamintelor minerale, izvoarelor si a altor bogatii ale solului.
Navele si aeronavele nu sint considerate bunuri imobile in sensul prezentei
conventii.
3. Dispozitiile paragrafului 1 se aplica veniturilor obtinute din
exploatarea directa, din inchirieri ca si din orice alta forma de folosire a
proprietatii imobiliare.
4. Prevederile paragrafelor 1 si 3 se aplica, de asemenea, veniturilor
provenind din bunuri imobile ale unei intreprinderi, precum si veniturilor din
bunuri imobile folosite la exercitarea unei profesii independente si altele.
Art. 7
Beneficiile intreprinderilor
1. Beneficiile unei intreprinderi care se afla intr-un stat contractant
sint impozabile numai in acest stat contractant, in afara de cazul in care
intreprinderea exercita activitatea sa in celalalt stat contractant printr-un
sediu permanent situat in acel celalalt stat. Daca intreprinderea exercita
activitatea sa in acest mod, beneficiile intreprinderii sint impozabile in
celalalt stat, dar numai in masura in care acestea sint de atribuit acelui
sediu permanent.
2. Cind o intreprindere a unui stat contractant exercita activitatea sa in
celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo, se atribuie,
in fiecare stat contractant, acelui sediu permanent situat in acel celalalt
stat beneficiile pe care le-ar fi putut realiza daca ar fi constituit o
intreprindere distincta si separata, exercitind activitati identice sau
analoage, in conditii identice sau analoage si tratind cu toata independenta cu
intreprinderea al carei sediu permanent este.
3. La determinarea beneficiilor unui sediu permanent sint admise la scadere
cheltuielile efectuate pentru scopurile urmarite de acest sediu permanent,
inclusiv cheltuielile de conducere si cheltuielile generale de administrare,
fie in statul contractant in care se afla acest sediu permanent, fie in alta
parte, in masura in care acestea sint atribuite in mod rezonabil sediului
permanent.
4. In masura in care intr-un stat contractant se obisnuieste ca beneficiile
de atribuit unui sediu permanent sa fie determinate prin repartizarea
beneficiilor totale ale intreprinderii intre diversele ei parti componente,
nici o dispozitie a paragrafului 2 nu impiedica acest stat contractant sa
determine beneficiile impozabile in conformitate cu repartitia uzuala; totusi,
metoda de repartizare adoptata trebuie sa fie, ca rezultat, in concordanta cu
principiile enuntate in prezentul articol.
5. Nici un beneficiu nu se va atribui unui sediu permanent numai pentru
faptul ca acest sediu permanent a cumparat marfuri pentru intreprindere.
6. In vederea aplicarii paragrafelor precedente, beneficiile de atribuit
unui sediu permanent se determina in fiecare an prin aceeasi metoda, in afara
de cazul cind exista motive valabile si suficiente de a proceda altfel.
7. Cind beneficiile cuprind elemente de venit tratate separat in alte
articole ale prezentei conventii, dispozitiile acestor articole nu sint
afectate de dispozitiile prezentului articol.
Art. 8
Intreprinderi de transport
1. Beneficiile provenind din exploatarea in trafic international a navelor,
a aeronavelor sau a vehiculelor rutiere sau feroviare sint impozabile numai in
statul contractant in care se afla locul conducerii efective (principale) a
intreprinderii.
2. Daca locul conducerii efective (principale) a unei intreprinderi de
transporturi navale se afla la bordul unei nave, acest loc se considera situat
in statul contractant in care este situat portul de inregistrare a navei.
Art. 9
Intreprinderi asociate
Atunci cind:
a) o intreprindere a unui stat contractant participa direct sau indirect la
conducerea, la controlul sau la capitalul unei intreprinderi a celuilalt stat
contractant, sau cind
b) aceleasi persoane participa direct sau indirect la conducerea, la
controlul sau la capitalul unei intreprinderi a unui stat contractant si al
unei intreprinderi a celuilalt stat contractant;
si cind, si in unul si in celalalt caz, cele doua intreprinderi sint legate
in relatiile lor comerciale sau financiare prin conditii acceptate sau impuse
care difera de acelea care ar fi fost stabilite intre intreprinderi
independente, beneficiile care, fara aceste conditii, ar fi fost obtinute de
catre una din intreprinderi, dar nu au putut fi obtinute in fapt datorita
acestor conditii, pot fi incluse in beneficiile acestei intreprinderi si impuse
in consecinta.
Art. 10
Dividende
1. Termenul dividende folosit in prezentul articol indica veniturile
provenind din actiuni, din actiuni sau din drepturi de folosinta, din parti
miniere, din parti de fondator, ca si veniturile din alte parti sociale
asimilate veniturilor din actiuni de catre legislatia fiscala a statului in
care este rezidenta societatea distribuitoare. Acest termen desemneaza, de
asemenea, veniturile distribuite asociatiilor lor de catre societatile mixte
constituite in conformitate cu legislatia romana sau legislatia siriana.
2. Tinind seama de dispozitiile art. 7, dividendele (cotele-parti) platite
de o societate rezidenta a unui stat contractant unui rezident al celuilalt
stat contractant sint impozabile in acest celalalt stat contractant in
conformitate cu propria sa legislatie fiscala.
3. Aceste dividende nu pot fi supuse, in statul contractant in care este
rezidenta societatea care plateste beneficiile, altor impozite decit cele
platite in conformitate cu art. 7 al acestei conventii. Dispozitiile acestui
paragraf nu se refera la impozitarea societatii pentru beneficiile din care se
platesc dividendele.
4. Dispozitiile paragrafelor 2 si 3 nu se aplica cind beneficiarul
dividendelor, rezident al unui stat contractant, are in celalalt stat
contractant in care este rezidenta societatea platitoare de dividende un sediu
permanent de care este legata efectiv participarea generatoare de dividende. In
acest caz se aplica prevederile art. 7.
5. Daca o societate rezidenta a unui stat contractant realizeaza beneficii
sau venituri din celalalt stat contractant, acest celalalt stat contractant nu
poate percepe nici un impozit asupra dividendelor platite de societate
persoanelor care nu sint rezidente ale acelui celalalt stat, nici sa preleve
vreun impozit cu titlu de impunere asupra beneficiilor nedistribuite ale
societatii, chiar daca dividendele platite sau beneficiile nedistribuite
reprezinta, in total sau in parte, beneficii sau venituri provenind din acest
celalalt stat.
Art. 11
Dobinzi
1. Termenul dobinzi inseamna veniturile provenind din efecte si din
scrisori de creante guvernamentale de orice fel, fie ca sint sau nu insotite de
garantii ipotecare reale, fie ca inglobeaza un drept de participare la
beneficii sau alte creante, ca si orice alte venituri provenind dintr-o suma
imprumutata, in conformitate cu legislatia fiscala a statului contractant din
care provin veniturile. Penalizarile pentru neplata in termen nu sint
considerate dobinzi in sensul prezentului articol.
2. Dobinzile provenind dintr-un stat contractant si platile unui rezident
al celuilalt stat contractant sint impozabile in acest celalalt stat.
3. Totusi, aceste dobinzi sint impozabile in statul contractant din care
provin, potrivit legislatiei acestui stat, insa impozitul astfel stabilit nu
poate depasi 7,5 la suta din suma bruta a dobinzilor.
4. Dobinzile platite in baza imprumuturilor sau creditelor acordate sau
garantate de unul din statele contractante sau de un organism public al acestui
stat nu sint impozabile in nici unul din cele doua state contractante.
5. Dispozitiile paragrafelor 2 si 3 nu se aplica cind beneficiarul efectiv
al dobinzilor, rezident al unui stat contractant, are in celalalt stat
contractant din care provin aceste venituri un sediu permanent de care se leaga
efectiv dobinzile. In acest caz se aplica dispozitiile art. 7.
6. Dobinzile sint considerate ca provenind dintr-un stat contractant cind
debitorul lor este acest stat, o unitate administrativ-teritoriala, o
autoritate locala sau un rezident al acestui stat. Totusi, cind debitorul
dobinzilor, fie
ca este sau nu rezident al unui stat contractant, are in celalalt stat
contractant un sediu permanent pentru care a fost contractata creanta
generatoare de dobinzi si care suporta sarcina acestor dobinzi, atunci aceste
venituri sint considerate ca provenind din statul contractant in care este
situat sediul permanent.
7. Daca, urmare a relatiilor speciale existente intre debitor si creditor
sau pe care si unul si celalalt le intretin cu terte persoane, suma dobinzilor
achitate tinind seama de creanta pentru care acestea sint platite depaseste pe
cea asupra careia ar fi convenit debitorul si creditorul in lipsa unor astfel
de relatii, dispozitiile prezentului articol se aplica numai la aceasta ultima
suma. In acest caz, partea excedentara a platilor ramine impozabila conform
legislatiei fiecarui stat contractant si tinindu-se seama de celelalte
dispozitii ale prezentei conventii.
Art. 12
Comisioane
1. Termenul comisioane folosit in prezentul articol indica remuneratiile
platite oricarei persoane pentru serviciile prestate in calitate de intermediar;
acest termen nu cuprinde remuneratiile platite cu titlu de venituri din
profesii libere prevazute la art. 15 sau de venituri din profesii dependente
prevazute la art. 16.
2. Comisioanele provenind dintr-un stat contractant si platite unui
rezident al celuilalt stat contractant sint impozabile in acest celalalt stat.
3. Totusi, aceste comisioane sint impozabile in statul contractant din care
provin si potrivit legislatiei acelui stat; daca persoana care primeste
comisioanele este beneficiara efectiva a acestora, impozitul astfel stabilit nu
poate depasi 15 la suta din suma lor bruta.
4. Dispozitiile paragrafelor 2 si 3 nu se aplica in cazul cind beneficiarul
efectiv al comisioanelor, rezident al unui stat contractant, exercita in
celalalt stat contractant din care provin comisioanele fie o activitate
industriala sau comerciala prin intermediul unui sediu permanent care este
situat acolo, fie o profesie libera prin intermediul unei baze fixe care este
situata acolo, de care se leaga efectiv plata comisioanelor. In aceasta
situatie sint aplicabile dispozitiile art. 7 sau 15, dupa caz.
5. Comisioanele sint considerate ca provenind dintr-un stat contractant
cind platitorul lor este acest stat, o unitate administrativ-teritoriala, o
autoritate locala sau un rezident al acelui stat. Totusi, cind platitorul
comisioanelor, fie ca este sau nu rezident in celalalt stat contractant, are
intr-unul din statele contractante un sediu permanent pentru care a fost
contractata obligatia de a plati comisioane si care suporta plata acestora,
atunci aceste comisioane sint considerate ca provenind din statul contractant
in care este situat sediul permanent.
6. Daca, urmare a relatiilor speciale existente intre debitor si creditor
sau a relatiilor pe care si unul si celalalt le intretin cu terte persoane,
suma comisioanelor, tinind seama de serviciile pentru care sint datorate,
depaseste pe cea asupra careia ar fi convenit debitorul si creditorul in lipsa
unor astfel de relatii, dispozitiile prezentului articol se aplica numai la
aceasta ultima suma. In acest caz, partea excedentara a comisioanelor ramine
impozabila conform legislatiei fiecarui stat contractant si tinind seama de
celelalte dispozitii ale prezentei conventii.
Art. 13
Redevente
1. Termenul redevente folosit in prezentul articol indica remuneratiile si
sumele de orice fel platite pentru folosirea sau concesionarea folosirii unui
drept de autor asupra unei opere literare, artistice sau stiintifice, inclusiv
filmele de cinematograf si filmele si benzile magnetice de televiziune sau de
radiodifuziune, a unui brevet de inventie, a unei marci de fabrica sau de
comert, a unui desen sau a unui model, a unui plan, a unei formule sau a unui
procedeu secret, ca si pentru folosirea sau concesionarea folosirii unui
echipament industrial, comercial sau stiintific si pentru informatiile relative
la experienta cistigata in domeniul industrial, comercial sau stiintific.
2. Redeventele provenind dintr-un stat contractant si platite unui rezident
al celuilalt stat contractant sint impozabile numai in acest celalalt stat.
3. Totusi, aceste redevente sint impozabile in statul contractant din care
provin, potrivit legislatiei acelui stat contractant, dar impozitul astfel
stabilit nu poate depasi 10 la suta din remuneratiile filmelor cinematografice,
filmelor si benzilor magnetice de televiziune, radio si 15 la suta din suma
platita pentru celelalte drepturi mentionate la paragraful 1 al acestui
articol.
4. Dispozitiile paragrafelor 2 si 3 nu se aplica in cazul cind beneficiarul
efectiv al redeventelor, rezident al unui stat contractant, are in celalalt
stat contractant din care provin redeventele un sediu permanent, de care este
legat efectiv dreptul sau bunul generator de redevente. In aceasta situatie se
aplica prevederile art. 7 sau 15, dupa caz.
5. Redeventele sint considerate ca provenind dintr-un stat contractant cind
debitorul lor este acest stat, o unitate administrativ-teritoriala, o
autoritate locala sau un rezident al acestui stat. Totusi, cind platitorul
redeventelor, fie ca este sau nu rezident in celalalt stat contractant, are
intr-un stat contractant un sediu permanent de care se leaga efectiv dreptul
sau bunul generator de redevente si care suporta sarcina redeventelor, atunci
aceste redevente sint considerate ca provenind din statul contractant in care
este situat sediul permanent.
6. Daca, urmare a relatiilor speciale existente intre debitor si creditor
sau pe care si unul si celalalt le intretin cu terte persoane, suma
redeventelor platite, tinind seama de serviciul pentru care sint datorate,
depaseste pe cea asupra careia ar fi convenit debitorul si creditorul in lipsa
unor astfel de relatii, dispozitiile prezentului articol se aplica numai la
aceasta ultima suma. In acest caz, partea excedentara a platilor ramine
impozabila conform legislatiei fiecarui stat contractant si tinindu-se seama de
celelalte dispozitii ale prezentei conventii.
Art. 14
Cistiguri din instrainari de bunuri
1. Cistigurile provenind din instrainarea bunurilor imobile, astfel cum
sint definite la paragraful 2 al art. 6, sint impozabile in statul contractant
in care aceste bunuri sint situate.
2. Cistigurile provenind din instrainarea bunurilor mobile facind parte din
activul unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat contractant il
are in celalalt stat contractant sau a bunurilor mobile apartinind unei baze
fixe de care dispune un rezident al unui stat contractant in celalalt stat
contractant pentru exercitarea unei profesii libere, inclusiv asemenea
cistiguri provenind din instrainarea acestui sediu permanent (singur sau cu
intreaga intreprindere) sau a acestei baze fixe, sint impozabile in acest
celalalt stat.
Cu toate acestea, cistigurile provenind din instrainarea navelor, aeronavelor
sau a vehiculelor rutiere sau feroviare exploatate in trafic international,
precum si a bunurilor mobile necesare exploatarii lor, sint impozabile potrivit
art. 8 din aceasta conventie.
3. Cistigurile provenind din instrainarea oricaror bunuri, altele decit
cele mentionate la paragrafele 1 si 2, sint impozabile numai in statul
contractant al carui rezident este cedentul.
Art. 15
Profesii libere
1. Expresia profesii libere cuprinde, in special, activitati independente
de ordin stiintific, administrativ, literar, artistic, educativ sau pedagogic,
precum si exercitarea independenta a profesiei de medic, avocat, inginer,
arhitect, dentist si contabil.
2. Veniturile realizate de un rezident al unui stat contractant din
exercitarea unei profesii libere sau a altor activitati similare cu caracter
analog sint impozabile numai in statul in care este exercitata activitatea, in
conformitate cu legislatia in vigoare in acel stat.
Art. 16
Profesii dependente
1. Sub rezerva dispozitiilor art. 17, 19 si 20, retributiile si alte
remuneratii similare pe care un rezident al unui stat contractant le primeste
pentru o activitate retribuita sint impozabile numai in acest stat, cu conditia
ca activitatea sa nu fie exercitata in celalalt stat contractant. Daca
activitatea este desfasurata in celalalt stat contractant, remuneratiile
primite cu acest titlu sint impozabile in acel celalalt stat.
2. Independent de dispozitiile paragrafului 1, remuneratiile pe care un
rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate retribuita
exercitata in celalalt stat contractant sint impozabile numai in primul stat
contractant, daca toate conditiile urmatoare sint indeplinite:
a) beneficiarul ramine in celalalt stat o perioada sau perioade care nu
depasesc in total 183 de zile in cursul anului fiscal vizat; si
b) remuneratiile sint platite de o persoana sau in numele unei persoane
care angajeaza, care nu este rezidenta a celuilalt stat; si
c) sarcina remuneratiilor nu este suportata de catre un sediu permanent sau
de o baza fixa pe care cel care angajeaza o are in celalalt stat.
3. Independent de dispozitiile prezentului articol, remuneratiile pe care
un rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate retribuita
exercitata la bordul unei nave, aeronave sau vehicul rutier sau feroviar
exploatate in trafic international sint impozabile in statul contractant in
care se afla sediul conducerii efective (principale).
Art. 17
Remuneratiile membrilor consiliului de administratie sau de conducere
Tantiemele, jetoanele de prezenta si alte remuneratii similare primite de
un rezident al unui stat contractant in calitatea sa de membru al consiliului
de administratie sau de conducere al unei societati rezidente a celuilalt stat
contractant sint impozabile in acest celalalt stat contractant.
Art. 18
Artisti si sportivi
1. Independent de prevederile art. 15 si 16, veniturile pe care artistii de
spectacole, cum sint artistii de teatru, de cinema, de radiodifuziune sau de
televiziune si interpretii muzicali, precum si sportivii, le obtin in aceasta
calitate din activitatile lor personale sint impozabile in statul contractant
in care aceste activitati sint exercitate.
2. Cind venitul provenind din activitatile personale in aceasta calitate
ale artistului de spectacole sau sportivului nu revin artistului sau
sportivului, ci altei persoane, acest venit poate, independent de dispozitiile
art. 7, 15 si 16, sa fie impus in statul contractant in care se desfasoara
activitatea artistului sau sportivului.
3. Independent de prevederile paragrafului 1, veniturile obtinute din
activitati exercitate de artistii de spectacole sau de sportivii care sint
rezidenti ai unuia din statele contractante sint impozabile numai in acest
stat, daca activitatile sint exercitate in celalalt stat contractant in cadrul
unui program de schimburi culturale sau sportive aprobate de statele
contractante.
Art. 19
Pensii
1. Sub rezerva dispozitiilor paragrafului 2 al art. 20, pensiile si alte
remuneratii similare platite unui rezident al unui stat contractant pentru o
munca desfasurata anterior sint impozabile numai in acest stat.
2. Independent de prevederile paragrafului 1 al acestui articol, daca un
rezident dintr-un stat contractant primeste plati cu titlu de pensie de
intretinere pentru copil de la un rezident al celuilalt stat contractant,
asemenea plati sint scutite de impozit in ambele state contractante.
Expresia pensie de intretinere, astfel cum este folosita in acest articol,
inseamna plati periodice pentru intretinerea unui minor pe baza unei hotariri
de divort sau pe baza unui acord de intretinere separator sau baza unui acord
mutual de intretinere sau de separare.
3. Rentele viagere sau de alta natura primite de un rezident al unui stat
contractant sint impozabile numai in acel stat contractant.
Art. 20
Functii publice
a) Remuneratiile, altele decit pensiile, platite de stat contractant, de o
unitate administrativ-teritoriala sau de o autoritate locala unei persoane
fizice pentru serviciile prestate acelui stat, acelei unitati sau acelei
autoritati locale din acest stat sint impozabile numai in acest stat si cuprind
remuneratiile platite celor care lucreaza in domeniul transportului international,
terestru, maritim si aerian.
b) Totusi, aceste remuneratii sint impozabile numai in celalalt stat
contractant, daca serviciile sint prestate in acest stat si daca beneficiarul
remuneratiei este rezident al acestui stat care:
i) poseda nationalitatea acestui stat, sau
ii) nu a devenit rezident al acelui stat numai in scopul prestarii
serviciilor.
2. a) Pensiile platite de un stat contractant, o unitate
administrativ-teritoriala sau o autoritate locala, fie direct fie prin
prelevarea din fondurile pe care le-a constituit, unei persoane fizice, pentru
serviciile prestate acestui stat sau acelor unitati sau autoritati, sint
impozabile numai in acest stat.
b) Totusi, aceste pensii sint impozabile numai in celalalt stat
contractant, daca beneficiarul este rezident al acestui stat si daca poseda
nationalitatea acestuia.
c) Prevederile art. 16, 17 si 19 se aplica remuneratiilor platite pentru
serviciile prestate in cadrul activitatii comerciale sau industriale exercitate
de un stat contractant, o unitate administrativ-teritoriala sau o autoritate
locala.
Art. 21
Profesori
1. Remuneratiile primite de profesori si alti membri ai personalului
didactic, rezidenti ai unui stat contractant, care predau intr-o universitate
sau in orice alta institutie de invatamint din celalalt stat contractant, sint
impozabile numai in primul stat, pe durata unei perioade care nu depaseste un
an de la prezenta acestora in statul in care predau; dupa aceasta perioada
remuneratiile se impoziteaza numai in celalalt stat contractant.
2. Aceasta dispozitie se aplica, de asemenea, remuneratiilor pe care o
persoana fizica, rezidenta a unuia dintre statele contractante, le primeste
pentru lucrari de cercetare executate in celalalt stat contractant, daca aceste
lucrari sint intreprinse in interesul public si nu in vederea realizarii unui
avantaj special de care profita o intreprindere sau o persoana.
Art. 22
Studenti, stagiari si persoane in curs de pregatire profesionala
1. Sumele pe care le primeste un student sau un stagiar, inclusiv orice
persoana in curs de perfectionare profesionala, care este sau a fost imediat
anterior venirii sale rezident al unui stat contractant si care locuieste in
celalalt stat contractant numai in scopul de a-si continua studiile sau de a se
forma intr-o perioada de 6 ani, pentru a-si acoperi cheltuielile de
intretinere, de studii sau de instruire, nu pot fi impuse in acel celalalt
stat, cu conditia ca sumele sa provina din surse situate in afara acelui
celalalt stat.
2. Persoanele prevazute la paragraful 1 care exercita o activitate
remunerata in celalalt stat pentru a-si completa resursele necesare
intretinerii si pentru acoperirea cheltuielilor de studii sau de instruire nu
sint supuse impozitarii pentru o perioada limitata la doi ani de la sosirea in
acest din urma stat.
Art. 23
Impunerea averii
1. Averea constituita din bunuri imobile, astfel cum acestea sint definite
la paragraful 2 al art. 6, este impozabila in statul contractant in care sint
situate aceste bunuri, in conformitate cu legislatia sa fiscala.
2. Averea constituita din bunuri imobile facind parte din activul unui
sediu permanent al unei intreprinderi sau din bunuri mobile apartinind unei
baze fixe servind la exercitarea unei profesii libere este impozabila in statul
contractant in care este situat sediul permanent sau baza fixa, in conformitate
cu legislatia sa fiscala.
3. Navele, aeronavele si vehiculele rutiere sau feroviare exploatate in
trafic international, precum si bunurile mobile afectate exploatarii navelor,
aeronavelor si vehiculelor rutiere sau feroviare, sint impozabile numai in
statul contractant in care se afla locul conducerii efective a intreprinderii,
in conformitate cu legislatia sa fiscala.
4. Toate celelalte elemente ale averii unui rezident al unui stat
contractant sint impozabile numai in acest stat, in conformitate cu legislatia
sa fiscala.
Art. 24
Alte venituri
1. Elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant,
indiferent de unde provin, despre care nu se trateaza in articolele precedente
ale prezentei conventii sint impozabile numai in acest stat.
2. Prevederile paragrafului 1 nu se vor aplica daca beneficiarul venitului,
rezident al unui stat contractant, desfasoara in celalalt stat contractant fie
o activitate industriala sau comerciala prin intermediul unui sediu permanent
care este situat in acel celalalt stat, fie o profesie libera prin intermediul
unei baze fixe situata in acel celalalt stat, si daca dreptul sau bunul
generator de venit este legat efectiv de acestea. In aceasta situatie se aplica
prevederile art. 7 sau 15, dupa caz.
Art. 25
Asistenta la incasari
1. Fiecare stat contractant se va stradui sa incaseze, in numele celuilalt
stat contractant, impozitele stabilite de acel celalalt stat contractant.
2. Acest articol nu va fi, in nici un caz, interpretat in sensul ca impune
unui stat contractant obligatia de a lua masuri contrare legislatiei sau
practicii administrative a oricarui stat contractant cu privire la incasarea
impozitelor proprii.
Art. 26
Dispozitii privind evitarea dublei impuneri
1. In ce priveste Romania, dubla impunere este evitata in modul urmator:
- impozitul sirian platit de un rezident roman pentru veniturile impozabile
in Siria, in aplicarea prezentei conventii, se va scadea din suma impozitului
sau beneficiilor datorate bugetului roman in conformitate cu legislatia fiscala
romana.
2. In ce priveste Siria, dubla impunere este evitata in modul urmator:
- impozitul roman platit de un rezident sirian pentru veniturile impozabile
in Romania, in aplicarea prezentei conventii, se va scadea din suma impozitului
sirian, exigibila in conformitate cu legislatia fiscala siriana.
Art. 27
Nediscriminarea
1. Nationalii unui stat contractant, indiferent ca sint sau nu rezidenti ai
unuia dintre statele contractante, nu sint supusi in celalalt stat contractant
nici unei impozitari sau obligatii legate de impunere, diferita sau mai
impovaratoare decit aceea la care sint sau pot fi supusi nationalii acestui
celalalt stat contractant, aflati in aceeasi situatie.
2. Impozitarea unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat
contractant il are in celalalt stat contractant nu se va face in acest celalalt
stat in conditii mai putin avantajoase decit impozitarea intreprinderilor
acestui celalalt stat care desfasoara aceeasi activitate.
Nici o dispozitie a prezentului articol nu poate fi interpretata ca
obligind un stat contractant sa acorde rezidentilor celuilalt stat contractant
deduceri personale, scutiri si reduceri de impozite, in functie de situatia sau
de sarcinile familiale pe care le acorda propriilor sai rezidenti.
3. Intreprinderile unui stat contractant, al caror capital este, in
totalitate sau in parte, direct sau indirect, detinut sau controlat de unu sau
de mai multi rezidenti ai celuilalt stat contractant, nu sint supuse in primul
stat contractant la nici un impozit sau obligatie legata de impunere diferita
sau mai impovaratoare decit acelea la care sint sau vor putea fi supuse alte
intreprinderi de acelasi fel ale primului stat.
4. Termenul impozitare indica in prezentul articol impozitele de orice
natura sau denumire.
Art. 28
Procedura amiabila
1. Cind un rezident al unui stat contractant apreciaza ca masurile luate de
un stat contractant sau de fiecare din cele doua state contractante ii atrag
sau ii vor atrage o impozitare care nu este conforma cu prezenta conventie, el
poate, independent de caile de atac prevazute de legislatia nationala a acestor
state, sa supuna cazul sau autoritatii competente a statului al carui rezident
este. Cazul va trebui supus in termen de trei ani urmatori primei notificari a
masurii care atrage impozitarea care nu este in conformitate cu prevederile
conventiei.
2. Aceasta autoritate competenta se va stradui, daca reclamatia ii pare
intemeiata si daca ea insasi nu este in masura sa dea o solutie satisfacatoare,
sa rezolve problema pe calea unei intelegeri amiabile cu autoritatea competenta
a celuilalt stat contractant, in vederea evitarii unei impozitari neconforme cu
conventia.
3. Autoritatile competente ale statelor contractante se vor stradui sa
rezolve pe calea procedurii amiabile orice dificultati sau dubii cu privire la
interpretarea sau aplicarea conventiei. Ele pot, de asemenea, sa se puna de
acord in vederea evitarii dublei impuneri cazurile neprevazute de conventie.
4. Autoritatile competente ale statelor contractante pot comunica direct
intre ele in scopul realizarii unei intelegeri, astfel cum se prevede la
paragrafele precedente. Cind, pentru a se ajunge la o intelegere, apare ca
fiind recomandabil un schimb oral de vederi, un atare schimb poate avea loc in
cadrul unei comisii compuse din reprezentanti ai autoritatilor competente ale
statelor contractante.
5. Autoritatile competente ale celor doua state contractante se vor pune de
acord reciproc pentru a decide daca schimbarile intervenite in legislatia lor
fiscala necesita modificarea conventiei.
Art. 29
Schimb de informatii
1. Autoritatile competente ale statelor contractante vor schimba
informatiile de ordin fiscal de care dispun in mod normal si care sint necesare
pentru aplicarea dispozitiilor prezentei conventii si cele ale legilor interne
ale celor doua state referitoare la impozitele vizate prin conventie, in masura
in care impozitarea pe care o stabilesc este conforma conventiei. Orice
informatie astfel obtinuta va fi tinuta secret si nu va putea fi divulgata
decit reprezentantilor autoritatilor insarcinate cu stabilirea sau cu incasarea
impozitelor vizate de prezenta conventie.
2. Dispozitiile paragrafului 1 nu vor fi in nici un fel interpretate ca
impunind unuia dintre statele contractante obligatia:
a) de a lua masuri administrative contrare propriei legislatii sau
practicii administrative a unuia sau a celuilalt stat contractant;
b) de a furniza informatii care nu ar putea fi obtinute pe baza propriei
sale legislatii ori in cadrul practicii sale administrative normale sau a celei
a celuilalt stat contractant;
c) de a transmite informatii care ar divulga un secret comercial,
industrial, profesional sau un procedeu comercial ori informatii a caror
divulgare ar fi contrara ordinii publice.
Art. 30
Functionarii diplomatici si consulari
1. Dispozitiile prezentei conventii nu afecteaza privilegiile fiscale de
care beneficiaza functionarii diplomatici sau consulari, ca si functionarii
altor reprezentante oficiale deschise de un stat contractant pe teritoriul
celuilalt stat contractant in virtutea fie a regulilor generale ale dreptului
international, fie a dispozitiilor din acordurile speciale.
2. Conventia nu se aplica organizatiilor internationale, organelor si
functionarilor acestora, nici persoanelor care sint membre ale misiunilor
diplomatice sau consulare ale statelor terte, cind se afla pe teritoriul unuia
dintre statele contractante si nu sint considerate ca rezidenti intr-unul sau
in celalalt stat contractant in materie de impozite pe venit.
Art. 31
Intrarea in vigoare
1. Prezenta conventie va fi ratificata in conformitate cu dispozitiile
constitutionale in vigoare in fiecare din cele doua state si va intra in
vigoare in a 30-a zi urmatoare datei schimbului notificarilor prin care se
constata ca ambele parti s-au conformat acestor prevederi.
2. Prezenta conventie se va aplica in ambele state contractante veniturilor
aferente fiecarui an impozabil, incepand cu 1 ianuarie al anului care va urma
anului intrarii in vigoare a prezentei conventii.
Art. 32
Denuntarea
Aceasta conventie va ramine in vigoare pe o durata nedeterminata, fiecare
stat putind sa o denunte dupa expirarea a cinci ani incepind de la aplicare.
Nota de denuntare se va prezenta pe cale diplomatica pina la 30 iunie al
fiecarui an care urmeaza dupa primii cinci ani.
In acest caz, aplicarea conventiei va inceta la 31 decembrie al anului in
care se prezinta nota de denuntare.
Drept care, subsemnatii legal imputerniciti in acest scop de catre
guvernele respective au semnat prezenta conventie.
Facuta la Bucuresti la 1 decembrie 1987, in doua exemplare originale,
redactate fiecare in limbile romana, araba si franceza, toate cele trei texte
avind aceeasi valoare juridica. In caz de divergenta in interpretarea
dispozitiilor acestei conventii, textul in limba franceza are precadere.
Pentru Guvernul
Republicii Socialiste Romania,
ministrul finantelor
Pentru Guvernul
Republicii Arabe Siriene,
ministrul economiei si
comertului exterior