DECRET
Nr. 361 din 2 noiembrie 1976
privind aprobarea Statutului disciplinar al personalului din unitatile de posta
si telecomunicatii
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 101 din 15 noiembrie 1976

EXPUNERE DE MOTIVE
Prin alaturatul decret al Consiliului de Stat se aproba Statutul
disciplinar al personalului din unitatile de posta si telecomunicatii.
Statutul cuprinde norme referitoare la drepturile si indatoririle
personalului, relatiile de serviciu si controlul in unitati, la recompense si
modul cum se acorda, la sanctiunile disciplinare, procedura aplicarii lor si
caile de atac, precum si masuri pentru asigurarea drepturilor personalului si
organizarea timpului de munca.
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
Art. 1
Se aproba Statutul disciplinar al personalului din unitatile de posta si
telecomunicatii, care face parte integranta din prezentul decret.
Art. 2
Prezentul decret intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania.
Pe data intrarii in vigoare a decretului, Hotararea Consiliului de Ministri
nr. 1400/1953 privind instituirea distinctiei "Radist de onoare",
Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1559/1958 privind instituirea insignei
"Pentru merit in serviciul postei si telecomunicatiilor" si Hotararea
Consiliului de Ministri nr. 3/1971 privind aprobarea Statutului disciplinar al
salariatilor Ministerului Postelor si Telecomunicatiilor si unitatilor
subordonate acestuia, se abroga.
STATUTUL
disciplinar al personalului din unitatile de posta si telecomunicatii
CAP. 1
Reguli generale privind activitatea de posta si telecomunicatii si
disciplina personalului din acest domeniu de activitate
Art. 1
Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor infaptuieste politica
partidului si statului in domeniul postei si telecomunicatiilor si indeplineste
functia de organ central coordonator in acest domeniu.
Art. 2
Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor raspunde potrivit legii,
de infaptuirea in mod unitar a programului de dezvoltare a postei si
telecomunicatiilor, de organizarea exploatarii postei si telecomunicatiilor, de
intretinerea si repararea mijloacelor de posta si telecomunicatii, precum si de
controlul de specialitate in acest domeniu de activitate.
Art. 3
Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor asigura prin unitatile
sale de specialitate o conceptie si o conducere unitara a activitatii de posta
si telecomunicatii.
Art. 4
Relatiile unitatilor de posta si telecomunicatii cu unitatile beneficiare
se stabilesc pe baza actelor normative care reglementeaza conditiile de punere
la dispozitie a mijloacelor de posta si telecomunicatii si de efectuare a
prestatiilor de posta si telecomunicatii.
Art. 5
Personalul din activitatea de posta si telecomunicatii este obligat sa
dovedeasca o inalta disciplina, in intreaga lui activitate.
Asigurarea disciplinei ferme constituie una din conditiile esentiale pentru
buna desfasurare a activitatii de posta si telecomunicatii, orice abatere de la
obligatiile de serviciu a personalului din aceste sectoare, orice greseala sau
lipsa de exigenta putand provoca intreruperea comunicatiilor postale,
telefonice, telegrafice, de radioficare, radiodifuziune, radiocomunicatii,
radiorelee si televiziune, distrugeri de utilaje, precum si stanjenirea unor
activitati ale economiei nationale si perturbari in viata social-culturala a
tarii.
Art. 6
Disciplina personalului din unitatile de posta si telecomunicatii impune
respectarea si executarea cu strictete si intocmai de catre toti cei incadrati
in munca, indiferent de functie, a normelor stabilite prin lege si a altor
dispozitii privind activitatea de posta si telecomunicatii. Disciplina
presupune o subordonare a fiecarei persoane incadrate in munca fata de
conducatorii ierarhici si se bazeaza pe recunoasterea constienta a necesitatii
indeplinirii cu simt de raspundere a indatoririlor de serviciu, in scopul
asigurarii bunei functionari, fara intreruperi si avarii, a postei si
telecomunicatiilor.
La intarirea disciplinei in activitatea de posta si telecomunicatii, un rol
important revine colectivului de munca, acesta fiind dator sa desfasoare o
activitate intensa pentru prevenirea actelor de indisciplina, iar in cazul
producerii lor, sa ia o atitudine ferma si, la nevoie, sa ceara luarea de
masuri impotriva celor care incalca ordinea si disciplina.
Art. 7
Prezentul statut se aplica personalului din directiile judetene de posta si
telecomunicatii, directiile de telecomunicatii si de posta ale municipiului
Bucuresti, intreprinderile si unitatile cu specific de exploatare, studii,
proiectare, cercetare si constructii de posta si telecomunicatii, cumpararea -
vanzarea de timbre si presa, subordonate Ministerului Transporturilor si
Telecomunicatiilor, precum si celui din Directia Generala a Postelor si Telecomunicatiilor
din cadrul aceluiasi minister, denumite in cuprinsul acestui statut unitatii de
posta si telecomunicatii.
De asemenea, prevederile statutului se aplica in mod corespunzator si celor
care lucreaza in unitatile de posta si telecomunicatii, ca detasati,
personalului delegat precum si celor care, pe baza unor dispozitii legale,
desfasoara in mod organizat, activitati temporare de instruire sau documentare
in aceste unitati.
CAP. 2
Drepturile si indatoririle personalului
Art. 8
Persoanele incadrate in munca din unitatile de posta si telecomunicatii, in
dubla lor calitate de producatori si proprietari ai mijloacelor de productie,
bunuri comune ale intregului popor, prin contractul de munca pe care-l incheie
cu unitatile respective, devin membri ai colectivului acestor unitati, avand
indatorirea de a-si pune intreaga lor capacitate in slujba intereselor
unitatii, de a contribui cu toata puterea de munca la buna gospodarire a
avutului obstesc, la functionarea neintrerupta, ireprosabila si in conditii de
securitate a postei si telecomunicatiilor si la realizarea de catre unitatile
in care sunt incadrate, a tuturor sarcinilor ce le revin.
La incadrarea in munca, personalul va depune, potrivit legii, juramantul de
credinta si devotament fata de Republica Socialista Romania.
Art. 9
Personalul din unitatile de posta si telecomunicatii beneficiaza de
drepturile prevazute in prezentul statut, precum si de drepturile decurgand din
calitatea de persoane incadrate in munca, prevazute de lege.
SECTIUNEA I
Drepturi si indatoriri generale
Art. 10
In scopul indeplinirii sarcinilor ce le revin, persoanele incadrate in
munca in unitatile de posta si telecomunicatii au urmatoarele drepturi
principale:
a) sa li se asigure un loc de munca potrivit aptitudinilor, pregatirii
profesionale, calificarii sau brevetelor, aspiratiilor, precum si necesitatilor
impuse de buna functionare a unitatilor de posta si telecomunicatii;
b) sa participe la conducerea, organizarea si controlul activitatii
unitatii in care sunt incadrate, sa aleaga si sa poata alege in organele de
conducere colectiva ale acesteia;
c) sa beneficieze de conditiile create prin lege pentru perfectionarea
pregatirii profesionale;
d) sa beneficieze de drepturile specifice prevazute pentru personalul din
posta si telecomunicatii de legea retribuirii dupa cantitatea si calitatea
muncii si de celelalte dispozitii legale.
Art. 11
Ca membrii ai colectivului de munca, persoanele incadrate in munca din unitatile
de posta si telecomunicatii au urmatoarele indatoriri principale:
a) sa-si insuseasca temeinic cunostintele necesare indeplinirii
atributiilor de serviciu, sa participe la instructajele organizate pentru
insusirea instructiunilor de serviciu, sa execute intocmai si la timp toate
sarcinile ce decurg din functia ce indeplinesc;
b) sa dea dovada de initiativa, simt de raspundere si grija deosebita in
folosirea, gospodarirea, apararea si buna conservare a mijloacelor de posta si
telecomunicatii, a instalatiilor precum si a altor mijloace materiale, bunuri
si valori incredintate;
c) sa respecte intocmai programul de lucru, normele de munca, procesele
tehnologice si prescriptiile de calitate stabilite pentru buna desfasurare a
productiei, sa foloseasca integral si cu maxima eficienta timpul de munca;
d) sa se prezinte la serviciu in stare corespunzatoare indeplinirii in bune
conditii a sarcinilor, sa nu introduca bauturi alcoolice in unitate, sau la
locul de munca, sa nu consume asemenea bauturi in timpul serviciului si sa nu
lucreze sub influenta acestora;
e) in timpul serviciului sa nu paraseasca locul de munca, sa nu doarma si
sa nu aiba alte preocupari in timpul cat isi desfasoara munca;
f) sa respecte regulile de acces in unitatile de posta si telecomunicatii
si sa primeasca persoane straine la locul de munca decat in conformitate cu
reglementarile in vigoare;
g) sa respecte normele de protectie a muncii si sa contribuie la
preintampinarea accidentelor de munca, sa se prezinte la examenele periodice
medicale si psihologice in cazurile si conditiile stabilite;
h) sa se prezinte, la cererea unitatii, in cel mai scurt timp la serviciu
pentru:
- prevenirea sau inlaturarea efectelor unor calamitati cum sunt
inundatiile, furtunile, incendiile si altele asemenea;
- prevenirea de accidente, avarii, deranjamente si defectiuni ale
mijloacelor de posta si telecomunicatii si pentru inlaturarea urmarilor
acestora;
i) sa respecte normele de prevenire si stingere a incendiilor si sa
contribuie la apararea integritatii bunurilor si valorilor unitatilor de posta
si telecomunicatii;
j) sa nu lase fara supraveghere, in timpul programului de munca, mijloacele
de posta si telecomunicatii, masinile si instalatiile in functiune, sa le dea
in primire sau sa le asigure in mod corespunzator, la terminarea lucrului;
k) sa nu paraseasca, la terminarea programului, locul de munca pana la
sosirea schimbului, acolo unde se lucreaza fara intrerupere, iar in caz de
neprezentare a acestuia sa anunte conducatorul ierarhic, pentru a se lua
masurile necesare;
l) sa poarte corect si cu demnitate uniforma, atat in timpul cat si in
afara programului de munca si sa respecte dispozitiile in vigoare cu privire la
folosirea acesteia;
m) sa pastreze secretul de stat si secretul de serviciu;
n) sa respecte secretul corespondentei si al trimiterilor PTTR precum si cu
privire la cei ce utilizeaza serviciile de posta si telecomunicatii;
o) sa evite pierderea, sustragerea, avarierea sau predarea gresita a
coletelor, presei si celorlalte trimiteri postale;
p) sa asigure convorbirile telefonice si telegrafice si predarea
trimiterilor postale si a presei in timpii de control stabiliti;
q) sa asigure schimburile postale intre unitati si mijloace de transport,
in timpii de control stabiliti;
r) sa respecte programul stabilit pentru public si sa se ingrijeasca sa fie
afisat permanent;
s) sa aiba o atitudine demna si corecta in timpul executarii serviciului
fata de beneficiarii de prestatii de posta si telecomunicatii;
s) sa respecte conditiile de acces si sa aiba o atitudine respectuoasa fata
de cetateni cu ocazia predarii la domiciliul sau la sediul beneficiarilor a
trimiterilor postale si telegrafice;
t) sa asigure continuitatea emisiilor de radio, televiziune si radioficare,
mentinerea in stare de functionare a instalatiilor telefonice si telegrafice in
conditii de calitate, precum si efectuarea intretinerii permanente a
echipamentelor si utilajelor;
t) sa anunte de indata organele stabilite prin instructiunile de serviciu,
in cazul ivirii unor defectiuni la echipamentul telefonic, telegrafic, de
radiodifuziune, radiocomunicatii, televiziune, radiorelee si radioficare, luand
in acelasi timp toate masurile pentru inlaturarea deranjamentelor si prevenirea
intreruperilor in functiune;
u) in caz de calamitati, incendii, distrugeri sau alte imprejurari
exceptionale care duc la intreruperea comunicatiilor postale, telefonice,
telegrafice, de radioficare, radiodifuziune, radiocomunicatii, radiorelee si
televiziune, personalul care asigura intretinerea acestor instalatii sa stea la
dispozitia conducerii unitatii pentru a participa la lucrarile de restabilire a
comunicatiilor;
v) in cazul deranjamentelor importante care duc la intreruperea
comunicatiilor telefonice, telegrafice, de radioficare, radiodifuziune,
radiocomunicatii, radiorelee si televiziune, sa predea serviciul celorlalte
persoane incadrate in munca, din tura, numai dupa repunerea instalatiilor in
functiune. Seful ierarhic superior poate aproba predarea serviciului si
inainte, dupa ce a luat toate masurile care sa asigure inlaturarea
deranjamentelor;
w) la serviciile de telefonie, telegrafie, radiodifuziune,
radiocomunicatii, radiorelee, televiziune, radioficare si in oficiile postale
de tranzit in tura permanenta, in cazul neprezentarii schimbului, sa ramana in
continuare la locul de munca, incunostintand seful ierarhic pentru a lua masuri
de urgenta;
z) sa execute orice alte obligatii ce le revin in temeiul reglementarilor
in vigoare, al contractului de munca sau contractului colectiv de munca.
SECTIUNEA a II-a
Indatoririle personalului cu functii de conducere
Art. 12
Personalul cu functii de conducere din unitatile de posta si
telecomunicatii, pe langa indatoririle prevazute la art. 11, are si urmatoarele
indatoriri principale:
a) sa aplice consecvent principiul muncii si conducerii colective si sa
informeze periodic personalul unitatii asupra modului de realizare a
sarcinilor;
b) sa aduca la cunostinta personalului in subordine obligatiile si
raspunderile ce-i revin, sa puna la dispozitie instructiunile pe baza carora
cei incadrati in munca sunt obligati sa-si desfasoare activitatea, sa
organizeze astfel instruirea incat sa asigure insusirea integrala a
instructiunilor de serviciu. Conducatorii de unitati si cei care au sarcini de
instruire si control raspund disciplinar in cazul cand personalul in subordine
savarseste abateri ce sunt datorate lipsei de instruire;
c) sa dea dispozitii ferme si precise, asigurand conditiile necesare pentru
executarea lor intocmai si la timp;
d) sa ia masuri pentru asigurarea conditiilor corespunzatoare de protectie
a muncii si de respectare a reglementarilor in vigoare in aceasta materie, sa
asigure desfasurarea sistematica a unor actiuni educative si de propaganda in
vederea crearii opiniei de masa pentru respectarea normelor de protectie a
muncii;
e) sa organizeze si sa asigure perfectionarea pregatirii profesionale a
personalului, precum si verificarea periodica a cunostintelor acestuia;
f) sa cunoasca aptitudinile, gradul de pregatire si comportare a
personalului in subordine; sa asigure, in conditiile legii, selectia
personalului pe baze stiintifice, in raport cu pregatirea profesionala si
aptitudinile fizice si psihice ce se cer pentru postul ce ocupa. Incadrarea,
mentinerea sau promovarea celor care nu au actele de calificare cerute, nu
cunosc sau nu-si indeplinesc sarcinile ori care prin comportarea lor
pericliteaza buna desfasurare a activitatii, atrage raspunderea directa a
conducatorilor;
g) sa puna la dispozitia personalului, potrivit specificului muncii si
conditiilor avute in vedere la stabilirea normelor de munca, instalatiile si
unitatile de posta, telefonie, telegrafie, radioficare, radiodifuziune,
radiocomunicatii, radiorelee, televiziune precum si celelalte instalatii,
masini, aparate, unelte, materii prime, materiale, combustibil, si energie
electrica, necesare desfasurarii in bune conditiuni a activitatii;
h) sa asigure starea corespunzatoare a instalatiilor, masinilor si
aparatelor, in vederea utilizarii depline a capacitatilor instalate pentru
realizarea prestatiilor PTTR, a capacitatilor de productie si a folosirii
complete si eficiente a timpului de lucru;
i) sa asigure aprovizionarea la locurile de munca cu marci postale, efecte
postale, telegrafice si telefonice, precum si cu acte imprimate specifice
activitatii;
j) sa asigure unitatilor in subordine legaturile necesare pentru primirea
si predarea trimiterilor PTTR in timpii de control prevazuti in program;
k) sa asigure securitatea si integritatea trimiterilor postale si a
valorilor, la sediul unitatilor si pe mijloacele de transport;
l) sa introduca si sa generalizeze metode noi de imbunatatire a muncii;
m) sa organizeze prevenirea si stingerea incendiilor si sa asigure dotarea
si intretinerea retelei de alarmare si de instalatii destinate stingerii
incendiilor precum si dotarea locurilor de munca si a lucratorilor pentru
interventie in caz de incendii, dupa specificul bunurilor care se protejeaza;
n) sa organizeze paza si sa reglementeze accesul in unitate;
o) sa organizeze si sa asigure buna functionare a serviciului pe schimburi,
iar in afara programului de lucru serviciul de permanenta a conducerii pe
unitate, in functie de importanta si caracterul specific al acesteia;
p) sa ia masuri pentru reducerea consumurilor de carburanti, precum si
pentru utilizarea rationala a energiei electrice si termice.
CAP. 3
Relatiile de serviciu
Art. 13
Relatiile de serviciu intre persoanele incadrate in munca din unitatile de
posta si telecomunicatii sunt relatii de ierarhie administrativa si relatii de
subordonare operativa.
Art. 14
In cadrul relatiilor de ierarhie administrativa fiecare persoana incadrata
in munca este subordonata direct unui singur sef ierarhic.
Transmiterea dispozitiilor legate de ierarhia administrativa se face prin
conducatorii ierarhici directi. Conducatorii ierarhici pot transmite dispozitii
si nemijlocit; in acest caz cel care a primit dispozitia este obligat sa
informeze pe conducatorul sau ierarhic direct.
Art. 15
In cadrul relatiilor de subordonare operativa, persoanele incadrate in
munca sunt subordonate pe linie de specialitate la diferite nivele de
organizare a unitatilor din reteaua de posta si telecomunicatii. Relatiile de
subordonare operativa se stabilesc prin ordine si instructiuni ale ministerului
transporturilor si telecomunicatiilor.
Art. 16
Conducatorii sunt obligati sa dea dispozitii in limita competentei si, sa
pretinda executarea intocmai a dispozitiilor date si a instructiunilor de
serviciu si sa controleze executarea acestora. Dispozitiile date trebuie sa fie
conforme cu legile si instructiunile de serviciu si sa nu lezeze onoarea si
demnitatea ce urmeaza a le executa.
Conducatorii raspund si de consecintele acestora. Ei sunt obligati sa se
convinga ca dispozitiile date verbal au fost intelese de cei care urmeaza sa le
execute.
Art. 17
Personalul este obligat sa execute intocmai si la timp dispozitiile
primite.
Daca persoana care primeste dispozitia considera ca aceasta este ilegala
sau ca executarea ei ar pune in pericol siguranta telecomunicatiilor ori ar
putea provoca avarierea sau distrugerea unor instalatii sau bunuri, trebuie sa
raporteze de indata asupra acestor imprejurari celui care a dat dispozitia;
daca acesta isi mentine dispozitia, persoana respectiva, pe proprie raspundere
poate sa nu o execute, raportind conducatorului ierarhic imediat superior celui
care a dat dispozitia. Aceste cazuri se vor analiza de indata, luandu-se masuri
de prevenire a unor situatii similare si de stabilire a responsabilitatilor.
Art. 18
Raportul asupra indeplinirii dispozitiilor trebuie sa corespunda intru
totul realitatii. De asemenea, toate informatiile ce se transmit sau se
raporteaza trebuie sa fie exacte si date la termenele stabilite sau in timp
util atunci cand se fac din proprie initiativa.
Art. 19
Persoanele incadrate in munca din unitatile de posta si telecomunicatii
sunt obligate sa manifeste in relatiile lor respect si ajutor reciproc.
Personalul care, prin natura functiilor, vine in contact cu publicul
trebuie sa aiba o tinuta si o comportare corespunzatoare, sa dea dovada de solicitudine
si principialitate si sa rezolve toate problemele in spiritul legalitatii.
CAP. 4
Controlul in unitati
Art. 20
Controlul in unitatile de posta si telecomunicatii privind activitatile de
exploatare, intretinere si reparatii a mijloacelor de posta si telecomunicatii,
precum si asupra modului in care se respecta ordinea si disciplina, se
realizeaza prin:
a) controlul ierarhic curent, care se efectueaza de catre fiecare
conducator ierarhic asupra activitatii personalului in subordine directa, avand
caracter permanent si sistematic;
b) controlul ierarhic programat, care se efectueaza de catre conducatorul
unei unitati sau delegatul sau, la unitatile subordonate, avand caracter
periodic si cuprinzand mai multe domenii de activitate;
c) controlul ierarhic prin sondaj, care se efectueaza in baza unui program
sau inopinat de catre conducatorii ierarhici sau delegatii acestora, asupra
activitatii celor in subordine;
d) controlul programat pe linia subordonarii operative, care se efectueaza
de catre conducatorii compartimentelor functionale ale unei unitati sau
delegatii acestora, la unitatile subordonate, limitat la domeniul de
specialitate respectiv si avand caracter periodic;
e) controlul curent de specialitate, care se efectueaza asupra celor
subordonati pe linie operativa.
Prin control se realizeaza totodata indrumarea personalului in indeplinirea
obligatiilor de serviciu.
Art. 21
Modul de organizare si efectuare a controalelor se stabileste potrivit
legii, prin ordine si instructiuni ale ministerului transporturilor si
telecomunicatiilor.
Art. 22
Constatarile facute cu ocazia controalelor se aduc la cunostinta celor
controlati si conducatorilor directi ai acestora atat pe parcursul controlului
cat si la sfarsitul acestuia, stabilindu-se masurile ce se impun a fi luate,
termenele si responsabilitatile care se inscriu in registrul unic de control
conform reglementarilor legale.
Conducatorii ierarhici sunt obligati sa urmareasca aducerea la indeplinire
a masurilor stabilite ca urmare a controalelor efectuate.
CAP. 5
Recompensele si modul cum se acorda
Art. 23
Recompensele constituie mijloacele prin care sunt stimulati in munca cei
care-si indeplinesc exemplar sarcinile de serviciu.
Recompensele se pot acorda, dupa caz, celor care:
a) savarsesc acte de curaj, de devotament sau de eroism in legatura cu
activitatea de posta si telecomunicatii;
b) depun o activitate deosebita si dovedesc initiativa pentru
preintampinarea evenimentelor, avariilor sau a altor situatii care ar putea
produce pagube ori intreruperea postei si telecomunicatiilor;
c) au o contributie deosebita in restabilirea telecomunicatiilor si pentru
inlaturarea efectelor unor avarii sau calamitati;
d) depun o activitate exemplara pentru depasirea sistematica a sarcinilor
de plan, pastrarea si apararea avutului obstesc, obtinerea unor importante
economii de materiale, combustibili si energie sau se evidentiaza prin alte
realizari importante in munca;
e) manifesta initiativa creatoare in rezolvarea sarcinilor de serviciu sau
in anumite actiuni prin care se imbunatatesc nivelul exploatarii, nivelul
tehnic si de intretinere a mijloacelor de posta si telecomunicatii, a
utilajelor si instalatiilor, pregatirea profesionala si starea de disciplina a
personalului, productivitatea muncii si eficienta economica a lucrarilor;
f) realizeaza lucrari de o mare complexitate sau care intr-un timp scurt
necesita un volum mare de munca si prin care se rezolva probleme de serviciu la
un nivel superior;
g) prin activitatea lor obtin orice alte realizari importante pentru bunul
mers al unitatii.
Pentru a-si atinge scopul, recompensele se vor acorda imediat ce s-au
constatat meritele ce le indreptatesc.
SECTIUNEA I
Recompense cu caracter general
Art. 24
Recompensele ce se pot acorda celor incadrati in munca sunt:
a) multumirea verbala sau in scris;
b) evidentierea in munca;
c) inscrierea pe tabelul de onoare al unitatii;
d) inscrierea in cartea de onoare a unitatii;
e) evidentierea prin citare pe unitate, prin presa sau publicatii ale
Ministerului Transporturilor si Telecomunicatiilor;
f) premii pentru cei care desfasoara o activitate deosebita, care previn
intreruperi sau avarii la mijloacele de posta si telecomunicatii sau care
contribuie la inlaturarea urgenta a efectelor acestora;
g) acordarea de trepte sau gradatii la retributia tarifara cu reducerea
vechimii minime, in conditiile prevazute de lege;
h) gratificatii;
i) ordine si medalii, titluri de onoare, insigne, diplome de onoare si
titluri distincte;
j) alte recompense.
SECTIUNEA a II-a
Recompense specifice
Art. 25
In afara recompenselor prevazute la art. 24, se pot acorda si urmatoarele
recompense specifice:
a) personalului din posta si telecomunicatii, insigna "Pentru merite
in posta si telecomunicatii";
b) personalului din activitatea de radio, insigna "Radist de
onoare".
Forma si caracteristicile insignelor si conditiile de purtare a acestora se
stabilesc de Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor, cu avizul
Comitetului Uniunii sindicatelor din intreprinderile de transport si
telecomunicatii.
SECTIUNEA a III-a
Procedura de acordare a recompenselor
Art. 26
Recompensele se acorda sau, dupa caz, se propun de catre conducatorii
ierarhici. De asemenea, pot propune acordarea de recompense conducatorii
compartimentelor, organele de control precum si colectivele de lucru din care
face parte persoana respectiva. Acordarea recompenselor se face cu consultarea
organului de partid si a celui de sindicat.
Recompensele se acorda dupa cum urmeaza:
a) multumirea verbala si multumirea scrisa, de sefii ierarhici, incepand cu
seful de echipa, sau de organele de conducere colectiva ale unitatii;
b) evidentierea in munca si inscrierea pe tabloul de onoare al unitatii, de
conducatorii ierarhici, incepand cu seful de serviciu cu acordul adunarii
grupei sindicale;
c) inscrierea in cartea de onoare a unitatii, evidentierea prin citare pe
unitate, prin presa sau publicatii ale Ministerului Transporturilor si
Telecomunicatiilor, de directorii de intreprinderi si unitati exterioare,
ministrul sau adjunctii acestuia;
d) premii pentru cei care desfasoara o activitate deosebita, care previn
intreruperi sau avarii la mijloacele de posta si telecomunicatii sau care
contribuie la inlaturarea urgenta a efectelor acestora, la propunerea sau de
catre organele de conducere colectiva ale unitatilor, conform competentelor stabilite
prin lege;
e) acordarea de trepte sau, dupa caz, gradatii la retributia tarifara cu
reducerea vechimii minime si alte recompense in conditiile prevazute de lege,
de ministrul sau adjunctii acestuia sau de organele de conducere colectiva ale
unitatilor, potrivit competentelor;
f) acordarea insignelor de merit specifice activitatilor de posta si
telecomunicatii, de ministrul sau adjunctii acestuia ori de organul de
conducere colectiva al ministerului;
g) gratificatii si alte recompense, in conditiile prevazute de lege.
Stabilirea prin asimilare a functiilor ai caror titulari au dreptul de a
acorda recompense se face prin ordinul ministrului transporturilor si
telecomunicatiilor, cu acordul Comitetului Uniunii sindicatelor din intreprinderile
de transporturi si telecomunicatii, prin echivalare cu cele prevazute la lit.
a) - c) din prezentul articol.
Recompensele acordate nu pot fi anulate sau modificate de catre
conducatorii ierarhici ai celor care le-au acordat, decat in situatia in care
cei care le-au acordat si-au depasit competenta.
Daca activitatea desfasurata de o persoana incadrata in munca justifica
acordarea unei recompense ce depaseste competenta de acordare a conducatorului
ierarhic direct, acesta poate face propunerea conducatorului ierarhic
competent. Recompensele pot fi acordate, in limita competentei, atat
personalului unitatii cat si celor detasati.
Conducatorii ierarhici pot primi recompense atat pentru merite personale
cat si pentru rezultatele bune ale unitatilor sau compartimentelor pe care le
conduc.
Art. 27
Recompensele acordate se aduc la cunostinta celor carora li s-au acordat,
precum si colectivului de munca in care isi desfasoara activitatea si se trec
in fisa sau dosarul personal al celui recompensat.
CAP. 6
Sanctiunile disciplinare, procedura aplicarii lor, caile de atac
SECTIUNEA I
Abateri disciplinare
Art. 28
Incalcarea cu vinovatie de catre persoana incadrata in munca, indiferent de
functia sau postul pe care-l ocupa, a obligatiilor de serviciu, inclusiv a
normelor de comportare, constituie abatere disciplinara.
Daca faptele sunt savarsite in astfel de conditii incat potrivit legii
penale constituie infractiuni, faptuitorii vor fi sanctionati si potrivit legii
penale. Raspunderea penala, administrativa sau materiala ori aplicarea unor
masuri de influentare obsteasca nu exclud raspunderea disciplinara pentru fapta
savarsita, daca prin aceasta s-au incalcat si obligatiile de munca.
Art. 29
Se considera abateri disciplinare ale personalului din unitatile de posta
si telecomunicatii urmatoarele fapte:
a) organizarea sau executarea unei operatii ori lucrari, darea unei
dispozitii pentru executarea acesteia, care a condus sau putea conduce la
intreruperea activitatii de posta si telecomunicatii, avarierea mijloacelor de
posta si telecomunicatii, pagube materiale, accidente de munca;
b) incalcarea regulilor si disciplinei in exploatarea, intretinerea,
administrarea si repararea mijloacelor de posta si telecomunicatii si in
conducerea prin dispecer a telecomunicatiilor;
c) sustragerea sub orice forma de bunuri si valori apartinand unitatii;
d) incalcarea regulilor privind activitatile de protectie a muncii,
prevenirea si stingerea incendiilor si accesul in unitati;
e) introducerea sau consumul de bauturi alcoolice in incinta unitatii sau
la locurile de munca, prezentarea la serviciu in conditii necorespunzatoare
efectuarii serviciului, precum si efectuarea serviciului sub influenta
alcoolului;
f) incalcarea regulilor privind apararea secretului de stat si de serviciu;
g) neprezentarea la solicitarea conducerii, pentru inlaturarea urmarilor
accidentelor, avariilor, incendiilor, in scopul restabilirii grabnice a
activitatii de posta si telecomunicatii;
h) nerespectarea programului de lucru, neprezentarea la ora prevazuta
pentru intrarea in schimb sau parasirea serviciului inainte de sosirea
persoanei din schimbul urmator;
i) nerespectarea in timpul serviciului a regimului de lucru stabilit;
incalcarea disciplinei tehnologice;
j) efectuarea in timpul programului a unor lucrari ce nu au legatura cu
obligatiile de serviciu;
k) nerespectarea ordinii, curateniei si neluarea masurilor necesare pentru
folosirea corespunzatoare si intretinerea bunurilor unitatii;
l) folosirea abuziva a mijloacelor de posta si telecomunicatii precum si a
bunurilor apartinand unitatii;
m) necompletarea sau completarea necorespunzatoare a evidentelor precum si
comunicarea de date sau informatii inexacte sau necomplete;
n) neparticiparea la instructaje, cursuri de pregatire profesionala,
analiza activitatii periodice sau alte activitati destinate ridicarii nivelului
profesional;
o) neprezentarea la controalele si verificarile periodice privind starea
sanatatii sau a aptitudinilor;
p) neincunostintarea sefilor ierarhici asupra unor deficiente de natura a
stanjeni activitatea normala a postei si telecomunicatiilor;
r) incalcarea regulilor de comportare in relatiile de serviciu; neindeplinirea
obligatiilor de serviciu cuprinse in regulamentele de organizare si functionare
a unitatilor.
Art. 30
Constituie de asemenea abateri disciplinare si urmatoarele fapte savarsite
de conducatori in masura in care acestea le reveneau ca obligatii potrivit
reglementarilor in vigoare:
a) neindeplinirea atributiilor de organizare, coordonare si control;
b) neexecutarea obligatiilor privind indrumarea personalului in subordine
in legatura cu atributiile de serviciu; neluarea unor masuri ferme privind
indeplinirea la timp si in bune conditii a obligatiilor ce reveneau acestuia;
c) abuzul de autoritate fata de personalul in subordine, stirbirea
autoritatii sau afectarea demnitatii acestuia;
d) aplicarea in mod nejustificat a unor sanctiuni, acordarea nejustificata
a recompenselor sau luarea altor masuri nedrepte ori cu incalcarea
dispozitiilor legale.
Enumerarea faptelor aratate in prezentul articol nu este limitativa,
sanctiunile disciplinare putindu-se aplica si pentru nerespectarea oricaror
alte obligatii de serviciu prevazute in lege, in prezentul statut, sau in
instructiuni de serviciu.
Art. 31
Conducatorii trebuie sa ia masuri in vederea prevenirii abaterilor
disciplinare ale personalului, potrivit obligatiilor ce le revin, iar atunci
cand faptele s-au savarsit, sa aplice, potrivit competentelor stabilite,
sanctiunile disciplinare fara intarziere si cu toata exigenta sau, dupa caz, sa
sesizeze si sa propuna masurile corespunzatoare, in raport cu gravitatea
faptelor.
Odata cu aplicarea sanctiunii, conducatorul este obligat sa atraga atentia
persoanelor in subordine asupra indatoririlor lor de serviciu sau sa puna in
discutia colectivului de munca abaterea savarsita. Dezbaterea in colectivul de
munca a abaterii disciplinare trebuie sa constituie un prilej de analiza
tovaraseasca a comportarii celui sanctionat si de afirmare a opiniei colective
impotriva abaterii savarsite.
Art. 32
Sanctiunile disciplinare aplicate trebuie sa aiba scop educativ, sa
contribuie la indreptarea celui care a savarsit abaterea si prin caracterul lor
exemplar sa constituie o avertizare pentru intregul personal.
Sanctiunile disciplinare se au in vedere la stabilirea aprecierilor si a
calificativelor anuale ale personalului precum si la promovarea in functie.
Art. 33
Persoanelor incadrate in munca li se poate aplica pentru o fapta care
constituie abatere disciplinara numai o singura sanctiune disciplinara, chiar
daca cu acest prilej au fost incalcate mai multe indatoriri de serviciu. Este
interzisa aplicarea de sanctiuni colective intregului personal al unitatii sau
al unui compartiment de munca.
SECTIUNEA a II-a
Sanctiuni disciplinare
Art. 34
Sanctiunile disciplinare ce pot fi aplicate sunt:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) retragerea uneia sau mai multor gradatii ori trepte de retribuire pe o
perioada de 1 - 3 luni sau, in cazul celor incadrati cu retributie la nivelul
de baza, diminuarea acesteia cu 5 - 10 %, pe aceiasi perioada;
d) reducerea retributiei si reducerea indemnizatiei de conducere pe o
durata de 1 - 3 luni cu 5 - 10 % in cazul celor ce ocupa functii de conducere
cu retribuire fixa;
e) retrogradarea in functie sau in categorie, in cadrul aceleiasi profesii,
pe o durata de 1 - 3 luni;
f) desfacerea disciplinara a contractului de munca.
Art. 35
Mustrarea se aplica, de regula, celui care a savarsit, pentru prima data, o
abatere de mica importanta.
Art. 36
Avertismentul se aplica celui care repeta abaterea pentru care a fost
sanctionat cu mustrare sau care, prin incalcarea obligatiilor sale de munca si
a normelor de comportare in unitate poate influenta bunul mers al unitatii.
Art. 37
Retragerea uneia sau mai multor gradatii ori trepte de retribuire pe o
perioada de 1 - 3 luni sau in cazul celor incadrati cu o retributie la nivelul
de baza, diminuarea acesteia cu 5 - 10 %, se aplica celui care repeta abaterea
pentru care a fost sanctionat cu avertisment sau incalca obligatiile sale de
munca ori normele de comportare in unitate, influentind bunul mers al unitatii.
Art. 38
Reducerea retributiei si reducerea indemnizatiei de conducere pe o durata
de 1 - 3 luni cu 5 - 10 % se aplica personalului de conducere care repeta
abaterile pentru care a fost sanctionat cu avertisment sau care a savarsit
abateri prin incalcarea obligatiilor de munca ori a normelor de comportare in
unitate, influentind prin aceasta bunul mers al unitatii.
Art. 39
Retrogradarea in functie sau categorie se aplica celor care repeta abaterile
pentru care au fost sanctionati conform prevederilor art. 37 si 38 ori incalca
obligatiile de munca sau normele de comportare in unitate cu urmari grave
asupra bunului mers al unitatii.
Art. 40
Desfacerea disciplinara a contractului de munca se aplica celui care
savarseste o abatere foarte grava prin efectul produs asupra bunului mers al
unitatii, ori incalca in mod repetat obligatiile sale de munca, inclusiv
normele de comportare in unitate.
Urmatoarele abateri pot fi sanctionate cu desfacerea disciplinara a
contractului de munca:
a) fapte care au produs sau care puteau produce intreruperi: evenimente,
deranjamente, avarii sau deteriorari cu consecinte grave, privind siguranta
telecomunicatiilor sau activitatea de posta;
b) sustragerea sub orice forma de bunuri apartinand unitatii sau
incredintate pentru transport postal;
c) prezentarea la serviciu sau efectuarea acestuia sub influenta bauturilor
alcoolice precum si consumarea lor in timpul serviciului.
SECTIUNEA a III-a
Procedura de aplicare a sanctiunilor disciplinare
Art. 41
Pentru aplicarea sanctiunilor disciplinare se va face o cercetare
prealabila a faptei de catre conducatorul unitatii, de conducatorii ierarhici
superiori sau de unul ori de mai multi delegati ai acestora.
In cursul cercetarilor, se vor administra si analiza toate dovezile
necesare pentru stabilirea completa si exacta a faptelor care constituie
abateri disciplinare si a imprejurarilor in care au fost savarsite.
Persoana incadrata in munca supusa cercetarii va fi ascultata in toate
cazurile, iar apararile si sustinerile sale vor fi verificate cu toata
exigenta. Pentru aflarea adevarului si stabilirea exacta a situatiei de fapt,
pot fi ascultate orice persoane care au cunostinta sau pot da lamuriri asupra
faptelor si imprejurarilor. Declaratiile celor ascultati se consemneaza in
scris si se semneaza de acestia, dupa ce in prealabil s-a stabilit identitatea
lor.
In cazul in care cercetarile s-au efectuat de organul competent a aplica
sanctiunea, constatarile si concluziile acestuia vor fi consemnate intr-un
proces-verbal pe baza caruia se va aplica sanctiunea. Atunci cand competenta de
aplicare a sanctiunii apartine altei persoane decat cea care a facut
cercetarea, dosarul de cercetare se va inainta acelei persoane in vederea
aplicarii sanctiunii.
Art. 42
La stabilirea sanctiunilor disciplinare, se va tine seama de:
a) cauzele, gravitatea faptei si imprejurarile in care a fost savarsita;
b) gradul de vinovatie al celui care a comis fapta;
c) urmarile abaterii savarsite, iar in cazul in care sunt mai multi
vinovati, masura in care fiecare din ei a contribuit la producerea acestor
urmari;
d) daca cel in cauza a mai avut si alte abateri, timpul de cand se afla in
functia pe care o indeplineste si modul de comportare in serviciu.
La stabilirea sanctiunilor disciplinare prevazute la art. 34 lit. c), d) si
e) se va avea in vedere si faptul daca pentru neindeplinirea acelor indatoriri
de serviciu s-a diminuat retributia tarifara conform sistemului de retribuire
in vigoare, ori s-a aplicat o amenda.
In cazul repetarii unei abateri de aceeasi gravitate, sanctiunile
disciplinare se aplica, de regula, in mod progresiv.
Art. 43
In scopul asigurarii desfasurarii nestingherite a cercetarilor, pentru
abateri disciplinare grave, personalul poate fi obligat sa stea la dispozitia
organelor de cercetare pe timpul strict necesar, fara a-si indeplini
atributiile functiei. In acest caz, conducatorii ierarhici vor lua masuri pentru
asigurarea desfasurarii normale a serviciului la locul de munca.
Masura prevazuta la alin. 1, a carei durata nu va putea depasi 15 zile, se
ia de conducatorul care face sau a dispus efectuarea cercetarilor, ori de
conducatorii ierarhici superiori acestora si se comunica in scris celor in
cauza. Atunci cand a fost dispusa de catre un conducator inferior celui
indreptatit a incadra in munca persoana respectiva, masura va fi supusa
confirmarii conducatorului cu competenta de incadrare in munca, in termen de
cel mult 3 zile.
In aceasta perioada, cel supus cercetarii va putea fi folosit la
indeplinirea altor activitati si va primi retributia tarifara de incadrare,
sporul de vechime si, dupa caz, alocatia de stat pentru copii, plata urmand a
se face pe baza confirmarii scrise a organului de cercetare ca a stat la
dispozitia sa. In cazul constatarii nevinovatiei celui cercetat, acestuia i se
va plati si diferenta pana la suma rezultata din calculul retributiei sale
medii realizate in ultimele 3 luni anterioare masurii luate.
La expirarea termenului prevazut la alin. 2, persoana respectiva reintra de
drept in indeplinirea functiei avute, daca sanctiunea disciplinara aplicata nu
implica modificarea sau incetarea contractului de munca.
Art. 44
Sanctiunile disciplinare se aplica, sau dupa caz, se propun, de
conducatorii directi, de conducatorii ierarhici superiori ori de organele de
conducere colectiva ale unitatii sau ale unitatii ierarhic superioare. De
asemenea, pot fi propuse de catre sefii de compartimente si de organele de
control. In cazul incalcarii normelor privind ordinea si disciplina la locul de
munca, colectivul compartimentului din care face parte cel vinovat, poate sa ia
in dezbatere abaterea savarsita si sa ceara conducerii unitatii aplicarea
sanctiunii disciplinare, inclusiv desfacerea contractului de munca.
Sanctiunile disciplinare se aplica dupa cum urmeaza:
a) mustrarea si avertismentul, de conducatorii ierarhici incepand cu seful
de serviciu, sau de organele de conducere colectiva ale unitatilor;
b) retragerea uneia sau mai multor gradatii ori trepte de retribuire, pe o
perioada de 1 - 3 luni, sau, in cazul celor incadrati cu retributie la nivel de
baza, diminuarea acesteia cu 5 - 10 % pe aceeasi perioada, reducerea retributiei
si reducerea indemnizatiei de conducere pe o durata de 1 - 3 luni cu 5 - 10 %,
precum si retrogradarea in functie sau in categorie, in cadrul aceleiasi
profesii, pe o durata de 1 - 3 luni, de organele de conducere colectiva ale
unitatilor sau, dupa caz, de conducatorul unitatii, potrivit competentelor de
incadrare in munca;
c) desfacerea contractului de munca, de organele de conducere colectiva
sau, dupa caz, de conducatorul unitatii, potrivit competentelor de incadrare in
munca, cu consultarea organelor sindicale.
Orice conducator poate aplica sanctiunile corespunzatoare competentei sale,
personalului in subordine. Competenta de sanctionare apartine si celui care
inlocuieste temporar pe conducatorul unitatii sau pe conducatorul ierarhic superior
al acestuia.
In cazul in care sanctiunile disciplinare se aplica de conducatorii
ierarhici superiori, masurile de aplicare a acestor sanctiuni, inclusiv
comunicarea sanctiunii, se iau prin conducerea unitatii in care functioneaza
cel sanctionat. Ministrul transporturilor si adjunctii acestuia au dreptul sa
aplice tuturor persoanelor incadrate in munca subordonate ierarhic, orice
sanctiune disciplinara din cele prevazute in prezentul statut.
Stabilirea prin asimilare a functiilor ai caror titulari au dreptul de a
aplica sanctiuni disciplinare se face prin ordinul ministrului transporturilor
si telecomunicatiilor, de acord cu Comitetul Uniunii sindicatelor
intreprinderilor din transporturi si telecomunicatii, prin echivalare cu cele
prevazute la lit. a) - c) din prezentul articol.
Art. 45
Pentru abaterile disciplinare savarsite de o persoana incadrata in munca pe
timpul detasarii, sanctiunile "mustrare" si "avertisment",
se aplica de unitatea la care lucratorul este detasat. Desfacerea disciplinara
a contractului de munca se aplica numai de conducerea unitatii care l-a
detasat. Celelalte sanctiuni se aplica de conducerea unitatii la care este
detasat, cu acordul unitatii unde este incadrat.
Abaterile disciplinare savarsite de cei incadrati in munca pe timpul
delegarii in alta unitate, se sanctioneaza de conducatorul unitatii care l-a
delegat, la propunerea unitatii la care au fost delegati.
Ucenicii care se pregatesc la locul de munca, elevii si studentii care fac
practica vor fi sanctionati, pentru abaterile disciplinare savarsite, potrivit
actelor normative care reglementeaza pregatirea profesionala a acestora.
Art. 46
Cand pentru aceeasi abatere ori mai multe abateri aflate in stransa
legatura au fost cercetate persoane cu functii diferite sau din unitati
diferite, sanctiunile se aplica de conducatorul competent sa sanctioneze
persoana cu functia cea mai mare, respectiv de conducatorul sau organul de
conducere colectiva al unitatii superioare comune.
Art. 47
Sanctiunea disciplinara va fi stabilita si comunicata in scris persoanei
incadrate in munca in cel mult 30 de zile de la data cand cel in drept a o
aplica a luat cunostinta de savarsirea abaterii; aplicarea sanctiunii nu se va
face insa mai tarziu de sase luni de la data savarsirii abaterii. Dupa trecerea
acestor termene abaterile disciplinare nu mai pot fi sanctionate, cu exceptia
faptelor care au facut obiectul unei anchete penale inceputa inainte de
expirarea acestor termene. In acest caz, termenele sunt suspendate pe timpul
anchetei penale.
Cei din vina carora nu s-au putut lua la timp masuri disciplinare sunt
raspunzatori de neluarea acestor masuri.
In actul de comunicare a sanctiunii se va arata calea de atac, termenul de
introducere a contestatiei si organul competent sa o solutioneze.
Sanctiunile disciplinare se aduc la cunostinta colectivului de lucru din
care face parte cel sanctionat.
Art. 48
Sanctiunile disciplinare sunt executorii de indata ce au fost comunicate,
chiar daca impotriva lor s-a facut contestatie.
Toate sanctiunile ramase definitive se trec in fisa sau dosarul personal al
celui sanctionat.
Art. 49
In cazul in care unitatea a facut plangere penala impotriva unei persoane
incadrate in munca sau aceasta a fost trimisa in judecata pentru fapte penale
incompatibile cu functia detinuta, conducerea unitatii o va suspenda din
functie. Pe timpul suspendarii nu se platesc drepturile de retribuire.
In cazul constatarii nevinovatiei persoanei incadrate in munca suspendata
din functie, aceasta are dreptul pe timpul cat a fost lipsita de retributie din
aceasta cauza, la o despagubire calculata pe baza retributiei medii realizate
in ultimele trei luni, anterioare suspendarii. Daca cel in cauza s-a incadrat
intre timp intr-o functie cu o retributie inferioara sau a realizat alte
castiguri mai mici, despagubirea va consta pentru perioada respectiva in
diferenta dintre retributia medie realizata pe ultimele trei luni anterior
suspendarii si castigul realizat intre timp.
SECTIUNEA a IV-a
Caile de atac impotriva sanctiunilor disciplinare
Art. 50
Impotriva sanctiunii disciplinare, cel sanctionat poate face contestatie in
scris in termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei de sanctionare.
Contestatia impotriva sanctiunii disciplinare, cu exceptia desfacerii
disciplinare a contractului de munca, se solutioneaza de catre:
a) persoana care ocupa functia ierarhica imediat superioara celui care a
aplicat sanctiunea;
b) consiliul oamenilor muncii al unitatilor de posta si telecomunicatii,
pentru sanctionarea aplicata de conducatorul unitatii;
c) organul ierarhic imediat superior, pentru sanctiunile aplicate de
consiliul oamenilor muncii din unitatile de posta si telecomunicatii.
Contestatiile impotriva desfacerii disciplinare a contractului de munca se
solutioneaza de catre judecatoria in raza careia isi are sediul unitatea sau de
organul ierarhic superior, potrivit competentelor acestora.
Art. 51
Contestatia se face in scris si se depune la unitatea care a aplicat
sanctiunea, la organul ierarhic superior sau la judecatorie, dupa caz.
Contestatia adresata unui organ necompetent se inregistreaza si va fi inaintata
de acesta organului competent sa o solutioneze, cumunicindu-se petitionarului despre
aceasta.
Art. 52
Organul ierarhic superior competent este obligat sa solutioneze contestatia
in termen de 30 de zile de la primire, putand dispune mentinerea, reducerea,
inlocuirea sanctiunii aplicate cu una mai usoara sau anularea sanctiunii.
Pana la rezolvarea contestatiei, cel care a facut-o poate sa o retraga sau
poate depune memorii si alte acte justificative in completare.
Hotararea se motiveaza si se comunica in scris, in termen de 5 zile de la
pronuntare, atat celui in cauza cat si unitatii, care va instiinta persoana
care a aplicat sanctiunea.
Art. 53
Conducatorul ierarhic superior are dreptul sa agraveze sanctiunea
disciplinara data de o persoana in subordine daca apreciaza ca sanctiunea
aplicata este prea usoara fata de gravitatea abaterii savarsite. Aceasta masura
poate fi luata in termenele prevazute la art. 47 si numai daca sanctiunea nu a
fost executata.
Art. 54
In caz de anulare a sanctiunilor prevazute la art. 34. lit. c), d), e) si
f), cel in cauza are dreptul sa fie readus la nivelul retributiei, in functia
si locul de munca avute anterior aplicarii sanctiunii.
Dispozitiile art. 49 alin. 2 se aplica in mod corespunzator.
Sanctiunile anulate se vor sterge din fisa personala a celui sanctionat.
Art. 55
Conducatorul care a aplicat sanctiunea raspunde, dupa caz, disciplinar,
material sau penal atunci cand, cu rea-credinta, a aplicat o sanctiune
disciplinara care ulterior a fost anulata.
In cazul cand cel care a aplicat sanctiunea disciplinara sau organul
ierarhic superior descopera, in apararea celui sanctionat, dovezi de
nevinovatie care nu au fost cunoscute la data aplicarii sanctiunii, este
obligat sa anuleze din oficiu sanctiunea.
Art. 56
Sanctiunile disciplinare definitive stabilite de organele administrative
pot fi revizuite in cazul cand se descopera dovezi noi, de natura sa
stabileasca nevinovatia celor in cauza sau din care sa rezulte ca vinovatia
acestora este mai mica.
Cererea de revizuire se face in termen de 30 de zile de la data cand cel
sanctionat a lua cunostinta de noile dovezi si se solutioneaza de conducatorul
care a stabilit sanctiunea, respectiv organul ierarhic administrativ, in cel
mult 30 de zile de la primirea cererii.
Desfacerea contractului de munca ramasa definitiva prin hotarare
judecatoreasca este supusa revizuirii potrivit Codului de procedura civila.
Art. 57
Sanctiunea disciplinara aplicata, cu exceptia desfacerii disciplinare a
contractului de munca, se considera a nu fi fost luata daca timp de un an de la
executarea ei persoana incadrata in munca nu a mai savarsit o alta abatere.
Masura nu priveste efectele banesti ale sanctiunii aplicate.
In cazul cand cel sanctionat nu a mai savarsit intre timp nici o abatere
disciplinara si a dovedit prin intreaga sa comportare in munca ca sanctiunea
si-a atins scopul educativ, cei care au aplicat-o vor putea dispune, cu
consultarea organelor de partid si a celor sindicale, chiar mai inainte de
expirarea termenului de un an, dar nu mai devreme de 6 luni de la executarea
sanctiunii, ca aceasta sa fie considerata a nu fi fost luata. Masura nu
priveste efectele banesti ale acesteia.
Ridicarea sanctiunii se consemneaza in fisa personala.
CAP. 7
Masuri pentru asigurarea drepturilor personalului
Art. 58
Personalul din unitatile de posta si telecomunicatii poate face reclamatii
la conducatorii ierarhici superiori cu privire la unele masuri in legatura cu
serviciul, prin care poate fi vatamat in interesele lui legitime.
Reclamatiile trebuie sa se adreseze conducatorului nemijlocit iar in cazul
in care problema nu a fost rezolvata de acesta, cel in cauza se poate adresa pe
cale ierarhica conducatorului imediat superior. Este interzisa ca in
reclamatiile scrise, inaintate prin posta, sa fie trecute date cu caracter
secret. Reclamatiile trebuie sa se refere numai la persoana celui in cauza si
sa fie facute in limitele politetii.
Art. 59
Conducatorul care a primit reclamatia este obligat sa o examineze in cel
mai scurt timp, dar nu mai tarziu de termenele prevazute de lege si daca o va
gasi intemeiata, sa ia imediat masurile corespunzatoare. Daca solutionarea
reclamatiei nu intra in competenta sa, conducatorul care a primit-o va sesiza
pe conducatorul care are aceasta competenta. In toate cazurile, cel care a
facut reclamatia va fi incunostintat despre masurile luate.
Art. 60
Conducatorul care a savarsit o nedreptate sau a luat a masura nelegala fata
de o persoana in subordine, pentru motivul ca a facut o reclamatie sau sesizare,
va fi sever sanctionat.
CAP. 8
Organizarea timpului de lucru
Art. 61
Masurile referitoare la organizarea timpului de munca in unitatile de posta
si telecomunicatii vor fi stabilite de conducatorii acestor unitati, impreuna
cu organele sindicale, tinand seama de profilul si specificul unitatii,
aducindu-se la cunostinta persoanelor incadrate in munca, direct sau prin
afisare:
a) ora inceperii si ora terminarii programului de lucru;
b) modul de organizare a lucrului in schimburi, tura, turnus, program de
exploatare sau alte forme specifice activitatii, cu indicarea duratei si
conditiilor in care se fac predarea si preluarea lucrului;
c) durata pauzelor pentru alimentarea si ingrijirea copilului acordate
femeilor cu copii in varsta de pana la 9 - 12 luni, dupa caz, si orele cand
urmeaza a fi acordate; cazurile in care pauzele pot fi cumulate prin reducerea
programului de munca;
d) modul de organizare a serviciului pe unitate;
e) modul de acordare a zilei de repaus saptamanal, in cazurile in care
repausul nu poate fi asigurat duminica;
f) modul in care se tine evidenta prezentei personalului - pontaj, condica
de prezenta sau altele asemenea - precum si evidenta orelor efectuate peste
program;
g) modul cum se face programarea concediilor de odihna precum si modul cum
se tine evidenta acestora, a concediilor de boala, invoirilor, concediilor fara
plata, si a concediilor de studii;
h) regulile privind accesul in unitate, circulatia in cadrul acesteia a
personalului si a persoanelor straine; determinarea locului de munca unde
accesul sau circulatia este permisa numai in conditii anume stabilite;
asigurarea exercitarii controlului asupra respectarii acestor reguli.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 62
Unitatile de posta si telecomunicatii in care se aplica prezentul statut
disciplinar sunt obligate sa-l aduca la cunostinta intregului personal. In
contractele de munca ale persoanelor nou incadrate se va mentiona ca acestea au
luat cunostinta de prevederile statutului disciplinar.
Art. 63
In scopul cunoasterii prevederilor statutului disciplinar al personalului
din unitatile de posta si telecomunicatii, dispozitiile acestuia se vor studia
in scolile de posta de telecomunicatii subordonate ministerului.
Art. 64
In masura in care prezentul statut nu prevede altfel, dispozitiile sale se
completeaza cu celelalte prevederi ale legislatiei muncii.