E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Vreau reclama pe legex.ro!
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Produse Tradiţionale Sibiu
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECRET Nr

DECRET   Nr. 167 din 10 aprilie 1958    * Republicat

privitor la prescriptia extinctiva

ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA

ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL  NR. 11 din 15 iulie 1960




    *) Prezentul text republicat al Decretului nr. 167 din 21 aprilie 1958, cuprinde textul initial al decretului cu modificarile aduse prin Decretul nr. 218 din 1 iulie 1960, avind si o noua numerotare a articolelor.
    Aceasta republicare cu o noua renumerotare a articolelor, s-a facut in temeiul art. IV din Decretul nr. 218/1960.

    Art. 1
    Dreptul la actiune, avind un obiect patrimonial, se stinge prin prescriptie, daca nu a fost exercitat in termenul stabilit in lege.
    Odata cu stingerea dreptului la actiune privind un drept principal se stinge si dreptul la actiune privind drepturile accesorii.
    Orice clauza care se abate de la reglementarea legala a prescriptiei este nula.
    Art. 2
    Nulitatea unui act juridic poate fi invocata oricind, fie pe cale de actiune, fie pe cale de exceptie.
    Art. 3
    Termenul prescriptiei este de 3 ani, iar in raporturile dintre organizatiile socialiste, de 18 luni.
    Prin derogare de la dispozitiile alineatului precedent, in raporturile ce izvorasc din asigurare, termenul de prescriptie este de 2 ani, in afara acelor raporturi ce izvorasc din asigurarile de persoane in care obligatiile devin exigibile prin ajungerea la termen sau prin amortizare; cu privire la primele de asigurare datorate in temeiul asigurarilor prin efectul legii, sint aplicabile dispozitiile art. 22.
    Art. 4
    In raporturile dintre organizatiile socialiste, termenul prescriptiei este de 6 luni in ce priveste dreptul la:
    a) orice actiune izvorita din transmiterea unor produse calitativ necorespunzatoare sau pentru netransmiterea in tot sau in parte a unor produse datorate;
    b) orice actiune prin care se pretinde plata unor penalitati ori amenzi civile;
    c) orice actiune pentru restituirea de diferente de pret rezultate din recalcularea preturilor in temeiul dispozitiilor legale sau din aplicarea gresita a preturilor sau tarifelor legale;
    d) orice actiune a organizatiilor socialiste privitoare la serviciile de telecomunicatii ce acestea folosesc;
    e) orice actiune izvorita dintr-un contract de transport terestru, aerian sau pe apa, indreptata impotriva unei organizatii socialiste de transport.
    Termenul de prescriptie este de un an, daca contractul de transport a fost incheiat spre a fi executat succesiv cu mijloace de transport felurite.
    Termenul de prescriptie prevazut de prezentul articol nu este aplicabil in raporturile dintre intreprinderile de stat pentru comertul exterior si organizatiile socialiste furnizoare de marfuri pentru export sau beneficiare ale produselor importate.
    Art. 5
    Dreptul la actiunea privitoare la viciile ascunse ale unui lucru transmis sau ale unei lucrari executate, se prescrie prin implinirea unui termen de 6 luni, in cazul in care in care viciile nu au fost ascunse cu viclenie.
    Art. 6
    Dreptul de a cere executarea silita in temeiul oricarui titlu executor se prescrie prin implinirea unui termen de 3 ani, iar in raporturile dintre organizatiile socialiste, de un an.
    Art. 7
    Prescriptia incepe sa curga de la data cind se naste dreptul la actiune sau dreptul de a cere executarea silita.
    In obligatiile care urmeaza sa se execute la cererea creditorului precum si in acelea al caror termen de executare nu este stabilit, prescriptia incepe sa curga de la data nasterii raportului de drept.
    Daca dreptul este sub conditie suspensiva sau cu termen suspensiv, prescriptia incepe sa curga de la data cind s-a implinit conditia sau a expirat termenul.
    Art. 8
    Prescriptia dreptului la actiune in repararea pagubei pricinuite prin fapta ilicita, incepe sa curga de la data cind pagubitul a cunoscut sau trebuia sa cunoasca, atit paguba cit si pe cel care raspunde de ea.
    Dispozitiile alineatului precedent se aplica prin asemanare si in cazul imbogatirii fara just temei.
    Art. 9
    Prescriptia dreptului la actiune in anularea unui act juridic pentru violenta, incepe sa curga de la data cind aceasta a incetat.
    In caz de viclenie ori eroare sau in celelalte cazuri de anulare, prescriptia incepe sa curga de la data cind cel indreptatit, reprezentantul sau legal sau persoana chemata de lege sa-i incuviinteze actele, a cunoscut cauza anularii, insa cel mai tirziu de la implinirea a 18 luni de la data incheierii actului.
    Art. 10
    In raporturile dintre organizatiile socialiste, prescriptia dreptului la actiune izvorit din transmiterea unor produse calitativ sau cantitativ necorespunzatoare incepe sa curga de la data cind produsele au fost efectiv preluate de organizatia beneficiara, indiferent daca a fost sau nu intocmit proces-verbal de constatare a lipsurilor.
    Art. 11
    Prescriptia dreptului la actiune privind viciile ascunse ale unui lucru transmis sau ale unei lucrari executate, incepe sa curga de la data descoperirii viciilor, insa cel mai tirziu de la implinirea unui an de la predarea lucrului sau lucrarii.
    Prescriptia actiunii privind viciile unei constructii, incepe sa curga de la data descoperirii viciilor, insa cel mai tirziu de la implinirea a trei ani de la predare.
    Prin dispozitiile prezentului articol nu se aduce nici o atingere termenelor de garantie, legale sau conventionale.
    Art. 12
    In cazul cind un debitor este obligat la prestatiuni succesive, dreptul la actiune cu privire la fiecare din aceste prestatiuni se stinge printr-o prescriptie deosebita.
    Art. 13
    Cursul prescriptiei se suspenda:
    a) cit timp cel impotriva caruia ea curge este impiedicat de un caz de forta majora sa faca acte de intrerupere;
    b) pe timpul cit creditorul sau debitorul face parte din Fortele Armate ale Republicii Populare Romane, iar acestea sint puse pe picior de razboi;
    c) pina la rezolvarea reclamatiei administrative facuta de cel indreptatit, cu privire la despagubiri sau restituiri, in temeiul unui contract de transport sau de prestare a serviciilor de posta si telecomunicatii, insa cel mai tirziu pina la expirarea unui termen de 3 luni socotit de la inregistrarea reclamatiei.
    Art. 14
    Intre parinti sau tutor si cei ce se afla sub ocrotirea lor, intre curator si acei pe care ii reprezinta precum si intre orice alta persoana care, in temeiul legii sau al hotararii judecatoresti, administreaza bunurile altora si cei ale caror bunuri sint astfel administrate, prescriptia nu curge cit timp socotelile nu au fost date si aprobate.
    Prescriptia nu curge impotriva celui lipsit de capacitate de exercitiu, cit timp nu are reprezentant legal si nici impotriva celui cu capacitate restrinsa, cit timp nu are cine sa-i incuviinteze actele.
    Prescriptia nu curge intre soti in timpul casatoriei.
    Art. 15
    Dupa incetarea suspendarii, prescriptia isi reia cursul, socotindu-se si timpul curs inainte de suspendare.
    Prescriptia nu se va implini totusi inainte de expirarea unui termen de 6 luni, socotit de la incetarea cauzei de suspendare, cu exceptia prescriptiilor mai scurte de 6 luni care nu se vor implini decit dupa expirarea unui termen de o luna de la suspendare.
    Art. 16
    Prescriptia se intrerupe:
    a) prin recunoasterea dreptului a carui actiune se prescrie, facuta de cel in folosul caruia curge prescriptia.
    In raporturile dintre organizatiile socialiste, recunoasterea nu intrerupe curgerea prescriptiei;
    b) prin introducerea unei cereri de chemare in judecata ori de arbitrare, chiar daca cererea a fost introdusa la o instanta judecatoreasca, ori la un organ de arbitraj, necompetent;
    c) printr-un act incepator de executare.
    Prescriptia nu este intrerupta, daca s-a pronuntat incetarea procesului, daca cererea de chemare in judecata sau executare a fost respinsa, anulata sau daca s-a perimat, ori daca cel care a facut-o a renuntat la ea.
    Art. 17
    Intreruperea sterge prescriptia inceputa inainte de a se fi ivit imprejurarea care a intrerupt-o.
    Dupa intrerupere incepe sa curga o noua prescriptie.
    In cazul cind prescriptia a fost intrerupta printr-o cerere de chemare in judecata ori de arbitrare sau printr-un act incepator de executare, noua prescriptie nu incepe sa curga cit timp hotarirea de admitere a cererii nu a ramas definitiva sau, in cazul executarii, pina la indeplinirea ultimului act de executare.
    Art. 18
    Instanta judecatoreasca si organul arbitral sint obligate ca, din oficiu, sa cerceteze, daca dreptul la actiune sau la executarea silita este prescris.
    Art. 19
    Instanta judecatoreasca sau organul arbitral poate, in cazul in care constata ca fiind temeinic justificate cauzele pentru care termenul de prescriptie a fost depasit, sa dispuna chiar din oficiu judecarea sau rezolvarea actiunii, ori sa incuviinteze executarea silita.
    Cererea de repunere in termen va putea fi facuta numai in termen de o luna de la incetarea cauzelor care justifica depasirea termenului de prescriptie.
    Art. 20
    Debitorul care a executat obligatia dupa ce dreptul la actiune al creditorului s-a prescris, nu are dreptul sa ceara inapoierea prestatiei, chiar daca la data executarii nu stia ca termenul prescriptiei era implinit.
    Dispozitiile alineatului precedent nu sint aplicabile in cazul cind debitorul este o organizatie socialista, daca la implinirea prescriptiei aceasta organizare este obligata, potrivit legii, sa verse la bugetul de stat ceea ce datora fostului creditor.
    Art. 21
    Dispozitiile Decretului de fata nu se aplica dreptului la actiune privitor la drepturile de proprietate, uzufruct, uz, abitatiune, servitute si superficie.
    Art. 22
    Impozitele si taxele datorate statului, contributia pentru asigurari sociale, precum si primele de asigurare datorate in temeiul asigurarilor prin efectul legii, ramin supuse dispozitiilor privitoare la prescriptie din legile speciale.
    Art. 23
    Dreptul la actiunea privitoare la sume de bani consemnate sau depuse la institutiile de banca, credit si economie sau la orice alte organizatii socialiste, pe seama statului ori a organizatiilor de stat, se prescrie in termen de 3 ani de la data consemnarii sau depunerii.
    Cu toate acestea cind eliberarea sumelor consemnate sau depuse este conditionata de un act al organului judecatoresc sau al altui organ de stat, aceste sume vor fi restituite celor in drept la prezentarea actului respectiv; dreptul la actiune in acest din urma caz se prescrie in termen de un an de la data cind se poate cere restituirea pe baza actului organului de stat.
    Dispozitiile alineatelor precedente nu sint aplicabile sumelor constituite drept garantie pe baza normelor legale sau a clauzelor contractuale.
    Art. 24
    Dreptul la actiunea privitoare la sumele de bani incasate din vinzarea biletelor pentru spectacole care nu au mai avut loc, se prescrie in termen de 60 de zile de la data cind urma sa aiba loc spectacolul.
    Art. 25
    Dispozitiile prezentului Decret sint aplicabile si prescriptiilor neimplinite la data intrarii sale in vigoare, in care caz termenele de prescriptie prevazute in Decretul de fata vor fi socotite ca incep sa curga de la intrarea in vigoare a acestui Decret.
    Cu toate acestea, dispozitiile legii anterioare, privitoare la termenele de prescriptie, ramin mai departe aplicabile, daca termenele ce ele prevad se implinesc inaintea celor fixate prin prezentul Decret.
    Art. 26
    Pe data intrarii in vigoare a Decretului de fata, se abroga orice dispozitii legale contrare prezentului Decret, in afara de cele care stabilesc un termen de prescriptie mai scurt decit termenul corespunzator prevazut prin Decretul de fata.



COMENTARII la Decretul 167/1958

Momentan nu exista niciun comentariu la Decretul 167 din 1958
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 241 2013
    Buna ziua, Acest lucru este de a informa publicul în general că suntem în prezent sa dea împrumut la o rată scăzută a dobânzii de 3%. Daca sunteti interesati in aplicarea pentru un împrumut, să completați cererea de mai jos. Pentru mai multe detalii contactati-ne acum prin: +2348073676763 sau email: anitaloanfirm@hotmail.com INFORMAȚII IMPRUMUTAT NECESARE Nume: Țară: sex: Varsta: Telefon: Suma necesară: Ocupația: Durata de împrumut: Cu respect. Mrs.Isa Anita
ANONIM a comentat Hotărârea 416 2014
    ce preturi naspa
ANONIM a comentat Ordin 117 2010
    -nu face diferenta clara intre deseuri metalice si materiale metalice pentru care ANPM stabileste autorizatii de mediu diferite.Astfel fiind,operatorii care gestioneaza deseuri metalice sunt asimilati cu operatorii care recupereaza deseuri metalice din aceste materiale metalice ori nemetalice cum sunt,deseurile radiologice:filme radiologice si solutii din care se recupereaza argintul- activitati ce nu sunt cautate de functionarii cu atributii de control in puncte de lucru autorizate cu autorizatie integrata de APM CI SUNT CAUTATE IN PUNCTE DE LUCRU NEAUTORIZATE UNDE NU EXISTA.MOTIV PENTRU CARE,RESTURILE DIN PROCESELE DE RECUPERARE A ARGINTULUI DIN FILME ORI SOLUTII SUNT DEVERSATE IN CANALIZARE.
ANONIM a comentat Decretul 111 1951
    Decretul 111 din 1951 este considerat abuziv sau nu?
ANONIM a comentat Decretul 463 2014
    Aici este o oportunitate pentru oricine care este în probleme financiare și cei care sunt în nevoie de un împrumut pentru orice motiv, vom oferi împrumuturi la o rată foarte rezonabil de 2%, oferim toate tipurile de credite pentru persoane fizice și companii, angajat sau șomer, toți cei care sunt în nevoie de asistență financiară sunt binevenite. Mulți suferă și au nevoie de ajutor pentru a îmbunătăți standardul lor de viață, mulți sunt șomeri și au nevoie de ajutor financiar pentru a începe o afacere, mulți au nevoie de asistență financiară pentru a șterge facturile și datoriile lor. Nu conteaza ce tip de împrumut care aveți nevoie și pentru orice motiv contactati-ne astăzi, aceasta este o oportunitate de aur la ușa ta pas, contactati-ne astăzi, prin e-mail ca davidpetersonloanfirm@outlook.com și de a lua împrumut de azi. Daca sunteti interesati intr-o împrumut, atunci pur și simplu să ne contactați prin e-mail nostru de mai jos. Nume: David Peterson E-mail: davidpetersonloanfirm@outlook.com
ANONIM a comentat Decretul 463 2014
    Aici este o oportunitate pentru oricine care este în probleme financiare și cei care sunt în nevoie de un împrumut pentru orice motiv, vom oferi împrumuturi la o rată foarte rezonabil de 2%, oferim toate tipurile de credite pentru persoane fizice și companii, angajat sau șomer, toți cei care sunt în nevoie de asistență financiară sunt binevenite. Mulți suferă și au nevoie de ajutor pentru a îmbunătăți standardul lor de viață, mulți sunt șomeri și au nevoie de ajutor financiar pentru a începe o afacere, mulți au nevoie de asistență financiară pentru a șterge facturile și datoriile lor. Nu conteaza ce tip de împrumut care aveți nevoie și pentru orice motiv contactati-ne astăzi, aceasta este o oportunitate de aur la ușa ta pas, contactati-ne astăzi, prin e-mail ca davidpetersonloanfirm@outlook.com și de a lua împrumut de azi. Daca sunteti interesati intr-o împrumut, atunci pur și simplu să ne contactați prin e-mail nostru de mai jos. Nume: David Peterson E-mail: davidpetersonloanfirm@outlook.com
ANONIM a comentat Decretul 463 2014
    Bună ziua, Sunteți în căutarea pentru un împrumut de afaceri, credit de nevoi personale, împrumut acasă, etc ..? Va oferim personale și de afaceri de împrumut la orice individ interesat la dobândă 2% de la 1 la 30 de ani. Nume: Data nașterii: Sex: Stare civilă: Adresa: Oraș: Țară: telefon: Suma de împrumut: Durata de împrumut: Venitul lunar net. Contactati-ne: creditsolutionhome@outlook.com
ANONIM a comentat Legea 3 1977
    legea a fost f.buna,dar dupa 1989 pensionandu-ma in anul 1991, s-au repectat prevederile de calcul,dar din martie 1991 prin trecerea la milioane nu s-au respectat prevederile art.7 din lege privin IMPRESCRIPTIA si prin legi neconstitutionale si aplicate retroactiv,legea 19/2000, s-au diminuat sumele din decizia de pensionare cu 1 la 100000 rezultand o pensie de 0,26 roni(tot lei) din 2619 lei in decizie, in prezent,aug.2014,primesc numai 50%,adic a 1335 lei,..Milu Bajenaru Valentin,Brasov
ANONIM a comentat Ordin 73 2014
    As dori un raspuns competent la urmatoarea situatie cu care ne confruntam de luni de zile fara nici un rezultat in afara debransarii de la electrica si ramanerii astfel si fara apa de consum curent . Fiica mea a divortat si a facut partaj imobiliar din mai 2009, drept pentru care s-a prezentat la sediul enel oras Pantelimon pentru schimbare titular contract, vechiul contract fiind pe numele fostului sot. Deoarece acesta nu a fost de acord si beneficiaza de ,,cunostinte ''la Enel si primarie, nu s-a putut face aceasta modificare. Precizez ca in urma partajului, din cele 2 proprietati vecine, una i-a revenit mie, iar una lui , ambele imobile fiind bransate inca de la constructia lor prin plata costurilor ca sot si sotie la vremea respectiva. Fiind primii care am facut bransamentul,ulterior pe acest bransament s-au mai bransat alte 5 imobile. Fostul sot nu a fost de acord ca ea sa ramana bransata pe vechiul bransament, iar Enel Pantelimon a facut un proiect de bransare din capatul celalalt al strazii, cu costuri exorbitante , depeste 125 milioanelei. Cum pot rezolva legal acest lucru ,deoarece el intre timp a reziliat contractul pentru imobilul meu si am fost debransata chiar a doua zi de la contorul meu . Enel refuza rebransarea decat in conditiile puse de el , cand eu am facut cerere doar de schimbare titular contract cum se face de regula in situatii de divort si partaj. Precizez ca ea a platit mereu consumul prin banca chiar daca nu e titular de contract, in baza contorului detinut la imobil . Datorita abuzurilor fostului sot care uzeaza de relatii la primaria Pantelimon si la toti furnizorii de utilitati din localitate, au fost taiate toate utilitatile si cu mari costuri mi-am facut contractele si bransamente gaze , chiar daca imobilul avea utilitati inca din 2006. Cum pot demonstra ca astfel se face o discriminare ,iar lipsa de curent electric produce pagube imense, fiind singura casa unde poate locui ? De o alta rebransare nici nu poate fi vorba deoarece nu detin banii necesari si nici nu-i vad rostul atata timp cat bransarea s-a facut cu banii nostri in 1996 ca sot si sotie ,iar pentru rebransare la gaze am imprumutat banii sa platesc cca 60 milioane lei , deoarece aici nu aveam contor separat, si s-a facut in mai bine de 5luni . Astept sa-mi dati un sfat pe mail deoarece suntem disperati ca nu se poate rezolva decat cu aceste costuri propuse prin proiect. Putem demonstra cu acte si raspunsurile primite de la toate forurile,ENEL inclusiv de la ANRE , care a gasit ca solutia data de Enel Pantelimon jud Ilfov aste singura legala si ca trebuie sa platesc peste 125 milioane lei pentru a avea current electric si apa de consum . Datorita acestei situatii, in casa si curte nu mai poate locui nici macar un caine , iar cei care fac legea doar pentru ei jubileaza. Ne punem mari sperante in rezolvarea legala a acestei situatii, am citit toate legile in acest domeniu , nu am gasit o explicatie anume ,si nici chiar debransarea nu s-a facut dupa 21 zile cum este legal, ci doar dupa o zi , ca sa ne arate cine este mai puternic. Asteptam cu mare nerabdare o solutie in aceste abuzuri facute doar pentru capriciile fostului sot care ne-a demonstrat ca pana acum el face ce doreste doar ca sa ne hartuiasca si sa ne ameninte cu diverse , inclusiv cu arme. Cu multumiri pentru raspunsul care speram sa-l primim cat mai curand,
ANONIM a comentat Decretul 153 1970
    pai cum sa nu existe comentariu??? -Unde e atitudinea cetateneasca???Cand umbla in tara fel si fel de gasti de "infractori",interlopi !!!!!cum ar fi in P.Neamt niste jigodii de cica minori care fura,ataca si-n plina zi pe bietii oameni,femei neajutorate etc,iar interlopii isi fac de cap;degeaba exista atatea "politii":politie locala,jandarmerie,politie judet,SRI,etc Luati atitudine fratilor!!!!!!!!!!Faceti odata ceva!!!!!!!!!!!Sa se vada ceva !!!!Nu asteptati numai recompense.Ca nici cetateanu nu poate lua atitudine daca aceste structuri nu ia initiativa!!!Nici primaria nu misca nimic!!!
Business Directory Directories Codul fiscal actualizat 2012 Coduri postale Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu