Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 981 din 30 septembrie 2008

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 44 si ale art. 45 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului si ale intregului act normativ

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 738 din 31 octombrie 2008



Ioan Vida                                         - preşedinte

Nicolae Cochinescu                        -judecător

Acsinte Gaspar                               -judecător

Petre Lăzăroiu                                 -judecător

Puskâs Valentin Zoltan                   -judecător

Tudorel Toader                                -judecător

Augustin Zegrean                            - judecător

Simona Ricu                                    - procuror

Claudia Margareta Krupenschi       - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 44 şi 45 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active  ale statului şi ale întregului act normativ, excepţie ridicată de Grigore şi Elena Abuhnoaie în Dosarul nr. 2.888/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VI-a comercială.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Magistratul-asistent referă asupra faptului că autorii excepţiei au trimis la dosarul cauzei note scrise prin care solicită, în esenţă, admiterea excepţiei de neconstituţionalitate. Susţin în acest sens că în litigiul dedus judecăţii pe fond aceştia au calitatea de reclamanţi, şi nu de debitori, creditori sau garanţi, iar obiectul cauzei nu priveşte o creanţă neperformantă, ci o acţiune în constatare a nulităţii absolute, astfel încât aceasta trebuie soluţionată potrivit normelor dreptului comun, şi nu a celor prevazute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 14 aprilie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 2.888/2/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VI-a comercială a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. 44 şi ale art. 45 din Ordonanţa  de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului şi ale întregului act normativ".

Excepţia a fost invocată de reclamanţii Grigore şi Elena Abuhnoaie în dosarul menţionat, având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în constatare, formulată în contradictoriu cu Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi Raiffeisen Bank România - Sucursala laşi.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate instituie o procedură speciala de judecată , inechitabilă şi discriminatorie deoarece Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului nu este o instituţie prevăzută de Constituţie şi dispune de propria instanţă de judecată, respectiv Curtea de Apel Bucureşti. Autorii excepţiei apreciază că în speţa dedusă judecăţii ei nu au calitatea de debitori, astfel încât cererea lor de constatare a nulităţii absolute a unui contract de credit este de competenţa Tribunalului laşi, conform art. 2 din Codul de procedură civilă .

Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VI-a comercială apreciază că dispoziţiile art. 44 şi 45 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 şi actul normativ în întregul său sunt în concordanţă cu prevederile constituţionale invocate.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului  si Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului apreciază că prevederile art. 44 şi ale art. 45 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 şi ale întregului act normativ sunt constituţionale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie în realitate doar prevederile art. 44 şi 45 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 24 decembrie 2002, deoarece autorii excepţiei nu formulează niciun fel de alte critici de neconstituţionalitate cu privire la celelalte dispoziţii de lege cuprinse în acelaşi act normativ. Textele legale criticate au următoarea redactare:

- Art. 44: „Litigiile în legătură cu creanţele neperformante preluate la datoria publică, în care AVAB este parte, se soluţionează cu respectarea prevederilor prezentului capitol, completate în mod corespunzător cu dispoziţiile Codului de procedură civilă";

- Art. 45: „Cererile de orice natură privind drepturile şi obligaţiile în legătură cu activele bancare preluate de AVAB, inclusiv cele formulate pentru angajarea răspunderii civile a persoanelor fizice şi juridice, altele decât debitorii definiţi la art. 38, sunt de competenţa Curţii de apel în a cărei rază teritorială se află sediul sau, după caz, domiciliul pârâtului şi se judecă de urgenţă şi cu precădere."

Autorul apreciază că textul de lege indicat contravine prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (1) privind universalitatea legii, art. 16 alin. (1)şi (2) referitoare la egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări, art. 21 alin. (3) privind dreptul părţilor la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, art. 44 alin. (2) privind garantarea şi ocrotirea proprietăţii private în mod egal de lege, indiferent de titular, şi ale art. 126 alin. (2) potrivit cărora competenţa instanţelor judecătoreşti şi procedura de judecată sunt prevăzute numai prin lege. De asemenea, sunt invocate şi prevederile art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, privind dreptului la un proces echitabil.

Examinând criticile de neconstituţionalitate formulate, Curtea Constituţională constată că acestea nu sunt întemeiate.

Dispoziţiile art. 44 şi 45 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului  nr. 51/1998 privind valorificarea unor active  ale statului stabilesc competenţa teritorială de judecată a litigiilor în legătură cu creanţele neperformante în care Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului este parte, instanţa de judecată competentă fiind Curtea de apel în a cărei rază teritorială se află sediul sau, după caz, domiciliul pârâtului. In opinia autorului excepţiei, aceasta echivalează cu instituirea unei instanţe de judecată proprii Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului, ceea ce deturnează sensul unui proces echitabil şi al principiului nediscriminării.

Or, Curtea Constituţională constată că textele de lege criticate conţin norme de procedură şi aparţin totodată unui act normativ cu caracter special, ale cărui reglementări se completează în mod corespunzător cu dispoziţiile Codului de procedură civilă. Potrivit art. 126 alin. (2) din Constituţie, invocat, de altfel, de autorii excepţiei, competenţa instanţelor judecătoreşti şi procedura de judecată sunt prevăzute numai prin lege, iar legiuitorul are astfel posibilitatea ca pentru situaţii deosebite să instituie reguli de judecată şi de procedură deosebite. Deoarece recuperarea creanţelor neperformante preluate la datoria publică constituie un interes deosebit pentru bugetul statului, este pe deplin justificată reglementarea unei proceduri speciale care să faciliteze soluţionarea cu celeritate a unor asemenea litigii.

Prin urmare, dispoziţiile art. 44 şi 45 din Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 nu conţin norme contrare prevederilor art. 15 alin. (1), art. 16 alin. (1) si (2), art. 21 alin. (3) din Constituţie sau art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, de vreme ce instituirea unei norme speciale de procedură nu poate urmări eludarea legilor în vigoare sau încălcarea principiului egalităţii în drepturi ori a dreptului la un proces echitabil. In plus, Curtea observă că art. 44 alin. (2) din Legea fundamentală, invocat de autorii excepţiei, nu are incidenţă în cauză.

In ceea ce priveşte susţinerile autorilor excepţiei de neconstituţionalitate, potrivit cărora textele de lege atacate au caracter neconstituţional deoarece, în speţa în care aceştia au calitatea de reclamanţi, legislaţia aplicabilă referitoare la competenţa materială de judecată, ce derivă din obiectul litigiului dedus judecăţii şi calitatea părţilor, este diferită decât cea stabilită de instanţa de judecată învestită cu soluţionarea cauzei, Curtea arată că acestea nu sunt consideraţii de natură să atragă neconstituţionalitatea unui text de lege, ci reprezintă aspecte asupra cărora instanţa de judecată are competenţă exclusivă de soluţionare.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 44 şi ale art. 45 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului şi ale întregului act normativ, excepţie ridicată de Grigore şi Elena Abuhnoaie în Dosarul nr. 2.888/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VI-a comercială.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 30 septembrie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 981/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 981 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 981/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu