Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 98 din 20 ianuarie 2009

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. (4) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 119 din 26 februarie 2009



Ioan Vida                                     - preşedinte

Nicolae Cochinescu                     -judecător

Aspazia Cojocaru                        -judecător

Acsinte Gaspar                            -judecător

Petre Lăzăroiu                             -judecător

Ion Predescu                               -judecător

Puskas Valentin Zoltan                -judecător

Tudorel Toader                            -judecător

Augustin Zegrean                        -judecător

Ion Tiucă                                      - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi   - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Călin Valeriu în Dosarul nr. 2.818/104/2008 al Tribunalului Olt - Secţia comercială şi de contencios administrativ.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate. Arată, în acest sens, că prin critica de neconstituţionalitate nu este vizată relaţia de contrarietate dintre textul de lege criticat şi norme ale Legii fundamentale, ci că, în realitate, autorul excepţiei critică interpretarea acestui text, astfel cum transpare dintr-o hotărâre a Biroului Electoral Central, ceea ce nu poate constitui, însă, obiect al controlului de constituţionalitate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 13 august 2008, pronunţată în Dosarul nr. 2.818/104/2008, Tribunalul Olt - Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001.

Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Călin Valeriu într-o acţiune de contencios administrativ având ca obiect anularea unui act administrativ.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 31 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, astfel cum au fost modificate prin art. III pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 20/2008 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 7 martie 2008. Textul legal criticat are următorul conţinut:

- Art. 31 alin. (4): „Comisia de validare va propune invalidarea alegerii unui consilier numai în cazul în care se constată încălcarea condiţiilor de eligibilitate sau dacă alegerea consilierului s-a făcut prin fraudă electorală, constatată în condiţiile Legii privind alegerea autorităţilor administraţiei publice locale."

In opinia autorului excepţiei, textul de lege menţionat contravine prevederilor constituţionale ale art. 37 alin. (1) privind dreptul de a fi ales, art. 3 din Primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, referitoare la dreptul la alegeri libere, direct aplicabile în condiţiile art. 11 şi ale al art. 20 alin. (2) din Constituţie, precum şi art. 16 alin. (1) şi (2) din aceasta, privind egalitatea cetăţenilor în faţa legii.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul excepţiei susţine că printr-o hotărâre a Biroului Electoral Central s-a stabilit că „apartenenţa candidaţilor la partidul politic, alianţa politică sau alianţa electorală pe a cărei listă au fost aleşi, în momentul validării candidaturii, constituie o condiţie de eligibilitate în sensul art. 31 alin. (4) din Legea nr. 215/2001. Validarea mandatului candidatului ales se va face numai după ce partidul politic sau, după caz, alianţa politică ori alianţa electorală pe lista căreia a candidat confirmă în scris, sub semnătura conducerii organizaţiei judeţene a partidului politic, respectiv a acelor partide politice care au constituit alianţe politice sau alianţe electorale, că respectivul candidat face parte din partidul politic respectiv, respectiv din unul din partidele politice care au constituit alianţele politice sau alianţele electorale, după caz". Autorul excepţiei consideră că, într-o atare interpretare, textele de lege atacate contravin dreptului de a fi ales şi dreptului la alegeri libere, precum şi principiului egalităţii şi nediscriminării, deoarece candidatul ales în funcţia de consilier local este supus arbitrariului, cât timp se permite partidului politic pe lista căruia candidează să-l excludă discreţionar din consiliul local, ca urmare a neconfirmării în scris, sub semnătura conducerii organizaţiei judeţene a partidului politic, a apartenenţei acestuia la respectivul partid politic. In plus, candidatului ales trebuie să i se asigure toate condiţiile pentru exercitarea mandatului ce i-a fost încredinţat de electorat, fără ca validarea mandatului să depindă de un fapt ulterior procesului de vot, respectiv confirmarea în scris a apartenenţei sale politice.

Tribunalul Olt - Secţia comercială şi de contencios administrativ nu îşi exprimă opinia cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 31 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 sunt constituţionale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constată că aceasta urmează să fie respinsă ca inadmisibilă.

Critica de neconstituţionalitate formulată vizează interpretarea dispoziţiilor art. 31 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, astfel cum rezultă dintr-o hotărâre a Biroului Electoral Central, prin care se arată că „apartenenţa candidaţilor la partidul politic, alianţa politică sau alianţa electorală pe a cărei listă au fost aleşi, în momentul validării candidaturii, constituie o condiţie de eligibilitate în sensul art. 31 alin. (4) din Legea nr. 215/2001. Validarea mandatului candidatului ales se va face numai după ce partidul politic sau, după caz, alianţa politică ori alianţa electorală pe lista căreia a candidat confirmă în scris, sub semnătura conducerii organizaţiei judeţene a partidului politic, respectiv a acelor partide politice care au constituit alianţe politice sau alianţe electorale, că respectivul candidat face parte din partidul politic respectiv, respectiv din unul din partidele politice care au constituit alianţele politice sau alianţele electorale, după caz". Or, Curtea constată că neconstituţionalitatea unui text de lege constituie o stare intrinsecă a acestuia şi nu poate fi dedusă pe calea unei anumite interpretări. Totodată, exercitarea controlului de constituţionalitate pe calea excepţiei de neconstituţionalitate presupune verificarea conformităţii conţinutului juridic al unor dispoziţii legale cu norme sau principii fundamentale, fără să implice şi cenzurarea interpretărilor pe care diferite autorităţi sau instituţii publice le oferă în îndeplinirea atribuţiilor lor specifice.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Călin Valeriu în Dosarul nr. 2.818/104/2008 al Tribunalului Olt - Secţia comercială şi de contencios administrativ.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 20 ianuarie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 98/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 98 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 98/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu