DECIZIE Nr.
934 din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 213 alin. (2) lit. h) din Legea nr.
95/2006 privind reforma în domeniul sanatatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 579 din 16 august 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Antonia Constantin - procuror
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 213 alin. (2) din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii, excepţie ridicată de Vasile Pravăţ în
Dosarul nr. 11.457/245/2008 al Judecătoriei Iaşi.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 29 iunie
2010 şi au fost consemnate în încheierea de la acea dată, când Curtea, având
nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea la data de 6 iulie 2010.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 16 octombrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 11.457/245/2008, Judecătoria laşi a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 213
alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii. Excepţia
a fost ridicată de Vasile Pravăţ cu prilejul soluţionării unei contestaţii la
executare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textul de lege criticat
este neconstituţional sub aspectul menţiunii „pentru veniturile din pensii
până la limita supusă impozitului pe venit", întrucât aceasta nu
acoperă situaţia tuturor veniturilor realizate de un pensionar, care, cumulate,
se situează sub limita supusă impozitului pe venit. De asemenea, consideră că
justeţea sarcinilor fiscale constă şi în contribuţia egală datorată de aceeaşi
categorie socială, pensionarii, care trebuie să participe la sistemul de
asigurări sociale în mod echitabil, doar pentru veniturile care depăşesc limita
supusă impozitului pe venit, indiferent că acestea sunt din pensii sau din alte
surse.
Judecătoria Iaşi consideră
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale, iar problemele invocate
de autorul excepţiei ţin de interpretarea legii, care revine instanţei de
judecată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de
lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Potrivit încheierii de sesizare, obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 213 alin. (2) din Legea
nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006. Curtea constată
însă că, în realitate, sunt avute în vedere doar dispoziţiile art. 213 alin.
(2) lit. h), potrivit cărora „Sunt asigurate persoanele aflate în una dintre
următoarele situaţii, pe durata acesteia, cu plata contribuţiei din alte surse,
în condiţiile prezentei legi: [...] h) pensionarii, pentru veniturile din
pensii până la limita supusă impozitului pe venit;".
Autorul excepţiei consideră că aceste dispoziţii de
lege contravin următoarelor texte din Constituţie: art. 16 referitor la
egalitatea în drepturi, art. 47 referitor la nivelul de trai şi art. 56 privind
contribuţiile financiare.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată
că textul de lege criticat a instituit beneficiul asigurării pensionarilor, în
măsura în care aceştia realizează venituri din pensii până la limita supusă
impozitului pe venit.
Autorul excepţiei consideră că acest text de lege
instituie scutirea sa de la obligaţia contribuţiei la fondul de asigurări
sociale de sănătate şi în situaţia în care, pe lângă veniturile din pensie,
realizează şi alte tipuri de venit.
Or, Curtea observă că art. 213 alin. (2) lit. h) din
Legea nr. 95/2006 este neechivoc în ceea ce priveşte categoria veniturilor care
atrag beneficiul asigurării, cu plata contribuţiei din alte surse, şi se aplică
în mod egal tuturor persoanelor prevăzute în ipoteza normei de lege.
Textul de lege criticat nu instituie o scutire de la
plata contribuţiei şi pentru alte tipuri de venit, aşa cum sugerează autorul
excepţiei. Acest fapt nu este de natură să contravină însă dispoziţiilor
constituţionale invocate, întrucât realizarea unor venituri de altă natură
decât cele provenite din pensie îl plasează pe acesta într-o situaţie diferită
faţă de cea a pensionarilor care realizează doar venituri din pensii până la
limita supusă impozitului pe venit.
Aşa cum s-a reţinut în mod constant în jurisprudenţa
Curţii Constituţionale, principiul egalităţii în drepturi nu înseamnă
omogenitate, astfel că situaţii diferite justifică instituirea unui tratament
juridic diferenţiat. Justa aşezare a sarcinilor fiscale nu reprezintă altceva
decât o reflectare a principiului egalităţii în drepturi în materie fiscală.
In sfârşit, în ceea ce priveşte susţinerea potrivit
căreia textul de lege criticat ar contraveni dispoziţiilor art. 47 din
Constituţie, Curtea constată că textul de lege criticat nu se referă la
conţinutul şi condiţiile de acordare a dreptului la pensie, astfel că nu se
poate reţine incidenţa acestor dispoziţii constituţionale în speţă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1)lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 213 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 95/2006 privind reforma
în domeniul sănătăţii, excepţie ridicată de Vasile Pravăţ în Dosarul nr.
11.457/245/2008 al Judecătoriei Iaşi.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 iulie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea