DECIZIE Nr.
933 din 23 septembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 97 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 691 din 10 octombrie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 97 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie
ridicată de Nandor Uhrin în Dosarul nr. 7.592/55/R/2007 'al Tribunalului Arad -
Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 13 martie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 7.592/55/R/2007, Tribunalul Arad - Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor art. 97 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie
ridicată de Nandor Uhrin în dosarul de mai sus, având ca obiect soluţionarea
unei plângeri formulate împotriva procesului-verbal de constatare a
contravenţiei aflate în calea de atac a recursului.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine că prevederile legale menţionate încalcă
dispoziţiile constituţionale ale art. 18 alin. (1), referitoare la protecţia
generală a persoanelor şi a averilor cetăţenilor străini şi apatrizilor care
locuiesc în România, şi ale art. 21, referitoare la Accesul liber la
justiţie, deoarece cetăţeanul străin apare ca defavorizat în cazul
săvârşirii unei contravenţii pe teritoriul României, care atrage reţinerea
permisului de conducere şi eventual suspendarea lui, întrucât, împotriva
voinţei sale, este nevoit să efectueze încă cel puţin o vizită în România
pentru a i se restitui permisul de conducere. Aşa fiind, regimul la care este
supus cetăţeanul străin este unul discriminatoriu faţă de cetăţeanul român
aflat în aceeaşi situaţie.
Tribunalul Arad - Secţia comercială şi de contencios
administrativ şi fiscal opinează că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile
legale criticate nu înlătură posibilitatea părţilor interesate de a beneficia
de drepturile şi garanţiile procesuale instituite prin lege, în cadrul unui
proces public, judecat de o instanţă independentă, imparţială şi instituită
prin lege, într-un termen rezonabil.
In acest sens, potrivit art. 118 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, „împotriva procesului-verbal de
constatare a contravenţiilor se poate depune plângere, în termen de 15 zile de
la comunicare, la judecătoria în a cărei rază de competenţă a fost constatată
fapta".
Dispoziţiile art. 18 din Constituţie nu au incidenţă în
cauza de faţă.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională constată că a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992,
să soluţioneze excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 97, referitoare la măsurile tehnico-administrative
ce pot fi dispuse de poliţistul rutier, din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670
din 3 august 2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Examinând excepţia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile legale criticate au mai fost supuse controlului
instanţei de contencios constituţional prin raportare la critici similare,
pronunţându-se Decizia nr. 900 din 16 octombrie 2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 770 din 14 noiembrie 2007, care îşi păstrează valabilitatea şi
în prezenta cauză.
Distinct de argumentele
deciziei mai sus menţionate, Curtea constată că nu poate fi primită nici
critica referitoare la îngrădirea liberului acces la justiţie şi la dreptul la
un proces echitabil, deoarece, pe de o parte, dispoziţiile legale criticate nu
prevăd vreo interdicţie care să afecteze acest drept şi, pe de altă parte,
actul normativ oferă, potrivit art. 118 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 195/2002, tocmai posibilitatea persoanei interesate de a se adresa
justiţiei împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei.
De asemenea, părţile interesate beneficiază de
drepturile şi garanţiile procesuale instituite prin lege, fără niciun fel de
discriminare arbitrară, cu atât mai mult cu cât, potrivit art. 113 alin. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, „Titularul permisului
de conducere eliberat de o autoritate străină, împotriva căruia s-a dispus
suspendarea dreptului de a conduce, poate solicita şefului poliţiei rutiere pe
raza căreia a fost constatată fapta, restituirea documentului, înainte de
expirarea perioadei de suspendare, cu cel mult o zi lucrătoare înainte de data
părăsirii teritoriului României." lată că,
dimpotrivă, în considerarea calităţii sale, cetăţeanul străin este discriminat
pozitiv şi beneficiază de posibilităţi ce nu îi sunt permise cetăţeanului român
şi, pe cale de consecinţă, nu poate fi primită critica autorului excepţiei
referitoare la necesitatea de a efectua în plus cel puţin o vizită în România
pentru a i se restitui permisul de conducere.
Pentru considerentele expuse,
în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 97 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicată de Nandor Uhrin în
Dosarul nr. 7.592/55/R/2007 al Tribunalului Arad - Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 23 septembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru