DECIZIE Nr.
930 din 23 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 alin. (1) coroborat cu art. 81
alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
strainilor în Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 517 din 28 iulie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 alin. (1) coroborat cu art. 81
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România, excepţie ridicată de Liu Aii în Dosarul nr. 3.802/2/2008
al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi
fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Se prezintă interpretul de
limba chineză, desemnat în cauză spre a asigura traducerea, dl Ioan Budura.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
Constituţionale acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune
concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, în acord cu
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 29 octombrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 3.802/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 alin. (1) coroborat cu art. 81
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România.
Excepţia a fost ridicată de Liu Ali într-o cauză de
contencios administrativ privind soluţionarea unei plângeri formulate împotriva
deciziei de returnare de pe teritoriul României.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile legale criticate sunt
lipsite de claritate şi precizie, neîndeplinind criteriul de calitate prevăzut
de Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale,
în sensul că autorul excepţiei nu a avut o indicare precisă asupra normelor
aplicabile în situaţia sa. Astfel, din motive neimputabile lui, acesta a
înregistrat doar o simplă întârziere în demararea procedurii pentru prelungirea
dreptului de şedere, iar Oficiul Român pentru Imigrări l-a sancţionat nu cu
amendă contravenţională, ci cu emiterea unei decizii de returnare de pe
teritoriul României, pe motivul şederii devenite ilegale. Textele de lege criticate,
în lipsa unor precizări „cu privire la situaţia în care depăşirea perioadei
aprobate constituie şedere ilegală de natură să justifice emiterea unei
dispoziţii de returnare", deschid calea unor abuzuri din partea acestei
autorităţi şi încalcă principiul proporţionalităţii. Prin aplicarea măsurii de
returnare în astfel de condiţii se aduc grave prejudicii asupra proprietăţii
cetăţeanului străin, acesta realizând investiţii importante şi activităţi
producătoare de beneficii în perioada şederii sale în România.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Textele de lege criticate
nu conţin norme care să pună în discuţie dreptul de proprietate privată şi
sunt, totodată, accesibile, suficient de clare şi precise încât destinatarul
acestora să îşi poată adapta comportamentul condiţiilor cerute de lege şi să
înţeleagă consecinţele nerespectării ei.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 11 alin. (1) coroborat cu art. 81 alin. (1) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România sunt
constituţionale. Criticile de neconstituţionalitate privind încălcarea art. 44
alin. (2) din Constituţie vizează situaţia de fapt dedusă judecăţii, astfel că
acestea nu pot fi primite. Totodată, se arată că textele de lege criticate,
prin conţinutul lor normativ, sunt suficient de clare şi precise încât
destinatarul acestora să îşi poată adapta comportamentul condiţiilor cerute de
lege şi să înţeleagă consecinţele nerespectării ei, sens în care s-a pronunţat
Curtea Constituţională prin deciziile nr. 25/2009 si nr. 27/2009.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 11 alin. (1) coroborat cu art. 81 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în
România, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 421 din 5
iunie 2008, având următorul conţinut:
- Art. 11 alin. (1) - Dispoziţii generale privind
şederea străinilor: „Străinii aflaţi temporar în mod legal în România pot
rămâne pe teritoriul statului român numai până la data la care încetează
dreptul de şedere stabilit prin viză sau, după caz, prin permisul de
şedere.";
-Art. 81 - Indepărtarea străinilor de pe teritoriul
României: „(1) Impotriva străinilor care au intrat ilegal, a căror şedere pe
teritoriul României a devenit ilegală, a căror viză sau drept de şedere a fost
anulat sau revocat, a acelora cărora li s-a refuzat prelungirea dreptului de
şedere temporară, a acelora cărora Ie-a încetat dreptul de şedere permanentă,
precum şi a foştilor solicitanţi de azil Oficiul Român pentru Imigrări poate
dispune măsura returnării de pe teritoriul României."
Autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor art.
44 alin. (2) din Constituţie, coroborat cu dispoziţiile art. 1 paragraful 1 din
Protocolul nr. 1 la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, texte referitoare la protecţia proprietăţii.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că dispoziţiile art. 11 alin. (1) coroborat cu art. 81
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România au mai constituit obiect al controlului de
constituţionalitate a posteriori, din prisma aceloraşi texte
fundamentale invocate şi a unor critici de neconstituţionalitate asemănătoare
celor formulate şi în prezenta cauză. Relevantă în acest sens este Decizia nr.
607 din 28 aprilie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 413 din 17 iunie 2009, prin care Curtea, pentru argumentele acolo reţinute,
a respins excepţia de neconstituţionalitate, aceeaşi soluţie impunându-se a fi
menţinută si în acest dosar.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 11 alin. (1) coroborat cu art. 81 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România,
excepţie ridicată de Liu Ali în Dosarul nr. 3.802/2/2008 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 23 iunie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi