DECIZIE Nr.
917 din 16 septembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, ale Ordonantei Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 146/1997, ale Ordonantei Guvernului nr. 30/1999 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 si a Ordonantei Guvernului nr.
12/1998, ale Ordonantei Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 146/1997, ale Legii nr. 203/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 64/1991 privind brevetele de inventie, ale Normelor
metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 36/2002, ale Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului
de procedura civila, ale Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003
privind Codul fiscal, a dispozitiilor cuprinse in Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, la titlul IX „Impozite si taxe locale", care a preluat
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele
locale, ale Legii nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura
civila, ale Ordonantei Guvernului nr. 12/2005 pentru completarea art. 15 din
Legea nr. 146/1997
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 755 din 10 noiembrie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Claudia Miu -
prim-magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, ale Ordonanţei Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea
şi completarea Legii nr. 146/1997, ale Ordonanţei Guvernului nr. 30/1999 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 146/1997 şi a Ordonanţei Guvernului nr.
12/1998, ale Ordonanţei Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 146/1997, ale Legii nr. 203/2002 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, ale Ordonanţei
Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, ale Normelor
metodologice pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002, ale Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului
de procedură civilă, ale Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003
privind Codul fiscal, ale Legii nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de
procedură civilă, ale Ordonanţei Guvernului nr. 12/2005 pentru completarea art.
15 din Legea nr. 146/1997, excepţie ridicată de Nica Leon în Dosarul nr.
1.415/3/2008 al tribunalului Bucureşti - Secţia a VI-a comercială.
La apelul nominal răspunde
Societatea Comercială „Prodplast" - S.A. din Bucureşti, prin reprezentant,
avocat Lucia Voicu, lipsă fiind autorul excepţiei, faţă de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Având cuvântul, reprezentantul Societăţii Comerciale
„Prodplast" - S.A. solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, în
sensul jurisprudenţei Curţii Constituţionale.
Reprezentantul Ministerului Public, de asemenea, pune
concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele: Prin Incheierea din 1 aprilie 2008, pronunţată în Dosarul nr.
1.415/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a comercială a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ale Ordonanţei Guvernului nr.
11/1998 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 146/1997, ale Ordonanţei
Guvernului nr. 30/1999 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 146/1997 şi
a Ordonanţei Guvernului nr. 12/1998, ale Ordonanţei Guvernului nr. 34/2001
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 146/1997, ale Legii nr. 203/2002
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 64/1991 privind brevetele de
invenţie, ale Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele
locale, ale Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr.
36/2002, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea
şi completarea Codului de procedură civilă, ale Normelor metodologice de
aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, ale Legii nr. 195/2004
pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea
şi completarea Codului de procedură civilă, ale Ordonanţei Guvernului nr.
12/2005 pentru completarea art. 15 din Legea nr. 146/1997, excepţie ridicată de
Nica Leon într-o cauză având ca obiect o acţiune în anulare a unei hotărâri a
adunării generale a acţionarilor.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile actelor normative criticate
sunt contrare dispoziţiilor art. 1 alin. (3) şi (5), art. 4 alin. (2), art. 16
alin. (1) şi (2), art. 20, art. 21 alin. (1), (2) şi (3), art. 52, art. 53,
art. 54, art. 56, art. 57, art. 61, art. 82, art. 101, art. 102, art. 115, art.
131, art. 135, art. 138 alin. (2) şi (4) şi art. 154 alin. (1), deoarece
condiţionarea actului de justiţie de plata unor taxe încalcă principiul constituţional al liberului acces la justiţie şi
instituie inegalitatea cetăţenilor în faţa legii, în funcţie de posibilităţile
de plată ale acestora.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a comercială apreciază că excepţia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile Legii nr. 146/1997, astfel cum a fost
modificată şi completată, sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul judecătorului-raportor, susţinerile părţii
prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstitutionalitate.
Autorul excepţiei critică dispoziţiile Legii nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 173
din 29 iulie 1997, ale Ordonanţei Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 146/1997, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 40 din 30
ianuarie 1998, ale Ordonanţei Guvernului nr. 30/1999 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi a
Ordonanţei Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea
notarială, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 29 ianuarie 1999, ale
Ordonanţei Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
146/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 28 august 2001, ale Legii
nr. 203/2002 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 64/1991 privind
brevetele de invenţie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 22 mai 2002, Ordonanţa
Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 10
septembrie 2002, ale Normelor metodologice din 13
noiembrie 2002 pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind
impozitele şi taxele locale, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 875 din 4 decembrie 2002,
ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi
completarea Codului de procedură civilă, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 460 din 28 iunie 2003, ale
Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
112 din 6 februarie 2004, ale Legii nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de
procedură civilă, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004, ale
Ordonanţei Guvernului nr. 12/2005 pentru completarea art. 15 din Legea nr.
146/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 98 din 28 ianuarie 2005.
Deşi autorul excepţiei critică pentru
neconstitutionalitate Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi
taxele locale, Curtea reţine că aceasta a fost abrogată prin Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003,
dispoziţiile ordonanţei fiind preluate în titlul IX al
legii „Impozite şi taxe locale". Aşadar, Curtea urmează să se pronunţe asupra acestor dispoziţii ale
Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Examinând excepţia de neconstitutionalitate, Curtea
constată următoarele:
I. Curtea reţine că nu se
poate pronunţa asupra constituţionalităţii Normelor metodologice pentru
aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele
locale, precum şi a celor de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, deoarece, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, este
competentă să decidă asupra excepţiilor privind neconstituţionalitatea unei
legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă.
Aşa fiind, excepţia de neconstitutionalitate este inadmisibilă.
II. In ceea ce priveşte
dispoziţiile Legii nr. 146/1997 şi ale actelor normative care au modificat şi
completat această lege, Curtea constată că excepţia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată. Asupra constituţionalităţii aceloraşi acte normative, Curtea
s-a mai pronunţat în numeroase cazuri, respingând excepţia de
neconstitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 845/2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 18
ianuarie 2007, Curtea a respins excepţia de neconstitutionalitate
a dispoziţiilor Legii nr. 146/1997, excepţie ridicată de acelaşi autor şi prin
raportare la aceleaşi texte din Constituţie. De asemenea, prin Decizia nr. 453
din 20 septembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 943 din 21 octombrie 2005,
Curtea a statuat că accesul liber la justiţie nu înseamnă că acesta trebuie să
fie în toate cazurile gratuit şi în acest sens a reţinut că art. 21 din
Constituţie nu instituie nicio interdicţie cu privire la taxele în justiţie, fiind
legal şi echitabil ca justiţiabilii care trag un folos nemijlocit din
activitatea desfăşurată de autorităţile judecătoreşti să contribuie la
acoperirea cheltuielilor acestora. Totodată, Curtea a constatat că dispoziţiile
Legii nr. 146/1997 nu aduc atingere statului de drept, democratic şi social,
demnităţii omului, drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor sau altor valori
supreme garantate prin Legea fundamentală.
In ceea ce priveşte pretinsa încălcare a dispoziţiilor
art. 53 din Constituţie, Curtea reţine că acestea sunt aplicabile numai în
ipoteza în care există o restrângere a exercitării drepturilor şi libertăţilor
fundamentale ale cetăţenilor.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea acestei jurisprudenţe, atât considerentele, cât şi soluţia
deciziilor menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Curtea constată că dispoziţiile criticate nu încalcă
prevederile constituţionale ale art. 56 privind contribuţii financiare, ci, dimpotrivă, instituirea de
către legiuitor a plăţii taxei de timbru pentru valorificarea unor drepturi pe
calea justiţiei este în concordanţă cu aceste prevederi.
Intrucât critica prin raportarea prevederilor legale la
dispoziţiile constituţionale ale art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1)şi (2),
art. 20,52, 54, 57,82, 101, 102, 131, 135, 148 alin. (2) şi (4) şi ale art. 154
alin. (1) nu este motivată, Curtea nu o poate examina, deoarece aceasta ar avea
semnificaţia unui control din oficiu, ceea ce este inadmisibil, ţinând seama de
dispoziţiile art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 potrivit cărora „Sesizările
trebuie făcute în formă scrisă si motivate".
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ale
Ordonanţei Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
146/1997, ale Ordonanţei Guvernului nr. 30/1999 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 146/1997 şi a Ordonanţei Guvernului nr. 12/1998, ale
Ordonanţei Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
146/1997, ale Legii nr. 203/2002 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
64/1991 privind brevetele de invenţie, ale Normelor metodologice pentru
aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002, ale Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedură
civilă, ale Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, a dispoziţiilor cuprinse în Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, la titlul IX „Impozite şi taxe
locale", care a preluat dispoziţiile
Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, ale
Legii nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedură civilă şi ale
Ordonanţei Guvernului nr. 12/2005 pentru completarea art. 15 din Legea nr.
146/1997, excepţie ridicată de Nica Leon în Dosarul nr. 1.415/3/2008 al
Tribunalului Bucureşti - Secţia a VI-a comercială.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 septembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Prim-magistrat-asistent,
Claudia Miu