DECIZIE Nr.
902 din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 alin. 3 din Legea cetateniei
romane nr. 21/1991
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 551 din 5 august 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Simona Ricu - procuror
Valentina Bărbăteanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 alin. 3 din Legea cetăţeniei
române nr. 21/1991, excepţie ridicată de Oxana Semionov în Dosarul nr.
8.084/2/2008 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ
şi fiscal, care formează obiectul Dosarului nr. 170D/2010 al Curţii
Constituţionale.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul şi în dosarele nr. 171
D/2010 şi nr. 172D/2010, având ca obiect aceeaşi excepţie de
neconstituţionalitate, ridicată de Alic Popa şi Igor Savin în dosarele nr.
306/2/2009 şi, respectiv, nr. 495/2/2009 ale Inaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, văzând identitatea de obiect al
cauzelor menţionate, pune în discuţie problema conexării lor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
propunerea de conexare a acestor cauze.
Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarelor nr. 171D/2010 şi nr. 172D/2010
la Dosarul nr. 170D/2010, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei ca devenită inadmisibilă, invocând Decizia nr. 670/2010
a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin încheierile din 13 noiembrie 2009 şi 10 noiembrie
2009, pronunţate în dosarele nr. 8.084/2/2008, nr. 306/2/2009 şi, respectiv,
nr. 495/2/2009, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 alin. 3 din Legea cetăţeniei
române nr. 21/1991. Excepţia a fost ridicată de Oxana Semionov, Alic Popa
şi Igor Savin în cauze referitoare la redobândirea cetăţeniei române.
In motivările excepţiei de neconstituţionalitate, având un conţinut similar, se susţine, în esenţă, că textul de lege
criticat este de natură să încalce art. 21 din Constituţie referitor la
soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, care implică primirea promptă
şi necondiţionată a cererilor de acordare sau redobândire a cetăţeniei române,
nesocotirea acestuia conducând la însăşi negarea dreptului, care devine
iluzoriu. Arată că legea trebuie aplicată unitar atât pentru cetăţenii
moldoveni de naţionalitate română care pot depune cererile de acordare sau
redobândire a cetăţeniei române la misiunile diplomatice sau oficiile consulare
ale României din străinătate, cât şi pentru cei care le depun în Republica Moldova.
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, nefiind de natură să
îngrădească vreun drept fundamental consacrat în Constituţia României pentru
cetăţenii străini.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând actele de sesizare, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, susţinerile părţilor, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 12 alin. 3 din Legea cetăţeniei române nr. 21/1991,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 98 din 6 martie
2000. Ulterior sesizării Curţii Constituţionale cu soluţionarea prezentei
excepţii de neconstituţionalitate, a fost adoptată Legea nr. 354/2009 privind
aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 36/2009 pentru modificarea şi
completarea Legii cetăţeniei române nr. 21/1991, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 781 din 16 noiembrie 2009, care, prin art. I pct. 3,
abrogă expres dispoziţiile art. 12 alin. 3 din Legea nr. 21/1991. La data
ridicării excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat avea
următorul cuprins:
- Art. 12 alin. 3: „In situaţia în care, la nivelul
misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, numărul solicitanţilor este cu
mult mai mare decât capacitatea de procesare a oficiului, se va proceda la
programarea acestora în limita a 30.000 de dosare pe an, pentru fiecare oficiu
consular."
In opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art. 21 alin. (3) din
Constituţie şi ale art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale referitoare la durata
rezonabilă a termenului de soluţionare a cauzelor. De asemenea, se invocă în
susţinerea excepţiei şi prevederile din Legea fundamentală cuprinse la art. 16
alin. (1) care consacră egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor
publice şi la art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau
al unor libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că, ulterior sesizării sale cu soluţionarea acesteia, a fost adoptată
Legea nr. 354/2009 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
36/2009 pentru modificarea şi completarea Legii cetăţeniei române nr. 21/1991,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 16 noiembrie
2009. Prin art. I pct. 3, această lege abrogă expres dispoziţiile art. 12 alin.
3 din Legea nr. 21/1991, criticate de autorul excepţiei. Prin urmare, excepţia
nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile de admisibilitate prevăzute de art.
29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, şi anume aceea care impune ca textul legal
ce formează obiectul acesteia să fie în vigoare. Faţă de momentul pronunţării
asupra prezentei excepţii, Curtea constată că aceasta a devenit inadmisibilă,
prevederile art. 12 alin. 3 din Legea nr. 21/1991 fiind abrogate.
In acelaşi sens, Curtea s-a mai pronunţat prin Decizia
nr. 670 din 18 mai 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 402 din 17 iunie 2010.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 alin. 3 din Legea cetăţeniei
române nr. 21/1991, excepţie ridicată de Oxana Semionov, Alic Popa şi Igor
Savinîn dosarele nr. 8.084/2/2008, nr. 306/2/2009 şi, respectiv, nr. 495/2/2009
ale Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ
şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 iulie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu