DECIZIE Nr. 9 din 10
ianuarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 91 alin. (4) din Legea nr. 161/2003
privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor
publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si
sanctionarea coruptiei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 154 din 17 februarie 2006
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecator
Aspazia Cojocaru -
judecator
Constantin Doldur -
judecator
Acsinte Gaspar -
judecator
Kozsokar Gabor -
judecator
Petre Ninosu -
judecator
Ion Predescu -
judecator
Florentina Balta -
procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se afla
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 91 alin.
(4) din Legea nr. 161/2003, exceptie ridicata de Ion Cilea in Dosarul nr.
1.137/CAF/2005 al Tribunalului Valcea - Sectia comerciala si de contencios
administrativ si fiscal.
La apelul nominal
raspund autorul exceptiei, prin avocat, si Prefectura Judetului Valcea, prin
consilier juridic.
Reprezentantul
autorului exceptiei sustine ca asupra exceptiei de neconstitutionalitate Curtea
urmeaza sa se pronunte.
Reprezentantul
Prefecturii Judetului Valcea considera ca prevederile legale criticate sunt
constitutionale. Se arata ca starea de incompatibilitate este prevazuta de
lege, ale carei dispozitii se aplica numai pentru viitor.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata.
Se apreciaza ca prevederile legale criticate se aplica de la data intrarii in
vigoare a legii, iar nu retroactiv.
CURTEA,
avand in vedere actele si
lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24
august 2005, pronuntata in Dosarul nr. 1.137/CAF/2005, Tribunalul Valcea -
Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 91
alin. (4) din Legea nr. 161/2003, exceptie ridicata de Ion Cilea intr-o cauza
avand ca obiect solutionarea cererii de anulare formulate de acesta impotriva
ordinului emis de prefectul judetului Valcea prin care s-a constatat incetarea
de drept a mandatului sau de ales local ca vicepresedinte al Consiliului
Judetean Valcea.
In motivarea exceptiei
de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca textul legal criticat
"incalca dispozitiile art. 15 alin. (1) din Constitutie". Se
apreciaza ca prevederea legala, "conform careia incetarea de drept a
mandatului de ales local opereaza de la data implinirii termenului de 15 zile,
indiferent de data la care se constata [prin ordin al prefectului]
incompatibilitatea, este neconstitutionala".
In opinia autorului
exceptiei de neconstitutionalitate, "masura de incetare a mandatului de
ales local ar trebui sa produca efecte numai pentru viitor, respectiv numai
incepand cu data emiterii ordinului prefectului". In consecinta, in
motivarea exceptiei se arata ca prevederea legala criticata pentru
neconstitutionalitate "ridica numeroase probleme de ordin practic, ducand
la punerea sub semnul intrebarii a hotararilor validate cu votul respectivului
ales local sau a dispozitiilor si masurilor luate de vicepresedintii
respectivelor unitati administrative".
Tribunalul Valcea -
Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal considera ca,
"sub aspect strict formal", prevederile art. 91 alin. (4) din Legea
nr. 161/2003 nu contravin dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Totodata, apreciaza ca textul de lege criticat "impune adoptarea unui act
administrativ de autoritate, individual", cu efect retroactiv. Sub acest
aspect, instanta considera ca sunt incalcate dispozitiile art. 15 alin. (2) din
Constitutie, privind neretroactivitatea legii.
Guvernul apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, dispozitiile legale
criticate fiind conforme principiului neretroactivitatii legii prevazut de art.
15 alin. (2) din Constitutie. Se arata in acest sens ca "efectele starii
de incompatibilitate nu se produc in temeiul ordinului prefectului, ci decurg
direct din lege, ale carei dispozitii se aplica numai pentru viitor, iar nu si
pentru trecut".
Avocatul Poporului
considera ca prevederile criticate sunt constitutionale, nefiind incalcate
dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie. Totodata, considera ca autorul
exceptiei invoca neconstitutionalitatea dispozitiilor legale criticate
"din perspectiva unei omisiuni de reglementari; or, Curtea Constitutionala
nu se poate substitui legiuitorului prin adaugarea unor noi prevederi celor
instituite".
Presedintii celor doua
Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile partilor si ale procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala
a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit.
d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea
nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate il constituie art. 91 alin. (4) din Legea nr. 161/2003
privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea
demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea
si sanctionarea coruptiei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 279 din 21 aprilie 2003, care au urmatorul cuprins: "(4) In
situatia in care alesul local aflat in stare de incompatibilitate nu renunta la
una dintre cele doua functii incompatibile in termenul prevazut la alin. (3),
prefectul va emite un ordin prin care constata incetarea de drept a mandatului
de ales local la data implinirii termenului de 15 zile sau, dupa caz, 60 de
zile, la propunerea secretarului unitatii administrativ-teritoriale. Orice
persoana poate sesiza secretarul unitatii administrativ-teritoriale."
Dispozitiile alin. (3)
al art. 91 din lege, la care face referire textul criticat, au urmatorul
cuprins: "(3) Alesul local poate renunta la functia detinuta inainte de a
fi numit sau ales in functia care atrage starea de incompatibilitate sau in cel
mult 15 zile de la numirea sau alegerea in aceasta functie. Alesul local care
devine incompatibil prin aplicarea prevederilor prezentei sectiuni este obligat
sa demisioneze din una dintre functiile incompatibile in cel mult 60 de zile de
la intrarea in vigoare a prezentei legi."
Critica de
neconstitutionalitate consta, in esenta, in sustinerea ca art. 91 alin. (4) din
Legea nr. 161/2003 contravine dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie,
referitoare la neretroactivitatea legii [autorul exceptiei indica, din eroare,
art. 15 alin. (1) din Legea fundamentala], deoarece impune adoptarea de acte
normative cu efect retroactiv care produc efecte nu de la data intrarii lor in
vigoare, ci de la o data anterioara emiterii lor.
Analizand exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata.
Reglementarea, prin
dispozitiile legale criticate, a obligatiei prefectului de a emite un ordin
care constata incetarea de drept a mandatului de ales local in situatia in care
acesta se afla in stare de incompatibilitate si nu renunta, in termenul
prevazut, la una din cele doua functii incompatibile nu este de natura sa aduca
atingere prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei. Incetarea
mandatului de ales local nu se produce in temeiul ordinului prefectului pentru
a se putea pune problema retroactivitatii. Ordinul emis de prefect constata
doar ceea ce legea prevede, si anume incetarea mandatului de ales local in
cazul in care acesta nu si-a indeplinit, in termenul prevazut de lege,
obligatia legala de a renunta la functia avuta anterior numirii sau alegerii in
functia care atrage incompatibilitatea.
In legatura cu celelalte
"probleme de ordin practic" ce rezulta din prevederile criticate,
invocate de autorul exceptiei, Curtea constata ca acestea privesc modul de
interpretare si aplicare a legii de catre instanta de judecata, aspect care nu
intra sub incidenta controlului de constitutionalitate.
Potrivit
considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 91 alin. (4) din Legea nr. 161/2003
privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea
demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea
si sanctionarea coruptiei, exceptie ridicata de Ion Cilea in Dosarul nr.
1.137/CAF/2005 al Tribunalului Valcea - Sectia comerciala si de contencios
administrativ si fiscal.
Definitiva si general
obligatorie.
Pronuntata in sedinta
publica din data de 10 ianuarie 2006.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN
VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta