Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 9*) din 22 ianuarie 1997

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si ale art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati comerciale, ale art. 5 si ale art. 24 din Legea privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991, ale Legii salarizarii nr. 14/1991, ale Legii nr. 52/1991 cu privire la salarizarea personalului din organele puterii judecatoresti, precum si ale Legii nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 141 din  7 iulie 1997


SmartCity3


    *) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 115 din 21 mai 1997, publicata la pag. 12.

    Florin Bucur Vasilescu - presedinte
    Nicolae Popa           - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Raul Petrescu          - procuror
    Doina Suliman          - magistrat-asistent

    Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si ale art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990, ale art. 5 si ale art. 24 din Legea nr. 58/1991, ale Legii nr. 14/1991, ale Legii nr. 52/1991, precum si ale Legii nr. 50/1996 care modifica Legea nr. 52/1991, invocata de Ghita Nicolae, reclamant in Dosarul nr. 3.267/1996 al Tribunalului Municipiului Bucuresti - Sectia comerciala.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta din 15 ianuarie 1997 si au fost consemnate in incheierea cu aceeasi data.
    Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 22 ianuarie 1997, cand a adoptat prezenta decizie.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 2 octombrie 1996, pronuntata in Dosarul nr. 3.267/1996, Tribunalul Municipiului Bucuresti - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si ale art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990, ale art. 5 si ale art. 24 din Legea nr. 58/1991, ale Legii nr. 14/1991, precum si ale Legii nr. 52/1991.
    In motivarea exceptiei se arata ca dispozitiile art. 5 si ale art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990 contravin art. 41 alin. (3) si art. 135 alin. (2) din Constitutie, cele ale art. 5 si ale art. 24 din Legea nr. 58/1991 incalca prevederile constitutionale ale art. 41 si art. 135 alin. (2), cele ale Legii nr. 14/1991 sunt raportate la prevederile art. 123 din Constitutie, iar neconstitutionalitatea dispozitiilor Legii nr. 52/1991, modificata prin Legea nr. 50/1996, nu este sustinuta.
    Exprimandu-si opinia in baza art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, instanta de judecata apreciaza ca "exceptiile sunt nefondate, prin dispozitiile criticate nefiind aduse incalcari Constitutiei".
    Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, au fost solicitate punctele de vedere ale celor doua Camere ale Parlamentului, precum si pe cel al Guvernului asupra exceptiei invocate.
    In punctul sau de vedere, Guvernul arata ca din incheierea de sesizare "nu rezulta motivarea exceptiei de neconstitutionalitate", pe care o considera nefondata.
    Senatul si Camera Deputatilor nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, adresele depuse de reclamant la dosar, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile actelor normative atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, al art. 1, 3 si 23 din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia cu care a fost legal sesizata.
    Din examinarea dosarului se constata ca nu toate dispozitiile atacate sunt incidente in cauza, reclamantul solicitand, prin actiunea formulata, "anularea operatiunilor de privatizare desfasurate in lunile martie - aprilie sub denumirea <<Oferta publica>> si obligarea paratului Fondul Proprietatii Private IV - Muntenia la respectarea legii, in sensul validarii, pentru o singura persoana, a unui singur (unic) carnet cu certificate de proprietate".
    Deoarece, potrivit art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, exceptia de neconstitutionalitate poate viza numai acele dispozitii legale de care depinde judecarea cauzei, rezulta ca exceptia privind dispozitiile Legii nr. 14/1991 si ale Legii nr. 52/1991, modificata prin Legea nr. 50/1996, este irelevanta, urmand ca, prin decizia de fata, Curtea Constitutionala sa se pronunte numai cu privire la neconstitutionalitatea art. 5 si art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990, precum si cu privire la art. 5 si art. 24 din Legea nr. 58/1991.
    Prin Decizia nr. 37 din 3 aprilie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 141 din 8 iulie 1996, ramasa definitiva prin nerecurare, Curtea Constitutionala a constatat ca exceptia de neconstitutionalitate a art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990 este nefondata, neexistand vreo incalcare a dispozitiilor constitutionale ale art. 41 si ale art. 135. Prevederile ce fac obiectul criticii reglementeaza doua componente distincte ale patrimoniului societatilor comerciale: bunuri aflate in proprietate si bunuri dobandite cu alt titlu. Legea fundamentala prevede modalitati de dobandire a unor bunuri pe alte cai decat intrarea lor in proprietate si ca statul, in conditiile legii, este independent sa incredinteze bunuri aflate in proprietate publica pe alte cai decat atribuirea lor in proprietate. Daca bunul a intrat prin nationalizare in proprietatea societatii comerciale in litigiu, problema nu se mai pune, pentru ca el face parte din patrimoniul acesteia, in aceasta situatie juridica.
    Prin urmare, Decizia nr. 37 din 3 aprilie 1996 a Curtii Constitutionale se refera, in principal, la partea finala a art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990 privind bunurile intrate in proprietatea publica pe alte cai decat atribuirea lor in proprietate, dar retine si ca bunurile aflate in patrimoniul societatii comerciale fac parte din proprietatea acesteia.
    Art. 135 alin. (3) din Constitutie prevede ca in proprietatea publica intra numai acele bunuri care apartin statului sau unitatilor sale administrativ-teritoriale, ele putand fi date in administrarea regiilor autonome ori institutiilor publice sau pot fi concesionate sau inchiriate.
    Per a contrario, celelalte bunuri care sunt in proprietatea societatilor comerciale, cum sunt cele la care se refera autorul exceptiei de neconstitutionalitate, constituie proprietatea privata a acestor societati comerciale si urmeaza regimul juridic al acestei proprietati, adica pot fi instrainate in conditiile legii. Or, Legea nr. 58/1991 si Legea nr. 55/1995 au stabilit ca proprietatea societatilor comerciale cu capital de stat poate fi transferata, cu respectarea acestor legi, in proprietatea privata a persoanelor fizice si juridice, prin privatizare. Acest transfer este efectuat cu respectarea dispozitiilor art. 135 din Constitutie.
    Ca atare, si dispozitiile art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990, care stabilesc ca bunurile din patrimoniul societatilor comerciale constituie proprietatea acestora, sunt constitutionale.
    Scopul Legii nr. 15/1990 a fost de a institui cadrul juridic al reorganizarii unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati comerciale. Prevederile sale nu contravin dispozitiilor art. 41 din Constitutie, astfel ca exceptia de neconstitutionalitate a art. 20 alin. 2 din lege este neintemeiata.
    In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Legea nr. 15/1990, se constata ca aceste dispozitii se refera la proprietatea bunurilor regiei autonome. Exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor acestui text de lege priveste "oferta publica" si anularea operatiunilor de privatizare, de catre Fondul Proprietatii Private IV - Muntenia, la un numar de 14 societati comerciale cu capital de stat, supuse privatizarii.
    Asadar, exceptia de neconstitutionalitate formulata se refera la proprietatea bunurilor unor societati comerciale, deci priveste tot dispozitiile art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990, astfel incat, fata de dispozitiile sus-mentionate, exceptia privind neconstitutionalitatea art. 5 din Legea nr. 15/1990 este, de asemenea, neintemeiata.
    Exceptia de neconstitutionalitate nu este fondata nici pentru art. 5 si art. 24 din Legea privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991. Cele doua dispozitii din Legea nr. 58/1991, a caror neconstitutionalitate se invoca, reglementeaza statutul juridic al Fondurilor Proprietatii Private si al Fondului Proprietatii de Stat, precum si procentul pe care acestea l-au detinut initial din capitalul social al societatilor comerciale reorganizate conform prevederilor cap. III din Legea nr. 15/1990.
    Or, Fondurile Proprietatii Private s-au transformat, prin Legea nr. 133 din 28 octombrie 1996, in societati comerciale de investitii financiare, cu caracter mutual, avand ca obiect administrarea si gestionarea actiunilor la societatile comerciale pentru care s-au emis actiuni proprii, corespunzator certificatelor de proprietate, cupoanelor nominative de privatizare, subscrise de cetateni, in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (6) din Legea nr. 55/1995.
    Asa fiind, dispozitiile legale mentionate privind procesul de privatizare, prin care se infaptuiesc principiile economiei de piata, consacrate de art. 134 din Constitutie, nu sunt neconstitutionale.
    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si ale art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990, precum si ale art. 5 si art. 24 din Legea nr. 58/1991, invocata de Ghita Nicolae in Dosarul nr. 3.267/1996 al Tribunalului Municipiului Bucuresti - Sectia comerciala.
    Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
    Pronuntata in sedinta publica din 22 ianuarie 1997.

                        PRESEDINTE,
           conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu

                                 Magistrat asistent,
                                 Doina Suliman



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 9/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 9 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu