DECIZIE Nr.
886 din 10 iulie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77, art. 87 si art. 88 din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 575 din 30 iulie 2008
Ioan Vida
- preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77, 87 şi 88 din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale,
excepţie ridicată de Emil Postoacă în Dosarul nr. 3.987/90/2007 al Tribunalului
Vâlcea - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc
părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă asupra faptului că autorul
excepţiei a depus la dosar înscrisuri prin care solicită admiterea excepţiei de
neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată,
considerând că textele de lege criticate nu contravin prevederilor
constituţionale invocate de autorul excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 11 martie 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 3.987/90/2007, Tribunalul Vâlcea - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77,
87 şi 88 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale. Excepţia a fost ridicată de Emil Postoacă cu
prilejul soluţionării contestaţiei formulate împotriva deciziei de pensionare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că art. 87 şi 88 din Legea nr. 19/2000
sunt în contradicţie cu principiul de bază al acestei legi prevăzut în art. 7
alin. (1) şi (2) şi în art. 77, respectiv faptul că întreaga perioadă de
cotizare trebuie să se regăsească în calculul dreptului la pensie. De asemenea,
arată că, dacă art. 87 şi 88 din Legea nr. 19/2000 ar fi analizate în spiritul
art. 89 din aceeaşi lege, atunci, în cazul producerii unor erori în stabilirea
drepturilor şi în plata acestora, s-ar opera revizuirile şi modificările
legale, atrăgând, după caz, răspunderea celor vinovaţi, fără nicio condiţionare.
Or, prin faptul că textele de lege amintite stabilesc unele condiţionări,
acestea devin neconstituţionale. In sfârşit, arată că, potrivit art. 131 alin.
(1) din Constituţie, Ministerul Public reprezintă, în activitatea judiciară,
interesele generale ale societăţii şi apără drepturile cetăţenilor, iar art.
152 alin. (2) din acelaşi act normativ fundamental prevede că nicio revizuire a
Constituţiei nu poate fi făcută dacă are ca rezultat suprimarea drepturilor şi
a libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor sau a garanţiilor acestora.
Tribunalul Vâlcea - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstitutionalitate nu este întemeiată.
In acest sens, arată că textele
de lege criticate nu se referă la activitatea Ministerului Public şi nici la
limitele revizuirii Constituţiei.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, notele scrise
depuse la dosar de către autorul excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile
de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 77, 87 şi 88 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificările ulterioare.
Textele de lege criticate, au următoarea redactare:
- Art. 77: „(1) Punctajul
mediu anual realizat de asigurat în perioada de cotizare se determină prin
împărţirea numărului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale
realizate de asigurat în perioada de cotizare la numărul de ani corespunzător
stagiului complet de cotizare, prevăzut în anexa nr. 3.
(2) In situaţia asiguraţilor prevăzuţi la art. 43
şi 47, la stabilirea punctajului mediu anual conform alin. (1) se iau în
considerare stagiile de cotizare prevăzute la aceste articole.
(3) In situaţiile prevăzute la art. 44, la
stabilirea punctajului mediu anual al asiguraţilor conform alin. (1) se iau în
considerare stagiile totale de cotizare necesare prevăzute în anexele nr. 4 şi
5.
(4) La calcularea punctajului mediu anual, a
punctajului anual şi a numărului de puncte realizat în fiecare lună se
utilizează cinci zecimale.";
- Art. 87: „Decizia emisă în
condiţiile art. 86 alin. (1) poate fi contestată la instanţa judecătorească
competentă în a cărei rază teritorială se află domiciliul asiguratului, în
termen de 45 de zile de la comunicare.";
-Art. 88: „Decizia casei
teritoriale de pensii, necontestată în termen, este definitivă."
Autorul excepţiei consideră că aceste texte de lege
sunt contrare dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 131 alin. (1),
prin care se consacră rolul Ministerului Public de reprezentant al intereselor generale
ale societăţii şi de apărător al ordinii de drept, precum şi al drepturilor şi
libertăţilor cetăţenilor, în cadrul activităţii judiciare, cât şi celor ale
art. 152 alin. (2) referitor la limitele revizuirii Constituţiei.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textele constituţionale invocate de autorul excepţiei, referitoare
la rolul Ministerului Public şi limitele revizuirii Constituţiei, nu au nicio
legătură cu conţinutul reglementărilor supuse controlului de constituţionalitate
care se referă la modalitatea de calcul al pensiei şi posibilitatea de a
contesta decizia de pensionare.
De altfel, motivarea autorului excepţiei este
construită pe compararea unor articole din Legea nr. 19/2000 şi nu explică
modalitatea în care, potrivit opiniei autorului excepţiei, art. 77, 87 şi 88
din Legea nr. 19/2000 ar aduce atingere dispoziţiilor constituiţionale
invocate.
Pentru aceste argumente Curtea apreciază că excepţia de
neconstitutionalitate este inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77, art. 87 şi art. 88 din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, excepţie ridicată de Emil Postoacă în Dosarul nr. 3.987/90/2007 al
Tribunalului Vâlcea - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 10 iulie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea