Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 884 din 16 octombrie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 782 din 19 noiembrie 2007



Ioan Vida                               - preşedinte

Nicolae Cochinescu               -judecător

Aspazia Cojocaru                  -judecător

Acsinte Gaspar                      -judecător

Petre Ninosu                          -judecător

Ion Predescu                         -judecător

Puskas Valentin Zoltan          -judecător

Tudorel Toader                      -judecător

Augustin Zegrean                  -judecător

Antonia Constantin                - procuror

Mihaela Senia Costinescu    - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Societatea Comercial „Parc Tehnologic şi Industrial Giurgiu-Nord" - S.A. în Dosarul nr. 409/122/2007 al tribunalului Giurgiu - Secţia civilă.

La apelul nominal se prezintă apărătorul autorului excepţiei, avocatul Orlando Vlăsceanu, şi partea Direcţia Generală a Finanţelor Publice Giurgiu, prin consilierul juridic Monica Isabella Breazu.

Reprezentantul autorului excepţiei susţine admiterea criticii, arătând că, în cuprinsul său, Codul fiscal conţine prevederi care reglementează infracţiuni şi pedepse aplicabile acestora, astfel încât adoptarea sa ar fi trebuit să respecte prevederile constituţionale ale art. 73 alin. (3) lit. h), respectiv procedura prevăzută de art. 76 alin. (1) din Legea fundamentală pentru adoptarea unei legi cu caracter organic.

Reprezentantul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Giurgiu arată că, deşi iniţial legea a fost adoptată cu procedura prevăzută de Constituţie pentru lege ordinară, ulterior articolul care reglementează o normă penală a fost modificat printr-o lege organică, forma iniţială a acestuia fiind în prezent abrogată. Prin urmare, critica nu mai are obiect, iar excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, dispoziţiile cu caracter penal din cuprinsul Codului fiscal neavând legătură cu cauza aflată pe rolul instanţei de fond.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 17 aprilie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 409/122/2007, Tribunalul Giurgiu - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Parc Tehnologic şi Industrial Giurgiu-Nord" - S.A.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că, potrivit textului publicat în Monitorul Oficial al României, Codul fiscal a fost adoptat de Senat şi Camera Deputaţilor cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată, respectiv ca lege ordinară. Insă, în cuprinsul său, art. 245, devenit în urma unor modificări ulterioare art. 2961, reglementează o serie de infracţiuni şi pedepsele aplicabile acestora, astfel încât Codul fiscal, conţinând această normă penală, trebuia votat în conformitate cu prevederile art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie, ca lege organică, în condiţiile prevăzute de art. 76 alin. (1) din Constituţie. Or, întrucât procedura de adoptare a legii de către Parlament nu a respectat aceste dispoziţii constituţionale, Codul fiscal în integralitatea sa este lovit de neconstituţionalitate extrinsecă.

O atare împrejurare nu poate fi calificată de Curtea Constituţională ca reprezentând o eroare materială săvârşită la publicarea în Monitorul Oficial al României a legii, motivată prin faptul că oricum majoritatea cu care a fost adoptată legea a fost cea prevăzută de Constituţie pentru legile organice, întrucât, pe de o parte, Curtea nu are competenţa de a se substitui Parlamentului pentru a opera o rectificare în sensul dispoziţiilor art. 67 din Legea nr. 24/2000, iar pe de altă parte, doar cvorumul cu care a fost adoptată o lege nu este relevant în raport cu încadrarea avută în vedere de legiuitor, deci nu poate determina categoria căreia îi aparţine legea, respectiv lege ordinară, organică sau constituţională.

Tribunalul Giurgiu - Secţia civilă apreciază că doar Curtea Constituţională poate stabili dacă Legea nr. 571/2003 a fost adoptată cu respectarea prevederilor constituţionale, iar dacă se constată încălcarea art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie, Curtea va decide dacă acest lucru atrage sau nu neconstituţionalitatea legii în ansamblul său sau numai a dispoziţiilor art. 2961 din Codul fiscal, care reglementează anumite infracţiuni şi pedepsele aplicabile acestora. In acest din urmă caz însă decizia pronunţată de Curte nu ar prezenta interes pentru autorul excepţiei, întrucât litigiul aflat pe rolul tribunalului nu are ca temei juridic prevederile art. 2961 din Codul fiscal, aceste prevederi neavând legătură cu soluţionarea cauzei.

Pe fondul excepţiei de neconstituţionalitate, opinia instanţei este de admitere în parte a criticii, respectiv constatarea neconstituţionalităţii dispoziţiilor art. 2961 din Codul fiscal, care au fost adoptate cu încălcarea prevederilor art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Guvernul observă că dispoziţiile legale direct vizate de critica de neconstituţionalitate sunt cele care reglementează infracţiunile prevăzute de Codul fiscal, iar nu dispoziţiile care au constituit temeiul legal al emiterii actelor administrative pe care autorul excepţiei le-a contestat în justiţie. într-o atare situaţie sunt aplicabile dispoziţiile art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora excepţia este inadmisibilă dacă obiectul ei nu are legătură cu soluţionarea cauzei aflate pe rolul instanţei judecătoreşti.

Avocatul Poporului apreciază că, întrucât Legea nr. 494/2004, prin care au fost introduse în Codul fiscal dispoziţiile art. 2961 care reglementează infracţiuni, a fost adoptată de Parlament cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţie referitoare la adoptarea legilor organice, critica cu un atare obiect este lipsită de temei.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003.

Autorul excepţiei de neconstituţionalitate consideră că dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile constituţionale cuprinse în art. 73 alin. (3) lit. h) referitoare la reglementarea, prin lege organică, a infracţiunilor, a pedepselor şi a regimului executării acestora.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea observă că, în esenţă, critica autorului excepţiei vizează faptul că Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, fiind adoptată ca lege ordinară, încalcă prevederile constituţionale ale art. 73 alin. (3) lit. h), precum şi pe cele ale art. 76 alin. (1), întrucât art. 245 al legii, devenit în urma unor modificări ulterioare art. 2961, reglementează infracţiuni, deci un domeniu aparţinând legii organice.

Reţinând că sesizarea Curţii prin încheierea instanţei de judecată vizează, pe de o parte, dispoziţiile art. 245 din Codul fiscal, devenit în urma unor modificări ulterioare art. 2961, iar pe de altă parte, prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal în ansamblul său, Curtea constată că, referitor la aceste din urmă texte, autorul excepţiei nu îşi motivează critica de neconstituţionalitate, deşi dispoziţiile art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 prevăd că sesizările adresate Curţii Constituţionale trebuie motivate.

In mod constant, jurisprudenţa Curţii a stabilit că sesizările de neconstituţionalitate adresate Curţii, inclusiv excepţiile, fără a fi motivate, trebuie respinse ca inadmisibile, Curtea neputându-se substitui subiectelor îndreptăţite să o sesizeze, întrucât ar exercita un control din oficiu, ceea ce este contrar sistemului nostru constituţional.

Pe de altă parte, Curtea nu poate reţine că referirea pe care autorul excepţiei o face cu privire la încălcarea dispoziţiilor art. 73 alin. (3) lit. h) şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţie ar constitui temei pentru constatarea neconstituţionalităţii Codului fiscal în ansamblul său, întrucât, aşa cum corect a reţinut instanţa de judecată, dispoziţiile art. 2961 din Codul fiscal nu au legătură cu soluţionarea litigiului de fond, în cauză autorul excepţiei de neconstituţionalitate nefiind trimis în judecată pentru săvârşirea vreunei infracţiuni, ci doar sancţionat contravenţional.

De altfel, Curtea observă că, prin Legea nr. 494/2004 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 83/2004 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, adoptată de Parlament cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004, s-a prevăzut abrogarea textului art. 245 al Codului fiscal. De asemenea, prin aceeaşi lege a fost introdus în Codul fiscal titlul IX1, cu denumirea „Infracţiuni".

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Parc Tehnologic şi Industrial Giurgiu-Nord" - S.A. în Dosarul nr. 409/122/2007 al Tribunalului Giurgiu - Secţia civilă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 octombrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Mihaela Senia Costinescu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 884/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 884 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 884/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu