DECIZIE Nr.
877 din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1) - (4) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevazute în titluri
executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din
sectorul bugetar, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 45/2010
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 530 din 29 iulie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Simona Ricu - procuror
Ingrid Alina Tudora -magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1) - (4) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri
executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din
sectorul bugetar, astfel cum au fost modificate prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 45/2010, excepţie ridicată de Liviu Vasiliu în Dosarul nr.
9.312/4/2009 al Judecătoriei Sectorului 4 Bucureşti - Secţia civilă.
La apelul nominal se prezintă personal autorul
excepţiei, fiind lipsă celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul autorului excepţiei de neconstituţionalitate, care solicită admiterea
acesteia astfel cum a fost formulată.
In acest context, este criticată evoluţia legislativă a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009, astfel cum a fost modificată
succesiv prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2010 şi Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 45/2010, autorul excepţiei apreciind că nu se
justifică măsura adoptată de legiuitor prin amânarea, în mod nejustificat, a
plăţii unor sume prevăzute în titluri executorii, având ca obiect acordarea de
drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, inclusiv din sistemul
justiţiei. In continuare, arată că prin reglementarea criticată se conferă
statului-debitor privilegiul ca, invocând dificultăţi economice, să amâne,
dincolo de orice termen rezonabil, fără niciun fel de justificare (cel puţin în
ceea ce priveşte anul 2011), executarea obligaţiilor de plată faţă de
creditori. Depune concluzii scrise la dosar.
Reprezentantului Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. In acest sens, invocă Decizia
Curţii Constituţionale nr. 188/2010.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 11 septembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 9.312/4/2009, Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti - Secţia civilă
a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 1 alin. (1) - (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect
acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, astfel cum
au fost modificate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 45/2010, excepţie
ridicată de Liviu Vasiliu într-o cauză având ca obiect o contestaţie la
executare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 71/2009 se instituie o procedură specială, derogatorie, în considerarea
calităţii de debitor al statului, procedură ce înlătură dreptul creditorului de
a urmări silit sumele de bani aparţinând domeniului privat al statului, deşi
acestea sunt supuse regimului de drept comun. Astfel, se conferă statului, deşi
este debitor, privilegiul de a amâna şi eşalona sumele din bugetele
instituţiilor publice necesare executării obligaţiilor de plată faţă de
creditori. Totodată, arată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009
restrânge accesul la justiţie, prin blocarea totală a fazei execuţionale,
dându-se posibilitatea organelor administrative ale statului să prelungească în
mod nejustificat executarea titlurilor executorii deţinute de personalul care
lucrează în cadrul instituţiilor bugetare. In final, susţine că, prin crearea
unui regim juridic special, derogatoriu şi privilegiat faţă de cel de drept
comun, înfrânge principiul constituţional al egalităţii modului de ocrotire a
proprietăţii private.
Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti - Secţia civilă consideră că reglementarea criticată este neconstituţională şi
contravine art. 1, 21 şi 125 din Legea fundamentală. Astfel, arată că prin
intervenţia legiuitorului într-un domeniu de competenţa exclusivă a instanţelor
judecătoreşti, cum este cel al suspendării executării silite, se încalcă
principiul separaţiei puterilor în stat. De asemenea, consideră că, prin
împiedicarea creditorilor de a-şi valorifica drepturile lor, se încalcă şi
principiul accesului liber la justiţie, executarea silită fiind una dintre
componentele procesului civil.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât contravin
art. 1, 21 şi 125 din Legea fundamentală. In acest sens, invocă Decizia Curţii
Constituţionale nr. 1.055/2008, prin care s-a statuat că „o dispoziţie legală
prin care se suspendă cursul judecăţii sau executarea hotărârilor judecătoreşti
definitive referitoare la anumite cauze determinate este
neconstituţională".
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, notele scrise
depuse la dosar, concluziile procurorului, prevederile legale criticate,
raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 1 alin. (1) - (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii
având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul
bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 18
iunie 2009. Ulterior sesizării Curţii Constituţionale, Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 71/2009 a fost modificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 45 din 19 mai 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 337 din 20 mai 2010, astfel încât în prezent reglementarea criticată,
asupra căreia urmează a se pronunţa, are următorul conţinut:
„Art- 1- (1) Plata
sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect acordarea unor
drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din sectorul
bugetar, devenite executorii până la data de 31 decembrie 2009, se va realiza
după o procedură de executare care începe astfel:
a) în anul 2012 se plăteşte 34% din valoarea
titlului executoriu;
b) în anul 2013 se plăteşte 33% din valoarea
titlului executoriu;
c) în anul 2014 se plăteşte 33% din valoarea
titlului executoriu.
(2) In cursul termenului prevăzut la alin. (1) orice
procedură de executare silită se suspendă de drept.
(3) Sumele prevăzute la alin. (1) plătite în temeiul
prezentei ordonanţe de urgenţă se actualizează cu indicele preţurilor de consum
comunicat de Institutul Naţional de Statistică.
(4) In înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă,
prin sectorul bugetar se înţelege autorităţile şi instituţiile publice a căror
finanţare se asigură astfel:
a) integral din bugetul de stat, bugetele locale,
bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, după caz;
b) din venituri proprii şi subvenţii acordate de la
bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat,
bugetele fondurilor speciale, după caz;
c) integral din venituri proprii."
Autorul excepţiei susţine că reglementarea criticată
contravine dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (2) potrivit cărora „nimeni
nu este mai presus de lege", art. 44 alin. (1)şi (2) care garantează
dreptul de proprietate privată, precum şi art. 21 alin. (1)-(3) privind accesul
liber la justiţie, prin raportare la art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, art. 10 din
Declaraţia Universală a Drepturilor Omului şi art. 14 pct. 1 din Pactul
internaţional cu privire la drepturile civile şi politice.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009, plata
sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect acordarea unor
drepturi salariale stabilite în favoarea personalului bugetar urmau să fie
plătite eşalonat începând cu anul 2010, pentru hotărârile devenite executorii
până la sfârşitul anului 2009, şi începând cu 2011, pentru cele devenite
executorii până la finalul acestui an.
Prin adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
45/2010, s-a amânat plata acestor drepturi salariale câştigate în instanţă, ca
urmare a constrângerilor bugetare impuse de situaţia economică actuală, astfel
încât, ca urmare a modificărilor aduse prin acest act normativ, plata sumelor
prevăzute prin hotărâri judecătoreşti, devenite executorii până la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se va face astfel: 34%
din valoarea titlului executoriu - în anul 2012, şi 33% din valoarea titlului
executoriu -în anul 2013, respectiv în anul 2014. Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 71/2009, astfel cum a fost modificată prin Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 45/2010, reglementează eşalonarea plăţii unor sume prevăzute
în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale
personalului din sectorul bugetar.
Instituirea acestei măsuri a fost determinată de
existenţa unui număr substanţial de cauze având ca obiect acordarea de drepturi
salariale, care a condus la o imposibilitate a autorităţii statale de a executa
hotărârile judecătoreşti pronunţate deja în această materie, în special în
actualul context de acută criză economică. Adoptarea actului normativ supus
controlului de constituţionalitate a fost determinată de circumstanţele
excepţionale care au impus instituirea unor măsuri prin care să fie limitată
temporar exercitarea drepturilor decurgând din hotărârile judecătoreşti
irevocabile pronunţate în materia respectivă, fără ca prin aceasta să se aducă
atingere substanţei înseşi a acestor drepturi.
Pentru a evita devalorizarea sumelor ce fac obiectul
titlurilor executorii, ordonanţa de urgenţă prevede că acestea se actualizează
cu indicele preţurilor de consum, ceea ce garantează o executare în totalitate
a creanţei. Acest mecanism asigură executarea integrală a titlului, acordând
totodată statului posibilitatea să identifice resursele financiare necesare
achitării acestor sume.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 are în
vedere rezolvarea unei situaţii extraordinare, prin reglementarea unor măsuri
cu caracter temporar şi derogatorii de la dreptul comun în materia executării
hotărârilor judecătoreşti. Măsurile instituite urmăresc un scop legitim -
asigurarea stabilităţii economice a ţării - şi păstrează un raport rezonabil de
proporţionalitate între mijloacele folosite şi obiectivul avut în vedere -
executarea eşalonată a hotărârilor judecătoreşti în cauză. Totodată, măsurile
reglementate au un caracter pozitiv, în sensul că Guvernul recunoaşte obligaţia
de plată a autorităţii statale şi se obligă la plata eşalonată a titlurilor
executorii, modalitate de executare impusă de situaţia de excepţie pe care o
reprezintă, pe de o parte, proporţia deosebit de semnificativă a creanţelor
astfel acumulate împotriva statului şi, pe de altă parte, stabilitatea
economică a statului român în actualul context de acută criză economică
naţională şi internaţională.
Asupra constituţionalităţii prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 71/2009, Curtea s-a mai pronunţat prin Decizia nr. 188
din 2 martie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
237 din 14 aprilie 2010, Decizia nr. 190 din 2 martie 2010, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 9 aprilie 2010, sau
Decizia nr. 713 din 25 mai 2010, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 430 din 28 iunie 2010, statuând că acest act normativ nu încalcă
normele invocate din Legea fundamentală.
Intrucât în cauza de faţă nu au intervenit elemente
noi, de natură să determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii
Constituţionale, considerentele şi soluţia deciziilor amintite îşi păstrează
valabilitatea şi în cauza de faţă.
Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi
al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 1 alin. (1)-(4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect
acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, astfel cum
au fost modificate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 45/2010, excepţie
ridicată de Liviu Vasiliu în Dosarul nr. 9.312/4/2009 al Judecătoriei
Sectorului 4 Bucureşti - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 iulie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora