Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 87 din  1 iunie 1999

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Decretului-lege nr. 68/1990 pentru inlaturarea unor inechitati in salarizarea personalului

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 352 din 26 iulie 1999




    Lucian Mihai       - presedinte
    Costica Bulai      - judecator
    Constantin Doldur  - judecator
    Kozsokar Gabor     - judecator
    Ioan Muraru        - judecator
    Nicolae Popa       - judecator
    Lucian Stangu      - judecator
    Florin Vasilescu   - judecator
    Romul Petru Vonica - judecator
    Paula C. Pantea    - procuror
    Doina Suliman      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Decretului-lege nr. 68 din 8 februarie 1990 pentru inlaturarea unor inechitati in salarizarea personalului, exceptie ridicata de Petru Costea in Dosarul nr. 3.501/1998 al Tribunalului Arad - Sectia comerciala si contencios administrativ.
    La apelul nominal lipsesc partile, Petru Costea si Directia generala de munca si protectie sociala Arad, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public solicita admiterea exceptiei invocate, deoarece considera ca dispozitiile art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 21 iulie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 3.501/1998, Tribunalul Arad - Sectia comerciala si contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Decretului-lege nr. 68/1990 pentru inlaturarea unor inechitati in salarizarea personalului. Exceptia a fost ridicata de Petru Costea intr-o cauza in care solicita ca Directia generala de munca si protectie sociala Arad - Oficiul de pensii sa-i recunoasca dreptul la incadrarea in grupa a II-a de munca, precum si acordarea sporului aferent, pentru perioada 15 iulie 1971 - 4 noiembrie 1998, cand a lucrat la Societatea Comerciala "Constar" - S.A. din Arad.
    In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile legale criticate, fiind aplicabile numai persoanelor in activitate la data intrarii lor in vigoare, iar nu si persoanelor pensionate, incalca prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1) care consacra principiul egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia este neintemeiata, deoarece "Decretul-lege nr. 68/1990, prin care au fost inlaturate inechitatile in salarizarea personalului, in acordarea sporurilor si in incadrarea in grupe de munca, corespunde art. 15 alin. (2) din Constitutie, ce consacra principiul neretroactivitatii legii, nefiind posibila acordarea acestor drepturi pentru perioada invocata" de autorul exceptiei.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    In punctul de vedere comunicat de Guvern se apreciaza ca art. 2 din Decretul-lege nr. 68/1990 nu contravine art. 16 alin. (1) din Constitutie, "intrucat cele doua categorii de persoane - persoanele ce au calitatea de salariati si cele care au calitatea de pensionari - ... se afla in situatii complet diferite sub aspect juridic, ceea ce exclude egalitatea de tratament prin aplicarea acelorasi reglementari".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Din examinarea motivarii exceptiei de neconstitutionalitate rezulta ca aceasta vizeaza doar dispozitiile art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990, astfel ca, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea fiind legal sesizata, urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii acestora, care, desi preconstitutionale, produc efecte dupa intrarea in vigoare a Constitutiei din 1991.
    Textul de lege criticat prevede ca "Personalul de la locurile de munca si activitatile care, potrivit reglementarilor existente pana in anul 1969 si dupa aceea, erau prevazute sa fie incadrate in grupele I si II de munca beneficiaza de acest drept pe intreaga perioada cat au lucrat la locurile de munca si activitatile respective".
    Autorul exceptiei considera ca aceste dispozitii legale, deoarece se aplica numai persoanelor aflate in activitate la data intrarii lor in vigoare, iar nu si persoanelor pensionate, incalca art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatii publice, fara privilegii si fara discriminari".
    Dispozitiile art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990, referindu-se la "personalul de la locurile de munca si activitatile" pentru perioade anterioare datei intrarii lor in vigoare, recunosc doar beneficiul unor drepturi cuvenite si castigate anterior, ale caror efecte sau valorificare, insa, se face ulterior. Sub acest aspect, apare discriminatorie recunoasterea beneficiului drepturilor respective doar in favoarea persoanelor care sunt inca in activitate la locuri de munca sau in activitati caracterizate prin conditii deosebite, nu si in favoarea celor care anterior au lucrat in aceleasi conditii, dar inainte de intrarea in vigoare a Decretului-lege nr. 68/1990, au incetat raporturile lor de munca, prin pensionare sau din alte motive, ori s-au incadrat la locuri de munca care nu mai au acelasi caracter. Acest tratament juridic diferentiat incalca principiul egalitatii inscris in art. 16 alin. (1) din Constitutie. Persoanele in privinta carora se examineaza aplicabilitatea dispozitiilor art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 se gasesc in situatii diferite doar sub aspectul statutului lor social - de persoane incadrate la locuri de munca sau in activitati avand conditii deosebite, de persoane incadrate la alte locuri de munca sau in alte activitati, ori de persoane care nu s-au mai incadrat in munca din diverse motive - si toate acestea vazute la o data exacta, aceea a intrarii in vigoare a actului normativ respectiv. Or, in masura in care textul de lege criticat reglementeaza beneficiul si posibilitatea valorificarii unor drepturi cuvenite si castigate in perioade cand toate aceste categorii de persoane au lucrat in aceleasi conditii, este evident ca, sub acest aspect, ele se afla intr-o situatie identica, ceea ce impune si tratament juridic identic.
    Potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, "Legile si toate celelalte acte normative raman in vigoare, in masura in care ele nu contravin prezentei Constitutii". Examinand dispozitiile art. 2 alin. 1 si, implicit, integral Decretul-lege nr. 68/1990, Curtea constata ca acestea nu sunt abrogate prin efectul prevederilor constitutionale citate. Acestea nu sunt neconstitutionale pentru ca au recunoscut beneficiul acestor drepturi, ci pentru faptul ca il recunosc doar in favoarea unor categorii de cetateni, nu si in favoarea altora care, realmente, se afla in aceeasi situatie. In cazul in care s-ar considera ca dispozitiile Decretului-lege nr. 68/1990 sunt abrogate prin efectul art. 150 alin. (1) din Constitutie ar fi private si acele categorii de cetateni pentru care textul de lege criticat a recunoscut beneficiul drepturilor castigate prin activitatea desfasurata in conditii deosebite.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Petru Costea in Dosarul nr. 3.501/1998 al Tribunalului Arad - Sectia comerciala si contencios administrativ si constata ca dispozitiile art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 pentru inlaturarea unor inechitati in salarizarea personalului sunt neconstitutionale in masura in care se aplica numai persoanelor de la locurile de munca si activitatile care, potrivit reglementarilor existente pana in anul 1969 si dupa aceea, erau prevazute sa fie incadrate in grupele I si II de munca, nu si celor care au fost incadrate in asemenea locuri de munca sau activitati anterior datei intrarii in vigoare a actului normativ respectiv.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 1 iunie 1999.

           p. PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                  prof. univ. dr. Ioan Muraru

                              Magistrat asistent,
                              Doina Suliman




COMENTARII la Decizia 87/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 87 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 463 2014
    Bună ziua, Ai nevoie de un împrumut între indivizi pentru a face față cu dificultăți financiare și în cele din urmă din impas cauzate de bănci pentru respingerea cererii lor pentru înregistrări de credit? Oferim împrumut de autentic, de la 1,000 la 100 milioane, nici o garanție bancară și la o rată a dobânzii accesibile de 2%. Te pot ajuta face un anumit valoarea creditului pe care doriți. Contactați-mă dacă sunteți interesat. EMAIL: mauricefinance@hotmail.com Salutari Maurice Finanțe
ANONIM a comentat Ordin 87 2008
     TESTE ......buna ,as dori niste informatii daca ma poate ajuta cineva ? cum arata niste TESTE care se dau la angajare ;la societatea nationala DE GAZE NATURALE ROMGAZ S A MEDIAS ,subiectele ar fi pentru operator instalatie sau de statie ?multumesc anticipat
ANONIM a comentat Ordin 509 2009
    Cu suma primita in urma repartizarii inainte de cei 5 ani, pot justifica folosirea sumei in domeniul locativ printr-un antecontract de cumparare locuinta pe numele copilului meu minor? (si pentru el am economisit) Sau este nevoie sa fie antecontractul pe numele meu?
ANONIM a comentat Ordin 4893 2014
    Ați încercat să obțină împrumuturi de la bănci, fără succes? Urgent nevoie de bani pentru a ieși din datorii? Nevoie de bani pentru extinderea sau înființarea propria afacere? Obține un împrumut de la unul dintre cele mai importante companii de împrumut din Marea Britanie. Pentru mai multe informatii, va rugam sa contactati prin e-mail: 24hourloanservice2011@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 426 2015
    BUEN DIA, Soy un prestamista privado de préstamos que damos crédito a un individuo con una tasa de 2% si usted está interesado usted puede enviarnos un email: tescobankloan1891@gmail.com Volver a nosotros LO ANTES POSIBLE.
ANONIM a comentat Legea 70 2015
    Subiect: Plati intre persoane fizice (legea 70/2015) Impreuna cu sotia cumpar un apartament cu pretul din contract de 250.000 lei. 1. putem plati 50.000 lei cash si 200.000 lei prin banca sau asta se numeste fragmentarea tranzactiei si nu se poate? Cum e definita fragmentarea tranzactiei? 2. avand in vedere ca cumparatorii sunt doua persoane (sotul si sotia) si vanzatorii sunt la fel tot doua persoane (sot si sotie) poate sa plateasca fiecare persoana cumparatoare cate 50.000 lei cash catre una din persoanele vanzatoare (de ex. sotul cumparator catre sotul vanzator si sotia cumparatoare catre sotia vanzatoare) (deci 100.000 lei) si diferenta de 150.000 lei prin banca?
ANONIM a comentat Decretul 463 2014
    Ești în căutarea unui împrumut foarte autentic? La o rată a dobânzii la prețuri accesibile? Procesate în termen de 24 de ore. Ați fost refuzat în mod constant de către băncile dumneavoastră și alte instituții financiare? Jonna Finance ofera împrumut variind de la 1.000,00 euro Min. la 50,000,000.00 Euro Max. La rata dobânzii de 2%. Contactați-l prin: jonnafinance@outlook.com
ANONIM a comentat Hotărârea 426 2015
    Bună ziua, Ai nevoie de un împrumut între indivizi pentru a face față cu dificultăți financiare și în cele din urmă din impas cauzate de bănci pentru respingerea cererii lor pentru înregistrări de credit? Oferim împrumut de autentic, de la 1,000 la 100 milioane, nici o garanție bancară și la o rată a dobânzii accesibile de 2%. Te pot ajuta face un anumit valoarea creditului pe care doriți. Contactați-mă dacă sunteți interesat. EMAIL: mauricefinance@hotmail.com Salutari Maurice Finanțe
ANONIM a comentat Decretul 463 2014
    Bună ziua, Ai nevoie de un împrumut între indivizi pentru a face față cu dificultăți financiare și în cele din urmă din impas cauzate de bănci pentru respingerea cererii lor pentru înregistrări de credit? Oferim împrumut de autentic, de la 1,000 la 100 milioane, nici o garanție bancară și la o rată a dobânzii accesibile de 2%. Te pot ajuta face un anumit valoarea creditului pe care doriți. Contactați-mă dacă sunteți interesat. EMAIL: mauricefinance@hotmail.com Salutari Maurice Finanțe
ANONIM a comentat Ordin 39 2014
    Alo vom oferi răspunsuri reale la solutii reale la problemele tale financiare. Tu respins de banca dvs. sau aveți nevoie de un împrumut rapid rapid pentru a satisface nevoile financiare ale împrumut pentru a plăti datoria dumneavoastră și de a construi cererea dvs. de împrumut de afaceri acum. Ne da afară împrumut la rata scăzută a dobânzii de 3% pe an în cazul în care sunteti interesati sa ne contactati prin: billycolehelp@hotmail.com, și completați în partea de jos a formularului de cerere de împrumut, formularele de cerere de împrumut:   Numele complet: telefon: adresa: Numar de telefon: Sumă împrumutată: Împrumut Durata: Venit lunar: sex: Varsta: E-mail: billycolehelp@hotmail.com Multumesc Billy Cole
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu