DECIZIE Nr. 86 din 2 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin.
(4) si (5) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de
plata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 295/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 260 din 24 martie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 alin. (4) si (5) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001
privind procedura somatiei de plata, aprobata cu modificari prin Legea nr.
295/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
Neculai Palade in Dosarul nr. 2.886/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a
IV-a civila.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, Neculai Palade, personal,
lipsa fiind cealalta parte Societatea Comerciala "R&M Policrom" -
S.R.L. din Bucuresti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei, Neculai Palade,
solicita admiterea exceptiei astfel cum a fost formulata in fata instantei de
judecata care a sesizat Curtea Constitutionala.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, invocand in acest sens
jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale in materia procedurii somatiei
de plata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 septembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
2.886/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8
alin. (4) si (5) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei
de plata, exceptie ridicata de Neculai Palade, in calitate de creditor, intr-o
cauza avand ca obiect solutionarea recursului declarat de autorul exceptiei
impotriva unei sentinte civile prin care s-a admis cererea de anulare a unei
ordonante privind somatia de plata, cerere formulata de debitoarea Societatea
Comerciala "R&M Policrom" - S.R.L. din Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 8 alin. (4) si (5) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 sunt
contrare prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) referitoare la
principiul egalitatii cetatenilor in fata legii, ale art. 21 referitoare la
accesul liber la justitie, precum si ale art. 128 referitoare la folosirea
cailor de atac, deoarece prin faptul ca se prevede o singura cale de atac (cea
a recursului), doar pentru debitor, se creeaza o "situatie discretionara
si inegala a partilor din proces, limitandu-se dreptul creditorului la
justitie, la aparare, la exercitiul cailor de atac in limita celor trei grade
de jurisdictie".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila apreciaza ca exceptia ridicata
nu este intemeiata, intrucat procedura speciala reglementata de Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001 permite creditorului sa obtina o hotarare executorie, in
conditiile in care creanta sa este necontestata, dar il protejeaza si pe
debitor, dandu-i acestuia posibilitatea sa anuleze efectele unei astfel de
creante. Instanta considera ca "nu este ingradit accesul liber la justitie
si nici dreptul la caile de atac, iar interesele partilor nu sunt prejudiciate,
intrucat creditorul are oricand la dispozitie calea dreptului comun pentru
satisfacerea pretentiilor sale".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
iar dispozitiile legale criticate nu contravin principiului egalitatii
cetatenilor in fata legii, accesului liber la justitie si nici prevederilor
art. 129 din Constitutie, referitoare la folosirea cailor de atac. Arata, in
acest sens, ca reglementarea criticata de autorul exceptiei a fost elaborata
pentru a oferi creditorilor o procedura rapida si mai putin costisitoare in
vederea obtinerii titlurilor executorii, iar scopul acestei reglementari
"este de a simplifica demersul jurisdictional si de a asigura celeritatea
solutionarii litigiilor si nicidecum acela de a complica procedura sau de a
incalca anumite drepturi consacrate constitutional". Totodata, apreciaza
ca legiuitorul are dreptul exclusiv de a reglementa procedura somatiei de
plata, potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie. In final, se invoca jurisprudenta
Curtii Constitutionale in materie, si anume deciziile nr. 246/2002 si nr.
317/2002, iar cu privire la art. 8 alin. (5), Decizia nr. 252/2002.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate nu sunt
contrare prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, neinstituind nici
privilegii si nici discriminari, intrucat, "in formularea apararilor si
exercitarea cailor de atac, creditorul este egal in drepturi cu debitorul,
chiar daca, sub forma exercitarii lor, aceste drepturi sunt diferite in functie
de faza in care se afla judecarea litigiului". Dreptul de acces la
justitie al creditorului nu este ingradit, el putand sa opteze pentru procedura
speciala reglementata de Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 ori pentru procedura
din dreptul comun. Creditorul poate exercita si toate caile legale de atac, cu
exceptia celor impotriva hotararilor judecatoresti prin care se solutioneaza
cererea in anulare. Cand cererea in anulare se respinge, creditorul nu are nici
un interes sa atace hotararea, iar daca cererea in anulare este admisa, el are
dreptul, potrivit dispozitiilor art. 7 teza a doua din ordonanta, sa introduca
cerere de chemare in judecata, conform regulilor din dreptul comun.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 8 alin. (4) si (5) din
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata (publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001),
modificate prin art. I pct. 2 din Legea nr. 295/2002 pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata (publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002), cu
modificarile si completarile ulterioare, dispozitii care au urmatorul continut:
- Art. 8 alin. (4) si (5): "(4) Daca instanta investita admite cererea
in anulare, aceasta va anula ordonanta, pronuntand o hotarare irevocabila.
Prevederile art. 7 se aplica in mod corespunzator.
(5) Hotararea prin care a fost respinsa cererea in anulare poate fi atacata
cu recurs in termen de 10 zile de catre debitor. Recursul se judeca in termen
de 30 de zile."
Potrivit sustinerilor autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate
incalca prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1), art. 21 si 128, care
in urma revizuirii si republicarii Constitutiei Romaniei in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, au devenit art. 16 alin.
(1), art. 21 si 129, avand urmatorul cuprins:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite.";
- Art. 129: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si
Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001 reglementeaza o procedura speciala, simplificata si
accelerata pentru recuperarea creantelor al caror caracter cert, lichid si
exigibil rezulta din inscrisuri, singurele dovezi care se administreaza in
cadrul acestei proceduri, in afara de lamuririle si explicatiile date de catre
parti. Hotararile pronuntate in cadrul acestei proceduri nu au autoritatea
lucrului judecat asupra fondului raporturilor juridice dintre parti.
Mijloacele procedurale puse la indemana partilor difera tocmai datorita
caracterului special al procedurii, fara ca prin aceasta sa se instituie vreo
discriminare fata de vreuna dintre parti, care sa contravina art. 16 alin. (1)
din Constitutie.
Dispozitiile legale criticate nu instituie nici privilegii si nici
discriminari contrare principiului egalitatii cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie. Solutia
legislativa diferita in privinta posibilitatii celor doua parti ale litigiului
de a exercita anumite cai de atac este determinata de pozitia procesuala a
acestora, de situatia obiectiv diferita in care se afla. Ordonanta cu somatia
de plata emisa de judecator satisface cererea creditorului. Debitorul
nemultumit cu aceasta solutie poate formula cerere in anulare, iar daca aceasta
cerere este respinsa apare interesul sau legitim de a ataca sentinta pe caile
legale de atac. In acest caz, creditorul nu are nici un interes si nici o
justificare pentru exercitarea vreunei cai de atac.
Totodata, cu privire la pretinsa incalcare a accesului liber la justitie,
consacrat de art. 21 din Constitutie, Curtea constata ca si aceasta sustinere
este neintemeiata, intrucat admiterea cererii in anulare se intemeiaza pe
acelasi motiv ca si respingerea cererii pentru emiterea ordonantei cu somatia
de plata, respectiv nedovedirea existentei unei creante certe, lichide si
exigibile, stabilita in conditiile prevazute de art. 1 din Ordonanta Guvernului
nr. 5/2001 care justifica recurgerea la aceasta procedura speciala. In asemenea
cazuri, potrivit art. 7 din ordonanta, creditorul are posibilitatea sa-si
valorifice pretentiile pe calea actiunii intentate pe temeiul normelor din
dreptul comun, in cadrul careia isi poate dovedi sustinerile prin toate
mijloacele legale de proba. Tot in cadrul procedurii de drept comun, debitorul
poate exercita toate caile legale de atac, fara ca solutiile pronuntate in
cadrul procedurii somatiei de plata sa prejudece si sa prejudicieze interesele
sale legitime, ceea ce respecta intocmai principiul stabilit de prevederile
constitutionale ale art. 129 referitoare la folosirea cailor de atac.
Pe de alta parte, Curtea retine ca procedura somatiei de plata,
reglementata prin Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, este o procedura speciala in
materia executarii creantelor, iar legiuitorul are dreptul exclusiv de a
reglementa procedura de judecata conform prevederilor art. 126 alin. (2) din
Constitutie, potrivit carora "Competenta instantelor judecatoresti si
procedura de judecata sunt prevazute numai prin lege", evident cu conditia
ca nici o norma de procedura sa nu contravina vreunei dispozitii constitutionale.
Curtea a fost sesizata in numeroase cazuri cu exceptia de
neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 5/2001, in ansamblu, ori a
principalelor dispozitii ale sale, printre care si cele ale art. 8, statuand,
de exemplu prin Decizia nr. 433 din 18 noiembrie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 63 din 26 ianuarie 2004, ca acestea sunt
constitutionale. Neexistand elemente noi de natura a determina reconsiderarea
jurisprudentei Curtii in materie, solutia si considerentele acestor decizii isi
mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (4)
si (5) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 295/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Neculai Palade in Dosarul nr. 2.886/2003 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiorean