DECIZIE Nr.
858 din 16 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 84 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor în Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 504 din 22 iulie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor „art. 82 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România",
excepţie ridicată de Seyed Mohammad Seyed Abolhassanin-Daf în'Dosarul nr.
1.299/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 20 ianuarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 1.299/2/2008, admiţând recursul împotriva încheierii de respingere
a cererii de sesizare a Curţii Constituţionale, Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor „art. 82
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România".
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Seyed Mohammad Seyed Abolhassanin-Daf în Dosarul nr. 1.299/2/2008 al Curţii de
Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal într-o
cauză având ca obiect soluţionarea contestaţiei formulate împotriva deciziei
emise de Oficiul Român pentru Imigrări de returnare a acestuia de pe teritoriul
României.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arată, în esenţă, că, prin neacordarea
posibilităţii legale de exercitare a căilor de atac împotriva hotărârilor
pronunţate cu privire la contestaţiile formulate împotriva deciziilor de
returnare, se încalcă dreptul de acces liber la justiţie. Acesta presupune şi
accesul la mijloacele procedurale prin care se înfăptuieşte justiţia, inclusiv
la exercitarea căilor de atac; or, textul de lege criticat exclude „în totalitate
posibilitatea controlului judiciar". Precizează că o consecinţă a
caracterului irevocabil al acestor hotărâri o reprezintă şi nesocotirea
dreptului la apărare.
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
prevederile de lege ce formează obiect al excepţiei sunt constituţionale.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul opinează în
sensul respingerii excepţiei de neconstituţionalitate, ca neîntemeiată.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţie de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
In ceea ce priveşte legalitatea sesizării, Curtea
Constituţională observă că excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată în
faţa Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi
fiscal, dar instanţa de contencios constituţional a fost sesizată de Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie, ca urmare a admiterii recursului formulat de
autorul excepţiei împotriva încheierii prin care Curtea de Apel a respins ca
inadmisibilă cererea de sesizare a Curţii Constituţionale. Intrucât Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie nu a făcut decât să se pronunţe asupra
admisibilităţii acestei cereri de sesizare, fără să soluţioneze fondul cauzei -
împrejurare ce ar fi făcut inutil controlul de constituţionalitate al
prevederilor criticate -, Curtea Constituţională apreciază că a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea
nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile art. 82 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în
România, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 8
martie 2004, modificată prin Legea nr. 56/2007 (Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 201 din 26 martie 2007).
In temeiul art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 55/2007 privind înfiinţarea Oficiului Român pentru Imigrări prin
reorganizarea Autorităţii pentru străini şi a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi,
precum şi modificarea şi completarea unor acte normative, Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 194/2002 a fost republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 421 din 5 iunie 2008, iar după renumerotare textul de lege
criticat se regăseşte la art. 84 alin. (1), care are următorul cuprins:
- Art. 84 alin. (1): „Decizia de returnare poate fi
contestată în termen de 10 zile de la data comunicării la Curtea de Apel
Bucureşti, în cazul în care aceasta a fost emisă de Oficiul Român pentru Imigrări,
sau la curtea de apel în a cărei rază de competenţă se află formaţiunea
teritorială care a emis decizia de returnare. Instanţa soluţionează cererea în
termen de 30 de zile de la data primirii acesteia. Hotărârea instanţei este
irevocabilă."
In opinia autorului excepţiei, textul de lege criticat
contravine dispoziţiilor din Constituţie cuprinse la art. 21 privind dreptul la
un proces echitabil, la art. 24 alin. (1) care garantează dreptul la apărare şi
la art. 128 alin. (1) care consacră dreptul părţilor interesate şi al
Ministerului Public de a exercita căile de atac împotriva hotărârilor
judecătoreşti, în condiţiile legii. Se invocă şi prevederile art. 6 din
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale
referitoare la dreptul la un proces echitabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că dispoziţiile art. 84 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 194/2002 au mai fost supuse controlului de neconstituţionalitate, Curtea
examinându-le inclusiv în numerotarea anterioară ultimei republicări a
ordonanţei, sub aspectul unor critici similare şi prin raportare la aceleaşi
texte din Constituţie. In acest sens, pot fi menţionate, cu titlu de exemplu,
Decizia nr. 6 din 15 ianuarie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 118 din 14 februarie 2008, sau Decizia nr. 867 din 10 iulie 2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 583 din 4 august
2008, prin care Curtea a respins ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate,
pentru argumentele acolo reţinute.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, care să
justifice reconsiderarea jurisprudenţei existente în materie, soluţiile
pronunţate cu acele prilejuri şi considerentele deciziilor amintite îşi
păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 84 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
194/2002 privind regimul străinilor în România, excepţie ridicată de Seyed
Mohammad Seyed Abolhassanin-Daf în Dosarul nr. 1.299/2/2008 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 iunie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu