DECIZIE Nr.
853 din 28 noiembrie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 86 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 31 din 17 ianuarie 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 86 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Interagro" - S.A. în Dosarul nr. 49.207/3/2005 al
Tribunalului Bucureşti - Secţia a VI-a comercială.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, prin
avocat Eduard Făgărăşeanu. Se constată lipsa părţii Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului autorului excepţiei, care solicită admiterea
excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât, în opinia sa, textul de lege
criticat contravine dispoziţiilor art. 16, 21 şi 124 din Constituţie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile
art. 86 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 fiind în deplin acord
cu dispoziţiile constituţionale invocate în motivarea excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 30 mai 2006, pronunţată în Dosarul
nr. 49.207/3/2005, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a comercială a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.
86 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor
active bancare.
Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială
„Interagro" - S.A. într-o cauză civilă având ca obiect soluţionarea
cererii formulate de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului de
rezoluţiune a unui contract de vânzare-cumpărare de acţiuni.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, se susţine, în esenţă, că prin prevederile art. 86 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 51/1998, care scutesc Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Statului de la plata taxelor de timbru şi a oricăror alte taxe, se
creează acestei instituţii o
situaţie mai favorabilă în raport cu ceilalţi justiţiabili şi îi oferă
posibilitatea de a introduce în mod abuziv acţiuni în justiţie şi de a emite
pretenţii nejustificate împotriva oricui. In opinia autorului excepţiei, textul
de lege criticat a fost adoptat cu încălcarea dispoziţiilor art. 115 alin. (4)
şi (6) din Constituţie, întrucât art. II pct. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005, care
modifică textul de lege ce face obiectul excepţiei, nu justifică includerea lui
într-un act normativ emis în regim de urgenţă.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a comercială consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale. Precizează că prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 reglementează o procedură
specială de soluţionare a litigiilor privind creanţele neperformante preluate
de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, în considerarea naturii
deosebite a acestor creanţe şi a strânsei lor legături cu datoria publică,
bugetul statului şi ocrotirea interesului public. Arată că scutirea de taxe de
timbru pentru acţiunile introduse de instituţia menţionată se datorează
faptului că prin valorificarea acestor creanţe se întregeşte bugetul statului.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 86 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 sunt
constituţionale. Invocă jurisprudenţa Curţii Constituţionale prin care s-a
statuat că scutirea autorităţilor publice de plata taxelor judiciare de timbru
este justificată în mod obiectiv şi raţional prin aceea că funcţionarea
autorităţilor respective - creditori bugetari - este finanţată de la bugetul de
stat, iar taxele se fac venit tot la bugetul de stat, astfel că ar fi absurd ca
autorităţile în cauză să fie obligate (formal) să plătească din buget o taxă
care revine aceluiaşi buget.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit
de judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate
la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 86 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 24
decembrie 2002. In redactarea actuală, cuprinsă în art. II pct. 2 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 43 din 26 mai 2005 pentru modificarea şi
completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2001, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 469 din 2 iunie 2005, textul de lege criticat prevede: „Cererile
formulate de A.V.A.S. şi orice alte acte procedurale efectuate de şi pentru
aceasta în orice fel de cauze sunt scutite de taxe de timbru, timbru judiciar,
cauţiuni şi orice alte taxe."
In opinia autorului excepţiei
de neconstitutionalitate, art. 86 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
51/1998 contravine următoarelor dispoziţii din Constituţie: art. 16 alin. (1)
şi (2) privind egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice,
art. 21 care garantează accesul liber la justiţie, şi, în special, art. 21
alin. (3) care statuează dreptul părţilor la un proces echitabil şi la
soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, art. 124 alin. (1) şi (2)
potrivit căruia justiţia se înfăptuieşte în numele legii, fiind unică,
imparţială şi egală pentru toţi, precum şi art. 115 alin. (4) şi (6) privind
condiţiile de adoptare a ordonanţelor de urgenţă.
Examinând excepţia de neconstitutionalitate ridicată,
Curtea constată următoarele:
Critica referitoare la încălcarea
principiului egalităţii statuat de art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie nu
poate fi reţinută, întrucât acesta priveşte egalitatea cetăţenilor în faţa
legii şi a autorităţilor publice, iar nu egalitatea de tratament juridic dintre
o societate comercială şi o autoritate publică, aşa cum este cazul în speţa de
faţă.
In legătură cu critica privind scutirea Autorităţii
pentru Valorificarea Activelor Statului de plata taxelor de timbru, Curtea
reţine că, potrivit art. 139 alin. (1) din Constituţie, „Impozitele, taxele şi orice alte
venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurărilor sociale de stat se
stabilesc numai prin lege". Aşadar, este
atributul exclusiv al legiuitorului să prevadă inclusiv scutirea instituţiilor
publice implicate în procesul de privatizare de la plata taxelor de timbru şi a
celorlalte taxe, având în vedere interesul general pe care-l prezintă aceste
instituţii publice. In plus, această scutire îşi are justificarea în strânsa
legătură cu bugetul de stat (alimentat, printre altele, şi prin încasarea
taxelor judiciare) a acţiunilor în justiţie promovate de acestea în interes public.
Curtea constată că scutirea instituţiilor publice
implicate în procesul de privatizare de la plata taxelor de timbru şi a
celorlalte taxe nu este de natură să contravină niciunuia din principiile
statuate în art. 21 alin. (3) şi art. 124 alin. (1) şi (2) din Constituţie
invocate de autorul excepţiei - dreptul la un proces echitabil şi unicitatea,
imparţialitatea şi egalitatea justiţiei pentru toţi - întrucât, în cadrul
procesului, ambele părţi beneficiază de toate drepturile şi garanţiile
procesuale care condiţionează într-o societate democratică procesul echitabil,
judecat într-un termen rezonabil de către o instanţă independentă, imparţială
şi stabilită prin lege.
Curtea constată că nu poate reţine critica referitoare
la încălcarea dispoziţiilor art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie.
Modificarea textului de lege ce constituie obiect al excepţiei printr-o
ordonanţă de urgenţă, care, în opinia autorului excepţiei, a fost emisă cu
nesocotirea textelor constituţionale arătate, nu conferă prevederilor art. 86
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 caracter neconstituţional. De
altfel, criticile referitoare la neîndeplinirea condiţiilor de emitere a
ordonatelor de urgenţă nu vizează textul de lege ce constituie obiect al
excepţiei, ci unul cuprins într-un alt act normativ, respectiv art. II alin.
(2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005, asupra căruia Curtea nu
se poate pronunţa, nefiind sesizată cu soluţionarea unei excepţii de
neconstitutionalitate având ca obiect acest din urmă text de lege.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 86 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active bancare, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Interagro" - S.A. în Dosarul nr. 49.207/3/2005 al Tribunalului Bucureşti
- Secţia a VI-a comercială.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din 28 noiembrie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu