DECIZIE Nr.
820 din 9 noiembrie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 si art. 194 din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
si ale art. I pct. 75 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 19/2000
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 39 din 18 ianuarie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 180 şi 194 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi ale art. I pct. 751 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
19/2000, excepţie ridicată de Dumitru Mocănaşu în Dosarul nr. 11.482/2005 al
Tribunalului Iaşi - Secţia civilă.
La apelul nominal se prezintă personal autorul
excepţiei. Lipsesc părţile Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de
Asigurări Sociale şi Casa Judeţeană de Pensii Iaşi, faţă de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Autorul excepţiei solicită admiterea excepţiei de
neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
inadmisibilă, arătând că autorul excepţiei solicită de fapt revenirea la o
formă anterioară a Legii nr. 19/2000, solicitare ce nu poate fi soluţionată de
Curtea Constituţională.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 28 iunie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 11.482/2005, Tribunalul Iaşi - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 180 şi 194 din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale si ale
art. I pct. 751 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000, excepţie ridicată de Dumitru Mocănaşu cu prilejul soluţionării
contestaţiei formulate împotriva deciziei de recalculare
a pensiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 180 şi art. 194 din
Legea nr. 19/2000, aşa cum au fost modificate prin Ordonanţa de urgenţă â
Guvernului nr. 49/2001 faţă de formularea lor iniţială, ca şi abrogarea prin
aceeaşi ordonanţă a art. 181 din lege sunt contrare principiilor
constituţionale care consacră neretroactivitatea legii civile şi egalitatea în
drepturi a cetăţenilor. In acest sens, arată ca, spre deosebire de redactarea
anterioară a acestor texte de lege, care permitea stabilirea pensiei doar în
cadrul sistemului public, cu luarea în calcul a întregii perioade lucrate şi a
veniturilor realizate la locuri de muncă ce se încadrau în sisteme diferite, în
prezent drepturile de pensie cuvenite pentru perioadele cotizate în sisteme
diferite de asigurări sociale sunt fracţionate. Astfel, rezultă un cuantum mai
mic al pensiei, aducându-se atingere drepturilor câştigate, fapt pe care îl
demonstrează prin situaţia sa personală.
Tribunalul Iaşi -
Secţia civilă consideră că textele de lege
criticate nu influenţează decât modul de stabilire a pensiei începând cu data
intrării acestor prevederi în vigoare, neavând efect asupra drepturilor de
pensie încasate de contestator până la acea dată. Apreciază însă că art. 194
din Legea nr. 19/2000 are repercusiuni complexe asupra drepturilor câştigate,
întrucât creează posibilitatea de a nu putea fi valorificate în calculul
punctajului mediu stagii de cotizare care nu întrunesc minimul legal, acumulate
într-unui din sistemele neintegrate sau sistemul public de pensii. In sfârşit,
arată că dispoziţiile de lege criticate nu aduc atingere principiului
constituţional al egalităţii în drepturi.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia ridicată nu este întemeiată. Astfel, arată că reglementarea formelor
de asigurări sociale, condiţiile şi criteriile de acordare a acestor drepturi
intră în competenţa exclusivă a legiuitorului şi constituie opţiunea acestuia.
De asemenea, consideră că dispoziţiile legale criticate nu încalcă principiul
egalităţii în drepturi a cetăţenilor şi nici principiul neretroactivităţii
legii, fiind deopotrivă aplicabile tuturor cetăţenilor aflaţi în situaţii
identice şi cu efecte numai de la data intrării lor în vigoare.
Avocatul Poporului apreciază
că textele de lege criticate sunt constituţionale, întrucât nu conţin nicio
dispoziţie contrară dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul
excepţiei. De asemenea, arată că, în realitate, se solicită revenirea la forma iniţială a Legii nr. 19/2000, prin
înlăturarea modificărilor şi completărilor ulterioare, aspect ce nu revine
competenţei Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2)', ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 180 şi 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000. Aceste texte de lege au fost modificate
prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 19/2000, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 161 din 30
martie 2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 338/2002,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002. Ulterior, aceste texte de lege au fost
completate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea
şi completarea Legii nr. 19/2000, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 167 din 17 martie 2003, şi prin Legea nr. 577/2003 privind aprobarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 9/2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 2004.
In prezent aceste texte au următoarea redactare:
- Art. 180: „(1) La data intrării în vigoare a prezentei legi pensiile de asigurări sociale de
stat, pensiile suplimentare, pensiile de asigurări sociale pentru agricultori,
stabilite pe baza legislaţiei anterioare, precum şi ajutoarele sociale
stabilite potrivit legislaţiei de pensii devin pensii în înţelesul prezentei
legi.
(2) CNPAS va lua măsurile necesare astfel încât la
data intrării în vigoare a prezentei legi să determine punctajul mediu anual al
fiecărui pensionar, prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform
legislaţiei anterioare, pe categoriile de pensii prevăzute la art. 40, din care
s-a dedus contribuţia pentru asigurările sociale de sănătate, datorată conform
legii, la valoarea unui punct de pensie, stabilită în condiţiile art. 80.
(3) Pensionarilor de asigurări sociale de stat ale
căror drepturi stabilite în perioada 1 ianuarie 1998 - 31 martie 2001 sunt mai
mari decât un punctaj mediu estimat pentru persoanele ce se vor pensiona în
condiţiile prezentei legi, pe lângă punctajul mediu anual determinat conform
prevederilor alin. (2), li se atribuie şi acest punctaj mediu estimat, care se
are în vedere la operaţiunile de indexare şi recorelare.
(31) Se
exceptează de la prevederile alin. (3) pensionarii de asigurări sociale de stat
ale căror drepturi de pensie s-au stabilit pe baza salariilor din ultimii 5 ani
de activitate sau pe baza salariilor de până la data de 1 aprilie 1992. Acestor
categorii de persoane li se aplică prevederile alin. (2).
(4) Punctajul mediu estimat, prevăzut la alin. (3),
se calculează de CNPAS.
(5) Punctajul mediu anual şi punctajul mediu estimat
se pot corecta corespunzător recorelarii prevăzute la art. 168 alin. (3)-(5).
(51) După
definitivarea procesului de recorelare, punctajul mediu anual al pensiilor
cuvenite persoanelor prevăzute la alin. (31) nu poate fi mai mic decât cel calculat la data de 1 aprilie 2001.
(6) Cuantumul pensiilor se stabileşte pe baza
prevederilor art. 76, luându-se în considerare punctajul mediu anual sau
punctajul mediu estimat, după caz, ce va fi stabilit conform alin. (2),(3), (5)
şi (51).
(7) In situaţia în care cuantumul pensiilor,
stabilit conform alin. (6), este mai mic decât cel stabilit în baza legislaţiei
anterioare, se păstrează în plată cuantumul avantajos.";
- Art. 194: „(1) Intre sistemul public şi celelalte sisteme proprii de
asigurări sociale, neintegrate până la data intrării în vigoare a prezentei
legi, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de
cotizare, respectiv vechimea în muncă sau vechimea în serviciu, în vederea
deschiderii drepturilor la pensie pentru limită de vârstă, de invaliditate şi
de urmaş, precum şi a altor drepturi de asigurări sociale prevăzute de prezenta
lege.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1) prestaţiile
de asigurări sociale în sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de
cotizare realizat în acest sistem.
(21) La
acordarea indemnizaţiilor de asigurări sociale prevăzute la art. 98 alin. (1)
lit. a)-e), baza de calcul se constituie conform art. 99 alin. (1), (2) sau
(3), după caz, numai din veniturile realizate în lunile în care persoana a fost
asigurată în sistemul public de pensii.
(3) Perioadele asimilate stagiului de cotizare, prevăzute la art. 38 alin. (1) lit. b) şi c), care
constituie şi vechime în muncă sau în serviciu în sistemul pensiilor militare
şi în celelalte sisteme proprii de asigurări sociale neintegrate, se iau în
calcul, opţional, în unul dintre sisteme.
(4) Decontarea între sistemul public şi celelalte
sisteme de asigurări sociale neintegrate încetează începând cu data intrării în
vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(5) In situaţiile prevăzute la alin. (4) prevederile
art. 180 se vor aplica doar pentru cuantumul pensiilor stabilit pe baza
vechimii în muncă realizate în sectorul asigurărilor sociale de stat."
Constituie obiect al excepţiei de neconstituţionalitate
şi art. I pct. 751
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001, introdus prin pct. 45 din
Legea nr. 338/2002, care dispune abrogarea art. 181 din Legea nr. 19/2000. Art.
181 prevedea că pentru persoanele asigurate atât în sistemul asigurărilor
sociale de stat, cât şi în alte sisteme neintegrate, la determinarea
punctajului se ia în calcul şi salariul sau venitul asigurat care a constituit
baza de calcul a contribuţiei de asigurări sociale din perioada în care această
contribuţie a fost achitată sistemului asigurărilor sociale de stat.
In opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale
criticate sunt contrare prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (1) şi
(2), care prevăd că „Cetăţenii beneficiază de drepturile şi de libertăţile
consacrate prin Constituţie si prin alte legi şi au obligaţiile prevăzute de
acestea" şi
consacră principiul neretroactivităţii legii, cu excepţia legii
penale sau contravenţionale
mai favorabile, precum şi celor ale art. 16 alin. (1) care consacră principiul
egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără
privilegii şi fără discriminări.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine, în acord cu cele statuate în numeroase rânduri în jurisprudenta sa, că,
potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, cetăţenii au dreptul
la pensie şi la alte forme de asigurări sociale şi măsuri de protecţie socială,
în condiţiile stabilite de lege. Astfel, legiuitorul are libertatea să
stabilească drepturile de asigurări sociale cuvenite, condiţiile şi criteriile
de acordare a acestora, modul de calcul şi cuantumul valoric al lor, în raport
cu posibilităţile create prin resursele financiare disponibile, şi să le
modifice în concordanţă cu schimbările ce se produc în resursele
economico-financiare. Această prerogativă a legiuitorului nu poate fi
considerată ca o încălcare a principiului constituţional al neretroactivităţii
legii civile, atât timp cât dispoziţiile de lege se aplică de la data intrării
lor în vigoare pentru viitor. De asemenea, Curtea a reţinut că situaţia
diferită în care se află cetăţenii în funcţie de reglementarea aplicabilă
potrivit principiului tempus regit actum nu poate fi privită ca o încălcare a dispoziţiilor constituţionale
care consacră egalitatea în faţa legii şi a autorităţilor publice fără
privilegii şi discriminări.
In lumina acestor principii,
Legea nr. 19/2000, lege-cadru în reglementarea drepturilor de asigurări sociale
în sistemul public, a aşezat pe principii şi reguli noi întreaga legislaţie a
pensiilor. Printre modificările esenţiale se numără şi integrarea în sistemul
public a mai multor sisteme distincte anterior şi eliminarea posibilităţii de
acordare a drepturilor de pensie într-un sistem şi pentru perioadele asigurate
în alte sisteme. In prezent, este prevăzută recunoaşterea reciprocă între
diferite sisteme ale asigurărilor sociale a perioadelor de cotizare în vederea
stabilirii dreptului de a se înscrie la pensie, dar drepturile de pensie se
calculează şi se acordă distinct în fiecare sistem, în raport cu perioada
cotizată în sistemul respectiv, eliminându-se astfel decontările anevoioase
între diferite sisteme ale asigurărilor sociale.
Analizând modul în care a fost motivată excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată că, de fapt, autorul excepţiei este
nemulţumit de noile reglementări în vigoare şi solicită înlăturarea acestora,
pentru a se reveni la forma iniţială a art. 180, 181 şi 194 din Legea nr.
19/2000, potrivit căreia toţi pensionarii îşi primeau drepturile în sistemul
public, chiar dacă anterior au fost asiguraţi şi în cadrul altor sisteme de
asigurări sociale. Or, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, „Curtea
Constituţională se pronunţă numai asupra constituţionalităţii actelor cu
privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile
supuse controlului", astfel că excepţia de neconstituţionalitate urmează să fie respinsă ca
fiind inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 180 şi 194 din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi ale
art. I pct. 751 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 19/2000, excepţie ridicată de Dumitru Mocănaşu în Dosarul nr.
11.482/2005 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilă.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 noiembrie
2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea