DECIZIE Nr. 82 din 14 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 din
Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 261 din 18 aprilie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Vlad Mihai Cercel - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 41 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii de Conturi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
exceptie ridicata de Dumitru Ciuchete, Ion Oprescu, Vladimir Dumitrescu si
Constantin Gogonetu in Dosarul nr. 4.015/2001 al Tribunalului Valcea.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Arata ca asupra dispozitiilor art.
46 din Legea nr. 94/1992 in vechea redactare, dispozitii ce se regasesc acum in
art. 41, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 15/1999,
respingand exceptia. Considerentele si solutia pronuntate sunt valabile si in
cauza de fata, intrucat nu se creeaza nici o discriminare intre salariatii din
sectorul de stat si salariatii din sectorul privat, neexistand o procedura
dezavantajoasa pentru persoanele din prima categorie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 14 septembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
4.015/2001, Tribunalul Valcea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 din Legea nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Dumitru Ciuchete, Ion Oprescu,
Vladimir Dumitrescu si Constantin Gogonetu intr-un litigiu avand ca obiect
contestatiile introduse de acestia impotriva unor decizii de imputare emise de
Regia Nationala a Padurilor si Directia silvica Valcea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
dispozitiile art. 41 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii de Conturi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
sunt neconstitutionale, intrucat incalca principiul egalitatii cetatenilor in
fata legii, consacrat de prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie. In
acest sens considera ca prin dispozitiile criticate se instituie o discriminare
intre salariatii din sectorul de stat si cei din sectorul privat in privinta
cailor de contestare a deciziilor de imputare emise impotriva lor pentru
recuperarea prejudiciilor cauzate in legatura cu munca prestata. Astfel, daca
salariatii din sectorul privat se pot adresa instantelor de drept comun,
specializate in solutionarea conflictelor si litigiilor de munca, salariatii
din sectorul de stat sunt obligati sa se adreseze instantelor financiare ale
Curtii de Conturi, chiar si atunci cand producerea pagubelor a fost constatata
de organele de control ale unitatilor prejudiciate, iar nu de organele de
control financiar ale Curtii de Conturi.
De asemenea, autorii exceptiei sustin ca jurisdictia instantelor Curtii de
Conturi este mai dezavantajoasa decat jurisdictia instantelor de drept comun,
deoarece nu se asigura in cadrul procedurii de judecata toate garantiile
prevazute de Codul muncii, iar conditiile tragerii la raspundere a autorilor
faptelor cauzatoare de prejudicii sunt mai grele, intrucat acestia sunt tinuti
sa raspunda atat pentru paguba efectiva, cat si pentru beneficiul nerealizat,
spre deosebire de salariatii supusi jurisdictiei de drept comun, care raspund
doar pentru paguba efectiva. Discriminarea dintre cele doua categorii de
salariati rezulta si din imprejurarea ca pentru persoanele supuse jurisdictiei
instantelor Curtii de Conturi nu exista posibilitatea de a se prevala de riscul
normal al serviciului, ca o cauza de inlaturare a raspunderii materiale, si
nici de a invoca vicii de forma sau de continut ale deciziei de imputare, de
natura sa duca la anularea acesteia.
In sustinerea exceptiei autorii acesteia invoca si prevederile art. 11 si
20 din Constitutie, precum si ale Cartei sociale europene revizuite, ratificata
de Romania prin Legea nr. 74/1999, care reglementeaza protectia dreptului lucratorului
de a-si castiga existenta prin munca.
In concluzie, autorii exceptiei solicita admiterea acesteia.
Tribunalul Valcea, exprimandu-si opinia, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este intemeiata "pentru considerentul ca actele
de control pe care se intemeiaza deciziile de imputare contestate nu au fost
incheiate de catre organele de specialitate ale Curtii de Conturi, ci de catre
organele de specialitate ale unitatii intimate".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat prin solutionarea de catre organele jurisdictionale ale Curtii de
Conturi a contestatiilor impotriva deciziilor de imputare emise in cazurile la
care se refera dispozitiile art. 41 din Legea nr. 94/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, nu se instituie o discriminare a
persoanelor care folosesc aceste cai de atac fata de cele care se adreseaza
instantelor de drept comun, date fiind situatiile diferite in care se gaseste fiecare
dintre cele doua categorii de persoane. Competenta instantelor financiare este
determinata, in cazul persoanelor prevazute de dispozitiile criticate, de
natura proprietatii pagubite, a persoanelor juridice care administreaza
patrimoniul respectiv, precum si a prejudiciilor cauzate.
Pe de alta parte, competenta materiala a instantelor Curtii de Conturi isi
are temeiul in prevederile art. 139 alin. (1) din Constitutie, conform carora
Curtea de Conturi exercita, in conditiile legii, si atributii jurisdictionale.
Este evocata jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie, concretizata
in deciziile nr. 64/1994 si nr. 15/1999, prin care au fost respinse exceptii de
neconstitutionalitate referitoare la dispozitiile art. 46 in vechea redactare
(actualul art. 41) din Legea nr. 94/1992.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere exprimat de Guvern,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
41 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 116 din 16 martie
2000, cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitii care au urmatorul
cuprins: "Colegiul jurisdictional judeca, in prima instanta, contestatiile
introduse impotriva actelor de imputatie de catre administratorii, gestionarii,
contabilii, precum si de catre ceilalti salariati care au participat, impreuna
cu acestia, la producerea pagubelor cauzate persoanelor juridice prevazute la
art. 18, in legatura cu formarea, administrarea si intrebuintarea resurselor
financiare ale statului si ale sectorului public, precum si cu gestionarea
patrimoniului public si privat al statului si al unitatilor
administrativ-teritoriale."
Dispozitiile constitutionale invocate de autorii exceptiei de
neconstitutionalitate sunt urmatoarele:
- art. 11 alin. (1): "Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai
si cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este
parte.";
- art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- art. 20 alin. (1): "Dispozitiile constitutionale privind drepturile
si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte."
De asemenea, in sustinerea exceptiei se invoca si prevederile art. 1 pct. 2
din Carta sociala europeana revizuita, ratificata de Romania prin Legea nr.
74/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 193 din 4
mai 1999, prevederi care au urmatorul cuprins: "In vederea exercitarii
efective a dreptului la munca, partile se angajeaza: [...]
2. sa protejeze de o maniera eficienta dreptul lucratorului de a-si castiga
existenta printr-o munca liber intreprinsa."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile
legale criticate au mai facut obiectul controlului de constitutionalitate.
Astfel, prin Decizia nr. 64 din 2 iunie 1994, ramasa definitiva prin
nerecurare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177 din
12 iulie 1994, si prin Decizia nr. 15 din 9 februarie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 120 din 23 martie 1999, Curtea s-a
pronuntat asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 46 din Legea nr.
94/1992 in vechea redactare, dispozitii ce sunt continute acum in art. 41, iar
prin Decizia nr. 312 din 20 noiembrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 99 din 5 februarie 2002, s-a pronuntat asupra
dispozitiilor art. 41 din Legea nr. 94/1992, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, respingand exceptiile de neconstitutionalitate
invocate.
Analizand motivele de neconstitutionalitate bazate pe incalcarea
prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, Curtea a retinut prin Decizia
nr. 312/2001 ca "principiul egalitatii consacrat de art. 16 alin. (1) din
Constitutie nu inseamna uniformitate, asa incat, daca la situatii egale trebuie
sa corespunda un tratament egal, la situatii diferite, tratamentul juridic nu
poate fi decat diferit. Egalitatea partilor in procesul civil nu exclude, ci
chiar implica un tratament juridic diferentiat. Tratamentul diferit instituit
prin art. 41 din Legea nr. 94/1992 se intemeiaza pe mai multe elemente de
diferentiere fata de alte cazuri de raspundere civila sau materiala, cum ar fi
natura proprietatii pagubite, natura persoanelor juridice care administreaza
patrimoniul respectiv, natura prejudiciilor cauzate si calitatea speciala a
persoanelor cu raspundere principala pentru aceste prejudicii. Aceste categorii
de cauze si persoane se deosebesc de altele si ele dau dreptul legiuitorului sa
instituie un tratament diferit, dar nediscriminatoriu in cadrul categoriilor cu
situatie identica".
Dat fiind ca nu au intervenit elemente noi de natura a determina
reconsiderarea jurisprudentei Curtii, considerentele si solutiile pronuntate
raman valabile si in prezenta cauza.
In plus, Curtea retine ca nu rezulta nici din dispozitiile criticate si
nici din alte prevederi ale Legii nr. 94/1992 ca instantele financiare ar
aplica deciziilor de imputare un alt regim juridic decat cel prevazut de Codul
muncii.
In sustinerea contestatiilor introduse la organele de jurisdictie ale
Curtii de Conturi impotriva deciziilor de imputare contestatorii pot propune
aceleasi probe si pot formula aceleasi cereri si aparari pe care le-ar formula
in fata instantelor judecatoresti, iar instantele financiare sunt tinute sa
judece, ca si instantele de drept comun, dupa normele cuprinse in Codul de
procedura civila - in acest sens sunt dispozitiile art. 130 din Legea nr. 94/1992,
republicata - si pot sa pronunte aceleasi categorii de solutii, si anume
admiterea contestatiei si anularea, totala sau partiala, a deciziei de imputare
ori respingerea contestatiei.
De asemenea, Curtea nu poate retine sustinerea autorilor exceptiei ca prin
judecarea de catre organele de jurisdictie ale Curtii de Conturi a
contestatiilor impotriva deciziilor de imputare s-ar schimba natura raspunderii
patrimoniale a contestatorilor dintr-o raspundere materiala, specifica
raporturilor de munca, intr-o raspundere civila. Dat fiind ca in Legea nr.
94/1992 nu exista vreo prevedere in sensul aratat de autorii exceptiei, rezulta
ca principiile raspunderii materiale reglementate de Codul muncii se aplica si
in cauzele judecate de instantele financiare.
Pentru aceleasi considerente Curtea nu poate retine nici critica privind
incalcarea prevederilor art. 1 pct. 2 din Carta sociala europeana revizuita.
Legea nr. 94/1992 asigura in mod efectiv, prin dispozitiile sale, dreptul
angajatului de a invoca, in fata instantelor Curtii de Conturi si, ulterior, in
fata instantelor judecatoresti, motivele de fapt si de drept pentru care
considera ca o decizie de imputare este netemeinica si nelegala.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 din
Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
Dumitru Ciuchete, Vladimir Dumitrescu, Constantin Gogonetu si Ion Oprescu in
Dosarul nr. 4.015/2001 al Tribunalului Valcea.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Vlad Mihai Cercel