Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 819 din 2 octombrie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (3) din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea si completarea Codului de procedura penala, precum si pentru modificarea altor legi

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 745 din 2 noiembrie 2007



Ioan Vida                                      - preşedinte

Nicolae Cochinescu                     -judecător

Acsinte Gaspar                            -judecător

Petre Ninosu                                -judecător

Puskas Valentin Zoltan                -judecător

Tudorel Toader                             -judecător

Augustin Zegrean                         -judecător

Marilena Mincă                            - procuror

Florentina Geangu                       - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III alin. (3) din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea şi completarea Codului de procedură penală, precum şi pentru modificarea altor legi, excepţie ridicată de Cătălina Buzdugă în Dosarul nr. 5.513/39/2005 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia penală.

La apelul nominal răspunde, pentru autoarea excepţiei, apărătorul ales, lipsind celorlalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvantul reprezentantului autoarei excepţiei. Acesta pune concluzii de respingere, ca inadmisibilă, a excepţiei de neconstituţionalitate privind dispoziţiile art. III alin. (3) teza întai din Legea nr. 356/2006, ca urmare a constatării neconstituţionalităţii acestui text de lege printr-o decizie pronunţată de Curtea Constituţională ulterior sesizării sale cu soluţionarea acestei excepţii. Cat priveşte dispoziţiile art. III alin. (3) teza a doua din Legea nr. 356/2006, solicită admiterea excepţiei, deoarece aceste dispoziţii în mod vădit retroactivează şi totodată înlătură aplicarea unei legi mai favorabile.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, deoarece dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate.

CURTEA,

avand în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 9 martie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 5.513/39/2005, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III alin. (3) din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea şi completarea Codului de procedură penală, precum şi pentru modificarea altor legi, excepţie ridicată de Cătălina Buzdugă.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea acesteia susţine că dispoziţiile art. III alin. (3) din Legea nr. 356/2006 aduc atingere principiului aplicării legii penale mai favorabile prevăzut în art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece „stabileşte competenţa de judecată pentru fapte săvarşite înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 356/2006, ceea ce are un vădit caracter retroactiv. De vreme ce Curtea de Apel nu mai este competentă să judece infracţiunile comise de notarii publici, ca primă instanţă, nu se poate să fie considerată, totuşi, competentă doar pentru faptul că aceasta a început judecarea cauzei. De altfel, această retroactivitate este mai pregnantă în fraza finală a art. III alin. (3), care prevede că, dacă apelul sau recursul casează hotărarea pronunţată şi dispune rejudecarea cauzei, cauza se va rejudeca potrivit Legii nr. 356/2006". De asemenea, consideră că „noua reglementare a art. 281 lit. b) pct. 1 din Codul de procedură penală, astfel cum a fost modificat prin art. I pct. 13 din Legea nr. 356/2006, potrivit căreia notarii publici nu mai sunt judecaţi în primă instanţă de curţile de apel, constituie o lege mai favorabilă pentru notarii publici".

Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia penală consideră că dispoziţiile art. III alin. (3) din Legea nr. 356/2006 „nu aduc atingere dispoziţiilor constituţionale, acestea reprezentand norme speciale menite a asigura continuitatea în soluţionarea cauzelor penale, fără a se aduce atingere legalităţii procesului penal şi principiilor consacrate prin Constituţie".

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr.   47/1992,   încheierea   de   sesizare   a  fost   comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă ca urmare a modificărilor aduse art. 281 lit. b) pct. 1 din Codul de procedură penală prin Legea nr. 79/2007, astfel încat, în prezent, competenţa curţilor de apel se extinde şi asupra infracţiunilor săvarşite de notarii publici.

Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Arată că prevederile legale criticate „sunt norme procedurale tranzitorii de imediată aplicare şi produc efecte pentru viitor, de la data intrării în vigoare a legii. In plus, legiuitorul poate institui, în considerarea unor situaţii deosebite, reguli speciale de procedură, dispoziţiile legale supuse controlului de constituţionalitate fiind în deplină concordanţă cu prevederile art. 126 alin. (2) din Constituţie, care lasă la latitudinea legiuitorului stabilirea competenţei şi a procedurii de judecată".

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

CURTEA,

examinand încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, susţinerile autorului excepţiei, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. III alin. (3) din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea şi completarea Codului de procedură penală, precum şi pentru modificarea altor legi, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 677 din 7 august 2006, care au următorul cuprins: „Cauzele aflate în curs de judecată la data intrării în vigoare a prezentei legi vor continua să fie judecate de instanţele competente, potrivit dispoziţiilor aplicabile anterior acestei date. In caz de admitere a apelului sau a recursului, dacă se dispune desfiinţarea sau, după caz, casarea hotărarii şi rejudecarea cauzei, aceasta se va judeca de instanţa competentă, potrivit prezentei legi."

In opinia autoarei excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (2), care prevăd că legea dispune pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile.

Examinand excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea reţine următoarele:

I. Dispoziţiile art. III alin. (3) teza întai din Legea nr. 356/2006 au mai fost supuse controlului de constituţionalitate. Astfel, ulterior sesizării sale cu soluţionarea prezentei excepţii, prin Decizia nr. 610 din 20 iunie 2007, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 474 din 16 iulie 2007, Curtea a constatat că acestea sunt neconstituţionale pentru motivele acolo reţinute.

In consecinţă, în speţa ce face obiectul prezentei decizii, avand în vedere prevederile art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora nu pot face obiectul unei excepţii de neconstituţionalitate dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioară a Curţii, rezultă că, în temeiul alin. (6) din aceIaşi articol, excepţia de neconstituţionalitate a art. III alin. (3) teza întai din Legea nr. 356/2006 a devenit inadmisibilă.

II. Cu privire la susţinerile autoarei excepţiei referitoare la neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. III alin. (3) teza a doua din Legea nr. 356/2006, Curtea constată că, ulterior sesizării, s-a produs o nouă modificare a competenţei prin Legea nr. 79/2007 pentru modificarea şi completarea art. 281 pct. 1 lit. b) din Codul de procedură penală, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 225 din 2 aprilie 2007, astfel încat, în prezent, competenţa Curţii de Apel se extinde şi asupra infracţiunilor săvarşite de Judecătorii de la judecătorii şi tribunale şi de procurorii de la parchetele care funcţionează pe langă aceste instanţe, precum şi de avocaţi, notari publici, executori judecătoreşti şi de controlorii financiari ai Curţii de Conturi".

Avand în vedere aceste noi modificări legislative şi ţinand seama de faptul că ele sunt de imediată aplicare, Curtea constată că susţinerile autoarei excepţiei nu pot fi reţinute.

In ceea ce priveşte fondul excepţiei se constată că prin dispoziţiile art. III alin. (3) din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea şi completarea Codului de procedură penală, precum şi pentru modificarea altor legi, legiuitorul a asigurat posibilitatea soluţionării cauzelor penale într-un termen rezonabil, acestea continuand să fie judecate tot de instanţele competente anterior legii de modificare, însă acest fapt nu este de natură să ducă la concluzia că este încălcat principiul legii penale mai favorabile, prevăzut de dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie. Legea procesual penală este caracterizată de principiul activităţii legii, fiind de imediată aplicare.

Deşi legea penală, prin excepţie, poate retroactiva, este cazul legii penale mai favorabile, în cauză este invocată o lege procesual penală care, astfel cum s-a arătat, este caracterizată de principiul activităţii legii.

Faţă de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d)şi ai art. 29 alin. (1)şi (6) din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

1.  Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III alin. (3) teza întai din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea şi completarea Codului de procedură penală, precum şi pentru modificarea altor legi, excepţie ridicată de Cătălina Buzdugă în Dosarul nr. 5.513/39/2005 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia penală.

2.  Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III alin. (3) teza a doua din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea şi completarea Codului de procedură penală, excepţie ridicată de aceeaşi autoare în aceIaşi dosar.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 octombrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Florentina Geangu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 819/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 819 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 819/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu