DECIZIE Nr.
815 din 19 mai 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 394 din 11 iunie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii,
excepţie ridicată de Avram Dumitru în Dosarul nr. 18.931/3/CA/2008 al
Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintă, pentru partea Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, consilierul juridic Mihai
Alexandru Ionescu, cu delegaţie depusă la dosar. Lipseşte autorul excepţiei,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Partea prezentă solicită respingerea excepţiei de
neconstituţionalitate, sens în care face referire la jurisprudenţa în materie a
Curţii Constituţionale.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere
a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 21 octombrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 18.931/3/CA/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii.
Excepţia a fost ridicată de pârâtul Avram Dumitru
într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect o acţiune în
constatare în contradictoriu cu reclamantul Consiliul Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul excepţiei susţine că ordonanţa de urgenţă criticată
contravine prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (4), art. 15, art. 16,
art. 21, art. 24, art. 26, art. 29 şi art. 37, deoarece a preluat aproape
integral dispoziţiile Legii nr. 187/1999, declarată neconstituţională prin
Decizia nr. 51/2008.
Instanţa de judecată apreciază
că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 contravin
prevederilor constituţionale invocate, „în măsura în care limitează
posibilitatea persoanei de a propune probe, de a cunoaşte elementele probatorii
(toate documentele) în baza cărora Colegiul C.N.S.A.S. aprobă sau infirmă nota
de constatare întocmită de direcţia de specialitate şi încalcă, astfel, accesul
la justiţie."
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie 2008, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 800 din 28 noiembrie 2008.
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 1 alin. (4) - principiul separaţiei şi echilibrului puterilor, art. 15 - Universalitatea,
art. 16 - Egalitatea în drepturi, art. 21 - Accesul liber la
justiţie, art. 24 - Dreptul la apărare, art. 26 - Viaţa intimă,
familială şi privată, art. 29 - Libertatea conştiinţei şi art. 37 - Dreptul
de a fi ales.
Analizând critica de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că preambulul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 defineşte
scopul reglementării ca fiind „continuarea, într-un mecanism nou, a
procesului de devoalare a activităţilor exercitate de regimul comunist", care
a exercitat, în special prin intermediul Securităţii, „o permanentă teroare
împotriva cetăţenilor ţării, a drepturilor şi a libertăţilor lor
fundamentale". Aceasta îndreptăţeşte accesul la propriul dosar şi
deconspirarea Securităţii, prin consemnarea publică a abuzurilor, şi contribuie
la o mai bună înţelegere a prezentului şi la o proiectare adecvată a viitorului
societăţii româneşti.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 operează,
pe de o parte, o modificare substanţială a regimului juridic aplicabil
persoanelor constatate ca fiind „lucrătoare ale Securităţii" faţă
de Legea nr. 187/1999, declarată neconstituţională prin Decizia nr. 51 din 31
ianuarie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din
6 februarie 2008, iar pe de altă parte, o reconfigurare a Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii, ca autoritate administrativă autonomă,
lipsită de atribuţii jurisdicţionale, ale cărei acte privind accesul la dosar
şi deconspirarea Securităţii să fie supuse controlului instanţelor de judecată.
Astfel, reglementarea anterioară nu a urmărit doar
deconspirarea persoanelor care au participat la activitatea de poliţie politică
comunistă, ci a promovat răspunderea juridică şi politică a acestora, cu scopul
îndepărtării lor din anumite funcţii şi al împiedicării lor de a candida pentru
alegerea sau numirea în acele funcţii. Mai mult, aşa cum a reţinut Curtea
Constituţională prin decizia menţionată, legea crea premisele unei forme de
răspundere morală şi juridică colectivă, pentru simpla participare la
activitatea serviciilor de informaţii, fără vinovăţie şi fără existenţa unei
fapte de încălcare a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
In condiţiile în care acţiunea în constatarea calităţii
de lucrător al Securităţii este introdusă la o instanţă de judecată, a cărei
hotărâre poate fi atacată cu recurs, dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 nu sunt de natură a încălca dreptul la un proces
echitabil şi dreptul la apărare, părţile având, deopotrivă, posibilitatea de a
uza de garanţiile prevăzute de legea procesual civilă pentru a-şi susţine
poziţia asupra problemelor de fapt şi de drept.
Mai mult, deoarece, potrivit dispoziţiilor art. 1169
din Codul civil, „Cel ce face o propunere înaintea judecăţii trebuie să o
dovedească", este asigurat echilibrul procesual al părţilor în
litigiu, dându-se totodată expresie principiului aflării adevărului, statuat de
art. 129 alin. 5 din Codul de procedură civilă, potrivit căruia: „Judecătorii
au îndatorirea să stăruie, prin toate mijloacele legale, pentru a preveni orice
greşeală privind aflarea adevărului în cauză, pe baza stabilirii faptelor şi
prin aplicarea corectă a legii, în scopul pronunţării unei hotărâri temeinice
şi legale. Ei vor putea ordona administrarea probelor pe care le consideră
necesare, chiar dacă părţile se împotrivesc."
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la
propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Avram Dumitru
în Dosarul nr. 18.931/3/CA/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 19 mai 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman