DECIZIE Nr.
800 din 3 iunie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 105/2009 privind unele masuri în domeniul functiei publice,
precum si pentru întarirea capacitatii manageriale la nivelul serviciilor
publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale
administratiei publice centrale din unitatile administrativ-teritoriale si ale
altor servicii publice, precum si pentru reglementarea unor masuri privind
cabinetul demnitarului din administratia publica centrala si locala, cancelaria
prefectului si cabinetul alesului local
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 463 din 6 iulie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009
privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întărirea
capacităţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale
ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din
unităţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi
pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul demnitarului din
administraţia publică centrală şi locală, cancelaria prefectului şi cabinetul
alesului local, excepţie ridicată de Daniel Octavian Păcurariu în Dosarul nr.
1.708/33/2009 al Curţii de Apel Cluj - Secţia comercială, de contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere, ca devenită inadmisibilă, a excepţiei de neconstituţionalitate,
deoarece, prin Decizia nr. 1.629/2009, Curtea Constituţională a constatat
neconstituţionalitatea textului de lege criticat.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 10 decembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 1.708/33/2009, Curtea de Apel Cluj - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009
privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întărirea
capacităţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale
ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din
unităţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi
pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul demnitarului din
administraţia publică centrală şi locală, cancelaria prefectului şi cabinetul
alesului local.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Daniel Octavian Păcurariu într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei
acţiuni în anulare a unui act administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
105/2009 a preluat în integralitate dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 37/2009, act normativ declarat ca fiind neconstituţional prin
Decizia nr. 1.259/2009 a Curţii Constituţionale. Dispoziţiile art. IV din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009, aplicabile în speţa sa, sunt,
aşadar, în vigoare în continuare. Susţine autorul excepţiei că aceste prevederi
încalcă dreptul la muncă, îngrădind dreptul său de acces la postul pe care în
mod legal l-a ocupat. Totodată, adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 105/2009 nu poate fi justificată ca fiind o măsură necesară şi
proporţională cu situaţia care a determinat-o şi nici nu reglementează o
situaţie extraordinară şi urgentă, deoarece activitatea instituţiilor publice
nu se îmbunătăţeşte în cazul în care se schimbă doar denumirea unor funcţii
publice şi nici nu se reduc cheltuielile bugetare prin acest fapt. In plus,
ordonanţa criticată afectează drepturile fundamentale, şi anume dreptul la
muncă, ceea ce contravine art. 115 alin. (6) din Constituţie. Aceeaşi ordonanţă
afectează siguranţa persoanei nu din perspectiva dreptului penal, adică a
libertăţii individuale şi a măsurilor de restrângere a acesteia, ci sub
aspectul teoriei drepturilor câştigate, al principiului securităţii juridice şi
al principiului încrederii legitime, aplicabile, potrivit jurisprudenţei Curţii
Europene a Drepturilor Omului şi Curţii de Justiţie a Uniunii Europene,
statutului funcţionarilor publici.
Curtea de Apel Cluj - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009, ca şi Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 37/2009, încalcă art. 115 alin. (6) din Constituţie, întrucât
reglementează în domeniul regimului instituţiilor fundamentale ale statului şi
contravine, de asemenea, art. 41 alin. (1), art. 53 alin. (2) din Constituţie
şi art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
Guvernul, în punctul său de vedere, consideră că excepţia de neconstituţionalitate este, în temeiul
art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, inadmisibilă. Astfel, prin Decizia nr.
1.629 din 3 decembrie 2009, Curtea Constituţională a admis excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 1-5 şi 26, art. III, art. IV,
art. V, art. VIII şi anexa nr. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru
întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate
ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale
din unităţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum
şi pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul demnitarului din
administraţia publică centrală şi locală, cancelaria prefectului şi cabinetul
alesului local.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de
vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit motivării autorului, dispoziţiile art. IV
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 (şi nu întregul act
normativ) privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru
întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate
ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale
din unităţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum
şi pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul demnitarului din
administraţia publică centrală şi locală, cancelaria prefectului şi cabinetul
alesului local, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 668
din 6 octombrie 2009.
Curtea Constituţională observă că dispoziţiile de lege
criticate au fost declarate ca fiind neconstituţionale prin Decizia nr. 1.629
din 3 decembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
28 din 14 ianuarie 2010. Potrivit art. 147 alin. (1) din Constituţie, „Dispoziţiile
din legile sau ordonanţele în vigoare (...), constatate ca fiind
neconstituţionalitate, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la
publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul
sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu
dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca
fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept."Intrucât în
intervalul de timp menţionat de norma constituţională, textul de lege criticat
nu a fost modificat în sensul punerii sale de acord cu dispoziţiile
Constituţiei şi expirând termenul de 45 de zile prevăzut de aceeaşi normă
fundamentală, rezultă că dispoziţiile art. IV din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 105/2009 şi-au încetat, în prezent, efectele juridice.
Textele din Constituţie pretins încălcate sunt, în
ordinea invocării lor, cele ale art. 41 alin. (1), art. 53 alin. (2), art. 115
alin. (4) şi (6) şi ale art. 23 alin. (1). Sunt invocate, de asemenea,
principiile securităţii juridice şi al încrederii legitime, consacrate în
jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, respectiv a Curţii de
Justiţie a Uniunii Europene.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea Constituţională constată că aceasta urmează să fie respinsă ca devenită
inadmisibilă.
Astfel, ulterior sesizării Curţii Constituţionale cu
soluţionarea excepţiei, instanţa de contencios constituţional a constatat, prin
Decizia nr. 1.629 din 3 decembrie 2009, că dispoziţiile art. I pct. 1-5 şi 26,
art. III, art. IV, art. V, art. VIII şi anexa nr. 1 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice,
precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor
publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale
administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale
altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind
cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria
prefectului şi cabinetul alesului local sunt neconstituţionale.
Or, potrivit art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, „nu pot face
obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o
decizie anterioară a Curţii Constituţionale." Mai mult, Curtea observă
că, potrivit prevederilor art. 147 alin. (1) din Constituţie, mai sus citate,
dispoziţiile de lege criticate şi-au încetat efectele juridice. De altfel, în
acelaşi sens s-a pronunţat Curtea prin Decizia nr. 715 din 25 mai 2010, încă
nepublicată*).
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice,
precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor
publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale
administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale
altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind
cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria
prefectului şi cabinetul alesului local, excepţie ridicată de Daniel Octavian
Păcurariu în Dosarul nr. 1.708/33/2009 al Curţii de Apel Cluj - Secţia
comercială, de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 iunie 2010.
PREŞEDINTE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi
*) Decizia Curţii Constituţionale nr. 715 din 25 mai
2010 a fost publicată ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
437 din 30 iunie 2010.