DECIZIE Nr. 80 din 2 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 13 lit. a)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile, aprobata si modificata prin Legea nr.
465/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 300 din 6 aprilie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001
privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, aprobata si modificata
prin Legea nr. 465/2001, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Transexim Deliti"
- S.R.L. din Brasov in Dosarul nr. 7.148/2003 al Judecatoriei Brasov.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca fiind inadmisibila, intrucat autorul acesteia nu a indicat nici un text sau
principiu constitutional care ar fi fost incalcat prin textul de lege criticat,
iar Curtea Constitutionala nu i se poate substitui in invocarea motivelor de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 septembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
7.148/2003, Judecatoria Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile,
aprobata si modificata prin Legea nr. 465/2001, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala
"Transexim Deliti" - S.R.L. din Brasov intr-o cauza civila privind
solutionarea plangerii formulate impotriva procesului-verbal de constatare si
sanctionare a unei contraventii.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
de lege criticate sunt neconstitutionale, intrucat "statueaza confiscarea
intregii sume realizate din activitatea de colectare a deseurilor refolosibile,
fara a tine cont ca s-au platit taxe si impozite din suma totala incasata de la
procesator, ceea ce reprezinta fara dubii o dubla impunere care contravine
principiilor de drept". Nu se precizeaza insa care sunt textele sau
principiile constitutionale incalcate.
Judecatoria Brasov apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
intemeiata. In acest sens, arata ca, potrivit art. 41 alin. (8) din
Constitutie, devenit, dupa revizuire si republicare, art. 44 alin. (9), pot fi
confiscate, in conditiile legii, numai bunurile destinate, folosite sau
rezultate din infractiuni sau contraventii. Or, dispozitiile art. 13 lit. a)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 "nu se incadreaza in
prevederile constitutionale mentionate".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
inadmisibila. Aceasta deoarece, pe de o parte, autorul ei nu a indicat nici o
norma constitutionala careia textul de lege criticat i-ar contraveni, ceea ce
echivaleaza cu nemotivarea exceptiei, iar pe de alta parte, sustinerile
referitoare la nelegalitatea masurii confiscarii intregii sume obtinute prin
colectarea deseurilor industriale reciclabile privesc modul de aplicare a
legii, aspect ce nu intra in competenta de solutionare a Curtii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind
gestionarea deseurilor industriale reciclabile, aprobata si modificata prin
Legea nr. 465/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
prevederi al caror continut este urmatorul: "Nerespectarea obligatiilor
prevazute in prezenta ordonanta de urgenta constituie contraventii, daca, potrivit
legii, nu sunt considerate infractiuni, si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei si confiscarea
contravalorii deseurilor industriale reciclabile derulate cu nerespectarea
prevederilor art. 5, art. 7 alin. (1), (3) si (4) si ale art. 8 alin.
(1)."
In opinia autorului exceptiei, astfel cum a fost ridicata in fata instantei
de judecata, textul de lege criticat este neconstitutional, intrucat
"statueaza confiscarea intregii sume realizate din activitatea de colectare
a deseurilor refolosibile, fara a tine cont ca s-au platit taxe si impozite din
suma totala incasata de la procesator, ceea ce reprezinta fara dubii o dubla
impunere care contravine principiilor de drept". Autorul exceptiei nu
precizeaza insa care dispozitii sau principii din Constitutie sunt incalcate.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
aceasta urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
Potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, sunt neconstitutionale numai
prevederile de lege "[...] care incalca dispozitiile sau principiile
Constitutiei". Totodata, in temeiul art. 12 alin. (2) din aceeasi lege,
sesizarile adresate Curtii trebuie motivate, iar conform art. 146 lit. d) din
Legea fundamentala si art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea este
competenta sa se pronunte numai in limitele sesizarii. Asa fiind, neindicarea
de catre autorul exceptiei a textelor din Constitutie carora le contravin
dispozitiile de lege criticate constituie, de asemenea, un motiv de respingere,
intrucat exceptia ridicata nu este, in sensul Legii fundamentale, o exceptie de
neconstitutionalitate. Daca instanta de control constitutional s-ar socoti competenta
sa se pronunte asupra unei asemenea exceptii, ea s-ar substitui partii cat
priveste invocarea motivului de neconstitutionalitate, exercitand astfel din
oficiu acest control, ceea ce este inadmisibil. In acest sens este
jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale, din care mentionam, de
exemplu, Decizia nr. 178 din 8 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 361 din 27 mai 2003.
Curtea nu poate retine nici sustinerile din notele scrise depuse la dosarul
Curtii Constitutionale, pentru termenul de judecata din data de 2 martie 2003,
potrivit carora textul de lege criticat incalca art. 11 alin. (2) si art. 16
alin. (2) din Constitutie. In motivarea acestor sustineri, se arata ca art. 13
lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 "determina
achitarea acelorasi sume de doua ori" "prin formularea sa categorica
de <<confiscarea contravalorii deseurilor industriale
reciclabile>>".
Textele din Constitutie invocate ca fiind incalcate nu sunt incidente in
cauza. Astfel, potrivit dispozitiilor constitutionale ale art. 11 alin. (2),
"Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul
intern", iar potrivit art. 16 alin. (2), "Nimeni nu este mai presus
de lege". In legatura cu motivarea formulata, Curtea nu este competenta sa
se pronunte, intrucat, in realitate, aceasta priveste aspecte de aplicare a
legii, iar nu de constitutionalitate a textului ce face obiectul exceptiei. Asa
fiind si pentru aceste considerente, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001,
aprobata si modificata prin Legea nr. 465/2001, republicata, cu modificarile
ulterioare, urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001
privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, aprobata si modificata
prin Legea nr. 465/2001, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Transexim
Deliti" - S.R.L. din Brasov in Dosarul nr. 7.148/2003 al Judecatoriei
Brasov.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu